12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه ولایت و اندیشه ورزی
شیخ علی مهدیان
بخش چهارم
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب
جلسه رونمایی از کتاب
طرح کلی رسالت دانشجویی
@ali_mahdiyan
هدایت شده از 🇵🇸دختران انقلاب 🇮🇷
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چادری شدن دختر ایرانی مقیم انگلیس در #مقتل شهید علی وردی (خیابان ورزش) در#هیات #دختران_انقلاب
💢این دختر خانوم وقتی فیلم نحوه شهادت آرمان در صفحه دختران انقلاب را می بیند خانواده اش را از انگلیس رها میکند و میاد ایران و سراغ دختران انقلاب....به اتفاق دختران انقلاب و با بی تابی تمام و اشک چشم به ملاقات مادر آرمان میرود..... وقتی مادر آرمان برایش از ناراحتی آرمان به خاطر شنیدن خبر چادر کشیدن می گوید،تصمیم می گیرد موهایش را کامل بپوشاند و به حمدالله در هیات دختران انقلاب در مقتل به دست خانواده شهید آرمان علی وردی چادری میشود
❌و در آخر پیام این بانو به دنیا را به زبان انگلیسی ببینید...
🇮🇷کانال دختران انقلاب را دنبال کنید
✅https://eitaa.com/joinchat/3435003923C863f1fbcfc
انگار نه انگار اولین باره که میبینمش.
آنقدر صمیمی و ساده و شوخ و باحال بود که یادم میرفت این عالم متواضع، مسوول حوزه علمیه بندر عباسه
یادم میرفت این پیر سابقه دار از اولین طلبه هایی است که وارد بشاگرد شده
و هنوز هم با این پاهای کم جونش کنار همه کارهای مدیریتی و علمیش اهل خدمت رسانی و کمک به مردم است..
یاد بابا بزرگم افتاده بودم
وقتی حرف از اون پدرشهید میزد که تک پسرش رو از دست داده بود، همون که سالها بادیگارد مهوش خواننده بود و با یک نگاه آیت الله بروجردی از این رو به اون رو شد، محو تعریف کردنش شدم.
میگفت این پدر شهید که حالا تو قبرستون شیخون قم کنار مزار پسرش دفن شده، آب یخ که میخورد، میگفت فایده نداره جگرم خنک نمیشه.
بعد انگار یاد کربلا افتاده باشه وسط تعریف کردنهای شیرینش یک لحظه سکوت کرد، دلم را فرو ریخت.
یاد کربلا افتاده بود.
موقع خدا حافظی میگفت بچه ها شما که میآیید هرمزگان و تو روستاهاش کار میکنید به ما هم سر بزنید، من پیرمرد هم نشاط و امید پیدا میکنم، انگیزه پیدا میکنم که بجنبم.
از این سخن صادقانه و اون حال خوشش درس میگرفتم. درس اخلاص درس صدق درس تواضع.
حاج آقای لواسانی عزیز و خواستنی
سایه اش مستدام
چه خوبانی در اطراف ما هستند و نمیبینیمشان.
@ali_mahdiyan
روز صدرا
🔹 مسیری که مکتب شیراز و خواجه نصیر و قونوی و بسیاری از اندیشمندان دنبال میکردند با ظهور صدرا کامل شد. راه عقل به داوری شهود باز شد. حالا دیگر محققینی داشتیم که بدون کشف و شهود، در ساحت عرفان نظری محقق بودند. این یعنی بسط اندیشه. تلاش صدرا باعث شد «کشف» معارف بتواند به صورت جدی «بسط» اجتماعی پیدا کند. و این یک تلاش علمی جدید بود.
🔹تلاش صدرا باعث شد بعد از او جریانی از مجتهدین فیلسوف که توان تقریر برهانی و اجتهادی حقایق را داشتند شکل بگیرند. او همه تراث پیش از خود را به خدمت گرفت، آن را نفی نکرد بلکه از آن عبور کرد و آن را ارتقا داد. اما این ارتقا از جنس ، تنزیل بود. اگر مشاء در بستر کثرات دنبال وحدت میگشت، صدرا میتوانست با وحدت همه کثرات را تعریف کند. با «وجود» هم «ذات» را تبیین کند و هم «اختلاف» را تقریر کند هم «حرکت» و «علم» و هم «فقر» را.
