eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
638 عکس
366 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
خراب‌ها 🔺برای تبیین و امید هیچ کاری نکردند. هر چه رهبر گفت «فوری ترین جهاد امروز امید آفرینی است»، نشنیدند. آنجا که رهبر تمام قد پشت ساختارها و منتخبین مردم میایستاد اینها خفه خون گرفتند. در عوض روی موج نارضایتی مردم سوار شدند. تا توانستند تهمت زدند با افشاگران خوارج پلاس و بی شرم هم سخن شدند. توییتهای بدنامهایی که «نظام را به قرآن سوزی متهم میکردند» ریتوییت کردند. بعد گفتند ما انقلابی هستیم. 🔺جلوی تصریح رهبری به دو قطبی نساختن با تعریف روشنش که «سفید و‌ سیاه کردن آدمها بود» شیشکی بستند، «مجلس انقلابی» را به انواع دزدی و فساد متهم کردند که بگویند اینبار فرق میکند، که رای بیاورند. «دولت مردمی» را به انواع تهمتهای بیسواد و نئولیبرال و منحرف و چنین و چنان نواختند، که رای بیاورند، بعد گفتند ما انقلابی هستیم. 🔺امامی کاشانی، مکارم، صدیقی، جنتی، آملی، همه را متهم کردند. ریشوهای بی اخلاق، ریشوهای بی عقل، کاری که دشمن آرزویش را داشت، اینها انجام دادند، گفتند جوانها کیف کش و دامادند، پیرها پدرخوانده و لابی بازند، هر کس مشغول کار است فاسد و مفسد و پنهانکار است، بعد گفتند ما انقلابی هستیم. 🔺شما کی به درد خوردید، کی به درد خواهید خورد، کی کمکی خواهید بود، کی سخن رهبر را بسامد میدهید، هیچ وقت. این انقلابی گری خراب است. دنیا را با تیزهوشی و زرنگ بازی نمیشود گرفت. مثل رجوی، مثل طبرزدی، مثل نصیری ، مثل نوری زاد، مثل همه نمک به حرامهای ریشو. سخن تلخ این برادرتان را بشنوید و اصلاح شوید. @ali_mahdiyan
قم زندگی میکنی؟ 🔺شما رو نمیدونم، اما برای من خیلی اوقات اتفاقاتی که اطرافم میافتد به نظرم، پر معنا است. 🔺حتی قبل از روزی که به قم هجرت کنم، همیشه هنگام ورود به این شهر احساس امن و آرامش داشتم. رفتارهای عادی مردم هم اینجا جذاب است. مثل آن شب که کنار خیابان منتظر ماشین بودم، یک جوان موتوری با موهای فشن با یک جوان هم تیپ خودش که ترک او سوار بود، کنارم ایستاد و گفت«حاج آقا برسونیمت؟» سوار شدم، راه که افتاد فهمیدم یک موتوری دیگر هم پشت سرشان است. میگفتند و میخندیدند با من هم با همان خنده و نشاط اما مودب سخن میگفتند. آخوند باشی و ترک موتور جوانها بگی و بخندی توی خیابانهای سالاریه قم، صفایی دارد. 🔺یا آن روز که سر صبح از یک بقالی اون سر شهر خرید می‌کردم. فروشنده گفت، فقط به نیت دشت کردن و برکت پول روحانی ها ازتون پول میگیرم، و الا قابلی ندارد، خندیدم و گفتم لطف دارید، گفت بسم الله الرحمن الرحیم و کارت را کشید. همین. 🔺یا آن روز که ماشینم خراب بود، بعد از ظهر ماه رمضان، رفتم مکانیکی، یک جوان جلو آمد، ماشین را نگاه کرد و گفت دو ساعت کم کم کار دارد، شرمنده به افطار نمیرسم حاج آقا. ببین بقیه مکانیکها شاید انجام بدهند. باور کنید چهار پنج مکانیکی دیگر در شهر رفتم همه گفتند میخواهیم سر سفره افطار پیش خانواده باشیم. جزو معدود دفعاتی بود که با این که کارم راه نمیافتاد، کیف میکردم و لذت میبردم 🔺امروز قبل حرکت برای جهادی رفتم سلمانی، آقای سلمانی مردی حدودا چهل پنجاه ساله با موهای جوگندمی و لهجه مشهدی، گفت چقدر کوتاه کنم حاج آقا؟ گفتم خیلی. بعد برای اینکه دلیلش را هم گفته باشم، گفتم:« آخه قراره برم اردوی جهادی» . این را که گفتم شروع کرد سوال کردن که جهادی چطور میشود آمد، من که سلمانی بلدم هم به کار میآیم، خجالت زده شده بودم، با دقت موها و محاسنم را کوتاه کرد و اجازه نمیداد حساب کنم، میگفت بگذار من هم سهیم باشم در کار جهادی، گفتم حاجی این چه حرفیه آخه، بالاخره دستمزدش را دادم به زور، بعد هم شماره تلفنم را گرفت که شاید بتونه بیاد برای سفرهای بعدی. 🔺من به خیلی از شهرهای ایران سفر کرده ام، البته بیشتر از همه در تهران و قم بوده ام، همه مردم ایران معنوی اند، با صفایند، خوشند، قم هم البته مثل همه جا، اما احساس میکنم قمی ها بیشتر از هر جایی ما طلبه ها را میشناسند و البته رفیقند و احترام میکنند. قم مذهبی است حتی آنها که ظاهرشان نشان نمیدهد بسیار مذهبی اند. قم شهر آرامش است. 🔺اما دیروز نزدیک حرم اتفاقی افتاد برایم که مرا به فکر فرو برد. کنار خیابانهای حرم دنبال کاری بودم، که خانمی محجبه جلویم را گرفت حدود پنجاه شصت ساله، اخم کرده بود، با عصبانیت گفت حاج آقا شما اهل قم هستید؟ متوجه شدم مسافر است. گفتم بله حاج خانم. 🔺گفت خجالت نمیکشید؟ جا خوردم. گفتم چطور؟ اشاره کرد به تزیینات شهری شب عید و گفت به جای این کارها، مراقب رخسار شهرتان باشید. این چه وضعیه؟ چرا مراقب غیرت و حجاب نیستید؟ چیکار میکنید شما قمی ها؟! سکوت کردم و هیچ نگفتم. هر چه خواست گفت و بعد راهش را کشید و رفت. 🔺اینجا مردم با طلبه ها رفیقند، صمیمی اند، از آنها انتظار هم دارند، مطالبه هم دارند، همه مردم مومن ایران از قمی ها خصوصا طلبه ها انتظار دارند، اینکه معنویت و شریعت را حفظ کنیم در عین اینکه صفا و نشاط و صمیمیت این شهر را نیز باید خودمان حفظ کنیم. @ali_mahdiyan
