eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
589 عکس
74 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت تحصیلی - لاریجان رینه - جلسه 1.mp3
16.16M
💠 روحانیت امانت‌دار 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 نزدیک ترین افراد به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روز قیامت ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روحانیت امانت‌دار 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 نزدیک ترین افراد به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سل
31.pdf
135.6K
💠 روحانیت امانت‌دار 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 نزدیک ترین افراد به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روز قیامت ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مراسم باشکوه اقامه نماز عید سعید فطر آستان مقدس امامزاده عباسعلی(ع) اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ✅به امامت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله علیدوست(حفظه الله)
1401.06.05-eftetah.fars.mp3
11.86M
💠 مسئولیت عالمان معاصر 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 آغاز سال تحصیلی در حوزه علمیه استان فارس ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 مسئولیت عالمان معاصر 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 آغاز سال تحصیلی در حوزه علمیه استان فارس #استاد_عل
35.pdf
128.1K
💠 مسئولیت عالمان معاصر 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 آغاز سال تحصیلی در حوزه علمیه استان فارس ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢باید درباره «حجاب» بحث و گفت‌وگو شود/ اگر نهی از منکر عده‌ای را روی دنده لج بیندازد، دیگر نهی از منکر نداریم ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹اگر معتقدیم مسأله بی‌حجابی، سیاسی است که وقتی به حدی از خارج هدایت می‌شود و برخی از نهادهای خارجی در آن نقش دارند، قبول است اما این مسأله را سیاسی نکنیم. آن آقایی که می‌گوید «دشمن روی حجاب و ولایت فقیه دست گذاشته است و اگر حجاب را بردارد، ولایت فقیه هم می‌‌رود»، آیا این شخص با این سخن خدمت می‌کند؟ ممکن است افرادی بگویند خب سراغ عدم حجاب برویم، چون با ولایت فقیه مشکل دارند! 🔸موضع حاکمیت درباره حجاب و بی‌حجابی گاهی یکدست نیست... نمی‌گویم که جامعه یله و رها باشد، متأسفانه یله و رها بودن مفاسدی دارد؛ عرض من این است که برای یک بار هم که شده عقلا را دعوت کنیم اندیشمندان را بخواهیم تا طرح بدهند و به لوازم کار دقت کنیم. البته وقتی کار روی حساب و کتاب باشد، خداوند هم کمک می‌کند. 🔹این را برای کسانی می‌گویم که این مصاحبه را مطالعه می‌کنند هر گونه دلشان خواست قضاوت نکنند. باید با همه منکرات مبارزه شود، اگر این گونه باشد مردم احساس می‌کنند که مطالب دلسوزانه گفته می‌شود. 🔸اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عده‌ای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود. اینجا جایی است که فقهای ما می‌فرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم. 👈متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=70964 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_
🔰گناه و معصیت، عمل نیک را تباه می‌کند/ مراقبت در روز، محاسبه در شب و تفکر برای نگهداری کار خیر مؤثر است 🔹 استاد علیدوست 1️⃣ چه کارهایی انجام دهیم تا حال خوب و معنوی ماه رمضان را در ماه های بعد حفظ کنیم؟ ✔️ سوال بسیار خوبی طرح کردید. در تراث دینی بر نگهداری عمل تاکید زیادی داریم؛ یعنی کسانی کار خیری انجام می دهند اما متاسفانه آن را دست می دهند و آثار عمل خیر از بین می رود. چیزی که عمل خیر را تباه می کند، گناه و معصیت است؛ گاهی گناه، عمل خیر را می خورد همان طوری که آتش هیزم را می خورد و می بلعد. علمای اخلاق می گویند کسی که می خواهد عمل خیر خود را نگه دارد، باید سه کار انجام دهد. اول: مراقبت در روز، یعنی انسان زبان، اندیشه، چشم، دست و پای خود را کنترل کند و مرتکب نگاه نشود. لذا مراقبت در روز از ارتکاب گناه مهم است. دوم محاسبه در شب، یعنی انسان مومن شب وقتی که می خواهد بخوابد، حساب کند بیست و چهار ساعت از عمرم گذشت، من چه کردم؟ کار نیک و کار بد من چه بود؟ انسان اگر کار نیک کرده، تصمیم بگیرد که دوباره آن را انجام دهد، اگر کار بد کرده استغفار و توبه کند. در روایات آمده است اگر کسی مرتکب خلافی شد و شب توبه کرد، خداوند به فرشتگان می فرماید گناه را در حساب عملش ننویسید. سوم: تفکر است؛ پیامبر(ص) فرمود یک لحظه تفکر از یک سال عبادت بالاتر است. تفکر بسیار مهم است و اگر کسی اهل فکر و تحمل باشد، کار نیکی که در رمضان انجام داده است را به باد و آتش نمی سپارد. بنابراین مراقبت در روز، محاسبه در شب، و تفکر در روز و شب، برای نگهداری کار خیری که انسان مؤمن کرده، موثر است. 2️⃣ از کجا بدانیم که اعمال ما مثل نماز، روزه، قرائت قرآن و ... مقبول درگاه الهی واقع شده است؟ ✔️نشانه اش این است که انسان گناه نکند، اگر دید ترمز و ضمانتی پیدا کرده و گناهی که قبلاً به راحتی انجام می داده، اکنون انجام نمی دهد، حرف ناشایستی که می زد، دیگر نمی زند؛ یا قضاوت نامناسبی که می کرد اکنون انجام نمی دهد، نشانه قبولی اعمال اوست. 3️⃣ برای بعد از ماه مبارک رمضان، عملی بفرمایید که نسل جوان بعد از ماه رمضان انجام دهند. ـ سوره یاسین را هر روز بخوانند و به حضرت زهرا(س) هدیه کنند، بسیار خوب است. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
بسمه تعالی دروس حضرت آیت الله علیدوست از روز یک‌شنبه مورخ 10 اردیبهشت ماه 1402 شروع می‌شود.
