علی صمیمی
🔻دی کتاتور صالح! ♦️هیچ حاکمی حق ندارد مردم را با دیکتاتوری بهسمت صلاح ببرد #سیاست_بهشتی #حاکم #مر
🔰در همین باره و برای نکات تفصیلی بیشتر در رابطه با نقش و جایگاه #مردم در حاکمیت سیاسی اسلام و در تناسب با ولایت فقیه این جلسه درسی و گفتگو محور را پیشنهاد می کنیم...👇👇👇
هدایت شده از علی صمیمی
مردم شرط وجوب یا شرط وجود؟.mp3
33.83M
🔰مردم؛شرط وجود یا شرط وجوب؟
تفاوت ولاء و تولی سیاسی!
📚جلسه چهاردهم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
تقریر جلسه چهاردهم👇
1⃣https://eitaa.com/ali_samimi71/695
2⃣https://eitaa.com/ali_samimi71/696
3⃣https://eitaa.com/ali_samimi71/701
https://eitaa.com/ali_samimi71/702
🎙علی صمیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ انقلابیها چطور ضدانقلابی میشوند؟!
🔹تاریخ را که ورق بزنی، میبینی بسیارند کسانی که روزگاری داغتر از همه بودند، اما در مصاف با موانع، یکباره یا به مرور،سرد شدند،از حرکت ایستادند،یا از مسیر آمده بازگشتند؛ حتی داغتر از قبل!
🔸از صدر اسلام بگیر تا همین سالها و روزهای اخیر نمونههایش را میشود دید.
▶️ اما چرا این #چرخشها اتفاق میافتد؟! #علی_صفائی_حائری، که خودش آماج سنگها و تیر تهمتها بوده، به این سوال پاسخ میدهد:
💬در عمل #انگیزهها را مستمراً بازیابی کنید. آدم به خاطر حرفها یا شرایط حرکت کرده باشد یکجایی خواهد ماند. اما اگر بخاطر #تکلیف حرکت کرده باشد، هرجا یاران کمتر شدند تکلیف شدیدتر میشود. هرچه تاریکتر شد، نورباران کردن ضرورت بیشتری پیدا میکند.
💬آنها که از #برخوردها میگویند، با تکالیف حرکت نکردهاند! میخواهند با داد و ستدها به نتیجه برسند. آن کسی که تکالیفش او را به حرکت انداخته چطور میتواند با داد و ستدها حرکتش را کم و زیاد کند.
🔺پ.ن:این کلیپ برشی از مستند دیدنی «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمتاللهی است که هماکنون در سایت هاشور در حال اکران است.
🎬 @Mostazafin_TV
🔰 این سه کتاب خوب بودند!
💠 اگر میخواید اثرات اخلاقی و تاثیر عمیق بی عدالتی و اقتصاد رو در خلقیات جامعه با آمار و مستند درک کنید حتما سری به این کتابها بزنید.
✅ @ali_samimi71
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 حتی به تذکر لسانی هم نکشید!
🌸 این خانوم قبل از هرچیز دیگری محبت و رابطه پدر دختری را درک کرده بود نه یک نگاه بالا به پایین و نه نگاه تند و زننده و نه باتوم!
🌸 ارتباط را گرم کنید آدمها هزاران خصوصیت خوب دارند تا بشود به آنها وصل شد بعد به نهی از منکر هم میرسیم.
گاه تدریج لازم است.
گاه صبوری میخواهد.
گاه حتی ملاقات اول نهی نمیخواهد.
(هرچند از رسانه نهی عمومی رهبری را میشنود)
🌸 مطهری عزیز زیبا گفت که هنگام نهی از منکر باید محبت جایگزین تعصب و خشم باشد.
🌸اینهم نمونه عینی اش از رهبری!
✅ @ali_samimi71
16.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 از سفره های کوچک تا مدارس کوچک
🔺" تبعیض و بی عدالتی" تنها سفره های غذا را کوچک نمی کند بلکه اگر پیشروی کند، خودش را در سایر شئون زندگی نشان می دهد. یکی از آن ها "آموزش و حق تحصیل با کیفیت" است.