♨️تمدید شد | مسابقهٔ بزرگ خوانش منشور روحانیت ⏰تا ۷فروردین ماه همزمان با میلاد با سعادت امام حسن مجتبی 🔹به مناسبت رونمایی مجموعه هشت جلدی 🛍به نفرات برتر، ۱۰ جایزه ۲ میلیون ریالی اهداء خواهد شد. 🔻جهت شرکت در مسابقه به کانال «حوزه و انقلاب اسلامی» مراجعه نمایید. ▫️@mmhe_ir ⬅️ویـژه عموم طـلاب خـواهر و بـرادر سراسـر کشـور 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | بله
زهرا خانم ❤️طعم این جاده پیچ و ما پیج از میان کوههای کوتاه کوتاه که مقتدر ولی متواضع کنار هم ریسه شده اند را کسی میداند که بشاگرد آمده باشد. بستگی دارد کدام سوی جاده باشی، وارد بشاگرد میشوی یا خارج. به قول مهاجر الی الله سیدمحمد ساجدی عزیز، وقتی وارد این جاده ها میشوی دلت میرود. پر میکشد. روح حاج عبدالله والی همه جای منطقه را فراگرفته. خامنه ای حکیم میگفت نام حاج عبدالله در تاریخ خواهد ماند. و امام عزیز میگفت «از بشاگرد امید است سربازان صاحب الزمان برخیزند». دل حاجی را همین جمله ها برده بود. او چه خوش مربی بود برای سربازان امام عصر عج. ❤️بستگی دارد کدام سوی جاده باشی. اگر در حال بازگشت باشی اما، انگار میخواهی از بهشت هبوط کنی. تلخ، پر از غربت، پر از نگرانی، مثل صدای آرام و لرزان زهرا خانم. سوار ماشین که شدم چند تا دختر چادری بشاگردی آمدند دم ماشین. اردوی جهادی تمام شده بود، امسال هر شب سفره افطار و شام برای همه روزه دارها پهن بود. مناجات بود. جلسه جزء خوانی قرآن بود. گعده بود. گروه سرود بود. حالا شب آخر با من چه کار داشتند این دختر خانمهای باحیا و پاک و صاف روستای گرهون؟ ❤️سلام کردند. جواب دادم. یکیشان گفت: «باز هم بر میگردید؟» با این جمله انگار همه آتش فشان قلبش را در یک جمله کوتاه خلاصه کرده باشد، گفت و ساکت شد. گفتم :«من که از خدایم هست باز هم بیایم» میدانستم این دخترک و دوستانش چون فکر میکردند من کاره ای در اردو هستم سراغ من آمده اند، خواستم همدردی کنم گفتم «دلم ولی خیلی تنگ میشود» راست هم گفتم. دیگر هیچ نگفتند. اما ایستاده بودند. خواستم جرات کنند حرفی بزنند پرسیدم «دخترم اسم شما چیست؟» گفت«زهرا» گفتم:«دعا کن باز قسمت شود بیاییم خادمیتان را کنیم» بقیه دخترها مثل همه خانمهای بشاگردی آرام و با حیا ایستاده بودند. نام آنها را هم پرسیدم. همه شان همسن دخترانم بودند و بعد زهرا دوباره همه سخنش را در یک جمله کوتاه خلاصه کرد و گفت: «من از امشب دعا میکنم دوباره برگردید» مثل نشتر این جمله بر قلبم نشست. ❤️پشت سر بشاگرد خیلی ها از سر نادانستن سخنها میگویند که اینجا چرا توسعه پیدا نکرده و کاری نشده و چه و چه اما برای من اینجا پیشرفته ترین جای جهان است. مردمی مقتدر و متواضع مثل کوهها، با قلبهایی که آتش فشان عشق است و جانهایی که به امام و انقلاب وصل شده، و یک «خمینی شهر» بزرگ است. ❤️حالا قلبهای پاک و کوچکی برایم دعا میکنند که به این بهشت برگردم. که دستم کوتاه نشود از دامن پاک کانون حرمت جمهوری اسلامی، که بمانم در مدرسه اصحاب حقیقی امام خمینی. که بنشینم پای سفره سیدمحمد ساجدی، حاج عبدالله والی، قاسم سلیمانی، سیدعلی خامنه ای حکیم و روح الله خمینی کبیر. ❤️شما شاید درک نکنید احساس مرا در شب میلاد امام مجتبی نیمه ماه رمضان. اما من دلم را جا گذاشته ام پیش زهرا. باورتان میشود؟ دوباره داغ حاج عبدالله را زنده کرد در دلم یک دخترک با همان دو جمله. داغ مظلومیت و اقتدار خمینی شهر را، داغ مظلومیت و اقتدار آقای جمهوری اسلامی را. @ali_mahdiyan
1_10011622414.pdf
9.16M
برخلاف خیلی ها من معتقدم در مساله حجاب هم حتی، نزدیک قله ایم. چراییش را در گفتگو با نشریه عهد توضیح دادم . صوت گفتگو هم اینجا است👇 https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2104 کانال نشریه عهد👇 https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64 @ali_mahdiyan
چرا باید از قیامت ترسید؟ متن یادداشت از کتاب «مسطورا» ❤️وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا در این سه آیه سه دلیل برای عمل صالح شده. اول اینکه «علی حبه» دوم اینکه «لوجه الله» سوم اینکه «انا نخاف من ربنا» 🔺حضرت امام ره در کتاب آداب الصلوه خود میفرماید اگر رأس کل خطیئات حب الدنیا است. «ام الطهارات» هم حب الله است. (آداب الصلوه ، امام خمینی ، ص92)تبیین این نکته را در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل داده اند که اساس سلوک انسان را عشق و حب به بینهایت شکل میدهد و‌ انزجار و نفرت از نقصها به تبع آن شکل میگیرد. این باعث میشود انسان از موانع و حجابها و دنیا طلبی عبور کند. 🔺وقتی تعبیر «علی حبه» بیان میشود یعنی یک نوع عقلانیت بر اساس عشق به خدا شکل گرفته که بر اساس اقتضائات آن عمل میشود. قانون عشق ملاک اقدام شده است. همه این عشق و محبت یک سو گیری دارد که همان لوجه الله آن را تقریر میکند. میل به آن حقیقت وجه الله، است که هویت اصلی فعل مومنانه را شکل میدهد. یعنی اخلاص. 