هدایت شده از زینبیه رسانه
🔻هیات جهاد تبیین در زینبیه تهران
❇️سخنرانان:
خادمان حرم حضرت عبدالعظیم علیه
السلام ( آداب آیین برگزاری مراسم مسلمیه)
و حجت الاسلام و المسلمین سید علی فقیه(یار دیرین آیت الله آل هاشم)
✳️با حضور ذاکرین اهل بیت علیهم السلام
⏰زمان: جمعه ۲۵ خرداد از نماز مغرب و عشاء
🔻آدرس:خیابان ۱۷ شهریور، بعد از تقاطع خشکبارچی، پلاک پرچم رسانه زینبیه
❇️هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها
رسانه زینبیه سلام الله علیها
#رسانه_زينبيه_تهران
"برای خودمان بده" یعنی چی؟
این یک درس اخلاق نیست
🔺اگر برایتان و در ذهنتان حذف رقیب پر رنگ تر از نشان دادن قوت و کارآمدی منتخب خودتان است، و به همین دلیل پرسش از کارآمدی منتخب شما و ضعفهایش را سرسری عبور میکنید، عملا دارید در جان خودتان و در نفس جریان انقلابی روحیه "داغان کنندگی" را بر روحیه "سازندگی" مقدم میکنید.
یعنی
شما در حال ایجاد یک جریان "بی فایده" در فرآیند "پیشرفت" کشور هستید.
امر بی فایده باقی نمیماند و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض. نابود شدن یعنی ریزش، یعنی تلفات ، یعنی دور کردن مردم از خود، یعنی ایستادن مقابل مردم به جای جهت دادن به آنها.
🔺اگر توجهتان به رای آوری کاندیدایتان بیشتر از توجه به رشد مردم است، عملا در حال ایجاد یک جریان دور از مردمسالاری دینی هستید.
🔺اگر پرداختن به حاشیه ها برایتان جدی است، بدانید عملا دارید در خودتان شخصیتی دور از متن میسازید. شخصیتی خاله زنک. نتیجه اش چیست؟
ایجاد یک جریان دور از "عقلانیت" که معمولا "اصل و فرع" را گم میکند.
🔺اگر خود را در داوری در موضع جهل قرار میدهید یعنی به تهمت و دروغ نزدیک میشوید و این عملا روحیه ای بی تقوا از ما خواهد ساخت و جریانی اجتماعی دور از معنویت و اخلاق شکل میدهد ولو به ظاهر آرمانجو باشیم.
🔺اگر به دلیل انتخاب و علاقه به یک نفر،در نکاتی که از او آشنایی لازم ندارید خیال پردازانه آن را مطلوب جلوه میدهید، مثلا عملکرد و مدیریتش را نمیشناسید اما ذهنی و خیالی آن را برای خودتان مطلوب جلوه میدهید، عملا روحیه ای دور از عینیت و واقعیت و روحیه ای تخیلی و نه حق طلب شکل میدهید، این باعث احساس سرخوردگی و احساس بن بست در ادامه راه میشود. و عملا رغبت مردم را به مخالفین خودتان بیشتر میکنید.
🔺اگر اهل دعوا و جدل و اختلاف و شکاف با رفقایتان شده اید، روحیه تان دور از افق نگاه ملی و کلان میشود، و قدرت جامعه و تقابل با دشمن برایتان کم اهمیت میشود و این میدانید یعنی چی؟
یعنی" عملا " دوری از رهبری، چون در این افق میاندیشد و از سوی دیگر این "عملا" مدد دهندگی به دشمن است. و لو ادعایمان گوش فلک را کر کند مصداق لم تقولون ما لا تفعلون میشویم. بی ربط به رهبری و مدد کننده دشمن خواهیم شد. پناه بر خدا.
