🔰 " من هنوز هم رویایی دارم! "
_______
با صدای بلند می گفت: "نگذاریم در درّه ی ناامیدی غوطه ور شویم. خطاب من امروز با شماست، دوستانِ من، اگرچه با دشواری های امروز و فردا رو در رو هستیم اما من هنوز هم رویایی دارم. "
در آن سخنرانی آن قدر از عبارت " من رویایی دارم" استفاده کرد که سخنرانی اش به همین نام معروف شد.
📖 کلیدش دست منه / صفحه ۱۳
🔻این کلیپ از سخنرانی انقلابی و پر از امید و انگیزه مارتین لوتر کینگ را هم ببینید👇
https://eitaa.com/hisstori_ir/89
یک روز بعداز این سخنرانی در بالکن اتاقش با ضرب یک گلوله ترور شد.
#راز_موفقیت_ها
#رویا_و_امید
#کلیدش_دست_منه۲
#ویژه_نوجوان
🌸@ali_samimi71
⚠️این جزوه به زحمت دو نفر از دوستان نوشته شده که ان شاء الله به زودی در همین کانال منتشر می شود...
تاریخ خودم.mp3
5.96M
🎙 پادکست
🌸تاریخ خودت رو بررسی کردی؟!!!
🔰بخشی از جلسه تفسیر | بعد از نماز ظهر | مسجد صدوق «ره»
#شب_قدر
#اخلاق
#پادکست
🌸@ali_samimi71
مردم شرط وجوب یا شرط وجود؟.mp3
33.83M
🔰مردم؛شرط وجود یا شرط وجوب؟
تفاوت ولاء و تولی سیاسی!
📚جلسه چهاردهم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
✍تقریر جلسه چهاردهم
1⃣https://eitaa.com/ali_samimi71/695
2⃣https://eitaa.com/ali_samimi71/696
3⃣https://eitaa.com/ali_samimi71/701
https://eitaa.com/ali_samimi71/702
💠@ali_samimi71
💠 تقریرجلسه چهاردهم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
🔰 "مردم؛ شرط وجود یا شرط وجوب؟! "
1⃣یادداشت اول
🔺اصل اولیه این است که هیچ کسی بر دیگری حق ولایت ندارد الّا به اذن خدا
↩️اینکه مردمِ جامعه اسلامی کلکم در قبال هم مسئول و مامور به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر اند همه بر اساس "ولایت مُشاع و همگانی" ای است که خدا فرموده است.
🔸ولایت مصادیق فراوانی دارد که مصداق و فرد اکمل آن " تولّی و حکومت داری" است که در چنین ولایتی قدرت سیاسی، ثروت مادی اعم از انفال و... و حتی جان آدمی[برای جنگ و جهاد] در دست ولی فقیه ست.
❓اینکه چه کسی و با چه ویژگی هایی و چگونه و به چه شکل[نسبت به مردم] در این جایگاه قرار می گیرد محل بحث است.
قدر متیقن و اتفاق نظر های فقها
۱_ فقها و مجتهدین از طرف ائمه معصومین و از جانب خدای متعال همگی برای راهبری مردم در امور دنیوی و بالتبع اخروی ماذون اند.
منظور از فقها در لسان احادیث، فقهای اسلام شناسِ عادلِ بصیرِ مدیرِ دارای صلاحیت جامع الشرایط است که در این صورت فرمودند: " و جعلته علیکم حاکماً..." پس با این اذن،حکم و فتوای فقیه ارزش و قرب پیدا می کند وگرنه بدون آن، حرفها باد هواست.
۲_همه فقها وِلاء سیاسی دارند؛ ولاء سیاسی یعنی مدیریت و راهبری و هدایت امت( البته غیر از حکومت داری). این ولایت نسبت به مردم نیازی به رای و نظر آنها ندارد. اگر مردم او را نخواستند بیکار می نشیند؟! نه خیر او مامور به هدایت است پس سراسر تلاش و کوشش می کند، منبر و تبلیغ می رود، خمس و زکات می گیرد و...امام خمینی در طرح اولیه حکومت اسلامی برای آماده سازی جامعه چنین کرد.👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/660
. ماجرای تصرف اباعبدالله در کاروان یمن در مسیر شام و سازمان وکالتی که ائمه تشکیل دادند بر اساس ولاء سیاسی شان بود نه تولی و حاکمیت سیاسیشان.
