کشف حجاب و طوفان الاقصی
درباره کشف حجاب۱۵
🔺آمارها را لابد دیده اید، بالای هشتاد درصد مردم ایران معتقد به حجابند و پوشش خود را هر چه که هست ناشی از عمل به دینشان میدانند. حمله به این هنجار و این عقیده اجتماعی، حمله به مردم است. مساله اساسا اجبار به حجاب نیست اجبار به بی حجابی است. اینکه چگونه باید از این عقیده مردم دفاع کرد سخن بعدی است. اما همین جا کمی تامل کنید. کسانی که مدافع عملی کشف حجابند، به خود حق میدهند به یک هنجار ناشی از خواست عمومی و اکثریت مطلق جامعه حمله کنند. (یعنی یک اقلیت خواستشان را بر اکثریت مطلق اجبار کنند) با شعار« نه به اجبار».
🔺جالب است جریان کشف حجاب (بخوانید بی حجابی اجباری) بعد از اغتشاشات سال گذشته به سردمداری رسانه هایی جدی شد، که امروز همگی پشت سر اسراییلند. مسیح علینژادشان علنا اعلام میکند موافق بمباران ایران است. ایران اینترنشنالشان همان آغاز جنگ غزه کوچ کرد به اورشلیم تا از نزدیک کمک دهد به اسراییل. منوتویشان که بانی اسراییلی به دلیل جنگ پولش را نداد رفت به سمت تعطیلی. بی بی سی فارسیشان رسما پشت اسراییل در آمد. شعارشان چه بود اینها پارسال؟ یادتان هست؟ زن، زندگی، آزادی
🔺زن، همانکه از سیزده هزار شهید غزه حدود سه هزارتایش را تشکیل میدهد. باز شش هزارتا نیز کودکند یعنی داغ به قلب زنها.
زندگی، همانکه در غزه برای غیرنظامیان ساخته اند. مدرسه ها را ، بیمارستانها را، خانه ها را ببینید. ویران ویران.
آزادی، همانکه اسراییل سالها است هدیه کرده با یک زندان روباز دوملیون نفره ای به نام غزه به زنان و کودکان بی دفاع. همانکه در وضعیت دلخراش حقوق مردم در کرانه باختری میبینید با تصاحب علنی و قانونی خانه ها و یا تخریب و به جایش شهرک سازیها.
🔺خواهشا بعد از طوفان غزه دیگر نه اسمی از ازادی ببرید، نه زن، نه زندگی.
آخرش همین است که امروز در غزه میبینیم. مردم ایران مسلمانند. مومنند. حمله به عقیده شان به ارزشهایشان به دینشان به هویتشان به استقلالشان، آنهم به ظلم دوام نمیآورد. خدا خیر دهد رهبری را که میگفت حتی دختران کشف حجاب کرده ما اگر بدانند با این کارشان پازل چه کسانی را پر میکنند مرتکب این حرام شرعی و سیاسی نمیشوند. حالا کاش زبان گویایی میداشتیم و فریاد میزدیم آن کسانی که پازلشان پر میشود را تماشا کنید. چشمهایتان را باز کنید ببینید سردمداران بی حجابی اجباری چه کسانی هستند.
🔺بیش از یک سال گذشت از این هجوم ناجوانمردانه به دخترکان و زنان ایرانی، هنوز مسولین دچار گیجی اند و بلاتکلیفی. چند ماه است به اسم قانون جدید همه را معطل کرده اند و حال آنکه هیچ نیازی به قانون جدید هم نبود و قوانین فعلی برای مقابله با ناهنجاری کفایت میکرد. این مردم مومن تا کجا باید این ترک فعل آشکار و سردرگمی را تحمل کنند؟
دستگاه های تبلیغی و ترویجی ما از حوزه گرفته تا صدا و سیما و سازمانهای تبلیغاتی چرا سکوت کرده اند و از گروه های مردمی دفاع نمی کنند؟
طوفان الاقصی را باید قدر دانست. از جهات مختلف از جمله یادآوری این مهم که پشت پرده جریان بی حجابی اجباری در ایران، رژیم جلادی است که دشمن اول زن و زندگی و ازادی در عالم است.
همشهری
@ali_mahdiyan
اضلاع عجیب شکست اسراییل
رهبری گفت: «بمبارانها عمر رژیم اسراییل را کوتاه تر میکند» این جمله یعنی چی؟
این جمله را بگذارید کنار دو جمله دیگر :
۱.اسراییل در عملیات طوفان الاقصی ضربه فنی شد
۲.ماجرای جنایتهای اسراییل مثل کسی است که در زمین بازی شکست خورده و از طرفداران تیم مقابل، تقاص بگیرد
ضربه فنی شدن یعنی شکست زودهنگام، شکست در زمانی زودتر از مدت مسابقه و با فاصله بالا. شکستی که برتری مطلق حریف را نشان میدهد. حمله به طرفداران خود نشان دهنده ضعف بیشتر بازنده است. او چون توان مقابله ندارد به کسانی که طرف مقابل او نیستند حمله میکند. هر چه بیشتر جنایت کند یعنی عصبانی تر است و شکست سخت تری خورده.
حالا چرا هر بمب که بر سر زن و بچه و مردم غزه میاندازد، عمرش را کوتاه تر میکند؟
به چند دلیل:
اولا بمباران غزه، بمباران مردمی مومن و موحد است. این را این روزها در سبک عزاداری همراه با ذکر و تلاوت آیات در کوچک و بزرگ دیده ایم.
الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون.
این قوم با حملات شیطان در افق برتری به لحاظ قدرت قرار میگیرند.
ساده اش جملات آن نوجوان فلسطینی است که گفت بکشید ما را ، نسل به نسل مقاوم تر میشویم.
فبشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون.
یک بشارت مطلق، یک برتری حقیقی که انتم الاعلون ان کنتم مومنین
بیداری مردم و نسلهای فلسطینی در غزه و در کرانه و در همه نقاط دنیا، ریشه اصلی جوشش انتفاضه ای است که امروز یک گروه کوچکش اسراییل را ضربه فنی کرده.
پس طرفدار تبدیل به حریف قوی میشود.
ثانیا همراهی مردم فلسطین مهمترین دارایی حماس است. امروز تشکیلات خودگردان و اندیشه سازش بی آبرو شده و اندیشه مقاومت نتیجه بخشی اش را و امیدآفرینی اش را به رخ کشیده. اساسا خیانت عرفات و بعد ابومازن اثر اصلی اش تشکیک در نرم افزار مقاومت و قدرت ایمان و جهاد بود. این تردستی و سحر رسوا و ابطال شده. با این حساب مشروعیت حملات بی امان برادران مقاومت در داخل فلسطین بیش از پیش تامین شده. سوخت راکتها و موشکها و ضربات بی امان مقاومت را همین همراهی و رضایت عمومی فراهم کرده است. بی طرفترین و نادان ترین و شکاک ترین آدمها هم میپذیرند که :
لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا
وقتی مظلومیت بروز پیدا میکند، مشروعیت مبارزه ثابت میشود.
ثالثا ده ها سال است با یک روضه جعلی و دروغ به نام هولوکاست سعی کرده اند چهره ای مظلوم برای آدمهای غاصب بسازند. حالا هر بمب این آبرو بخشی به غصب را نابود میکند. چهره اسراییل نزد ملتها بی آبرو شده. اگر دولتها جرات میکنند صدایشان را بالا ببرند، سفارت ببندند، تهدید کنند، دلیلش شجاعتشان نیست دلیلش بی آبرویی اسراییل است. هیچ چیز برای یک موجود جعلی محو کننده تر از روشن شدن افکار عمومی نیست.
رابعا هزینه اسراییل برای غرب بیشتر از فایده اش شده. عملا آن نقش جلوگیری از مقاومت و اتحاد مسلمین را دارد از دست میدهد. منطقه در مشت مقاومت است و احساس انسجام مسلمین بالا رفته، این وضعیت باعث میشود غرب خبیث و شیطان بزرگ دستش را از پشت این موجود پر هزینه بی فایده بردارد. و این نکته در نابودی اسراییل بسیار موثر است.
هر چه حق بیشتر هویدا شود آیه مَا لَكُمْ لَا تَنَاصَرُونَ بیشتر ظهور پیدا میکند. اگر قیامت بروز نهایی این نکته است که شیطان پشت اصحاب خود را خالی میکند، هر چه بیشتر تاریخ به سمت بیداری مردم و رسوایی باطل پیش برود، این از هم پاشیدگی بیشتر خود را نشان میدهد.
خلاصه آنکه.
اسراییل ضربه فنی شد. شکستی سهمگین و مطلق نسبت به گروهی کوچک
او عصبانی شد و سراغ طرفداران حریف رفت و جنایت کرد که این خود نشان دهنده شکست او است.
ولی هر چه بیشتر بزند، عمرش کوتاه تر میشود.
انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا
@ali_mahdiyan
شکست
بخش اول
🔺در جنگ جهانی دوم چهل و پنج ملیون نفر غیر نظامی از متفقین کشته شد. در حالیکه از متحدین چهار ملیون نفر کشته شد. نظامیان کشته شده از متفقین شانزده ملیون نفر بودند و از متحدین هشت ملیون نفر. پس چرا همه متفقین را پیروز جنگ میدانند؟ دلیلش خیلی ساده است. پیروزی و شکست را نه بر مبنای میزان خرابی و یا تعداد کشته بلکه بر اساس اهداف و اراده دو طرف محاسبه میکنند. این یک اصل روشن است. وقتی دو نفر بر سر موضوعی درگیر میشوند آنکه بیشتر کتک خورده را نمیگویند بازنده بلکه کسی که نتوانسته حرفش را به کرسی بنشاند بازنده است.
🔺خوب هدف حماس چیست و هدف اسراییل چیست؟ متن بیانیه محمدالضیف را همان ابتدای طوفان ببینید. او به فشار مستمر اسراییل بر فلسطینیان، حرمت شکنی مسجدالاقصی و تن ندادن به مبادله اسرا اشاره میکند. میگوید حاکمان جهان نیز به این خواسته ها توجه نکردند. باید «دشمن بفهمد که گذشت آن روزهایی که بدون هیچ مجازاتی، دست به عربده کشی و جنایت میزد»
این یعنی ابراز یک قدرت جدید که در محاسبات منطقه ای و جهانی قابل چشم پوشی نیست. چیزی شبیه حزب الله بعد از جنگ سی و سه روزه. بعد از این، هزینه اقدامات اسراییل چندین برابر میشود. او احساس نمیکند اقداماتش بی پاسخ خواهد ماند و سطح این پاسخ بالا میرود. نکته دیگر در پیام محمدالضیف نشان دادن اتصال و هماهنگی کل جبهه مقاومت به یکدیگر بود. اتفاقی که به مرور بعد از طوفان الاقصی بیشتر و بیشتر خود را نشان داد تا اینکه عملا با توقیف کشتی اسراییلی توسط یمن و شدت گرفتن درگیری های حزب الله و مقاومت عراق، صحنه قدرت نمایی مقاومت کاملا متفاوت شد. خوب اینها چه فایده ای دارد؟
🔺فایده اصلی این واقعه، محاصره اسراییل با قدرتهای مقاومت است. آزادی اسرای فلسطینی و اثبات قدرت حماس و گفتمان مقاومت و ضربه پذیری اسراییل، کرانه باختری را به سمت دوری از گفتمان سازش ابومازن و مسلح شدن و پیوستن به مقاومت پیش میبرد. اینگونه اسراییل از چهار طرف محاصره میشد. جنوب انصارالله. شمال حزب الله، شرق و غرب نیز مقاومت فلسطین. تاثیر این محاصره ایجاد سایه شمشیر و قدرت است که باعث میشود رفتارهای اسراییل کنترل شود و مردمش نیز احساس ناامنی کنند. این احساس ناامنی برای پراکندگی و کوچ آنها و محو اسراییل لازم است.
اثر این ها چیست؟ عملا فلسفه اسراییل که جلوگیری از قیام مسلمین و وحدت کشورهای مسلمان بود از بین برود. هژمونی اسراییل در منطقه شکسته شود. نظام محاسبات حاکمان منطقه تغییر کند. و این یعنی هزینه ی بودن اسراییل به فایده اش نیرزد. و طبیعتا غرب حمایتش را بر چنین موجود پر هزینه کم فایده ای به مرور کم کند. اتفاقی که همین حالا هم برخی نشانه هایش در حال هویدا شدن است.
🔺حماس این مسیر را به چند شکل پیش برد. اولا خود عملیات غافلگیر کننده هفت اکتبر و نشان دادن ضعف امنیتی نظامی اسراییل
ثانیا عملیات قوی رسانه ای اش چه با مخابره پر قدرت پیام مظلومیت و اقتدار مومنانه مردمش چه با ایجاد رویدادهای متنوع رسانه ای. طوری که مردم اسراییل را مقابل حاکمان اسراییل شوراند و ذهنیت افکار عمومی جهان را به نفع خود کاملا تغییر داد. فشاری مردمی بر اراده حاکمان کشورها تغییراتی در مناسبات بین المللی شکل داد به گونه ای که وزیر خارجه اسراییل هفته پیش رسما اعلام کرد زیر این فشار دو سه هفته بیشتر دوام نمیآوریم.
ثالثا فشار عجیب و غریب به دشمن هم به ماشین نظامی اش هم به نیروهای او. اسراییل چندین برابر همه جنگهایش بعد هفت اکتبر تلفات داد. عملا با همه امکاناتش در باریکه ای کوچک گیر افتاد. نه جلوی راکتهای حماس را توانست بگیرد و نه جلوی تلفات عجیب و غریب نظامیان و ضربه به تانکهایش را
رابعا همه بازوهای مقاومت همزمان به کار افتادند. در حالیکه مردم خود را همراه کرده بودند. چه انصارالله یمن چه حزب الله لبنان که مستقیم وارد جنگ شدند. این پدیده فوق العاده مهم بود. همراه کردن مردم و طیفها و جریانات در هر کشور به اندازه خود حضور آنها در جنگ مهم بود.
🔺در سوی دیگر اسراییل باید چه میکرد؟ او باید نشان میداد درست است که غافلگیر شده و این را البته به هیچ وجه نمیتوانست ترمیم کند. اما اقتداری دارد که بعد از این هیچ کس به خود جرات ندهد او را غافلگیر کند. همین جا ضعف منطق او روشن است. چون مساله ترس جبهه مقابلش نبود بلکه قدرت نفوذ و ضربه زدن مساله بود. سوراخ بودن قدرت اسراییل مکشوف شد حالا او هر اقدامی بعد از این میکرد آن ضعف هویدا شده که جبران نمیشد. این ضعف بر ملا شده در ایجاد قیامها و عزم تشکیلاتهای فلسطینی موثر بود. در فهم حاکمان و مردم از اسراییل هم موثر بود. این یعنی «ضربه فنی». یعنی همان ابتدا شکست قاطع و راهبردی خوردن.
همشهری
@ali_mahdiyan
شکست
بخش دوم
🔺اما به جز این چطور؟ واقعیت آن است که اسراییل برای آنکه اقتدارش را نشان دهد مجبور بود چند هدف مشخص را بیان کند. یکی اینکه نقشه جغرافیای سیاسی منطقه را عوض کند. این را نتانیاهو همان اول گفت. مرادش چه بود؟ حمله به کشورهای منطقه؟ نه. حذف باریکه را میگفت. چگونه؟ مردم را کوچ دهد به بیرون از غزه. اختیار و زمام کار باریکه را هم بر عهده بگیرد. حماس را هم حذف کند.خوب کوچ ملیونها نفر که شدنی نبود. اختیار غزه را گرفتن هم معنی نداشت مگر با حذف حماس . این هدف هم که همان روزهای اول تمسخر شد و تا امروز هیچ نشانه کوچکی حتی از آن پدیدار نشده. حماس خیلی خیلی کم شهید داده. شبکه تونلها کشف نشده.
🔺مجبور شدند تقلیل دهند هدفشان را. گفتند اسرا را به زور آزاد میکنیم و چند رهبر اصلی حماس را میکشیم. اولی که محقق نشد و امروز مجبور شدند به تبادل تن بدهند. دومی هم که خنده دار است کشتن سران حماس کجا و نابودی حماس کجا؟ بعلاوه که این هم هنوز محقق نشده. یعنی چه؟ یعنی اسراییل همان روز اول که ضربه فنی شد. بعد از آن هم که نتوانست اقتدارش را ثابت کند. لذا گفتند «تصمیم به تبادل اسرا برایمان دردناک است ولی ناچاریم.» به همین دلیل اساسا جنگ را میخواهند ادامه دهند تا به چیزی برسند. میماند چه؟
🔺کشتن زن و کودک و خرابیها و نفوذ نظامی در غزه. اولی که چهره مظلوم هولوکاستی شان را مخدوش کرد. این اتفاق مهمی است چون او با همین ذهنیت افکار عمومی اشغالگری اش را توجیه میکرد. مردم مومن غزه هم با جنایتهای او مصمم تر میشوند این خاصیت هویت مومنانه است که با فشار قوی تر میشود. هفتاد و چند سال است همین است. این معنای آن جمله رهبری است که بمبارانها طول عمر اسراییل را فقط کم میکند خاصیت دیگری ندارد. نفوذ نظامی هم که وقتی بنا نیست به حذف قدرت معارض بینجامد اثری ندارد جز باتلاقی که مجبور است از آن خارج شود مثل همه جنگهای قبلی اش در غزه که وارد میشده و بعد هم مجبور بوده خارج شود.
🔺خوب پس صحنه صحنه یک شکست همه جانبه و یک افول جدی برای اسراییل است. این اقتدار و ایمان توحیدی غزه در عین مظلومیت او است که اینگونه پیروزی همه جانبه و خیره کننده را نصیب فلسطین نموده است.
همشهری
@ali_mahdiyan
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمی زیبایی ببینید
#غزه
@mahdian_mohsen
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
🔹راز خنده های غزه
🔸این متن را تصویری را بخوانید.