🔺اگر اساسا به ضعفهای کاندیدای خود توجهی ندارید. و از کنار آن ساده عبور میکنید. به مرور زیست با آن ضعفها را میپذیرید و از کاندیدای خودتان رنگ میگیرید. و این یعنی چی؟ یعنی عملا ضعفهای یک نفر را تبدیل میکنیم به یک پدیده کلان اجتماعی. مثال در این جهت زیاد در ذهن من و شما هست که چطور ضعفهای شخص مورد علاقه مان را تبدیل به یک پدیده کلان اجتماعی کرده ایم و چوبش را هم خوردیم و میخوریم، کافی است مرور کنیم.
@ali_mahdiyan
خیرخواهانه
سخنان خانم ابتکار رو شنیدم. به نظرم سخن ایشون توهین و بی احترامی به شهادت آقای رئیسی نبود.
هیچ لزومی هم نداره ما برای نقد اصلاحات اینطور از دستور قرآنی اعدلوا هو اقرب للتقوی خارج بشیم.
سبک رفتار با برخی منبریها و مداحهای عزیز به دلیل حمایتشون از قالیباف توسط علاقمندان به جلیلی هم کار خوبی نبود. هیچ لزومی به این بی اخلاقی ها نیست.
یادداشتهای برخی بلاگر_نمایندهها نیز در متهم کردن هر روزهی قالیباف را دیدم، قبلا هم گفتم این روش به روشنی ایستادن مقابل رهبری است.
حیف از جلیلی عزیز ، حقیقتا حیف.
چرا باید کسی که هر کس او را از نزدیک دیده احساس عقلانیت و معنویت و عدالت میکند، باید بشود مظهر جریان بی عقلانیت و بی اخلاق. حیف حقیقتا.
نمیدانم خود ایشان متوجه بی اخلاقیهای اطرافش هست یا نه، اما به چند دلیل توصیه میکنم با صدای "پر بسامد، موثر، پر تکرار و رسا" این جریان را پالایش کند:
اولا بی اخلاقی در هواداران همه کاندیداها هست اما خود ایشان خوب است توجه کند که بی اخلاقی پر حجمی که حول او شکل گرفته هم به شدت گسترده تر است و هم بدتر آنکه مدل بی اخلاقی های احمدی نژادی است. یعنی به اسم آرمانجویی و مبارزه با قدرت دارد شکل میگیرد. الان بهترین فرصت است که ایشان به نقد و پالایش این جریان بپردازد. خوب است مثل سال ۹۲ که ایشان کنار جریان تردید (غربگرایان)، جریان تحریف را هم نقد میکرد، چنین کند. این نوع آرمانجویی بی اخلاق و بی عقل، مثل موریانه جبهه انقلاب را پوک و نابود میکند.
ثانیا ایشان ولو رای بالایی نداشته باشد اما رای او چه کم و چه زیاد مظهر بخشی از جریان انقلابی است و معنا دار است. فارغ از نتیجه انتخابات خوب است متوجه نهادینه شدن این سبک و اخلاق در بین انقلابیون باشند.
ثالثا من با حضور ایشان و قالیباف هر دو موافقم، چون بخواهیم یا نخواهیم دو فهم و دو سبک تحلیل در انقلابیون را نمایندگی میکنند و هم اینکه جبهه مقابل را همین شکسته شدن رای ها به فکر این خواهد انداخت که تلاش کنند و جماعت بیشتری پای صندوق رای حاضر شوند. یعنی چه بسا مشارکت بالا، ثمره شکسته شدن آرای جبهه انقلاب در این مرحله باشد. اما حتما در آینده لازم میآید یک نفر به نفع طرف دیگر کنار رود یا شاید انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، در این صورت، این اخلاق هواداران ایشان باعث میشود در آن مرحله، این انسجام و تجمیع آرا با اختلال جدی مواجه شود. چون در صحنه دو قطبی و بی اخلاقی نه هواداران رقیب علاقه ای به ایشان خواهند داشت و نه هواداران ایشان به رقیب.