۳_همه فقها مردم را شرط حکومت می دانند. اما چه شرطی؟! شرط وجود یا شرط وجوب؟! تمام اختلاف نظرها و تفاوت مبانی ها از اینجا شروع می شود.
مردم؛ شرط وجود یا شرط وجوب؟!
۱_ شرط وجود:بسیاری از مجتهدین و فقها مردم را شرط وجود و تحقق حکومت می دانند مثل آب برای وضو یا خاک برای تیمم؛ یعنی اگر اینها نباشند امکانِ اینکه حکومتی برپا شود و یا استمرار پیدا کند بعید است ولی اگر شد که بدون اکثریت مردم و با اقلیتی، حکومت کرد باید حکومت کرد هرچند که اگر مردم باشند بهتر است. مردم مانند روغن چرخ دنده اند که اگر موافق باشند حکومتداری آسانتر می شود.
اما موافقت آنها دلیل شرعیتِ حکومت نیست،خدا نصب عام داده و تمام! مردم نمیتوانند به ولی جامع الشرایط حق تولی و حاکمیت سیاسی دهند.
۲_ شرط وجوب: امام و حلقه شاگردان نزدیک ایشان مانند رهبر انقلاب، مردم را شرط وجوب حکومت می دانند. همانطور که عصمت شرط وجوب امامت است، مردم هم غیر از نصب الهی، شرط وجوب حاکمیت سیاسی ولی فقیه هستند. بدون چنین شرطی ولی جامع الشرایط [از طرف خدا] اصلا حق تولی و حکومت بر مردم را ندارد هر چند ولی جامع الشرایط ولاء سیاسی و تلاش برای اقناع و هدایت مردم را کما کان دارد و مردم نیز بابت کنار زدنش جهنمی باشند.
نقل قول های هر دو مبنا را در یادداشت بعدی بخوانید!👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/696
🌸@ali_samimi71
🔰 "مردم؛شرط وجود یا شرط وجوب؟!"
2⃣یادداشت دوم
1⃣نقل قول های مبنای اول
💠 آیت الله مصباح: " در چنین اوضاع و احوالی[اوایل انقلاب] امام امت تاکید می فرمود که از مردم درباره جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی مطلوب جامعه نظر خواهی شود. تاکید بر نظرخواهی از مردم البته بدین معنا نبود که امام امت واقعا معتقد بود که نظام سیاسی کشور فقط در صورتی جمهوری اسلامی می تواند باشد که همه یا اکثریت مردم ایران بدان رای مثبت دهند. جمهوری اسلامی حکم خدای متعال است. بنابراین باید به مرحله عمل در آید همه یا اکثریت مردم بخواهتد یا نخواهند. آنجا که حکم خدای متعال، حکم و امر و نهی دارد دیگرات حق اظهار نظر و ابراز رای ندارند. امام امت با نظرخواهی از مردم هم حکم خدای متعال را جامه عمل پوشاند و هم مصالح جمهوری اسلامی را تامین و تضمین کرد وهم به جهانیان اعم از دوستان و دشمنات ثابت کرد که نظام اسلامی از حنایت بیش از ۹۸ درصد مردم برخوردار است." (ر.ج: حقوق و سیاست در قرآن)
💠 آیت الله مومن:
تحقق ولایت فقیه نیازی به رأی مردم ندارد و حتی فعلیت آن هم ناشی از رأی مردم نیست؛ بلکه حمایت مردم عملاً زمینهٔ به قدرت رسیدن فقیه را فراهم میکند و حجت را بر وی تمام میکند و امام خمینی هم که جمهوری اسلامی را به رأی مردم گذاشت برای آن بود که در دنیا نگویند این حکومتمبتنی بر زور است و مردم با آن ،مخالفند و چون رأی نزدیک به %۱۰۰ ،مردم موافق با این حکومت بود لذاجمهوری نام گرفته است.»