1⃣یکم. حتما عکس ها و فیلم های تحسین برانگیز این روزهای غزه را دیده اید: دختری در حال شانه کردن موهایش در دل خرابه است. پسرکی از آرزوهایش می گوید: "می خواهم پزشک شوم." عروس و داماد در دل ویرانی دست به دست هم قدم می زنند. و عکس دخترکی شاد در حال نان پختن در میان آوار حملات صهیونیستی دست به دست می شود.
2⃣دوم. پدر با جنازه دخترش حرف می زند و می گوید: "مگر نگفته بودی برایت عروسک بخرم؟ می خرم. بزودی در مسجد الاقصی." پسرک برای کاهش دردش قران می خواند. طنین قرآن این روزها در دل غزه، جهانی را به تسکین کشیده است. چشم ها از این تربیت قرآنی خیره مانده است. مادری که هر سه فرزندش را از دست داده است می گوید فدای مقاومت. جهانی در حسرت این قدرت ایمانی انگشت به لب مانده است.
3⃣سوم. بند اول امتداد بند دوم است. خروجی آن "صبر الهی"، این "امید ایمانی" است. ایندو کنارهم، "قدرت توحیدی" را به تصویر می کشد. گوئی روح توحید در این روزها ظهور کرده است. همه جای غزه "ذکر" است. غزه هیچ؛ گوئی این اذکار چون چشمه کوثر عالمی را به تسخیر برده است. همه جا تکثیر شده است. گوشه گوشه های این عالم و در دل غربت، گویا همه جا آینه غزه اند.
4⃣چهارم. امید به پیروزی این نیست که صرفا لوازم و مقدمات شکست دشمن فراهم باشد. اگر چنین باشد هرطور حساب کنید اعداد صهیونیست ها بیش از این مردم مظلوم است. اما آنچه امید می سازد، قدرت ایمان است. "اقدام" و "صبر" است. "مقاومت" است. دل بستن به "سنت های قطعی الهی" است. "او" با پیروان حق است. ناصران "او"، از "او" نصرت می گیرند و در نهایت، پیروز نهائی اند. چه آنکه نشئه های این پیروزی امروز مقابل دیدگان ماست.
5⃣پنجم. غزه برای ما مردم ایران سراسر درس است. هرچند ملت ایران طی این چهل و اندی سال همین صحنه ها را به نمایش گذاشتند اما همچنان راه بسیار است. "امید ایمانی" غیر از "امید مادی" است و قدرت بالندگی و سازندگی اش فراتر از داشته های امروز ماست. قدر بدانیم تصاویری که این روزها از پیش چشم ها می گذرد. حکیمانه به تماشا بنشینیم که سراسر زیبایی است.
همشهری
@mahdian_mohsen
هدایت شده از استاد یزدانپناه
📰 یادداشت | نگاهی باطنی به جنگ غزه
▫️روزنامه همشهری، امروز یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در یادداشتی از آیتالله استاد یزدانپناه، به جنگ غزه از منظر باطنی پرداخته است.
▫️متن کامل این یادداشت که برشی از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی است را میتوانید در لینک زیر بخوانید؛
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/210397/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%BA%D8%B2%D9%87.html
#یادداشت
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#روزنامه_همشهری
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
انسان دیگری در غزه متولد شده. جامعه دیگری در غزه شکل گرفته.
مدار انسان بودن بالا رفته.
نتیجه انفسی اش اینکه در دنیایی که چنین انسانهایی و چنین جامعه ای ظهور و بروز کرده، همه باید تغییر کنیم و عقب نمانیم.
اما اثر آفاقی اش اینکه بعد از این دنیای دیگری خواهیم داشت. جریان تاریخ عوض شده
باور کنیم یا نه
@ali_mahdiyan
هدایت شده از مصابره | محمد طهماسبی
میتوانی بازیگر فیلمهای قبل از انقلاب باشی اما عاقبت به خیر شوی
و میتوانی روحانی مبارز دوران انقلاب باشی و عاقبت به شر شوی
رحمت خدا بر این بازیگری که در نبرد حق و باطل، جبهه خود را انتخاب کرد و امروز، روز شهادت حضرت زهرا، این دنیای فانی را وداع کرد؛ انشاءالله میهمان حضرت باشند و مشمول رحمت و مغفرت الهی.
#پروانه_معصومی
@mosabereh
روضه بخوانیم
❤️بالای ضریح حضرت معصومه س پرچمی مشکی خورده، من که دقت نکردم اول، یک بنده خدایی کنار حرم گفت آشیخ روی این پرچم چه نوشته؟ کلمات تویهم تویهم، نوشته شده بود اما با کمی دقت میشد تشخیص داد. روایتی از آقا امام رضا علیه السلام بود:
مَن ذَكَرَ بِمُصابِنا فَبَكى و أبكى لَم تَبكِ عَينُهُ يَومَ تَبكِي العُيونُ
برایش خواندم. بعد رفتم سمت ضریح در حالیکه به این جمله هم فکر میکردم.
❤️گریه کنیم، بگریانیم. برای مصیبت های امامانمان. مصیبت امام ، درد امام ، رنج امام چیست؟ باید مقاصد امام را بدانیم که دردهای او را هم بدانیم. مثل اینکه مصیبتهای یک مادر چیست؟ باید خواسته های مادرانه را بدانی تا نسبت به دردهای مادرانه حسی داشته باشی.
❤️بعد هم قلب خودت را به آن دردها گره بزنی هم قلوب مردم را. دردهای امام را باید فراگیر کنیم. این درد که شکل میگیرد رفتارهای ما عوض میشود. اما در عمق وجودمان سلوک سهل میشود لم تبک عینه یوم تبکی العیون. این یعنی رشد و حرکت ایجاد میکند.
❤️دردهای امام زمان عج چیست امروز؟ دردهای عالم را از زاویه نگاه او ببینیم و به چشم بیاوریم. این چنین زاویه نگاهی به دردها، نتیجه اش «پیشرفت» است. پیشرفت اساسا یعنی رشد حقیقی جامعه که هم معنوی است و هم ظاهری.
❤️حالا بیایید در فضای مجازی و حقیقی روضه بخوانیم. بگرییم و بگریانیم. روضه شش هفت هزار کودک که جلوی چشم همه دنیا قتل عام شدند. جلوی چشم همه. روضه دنیایی که دست به دست داده و همه رشد علمی و ابزاری اش را جمع کرده که داغ معصومترین و مظلومترین انسانها را به قلب مادرانشان و پدرانشان بگذارد. کاش خاموش نشود این داغ در جانمان ابدا.
@ali_mahdiyan
سریال یوسف پیامبر
🔺سریال تکراری که بارها و بارها پخش شده. با هزار و یک خطای هنری که هر نابلدی هم میفهمد. بازیهایی که گاهی ضعیف تر از یک تئاتر فی البداهه است. دوربینی که گاه حرکتهای اضافی دارد. جملات گل درشت و هزار اشکال ریز و درشت. اما از همان اولین بار که این سریال را دیدم، سوالم این بود که پس «چرا این سریال اینقدر جذاب است؟»
🔺این سریال نه مانند ساخته های میرباقری دارای جلوه های ویژه خاص یا جذابیتهای صحنه های جنگ آنچنانی یا طعم روابط جنسی قطامگونه است، نه مانند اثر فاخر مجید مجیدی یک ساخته با محتوای بلند معنوی و با زیباییهایی که مجیدی خوب آنها را میشناسد و جلوه های ویژه خاص پر خرج آنچنانی است، پس چه دارد؟ چه چیزی در آن جذاب است؟
🔺ممکن است در نگاه اول بگوییم زیباییهای داستان او ناشی از چند اصل ساده است که در قصه اش به چشم آمده:
🔹اولا عشق و محبت در صورتهای مختلفش. هر چند فیلم عامدانه و عاقلانه یک قصه که میتواند پر از کششهای جنسی باشد را با چشمی با حیا و قرآنی تصویر میکند، اما اصل محبت و عشق پر از جذابیت است.
🔹ثانیا عشقها و محبتها تبدیل به یک فرآیند پر از رنج و درد میشوند. رنج زلیخا، رنج یعقوب، رنج دوستان و دوستداران یوسف. ترکیب رنج و عشق برای انسان بسیار جذاب است. خصوصا وقتی گام به گام از میانه رنجها به معشوق نزدیکتر شوید.
🔹ثالثا نکته سوم مبارزه است. اساسا مبارزه داستانها را زیبا میکند. سیاه و سفید یک واقعیت در عالم است آنها که میخواهند این مرزبندی روشن را نبیینند، واقعیت جذاب هستی را نمیبینند. آدمها کم رنگ و پر رنگ خاکستری اند بله، اما یک جبهه عمیق سیاه و سفید هستی را پر کرده.
