eitaa logo
بر پا
6هزار دنبال‌کننده
586 عکس
318 ویدیو
71 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، پنجشنبه، ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔺نسخه PDF روزنامه را در لینک زیر بخوانید newspaper.hamshahrionline.ir/img/newspaper_pages/1402/09-Azar/16/cover/combine.pdf 🔴 @hamshahrinews
خدمت برادر بزرگوارم آقای دکتر مهدی جمشیدی عزیز سلام علیکم بعد از مناظره عالمانه و غیرتمندانه شما با جناب دکتر عبدالکریمی بزرگوار، متوجه شدم به دلیل بی اخلاقی های متداول در فضای مجازی، که بسیاری از متدینین را نیز حتی، آلوده کرده است، رنجیده شدید. اولا خواستم یک خدا قوت بگویم، در این میدان که بسیاری از خوبان ما دچار «انفعال» یا «ناامیدی» میشوند، با غیرت و جسارت و انگیزه معنوی پای کار ایستاده اید و همچون استاد بزرگوار و حکیمتان «مصباح» عزیز، عالمانه و بی ملاحظه، از احکام نورانی قرآن و اسلام جانانه دفاع کردید. چقدر امروز جبهه انقلاب به این صراحتها محتاج است. ثانیا از شماتت های مغرضین و گاهی جاهلین اذیت نشوید که قطعا قلوب نورانی و تپنده خانواده های شهدا و مجاهدین و خصوصا بانوی معنوی و ولایی ما، «سیده النساء» با این ایستادگی ها شاد خواهد شد و نیروهای کپ کرده و منفعل ما چه در جایگاه مدیریت و تصمیم سازی و تصمیم گیری چه در جایگاه کنش گری اجتماعی با این غیرت ورزی ها، به خود خواهند آمد ان شاء الله. البته نقدهای برخی دوستان بزرگوار به شما که معمولا بین ما برادران جاری است و خود از نعمتهای الهی است فارغ از اینکه با آنها همراه هستم یا نه، حتما برای بنده و شما و کل جبهه ارزشمند است و روشن است که خدای نکرده قصد جسارت به رفقای اهل فکر خود را ندارم. در نهایت امیدوارم خدای متعال روز به روز بر دانش و بینش و غیرت و صبر شما و همه ما بیفزاید و عاقبتمان را ختم به خیر و ختم به شهادت گرداند. دوستدار شما شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
همه‌پرسی در فلسطین 🔺همه پرسی همان کاری است که در فلسطین انجام نشد و اسراییل ساخته شد. چرا جمعیت یک کشور نباید درباره آینده کشورشان اظهار نظر کنند؟ بهترین حمله به کل تناقضات تمدن غرب همین یک کلمه است. مردم فلسطین حق انتخابشان چه شد؟ تامس هابز را از قبر بیرون بکشید بپرسید، لویاتان با انتخاب مردم ساخته میشود یا زور؟ جان لاک را صدا بزنید او توضیح دهد کدام قانون طبیعت، کدام جامعه مدنی، کدام حق انتخاب برای مردم فلسطین رسمیت دارد؟ ژان ژاک روسو زبان باز کند و‌ توضیح دهد با کدام قرار داد اجتماعی و کدام اراده عمومی اسراییل شکل گرفت؟ کانت بگوید بر پایه چه اصل اخلاقی جهان شمول میتوان غاصبانه کشور ساخت؟ دروغ میگویند سر تاپای‌ تمدنشان دروغ است. همه چیز حول یک کلمه دور میزند: «استکبار» 🔺استکبار غیر از تکبر است. تکبر برتری جویی نسبت به دیگران است، استکبار برتری جویی نسبت به حق. خود را جای حق نشاندن. هزار و‌ یک استدلال معرفتی و اخلاقی و حقوقی به طرحهای پشتیبانی کننده استکبار میکنید. خیلی هم خوب. اما یک نقض بزرگ به نام فلسطین هست که رسوایی تمدن غرب را بر ملا میکند. بسم الله بیایید با هر ایده و نظریه مدرنی که بلدید توضیح دهید چرا مردم فلسطین نباید خودشان برای کشور و سرزمینشان تصمیم بگیرند. همه پرسی در فلسطین حمله به کل منطق و گارد پر از نفاق استکبار است. یک حمله روشن، درست، غیر قابل انکار. 