@ali_mahdiyan
توصیه میکنم آخرین سخنرانی رهبری در مرقد امام را دوباره مرور کنند. کلیدواژه هایی که در ترسیم شهدای خدمت و ویژگیهای رئیس جمهور بعدی بیان کردند بشمارید. میزان تاکیدات متن ایشان را مرور کنید. تصویر خوبی به شما میدهد. من کلیدواژه های اصلی را شمردم، شما هم مراجعه کنید:
🔺دوازده بار : فعال و پر کار بودن
🔺دوازده بار : اهل خدمت
🔺دوازده بار: مردمی
🔺نه بار: تکریم و اعتماد به مردم
🔺هفت بار: معتقد به مبانی انقلاب
🔺پنج بار : صفا و صداقت با دیگران
🔺پنج بار : صراحت و مرزبندی با دشمن
🔺چهار بار : باهوش و مبتکر
در نهایت هم فرمودند:
"در رقابتهای پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجنپراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمیکند، به آبروی ملّی هم لطمه میزند. صحنهی انتخابات صحنهی عزّت و حماسه است، صحنهی رقابت برای خدمت است، صحنهی کشوواکش برای به دست آوردن قدرت نیست."
@ali_mahdiyan
چرا رفتار هواداران بر صلاحیت نامزدها موثر است ؟
انتخابات اخیر با قبل تفاوتهای زیادی دارد. اگر تا پیش از این هر انتخابات در فضای نفی قبلیها و دیگران شکل میگرفت و راه افزایش مشارکت درش دو قطبی هایی بود که هنوز آثارش در کشور از بین نرفته، اما این انتخابات در فضای اثبات دولت قبل شکل گرفته و انتظارات از کاندیداها درش بالا است.
پزشکیان که کاندیدای اصلاحطلبان است سخن از مسیر رییسی و حرکت در چارچوب سیاستهای کلان میگوید و در حال ارتقا و رشد اصلاحطلبانی است که انتظارات بی منطق و حاشیه ای داشتند یا از نظام مردم و دین بیرون میزدند.
زاکانی این بار مشغول بیان گفتمان و کارنامه عملکرد خود است و کمترین نقد تخریبی را به دیگران دارد. او چهره ای متفاوت از خود ارائه نموده. همان که حقیقتا بود و باید باشد.
قالیباف به هواداران خود میگوید:
"ما باید با درایت و پختگی کار را پیش ببریم؛ امروز حین اینکه در حال رقابت در جبههٔ انقلاب هستیم باید وحدت، یکپارچگی و یدِ واحده را بهنمایش بگذاریم؛ از هر یک از نامزدها گرفته تا ستادها این موضوع را رعایت نکند، اولین ظلم را به انقلاب اسلامی، به شهدا و به سیدالشهدای خدمت کردهاند."
جلیلی نیز همین مضمون را با طرفداران خود در ستادها در میان میگذارد و میگوید:
"هیچ حرکت تخریبی، هیچ حرکتی خلاف تقوا، هیچ حرکتی خلاف اصول اخلاقی نسبت به هیچ یک از نامزدهای محترم نباید صورت بگیرد. برای اداره کشور برنامه داریم، فرصت پرداختن به حواشی نیست."
اما صحنه طرفداران متفاوت است. فرهنگ رقابتهای قبلی هنوز هم بین آنها حاکم است. توهین، تهمت، دروغ، تبختر، تحریف و بسیاری روشهای زشت در فضای مجازی خیلی ها را کلافه کرده.
این شرایط هم گفتمان انقلاب و راه شهدای خدمت را خراب میکند و هم به ضعف کشور میانجامد.
راه چاره چیست؟
راه ساده است. کاندیداها میتوانند به رشد هواداران خود کمک کنند.
قبل از هر وحدتی بین نامزدها باید بستر و فضای وحدت بین طرفداران جدی شود.
موضع گیری ها در این جهت باید
پر تکرار و پر بسامد
با جزئیات و تمرکز
با صراحت و روشن
با اشاره به خطاهای طرفداران صورت بگیرد
باید سبک رقابتهای غربی بالکل در ایران خراب شود و روش هم افزایی و تکریم را جلو برد.
نقش اصلی را خود کاندیداها میتوانند ایفا کنند.
همانطور که خطاها و ضعفهای کاندیداها توسط هواداران نباید نادیده گرفته شود، خطاهای هواداران هم باید توسط کاندیداها جدی گرفته شود.