🔹رابعا جبهه بندی که در این سریال اتفاقا برای ایران انقلابی اسلامی و کشورهای مسلمان منطقه بسیار جذاب است، چون تقابل دو نوع دینداری است. تقابل دو نوع قداست است. این زبان دادن به یک فهم عمومی است که این دو نوع معنویت و قداست و دینداری را میبیند و درد میکشد. کاهنان معبد آمون را مردم ما در چهره آیت الله ها و حجت الاسلام ها کم ندیده اند. مردم منطقه نیز در چهره بسیاری از رهبران معنوی دیده اند و دردش را چشیده اند
🔹خامسا انواع زیباییهایی که همه میفهمند و لمسش میکنند در یک قهرمان جمعند. ظاهر زیبا، اخلاق زیبا انواع صبر (صبر بر گناه، صبر بر بلا، صبر بر رسیدن به مقصد الهی و طاعت) ، حکمت زیبا و تدبیر های جذاب، چه در محیطهای محدود خانه و قصر و چه در سطح کلان اجتماعی مصر و اطرافش، همه در یک نفر قهرمان جمعند.
🔺اما واقعیت آن است که «احسن القصص» آن قصه ای است که دلالت دارد بر آیه ای از خدا که مظهر جمال الهی است. یوسف سلام الله علیه مظهر بروز و ظهور جمال الهی است. «اعجاز تاویل رویا» نیز متناسب با همین حقیقت است. کل زندگی او نیز بروز و ظهور همین نکته است. این تفصیل و جمال جذاب است. سریال یوسف زیبایی اش را از داستان و داستان هم از اصل واقعیت یوسف سلام الله علیه اخذ میکند.
🔺در رتبه ای بالاتر از یوسفس نیز این حقیقت را در اهل بیت ع خصوصا حضرت اباعبدالله الحسین ع میبینیم. نام «حسین» اساسا اشاره به چنین نوع حسن و زیبایی است. لذا او آقای شهیدان است. مظهر سیدالشهدایی پیامبر اکرمص است. یعنی آقایی در الگو بودن و جذابیت. به همین دلیل آنچه در کربلا رخ داد مظهر جمال است. «ما رایت الا جمیلا»
🔺پی نوشت: غزه را از این منظر دوباره نگاه کنید. یک شهر، امروز مظهر بروز عشق است و رنج و حرکت گام به گام به هدف و صبر چند ضلعی که در سیمای پر لطافت کودکانه و مادرانه و زنانه بروز کرده و پشتوانه اش البته حکمت و تدبیر است و ایمان موحدانه. اگر رهبر میگوید این طوفان «تاریخ ساز است، به معنای حقیقی کلمه تاریخ ساز» دلیلش این است. غزه اینگونه از حجابهای غلیظ رسانه ای غرب عبور کرده و دل مردم دنیا را برده است.
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این خانم وقتی سرش را بلند میکند، کجا را نگاه میکند؟ به کجا خیره میشود؟ قلب او چه کسی را میخواند؟
صدای او را گوشهای کر و چشمهای کور حاکمان قطر و ترکیه و امارات و عربستان نمیشنوند، خیالی نیست.
صدای او را وجدانهای پنهان شده زیر چتر تمدن کثیف و خبیث غرب نمیشنود، خیالی نیست.
جنایتکاران غربی خواهند فهمید، این نگاه ها ریل تاریخ را عوض میکند.
خودشان و همه دودمانشان از نمرود و فرعون و ابوسفیان همه و همه طعم «ابتر» شدن را خواهند چشید.
قوت بازوی رزم علمداران حماس و بیداری وجدانهای مردم عالم، برملا شدن تمدن دروغگوی پنهانکار ، قیام دوباره بر بستر قیام مجاهدان جبهه حق، همه با همین نگاه و همان صلا رخ خواهد داد.
این صدای گام های ظهور است که در جانمان میشنویم. این صیحه آسمانی بلند و بلندتر خواهد شد تا جایی که همه بیدار شوند.
این نور عادی نمیشود ، بیشتر خواهد شد.
@ali_mahdiyan
چرا همه چیز در حال بر ملا شدن است؟
🔺دوران جالبی است. چکیده و فشرده همه آنچه ده ها سال بر سر بشر آمده در حال رخ دادن است. حالا عموپورنگ دلرحم، نالیده که چه طور ممکن است، ساسی مانکن اینقدر بیرحم باشد که روح کودکان پاک ایران را اینطور آماج حمله بیامان کند؟ چرا؟ و به چه قیمتی؟چند روز قبل هم ماجرای وحشی بازیهای جنسی تتلو با دخترکان کوچک برملا شد. و مگر چند وقت قبلترش شروین که مخاطبهایش همین نوجوانهای ایرانیاند، ترانه درباره بچه دار کردن زن شوهردار نسرود و نخواند؟اینها را کدام رسانه ها ترویج میکنند؟ و به چشم میآورند؟ بی بی سی و رسانه های فارسی زبان دیگر؟ بله این هست ولی مهم نیست. چه کسی اسپانسر ساسی است یک صهیونیست؟ بله ولی این هم مهم نیست. اینها با این همه یال و کوپال شان پشت سر جنبشی بودند که به نام نفی اجبار و آزادی میخواست برده خود کند کودکان ما را؟ بله ولی این هم مهم نیست. پس چه چیزی مهم است؟ مهم آن است که همه چیز در حال برملا شدن است.
🔺داستان بیست سی را یادتان هست که غربگرایان پنهانی در حال تصویب و اجرایش بودند؟ آموزش و پرورش رها شده و وزارت فرهنگ از خاصیت افتاده غربگرایان را یادتان هست؟ دانشهای «ذاتا مسموم» انسانی شان را که ذره ذره با سمومش به ذهن کودکان و جوانان ما میکردند را توجه داشتید؟ آن روز وقتی گفته میشد این تمدن «کودک کش» است خیلی ها باور نمیکردند. حمله به روح معصوم کودکها در قالب فیلمهای والت دیزنی که مفاهیم هم جنس گرایی را رسما در ذهن و دل نوجوانان میکاشت را باور نکردند، فیلمهای پورن که دیگر بازیگران اصلی اش کودکان و نوجوانان بودند را نیز به هیچ گرفتند. آموزش های جنسی و سبک زندگی پر فساد آمریکایی را هم به چیزی نگرفتند. فکر کردند قصه «زن زندگی آزادی» و مبارزه با «حجاب اجباری» و جنبش «مهسا و مصی» همین است که میگویند. اما حالا دیگر نه، همه چیز بر ملا شده. ساسی مانکن مجبور است رو باشد. و پازل جنگ رسانه ای صهیونیست ها را پر کند با پول آنها عقایدتان را و هویتتان را مسخره کند همانطور که والت دیزنی هم علنا پول میدهد برای بمبهای اسراییل که روی سر کودکان بریزند.
🔺 کشتار پنج هزار کودک فلسطینی که در تاریخ بشر بی نظیر است، بر ملا کرده ذات غرب را . مگر کشتار کودکان جلوی چشم تمدن غرب رخ نمیدهد و مگر نمیبینیم که همه کاری نمیکنند جز حمایت از کودک کش. این خود خود غرب است. این همه آنچیزی بود که سالها پنهان کرده بودند. حالا بر ملا شده است.
🔺اما یک سوال مهم و آن اینکه چرا باید امروز این وضعیت متعفن غرب برملا شود؟ آنهم به دست معصوم های روی زمین یعنی کودکان؟ مگر چه شده؟ چه چیزی تغییر کرده؟
از اینجا به بعد یادداشت را بیشتر دقت کنید
🔺اولا کودکان قدرت تسخیر قلب بزرگتر ها را دارند. چون به فطرت الهی نزدیکترند. وقتی به کودکان هجوم میبرند یعنی به همه وجدانهای انسانها هجوم میبرند. خوب چرا؟ چرا خودشان را مقابل همه قرار میدهند؟ غرب هر چه دارد از پنهان کاری است. چرا چنین میکند؟ پاسخ دو کلمه است
یکی اینکه مجبور میشوند دوم اینکه عقلشان از کار افتاده. اما توضیح این دو چیست؟
🔺واقعیت این است که اولا بشر رشد کرده. این صبر و قدرت که در غزه میبینید بروز و ظهور رشد انسان جبهه حق است. انسان که رشد میکند شیطان نمیتواند پنهان شود و بر ملا میشود. این ظهور گام به گام حق است. این را در ادبیات دینی میگویند «تمحیص» یا همان خالص سازی تاریخی بشریت.
ثانیا انسان رشید جبهه حق، امید پیدا کرده. آنهم نه امیدهای کوتاه مدت و مادی، بلکه امیدهای تاریخی و ایمانی. شبیه آنچه در دوران تولد موسی ع رخ میداد. شیطان جلوی این امید واقعی که کاملا متبلور در کودکان است مجبور میشود بایستد.
ثالثا انسان رشید جبهه حق اراده دشمن را خراب میکند. شیطنت چیست؟ عقل تدبیرگر دنیاخواه. انسان رشید جبهه حق اجازه نمیدهد شیطان به خواست خود برسد، جلوی اراده او را میگیرد. دست شیطان کوتاه میشود. این او را کلافه و عصبی میکند. عصبانی که شد، عقل و صبرش کم میشود، اینجا است که خود را بر ملا میکند.
