eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
643 عکس
375 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال سیر مطالعاتی صراط https://eitaa.com/joinchat/1114570852C2db3be939d @ali_mahdiyan
جریان مختومه 🔻به طور عادی باطل زهق میشود ان الباطل کان زهوقا. چون باطل برای آن که بپاید باید خود را به حق بیامیزد. به مرور که تمحیص یا خالص سازی در عالم رخ میدهد، باطل عقب میرود. کذلک یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض.(رعد۱۷) 🔻اما گاهی سرعت نابودی جریان باطل بیشتر و جدی تر میشود مثلا إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰٓئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (بقره، ۱۵۹) یکی از دلایل سرعت گرفتن محو شدن و نابودی یک جریان اجتماعی این است. کسانی که با پنهان کردن حقایق در جامعه ای که تشنه حقیقت است، مخفی کاری میکنند تا جامعه را دچار انحراف کنند، اینان منفورترین انسانهای روی زمین هستند. 🔻کاری به بازیهای سیاسی ندارم، بنای مدح و ذم جریان ها را هم ندارم. اما بیایید با نگاهی کلان به تطور جریان اصلاحات در ایران نگاه کنیم. اول به خاطر درخواست انباشته مردم برای ایجاد یک جریان مردمی تر و صمیمی تر که درد آنها را بفهمد و خالصانه مقابل فسادهای رخنه کرده در نظام بایستد این جریان متولد شد. پایگاه معرفتی اش اما در مغرب اندیشه بود هرچند زیر پوست «خط امام». این جریان ماند و زیست و در صحنه سیاسی موثر بود تا جایی که سالها مهمترین جریان داخل نظام و در تقابل با نظام محسوب میشد. 🔻اما مخفی کاری اش ادامه یافت تا در صحنه هشتاد و هشت، این جریان دست به یک کتمان بزرگ زد. او هم رای مردم را نادیده گرفت، هم قانون را، هم آزادی و آزاداندیشی را هم خط امام و حفظ نظام را هم همه شعارهای مختلفی که سر میداد. آنهم جلوی چشم همه مردم، خاتمی در جمعی گفته بود بیان حقایق باعث میشود پایگاه اجتماعی ام را از دست بدهم و این جمله عجیب و غریب معنای هویت پنهان کار این جریان بود. 🔻امروز اصلاحات در فضای حقیقی و مجازی تقریبا نابود شده. به جز تک مضرابهای تاجزاده درباره حصر و خفقان که اساسا وجود تریبون او و زبان هتاکش، مهمترین ناقض خود او شده. رفتارهای پارادوکسیکال این جریان در رای دادن در مجلس شورا و حضور در تشییع سردار بی مرز همه آخرین نفسهای جریان کتمان بود. 🔻حالا دیگر جریان جوانان آرمانجویی متولد شده بودند که وجودشان حکم فاتحه ای داشت که با سنگ ریزه بر سنگ قبر نعش جریان اصلاحات زده میشد، آن بدنه اجتماعی تندرو اصلاحات هم شعار «دیگه تمومه ماجرا» سر داد. جبهه گیری و کتمان پشت حسن روحانی و علی لاریجانی هم دیگر بی معنی بود. خاتمی همه هستی اش را صرف لیستهای مجهولی کرد که خروجیش دزدی و ناکارآمدی شد. و نامه سرگشاده خویینیها در فضای گله مند اجتماعی حتی به هیچ گرفته شد. حالا نامه خاتمی به رهبری را در این کانتکست باید فهمید. او میخواهد با تکان دادن دست و پای بی جان یک جریان مختومه و مرده، آن را جان ببخشد. @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی 📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم 📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا 📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد 💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم. 🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید... ⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه 📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