🔺بعد ادامه میدهد لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا یعنی هیچ نگاهی به دست این و آن ندارد. کلا با او بسته اند. دلیل این جمله را در عبارت بعدی میگویند که انا نخاف ربنا. یعنی خوف به تبع آن حب شکل میگیرد. عمق این خوف آن حب است. خوف باعث میشود به نقصها و کاستی ها دل نبندیم. این را با یک فعل مضارع به کار برده«نخاف» یعنی مشی ما سبک زندگی ما کلا درش خوف از خدا نهفته. حضرت امام در شرح خود بر فصوص توضیح میدهد که این هویت تنزیهی چیزی است که پیامبران بیش از همه امتهایشان را با آن حرکت میداده اند. اینگونه است که صدق درست میشود. یعنی شخص حقیقتا دل به این و آن نمیبندد و پای عهد خود که زندگی علی حبه و لوجه الله است باقی میماند. آن حب و این خوف اساس حرکت و سلوک انسان را شکل میدهد و دو خلق صدق و اخلاص را میآفریند. 🔺این روح عمل است اما خود عمل چیست؟ دستگیری از مردم. اطعام نیازمندان. یک فعل مادی، دنیایی، اما با آن روح اخلاص. دستگیری و کمک به مردم اما با آن وجه الهی. این جمع دو بال را در زندگی مومنانه زیاد در قرآن شنیده ایم جمع یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون. جمع دو حقیقت رجال لاتلهیهم تجاره و لابیع عن ذکر الله در یک فعل. نه جمع ضمیمه ای و التقاطی بلکه جمع حقیقی روح و کالبد. این است که امام و قبله و سوی زندگی ما را نیز انما ولیکم الله و رسوله و الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکاه و هم راکعون شکل میدهد. 🔺تمدن اسلامی چنین قامتی دارد همان زمان که میجنگد قداست و عرفان کسب میکند و میگوید خانقاه ما تپه های بازی دراز است. همان موقع که آبادانی و سازندگی و کمک اقتصادی میکند اثر روحی و فرهنگی میگذارد مثل جهاد سازندگی. ساختن چنین تمدنی شخصیتهایی مثل حاج قاسم لازم دارد که مکتبشان به تعبیر رهبری مکتب صدق و اخلاص بود. برای ایجاد این دو خلق باید روی عنصر خوف از سر عشق ، تمرکز کرد. اتصال با خوبان در جامعه دینی میتواند این سبک زندگی را گسترش دهد سبک زندگی که به تغبیر رهبری متن تمدن سازی اسلامی است پایان بخش اول از سه بخش @ali_mahdiyan
چرا باید از قیامت ترسید؟ ۲ متن یادداشت از کتاب «مسطورا» 🔺اما خوف از خدا به دلیل عبوس قمطریر بودن روز قیامت یعنی چی؟ عبوس و قمطریر به معنای چهره در هم کشیده و سخت است. چرا روز قیامت چنین است؟ واقعیت آن است که واقعیت قیامت در آیات قرآن اینگونه معرفی شده است که فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید. قیامت زمانی است که چشمها بینا میشود و باطن امور در آنجا هویدا میشود و خود را نشان میدهد. حالا وقتی همه عالم به سمت قیامت سوق پیدا میکند در واقع همین چیزی که همین الان در غیب است و باطن است و مخفی است در آن زمان خود را نشان میدهد. چهره در هم کشیدن این روز در واقع معنایش این است که سختی و فشاری که امروز پنهان است آن روز آشکار میشود. چرا امروز سختی و فشار پنهان است؟ اگر انسان دل به دنیا ببندد و لذت از دنیا ببرد ، توجه به باطن نکند. روی از باطن برگرداند. این در وجودش تبدیل به یک بی تفاوتی و قهر نسبت به باطن میشود. آنگاه در آن دنیا این تلخی و سختی و بی تفاوتی خودش را نشان میدهد. روزی را شکل میدهد که این دو وصف را دارد. این دو وصف را آنجا میابد. اساسا تاریخ مرحله به مرحله و گام به گام به سمت ظهور باطن هستی پیش میرود. لذا هر چه انسان جلو میرود آن چه در باطن خود پنهان کرده بود آشکار میکند. هر چه تاریخ پیش میرود آنچه در باطن تمدن های بشری پنهان شده بود آشکار میشود. خوبان از آن روز که چنین چهره ای پیدا کند میترسند. در واقع «ربنا» که رب خانواده ای آسمانی است، که نقش تغییر و حرکت و صیرورت انسان و خانواده و جامعه را دارد اگر دلبستگی به دنیا در وجود ما باشد در آن روزگار همه چیز را برای ما پر از سختی و رنج خواهد نمود و خود را در چهره ای پر از رنج و سختی نشان خواهد داد و این ترس آور است. گویا شخص خدای خود را در چهره عبوس و سختش خواهد یافت و این به دلیل دلبستگی به دنیا است. 🔺انسان موحد به همین دلیل متوجه باطن رفتارهای خود هست. رفتارهای خود را به نحوی سامان میدهد که باطنی آزاد و آرام و با نشاط داشته باشد. این آرامش و این آزادی و این نشاط در همین دنیا احساس میشود ولی آنجا کاملا نمایان میشود. هر چه شخص در این توحید پیش میرود آن حقیقت را در اوج بیشتری خواهد یافت. این جا است که موحد همین رفتار دنیایی را با یک روح عمل از جنس ذکر الله که متوجه خدا است و نه دلبستگی به دنیا انجام میدهد. رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلوه و ایتاء الزکاه چرا ؟ چون یخافون یوما تقلب فیه القلوب و الابصار از آن روزی میترسد که دل و چشم انسان تغییر میکند. حالا در آنجا باطن است که هویدا میشود همانچیزی که اینجا پنهان بود. پایان بخش دوم از سه بخش @ali_mahdiyan