(الولاية الالهيه الاسلاميه او الحكومة الاسلاميه، ج ۳، ص ۵۲۳ .۱۷ مؤمن قمی محمد)
2⃣ نقل قولهای مبنای دوم!
💠 امام خمینی (ره):
در پاسخ فقهی به استفتاء نمایندگانش در دبیرخانه ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور در جواب این پرسش که : " در چه صورت فقیه جامع الشرایط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟ " می فرماید:
"[او] ولایت در جمیع صور دارد، لکن تولی امورمسلمین و حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمان که در قانون اساسی هم از آنان یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولیّ مسلمین. " (صحیفه امام، ج۲۰، ص۴۵۹)
💠 آیة الله خامنه ای:
"در این موضوع میگوید نظر مردم تعیین کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای لازم است اگر معیارهای لازم در آن انسان نباشد انتخاب نمیتواند به او مشروعیت ببخشد... آن کسی که این معیارها را دارد و از تقوی و صیانت نفس و دینداری کامل و آگاهی لازم برخوردار است آن وقت نوبت میرسد به قبول ،ما اگر همین آدم را با همین معیارها مردم قبول نکردند باز مشروعیت ندارد چیزی به نام حکومت زور در اسلام نداریم."
[ر،ج: حکومت در اسلام سازمان تبلیغات اسلامی ج .. ۱ ص ۳۳]
🌸@ali_samimi71
🔰 در این رابطه توضیحات تفصیلی رو از اینجا پیگیری کنید👇👇👇👇
💠 فهرست بخشی از مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه جمهوریت و مردمسالاری دینی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3932
💠 فهرست سخنرانی های حجت الاسلام قنبریان در سالگردهای رحلت امام خمینی(ره)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1436
💠@ali_samimi71
🔰 سه شنبه سیاه!
📚بزرگ ترین بحران اقتصادی آمریکا کلید خورد...فقط تو یک روز!
دوران طلایی فروپاشید و رنگ سیاهی و تیره بختی به خودش گرفت!
اینکه بعدش چی شد و چه اتفاقاتی افتاد رو در جزوه " کلیدش؛ دست منه " دنبال کنید و بخوانید!👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/787
#کلیدش_دست_منه۳
#رویای_امیدساز
#ویژه_نوجوان
@ali_samimi71
🔰 "مردم؛شرط وجود یا شرط وجوب؟"
پاسخ به شبهات طرح شده در کلاس
3⃣ یادداشت سوم
💠شبهه اول: رفراندوم
🔺در فقه وقتی شما به چیزی شک می کنید حکم به استصحاب می شود. مثلا وضو داشتی اما حالا شک داری که همچنان وضو و طهارت باقی ست یا باطل شده؟ حکم این است که در نبودِ علتی قطعی، وضوی سابق باطل نیست و در نتیجه نیازی به وضوی مجدد نیست.
تطبیق: اینکه مردم این نظام را می خواهند بماند یا نه هم باید "استصحاب عقلایی" کرد و همان یقین سابق را گرفت بدون آنکه نیازی به رفراندوم مجدد باشد.
. اما اگر مراد این باشد که این رفراندوم مال سابق و پدران ما است و باید برای الانِ ایران دوباره رفراندوم برگزار کرد، باز عقل مانع می شود. تو بگو هر چند سال یکبار رفراندوم بگیریم؟! چرا نه ۴۰ سال یا هر سال و نه...؟ اگر قرار باشد که برای هر نسلی یک رفراندوم بگیریم اینگونه نه نظامی شکل می گیرد و نه کشوری ساخته می شود.
🔻طرح رفراندوم به دلیل توهمِ نخواستن نظام از طرف ملت و مردم است. شکستن این ذهنیت و بطلان این ادعا، طرح رفراندوم سیاسی و غرض مند را طرد می کند.
کافی است اثبات کنیم مردم با همه نامردمی ها،ناملایمتی ها و مشکلات عدیده باز نسبت به این نظام و ارزش هایش وفا دار و هنوز مشتاق آنند.
در فهم خواسته مردم در این زمینه نظر سنجی ها و آمارهای مختلفی گرفته شده است که به وضوح عشق و علاقه مردم به نظام و البته انتقاد و اعتراض همان مردم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی را نشان می دهد.