این روحیه برای رئیس جمهوری ایران اسلامی که بنای پیشرفت و رشد مردم را دار نه قدرت طلبی یک نشانه مهم و یک روش جدی است.
همشهری
@ali_mahdiyan
محترمانه با قالیباف
🔺پیش از این هم بارها کنشهای آقای قالیباف را نقد کرده ام، سال ۸۴ وقتی سعی کرد خودش نباشد، سال ۸۸ وقتی در فتنه آنطور که انتظار میرفت ظاهر نشد، سال ۹۶ وقتی روش عدالتخواهی غلط و پر اشکال را در نقد جریان روحانی انتخاب کرد، سال ۱۴۰۱ وقتی در کوران اغتشاشات به خطا رویکرد انفعالی اتخاذ کرد و مساله حکمرانی نوین را مطرح کرد و بعد هم دیگر از آن سخنی نگفت. مساله حکمرانی مجازی هم که قصه دردآوری است که بگذاریم و بگذریم، اینها نشان میدهد آقای قالیباف کم خطا نیست. اگر بحث از کارنامه ایشان است، بالاخره این ها هم هست، خطاهای جدی هم هست. من البته حقیقتا قد و قواره ایشان را بلند تر از خیلی ها میدانم. از موفقیت ایشان در انتخابات خوشحال خواهم شد همانطور که از موفقیت جلیلی هم خوشحال میشوم و البته طبیعتا انتخاب خودم را هم دارم. اما
🔺در گفتگوی تلویزیونی ایشان در صدا و سیما با کارشناسان اقتصادی، نکات حساس و خطرناکی دیدم که موظفم تذکر دهم:
❗️اولا نقدهای ایشان به سبک کار دولتی که برای این مردم نماد خدمت است، با ادبیات تند آنهم وقتی که کسی از مردان دولت هم نیست جلوی آن را بگیرد، خطا است. من البته متوجهم هم آقای جلیلی و هم آقای قالیباف در بسیاری امور سبک دولت قبل را تغییر میدهند، در همان زمان دولت قبل هم نقدهای جدی اطرافیان دو طرف و خود ایشان به دولت رییسی و سیاستهایش داشتند و این قابل کتمان نیست. کافی است نزدیکان هر دو طرف و مواضعشان را بررسی کنید. اما نکته این است که بیان بیمهابای نقد سیاستهای دولت قبل، نابود کردن مهمترین سرمایه امروز کشور است، به شدت خطرناک است. این خطا را تکرار نکنید که ناشکری است و آثار فوق العاده منفی دارد. حتما اگر این نکته را جدی بگیرید، نقدتان شکل دیگری پیدا میکند.
❗️ثانیا سخنان شما درباره نامزدهای بی تجربه و ناپخته ، نیش و کنایه به آقای جلیلی و دیگران تلقی میشد، شاید بگویید من چنین منظوری نداشتم ولی صحنه حساستر از این حرفها است. بله آقای جلیلی هم در بیان دیگری با کنایه پیمانکار بودن دولت را نقد کرد، حتما ایشان هم مرادش کنایه به آقای قالیباف نبوده، اما کلا شرایط به گونه ای نیست که تاب تخریب و تکه انداختن به یکدیگر ولو از سر بی توجهی را داشته باشد، این نکته اصلاح نشود، با وجود هوادارانی که خیلی هایشان عادت کرده اند به سفید و سیاه دیدن امور، کشور در نهایت ضرر میکند. اگر مشاورینی هستند که چنین توصیه هایی میکنند، پیشنهاد میکنم اخلاق آقای رئیسی را در صحنه انتخابات پر رنگ کنید و یک مدد اساسی و تاریخی به ایران بدهید، بگذارید خون سیدالشهدای خدمت جریان پیدا کند و بساط بی اخلاقی زشت رخنه کرده در انقلابیون را جمع کند، و البته جلوی ضربه خوردن جبهه انقلاب هم گرفته شود، رای را با زدن یکدیگر جمع نکنید و نکنیم، دلها دست خدا است.