🔺مردان الهی عادت ندارند به گارد انفعال و ضعف، موحد چون از نقطه توحید با همه اندیشه های بشری سخن میگوید از همان آغاز گاردش حمله است. حمله ای همه جانبه و بنیان برافکن. امام خمینی روزی که انقلاب را شروع کرد غایتش برافراختن پرچم توحید بود بر تمام قلل کرامت انسانی. او راس استکبار را هدف گرفته بود، محو اسراییل هم حتی هدف میانی انقلابش بود، حذف شاهنشاهی که قدم اول بود. لذا گرفتن لانه جاسوسی را انقلابی بالاتر از انقلاب اول میدانست چون همه مردم فهمیده بودند راس و ریشه قصه، محمدرضا نیست. بلکه شیطان بزرگ است. انقلاب دهها سال است برای محو اسراییل و بعد از محو اسراییل و بلکه حذف اساس استکبار برنامه دارد. او خوب میداند کجا را بزند و چه کند که تمدن غرب بر ملا شود. راه این است که همه بفهمند. راه این است که مردم برخیزند. برای همین امام گفت راه صدور انقلاب حاکم کردن حقیقی مردم در کشورهای مختلف دنیا است. باید منطقه به سمت جمهوری های متحد اسلامی پیش برود. روش انقلاب او نیز خیزش مردمی بود، مدیریت جنگ کردنش هم با مردم بود با بسیج مستضعفین، برای همین انتفاضه مهم بود. برای همین مسلح کردن مردم فلسطین مهم بود. برای همین هسته های مقاومت در کل منطقه مهم بودند. برای همین بهار اسلامی در کل منطقه مهم بود. راه شکستن تمدن مادی غرب و همه اذناب و ایادی اش همین یک جمله است، مردم مومن برخیزند. 🔺اسراییل اصلا در منطقه هست که جلوی این منطقه قیام خیز را بگیرد، منطقه وحدت خیز، منطقه اسلامی. در اینجا استکبار صرفا با حاکمان دست نشانده به هدفش نمیرسید، نیاز به یک هویت بیگانه بود، یک دولت ملت از جنس هویت استکباری غرب در منطقه. یک امر اعتباری که چگونه موجودیت میافت؟ با پذیرش دیگر موجودیتها یعنی حاکمان که عمده شان تحت تاثیر شیطان بزرگ بودند و اقناع افکار عمومی به مظلومیت صهیونیستها با افسانه هولوکاست و چه و چه. اینها بیایند جای یک ملت دیگر. به همین راحتی. راه محو این سرطان چه بود؟ هژمونی اش را بگیرید. کارکردش در منطقه از دست برود. به نحوی که این موجودیت برای استکبار فقط هزینه داشته باشد و نه فایده. دور تا دورش هم کمربندی از جنس مقاومت شکل دهید تا ملت غصبی درش احساس ناامنی کنند. حالا هویت جعلی ملت اسراییل که تشکیل شده از مقدسین احمق جنگ طلب و رفاه طلبهای سکولار عیاش به جان هم بیفتند. یا فرار کنند. این مسیر محو اسراییل است. اما اینها کافی نیست باید یک سخن روشن بگوییم که مردم دنیا بفهمند و بشنوند، سخنی که البته حیثیت غرب را هم میبرد و آن اینکه مردم فلسطین خودشان انتخاب کنند. چرا همه پرسی نگیریم برای سرزمینشان؟ این ایده اساسا پذیرشش یعنی محو اسراییل. عمل به آن نیز یعنی رسمیت یافتن محو اسراییل در دنیا. جریان مقاومت برای آدم کشی نمیجنگد بلکه برای محو یک جعل و اعتبار دروغین میرزمد. برای اقامه آزادی، حق انتخاب. مالکیت بر سرزمین خود. 🔺حالا انتفاضه و مقاومت یک ضلع مهم دیگر پیدا میکند و آن ضلع نرم افزاری است. او نه تنها در زمین قدرت نمایی میکند بلکه بازوی نرم افزاری و منطقی روشن برای این اقدام خود نیز خواهد یافت. این قدرتی است که رهبر ایران در کنار کمکهای تسلیحاتی به برادران مجاهدش تقدیم میکند. استدلال هجومی و غیر قابل خدشه. شبیه استدلال ابراهیم که بتها را نه در خارج فقط بلکه در ذهن و دل مردم شکست. همشهری @ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