🔸مثلا رای ۷۱ درصدی مردم به بنیانگذار نظام ج.ا.ا امام خمینی در صفحه وزارت امور خارجه آمریکا و رای ۷۵ درصدی مردم به اطاعت از رهبر انقلاب( در مقابل رای ۲۵ درصدی به سرنگونی رهبری) در صفحه شخصی یک برانداز(فخر آور) و یا نظر مثبت و حمایت اکثریت قاطع مردم نسبت به نظام در نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند بعد از اعتراضات دی ماه ۹۶ مسئله رفراندوم به منظور تغییر ساخت سیاسی کشور را هیچ و پوچ می کند.
🔹نکته مهم تر "قمار نظام با حضورِ مردمِ" خودش است. این نظام ۴۴ ساله که در همه جور شرایطِ خوب و بد [جنگ،تحریم،فتنه،دولت های مختلف و...] هر ساله با ادعای حکومتی مردمی بر سر حضور مردمش در ۲۲ بهمن در برابر چشم همه دنیا قمار می زند و البته هر سال بزرگ ترین جشن ملی را هم می گیرد. هر سال پر شور تر از سالِ قبل...
ادامه دارد...
💠شبهه دوم: فرض محال تشکیل حکومت با مخالفتِ اکثریت خاموش
🔺می گفتیم بر اساس مبنای دوم، حکومت حتی بر خلاف رای مردم باشد، باید شکل بگیرد ولو حاکم جامعه اسلامی صالح باشد اما اکثریت مردم مخالف و یا خاموش باشند.
در کلاس می گفتند چنین فرضی درست نیست و امکان تحقق حکومتی بدون وجود مردم نیست.
🔸پاسخ روشن است؛ دو مدل حکمرانی سیاسی بر اساس همین فرض وجود دارد و تحقق پیدا کرده است.
. یکی آمریکا و کشورهای مدعی دموکراسی و به عبارتی تمام کشورهای های دنیاست: آمریکا اولین انتخاباتش با مشارکت ۶ درصدی و ۱۱ درصدی بوده است.
هیچ کشوری تاسیس و استمرار خودش را به رفراندوم و رای و خواست مردم نگذاشت و الان می بینید که هنوز دارند حکمرانی می کنند حالا نسبت به مردم خودشان یا دیکتاتور سرکوبگر هستند یا دیکتاتور صالح.
. عربستان و طالبان[و...] نیز مدل های اسلامیِ دیگری هستند که همان انتخابات ساده را هم ندارند اما بر مردم حکومت می کنند.
💠شبهه سوم: نظر اکثر فقها شرط وجودی ست نه وجوبی
🔺نخست اینکه غلبه یک نظر و ایده یا یک جهان بینی خاص لزوما به معنای درست بودن نیست.
مثلا حالا که نظام اقتصادی شکل گرفته در دنیا یا بر اساس لیبرالیسم غربی است یا کمونیسم شرقی این به این معناست که این نظامات صحیح و درست اند؟!
🔸قبلا نیز گفته شد و حالا تکرار می شود: که امام هم در ایجاد و شکل گیری انقلاب اسلامی و هم در تحقق و به ثمر نشاندن انقلاب و تبدیلش به یک نظام، از یک نظر شاذ و برخلاف مبانی رایج و روحیه های محافظه کارانه مذمومِ شایع استفاده کرد.
با خطابات قانونی نظریه جدید ابداع کرد👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/357
و با حرف نوی اسلام، جمهوریت را با اسلامیت جمع کرد.👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/694
✅ @ali_samimi71
🔰 نجوایی با مولا...!
🔶 چقدر این قسمت از نجوا با ولی عصر (عج) ترس و امید دارد.
و چقدر منِ طلبه به آن محتاجم!
🌕 ««مولای من اگر قرار است وسیله ای برای یاری شما و دین خدا باشد و نوکری
گوشه ای از عَلَمِتان را بلند کند
بگذار یکی از آنها باشم عوض کردن نوکر برای شما آسان است ولی برای نوکر سخت و گران»»
☑️ @ali_samimi71