eitaa logo
بر پا
5.3هزار دنبال‌کننده
577 عکس
314 ویدیو
67 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب بالاشهریها؟ 🔻امام خودش در بالاشهر زندگی میکرد اما میگفت رهبران انقلاب اسلامی فقرا هستند. 🔻امام خودش قدرت مادی را در ایران به دست گرفت اما مدعی بود پابرهنه ها در جبهه حقند. 🔻خانه پدری امام در خمین قلعه آنچنانی بود و معتقد بود علما و تولیدکنندگان علم همه از محرومین بودند. 🔻امام و شهیدمطهری و شهیدبهشتی بالاشهری بودند ولی هم امام و هم رهبری میگویند همه سر سفره محرومین نشسته ایم. 🔻مبنایی بخواهم جواب بدهم باید بگویم همه فکر میکنند ما سر دو راهی هستیم فقر یا غنا. اما واقعیت این است که ما سر سه راهی هستیم؛ ۱.فقر از سر مخالفت با دنیا ۲.غنای از سر چسبیدن به دنیا ۳.غنای برای به کار گرفتن دنیا برای خدا و فقر ناشی از به کار گیری دنیا برای خدا. 🔻یعنی فرار از دنیا. چسبیدن به دنیا و سوم عبور از دنیا. مثل سه تایی نپریدن در آب و غرق شدن و شناکردن. 🔻ملاک مبارزه و جهاد است. فقر ناشی از این مبارزه فخر است و سهم اهل ولایت. و پول و قدرت بر این بستر متجر اولیاء الله و الا بی ارزشتر از آب بینی بز. 🔻ظاهرگرا نباشید چون شاید پیراهن زیرین امام صادقتان زبر و خشن باشد نه پیراهن رویین. ظاهرگرا نباشید چون زیور زندگی امام حسین علیه السلام به سلیقه و توان مالی همسرش آنچنان بود. ظاهرگرا نباشید که امام باقر علیه السلام فرمود در مسیر پول درآوردن بمیرم در بهترین وضعیت است. 🔻ملاک را علی ع امام اهل عدالت در نامه به عثمان بن حنیف یاد داد. ببینید سبک تصمیم گیری این فرد به نفع فقرا است؟ آیا گفتمان و روابطش در جهت عدالت و محرومین است؟ 🔻و در زندگی شخصی آدمها سه نکته را با هم لحاظ کنید 🔹اولا او فرمود نمیتوانید مثل من باشید یعنی «مراعات» کنید حال خود را. برای بررسی وضع هر کس نیز ببینید بستر زندگی عادی افراد چه بوده، پدر و مادر و کار و کاسبی و دارایی عادی هر کس چه بوده. خدا رحمت کند آقای طبسی مشهد را، ببینید جملات رهبری درباره زندگی او را. 🔹ثانیا فرمود و لکن اعینونی بورع و اجتهاد. ببینید فرد اهل مجاهدت یعنی تلاش و مبارزه در راه جبهه حق هست؟ نتیجه عادی مبارزه، فقر اختیاری است. اصل مبارزه است و خرج کردن عمر و استعداد و مال برای جبهه حق. 🔹ثالثا ببینید شخص اهل مراقبت از خودش و سبک زندگی اش و نسبتش با مردم و محرومین هست یا نه. در مجموع این سه ویژگی نمره سبک زندگی آدمها را مشخص میکند. 🔻ظاهرگرا نباشیم. امام ما فرمود ما بازاری های کوخ نشین هم داریم. اگر کسب و کارشان را خرج جبهه حق کنند و الا اگر برای خودشان کسب و کار دارند این ارزشی ندارد. این ترجمه «اقتصاد مقاومتی» است در بستر «سبک زندگی». با این حساب عبدالمطلب س و ابوطالب س و خدیجه س و حتی پیامبر ص تاجر و موسی ع و سلیمان ع و همه انقلابیون ناب و اصیل عالم در جبهه محرومین و پابرهنگان هستند. @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها؟