🔺آقای قالیباف عزیز مرد عمل مخلصانه و صادقانه است، همانطور که جلیلی عزیز نیز همینگونه است و هر دو بزرگوار سرمایه کشورند، امیدوارم که با رفتار خود کل جبهه انقلاب را ارتقا دهند. چه رای بیاورند چه رای نیاورند.
@ali_mahdiyan
در همین انتخابات باید انتخاب کنید
🔺اگر بعد از دولت روحانی و نتایج غیر قابل دفاع و بیتدبیری و ناامیدی مشهود بعد از آن، و بعد از شهادت شهید محبوب خدمت، و نتایج دولت صادق و مخلصش ، هنوز میبینی امثال خاتمی و آخوندی و ظریف و غیره و غیره جرات میکنند حول یک طرف جمع شوند و تو نگران رای آوردن همان یک طرف هستی، و میبینی داری رای مردم را از دست میدهی، بدان یک جای کارت گیر دارد. بدان این وضعیت غیرعادی است، بدان باید چارهای جدیتر بیندیشی.
🔺خیلی وقت است، مردمسالاری گره خورده به مدیریت افکار عمومی. مدیریت افکار عمومی، گره خورده به رسانه، رسانه تبدیل شده به پلتفرمهایی که محیط زیست جدیدی را برای ما درست کرده، محیط زیستی که نقش جهت دادن به فضای ذهنی شهروندانش را بر عهده دارد. حتما از رفقایتان شنیدهاید، چرا کف خیابان اینقدر ذهن مردم از ما دور است، کف خیابان نیست برادرم، کف رسانه هایی است که تو آنجا زندگی نمیکنی، دو کار انجام داده اند، یک اینکه به هزار فریب مردم را سوق میدهند به یک محیط زیست مجازی و قانعشان میکنند که اینجا بهتر است، دوم آنکه آنجا حکمرانی میکنند، پنهانتر از آنکه عموم مردم متوجه شوند که چطور ذهنشان سوق پیدا میکند.
🔺حالا نگاه کنید به اتفاقی که افتاده:
یک عامل موثر همین فضای حکمرانی مجازی یله و رها است. حکمرانی که آخرین سنگر دنیای مدرن است. پر از مکر و فریب برای آنکه افکار عمومی مردم را جهت دهند.
یک عامل موثر من و تویی هستیم که سر کاریم، مشغول ضایع کردن و مسخره کردن یکدیگر، تا کاهش پیدا کنیم، کم و کمتر شویم، خسته شویم، خیال کنیم کاری کردهایم.
یک عامل دیگر هم البته هست. چی؟
🔺خون.
خون دخترکان و پسرکان غزه ای، خون پاک سیدابراهیم و اصحابش، خون جاری در تاریخ که خون سیدالشهدا و اصحابش است.
خون.
همانکه اینگونه ورق سیاست را برگردانده و مردم قهر کرده با عاقبتشان را سر ذوق آورده و اینگونه ادبیات و کنشگری نامزدها را پاک و تطهیر کرده، و سد کثیف رسانه دجالها را شکسته، و در حال زیر و رو کردن تاریخ است.
🔺ما چه میکنیم؟ کجا ایستاده ایم؟ مدد میدهیم به مردمسالاری ناب خونین شهدا یا مدد میدهیم به دیکتاتوری مدرن مجازی، همانگونه میشویم که سیدابراهیم یادمان داد، یا آنگونه میشویم که دشمن میپسندد، همان سیاقی را دنبال میکنیم که سیدعلی فریاد میزند( جهاد تبیین، احیای امر، دوری از دوقطبی، دوری از لجن پراکنی، دوری از بیتقوایی مجازی، دوری از تهمت و توهین و دروغ و خاله زنک بازی) یا همان سیاقی میشویم که اسرائیل و ایران اینترنشنال و غرب وحشی دنبال میکند(یقه گیری، سستی، حرف مفت زدن و ضریب دادن،)
🔺تا وقتی مسوولین به این بلوغ برسند که حکمرانی مجازی را سامان دهند بر محور مردمسالاری و از دست طاغوت رهایش کنند، ما باید عقلانیت و اخلاق را حاکم کنیم و این شدنی نیست مگر با ایجاد یک لشکر جهادتبیین، با ارتباط حقیقی ولایی بین خودمان. اگر چنین نکنیم به قول رهبری سیلی میخوریم، باور کنید سیلی میخوریم، همه با هم سیلی میخوریم.