📍همشهری، جمعه تعطیل نیست ⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، جمعه، ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ 📢 @hamshahrinews
عمه انسی 🌹امروز یک عمه از دنیا رفت. شما نمیشناسیدش. من و شما خیلی ها رو نمیشناسیم. «عمه» اصلا توی فرهنگ لغات ما یعنی مهر و محبت صمیمی و بی‌چشم‌داشت. اما عمه انسی خیلی فرق میکرد. بچه نداشت، اما مادری میکرد برای همه. 🌹تو ندیدی و نشنیدی ماجرای خانمهایی که تو محله های تهران، زنهای همسایه رو جمع میکردند و پشت جبهه را جبهه دیگری میکردند برای جنگ دیگری از جنس زندگی. ندیده اید وقتی عمه انسی قول میداد یک کامیون مربای سیب درست کنند برای جبهه ها. سیبهای تازه دماوند را از باغهایش بچینند، شیشه های مرباخوری را جمع کنند و بشویند، شکر تهیه کنند، طوری مرباها را بسته بندی کنند که کپک نزند و سالم بماند، یک کامیون مربای سیب. 🌹عمه انسی محور زنان محله بود. توی کوچه پس کوچه های نارمک، محله های اطراف هفت حوض. او یکی از ستونهای زندگی بود. هر کس درد داشت به عمه انسی میگفت. پناه اهالی خانه بود و فامیل و محله. عمه انسی فرزند نداشت اما بچه های فامیل مثل بچه هایش دوستش داشتند. کمکش میکردند. چقدر زیبا است وقتی زن پای کار مبارزه میآید، آن وقت همه زندگی را میآورد. همه را میآورد. امام میگفت خط مقدم انقلابمان زنان هستند. او این زنها را میگفت. 🌹خدا هم یک جور دیگر دوستش داشت. من از اینجا فهمیدم که دو بار کربلا رفت، هر بار که برگشت یکی از عزیزهایش را از دست داد. یک بار صمیمیترین دوست و همراهش را و یک بار عزیزترین برادرش را. چرا بعد هر کربلا رفتن قلبش آزمایش میشد، حکمتی دارد که باید مجاهدانه دور و بر زینب کبری س زندگی کنی تا بفهمی. رب و مربی اصلی عالم چگونه رشدت میدهد. 🌹قول داده بود برای همه سنگرهای یکی از خطوط جنگ، درهای پارچه ای بسازد که هم حشرات موذی نتوانند وارد سنگر شوند، هم راحت باشد برای رفت و آمد. خودش طراحی کرد. پارچه اش را با کمک خیرین تهیه کرد و با همان لشکر زنانه که میشناخت و با ارتباطاتی از جنس عشق و معنویت جمعشان کرده بود، درهای پارچه ای را دوخت و راهی جبهه ها کرد. 🌹عمه انسی را نمیشناسید. شما غیر از چهارتا سلبریتی مکشوفه عاشق لایک و فالور چه کسی را میشناسید؟ زن چه میفهمید یعنی کی؟ وقتی همین لشکر زنانه شدند بانی یک خیریه بزرگ در تهران در دهه هفتاد وقتی یک تنه بلند شد رفت بشاگرد کمک حاج عبدالله والی تا کارگاه خیاطی برای زنان منطقه بنا کند. وقتی در قم کمک کرد تا کارگاه خیاطی برای کمک به محرومین بنا کند. آه حالا عمه انسی هم رفت. بدون جلسه تکریمی، بدون تبلیغ و ترویج و کتاب و سخنرانی، رفت در اوج گمنامی. 