( ۲) 🔻میگویند هوای بالاشهر برای قلب امام مفید بود. میگویند اینطوری به بیمارستان قلب نزدیک بود. پدر یک عدالتخواه ظاهرگرا میگفت ما گفتیم آیا همه کوخ نشینان فرصت دارند برای بیماری قلبشان بروند بالاشهر کنار بیمارستان قلب با کادر مجرب و قوی؟ در همان دوران در بیابانهای کرمان و میان کوههای شرق هرمزگان مرد و زن و کودک با یک تب و سرماخوردگی میمردند. 🔻راستی امام که این همه از کوخ نشینی سخن میگفت چرا نرفت در حلبی آباد زندگی کند؟ بهتر نبود؟ به زندگی کوخ نشینان نزدیک تر نبود؟ 🔻حقیقت تلخ است برایتان؟! عیبی ندارد بگذار با تازیانه هایش مواجه شوید شاید سر عقل بیایید. خدا رحمت کند او را دستش را میگذاشت همه در صف، هر کس میآمد میبوسید و میرفت به نوبت. گاهی نگاه هم نمیکرد که چه کسی آمده و بوسیده و رفته. 🔻هزار بار این خاطره را گفت چرا نشنیدید . که مسوول ساواک گفت حضرت آیت الله شما را چه به سیاست؟ چه به قدرت؟ اینها مال دنیا است شما را چه به دنیا؟ چرا امام این خاطره را میگفت؟ 🔻ظاهر بین نباشید. میدانم میترسید امام تحریف شود. دغدغه تان را عشق است. میدانم میترسید وضع زندگی مسوولین کاخ نشین و اشرافیمان را توجیه کنم. حق دارید. دردهایتان به جانم. اما رفقا! امام را بفهمید. و الا فرق انقلاب طبقه پرولتاریا را با اسلام پابرهنه ها نمیفهمیم.و الا توان جوانان آرمانجویمان را به مسلخ میبرید. 🔻آیا شنیده اید که سیدعلی گفت مغزای اندیشه سیاسی امام بحث رابطه با دنیا بود؟ آیا شنیده اید که او گفت این حرف نوی امام بود؟ چه حرف نویی همه دنیا فقیر و غنی را میشناختند. یا پولدار یا بی پول. خوب حرف نو کجا بود؟ خوانده اید ؟ او گفت شق سومی را امام یاد دنیا داد. بروید بخوانید. که با دیدن و شنیدن این حقایق به تناقض نرسید. 🔻خدا رحمت کند حاج عبدالله والی را که پیر مراد ما بود. به قول رهبر میگفت این شخصیت ماندگار در تاریخ انقلاب خواهد بود. همه عمرش را در میان بیابانهای بشاگرد طی کرد به دستور امام. اما در اتاقش عکس بازاری معروف مرحوم عسکر اولادی بود. 🔻بعضی وقتها بچه ها محرومین را که میدیدند شام و ناهار نمیخوردند یا کم میخوردند. با هیبت مردانه اش نهیب میزد که بخور. به قول خودش «ابرقدرتی هم بخور» یعنی غذای خوب و مقوی و پر گوشت و.... تا بتوانی برای این مردم کار کنی. ملاک مجاهدت است. ملاک عبور از دنیا است. 🔻اگر فقر و محرومیت خوب است و فخر پیامبر است. اگر فقرا به ملکوت نزدیکترند. اگر فقرا ولی نعمت ما هستند. اگر فقرا خوبند و عزیزند. خوب پس چرا محرومیت زدایی کنیم؟ بگذاریم همه محروم شوند بهتر نیست؟ 🔻جنگ فقر و غنای امام ، نقشه عملیات ما است. بله درست است. اما بیایید امام را بفهمیم. امام را با چشم ظاهربین نمیشود شناخت. همین. @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها (۳) 🔻سال۸۴ ایام انتخابات یک روز همینطور رادیو توی خانه روشن بود، جناب هاشمی رفسنجانی مشغول توضیح نظریات و طرحهای فرهنگی خود بود. 🔻از او پرسیدند زهد چیست؟ گفت یک امر قلبی است، دل نبستن به دنیا است، اینکه چقدر دارایی دنیایی داری مهم نیست، مهم این است که دل بسته آن نباشی. 