🔺اگر امروز چکیده و عصاره تمدن سیاه غرب را خلاصه وار در ترانه های ساسی و تتلو و شروین و این و آن که به روح لطیف کودکان حمله علنی میکنند و در بمب های صدتنی و فسفری غرب که روی سر کودکان میریزند و در بی خیالی و حمایت حاکمان غربی و غربزده اسلامی از کودک کشی ها و در نفاق و دروغ برملا شده همه شعارهای این تمدن شیطانی اغواگر مشاهده میکنید، دلیلش آن است که شیطان در حال شکست است و حق در حال ظهور بیشتر و بیشتر است. یعنی انسان معاصر در جبهه حق و در دوران مقاومت در حال قد کشیدن به سمت آسمان است.
همشهری
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
♦️ثبت نام در دورهٔ مطالعاتیِ مهمترین کتاب رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد...
👌ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی سراسر کشور
⏳ ۴۹ روز (۷ هفته)
❗️فهم منظومه فکری استاد سید علی خامنهای با محوریت کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔸دوره به صورت #مجازی برگزار میگردد
ثبت نام از طریق🔻
https://khanetolab.ir/
گسل فعال شد
🔺۱.اختلاف ملت: شکل گیری دولت ملت جعلی بر سرزمین غصبی، از اساس بر پایه یک هویت چند تکه بنا شده بود. ملت یهود صهیونیست با این انگیزه متفاوت آمده بودند؛ رفاه و مقدسات یهود. حالا این هویت اجباری که در بستر تاریخ شکل نگرفته، یک دو قطبی عمیق در خود دارد، گرایشهای مذهبی صهیونیستی تندرو در کنار رویکردهای رفاه طلب سکولار. فشارها و پایین و بالاهای روزگار این گسل را دائم فعال میکند. اسراییل برای وحدت هویتی ناچار است به اعمال قدرت مطلقه لذا نتانیاهو دنبال آن بود و لذا جمعیت گسترده به اعتراض دائما کف خیابانهایش بود که بدانیم اختلاف عمیقی اینجا وجود دارد.
🔺۲.اختلاف در دولت: فشارهای مقاومت معجزه گون غزه ولی بنیان پر تزلزل و متکثر اسراییل را بیشتر نشان داده. همان ابتدا المیادین گزارش داد نفتالی بنت نخست وزیر سابق رژیم گفت:« اسراییل به سمت نابودی میرود، احتمال وقوع جنگ داخلی بالا است» همان زمان یاییر لاپید رهبر مخالفان اسراییل هم گفت:«اسراییل در لبه پرتگاه قرار گرفته» . جالب است که در وضعیت جنگی که عملا باید وحدت بین مردم بیشتر شود در اسراییل موج گسترده ای از اعتراضات نسبت به سیاستهای دولتشان شکل گرفت.
🔺ماجرا وقتی خطرناک تر میشود که متوجه باشیم حتی نزدیک ترین مدیران فعلی اسراییل هم در وضعیت بسیار پر تنش نسبت به یکدیگر قرار دارند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی چند شب پیش گفت :«محافظان نتانیاهو خواستار بازرسی وسایل رییس ستاد مشترک ارتش شدند» این اتفاق آنقدر عجیب بود که لیبرمن وزیر جنگ پیشین رژیم گفت:«نتانیاهو دچار جنون خودبزرگ بینی شده و نباید اجازه دهیم جنگ را رهبری کند. تفتیش رییس ستاد کل ارتش ، تحقیر همه سربازان است». نگاه کنید به تمرکز رسانه های اسراییلی بر اختلافات پنهان و پیدای گالانت و گانتز و نتانیاهو. اینها همگی نماد و نشانه اختلافات بسیار عمیقی است که کم کم ظهور و بروز پیدا میکند. علت شکست میدانی و تلفات بالای اسراییل از «گروه»حماس را در این نکات ببینید
🔺لاییر لاپید که ابتدای جنگ غزه میگفت «حمایت کامل خود را از دولت اعلام میکنیم» تا شکل کار حفظ شود و میگفت وقت نقد نیست. چند روز بعد علنا اعلام کرد«اسراییل مکان امنی نیست، یک کشور اخلاقی نیست، یک قدرت منطقه ای نیست و در جنگ پیروز نشده» و به این ترتیب شدت اختلاف خود را کاملا بروز داد. مساله به اینجا ختم نمیشود.
🔺۳.اختلاف در متحدان غربی:متحدان غربی اسراییل نیز این شکنها و گسلها را در میانه این میدان به چشم آوردند. این نشان دهنده فشار افکار عمومی دنیا است.وزیر خارجه انگلیس گفت:«کشتار غیر نظامیان در غزه بالا است و اسراییل با این وضع امنیت نخواهد داشت. خشونت را تمام کنید»ماکرون گفت:«در اروپا در خصوص آتش بس در غزه اختلاف وجود دارد».همین چند روز قبل رادیو تلویزیون رژیم اسراییل گفت:«آمریکا برای پایان جنگ غزه مهلت مشخص کرده،تا اوایل سال میلادی» پایگاه عبری زبان والا «اختلاف بین آمریکا و اسراییل در ادامه جنگ»را بر ملا کرد.مسوولین رژیم صهیونیستی که ریشه تظاهرات ها در اسراییل را دموکرات های آمریکا میدانستند الان مجبورند علنا اعلام کنند چند هفته بیشتر نمیتوانند فشار بین المللی را تحمل کنند.
🔺اختلاف از این هم گسترده تر است.بر اساس گزارش پولیتیکو« اختلاف در دولت بایدن بر سر تعامل با یمن،احساس یاس و ناامیدی را باعث شده»
دنیا هیچ وقت اینهمه برای اسراییل جهنم نبوده. شوخی نیست این سخن که شورای امنیت اسراییل علنا اعلام کرده که هشتاد کشور دنیا از جمله استرالیا برای اسراییلی ها امن نیستند. و اینکه نخست وزیر بلژیک درخواست آتش بس دائمی را علنی مطرح میکند(الجزیره)و نخست وزیر اسپانیا میگوید:«اگر اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت نشناسد مستقلا عمل میکنیم» این دو کشور اسراییل را رسما به حمایت از تروریسم متهم کردند، سخنانی که باعث شد الی کوهن وزیر خارجه اسراییل موضع جدی بگیرد
🔺۴.اختلاف در همسویان منطقه ای: حالا دیگر تنشها بین اردوغان بی خاصیت و صهیونیستها هم بالا گرفته،آنها ترکیه را به ترور رهبران حماس تهدید میکنند و ترکیه نیز آنها را به حمله نظامی تهدید میکند.اظهار نظرهای ترکیه و عربستان و مصر و دیگران لفظ آمدن است اما باز همین هم نشان دهنده وجود فشار ها و گسلهای واقعی ناشی از مردم است که به این زودیها ترمیم نخواهد شد
🔺اینها است که باعث شده به قول وال استریت ژورنال بین بلینکن و نتانیاهو بر سر کاهش جدی مدت جنگ اختلافات اساسی شکل بگیرد. این است که مقامات ارشد سازمان زندانیان اسراییل استعفا میکنند و مردم جلوی خانه نتانیاهو او را هو میکنند،وسط جنگ.
آنها میفهمند که وقتی گانتز و آیزنکوت بر خلاف نتانیاهو میگویند اسرا هدف اصلی نیستند معنایش این است که یا تشتت عصبی حاکم شده یا پنهانکاری ناشی از ضعف و این همه، نشان دهنده گسل های عجیب و غریبی است که در حال فعال شدن است.
همشهری
@ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، پنجشنبه، ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲
🔺نسخه PDF روزنامه را در لینک زیر بخوانید
newspaper.hamshahrionline.ir/img/newspaper_pages/1402/09-Azar/16/cover/combine.pdf
🔴 @hamshahrinews
خدمت برادر بزرگوارم
آقای دکتر مهدی جمشیدی عزیز
سلام علیکم
بعد از مناظره عالمانه و غیرتمندانه شما با جناب دکتر عبدالکریمی بزرگوار، متوجه شدم به دلیل بی اخلاقی های متداول در فضای مجازی، که بسیاری از متدینین را نیز حتی، آلوده کرده است، رنجیده شدید.
اولا خواستم یک خدا قوت بگویم، در این میدان که بسیاری از خوبان ما دچار «انفعال» یا «ناامیدی» میشوند، با غیرت و جسارت و انگیزه معنوی پای کار ایستاده اید و همچون استاد بزرگوار و حکیمتان «مصباح» عزیز، عالمانه و بی ملاحظه، از احکام نورانی قرآن و اسلام جانانه دفاع کردید. چقدر امروز جبهه انقلاب به این صراحتها محتاج است.
ثانیا از شماتت های مغرضین و گاهی جاهلین اذیت نشوید که قطعا قلوب نورانی و تپنده خانواده های شهدا و مجاهدین و خصوصا بانوی معنوی و ولایی ما، «سیده النساء» با این ایستادگی ها شاد خواهد شد و نیروهای کپ کرده و منفعل ما چه در جایگاه مدیریت و تصمیم سازی و تصمیم گیری چه در جایگاه کنش گری اجتماعی با این غیرت ورزی ها، به خود خواهند آمد ان شاء الله.