عالمانی که دغدغه «بسط حقیقت» دارند باید این الگو را بازخوانی کنند. امروز برای کسانی که دغدغه تولید علوم دینی و بازسازی نظامات توحیدی دارند، تلاشهای صدرا راه گشا است. سرنخهایی که او مثلا در الشواهد الربوبیه در علم سیاست بیان میکند راههای اتصال آسمان به زمین است. نوع ورود و خروجی که ما باید بیاموزیم. اندیشه ای که اگر با توحید آغاز نشود و از پایگاه توحید انسان و جامعه را ننگرد، توان ترسیم مسیر پیشرفت را نخواهد داشت نه در فرهنگ نه در اقتصاد. به تعبیر سید علی خامنه ای حکیم:
«میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛»(۲۹_۱۰_۸۲)
🔹حالا معلوم میشود مسیری که امام ره آغاز کرد، اگر چه نقطه عطف دیگری در تاریخ اندیشه بود و یک «بسط» فراگیر توحیدی را در کل هستی شکل داد و به تعبیر خامنه ای حکیم، «عصر روح الله» را آغاز نمود، عصری که شریعت را میتوانست با عمق «توحیدی اش» و «سلوکی اش» در آداب الصلوه و سر الصلوه و مصباح الهدایه و امثالهم به تماشا بکشد و مبارزه و قیام و استکبار ستیزی و مردمسالاری و محرومیت زدایی و خودکفایی و همه و همه را در دامن «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» ترسیم کند، اما او بارها «صدرا» را با عنوان «عارف کامل» یاد کرده بود، یعنی کسی که چشم وحدت بین و کثرت بینش هر دو میدید. همو که توانست کاری کند کارستان، کاری که امام نیز وامدار آن است. صدرا الهام بخش «دوران بسط» بود. بسط حقایق ناب توحیدی، که امام آن را تا نهایت امتداد داد تا دنیا. و به این ترتیب فهم نویی را از دامن اسلام به بشریت ارزانی داشت.
حوزه امروز باید مسیر امام ره را بشناسد تا بتواند رسالت تاریخی خود را بیابد و این باعث خواهد شد حتی فهم و تقریر صدرا نیز از دریچه ای دیگر و متفاوت انجام شود.
@ali_mahdiyan
تمدن .mp3
48.02M
فرهنگ چیست؟ تمدن چیست؟
جلسه اول گفتگو با طلاب مدرسه امام خمینی س
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
تمدن۲.mp3
38.05M
مراحل تمدن سازی چیست؟
طرح کلی سبک زندگی طلبه تمدن ساز چگونه باید باشد؟
جلسه دوم گفتگو با طلاب مدرسه امام خمینی س
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
درباره کشف حجاب
۸
لایحه حجاب
🔹ماجرای کشف حجاب نه فقط یک حرام فردی یا اجتماعی بلکه حرام سیاسی است و این را خیلیها در زمان اغتشاش و بعد آن فهمیدند. و لابد فهمیدند که برای این حرام سیاسی که در ساحت درگیری اراده جبهه حق و باطل معنا یافته، باید تدبیری متناسب و به هنگام داشته باشند. نیاز به یک برنامه هماهنگ و متناسب با وضعیت جدید بود و طبیعتا یک وجه چنین برنامه ای، قانون بود. اما لایحه ای که رسانه ای شد، هر چند نکات مثبتی نیز دارد اما
🔹اما از بین نقدهای مختلف به این لایحه دو نکته به نظر من از همه جدی تر است.
اولا خطایی که «بالعیان» و با «تاثیرات جدی گفتمانی و جریان سازی» در حال انجام است را به نحو «مخفیانه» و «فردی» ، جریمه و کیفر میدهد. نقش «سایه ملموس قدرت» که برای مقابله با چنین «پدیده در حال فراگیری اجتماعی» بسیار ضروری است، صفر شده است. برای چنین امری راههای ساده ای وجود دارد مثل اینکه آن تذکر اولیه توسط نیروهای آموزش دیده مردمی تحت نظارت نیروهای انتظامی در فضای صمیمانه داده شود. همین تذکر انسانی یک پدیده اجتماعی است که «بروز و ظهور قدرت و اراده مقابله با جرم» است ولو به نحو صمیمانه انجام شود. چهره نگاری ها بعد این مرحله انجام شود.