🌹روح سیدمحمدساجدی شاد، یکی از کسانی که مراقب عمه انسی بود، او بود. مثل پسرش کمکش میداد. باید چشمهای مسلحی مثل چشمهای سیدمحمد داشته باشی تا بفهمی کجا عمرت را خرج کنی. عمه انسی ها زیادند بچه ها. نگاهی به دور و برتان کنید خیلی از اینها را پیدا میکنید. حیف است نشناسید. اینها گنج های واقعی اند. اینها متن تمدن اسلامی ما را میسازند اینها خط مقدم پیشرفت کشورند. اینها مظهر هویت زن اند، مظهر زندگی اند. مظهر آزادی اند. بروید دختران گلم پای کلاس عمه انسی ها، خیلی چیزها پیدا میشود که لابلای این صفحات مجازی شاید نباشد. روحش شاد. امروز پر کشید. خیلی دعایش کنید. پ ن. او عمه من نبود. البته بود. عمه همه ما بود. @ali_mahdiyan
انزوا 🔺سال گذشته همین ایام در میانه اغتشاشات بود که رهبر حکیم ما گفت:«علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد...خطّ اساسی اوّل [این نظم جدید]عبارت است از انزوای آمریکا»(۱۴۰۱٫۸٫۱۱) 🔺حالا این خبر را ببینید که برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، دبیر کل بر خلاف میل آمریکا و اسراییل پیشنهاد آتش بس فوری را به شورای امنیت میدهد و همه اعضا هم موافقند حتی انگلیس رای ممتنع میدهد و فقط آمریکا مخالف است و وتو هم میکند. این رویداد بی‌نظیر یعنی چی؟ 🔺طوفان الاقصی مساله ای در حد اسراییل و غزه نمانده، در حد منطقه هم نمانده، بلکه تحولات مهم جهانی را سبب شده. 🔹اولا ساختار سازمان ملل نمیتواند جلوی جنگ را بگیرد. 🔹ثانیا اراده همه کشورهای دنیا نمیتواند اراده یک کشور را خنثی کند. 🔹ثالثا قصه آزادی و حقوق بشر و رای و اراده عمومی هم در نوع خود دیدنی است. تمدن و ساختار غرب مفتضح بود، اما نه اینقدر بر ملا. 🔹رابعا انزوای آمریکا و اسراییل یعنی جریان صهیونیستی با این میزان، در تاریخ بی‌نظیر است. 🔺جالب است که طبق نظرسنجی انجام گرفته شده از سوی مرکز تحقیقات پیو، تنها حدود یک سوم آمریکایی‌ها، نوع واکنش و پاسخ دولت بایدن به جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی را تایید می‌کنند. و حدود ۶۱ درصد مردم آمریکا از آتش بس دائمی در غزه حمایت میکنند این در حالی است که تنها یازده درصد نمایندگان کنگره خواستار آتش بس شده‌اند. این یعنی یک «جنگ اجباری»، «هجوم اجباری»، «آدم کشی اجباری». 🔺برای اینکه ابعاد این انزوا را بفهمیم باید دقت کنیم که 🔹اولا آمریکا در همه جنگها افکار عمومی مردم دنیا و همراهی دیگر کشورها و حاکمانشان را با خود همراه داشته. 🔹ثانیا این ضلع و چهره دموکراتهای آمریکا است که دچار چنین انزوای مهم و تاریخی شده. نه جمهوری خواهان جنگ طلب 🔹ثالثا کل دستگاه هنر و رسانه دنیا در اختیار صهیونیستها است و چنین شکستی خورده اند و منزوی شده اند. 🔹رابعا اکثر کشورهای دنیا تابع و گماشته یا تحت تاثیر جریان صهیونیستی جهانی اند و با این حال چنین صحنه ای شکل گرفته. 🔺زاویه گرفتن اروپا از آمریکا هم خیلی مهم است. بلژیک و اسپانیا خیلی زودتر این فاصله را اعلام کرده بودند. اینکه نهادهای بین المللی همگی همداستان شده اند در مخالفت زبانی ، نشان دهنده فشار عجیب افکار عمومی است. این مسیر راه تنفس اسراییل در منطقه را میگیرد. این غیر از احساس «ناامنی» برای سکولارهای صهیونیست مهاجر و احساس «ناامیدی» برای مذهبی های صهیونیست مهاجر است. این غیر از برملا شدن ضعفهای راهبردی اسراییل در منطقه است. این یک ترک بزرگ در نظام استکباری کل دنیا است. 