البته نقدهای برخی دوستان بزرگوار به شما که معمولا بین ما برادران جاری است و خود از نعمتهای الهی است فارغ از اینکه با آنها همراه هستم یا نه، حتما برای بنده و شما و کل جبهه ارزشمند است و روشن است که خدای نکرده قصد جسارت به رفقای اهل فکر خود را ندارم.
در نهایت امیدوارم خدای متعال روز به روز بر دانش و بینش و غیرت و صبر شما و همه ما بیفزاید و عاقبتمان را ختم به خیر و ختم به شهادت گرداند.
دوستدار شما
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
همهپرسی در فلسطین
🔺همه پرسی همان کاری است که در فلسطین انجام نشد و اسراییل ساخته شد. چرا جمعیت یک کشور نباید درباره آینده کشورشان اظهار نظر کنند؟ بهترین حمله به کل تناقضات تمدن غرب همین یک کلمه است. مردم فلسطین حق انتخابشان چه شد؟ تامس هابز را از قبر بیرون بکشید بپرسید، لویاتان با انتخاب مردم ساخته میشود یا زور؟ جان لاک را صدا بزنید او توضیح دهد کدام قانون طبیعت، کدام جامعه مدنی، کدام حق انتخاب برای مردم فلسطین رسمیت دارد؟ ژان ژاک روسو زبان باز کند و توضیح دهد با کدام قرار داد اجتماعی و کدام اراده عمومی اسراییل شکل گرفت؟ کانت بگوید بر پایه چه اصل اخلاقی جهان شمول میتوان غاصبانه کشور ساخت؟ دروغ میگویند سر تاپای تمدنشان دروغ است. همه چیز حول یک کلمه دور میزند: «استکبار»
🔺استکبار غیر از تکبر است. تکبر برتری جویی نسبت به دیگران است، استکبار برتری جویی نسبت به حق. خود را جای حق نشاندن. هزار و یک استدلال معرفتی و اخلاقی و حقوقی به طرحهای پشتیبانی کننده استکبار میکنید. خیلی هم خوب. اما یک نقض بزرگ به نام فلسطین هست که رسوایی تمدن غرب را بر ملا میکند. بسم الله بیایید با هر ایده و نظریه مدرنی که بلدید توضیح دهید چرا مردم فلسطین نباید خودشان برای کشور و سرزمینشان تصمیم بگیرند. همه پرسی در فلسطین حمله به کل منطق و گارد پر از نفاق استکبار است. یک حمله روشن، درست، غیر قابل انکار.
🔺مردان الهی عادت ندارند به گارد انفعال و ضعف، موحد چون از نقطه توحید با همه اندیشه های بشری سخن میگوید از همان آغاز گاردش حمله است. حمله ای همه جانبه و بنیان برافکن. امام خمینی روزی که انقلاب را شروع کرد غایتش برافراختن پرچم توحید بود بر تمام قلل کرامت انسانی. او راس استکبار را هدف گرفته بود، محو اسراییل هم حتی هدف میانی انقلابش بود، حذف شاهنشاهی که قدم اول بود. لذا گرفتن لانه جاسوسی را انقلابی بالاتر از انقلاب اول میدانست چون همه مردم فهمیده بودند راس و ریشه قصه، محمدرضا نیست. بلکه شیطان بزرگ است. انقلاب دهها سال است برای محو اسراییل و بعد از محو اسراییل و بلکه حذف اساس استکبار برنامه دارد. او خوب میداند کجا را بزند و چه کند که تمدن غرب بر ملا شود. راه این است که همه بفهمند. راه این است که مردم برخیزند. برای همین امام گفت راه صدور انقلاب حاکم کردن حقیقی مردم در کشورهای مختلف دنیا است. باید منطقه به سمت جمهوری های متحد اسلامی پیش برود. روش انقلاب او نیز خیزش مردمی بود، مدیریت جنگ کردنش هم با مردم بود با بسیج مستضعفین، برای همین انتفاضه مهم بود. برای همین مسلح کردن مردم فلسطین مهم بود. برای همین هسته های مقاومت در کل منطقه مهم بودند. برای همین بهار اسلامی در کل منطقه مهم بود. راه شکستن تمدن مادی غرب و همه اذناب و ایادی اش همین یک جمله است، مردم مومن برخیزند.
🔺اسراییل اصلا در منطقه هست که جلوی این منطقه قیام خیز را بگیرد، منطقه وحدت خیز، منطقه اسلامی. در اینجا استکبار صرفا با حاکمان دست نشانده به هدفش نمیرسید، نیاز به یک هویت بیگانه بود، یک دولت ملت از جنس هویت استکباری غرب در منطقه. یک امر اعتباری که چگونه موجودیت میافت؟ با پذیرش دیگر موجودیتها یعنی حاکمان که عمده شان تحت تاثیر شیطان بزرگ بودند و اقناع افکار عمومی به مظلومیت صهیونیستها با افسانه هولوکاست و چه و چه. اینها بیایند جای یک ملت دیگر. به همین راحتی. راه محو این سرطان چه بود؟ هژمونی اش را بگیرید. کارکردش در منطقه از دست برود. به نحوی که این موجودیت برای استکبار فقط هزینه داشته باشد و نه فایده. دور تا دورش هم کمربندی از جنس مقاومت شکل دهید تا ملت غصبی درش احساس ناامنی کنند. حالا هویت جعلی ملت اسراییل که تشکیل شده از مقدسین احمق جنگ طلب و رفاه طلبهای سکولار عیاش به جان هم بیفتند. یا فرار کنند. این مسیر محو اسراییل است. اما اینها کافی نیست باید یک سخن روشن بگوییم که مردم دنیا بفهمند و بشنوند، سخنی که البته حیثیت غرب را هم میبرد و آن اینکه مردم فلسطین خودشان انتخاب کنند. چرا همه پرسی نگیریم برای سرزمینشان؟ این ایده اساسا پذیرشش یعنی محو اسراییل. عمل به آن نیز یعنی رسمیت یافتن محو اسراییل در دنیا. جریان مقاومت برای آدم کشی نمیجنگد بلکه برای محو یک جعل و اعتبار دروغین میرزمد. برای اقامه آزادی، حق انتخاب. مالکیت بر سرزمین خود.
🔺حالا انتفاضه و مقاومت یک ضلع مهم دیگر پیدا میکند و آن ضلع نرم افزاری است. او نه تنها در زمین قدرت نمایی میکند بلکه بازوی نرم افزاری و منطقی روشن برای این اقدام خود نیز خواهد یافت. این قدرتی است که رهبر ایران در کنار کمکهای تسلیحاتی به برادران مجاهدش تقدیم میکند. استدلال هجومی و غیر قابل خدشه. شبیه استدلال ابراهیم که بتها را نه در خارج فقط بلکه در ذهن و دل مردم شکست.
همشهری
@ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
📍همشهری، جمعه تعطیل نیست
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، جمعه، ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲
📢 @hamshahrinews
عمه انسی
🌹امروز یک عمه از دنیا رفت. شما نمیشناسیدش. من و شما خیلی ها رو نمیشناسیم. «عمه» اصلا توی فرهنگ لغات ما یعنی مهر و محبت صمیمی و بیچشمداشت. اما عمه انسی خیلی فرق میکرد. بچه نداشت، اما مادری میکرد برای همه.
🌹تو ندیدی و نشنیدی ماجرای خانمهایی که تو محله های تهران، زنهای همسایه رو جمع میکردند و پشت جبهه را جبهه دیگری میکردند برای جنگ دیگری از جنس زندگی. ندیده اید وقتی عمه انسی قول میداد یک کامیون مربای سیب درست کنند برای جبهه ها. سیبهای تازه دماوند را از باغهایش بچینند، شیشه های مرباخوری را جمع کنند و بشویند، شکر تهیه کنند، طوری مرباها را بسته بندی کنند که کپک نزند و سالم بماند، یک کامیون مربای سیب.
🌹عمه انسی محور زنان محله بود. توی کوچه پس کوچه های نارمک، محله های اطراف هفت حوض. او یکی از ستونهای زندگی بود. هر کس درد داشت به عمه انسی میگفت. پناه اهالی خانه بود و فامیل و محله. عمه انسی فرزند نداشت اما بچه های فامیل مثل بچه هایش دوستش داشتند. کمکش میکردند. چقدر زیبا است وقتی زن پای کار مبارزه میآید، آن وقت همه زندگی را میآورد. همه را میآورد. امام میگفت خط مقدم انقلابمان زنان هستند. او این زنها را میگفت.
🌹خدا هم یک جور دیگر دوستش داشت. من از اینجا فهمیدم که دو بار کربلا رفت، هر بار که برگشت یکی از عزیزهایش را از دست داد. یک بار صمیمیترین دوست و همراهش را و یک بار عزیزترین برادرش را. چرا بعد هر کربلا رفتن قلبش آزمایش میشد، حکمتی دارد که باید مجاهدانه دور و بر زینب کبری س زندگی کنی تا بفهمی. رب و مربی اصلی عالم چگونه رشدت میدهد.