🔹نکته دوم اینکه روح حاکم بر این لایحه احساس عقب نشینی واضحی را به مجریان و مردم القا میکند. این فهم در اجرا و اقدام مجریان موثر خواهد افتاد و مجرمین را متجری تر خواهد نمود. قانون نباید پیامش به جامعه انفعال باشد و این به اندازه خود کشف حجاب مدد دهنده به این حرام سیاسی است. بازتابهای این مدت لایحه در میان جریانهای مختلف را باید مشاهده نمود.
🔹در نهایت نیز البته حواسمان هست که نقد این لایحه ما را غافل از عوامل مختلف برنامه اقدام در مقابل این خطای موثر سیاسی نکند. کاری به آقایان مسوول فرهنگ کشور ندارم که به جای طراحی اقدام خود، مدافع تمام قد خبط و خطاهای این و آن شده اند. اما شما را به خدا تا کنون اقدام هدفمند و با برنامه ای در جهت گفتمان سازی و فرهنگ سازی و بیداری غافلین و آموزش جهال دیده یا شنیده اید؟
🔹در طرح و برنامه آینده آیا رها کردن فلان مالها و هایپرها و فلانیههای بالاشهر باز هم ادامه پیدا خواهد کرد؟ رها کردن دم کلفتهای اجتماعی و اقتصادی که اشرافیت میفروشند ادامه میابد؟
تمایز این جماعت پولدار پر مدعا را دیده اید؟ یا نه، آخر سر همان میشود در اقدام که قبلا هم بود؟ یعنی بی عدالتی و بی تناسبی اعمال مجازاتها.
خلاصه و در مجموع اینکه نمیدانیم دارید چه میکنید.
@ali_mahdiyan
باز دم انتخابات شد، بی تقوایی کردن این حزب اللهی ها شروع شد. حداد رو بزنن، باقر رو بزنن، به این و اون گیر بدن. بابا بسه دیگه، کی میخوایم رشد کنیم. کارتون رو بکنید، خودتون رو اثبات کنید. چی گیرتون اومده تو این سالها جز اینکه دود این بی اخلاقیها تو چشم همه ملت رفته. والا به خدا.
@ali_mahdiyan
باغ ناصر دین
❤️رهبر حکیم پیر طریق دست نوشته های یک جوان بیست ساله سبزواری را دهها بار خوانده و بعد به کل امت نیز توصیه میکند که «مکرر» بخوانید. چرا؟ چرا وصیتنامه شهیدناصرالدین را باید خواند و اندیشید و البته نوشید؟
در نوجوانی فهم ابراهیم ع نوجوان را سهل و ساده تبیین میکند. او همه عشقها را و ابهتها را میبیند و نفی میکند. «انی لا احب الآفلین» به آنچه افول میکند عشق نمیورزم. «ناصرالدین» میگوید:«عشق اولیه مرا ارضاء نمیکرد...عشق را آموخته بودم اما به چه چیز عشق ورزیدن را نه». عشق او را به معشوق راهنمایی میکند. اگر پی عشق را بگیریم صادقانه خواهیم رسید. یا حبیب قلوب الصادقین.
آری «یهدیهم ربهم بایمانهم» با عشق راه را خواهند یافت. «برهان فطرت» را عمل میکنند.«و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین».