🔻این نظریه در سبک زندگی بسیاری از مسوولین و مدیران کشور جا افتاده بود. خیال میکردند زندگی دنیایی پر از رفاه در کنار دل نبستن به دنیا کافی است. یعنی یک امر قلبی ضمیمه شود به یک رفاه دنیایی. 🔻این اندیشه که با طرح حضرت امام ناسازگار بود در سبک اداره کشور نیز همینطور بود یعنی عینا الگوی توسعه سرمایه داری را پیشنهاد میداد در کنار مجالس وعظ و مناجات و ادعیه. 🔻من بین این طرح و سبک مجاهدین خلق این اشتراک را میفهمم که هر دو التقاطی اند. یعنی امر زمینی را از شرق یا غرب اخذ میکنند و در امر معنوی و اعتقادی نیز شیعه اند و موحد. این طرح در ذات خود به ظرافت مشرکانه است. 🔻اما یک نکته مهم در این میان وجود داشت و آن اینکه نوع نگرش امام به دنیا و رفاه، بهانه اصلی شکل گیری این خطا ها را به دست آنها میداد. امام صراحتا گفته بود که «خود کاخ نشینی خوی کاخ نشینی را هم به همراه میآورد» حتی طرح اینکه کوخ نشینی امیرالمومنین باید در افق نگاه باشد بارها بیان شده بود، اما .... همو مارهای خوش خط و خالی را که فرار از دنیا یعنی ثروت و قدرت را توصیه میکردند روی دیگر سکه سرمایه داری میدانست. او بازاریهای زیادی را تشویق میکرد و میدان میداد و کارهای مهمی را به دستشان میسپرد. و گاهی آنها را هم جزو کوخ نشینان به حساب میآورد. 🔻اگر دم از رفاه و دنیا میزنیم دو طرح را نباید خلط کنیم، طرح امام و طرح هاشمی، 🔹 طرح امام دنیا را به دست میآورد ولی در بستر جهاد، یعنی دنیا را هم در کسب و هم در خرج برای جبهه حق به کار باید برد، هر چه داری میدهی و باید بدهی، لکن فقط یک ترمز وجود دارد آنهم مراعات نفس خود و خانواده. یعنی مصلحت و عقلانیت که بیش از حد به خود فشار نیاوریم و باعث آزار بیش از اندازه اطرافیان هم نشویم. جهت هم به سمت خانه امیرالمومنین است. 🔹اما طرح هاشمی که رفاه و اشرافیت بود ولی با نیت و انگیزه الهی دل نبستن. 🔻این دومی در عمل و نظر یک طرح التقاطی است چون این دل نبستن هیچ ظهور عینی ندارد ولی آن اولی یک حقیقت یک پارچه سبک زندگی توحیدی و سلوکی انقلابی است. این دومی به طرح توسعه های تکنوکراتهای داخلی میانجامد آن اولی خروجی اش قانون اساسی است و اقتصاد مقاومتی و امثالهم... @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها؟(۴) 🔻میگویند چرا گفتی «انقلاب بالاشهریها» میگویم من نگفتم خودتان میگویید. من فقط لوازم حرفتان را صریح تحویلتان دادم. ناراحتی ندارد که.... 🔻فرزندان دهه هشتادی ما مثل برخی کور و کر نیستند در انقلابی بودن. میخواهند بفهمند و انتخاب کنند. وقتی میبینند امام خمینی میگوید «در بین همه این خلبانها و همه این پاسدارها و همه این ژاندارمرى و ارتش شما یکى را پیدا نمى‏کنید که از بالا شهرى باشد» از من میپرسد خوب آنهمه عکس شهید روی دیوارهای مسجدهای بالاشهری چیست؟ این همه شهید و رزمنده از خانواده های مرفه چطور رفتند جنگ و شهید شدند؟ 🔻 بالاشهری کیست در بیان امام که شامل اینها نمیشود؟ کوخ نشین و محروم کیست که در بیان امام شامل آن بازاریهای متمول انقلابی میشود؟ 