🌹قول داده بود برای همه سنگرهای یکی از خطوط جنگ، درهای پارچه ای بسازد که هم حشرات موذی نتوانند وارد سنگر شوند، هم راحت باشد برای رفت و آمد. خودش طراحی کرد. پارچه اش را با کمک خیرین تهیه کرد و با همان لشکر زنانه که میشناخت و با ارتباطاتی از جنس عشق و معنویت جمعشان کرده بود، درهای پارچه ای را دوخت و راهی جبهه ها کرد.
🌹عمه انسی را نمیشناسید. شما غیر از چهارتا سلبریتی مکشوفه عاشق لایک و فالور چه کسی را میشناسید؟ زن چه میفهمید یعنی کی؟ وقتی همین لشکر زنانه شدند بانی یک خیریه بزرگ در تهران در دهه هفتاد وقتی یک تنه بلند شد رفت بشاگرد کمک حاج عبدالله والی تا کارگاه خیاطی برای زنان منطقه بنا کند. وقتی در قم کمک کرد تا کارگاه خیاطی برای کمک به محرومین بنا کند. آه حالا عمه انسی هم رفت. بدون جلسه تکریمی، بدون تبلیغ و ترویج و کتاب و سخنرانی، رفت در اوج گمنامی.
🌹روح سیدمحمدساجدی شاد، یکی از کسانی که مراقب عمه انسی بود، او بود. مثل پسرش کمکش میداد. باید چشمهای مسلحی مثل چشمهای سیدمحمد داشته باشی تا بفهمی کجا عمرت را خرج کنی. عمه انسی ها زیادند بچه ها. نگاهی به دور و برتان کنید خیلی از اینها را پیدا میکنید. حیف است نشناسید. اینها گنج های واقعی اند. اینها متن تمدن اسلامی ما را میسازند اینها خط مقدم پیشرفت کشورند. اینها مظهر هویت زن اند، مظهر زندگی اند. مظهر آزادی اند. بروید دختران گلم پای کلاس عمه انسی ها، خیلی چیزها پیدا میشود که لابلای این صفحات مجازی شاید نباشد.
روحش شاد. امروز پر کشید. خیلی دعایش کنید.
پ ن. او عمه من نبود. البته بود. عمه همه ما بود.
@ali_mahdiyan
انزوا
🔺سال گذشته همین ایام در میانه اغتشاشات بود که رهبر حکیم ما گفت:«علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد...خطّ اساسی اوّل [این نظم جدید]عبارت است از انزوای آمریکا»(۱۴۰۱٫۸٫۱۱)
🔺حالا این خبر را ببینید که برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، دبیر کل بر خلاف میل آمریکا و اسراییل پیشنهاد آتش بس فوری را به شورای امنیت میدهد و همه اعضا هم موافقند حتی انگلیس رای ممتنع میدهد و فقط آمریکا مخالف است و وتو هم میکند. این رویداد بینظیر یعنی چی؟
🔺طوفان الاقصی مساله ای در حد اسراییل و غزه نمانده، در حد منطقه هم نمانده، بلکه تحولات مهم جهانی را سبب شده.
🔹اولا ساختار سازمان ملل نمیتواند جلوی جنگ را بگیرد.
🔹ثانیا اراده همه کشورهای دنیا نمیتواند اراده یک کشور را خنثی کند.
🔹ثالثا قصه آزادی و حقوق بشر و رای و اراده عمومی هم در نوع خود دیدنی است.
تمدن و ساختار غرب مفتضح بود، اما نه اینقدر بر ملا.
🔹رابعا انزوای آمریکا و اسراییل یعنی جریان صهیونیستی با این میزان، در تاریخ بینظیر است.
🔺جالب است که طبق نظرسنجی انجام گرفته شده از سوی مرکز تحقیقات پیو، تنها حدود یک سوم آمریکاییها، نوع واکنش و پاسخ دولت بایدن به جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی را تایید میکنند. و حدود ۶۱ درصد مردم آمریکا از آتش بس دائمی در غزه حمایت میکنند این در حالی است که تنها یازده درصد نمایندگان کنگره خواستار آتش بس شدهاند. این یعنی یک «جنگ اجباری»، «هجوم اجباری»، «آدم کشی اجباری».
🔺برای اینکه ابعاد این انزوا را بفهمیم باید دقت کنیم که
🔹اولا آمریکا در همه جنگها افکار عمومی مردم دنیا و همراهی دیگر کشورها و حاکمانشان را با خود همراه داشته.
🔹ثانیا این ضلع و چهره دموکراتهای آمریکا است که دچار چنین انزوای مهم و تاریخی شده. نه جمهوری خواهان جنگ طلب
🔹ثالثا کل دستگاه هنر و رسانه دنیا در اختیار صهیونیستها است و چنین شکستی خورده اند و منزوی شده اند.
🔹رابعا اکثر کشورهای دنیا تابع و گماشته یا تحت تاثیر جریان صهیونیستی جهانی اند و با این حال چنین صحنه ای شکل گرفته.
🔺زاویه گرفتن اروپا از آمریکا هم خیلی مهم است. بلژیک و اسپانیا خیلی زودتر این فاصله را اعلام کرده بودند. اینکه نهادهای بین المللی همگی همداستان شده اند در مخالفت زبانی ، نشان دهنده فشار عجیب افکار عمومی است. این مسیر راه تنفس اسراییل در منطقه را میگیرد. این غیر از احساس «ناامنی» برای سکولارهای صهیونیست مهاجر و احساس «ناامیدی» برای مذهبی های صهیونیست مهاجر است. این غیر از برملا شدن ضعفهای راهبردی اسراییل در منطقه است. این یک ترک بزرگ در نظام استکباری کل دنیا است.
🔺به لحاظ نرم افزاری این وقایع نشان میدهد ساختار حقوقی دنیا بر اساس اراده عمومی شکل نگرفته است بلکه بر محور استکبار سامان گرفته؟ این نکته را نمیشد پشت بلندگوها و رسانه ها به زبان آورد طوری که به ذهن و قلب دنیا برسد.
🔺امروز دیگر رهبر حکیم ایران نیست که آمریکا را یک طرف درگیری میداند و نه داور بی طرف، بلکه کل دنیا تماشا میکند جنگ کل جبهه مقاومت را با آمریکایی که مجبور شده جنایتکار بودن خود را علنی کند. فقط رهبر حکیم ایران نیست که خط اصلی نظم نوین دنیا را انزوای آمریکا میداند، این نکته کاملا برای همه عیان شده. استکبار مانده و ماشین نظامی اش. این اتفاقات بسیار مهم و فوق راهبردی است. صحنه تاریخ به سرعت در حال ویرایش شدن است. هر چه این جنگ ادامه پیدا کند این تغییر و تحولات بنیادین در عالم جدی تر خواهد شد.
@ali_mahdiyan
📍موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار میکند:
☝️فصل اول از «مدرسه فکری علامهٔ طباطبایی»
🔍بررسی آراء و اندیشههای حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه در زمینههای مختلف
📌با حضور:
✔️ استاد محمدتقی فیاض بخش
✔️ استاد اصغر طاهرزاده
✔️ حجةالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی
✔️ حجةالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی
✔️ حجةالاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا
✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی
✔️ حجةالاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی
✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی مهدیان
✔️ دکتر مسعود معینی پور
📅زمان برگزاری: ۲۹ آذر لغایت ۱ دی
مهلت ثبتنام: تا ۲۲ آذر
🖇لینک ثبت نام
p.javanan.org/allame
#موسسه_جوانان_آستان_قدس_رضوی
#سازمان_علمی_فرهنگی_آستان_قدس_رضوی
❇️ @Aqr_Javanan
ضربه فنی
همه تلاش «ساسی مانکن» را به حاشیه برد، بدون همه آن خرجها و تبلیغها و هیاهویی که راه انداختند. چی؟
رقص و آواز پیرمرد رشتی با آن صدای خش دار و لهجه شمالی گوشه خیابان در حالیکه جمعی از مردم، دورش را گرفته بودند و با او هم نوا شده بودند.
چرا؟ چه چیزی در این رقص و آواز محلی جذاب بود مگر؟ معنی اشعارش یا پایین و بالا پریدن و چرخ زدن پیرمرد رشتی؟ مردم چه معنایی میفهمند از این واقعه، چه جذابیتی در آن میبینند؟
همه چیز در این صحنه چند دقیقه ای یک معنایی دارد، این معنا را به سادگی میتوان درک کرد و این معنا است که با همه سادگی اش همآورد میطلبد. این معنا چیست؟ این معنا بروز و ظهور نشاط و امیدی است که در دل این مردم نمیمیرد. شادی که در اوج سختی ها مرد و زن ایرانی احساسش میکنند. نه چون باهوش نیستند و نمیدانند. نه، میفهمند میدانند خیلی چیزها را. اینها مثل انسان غربی مست نمیکنند و عقل را تعطیل نمیکنند تا شاد باشند و درد را فراموش کنند. نه. طعم این شادی بالکل با شادی های دنیای ساسی فرق میکند. دست بر قضا مردم ایران اتفاقا چون خیلی میفهمند، شادند.