چرا باید از قیامت ترسید؟ ۳ متن یادداشت از کتاب «مسطورا» 🔺در سوره مدثر همین نکته که در سوره انسان بیان شده از قول مجرمین بیان میشود. اصحاب یمین از آنها میپرسند مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ چه چیز شما را در چنین آتشی سوق داد؟ جواب میدهندقَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ. وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ. ما اهل صلوه نبودیم. متذکر نسبت به خدا نبودیم. و ما اهل اطعام مسکین نبودیم. بعد ریشه عمیقتری را ذکر میکنند که وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ ما خوض میکردیم با خائضین. یعنی چی؟ خوض یعنی فرو رفتن. در بازی و سرگرمی دنیا فرو میرفتیم. یعنی با جبهه دنیا گرایان بودیم که در دنیا فرو میرفتند قدم به قدم. این دقیقا همان مسیری است که موحدین از آن میترسیدند و از آن دوری میکردند. دنیا را خداوند متعال به گونه ای خلق کرده است که انسان را به سمت باطن سوق دهد. لذا اتفاقا بسیاری برای هر کس میافتد که متوجه باطن شود و از دنیا دل بکند. فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ اینها اما از این صحنه پر تذکر روی بر میگرداندند و بی محلی میکردند. حقیقت وجود و باطن اینها چگونه است با این حساب كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ اینها مانند گورخرانی هستند که رمیده اند. یعنی چی؟ یعنی آن مسیری که هموار شده را طی نمیکنند بلکه مثل موجوداتی بی عقل و رم کرده از آن مسیر خارج میشوند. این باطن و حقیقت افعال آنها است که خود را نشان میدهد. اینها اینگونه که رم کرده اند فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ گویا از یک شیر فراری شده اند. چیزی آنها را ترسانده که از او میرمند. آن همان حقیقت خوفناکی است که شکل داده اند و به سمت دنیا روی برگردانده اند. اینها دنبال این هستند که پیام روشنی از جانب خدا دریافت کنند بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتَىٰ صُحُفًا مُنَشَّرَةً اما اینگونه نیست که دلیل فرارشان دریافت نکردن نامه باشد بلکه اینها مساله اصلی شان این است که كَلَّا ۖ بَلْ لَا يَخَافُونَ الْآخِرَةَ خوف از آخرت نداشته اند. از آینده نترسیدند. آینده ای که باطن امروز آنها است. این ترس از آخرت در شکل زندگی انسان موحد مهم است. او متوجه عمق عالم است و در تلاش برای سامان دادن به آنجا است و نگران به هم ریختن و نظم نیافتن و حیات پیدا نکردن آنجا است . نگران حالی است که به مرور رونمایی خواهد شد و آن را خواهد دید. 🔺اگر دقت کنیم سیمای رفتاری که از چنین روح موحد و نگران باطنی سر میزند، در همه این آیات دو نکته است یکی توجه به خدا و دیگری دستگیری از بندگان. همین نکته را ما در سوره رعد هم مشاهده میکنیم. آنجا که میفرماید: وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ کسانی که آنچه امر شده اند انجام میدهند و هم نسبت به خدای متعال در خشیتند و هم نسبت به آخرت. بعد درباره سبک اقدام آنها در دنیا میفرمایدوَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ اینها اهل صبرند. یعنی تلخی عبور از دنیا و دل کندن از آن را تحمل میکنند تا رشد کنند ولی اهل اقامه صلوتند و اهل انفاقند چه پنهانی و چه اشکار اینگونه از با خوبی بدی را دور میکنند. اساسا آخرت برای اینها آباد است. در مقابل کافر حقیقتا دل به همین دنیا بسته است و او هویتش دلبستگی به این دنیا است و هویت جبهه و تمدنش نیز همین است إِنَّ هَٰؤُلَاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلًا اینها عاشق امر نزدیکند و پشت سرشان میگذارند آن روز سخت و سنگین را . یعنی رویشان به سمت دنیا و پشت به آخرت است. 🔺با این حساب انسانی که از آخرت میترسد آن را میسازد و آباد میکند. در همین دنیا. صورت چنین رفتاری میشود دستگیری از مردم و دیگران و رو به سوی خدا کردن. اهل ذکر بودن و دیگران را کمک کردن. این یک نوع تعامل دیگری با دنیا خواهد بود. در مقابل بی توجهی به آخرت است که یک روح سخت و عبوس و تلخ و ترش از رفتار انسان دنیایی و تمدن دنیایی را باعث میشود و صورت رفتاری اش هم بی توجهی به تذکرهای دنیا به سوی باطن و بازی غفلت و سرگرمی خواهد بود. انسان ها از هم فاصله میگیرند به هم مدد نمیدهند و یک صورت ظالمانه و غافلانه ای را باعث میشود. این دو رویکرد است به آخرت. خوف از آخرت چنین نقشی را در تربیت انسان و رشد او از یک سوی و طراحی اجتماعی از سوی دیگر خواهد داشت. پایان بخش سوم و نهایی @ali_mahdiyan
1_10110508656.pdf
10.56M
متن کتاب «مسطورا» محصول تلاش دوستان «خانه طلاب جوان قم» @ali_mahdiyan