🔺به لحاظ نرم افزاری این وقایع نشان میدهد ساختار حقوقی دنیا بر اساس اراده عمومی شکل نگرفته است بلکه بر محور استکبار سامان گرفته؟ این نکته را نمیشد پشت بلندگوها و رسانه ها به زبان آورد طوری که به ذهن و قلب دنیا برسد. 🔺امروز دیگر رهبر حکیم ایران نیست که آمریکا را یک طرف درگیری میداند و نه داور بی طرف، بلکه کل دنیا تماشا میکند جنگ کل جبهه مقاومت را با آمریکایی که مجبور شده جنایتکار بودن خود را علنی کند. فقط رهبر حکیم ایران نیست که خط اصلی نظم نوین دنیا را انزوای آمریکا میداند، این نکته کاملا برای همه عیان شده. استکبار مانده و ماشین نظامی اش. این اتفاقات بسیار مهم و فوق راهبردی است. صحنه تاریخ به سرعت در حال ویرایش شدن است. هر چه این جنگ ادامه پیدا کند این تغییر و تحولات بنیادین در عالم جدی تر خواهد شد. @ali_mahdiyan
📍موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌کند: ☝️فصل اول از «مدرسه فکری علامهٔ طباطبایی» 🔍بررسی آراء و اندیشه‌های حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه در زمینه‌های مختلف 📌با حضور: ✔️ استاد محمدتقی فیاض بخش ✔️ استاد اصغر طاهرزاده ✔️ حجةالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی مهدیان ✔️ دکتر مسعود معینی پور 📅زمان برگزاری: ۲۹ آذر لغایت ۱ دی مهلت ثبت‌نام: تا ۲۲ آذر 🖇لینک ثبت نام p.javanan.org/allame ❇️ @Aqr_Javanan
ضربه فنی همه تلاش «ساسی مانکن» را به حاشیه برد، بدون همه آن خرجها و تبلیغها و هیاهویی که راه انداختند. چی؟ رقص و آواز پیرمرد رشتی با آن صدای خش دار و لهجه شمالی گوشه خیابان در حالیکه جمعی از مردم، دورش را گرفته بودند و با او هم نوا شده بودند. چرا؟ چه چیزی در این رقص و آواز محلی جذاب بود مگر؟ معنی اشعارش یا پایین و بالا پریدن و چرخ زدن پیرمرد رشتی؟ مردم چه معنایی میفهمند از این واقعه، چه جذابیتی در آن میبینند؟ همه چیز در این صحنه چند دقیقه ای یک معنایی دارد، این معنا را به سادگی میتوان درک کرد و این معنا است که با همه سادگی اش همآورد میطلبد. این معنا چیست؟ این معنا بروز و ظهور نشاط و امیدی است که در دل این مردم نمیمیرد. شادی که در اوج سختی ها مرد و زن ایرانی احساسش میکنند. نه چون باهوش نیستند و نمیدانند. نه، میفهمند میدانند خیلی چیزها را. اینها مثل انسان غربی مست نمیکنند و عقل را تعطیل نمیکنند تا شاد باشند و درد را فراموش کنند. نه. طعم این شادی بالکل با شادی های دنیای ساسی فرق میکند. دست بر قضا مردم ایران اتفاقا چون خیلی میفهمند، شادند. آنها میفهمند منشا شادی کجا است «قل بفضل الله و برحمته فبذالک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون». ایران است و ایمانش، ایران است و صبرش، ایران است و حرکتش، اینها همه ظهور فضل الهی است و نور هدایت قرآنی است که باعث شادی میشود و این شادی برتری است. برتر از شادی که همه زرق و برق مال و منال بی روح کودک کش غربی به همراه میاورد. حالا معلوم میشود رقص پیرمرد رشتی، چطور معرکه «ساسی مانکن» را به هم زد. چرا که نه. این دو فاصله شان «زمین» تا «آسمان» است. «زمین تا آسمان» رقص