آنها میفهمند منشا شادی کجا است «قل بفضل الله و برحمته فبذالک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون». ایران است و ایمانش، ایران است و صبرش، ایران است و حرکتش، اینها همه ظهور فضل الهی است و نور هدایت قرآنی است که باعث شادی میشود و این شادی برتری است. برتر از شادی که همه زرق و برق مال و منال بی روح کودک کش غربی به همراه میاورد.
حالا معلوم میشود رقص پیرمرد رشتی، چطور معرکه «ساسی مانکن» را به هم زد. چرا که نه. این دو فاصله شان «زمین» تا «آسمان» است. «زمین تا آسمان»
رقص ساسی مانکن با تعطیلی عقل آغاز میشود از آن هم بالاتر؛ با کنار گذاشتن «هویت». یک حقیقت وارداتی مشمئز کننده. او زبان ما نیست، ولو به فارسی خوانده میشود. او زبان دشمن است زبان شیطان. معلوم بود که دشمن جنایتکار غصاب پشتیبانی اش میکند، مردم او را نگاهش میکردند همانطور که کثافتکاری اسرائیل را نگاه میکنند.
رقص پیرمرد رشتی اما صدای بومی خودمان است. همین مردممان. همین ها که درد میکشند و زیر فشار تحریمها و بی تدبیریها سالها است که کمرشان خم شده اما حاضر نیستند زیر بار اراده دشمنشان هم بروند. صدای همینها است. رقص ساسی برای حمله به روح جوان و نوجوان ما بود و رقص پیرمرد برای مرهم گذاشتن و برای همدلی.
بدون خرجهای آنچنانی و مرز شکنی و هرزه بازی و کثافتکاری، خیلی ساده، گوشه یک خیابان کنار مغازه ، با حضور جمعی از رفقا همانها که خیلی وقت است کار و کاسبی، چنگی به دلشان نمیزند، آمدند و کل بازی چرک غربی ساسی را کنار زدند.
ساسی آمده بود که بگوید نه فسادها و کم کاریهایتان نه دولتتان نه حکومتتان نه هیچ کدام بلکه هویتتان را باید تمسخر کرد. رقص ساسی نماد تحقیر بود و تعطیل هویت و رقص پیرمرد رشتی نماد نشاط و امید جوشیده از جان مومن همین مردم.
آری مدتها است طرف مقابل این مردم مجبور شده سخنش را خیلی روشن و رو بگوید. مایک پمپئو قاتل سردار مظلوم و مقتدر این مردم، آخرین سخنش این بود که این همه روی سلطنت طلبها سرمایه گذاری کردیم ولی آخرش هیچ فایده نکرد، این مردم از سلطنت و ساواک و چه و چه دل خوشی ندارند که ندارند. بیچاره خیال میکرد حالا سراغ منافقین برود وضعش بهتر میشود. نمیدانست این مردم اصلا با خود شما مشکل دارند، محمدرضا و رجوی و حتی امروز دیگر نتانیاهو، اینها همه چیزی نیستند مگر ابزار دست شما آمریکای شیطان. شما با این هویت به پا خاسته درگیرید و این هویت هم با شما. بقیه حرفها هیچ یک مهم نیست.
رقص پیرمرد رشتی را دوست دارم ولو یک عده مدیران نادان ارزش و معنای رفتار او را نفهمند. او خودآگاه یا ناخودآگاه جریان وارداتی ساسی را کنار زد. قدرت این مردم اینجا است در قلوبشان در ایمانشان.
همشهری
@ali_mahdiyan
یک بحث فقهی درباره رقص پیرمرد رشتی
بعد از نوشتن متنی درباره رقص پیرمرد رشتی، برخی از رفقای عزیز و بزرگوارم اشکال کردند، که مگر «رقص مرد حرام نیست» این متن شما عملا دفاع از یک فعل حرام است. چند نکته در پاسخ:
🔻نکته اول: «صورت عمل» غیر از «معنای عمل» است. چه بسا ما یک فعل را خطا بدانیم اما معنایی که فعل به آن اشاره میکند و از آن نشات گرفته، امر مطلوبی باشد. مثل اینکه کسی از فرط شادی به دلیل یک موفقیت برای جامعه دینی رفتارهایی خلاف مروت بکند یا مثلا برقصد. این رقص یا آن رفتار خلاف مروت خطا است. اما آیا آن فرح و شادی که در او شکل گرفته چطور؟آن چه وزنی دارد چه میزان ارزش دارد؟این دو را باید تفکیک کرد.
بله البته هر عمل خطای شرعی انسان اقتضای یک اثری در باطن ما را دارد اما این به معنای آن نیست که هر کس فعل خطایی انجام میدهد لزوما دارای آن باطن غلط هم باشد. مثلا بی حجابی و شل حجابی باعث میشود عفت و حیا در انسان و جامعه کم شود، اما این بدان معنا نیست که هر کس شل حجاب یا مکشوفه باشد لزوما انسان بی حیا و بی عفتی باشد.
🔻نکته دوم: اینکه همیشه اقدام ما لزوما بیان همه آنچه در ذهن داریم و میدانیم نیست. محاسبه میکنیم که الان این رفتار چه اثری در مخاطب میگذارد. مثال روشنش گفتگوی رهبری با دختری که در نمایشگاه کتاب روسری اش عقب رفته بود. خیلی از دوستان میگفتند چرا ایشان تذکر نداد. بالاخره آن چند تار مو بیرون بودنش حرام است. ایشان هم مجتهد و مرجع تقلید است. نباید یک تذکری میداد؟ به نظر من اتفاقا چون او فقیه و مجتهد است میداند که در مقام عمل، چه زمانی چه نکته ای را به چشم آورد و بیان کند. این ها را ندانیم به اثر مهم امر به معروف و نهی از منکر که بها تقام الفرائض است نمیرسیم و نتیجه عکس هم میگیریم.
🔻نکته سوم: اینکه اساسا دوستان هنوز تفاوت نشستن پشت میز درس و بحث با وسط میدان جنگ را متوجه نیستند. این البته امتداد نکته قبلی است ولی به دلیل اهمیتش مجزا عرض میکنم. امیرالمومنین در میانه جنگ با معاویه فریاد زد: »و اللّهِ لَأقتُلَنَّ مُعاوِيَةَ و أصحابَهُ« به خدا سوگند، معاويه و يارانش را خواهم كشت. آن گاه در پايان كلام،در حالى كه صدايش را آرام كرده بود طوری که دشمن نشوند فرمود :«إن شاء اللّه»!
راوی میپرسد چرا اینطور کردید، چرا این سخن را بلند و علنی نگفتید. آقا فرمود: «الحرب خدعه». و با همین جمله کوتاه توضیح داد که در جنگ رسانه ای باید تاثیر کلماتمان در لشکر دشمن و در لشکر خود را محاسبه کنیم. چه بسا حتی کلمه توحید را که مهمترین و اساسی ترین جمله است و اشاره به فاعل مایشاء بودن پروردگار دارد، کمرنگ و آرام میگوییم که دشمن نشنود.در جنگ رسانه ای باید بلد باشیم روی چه نقطه و نکته ای تاکید کنیم. چه چیزی را به چشم آورید و چه چیزی را نه.
🔻نکته چهارم: حکم رقص را رهبری و برخی از مراجع بزرگوار دائر مدار عنوان «لهو» کرده اند. حرمت روی عنوان رقص از آن جهت که رقص است نرفته بلکه روی عنوان لهو رفته است. مرحوم خویی که تصریح دارند رقص اگر همراه فعل حرام دیگری باشد حرام است نه به خودی خود. حضرت امام و رهبری نیز حرمت را روی همین عنوان مفسده داشتن و لهوی بودن برده اند. رجوع کنید به «کتاب غنا»ی رهبری در بحث رقص آنجا میتوانید توضیحات ایشان را درباره رقص ببینید. اما در عین حال فقها در مقام فتوا دادن، بسیاری اوقات خودشان فتوا را بر اساس وضعیتی که معمولا آن فعل دارد میدهند چون تطبیق و تشخیص امر پیچیده ای است و مقلدین دچار اشکال در تشخیص میشوند. خوب این نکته چه اثری دارد؟ بعد از انجام فعل وقتی میخواهیم ببینیم حقیقتا یک شخص عمل حرامی را انجام داده یا نه، سراغ حکم واقعی میرویم. لذا فتوا به حرمت در مقام افتاء داده میشود اما چه بسا رفتاری را از کسی بررسی کنیم و عملش را مصداق لهو نبینیم و او مخالفت با حکم واقعی نکرده باشد.
متن قبلی ام درباره پیرمرد رشتی و ساسی مانکن را در کانال ببینید.
@ali_mahdiyan
1_8240065476.mp3
24.75M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه اول
🔹چرا باید به نحو علمی به اندیشه امام متصل شد وقتی هنوز در ابتدای راهیم؟
@ali_mahdiyan