❤️ناصرالدین هم از حجب ظلمانی و هم حتی نورانی عبور میکند. میگوید از عشق به «دنیا و مال و منال» عبور کردم و بعد میگوید حتی از عشق به «مدرسه و دانشگاه » نیز عبور کردم. به قول حضرت روح الله: در میخانه گشایید به رویم شب و روز که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم
این شد یک سفر اما بعد او وارد در وادی وحدت میشود. او میگوید «امّا همه ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو . (یَومَ لا یَنْفَعُ مال وَلا بَنُون )»
اینجا است که خود را هم نمیبیند و میفهمد عشق او به خدا جلوه عشق خدا است به خودش: « در این مدت که فکر می کردم عاشق تو هستم اشتباه می کردم، این تو بودی که عاشق من بودی و من را می کشاندی» این همان است که فرمود «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى»
❤️ناصرالدین ادامه میدهد: «بنده را چه که عاشق تو بشود (عَنقا شکار کس نشود دام باز گیر)»
این همان مصرعی است که همواره امام روح الله در کتابهای معرفتی خود در وصف ذات خدا به کار میبرد. آری در نهایت خواهیم گفت «ما عرفناک حق معرفتک.» دست ما به او نخواهد رسید.
حالا ناصرالدین خود را دوباره میابد اما اینبار فقر خود را زیر سایه همه آن حقیقت بینهایت. حالا دیگر ناصرالدین باید از آن عالم وحدت به کثرت برگردد و این جا است آن بی تابی که امام درباره امیرالمومنین سرور همه اولیای الهی میگفت. آری رجوع از وحدت به کثرت.وقتی سر به چاه میکردند و از فراغ معبود فریاد میکشیدند.
من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان قال و مقال عالمی میکشم از برای تو
حالا دیگر همه زندگی شان و مبارزه شان تفسیر همین فریاد بود.
❤️بگذارید این جا به بعد را از جملات او بنوشیم:
«کمند عشقت را محکمتر کردی و مرا به خط مقدم عشق بردی ،در آنجا شراب عشقت را به من نوشاندی وچه نیکو شرابی بود . من هنوز از لذت آن شراب مستم . اولین جرعه ی آنرا که نوشیدم مست شدم ودر حال مستی تقاضای جرعه های دیگر کردم. امّا این بار تو بودی که ناز می کردی و مرا سر می گرداندی،پیاله ام را شکستی، هر چه التماس می کردم تا از حجاب ظلمانی بیاسایم ، ندادی و زیر لب به من خندیدی و پنهانی عشوه کردی اکنون من خمارم و پیاله به دست»
من فقط بخشهایی از وصیتنامه او را آوردم. این جوان همان است که رهبر حکیم ما میگوید
«جوانِ پُرشورِ مؤمنِ ازجانگذشتهی سبزواری، شهید ناصر باغانی،وصیّتنامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّتنامهاش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خواندهام»
❤️این جوان یکی از فتح الفتوحات این انقلاب است. این جوان یکی از معجزات این مردم و امامشان است. ما هنوز نفهمیده ایم چه هستیم و چه داریم. سلام بر مسیر روح الله و خامنه ای حکیم. سلام بر مسیر نورانی این همه عارف جوان و مجاهد.
@ali_mahdiyan
«امیدهای متداول» با «امیدهای ایمانی» فرق میکند.
❤️امیدمتداول همین قواعد متداول و معمول ظاهری را میبیند و همین عوامل و مقدمات ظاهری. اما امیدهای ایمانی سنتهایی را میبیند که حاکم بر قواعد ظاهری است و عواملی را مشاهده میکند که خیلی متوجه نمیشوند.
امید متداول میتواند حساب کند که نتیجه از کجا به دست او میرسد اگر نتواند حساب کند امید نخواهد بست اما امید ایمانی، برای نتایج من حیث لایحتسب هم قواعدی بلد است. مثلا میداند یک قاعده اقتصادی رابطه بین اراده یک امت و روزی است. که حاکم بر قواعد ظاهری است که ما میشناسیم. بین «من یتق الله» رابطه روشنی است با «یرزقه». آن هم «من حیث لا یحتسب».
❤️امیدمتداول نمیتواند توضیح دهد که امام خمینی با چه امیدی در اوج قدرت پادشاهی ایران حرکت خود را شروع کرد؟ با چه امیدی جنگ هشت ساله را مدیریت کرد. با هزار کاستی علمی و مدیریتی و ابزاری که تشکیلات تحت فرمانش داشت. اما امید ایمانی میتواند توضیح دهد. این همان امیدی است که امام گفت این راهی که درش وارد میشویم «درش شکست معنا ندارد.» هیچ نوع شکستی.