🔻بله ، معلوم است که «انقلاب بالاشهریها» واژه معوج و غلطی است. اما با چه معنایی از بالاشهری؟ 🔻دیدید تا چند تا ویژگی از سبک زندگی امام گفتم چطور برآشفتند که بگویند نه چنین نبوده خوب چه کار کنم وقتی چنین بوده. میگویم چه کسی خانه جماران را بالای شهر به امام هدیه داد؟ چرا باید خانه رهبر تان در حلبی آباد تهران و کپرهای کرمان و‌کنار کارتون خوابها نباشد؟ چرا مثل گاندی لباس نمیپوشد؟ عصبانیت ندارد که ، جواب بدهید؟ و اگر نمیدانید ، این ملاکهای ظاهرگرایانه بلوک شرقی را کنار بگذارید بیایید برویم حرف امام را بفهمیم. شما را به خدا به خودتان بیایید ببینید چطور عدالتخواهیتان از دعواهای خاله زنکی سردراورده. چطور قدرت تحول در این کشور را حرام میکنید. 🔻انقلاب ما انقلاب محرومین بود، انقلاب پابرهنگان، انقلاب کوخ نشینان و این واژه «انقلاب بالاشهریها» از اساس غلط است. بی معنی است، خود متناقض است، اما نه در دستگاه فکری و محاسبه شما. بلکه در دستگاه اندیشه امام. 🔻ملاک در بالاشهری نبودن پیوستگی به مردم است. یعنی اراده الهی امت و امام را پیش بردن. و این یعنی بر بستر جهاد و محرومیت زیستن. اگر حقیقت زندگی عبور از دنیا است یعنی دنیا را کسب کردن و برای پیشرفت جبهه حق به کاربردن. چنین زندگی حتما به نفسهای محرومین و حلقه و لجنه آنان گره خورده، محرومین کسانیند که به دلیل نداشتن تعینات به ملکوت نزدیکترند و برای قیام لله آماده تر. بله بهشت زیستن با آنها را و بلکه یک تار موی آنها را با همه دنیاطلبان نباید عوض کرد. @ali_mahdiyan
عصمت 🔻از وقتی این مستند رو دیدم، دلم آشوب شده، به هم ریختم بچه ها!، اصلا نمیدونم چرا اینطور شدم،مستند درباره زنان مقاوم دزفول، مستند «دز هنوز از شهر من رد میشود». 🔻اول توی تلویزیون دیدم بعد دانلودش کردم، دوباره و دوباره نگاه کردم، هر بار مثل زخمی که دوباره سرباز میکند. وجودم را شعله ور میکرد. مخصوصا بخش نهاییش درباره خانوم شهیده ای به نام «عصمت». و چه نام پر مسمایی، «عصمت». 🔻شوهرش که آن زمان پاسدار رزمنده ای بود میگفت وقتی خواستگاری اش رفتم گفتم من هیچ ندارم به جز اتاقی نه متری در خانه پدرم و کف پوشی ساده، من پاسدارم و رزمنده. و دختر گفته بود و من هم در دلم نیت کردم شوهرم یا روحانی باشد یا پاسداری رزمنده.... 🔻داستان زنان کشورم، داستان مظلومیت است و گمنامی، داستان عفت است و‌ حیا، داستان مادری است. شوهرش میگفت اسم من محمد است همه، نام مرا شکسته و با لهجه دزفولی تلفظ میکردند اما او همیشه کامل میگفت «محمد»... 🔻میگفت میخواستیم برویم ماه عسل، کجا؟ قم. از خانه که خارج شدیم دیدم برگشت، دنبال چیزی میگشت، میگفت مسواک و خمیر دندان را جا گذاشته ام. گفتم: حالا چند روز ایرادی ندارد، مسواک نزن. ولی او گفت: دلت میآید چند روز توصیه پیامبرم را عمل نکنم؟ حرفش زمین بماند؟ ببین چطور نگاهش به دستورات دینش ممزوج بود به عشقش به اهل بیت... 🔻زیر موشک باران دزفول، شوهرش میگفت شبها محجبه میخوابید، که اگر موشک به خانه اصابت کرد و او شهید شد، بی حجاب از آوار بیرون نیاورندش. 