سوره مظلوم انفال 🌱مدتی قبل جناب روحانی آیه ۵۶ انفال را اینطور تفسیر کرد که ثم ینقضون عهدهم فی کل مره... یعنی دائم دشمن عهد میشکسته و پیامبر دوباره عهد میبسته چون صلح طلب بوده. صلح طلب بودن یعنی با نقض کننده پیمان دوباره عهد ببندیم!؟ این که نه شاهد تاریخی دارد نه از متن آیه استنباط میشود. پیامبر در جبهه های مختلف با دشمنان متفاوت عهد میبسته و هر بار هم آنها بودند که نقض میکردند. معنای فی کل مره این است نه آنچه ایشان استنباط کردند. علت یابی چنین خطایی در فهم آیه قرآن و سیره پیامبر اکرم البته بحث مستقلی لازم دارد. 🌱اما دوباره چندی پیش جناب سروش محلاتی تفسیری از آیه ۵۸ سوره انفال ارائه دادند آیه این بود که وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ ایشان معتقد بودند از باب «امر عقیب حظر»، فعل «فانبذ» دلالت بر وجوب ندارد بلکه دلالت بر جواز دارد و حق را ثابت میکند نه تکلیف. به این معنا که اگر دشمن نقض عهد کرد تو میتوانی نقض عهد کنی نه اینکه باید چنین کنی. حالا اینکه از حکم جواز به حق برسیم بحثی دیگر است که میگذرم. 🌱اما آیه اساسا درباره وظیفه و تکلیف دستگاه حاکمیت و ولایت است. تعبیر تخافن هم نشان میدهد نقض عهد توسط دشمن نشده بلکه نشانه هایی معقول در نقض عهد دشمن محقق شده. «نبذ عهد» هم غیر از «نقض عهد» است. نبذ عهد یعنی اعلام به دشمن که این عهدنامه بی ارزش و ملغی است. و نقض یعنی عمل نکردن به مفاد آن. باید توجه کرد بین اصل معاهده و عمل به آن باید فرق گذاشت. اصل معاهده یک قرار دوطرفه است عمل به آن اجرای مفاد آن توسط طرفین است. 🌱جناب سروش محلاتی دو اظهار نظر دارند. در اظهار نظر اولی تفاوت نبذ و نقض را توجه نکرده و استنباط کرده که اگر فقها گفته اند نقض عمل عهد جواز دارد از باب امر عقیب حظر است. اولا اینکه امر بعد از حظر دلالت بر اباحه کند محل اشکال است. چرا که حداکثر حظر ما قبل امر شک در قرینیت موجود ایجاد میکند و کلام را مجمل میکند. اجمال کلام هم یعنی نمیدانیم الزام هست یا نه و این یعنی نیاز به قرائن بیشتری وجود دارد و الا اصل عملی حاکم است. 🌱مثلا از جمله قرائن این است که نگاه کنیم در کلام متکلم وقتی امر انجام میشود بیشتر دلایل و علل بر عدم موضوعیت متعلق نهی و حظر ارائه شده یا در مفید بود متعلق امر؟ اگر اولی باشد ظهور در جواز و اباحه رخ میدهد و نفی حظر. اما اگر دومی باشد ظهور در الزام بیشتر است. اگر هم قرائن کافی نبود بیان مجمل میماند. در این آیه قران قرائن در لزوم نبذ وجود دارد از جمله اینکه لسان آیه نوعی توبیخ رفتار دشمن و مقابله به مثل در مقابل دشمن عهد شکن است بعلاوه که در انتهای آیه هم بحث از این است که بنا است عدم محبوبیت خائنین نزد خداوند با این حکم ظهور و بروز پیدا کند. لذا برداشتن حظر موضوعیت ندارد بلکه تحقق نبذ است که مورد توجه شارع است. 🌱اینکه «نقض عملی» وجوب ندارد بلکه جواز دارد، نیز از باب امر بعد از حظر نیست. بلکه لازمه نبذ این است که حق نقض عملی وجود داشته باشد. اگر اظهار نظر دوم جناب سروش محلاتی را ببینیم ایشان متوجه تفاوت نقض و نبذ شده و آنجا میگوید وجوب نبذ داریم نه نقض. آن وقت سوال این است که پس با آن استدلال امر عقیب حظر چرا اینجا حکم به ترخیص نمیکنید؟ 