ساسی مانکن با تعطیلی عقل آغاز میشود از آن هم بالاتر؛ با کنار گذاشتن «هویت». یک حقیقت وارداتی مشمئز کننده. او زبان ما نیست، ولو به فارسی خوانده میشود. او زبان دشمن است زبان شیطان. معلوم بود که دشمن جنایتکار غصاب پشتیبانی اش میکند، مردم او را نگاهش میکردند همانطور که کثافتکاری اسرائیل را نگاه میکنند. رقص پیرمرد رشتی اما صدای بومی خودمان است. همین مردممان. همین ها که درد میکشند و زیر فشار تحریمها و بی تدبیریها سالها است که کمرشان خم شده اما حاضر نیستند زیر بار اراده دشمنشان هم بروند. صدای همینها است. رقص ساسی برای حمله به روح جوان و نوجوان ما بود و رقص پیرمرد برای مرهم گذاشتن و برای همدلی. بدون خرجهای آنچنانی و مرز شکنی و هرزه بازی و کثافتکاری، خیلی ساده، گوشه یک خیابان کنار مغازه ، با حضور جمعی از رفقا همانها که خیلی وقت است کار و کاسبی، چنگی به دلشان نمیزند، آمدند و کل بازی چرک غربی ساسی را کنار زدند. ساسی آمده بود که بگوید نه فسادها و کم کاریهایتان نه دولتتان نه حکومتتان نه هیچ کدام بلکه هویتتان را باید تمسخر کرد. رقص ساسی نماد تحقیر بود و تعطیل هویت و رقص پیرمرد رشتی نماد نشاط و امید جوشیده از جان مومن همین مردم. آری مدتها است طرف مقابل این مردم مجبور شده سخنش را خیلی روشن و رو بگوید. مایک پمپئو قاتل سردار مظلوم و مقتدر این مردم، آخرین سخنش این بود که این همه روی سلطنت طلبها سرمایه گذاری کردیم ولی آخرش هیچ فایده نکرد، این مردم از سلطنت و ساواک و چه و چه دل خوشی ندارند که ندارند. بیچاره خیال میکرد حالا سراغ منافقین برود وضعش بهتر میشود. نمیدانست این مردم اصلا با خود شما مشکل دارند، محمدرضا و رجوی و حتی امروز دیگر نتانیاهو، اینها همه چیزی نیستند مگر ابزار دست شما آمریکای شیطان. شما با این هویت به پا خاسته درگیرید و این هویت هم با شما. بقیه حرفها هیچ یک مهم نیست. رقص پیرمرد رشتی را دوست دارم ولو یک عده مدیران نادان ارزش و معنای رفتار او را نفهمند. او خودآگاه یا ناخودآگاه جریان وارداتی ساسی را کنار زد. قدرت این مردم اینجا است در قلوبشان در ایمانشان. همشهری @ali_mahdiyan
یک بحث فقهی درباره رقص پیرمرد رشتی بعد از نوشتن متنی درباره رقص پیرمرد رشتی، برخی از رفقای عزیز و بزرگوارم اشکال کردند، که مگر «رقص مرد حرام نیست» این متن شما عملا دفاع از یک فعل حرام است. چند نکته در پاسخ: 🔻نکته اول: «صورت عمل» غیر از «معنای عمل» است. چه بسا ما یک فعل را خطا بدانیم اما معنایی که فعل به آن اشاره میکند و از آن نشات گرفته، امر مطلوبی باشد. مثل اینکه کسی از فرط شادی به دلیل یک موفقیت برای جامعه دینی رفتارهایی خلاف مروت بکند یا مثلا برقصد. این رقص یا آن رفتار خلاف مروت خطا است. اما آیا آن فرح و شادی که در او شکل گرفته چطور؟آن چه وزنی دارد چه میزان ارزش دارد؟این دو را باید تفکیک کرد. بله البته هر عمل خطای شرعی انسان اقتضای یک اثری در باطن ما را دارد اما این به معنای آن نیست که هر کس فعل خطایی انجام میدهد لزوما دارای آن باطن غلط هم باشد. مثلا بی حجابی و شل حجابی باعث میشود عفت و حیا در انسان و جامعه کم شود، اما این بدان معنا نیست که هر کس شل حجاب یا مکشوفه باشد لزوما انسان بی حیا و بی عفتی باشد. 