✍توثیقات ابن حبان از نگاه البانی سلفي معاصر
در آثار البانی بسیار دیده می شود که وی یک راوی را بر پایه توثیقات ابن حبان معتبر می شمارد. این در حالیست که ابن حبان مشهور به تساهل در توثیق می باشد. بدین سان برخی از عزیزان تصور کرده اند که البانی توثیقات ابن حبان را معتبر شمرده وبر پایه آنها راویان را توثیق می کند.
✅ارزیابی:
این برداشت از آثار البانی درست نمی باشد، وبه هیچ وجه او توثیقات ابن حبان را برای توثیق یک راوی کافی نمی داند. وی در کتاب تمام المنة به برخی قواعدی که به آنها باور دارد اشاره کرده است. از دسته قواعدی که به آنها در این کتاب پرداخته است توثیقات ابن حبان می باشد. وی بعد از بحث مفصلی که ارائه کرده است با شرایطی خاص توثیقات ابن حبان را قبول می کند و می نویسد:
أن من وثقه ابن حبان وقد روى عنه جمع من الثقات ولم يأت بما ينكر عليه فهو صدوق يحتج به. وبناء على ذلك قويت فتوهم بعض الناشيءين في هذا العلم أنني ناقضت نفسي وجاريت ابن حبان في شذوذه
تمام المنة في التعليق على فقه السنة (ص: 25)
✔️ترجمه:
هركس كه ابن حبان آن را توثیق کرد و تعدادی از راویان ثقه از او روایت کرده اند و حدیثش منکر نباشد پس او صدوق وقابل احتجاج می باشد. بدین سان برخی از کسانی که در علم حدیث مبتدی هستند گمان کردند که من دچار تناقض شدم وبه توثیقات ابن حبان اعتماد کردم واز او در نظر های شاذش پیروی کردم.
✔️پس از نظر البانی توثیقات ابن حبان(آنجا که فقط راوی را در کتاب الثقات ذکر می کند) به دو شرط مفید می باشند:
1⃣ راویی که ابن حبان آن را توثیق کرده است باید چند راوی ثقه از آن روایت نقل کرده باشند.
2⃣ آن راوی حدیثش منکر نباشد.
✔️بنده در طی تحقیقاتی که داشتم ندیدم که البانی صرفا به توثیقات بسنده کند، و در همه مواردی که دیدم این دو شرط را رعایت کرده است.
✔️این مطلب را نه در جهت دفاع از البانی نوشتم، بلکه جهت فهم صحیح مبانی وی نوشتم تا در بحث ها وپژوهش ها دچار اشتباه نشویم!
پاسخ مستند به شبهات مهم مخالفین تشیع همراه با ارسال مطالب دقیق وعلمی واسکن کتب و کلیپ ها
عضو شوید>>>کانال علی باجی
4_5920446945330989441.m4a
20.63M
🔰تدریس مصطلح الحدیث اهل سنت(جلسه چهارم)
عضو شوید>>>کانال علی باجی
#علمالحدیث
4_5920446945330989443.m4a
19.72M
🔰تدریس مصطلح الحدیث اهل سنت(جلسه پنجم)
عضو شوید>>>کانال علی باجی
#علمالحدیث
بداية الحكمة فینال.pdf
8.07M
بداية الحكمة فینال.pdf
کتاب بدایة الحكمة همراه با تعليقات انتقادي شیخ حیدر الوکیل از محققان و علمای نجف.
عضو شوید>>>>کانال علی باجی
🔰 علامه محمد الخضری(از عالمان اهل سنت مصر واستاد تاریخ): حضرت علی (ع) خلافت را حق خود می دانست.
✍پاسخی روشن به شبهه سست وهابیت که می گویند اگر خلافت حق حضرت علی علیه السلام بود چرا آن را مطالبه نکرد. محمد الخضری استاد تاریخ در کتاب خود می نویسد:
🔅وعلی بن ابی طالب با توجه به قرابتی که به پیامبر ص داشت خلافت را حق خودش می دانست. همانطور که در حدیثی صریحاً این مطلب را به ابوبکر گفت. ولی با توجه به آنکه یار و یاوری برای رسیدن به این حق نداشت مجبور شد به رای جمهور اذعان کند.🔅
🔗 عضو شوید>>>> کانال علی باجی
4_5920446945330989444.m4a
20.52M
🔰تدریس مصطلح الحدیث اهل سنت(جلسه ششم)
عضو شوید>>>کانال علی باجی
#علمالحدیث
4_5920446945330989446.m4a
25.1M
🔰تدریس مصطلح الحدیث اهل سنت(جلسه هفتم)
عضو شوید>>>کانال علی باجی
#علمالحدیث
4_5920446945330989445.m4a
21.9M
🔰تدریس مصطلح الحدیث اهل سنت(جلسه هشتم)
عضو شوید>>>کانال علی باجی
#علمالحدیث
میگن اسم دخترتون را فاطمه نذارید!!! آتوسا بذارید😊
باهم ببینیم آتوسا خانم چه وضعی داشته!☺️
عضو شوید>>>>کانال علی باجی
هدایت شده از فرشید شرفی | قرآن و حدیث و کلام
1340- Children Marriage.pdf
333.9K
📥 پاسخی مختصر به ادعای نادرست «کودکهمسری» خواندن ازدواج حضرت زهراء (س)
◾️این یادداشت در چهار محور اصلی و با تکیه بیشتر بر محور چهارم نگاشته شده است:
🔺1- نکات و عناوین کلّی در مورد عناصر مهم دخیل در ازدواج
🔺2- نکات و عناوین اصلی مرتبط با ماجرای ازدواج حضرت زهراء (س)
🔺3- رواج و مشروع بودن مقوله موسوم به «کودکهمسری» در فرهنگ ایران باستان و آیین زرتشتی بلکه تشویق به آن
🔺4- «کودکهمسری» در غرب؛ مطالبی ناگفته و ناشنیده که هر انسانی باید بداند!
▫️تذکّر: در پاورقیهای این یادداشت به مطالب بسیار مهمی اشاره شده است.
🔗 مطالعه یادداشت به صورت آنلاین [اینجا]
🆔 @FarshidSharafi | فرشید شرفی