🌱البته تطبیق اما تخافن در مورد برجام میشود شواهد و قرائن دوران اوباما و الا در زمان ترامپ که اساسا رسما نقض عهد توسط او اعلام شده بود. که به طریق اولی باید نبذ انجام میشد. 🌱اما یک نکته مهم دیگر اینکه این امر آیا امتثالش فوریت دارد یعنی واجب فوری است؟ به نظر میرسد که چنین نیست بلکه زمان امتثال آن دائر مدار مصلحت جبهه حق است که دستگاه حاکمه تشخیص میدهد. پیش از این هم رهبری گفت آتش زدن برجام بعد از آنکه دشمن آن را پاره کرد، لازم است اما زمانی این واجب را انجام میدهیم که به مصلحت باشد. 🌱ظاهر بیان رهبری در دیدار با مجلس خبرگان نشان میداد که در زمان امتثال «نبذ عهد» بین رهبری و دولت تفاوت نظر وجود دارد ولو او با تصمیم دولت همراهی کرده ولی به لحاظ زمانی موافق این میزان تاخیر نبوده. پیش از این نیز درباره اصل قرار داد برجام ایشان دستگاه دیپلماسی دولت را متهم به عجله و تسرع در قرارداد کردند. یعنی با دولتی مواجهیم که به عقیده رهبری در بستن قرار داد عجله کرده و در نبذ قرار داد در مقابل دشمن تاخیر دارد. برای رهبری یک صدا بودن کل دستگاه تصمیم گیری کشور در مقابل دشمن یک مصلحت مهم است، لذا مدارای با سستی و تاخیر مسوولین میتواند ریشه در این نکته داشته باشد. 🌱به هر حال تفسیرهای عجیب و غریب آیات سوره انفال توسط دستگاه حوزوی جریان غربگرا قصه پر غصه ایست که باید در جای خود به آن رسیدگی کرد. @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با حاج آقای قاسمیان و دکتر شهریار زرشناس و جمعی از بزرگواران اهل اندیشه، در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی. پیرامون محتوای کتاب«طرح کلی اندیشه مقاومت» حجت الاسلام ورود از منظر عرفان قرآنی را ورود درستی میدانست که مغفول واقع شده. او محتوای کتاب را مصداقی میدانست از دغدغه رهبری در امتداد مفاهیم دینی و قرآنی، هر چند معتقد بود در تطبیق این مباحث میشود بیشتر تلاش کرد. دکتر نیز ابتنای کتاب بر فلسفه تاریخ آنهم از منظر فهم معنوی متعلق به تراث اندیشه دینی را پسندیده بود البته احساسم این بود که ایشان محتوای کتاب را بیش از حد امیدوارانه میدانست. جلسه دو سه ساعته خوبی بود. تلاش میکنم محتوای بیشتری از جلسه را در آینده تقدیم کنم. @ali_mahdiyan
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگو شیخ مجتبی نامخواه شیخ علی مهدیان درباره عدالت @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📘 آیین رونمایی از کتاب ((آزادی یعنی آزادی)) («آزادی» در منظومه فکری ) 🌀 باحضور: آیت اللّه محسن اراکی 🕰 زمان: دوشنبه، ساعت ١١ 🏠 مکان: خانه طلاب جوان 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از خانه طلاب جوان
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 بیانات آیت اللّه اراکی در مراسم رونمایی کتاب ((آزادی یعنی آزادی)) 📘 این کتاب، یک کتاب علمی است 📕 علمیّت این کتاب باید ترویج شود 📗 این کتاب باید کتاب درسی شود 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