🔻نکته دوم: اینکه همیشه اقدام ما لزوما بیان همه آنچه در ذهن داریم و میدانیم نیست. محاسبه میکنیم که الان این رفتار چه اثری در مخاطب میگذارد. مثال روشنش گفتگوی رهبری با دختری که در نمایشگاه کتاب روسری اش عقب رفته بود. خیلی از دوستان میگفتند چرا ایشان تذکر نداد. بالاخره آن چند تار مو بیرون بودنش حرام است. ایشان هم مجتهد و مرجع تقلید است. نباید یک تذکری میداد؟ به نظر من اتفاقا چون او فقیه و مجتهد است میداند که در مقام عمل، چه زمانی چه نکته ای را به چشم آورد و بیان کند. این ها را ندانیم به اثر مهم امر به معروف و نهی از منکر که بها تقام الفرائض است نمیرسیم و نتیجه عکس هم میگیریم. 🔻نکته سوم: اینکه اساسا دوستان هنوز تفاوت نشستن پشت میز درس و بحث با وسط میدان جنگ را متوجه نیستند. این البته امتداد نکته قبلی است ولی به دلیل اهمیتش مجزا عرض میکنم. امیرالمومنین در میانه جنگ با معاویه فریاد زد: »و اللّهِ لَأقتُلَنَّ مُعاوِيَةَ و أصحابَهُ« به خدا سوگند، معاويه و يارانش را خواهم كشت. آن گاه در پايان كلام،در حالى كه صدايش را آرام كرده بود طوری که دشمن نشوند فرمود :«إن شاء اللّه»! راوی میپرسد چرا اینطور کردید، چرا این سخن را بلند و علنی نگفتید. آقا فرمود: «الحرب خدعه». و با همین جمله کوتاه توضیح داد که در جنگ رسانه ای باید تاثیر کلماتمان در لشکر دشمن و در لشکر خود را محاسبه کنیم. چه بسا حتی کلمه توحید را که مهمترین و اساسی ترین جمله است و اشاره به فاعل مایشاء بودن پروردگار دارد، کمرنگ و آرام میگوییم که دشمن نشنود.در جنگ رسانه ای باید بلد باشیم روی چه نقطه و نکته ای تاکید کنیم. چه چیزی را به چشم آورید و چه چیزی را نه. 🔻نکته چهارم: حکم رقص را رهبری و برخی از مراجع بزرگوار دائر مدار عنوان «لهو» کرده اند. حرمت روی عنوان رقص از آن جهت که رقص است نرفته بلکه روی عنوان لهو رفته است. مرحوم خویی که تصریح دارند رقص اگر همراه فعل حرام دیگری باشد حرام است نه به خودی خود. حضرت امام و رهبری نیز حرمت را روی همین عنوان مفسده داشتن و لهوی بودن برده اند. رجوع کنید به «کتاب غنا»ی رهبری در بحث رقص آنجا میتوانید توضیحات ایشان را درباره رقص ببینید. اما در عین حال فقها در مقام فتوا دادن، بسیاری اوقات خودشان فتوا را بر اساس وضعیتی که معمولا آن فعل دارد میدهند چون تطبیق و تشخیص امر پیچیده ای است و مقلدین دچار اشکال در تشخیص میشوند. خوب این نکته چه اثری دارد؟ بعد از انجام فعل وقتی میخواهیم ببینیم حقیقتا یک شخص عمل حرامی را انجام داده یا نه، سراغ حکم واقعی میرویم. لذا فتوا به حرمت در مقام افتاء داده میشود اما چه بسا رفتاری را از کسی بررسی کنیم و عملش را مصداق لهو نبینیم و او مخالفت با حکم واقعی نکرده باشد. متن قبلی ام درباره پیرمرد رشتی و ساسی مانکن را در کانال ببینید. @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس شیخ علی مهدیان 🔺جلسه اول 🔹چرا باید به نحو علمی به اندیشه امام متصل شد وقتی هنوز در ابتدای راهیم؟ @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس شیخ علی مهدیان 🔺جلسه دوم 🔹جایگاه کتاب چهل حدیث در میان مجموعه آثار حضرت امام ره @ali_mahdiyan