آداب قدر انقلاب به مناسبت دوازده فروردین و شبهای قدر 🔹انزلناه فی لیله القدر در شب قدر آن بالاترین مقام هستی که ضمیر «ه» به آن اشاره میکند نازل شد؛ مقام احدیت . به تعبیر حضرت امام ره در وصیتنامه اش «کتابِکَ الذی تجلّی فیه‏‎ ‎‏الأَحدیّةُ» قرآن از افق این هو نازل شده. از افق احدیت. آنجا که زیباترین و کاملترین چهره هستی خود را نشان میدهد. این نزول واقع شد و آن احسن تقویم را به این اسفل السافلین متصل کرد. انزلناه یعنی یک بار نازل شد اما «تنزل» یعنی دائما چنین میشود. دائما شبهای قدر همه هستی متوجه زمین میشود. 🔹متوجه کجا؟ متوجه امام عصر عج که خلیفه خدا است فی الارض. همه قوای عالم به خدمت او میآید، همه چیز در اختیار او است که به اهدافش برسد. هدف او چیست؟ اینکه انسانها همه شان با اراده و اختیارشان برخیزند و‌ هجرت کنند به سوی همان «هو» همان احدیت. همه عالم بشود مظهر انا الیه راجعون. آری همه به سمت «ه» رهسپار شوند. همه از خداییم به سوی خدا برویم. به سوی جان قرآن ، عمق قرآن، اصل قرآن. لایمسه الا المطهرون، یعنی گام به گام پاک شوی و طهارت پیدا کنی تا به او برسی. 🔹حالا اگر یک ملت قدم در مسیر طهارت بگذارد، قدم در هجرت و سلوک به سوی «ه» بردارد چه میشود؟ آن ملت فلسفه قدر را محقق کرده. مقصد امام عصر عج را. دوازده فروردین، ایران تصمیم گرفت خودش گام بردارد به سوی آن زیبای بی نهایت. لذا امام فرمود امروز روز «امامت امت» است. خود امت مظهر امامش شد. جلوه مقاصد امامش شد. و «نجعلهم ائمه» را تفسیر کرد. دوازده فروردین یک روز بود اما بالاتر از یک عمر شد. «خیر من الف شهر » شد. آداب شب قدر چیست؟ 🔹پیامبر اکرم ص این گفتگو را بین موسی کلیم الله ع و خدای متعال نقل کرده است. قَالَ مُوسَى إِلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ قَالَ قُرْبِي لِمَنِ اِسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ  خدایا میخواهم به تو نزدیک شوم، و خدا فرمود راهش یقظه است در شب قدر. یقظه چیست؟ بیداری. وقتی یک امت بیدار میشود انقلاب رخ میدهد. بیدار که میماند انقلاب حفظ میشود. امام خمینی یاد مردم داد اساس انقلاب یقظه است و بیداری. 🌱موسی ع ادامه داد: قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ قَالَ رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ اَلْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ . خدای رحمت تو را میخواهم. فرمود رحم کن به مساکین. آنانکه جنگشان جنگ فقر و غنا است. آنانکه در صف پابرهنگان ایستاده اند و مقابل مستکبران و ظالمان، آنها ذیل رحمت الهی اند. 🌱موسی ع دوباره درخواست کرد که قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ اَلْجَوَازَ عَلَى اَلصِّرَاطِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي اَللَّيْلَةِ اَلْقَدْرِ خدایا مرا در مسیر پیشرفت قرار بده. آری صراط را مسیر پیشرفت معنا کردم. امام ره میگفت این صراط است که مسیر جمع وحدت و کثرت است. جمع امام و امت، دنیا و آخرت. چگونه؟ فرمود صحنه را پر کنید از صدقه. صدقه اخلاص میخواهد و الا باطل میشود لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی. صدقه یعنی خون با اخلاص هزاران شهید که ریخته شد برای مقاصد الهی شان. صدقه یعنی حاج قاسم که به تعبیر رهبر حکیممان عصاره هویت ایران بود. و مکتبش را به دو کلید واژه «صدق و اخلاص» معرفی کرد.صدقه را صدقه میگویند چون بنده به وسیله آن صدق عبودیت خود را اثبات میکند. 🌱موسی ع پرسید  قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ اَلْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ خدایا دامنم را پر از نتایج و ثمرات و دستآوردهای حقیقی کن. و خدا فرمود تسبیح بگو. یعنی نفی کن غیر از مرا. یعنی دست رد بزن به سینه هر حقیقت غیر الهی. این گونه چهل و چند سال از دوازده فروردین گذشت و ایران دست رد زد به سینه مستکبرین عالم هر چقدر تهدیدش کردند تحریمش کردند و آزارش دادند مظلوم و مقتدر ایستاد. 🌱موسی گفت  قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ اَلنَّجَاةَ مِنَ اَلنَّارِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اِسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ  خدایا مرا از این دنیای سیاه پر ضلالت و پر جنایت و خباثت خلاصم کن. خدا گفت جبران کن. کاری که داریم میکنیم. دردهای اقتصادی و فرهنگی ریشه دار این کشور را ذره ذره جبران میکنیم با «مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ» همانگونه که دوازده فروردین کل حکومت را مردمی سازی کردیم یعنی بر اراده و عزم امت سوار کردیم که این مقصد امام عصر عج است. 🌱موسی ع درخواست کرد که قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ قَالَ رِضَايَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ  خدایا از من کی راضی میشوی و او گفت وقتی اینگونه متوجه من باشی ذکر من بگویی و یاد من باشی. خدا رحمت کند حضرت روح الله را که میگفت ما پرچم لااله الا الله را بر قلل رفیع کرامت انسانی به اهتزاز در خواهیم آورد. ❤️شب قدر است و طی شد نامه هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر بحارالانوار ج ۹۵ ص ۱۴۵ همشهری @ali_mahdiyan
دوازده فروردین شب قدر تاریخ انقلاب همشهری @ali_mahdiyan