🔸اگر تصمیم گیرانِ عرصه آموزش(اصلا تمام مسئولین و اندیشمندان و دغدغه مند ها) "فرزندانشان"، خدمات آموزشی را از جایی غیر از آن جایی که برای عموم مردم و همه "بچه های ایران" سیاست گذاری میکنند، دريافت کنند و از مسیر دیگری تحصیل کنند، دچار پدیده ای به نام "شکست منفعت عمومی" شدهاند.
↩️شخصی که بچه اش در مدرسهی غیر دولتی درس می خواند چه انگیزه ای برای سفرهی آموزش و پرورش دانشآموزانی دارد که در مدرسه دولتی اند؟
✅ اگرهمه مان سر یک سفره نشسته باشیم هیچگاه سفره ها کوچک نخواهند شد.
✍🏻 حسین گچ کوبان
#عدالت
#عدالت_آموزشی
🔰 لینک های مربوط به یادداشت👇
💠فقر احمق می کندhttps://eitaa.com/ali_samimi71/587
💠سیستان استخوان سوزhttps://eitaa.com/ali_samimi71/686
💠از زبان یک آقازاده پولدارhttps://eitaa.com/ali_samimi71/68
💠معرفی کتابhttps://eitaa.com/ali_samimi71/763
@ali_samimi71
✔️ چند اصل رهنما برای برنامه ریزی حوزه دختران:
1⃣ مَحرم سازی حرام نیست بلکه یک حق است!
دختران عادتاً مصداق "مَن یُنَشّاءُ فی الحِلیة" اند؛ یعنی در زیور و زینت رشد میکنند، به حدی که گویی آن زینتها و زیورها، رشدشان میدهند.
پس برای زینت کردن، خودی نشان دادن و کارهایی از این دست، "حق" دارند محیطهای اختصاصی داشته باشند؛ مَحرم سازی فضای سالنهای جشن، تفریحات و ورزشهای خاص آنها، از این قبیل است.۱
حتی این مَحرم سازی در فضای مدارس دخترانه هم میتواند جاری و تا حدود زیادی پاسخ به این نیاز طبیعی دختران باشد.
تاکید بر "حجاب شرعی" در "محیطهای مختلط"، در کنار آن "مَحرم سازی" همراه با "تامین امنیت آن" (عدم انعکاس رسانه ای و...) ، "توازن اسلام"و #واقع_نگری اش را نشان دهد.
استفاده از این حق برای همه طیف های دختران (محجبه و بی حجاب) جایز است.
2⃣ جامعه، متکثر و ارزش ها هم، طیفی است؛ اما فلش پیشران ها مهم است!
بپذیریم در جامعه تکثر وجود دارد:
سطحی از دختران تا حرامهای شرعی یا سرحد حرام، میل و میدانهایی در جلوات تمدن جدید دارند.
سطحی دیگر از دختران تا مستحبات و حتی "ارزشهای غیر مولوی" حوزه دختران و زنان را دوست دارند رعایت کنند.
طیفی دیدن تحقق ارزشها بین این دو سطح (کف: واجب و حرام/ سقف: ارزشهای اخلاقی) ، واقع نگری دیگر اسلام است.
مثلا لازمهی این طیفی دیدن در برنامهریزی اجتماعی این است که نه زنان و دختران معمولی جامعه را از مباحات و حتی "مکروهات فردی" حوزهی زنان، منع کنیم.
و نه با برنامه ها و ایده ها، محجبه و چادریها را عملا به کف واجب و حرام سوق دهیم.
از حضور در ورزشگاه۲ و کنسرت مجاز تا صنوفی از خوانندگی و استندآپ ها در برنامه های عمومی و رسانهای و هرچیز دیگری -بشرطی که حلال باشد- را نباید از دختران آخر طیف منع کرد.