@ali_mahdiyan
بعد از مناظره اول:
🔺برای مقایسه این شش نفر خوب است روی نقاط تاکید آنها و احساسی که در مجموع از فضای گفتمانشان به دست میآید، متمرکز شویم.
🔺پزشکیان بر" انسجام و وفاق ملی" تاکید داشت و "سپردن کشور به دست متخصصین علوم انسانی". اما این انسجام که با طعم راه یابی اصلاح طلبان به عرصه مدیریت مطرح میشد، در مجموع و البته منطقا، به سمت مطیع شدن نسبت به نرم افزار تمدن غرب سوق پیدا میکرد. این یک نوع اراده است. خوانش او را باید آرامترین خوانش امروز برای تبعیت تمدنی از غرب به حساب آورد، این سر اصلی همراهی غربگرایان با او است. و خیلی محترمانه بازگشت به گذشته.
🔺پورمحمدی که به مدد فضای مناظره کاملا روشن شد که گفتمان و جهت گیری اش به پزشکیان نزدیک است هر چند روی "بازسازی اعتماد مردم به حاکمان" و البته "انسجام و وفاق ملی" تاکید داشت، اما فضای گفتمان او نیز عملا به سمت نقد چهل ساله و میل و توجه جدی به خارج از مرزها سوق پیدا میکرد. اتحاد راست سنتی و چپ غربگرا قبلا در گفتمان اعتدال روحانی البته ظهور کرده بود اما بعد این مناظره اول نیز روشن شد.
🔺قاضی زاده خیلی تلاش کرد اما نشد و نمیشود، آقای زاکانی نیز ولو پاسخهای روشنی داشت و برنامه ها و طرحها و تجربه هایی داشت، لکن بیشتر به عنوان نقد کننده صریح و جدی جریان غربگرا و دولت روحانی مشاهده شد. شاید شما از این فضای حمله او لذت ببرید، من احساس میکنم این فرهنگ و گفتمان عملا مقدم کردن عواطف بر عقلانیت است، فضا روشن نمیشود و با خطوط رهبری هم نمیسازد.
🔺اما قالیباف و جلیلی. هر دو بر "تقدم بهره وری بر سرمایه گذاری" تاکید کردند، هر دو بر "بکارگیری ظرفیتهای داخلی و مردمی" تاکید کردند، هر دو بر "دولت قوی و توانمند" تاکید داشتند. اما با دو حس مختلف، جلیلی وقتی درباره ظرفیتهای کشور و مأموریتهای دستگاهها سخن میگفت احساس میکردید یک نگاه بومی دینی، معتقد و نزدیک به صحنه حقیقتا بنا دارد دارایی ها و ظرفیتهایی که عموما نمیبینیم معرفی کند، این نگاه وقتی در حوزه اقتصاد بیان میشد جذابیتش بیشتر هم بود، من از این زاویه نگاه لذت میبرم و امیدوارم در میان مدیران ما گسترش پیدا کند، نگاهی که وقتی ظرفیتها و ماموریتها را میشمارد دانشگاه ها و حتی روستاها را هم میبیند، اما قالیباف، او یک پارچه عزم بود، تنها کسی که در این جلسه احساس میکردید مهیای در دست گرفتن فرمان این کار خطیر است، او بود. احساس میکردید آنچه همه درباره مدیر قوی و توانمند میگویند در او میشود یافت. کاش در مناظرات بعدی مشاورینشان این دو را از این مسیر جدا نکنند. من از شنیدن سخنان جلیلی و نوع نگاه او لذت بردم او نابتر میگفت اما احساس عزم بر تغییر و حل مشکلات را در بیان و سیمای قالیباف بیشتر احساس کردم. او گویا همه نکات درست دیگران را جمع میزد و جزئی و اجرایی و پر از عزم بیان میکرد. طوری که مثل یک مدیر کارکشته احساس آرامش را به مخاطب منتقل میکرد و همه را نیز به حرکت فرامیخواند.