هدایت شده از همشهری
🔸سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ 🔹صفحه یک روزنامه همشهری 🔺مهم‌ترین اخبار روزهای نوروز را در صفحه یک روزنامه همشهری بخوانید 🔻نسخه با کیفیت صفحه یک همشهری نوروزی را در لینک زیر بخوانید https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/04/01/0/4992297.pdf?ts=1711958055000
بر پا
🔸سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ 🔹صفحه یک روزنامه همشهری 🔺مهم‌ترین اخبار روزهای نوروز را در صفحه یک روزنامه هم
« مظلوم مقتدر » تطبیق تاریخی مظلوم مقتدر بر "حکومت امیرالمومنین" و "دوران جمهوری اسلامی" و "این روزهای غزه"
مظلوم مقتدر امیرالمومنین ع، ایران، غزه 🔺السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ (زیارت پنجم امیر المومنین از امام هادی) 🌱او مظلوم بود. حقش را غصب کردند، حق او حکومت بود. حق او قدرت یافتن بود. اما او مقتدر بود، مردانه در میانه میدان ایستاد و صبر کرد تا مردم بی تفاوت و بی خیال، بیدار شوند. 🌱جمهوری اسلامی نیز مظلوم است. حقش را غصب کردند. حق او آزادی بود، حاکمیت بر سرنوشت خود بود، تحریم کردند، تهدید کردند، فشار آوردند که او حاکم بر سرنوشت خود نباشد. اما او از این حق ذاتی و الهی اش کوتاه نیامد، ایستاد و صبر کرد تا دنیا بیدار شود و دست از ظلم بردار. 🌱غزه نیز مظلوم است. حق حاکمیتش و حق مالکیتش و حق حیاتش را گرفتند. همه دنیا دست به دست هم. اما او از این حقوق الهی اش کوتاه نیامد. مرداند ایستاد و مقاومت کرد تا دنیا بیدار شود و بفهمد و بپذیرد این ظلم آشکار را. 🔺تَقُولُونَ الْبَيْعَةَ الْبَيْعَةَ...اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا قَطَعَانِي وَ ظَلَمَانِي وَ نَكَثَا بَيْعَتِي وَ أَلَبَّا النَّاسَ عَلَيَّ (خطبه ۱۳۷ نهج البلاغه مقابل طلحه و زبیر) پیش از این پى در پى مى ‏گفتيد آمده ‏ايم بيعت كنيم...بار خدايا طلحه و زبير با من قطع رحم كرده ستم نموده پيمان خود را شكستند، و مردم را بر من شوراندند. 🌱طلحه و زبیر جزء نخبگان سیاسی و از چهره های شناخته شده اجتماعی دوران خلفای راشدین و امام علی(ع) بودند. آنها با محروم شدن از جانب امام علی(ع) مسبب به راه افتادن جنگ جمل شدند. کسانی که بیعت کرده بودند، امام را پیش انداخته بودند. پشت او را خالی کردند و مردم را گمراه کردند و به او ظلم نمودند. 🌱جمهوری اسلامی نیز در این بیش از پنجاه سال دوستانی داشت که پشتش را خالی کردند به او ظلم کردند.نخبگانی که چون به آنچه میخواستند نرسیدند جمهوری اسلامی را متهم کردند. داستان فتنه منتظری و قصه فتنه۷۸ و سپس فتنه ۸۸ ‌و ماجراهای مختلف ریز و درشت از کسانی که در بزنگاه ها ظلم کردند و کنار کشیدند. 🌱غزه نیز مظلوم بود. نخبگانی که همراه مردم فلسطین بودند و همچون یاسر عرفات و محمود عباس در داخل سر تسلیم فرود آوردند و مردم را مایوس کردند. در خارج نیز کشورهایی چون آذربایجان و ترکیه و عربستان و امارات و مصر و دیگران عملا به دشمنان مردم کمک کردند. 🔺كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ (خطبه ۴۰ نهج البلاغه مقابل خوارج) درباره خوارج گفت اینها کلمات حق میگویند اما اراده شان باطل است. 🌱سخنان درست و آرمانجویانه را تبدیل میکنند به مددی به جبهه دشمن. همینها که به اسم وحدت حول قرآن، راه را برای خلاصی معاویه و لشکرش باز کردند و اراده او‌ را پیش بردند. همینها که به اسم حاکمیت خدا، جلوی حاکمیت امام ایستادند. 🌱جمهوری اسلامی نیز با جریانهای به ظاهر آرمانجو و انقلابی و دینی مواجه بود که کمک میدادند به دشمن. چه آنروز که انجمن حجتیه به نام ولایت امام عصر عج، مانع ولایت فقیه میشد تا راه برای ولایت طاغوت باز شود چه آن زمان که به نام عدالت، جمهوری اسلامی را متهم به ظلم کردند که مستکبرین و ظالمین حقیقی عالم میدان پیدا کنند و حاکم شوند. 🌱غزه نیز ضربه خورد از آنانکه به اسم اسلام و دین کمک کردند به اسراییل و آمریکا. داعش به نام دین و خلافت عملا مدد داد به طرح راهبردی اسراییل و آمریکا در منطقه و زدن بازوان کمک رساننده به فلسطین. همین جریان پشتیبان عربستان و امارات بود در ضربه زدن به یمن. سالهاست تکفیری های منطقه کمک اسراییلند و روبروی فلسطین. شعارهایشان دینی است و حقیقتا مارهای خوش خط و خالند. 🔺جُفَاةٌ طَغَامٌ، وَ عَبِیدٌ أَقْزَامٌ، جُمِعُوا مِنْ کُلِّ أَوْب، وَ تُلُقِّطُوا مِنْ کُلِّ شَوْب، مِمَّنْ یَنْبَغِی أَنْ یُفَقَّهَ وَ یُؤَدَّبَ (خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه، درباره لشکر معاویه) درباره لشکر معاویه میگوید آنها افرادى سنگدل، اوباش و بردگانى فرومایه اند که از هر سو گردآورى شده و از گروههاى مختلف و ناهمگون برگرفته شده اند ، آنها از کسانى هستند که سزاوار است آنان را دین و ادب بیاموزند. 🌱لشکری از اراذل و اوباش و هرزه ها و خلاصه همه خبیثها جمع شدند در مقابل امیرالمومنین. مسلمانان بی ریشه و تربیت نایافته. 🌱نگاه کنید به دشمنان جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ مثلا که چگونه هرزه ها و بی ریشه ها و اراذل و اوباش دست در دست سلطنت طلبها و داعشی ها و تجزیه طلبها و همه و همه مقابل جمهوری اسلامی قد علم کردند که زمینش بزنند. 🌱دشمنان غزه چه کسانی هستند. شهرک نشینانی که اراذل و اوباش جنایتکاری هستند که از سراسر دنیا جمع شدند و گروههای ترور تشکیل میدهند و مثل اب خوردن فلسطینی ها را میکشند و ترور میکنند. کسانی که قتل و جنایت و کودک کشی برایشان عادت است. همشهری @ali_mahdiyan