همزمان نباید برای جذب به حجاب و چادر، از چادریها در اینگونه برنامهها استفاده کرد. پیشران جذب به حجاب، تنزل دادن های حجاب برتر به کف فعالیتهای مشروع نیست.
3⃣ چادر، محلّل نیست؛ بلکه شأن ویژه دارد!
چادر، نه تنها محلّل (حلال کننده)ی حرام نیست بلکه حتی شأنی میآورد که رعایتش بر خانم چادری لازم می شود.
• به تعبیر فقهی:
- برخی امور(محرمات و گناهان) به "شخصیت حقیقی" (یعنی روح و جان فرد) ضربه میزند که "خلاف عدالت" خوانده میشود و برای همه افراد جامعه یکسان است.
- در مقابل برخی اعمال و اطوار به "شخصیت حقوقی" و "جایگاه اجتماعی" لطمه می زند. این شخص واقعا نزد خداوند گناهی نکرده و روح لطمهای ندیده، اما جایگاه اجتماعی و دینی او در نزد مردم لطمه دیده است؛ این را "خلاف مروّت" میدانند.
- نکته اینجاست که بر کسی واجب نیست در "پرتو دین و مظاهر آن"، چنین جایگاهی را کسب کند؛ اما اگر حاصل شد، ضربه زدن به آن جایگاه جایز نیست؛ چراکه موجب وهن و سست شدن دینداری میشود.
مثلا بر طلبه در شرایط عادی، واجب نیست معمم شود؛ یا برای زن، آنچه واجب است، حجاب شرعی است؛ چادر واجب نیست. اما اگر طلبهای معمم و زنی چادری شد، هرآنچه به این جایگاه دینی لطمه بزند را باید رعایت کند.
ممکن است حرکت و اتفاقی واحد در دید عمومی جامعه از یک خانم چادری پذیرفته نشود اما برای یک شل حجاب، خوب هم باشد!
4⃣ خلاف مروّت را حداکثری و موجب خانه نشینی زن چادری نکنیم!
نیاز به تکرار نیست که حجاب و بخصوص چادر، ابزاری برای "حضور اجتماعی زن مسلمان" است. اینگونه او با حیثیت مشترک با مردان (یعنی انسانیت منهای جلوه های زنانه) در "فعالیتهای #اصیل اجتماعی" حضور خواهد یافت.
نباید دایرهی خلاف شأن و مروت، طوری تنگ شود که زنان محجبه از حضور در "عرصههای مهم اجتماعی" هم محروم شوند.
پیشران جذب دختران آخر طیف، حضور دختران محجبه در این نقش های اصیل اجتماعی است نه تنزل چادری ها به نقش های فیک و لهویات با چادر!
(تفصیل این اصول و چالش های تطبیق در موارد و مصادیق مجال دیگری می خواهد)
⬅️ طیف چادری جامعه -که برترین حجاب زن و به تعبیر برخی مراجع، شعائر دینی۳ را انتخاب کرده اند- این انتخاب اصیل و ارزشمند خود را پاس دارند؛ نه درباره اش آنچه خلاف مروّت است مرتکب شوند و نه هرچه بدین خاطر، دور از شأن خودشان است را بر دختران غیر چادری یا شل حجاب منع کنند.
واضح است آنها هم میتوانند از مَحرم سازی در مجالس خاص بهره ببرند و بین ارزش چادر و نیاز به زینت و شادی وتفریح جمع نمایند!
برتر از همه اینها حضور مفید خود در نقش های اصیل اجتماعی (در همه عرصه های انسانی) را با حفظ مادری و همسری افزایش دهند.
.............................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3443
۲. https://css.ir/fa/content/112850
۳. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی/ جامع المسائل ج۱ص۸۰
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۳/۴
☑️ @m_ghanbarian
22.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 حالِ خوبِ شاکر بودن!
برای چیزایی که نمیبینیم شکر!
@sedkhareji✔️