🔻روزی که شهید شد، همسرش در جبهه بود، و‌ او رفته بود برای تشییع جنازه شهدا، صدام هر جا شلوغ میشد میزد، هواپیماها آمده بودند روی سر تشییع کنندگان شهدا، که اکثرا هم بانوان بودند، همین بانوان پاک، 🔻شوهرش میگفت یکی از ناظران نزدیک به «عصمت» خانم، میگفت، وقتی ترکش خورده بود، بیشتر از آنکه حواسش به زخمهای بدنش باشد و جراحاتش، حواسش به این بود که چادرش را حفظ کند، حجابش را... @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند «دز هنوز از شهر من رد میشود» را از دست ندهید. روایت زنان مقاوم دزفول. @ali_mahdiyan
کهیعص 🌱داستان های سوره مریم یک احساس خاصی در جان انسان ایجاد میکند. قصه تولد یحیی ع و عیسی ع شبیهند. اما در همه ویژگیها گویا داستان عیسی شدیدتر شده. در هر دو، وضعیت عادی، نوعی بن بست را نشان میدهد. اما یحیی از پدر و مادری که امید به فرزند دار شدن ندارند به دنیا میاید و‌عیسی از مادری که اصلا ازدواج نکرده. هم زکریا و هم مریم وقتی در جمع میروند باید سکوت کنند، گویا بنا است خود آیه برای مردم به روشنی سخن بگوید. 🌱برای جامعه یهودی که توجه به اسباب عادی دنیا برایشان جدی است، این وقایع مثل سیلی هایی است که باید به هوششان بیاورد. راه را خدا باز میکند ما فوق شرایط مادی و عادی، نتیجه به سبک دیگری حاصل میشود به لبریز شدن پیمانه تحمل انسانها مربوط است و صبرشان و دعا و توکلشان. این داستانها نشان میدهد اساسا نتیجه به اراده او میاید، وقتی که انسانها تلاش را به نهایت رسانده باشند. 🌱سلوک معنوی زکریا و مریم هم در این میان جالب است. گویا بنا است از وضعیت خلوت معنوی خود برخیزند و وارد دنیای پر کثرت انسانی شوند و منادی توحید باشند. این عروج دیگری است برای زکریا و برای مریم. و چقدر دشوار است. مانند پوست انداختن دردناک، و البته همان زمان در میان همه آن فشارها چقدر امید افزا و جان افزا است. مریم پیام این امید را از فرزندش دریافت میکند ولی خدا و از درخت خشکیده ای که حیات میگیرد. و عیسی چقدر مظهر اسم حیات است اصلا. 🌱چقدر امروز جامعه ما نیاز دارد به این که باور کند، محاسبات مادی برای فهم شکست و پیروزی و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن، کافی نیست. آنچه کلید پیروزی است جهاد است و صبر است و توکل. و چقدر انقلابیون محتاج این هستند که از لاک خلوتشان، یعنی فقط با هم بودنشان خارج شوند و زیاد شوند و بسط پیدا کنند. همانطور که بارها رهبر در جمعهای انقلابیون به راویان جنگ و به بچه های جهادی فرمود که زیاد شوید، بسیار سخت است اما بسیار امیدآفرین و لذت بخش، اینطور میتوان به مهدی حیات بخش جامعه رسید، و ندای آرامش بخش او را لحظه لحظه شنید و غرق در حیات و نعمت شد. داستان مریم را زیاد باید بخوانیم و زیاد فکر کنیم. @ali_mahdiyan
رفقایی که پیگیر بودند. بالاخره منتشر شد. کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» @ali_mahdiyan