🔺در مجموع جلسه خوبی بود، پر از حیا و پر از کرامت و پر از اخلاق، بله صد البته کاش از این هم بهتر شود. خیلی بهتر. ما ایرانی هستیم کاش رقابتی متناسب با فرهنگ خودمان شکل دهیم نه متناسب با سبک غربی. رقابتی از جنس فاستبقوا الخیرات.
@ali_mahdiyan
خیلی هم خوب
🔺ده دقیقه ظریف حرف زد، چقدر خوب بود. چقدر مسلط، چقدر با مبنا، چقدر گرم و با هیجان. چقدر با حساب و کتاب.
🔺خوب بود چون هر چقدر به یک عده میگفتیم این جماعت با کل جبهه انقلاب مواجهند، نمیفهمیدند، حالا او هم قانون اقدام راهبردی را زد، هم سبک جلیلی در شورای امنیت را.
🔺خوب بود چون نشون داد چقدر در رساندن پیام و تبیین جامعه الکن هستیم و حالا با ده دقیقه سخنان او متوجه میشویم چقدر سوراخی دارد گفتمان ما. گفتمانی که اگر به آن رسیدگی نکنیم، بعد اینکه شهید رئیسی را از دست دادیم، راه او را هم از دست خواهیم داد. مثل کاری که میرحسین و هاشمی و خاتمی سعی کردند با رجایی و راه او انجام دهند.
🔺خوب شد چون فهمیدیم مشکل ما آدم نیست، پزشکیان ضعیف و بی منطق که سهل است، چوبخشک هم به نام غربگرایان کار بگذارند، تا وقتی مشغول جنگ قدرتیم به جای جهاد تبیین، دنبال جهاد تغییریم و رو آوردن کاندیدای خودمان، به جای روشنگری عموم مردم، همین آش و همین کاسه است. باید سراغ مردم رفت بی مزد و منت.
🔺مسلط بود ظریف. بله اینها در خطا هستند اما حق به جانب و محکم. نگویید چرا از خطا در نمیآیند، به همان دلیل که این خطا ها در فضای نخبگانی و عمومی پذیرفته میشود و مخاطب دارد. قصه درگیری ما با علوم انسانی و فرهنگ غربی، نیاز به جنگ دائمی و تمام عیار دارد. نه اینکه چهار روز به انتخابات گیس و گیس کشی کنیم برای تصاحب ریاست جمهوری، مثل غربیها.
🔺با مبنا بود بالاخره، ولو مبنای او غلط است. مبنایش را در همان چند دقیقه ابتدایی توضیح داد. در نسبت قدرت معنوی ، قدرت نرم ، قدرت پیام با قدرت سخت و نظامی. مساله قدرت برای او حل نشده، او قدرت سخت معنوی یعنی قدرت جامع را نمیشناسد. خیال میکند خون بر شمشیر پیروز است، یعنی فرهنگ و عقیده بدون بروز ابزاری و سخت و عملی بر ابزارهای مادی پیروز است. خوب این نگاه سکولار، و صوفیانه و معناگرای جاهلانه، همان است که از ضرب اندیشه انجمن حجتیه و معنویت سکولار در سیاست مدرن شکل میگیرد و یک هویت التقاطی درست میکند که انضمام معنویت است به منطق مادی. همان که در دوران بازرگان بود در سبک مجاهدین خلق بود در روش تکنوکراتهای مسلمان دهه هفتاد بود و هست و هست تا همه روشن شوند نسبت به این بنای ناهمگون که بارها امام درباره نقصش سخن گفته بود.
🔺گرم و با هیجان بود، خیال میکنیم با بستن دهانش به زور و به قانون و چه و چه کارش را تمام میکنیم، آنها که خیال میکردند با مرگ هاشمی پیروز میشوند ببینند که راه اینگونه نیست بعد او روحانی میآید ظریف میآید آذری جهرمی میآید وهمینطور و همینطور. چه طرف مثل هاشمی بمیرد، چه به زور دهانش بسته شود، مساله ای در این کشور حل نمیشود. ظریف و امثال ظریف فقط با روشن گری با توسعه عقلانیت و فهم ساکت میشود.