تقوای جامعه بر اساس روایت امام حسین علیه السلام ⚡️شنیده اید یکی از امام حسین ع پرسید میخواهم گناه نکنم چه کنم؟ حالا فرض کنید مدیر یک جامعه به نمایندگی از کل جامعه سراغ امام حسین ع میرود و میپرسد برای اینکه از عهده ضعفها و خطاهای جامعه بر بیاییم چه کنیم؟ اگر امام حسین ع بخواهد این جامعه را مخاطب قرار دهد، چه جوابی به او میدهد؟ 🌹ابي عبدالله عليه السلام: اِفْعَلْ خَمْسَةَ اَشْياءَ وَ اذْنِبْ ماشِئْتَ: فَاَوَّلُ ذلِكَ: لا تَأكُلْ رِزْقَ اللّه ِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ. وَالثّانى: اُخْرُجْ مِنْ وِلايَةِ اللّه ِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ. والثّالِثُ: اُطْلُبْ مَوْضِعاً لايَرَاكَ اللّه ُ وَاذْنِبْ ما شِئْتَ. وَالرّابِعُ: اِذا جاءَ مَلَكُ الْمَوْتِ لِيَقْبِضَ رُوحَكَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِكَ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ. وَالخامِسُ: اِذا اَدْخَلَكَ مالِكٌ فى النّارِ فَلا تَدْخُلْ وَاذْنِبْ ما شِئْتَ. «بحارالانوار، ج 75، ص 126» 🌱هر یک از این بینشها وقتی تبدیل به باور میشوند در ساحت جامعه، فرهنگ و گفتمان جامعه بر این اساس شکل میگیرد، و آنگاه است که تقوای جامعه در آن ساحت بروز میکند. 🔻جامعه ای که نگاهش به دست دیگران است تا باب روزیش باز شود زمین میخورد. در مقابلش جامعه ای که دست خدا را در رزاقیت فعال میبیند و بنابراین رزق را از عمل صالح ناشی از ایمانش طلب میکند و مقابل دشمن میایستد. « در بخش اقتصاد، تقوای جامعه عبارت است از اقتصاد مقاومتی.»(۹۴٫۴٫۲) 🔻جامعه ای که نظام تصمیم گیریش را ذیل تصمیم گیری قدرتهای مستکبر تعریف کند زمین میخورد. در مقابل کسی حکومت الهی را میبیند در سبک رفتار خود نیز حکومت و ولایت الله را به چشم میآورد. «تقوای ملت غیر از تقوای خصوصی یکایک افراد است. تقوای عمومی، یعنی همین که وقتی امام اشاره میکردند، ناگهان همه‌ی جامعه به حرکت درمیآمد. این ملت را باتقوا میگوییم.»(۶۹٫۶٫۲۹) 🔻جامعه ای که درش فساد و بی حیایی زیاد میشود زمین میخورد. فساد و بی حیایی در حوزه مدیریت در اقتصاد در فرهنگ. در مقابلش جامعه ای است که نظارت الهی را بروز و ظهور میدهد که در آن همه یکدیگر را مراقبت میکنند. «تقوای جمعی این است که جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع...در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکی از جاهائی که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده.»(۹۰٫۳٫۸) 🔻جامعه ای که قدرت قدرتمندان عالم برایش خوف آور تر از قدرت خدا است زمین میخورد. در مقابل جامعه ای است که قدرت الهی برایش مهم است و این را بروز و ظهور میدهد. چگونه؟ «اَفَغَیرَ اللهِ تَتَّقون آیا از غیر خدا ملاحظه میکنید؟ خب، غیر خدا یعنی چه؟ ...یعنی قدرتهای غیر خدایی، قدرتهای ضدّ خدایی. ...«پروا نمیکنیم» یعنی ملاحظه‌ی آنها را نمیکنیم.چرا، باید حواسمان جمع باشد امّا از آنها نمیترسیم، فکر نمیکنیم که زندگی ما، سعادت ما، آینده‌ِی ما، سرنوشت ما دست آنها است؛ این لازمه تقوا است»(۹۸٫۲٫۲۴) 🔻جامعه ای که برنامه راهبردی اش و نتایج و ثمرات و آینده خود را بر اساس آرمانهای الهی ترسیم نکند زمین میخورد. در مقابل جامعه ای است که در نظام محاسباتش خللی وارد نمیشود و جهت گیریش را به سمت پیشرفت و تعالی شکل میدهد. «اگر ملتی با تقوا بود، راه پیشرفت، راه ایمان و راه بندگی خدا را ادامه خواهد داد. اگر ملتها تقوا نداشته باشند، همان بلایی بر سرشان خواهد آمد که ملتهای مقتدر دنیا در جای جای تاریخ به آن دچار شده‌اند. آنها دچار غرور، دچار استکبار، دچار ظلم، دچار بدرفتاری و دچار انحراف شدند. مردم را منحرف کردند؛ دنیا را خراب و فاسد کردند و آخر هم خودشان سرنگون شدند.»(۷۲٫۱۱٫۲۹) @ali_mahdiyan