تقریظ جناب استاد یزدان پناه بر کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» باسمه تعالی کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» که توسط خانه طلاب جوان قم فراهم آمده طلیعه خوبی برای مباحثی عالمانه و دلسوزانه از اندیشه انقلاب اسلامی است. ما باید روایتگر انقلاب و انقلابی ماندن باشیم. واقعیت آنست که اهل اقدام بودن نیازمند تبیین و تحلیل و بصیرت افزایی در این زمینه است. از سویی ایجاد امید نیاز مبرم امروز ما است و در این اثر این امر موج میزند. اساسا تبیین دقیق حقیقت انقلاب و اندیشه های حضرت امام رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب حفظه الله که سکان دار حرکت انقلاب بوده و هستند، کار بسیار مهم و حیاتی است، زیرا تا موضوع به صورت عالمانه و‌ موشکافانه نباشد مسیر حرکت دقیقا مشخص نمیشود و ما بیشترین ضرر را از این ناحیه متحمل شده ایم. باید توجه داشت که تبیین عالمانه اندیشه انقلاب و مقاومت کمک خوبی به دین ورزی درست و اسلام ناب محمدی ص میکند. در پایان لازم است متذکر شوم رساله هایی از این دست باید به طور مداوم نگاشته شود تا بیش از پیش عمق و ژرفای اندیشه های انقلاب خود را بیشتر و بهتر نشان دهد و چراغ راه آینده باشد. سیدیدالله یزدان پناه ۱۳۹۹٫۷٫۲ @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمو حسن بعضی آدمها حکم پرچم رو دارن. هر وقت میبینیشون یاد ارباب میافتی. هر وقت یادشون میافتی یاد ارباب میافتی. یه جورایی آیت الله اند. نشانه اند. این پیر مرد رو میبینید. از وقتی نوجوون بودم با موهای فرفری و سفیدش، مظلوم میکشید تو هیات. عاشقش بودم. چون باهاش وسط شور سینه زنها آشنا شده بودم. هیچی ازش نمیدونستم به جز این که اسمش عمو حسنه و میوندار هیاته. همین. هنوز هم بیشتر از این نمیدونم. ولی فکر میکنم همین چیزهایی که میدونم خیلیه. بیشترش رو لازم ندارم. حتی امروز که فهمیدم روحش از این عالم پرکشیده و رفته. حسین جان! عاشق نوکراتم. عاشق هر کی تو مجلسهای تو گریه میکنه یا حتی ادای گریه کردن در میاره. حسین جان، دلم برای کربلات تنگ شده، اونجا که همه گریه کنهات جمع میشند دور و برت و من بینشون مثل یک نقطه گم میشم. چقدر خوب بود اربعین، کربلات سلام بر تو و سلام بر همه نوکرات و پیر غلامهات اون لحظه که نام تو رو میبرند و ذکر لبیک یا حسین سر میدن.... @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📕کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»✌🏼 منتشر شد. 🖌آيين رونمايي از كتاب در روز يكشنبه 13 مهر در مقتل شهداي 72تن با حضور دکتر وحید یامین پور، دکتر ساعی و استاد وحید جلیلی برگزار مي شود. 🖌کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت به قلم حجت الاسلام علی مهدیان به نگارش در آمده است. 📙این کتاب نوعی اندیشه پشتیبان برای دوران امروز انقلاب اسلامی است که سعی دارد با رویکردی عمیق و مبنایی انقلاب اسلامی را معرفی کند و با رفت و آمد بین لایه های فکری و صحنه پیش روی انسان، پرسش های او را در خصوص تحلیل وقایع روز و راهبرد رهبر امت پاسخ دهد. ضمنا مراسم رونمایی به صورت زنده از طريق صفحه اینستاگرام خانه طلاب به آدرس @khanetolab_ir رأس ساعت 14 پخش خواهد شد. @KHANETOLAB