حمله به کنسولگری ایران و شهادت هفت نفر از مهمترین سرداران ایران اتفاق کوچکی نیست. هر جای دیگری در دنیا چنین اتفاقی میافتاد، ضربه به عزت یک کشور به حساب میآمد. من فقط چند پرسش دارم: سوال اول اینکه این همه فرمانده بلند پایه ایرانی در خاک سوریه چه میکردند؟ مشغول چه کاری بودند؟ کار آنها چه ربطی به اسراییل داشته؟ ایران مشغول جنگ با اسراییل و ضربه زدن به او هست یا نیست؟ اگر نیست پس این اخبار چیست اگر هست مشغول چه کاری است خبر داریم؟ سوال دوم اینکه چند روز پیش اسماعیل هنیه به تهران آمد، زیاد النخاله نیز بین تجمع صدهزار نفری تهرانی ها رفت. این آقایان که امروز باید مشغول جنگ با اسراییل باشند در تهران چه میکردند؟ آمدند عکس یادگاری بگیرند یا تصمیماتی درباره جنگ بگیرند، این تصمیمات به ایران چه ربطی داشت؟ چرا هر دو نفر ایران را در خط مقدم و جلودار مقاومت توصیف کردند؟ سوال سوم اسامه حمدان از رهبران بلندپایه حماس رسما اعلام کرد، ایران کمک راهبردی به ما میکند و چند و چون کمک های ایران را فعلا نمیتوانیم توضیح دهیم. سوال این است که ایران چه کمکی میکند؟ کمک راهبردی یعنی چی؟ فرقش با ضربه نظامی چیست؟ میدانیم؟ سوال چهارم اینکه چند روز پیش رویترز رسما اعلام کرد در دیداری که بین قاآنی و سیدحسن نصرالله انجام شد، سیدحسن از او خواسته وارد جنگ مستقیم نظامی نشود، سیدحسن گفته این جنگ ما است. او در سخنرانی های مختلف خود ایران را محور اصلی مقاومت میداند، چرا از سردار قاآنی خواسته ایران وارد نبرد مستقیم نظامی نشود؟ چه دلیلی دارد؟ چرا مقاومت از عدم حضور مستقیم ایران سود میبرد؟ سوال پنجم مدتی است اخبار مربوط به اختلاف جدی آمریکا و اسراییل درباره جنگ را میشنویم آمریکا برای اولین بار قطعنامه پیشنهادی روسیه و چین درباره آتش بس را وتو نکرد، حماس از این قطعنامه استقبال کرد، اسراییل مخالفت علنی کرد. اختلافات داخلی اسراییل به وضعیت غیر قابل کنترل رسیده، حلقه محاصره اسراییل تنگتر شده، رهبر ایران به زیاد النخاله اطمینان داد که شما نابودی اسراییل را خواهید دید. این در حالی است که مسوولین اسراییل دائما ایران را مسوول مستقیم همه بلایایی میدانند که بر سرشان میآید خوب سوال این است که واقعا این اتفاقات کلان که نشان دهنده سرعت گرفتن نابودی اسراییل است، به ایران چه ارتباطی دارد؟ خلاصه آنکه شواهد نشان میدهد به اذعان دوست و دشمن، صحنه به لحاظ راهبردی در چنگ ایران است. ایران حضور مستقیم در جنگ تا کنون نداشته اما همواره متهم اصلی بوده، آیا میتوان گفت ضربات ایران راهبردی و در جهت محو اسراییل بوده؟ و ضربات اسراییل به ایران نظامی و در ابعاد عملیاتی بوده است؟ یک نکته هم به برخی «تحلیلگران مجازی»، اینکه ایران انتقام میگیرد یا نمیگیرد ، ضربه باید بزند یا نزند، کی بزند، کجا را بزند، چه کند یا نکند ، نیاز به توصیف صحنه مبارزه دارد؟ چطور در حالیکه بخش گسترده ای از جنگ را اساسا نمیدانید درباره جزییات انتقام نظامی اظهار نظر میکنید و از آن زشت تر آنکه با مطالبات و اظهارنظرها بر مبنای مجهولات مختلف چطور بی اعتمادی به فرماندهان ایران را در صحنه رسانه ترویج میکنید، چرا اصرار دارید نقشه دشمن را تکمیل کنید؟ @ali_mahdiyan
📰تیتر امروز روزنامه همشهری پشیمانتان میکنیم אנחנו נגרום להם להתחרט על זה . @ali_mahdiyan
*هجوم على القنصلية الإيرانية واستشهاد سبعة من أهم قادة إيران ليس حدثًا صغيرًا.** في أي مكان آخر في العالم، سيعتبر مثل هذا الحدث ضربة لكرامة بلد. لديّ فقط بعض الأسئلة: السؤال الأول: ماذا كان يفعل كل هؤلاء القادة الإيرانيين رفيعي المستوى في سوريا؟ ماذا كانوا يعملون؟ ما علاقة عملهم بإسرائيل؟ هل إيران تخوض حربًا مع إسرائيل وتضربها أم لا؟ إذا لم يكن الأمر كذلك، فما هي هذه الأخبار؟ إذا كانت كذلك، فما هي الأعمال التي نقوم بها؟ السؤال الثاني: قبل أيام قليلة، جاء إسماعيل هنية إلى طهران، وذهب زياد النخالة أيضًا إلى تجمع مئات الآلاف من طهران. ماذا كان يفعل هؤلاء السادة الذين يجب أن يكونوا مشغولين اليوم بالحرب مع إسرائيل في طهران؟ هل أتوا لالتقاط صورة تذكارية أم لاتخاذ قرارات بشأن الحرب؟ ما علاقة هذه القرارات بإيران؟ لماذا وصف كلاهما إيران بأنها في المقدمة وقائدة المقاومة؟ السؤال الثالث: أعلن أسامة حمدان، أحد كبار قادة حماس، رسميًا أن إيران تقدم لنا مساعدة استراتيجية، ولا يمكننا حاليًا شرح تفاصيل المساعدات الإيرانية. السؤال هو ما الذي تقدمه إيران؟ ماذا تعني المساعدة الاستراتيجية؟ ما هو الفرق بينها وبين الضربة العسكرية؟ هل نعرف؟ السؤال الرابع: قبل أيام قليلة، أعلنت رويترز رسميًا أنه في اجتماع بين قاآني والسيد حسن نصر الله، طلب السيد حسن من قاآني عدم الدخول في حرب عسكرية مباشرة، وقال السيد حسن: هذه حربنا. في خطاباته المختلفة، يعتبر إيران المحور الرئيسي للمقاومة، فلماذا طلب من القائد قاآني عدم دخول إيران في معركة عسكرية مباشرة؟ ما هو السبب؟ لماذا تستفيد المقاومة من عدم وجود إيران المباشر؟ السؤال الخامس: منذ فترة، سمعنا أخبارًا عن خلافات خطيرة بين الولايات المتحدة وإسرائيل حول الحرب. لأول مرة، لم تعترض الولايات المتحدة على قرار وقف إطلاق النار الذي اقترحته روسيا والصين، ورحبت حماس بهذا القرار، بينما عارضته إسرائيل علنًا. وصلت الخلافات الداخلية في إسرائيل إلى حالة لا يمكن السيطرة عليها، وأصبحت حلقة الحصار حول إسرائيل أضيق، ووعد زعيم إيران زياد النخالة بأنكم سترون تدمير إسرائيل. هذا بينما يعتبر مسؤولو إسرائيل إيران باستمرار مسؤولة مباشرة عن كل الكوارث التي تحل بهم. حسنًا، السؤال هو ما علاقة هذه الأحداث الكبرى التي تشير إلى تسارع تدمير إسرائيل بإيران؟ باختصار، تشير الأدلة إلى أنه من وجهة نظر الصديق والعدو، فإن الساحة استراتيجيًا في قبضة إيران. لم يكن لإيران وجود مباشر في الحرب حتى الآن، لكنها كانت دائمًا المتهم الرئيسي. هل يمكن القول أن ضربات إيران كانت استراتيجية وتهدف إلى محو إسرائيل؟ وضربات إسرائيل على إيران كانت عسكرية وعملياتية؟ https://zil.ink/alimahdiyan @ali_mahdiyan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
▪️حمله به کنسولگری ایران و شهادت هفت نفر از مهمترین سرداران ایران اتفاق کوچکی نیست. هر جای دیگری در دنیا چنین اتفاقی میافتاد، ضربه به عزت یک کشور به حساب میآمد. ❌واما چند پرسش؟.... ✍️علی مهدیان 🔻 را دنبال کنید. @serat_ir1
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
دگرگونی محاسبات و تصمیمات 🔺اگر به هفت هشت سال پیش برگردیم، وضعیت بغرنج یمن را به یادآوریم متوجه میشویم امروز حکمرانی بلامنازع در دریای سرخ بدون کمترین مزاحمت عربستان و امارات، چه معنایی دارد. این همان کشوری است که درباره گرسنگی و قحطی و جنایت سعودی ها درش همه دنیا نگران بودند. امروز بدبین ترین تحلیلگران هم از حضور عجیب و غریب مردم در یمن و پشتیبانیشان از غزه متعجبند. 🔺باز به حافظه سیاسی خود مراجعه کنیم و وضعیت سبک جنگیدن حزب الله در جنگ سی و سه روزه را به یاد آوریم، او مجبور بود با گروههای سیاسی مختلف در داخل درگیر باشد، مردم را همراه کند، فشار و ضربات صهیونیستها را هم تحمل کند، پیروزی او در آن زمان در چنین شرایطی محقق شد، اما امروز به سادگی فتیله جنگ را هر چقدر اراده کند، بالا میکشد و بدنه مردمی و حاکمیتی لبنان هم عموما پشت سر او و همراه با منطق او هستند. 🔺سوریه هم قصه جالبی دارد. همه غرب تصمیم گرفت سوریه را مال خود کند، حالا بمبارانهای گاه و بیگاه اسراییل در خاک سوریه نشان میدهد این خاک دیگر کاملا در مشت مقاومت است. یک کشور در همسایگی اسراییل محل اصلی استقرار فرماندهان نظامی ایران در جنگ با اسراییل شده. 🔺حلقه محاصره اسراییل تنگ بود اما الان تبدیل به یک حلقه آتش شده و کل سرزمینهای اشغالی را برای حاکمانش تبدیل به باتلاق کرده. یادتان بیاید قبل از پانزده مهر(هفت اکتبر) اسراییل رهبران جهاد اسلامی را ترور میکرد و برای حماس خط و نشان میکشید. امروز ده درصد از توان حماس و جهاد را هم نتوانسته ضربه بزند. از این اعجاب آورتر قدرت مردم غزه است. زدن مردم باید آنها را پشیمان کند از پشتیبانی، پس چرا آمارها محبوبیت بیشتر حماس و سنوار و الضیف و دیگران را نشان میدهد؟ 🔺سخنان رهبری با مسوولین نظام بسیار پر نکته بود اما عجیبترین و مهمترین نکته ای که او خبر داد این بود که «محاسبات منطقه‌ای، بعد از این حادثه‌ی طوفان‌الاقصیٰ تغییر کرده است و تغییر خواهد کرد؛ آن محاسبات [قبلی] دیگر وجود ندارد. هم تصمیمات جبهه‌ی مقاومت، هم تصمیمات جبهه‌ی مقابل ناگزیر تغییر پیدا خواهد کرد؛ کمااینکه تغییر هم پیدا کرده و وضع مقاومت در منطقه وضع دیگری شد و بیشتر از این دگرگون خواهد شد و دشمنان اسلام و دشمنان مقاومت و دشمنان جمهوری اسلامی مجبورند و ناگزیرند که به این تغییرات تن بدهند و بدانند که نمیتوانند در این منطقه بر جامعه‌ی مسلمان حکمروایی و فرمانروایی کنند.» 🔺تحول و دگرگونی در محاسبات و تصمیمات آنهم در سطح حکمرانی و فرمانروایی در منطقه رخ داده و اوضاع در مشت جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی است. او قبلا هم گفته بود جغرافیای قدرت تغییر کرده و طوفان الاقصی نقطه ای «تاریخ ساز» شده. این یعنی بحث ما فوق بحث های راهبردی است، یک چرخش سریع و اساسی در تاریخ تمدن بشر رخ داده. حکومت طاغوت در سطح بین الملل اسلامی در حال نابودی است آنهم به سرعت. @ali_mahdiyan