🔺بله او با حساب و کتاب و چرتکه خودش سخن گفت. گول صداقت و ایمان و وحدت وحدت کردن و آیات قرآن و نهج البلاغه خواندنشان را نخورید. اینها اینند. بعد از شهادت رییسی و دولت موفقش، در حالیکه بعد دولت مفتضح و مفلوک روحانی خیال میکردیم همه چیز روشن است، بعد از رو شدن قواعد و ساختار حقوقی دنیای امروز در جنگ غزه و مظلومیتش، هنوز زبان دارند ، جرات میکنند تسلیم شدن و سر فرود آوردن جلوی دشمن را تئوریزه کنند.
🔺میدانم از دستم ناراحت میشوید بابت این جمله دو کلمه ای من ، اما من میگویم:
"حقمان است."
@ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، چهارشنبه، ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳
اینجا بخوانید:
newspaper.hamshahrionline.ir/img/newspaper_pages/1403/03-khordad/30/cover/combine.pdf
🆔 @hamshahrinews
هدایت شده از وحید یامین پور
ما در ۸ سال دولت حسن روحانی آرام آرام داشتیم به تنبلی و انزوای عافیتطلبانه عادت میکردیم. به اینکه مسئولیت هیچ چیزی را نپذیریم. به اینکه نقد کنیم و نقد کنیم و نقد کنیم. پا روی پا بیندازیم و ریشخند بزنیم و زندگی خودمان را سپری کنیم.
اولش با دیدن کسانی مثل آخوندی و جهانگیری و فریدون و ظریف، آه میکشیدیم اما بتدریج پوزخند زدیم و طعم بیمسئولیتی و بیتکلیفی زیر زبانمان مزه کرد. طعم نقد و مطالبه. مطالبهگری مکر بزرگی است. مکر نفس است. تسویل و تسویف است. جز آنها که از عمق جان میسوزند و کاری جز فریاد زدن از دستشان برنمیآید، الباقی مطالبهگران، بادی به غبغب میاندازند و بدون قبول هیچ مسئولیتی فریاد میزنند. در سایهی مکر نفس ژست مستقل بودن و جسارت و شهامت داشتن میگیرند و ترس خود از پذیرفتن مسئولیت اوضاع را پنهان میکنند.
در میان این خوشخوشان تنبلی و مطالبهگری ناگاه فتنه ۹۸ رخ داد و دیدیم کسی جز ما نیست که سنگ زیرین آسیاب باشد. رئیس دولت خودش صبح جمعه از خواب بیدار شد و ما باطن حقیقی مطالبهگری عافیتطلبانه را در خیابانهای آتش گرفته و خشم حاشیهها و استیصال کارگران دیدیم.
با توبه از روحانی، رئیسی آمد. اما برخی از جماعت خو کرده به مطالبهگری از غار خود بیرون نیامدند. رهبری مدتها بود که جوانان حزب الهی را از مطالبهگری به جهادتبیین و حرکت خودجوش فراخوانده بود، اما کمتر لبیک شنیده بود.
بسیاری از گرم و نرم مطالبه بیرون نیامدند و شانه زیر بار مسئولیت ندادند و ترجیح دادند با همان زبان با رئیسی سخن بگویند.
خلوصگراییِ حزبالهی نقاب خوبی است برای پنهان شدن و مطالبهکردن؛ و توأمان ما را از زحمت پذیرش تکلیف و نتیجه میرهاند. به جای رنج پاسخگویی، به ما لذت متبخترانه و غرورآمیزِ مطالبه را ارزانی میدارد.
آخوندی و فریدون و جهانگیری و ظریف... دولت سوم روحانی پشت در است. و این برای جماعت مطالبهگر مسئولیت گریز عافیت طلب خبر بدی نیست. آنها تکلیف خود را انجام میدهند، بقیهاش به آنها مربوط نیست.
@yaminpour