امیدمتداول وضعیت احدی الحسنین یعنی دو سر برد در تمام مراحل حرکت در یک مسیر خاص را نمیفهمد اما امید ایمانی میفهمد که ممکن است مسیر را به گونه ای بروید که درش شکست معنا نداشته باشد.
❤️امید متداول درش بین درخواست و نتیجه گیری ملازمه ای نیست. چه بسا شما میل به چیزی داشته باشید اما لزوما نتیجه نگیرید. احساس یاس و انسداد اساسا جایی است که شما میل شدید به نتیجه دارید اما عوامل و زمینه ها حصول نتیجه را دور و غیر قابل دسترسی میداند.
اما امیدایمانی بین درخواست و نتیجه ملازمه میبینید. ادعونی استجب لکم. شما سراپا درخواست از خدا شوید، او اراده اش را وارد عمل میکند. نگران نباشید. «اجیب دعوه الداع اذا دعان» اگر حقیقتا از او بخواهید این یعنی همه توان فکری و عملی خود را پای کار بیاورید و نگران نقصها و قصورها نباشید دیگر. او جبران میکند. او حل و فصل میکند.
❤️امیدمتداول همان است که دشمن آنچنان دقیق همه امور را در نظر میگیرد که رهبری ایران هم به او آفرین میگوید، همه امور برای او امید به حصول نتیجه را ایجاد کرده بود. امید به پیروزی. اما امید ایمانی همان است که میگوید محاسبه تو غلط بود. چون قواعد حاکمی وجود دارد که تو هیچ گاه آن را نمیبینی و در محاسبه نمیاوری. قواعدی که به عقیده و ایمان این مردم مربوط است. به مسیرشان و به سنتهای الهی.
❤️امیدمتداول با دیدن نقص این مدیر و آن مدیر، این روال غلط و آن خرده فرهنگ خطا، آن ضعف درونی و آن تهدید بیرونی، نابود میشود اما امید ایمانی دست به رفع نقصها میزند چون ریشه پیروزی را چیزی فراتر از این امور میداند. او فقط مامور به انجام تکلیف است تا جای ممکن و نتیجه را در دست اراده الهی میبیند.
امید متداول با دیدن قدرتهای ظاهری و تهدیدها احساس شکست میکند و یاس و انسداد، اما امیدایمانی همه اینها را باعث اضطرار بیشتر خود نزد خدا میداند و افزون شدن فشارها را نشانه نزدیک شدن نتیجه میبیند. همان جمله ای که در اوج محاصره در جنگ احزاب مومنین گفتند که «این همان وعده ای است که خدا و رسول داده بودند و راست هم گفته بودند. »
❤️امیدمتداول معنای جمله سردار شهید ما را که گفت فرصتی که در دل تهدیدها هست در خود فرصتها نیست نمیفهمد. اصلا این را جمله ای متناقض میبیند اما امید ایمانی میفهمد و میداند شرطش آن است که نترسد و نترساند و وارد مسیر شود.
❤️امیدمتداول برای رسیدن به نتیجه چه بسا ایمانش را هویتش را عزتش را هم بفروشد اما امیدایمانی، مصلحت اندیشی میکند اما اساس دارایی خود را که نتیجه اصلی را با آن به دست میاورد نمیفروشد و کنار نمیگذارد.
❤️دوران فشار و تهدید و تحریم و سختی ها، زمانه یافتن ارزش کالای مهمی به نام امیدایمانی است. اگر نخبه ای حقیقتا اهل این مردم باشد باید این حقیقت را تبیین کند و به چشم آورد.
@ali_mahdiyan
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷چگونه مکتب امام انسانهای با سعه صدر تربیت میکند.
🌷رابطه تربیت یافتگان امام و کتابهای امام.
کاملش را اینجا ببینید
http://www.telewebion.ir/episode/0x6d95bca
@ali_mahdiyan
🔰🔰🔰
سلسله نشست های تحلیلی تبیینی"راهبر"
" بیانات رهبر معظم انــقلاب اسلامی
در مراسم 34 سالگرد ارتحال امام خمینی (قدسسره) "
🕓 زمان : دوشنبه 15 خردادماه | ساعت 17
لینک ورود جلسه:
https://b2n.ir/f99555
@ali_mahdiyan