درس اخلاق - تصرفات شارع نسبت به مکارم و سیئات اخلاقی - جلسه 1.mp3
9.1M
💠 تصرفات شارع نسبت به مکارم و سیئات اخلاقی - 1402/01/14 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 تصرفات شارع نسبت به مکارم و سیئات اخلاقی - 1402/01/14 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 پژوهشگاه فرهنگ و ا
34.pdf
115.9K
💠 تصرفات شارع نسبت به مکارم و سیئات اخلاقی - 1402/01/14 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
نهی از منکر در آینه کارآمدی و تحلیل علل ظهور منکر به نام خدا حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر شریفی زیدعزه سلام علیکم با احترام و عطف به دو یادداشت منتشر شده از شما درباره مصاحبه استادم، آیت الله علیدوست حفظه الله نکاتی چند مطرح می شود، به امید آنکه مقصود یکدیگر را بهتر ادراک کنیم: 1. از اخلاق شروع کنیم، تعییر و تحقیر از رذائل اخلاقی است. ما مفتخریم که کتاب های اخلاقی که به قلم شما نگاشته شده است مانند آیین زندگی، کتاب درسی برخی از جوانان این مرز و بوم است و از آن درس اخلاق می گیرند. مانند دیگر کتب شما همین تخصص و اهتمام حضرتعالی مرا بر آن می دارد که از نکته ای اخلاقی سخن بگویم؛ شما در یادداشت های خود، آیت الله علیدوست را «مدرس فقه» و «بنده خدا» خطاب کردید!! هر چند «مدرس فقه» و «بنده خدا» بودن کمال و افتخاری است که در کارنامه استاد می درخشد، از منظر مصطلح و به ویژه به هنگام انتقاد، «مدرس فقه» تعییر مجتهدی است که برخی از مدرسان درس خارج هم اکنون افتخار شاگردی او را دارند. این نکته دگر بار مرا به یاد فاصله حرف زدن از اخلاق و اخلاقی عمل کردن انداخت. به خدا پناه می بریم. استاد علیدوست بارها به من فرمودند که اگر مصطلحاتی که در حق من به کار برده می شود، باعث خدمت بیشتر من به پیغمبر و آل پیغمبر صلوات الله علیهم أجمعین می شود، به جهت انجام این غلامی باشد و گرنه وزر و وبال است و نقل می فرمود که به آیت الله مشکینی فرمودند که به کدام لقب شما را صدا بزنیم، فرمود: آقای مشکینی بگید تا با خانم مشکینی اشتباه نشود! و صد البته تذکر دادند که هر چه برای خود می توانید تواضع کنید ولی طوری نباشد که در حق دیگران تواضع کنید و آنان را از مکانت خود خارج کنید. متاسفانه جنابعالی به این تعییر بسنده نکرده اید و در توییتری استاد را با عنوان «منتظر چاپاندن رساله» معرفی کردید و از تعییر به تحقیر روی آوردید، انگار این بار در مقام عمل با اخلاق خداحافظی کردید؛ در حالی که شما انسان شریفی هستید و رساله عملیه نیز کتابی شریف که از زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به همت مرحوم حاج شیخ علی اصغر کرباسچیان چنین سبک و سیاقی به خود گرفته و مومنین و مومنات، شریعت خداوند متعال را از آن فرا می گیرند. انتشار چنین کتاب شریفی، ادیباتی در شأن می طلبد نه ادبیاتی درخور . . . اما آیا آیت الله علیدوست منتظر چاپ رساله است؟ به عنوان کسی که دو دهه جلیس حضری و انیس سفری حضرت استاد هستم شهادت می دهم که او منتظر چنین چیزی نیست و برای دنیا دل دل نمی کند، اما برای خدمت و عهدی که با خدای خود دارد، چرا! عملکرد حضرت استاد، در انتخاب نوع پژوهش ها و مسائلی که بر آن تمرکز می کند، همه و همه برخلاف کسانی است که مقصدی جز مرجعیت ندارند. چه هنگامی هر چه بر طبل نقل بکوبی در جریان های سنتی حوزه، مکانتی بیشتر پیدا می کنی، از پیوند فقه و عقل سخن گفت. در دورانی که هر چه فقه بیشتر بنویسی، فقیه تر معرفی می شوی، از فقه و عرف سخن گفت، مساله ای که برخی ساده انگارانه از کنار آن رد می شوند! فراتر آنکه برخی از منبع واره ها چون مقاصد شریعت و استحسان را بر پایه های فقه و اصول فقه شیعه بازسازی کرد تا در حل مسائل مستحدثه با پتانسیلی بیشتر پیش برویم و برای این خدمت انگ سنی گری و ... را از جریان سنتی به جان خرید و همچنان همین راه خدمت در مسائل کار نشده را ادامه می دهد مانند دوجلد در ادله عام قراردادها و دوجلد در روش شناسی اجتهاد. آیا تا کنون فکر کرده اید که چرا اولویت این محقق، مسائل کار نشده است تا انتشار ده جلد فقه و ده جلد اصول. او دوره مکاسب محرمه و دوره اصول خود را اولویت نداد تا بخواهد دل دل برای انتشار رساله کند. اما چنانچه برخی از آینده پژوهی های مرجعیت شیعه در گزارش هایشان استاد را به عنوان گزینه مطرح کرده اند و در صورت نیاز جامعه اسلامی چه کسی بهتر از ایشان، چرا بر سر شاخ بن می برید و در تضعیف نیروهای موجود می کوشید؟ برادر من! جدا این دفعه اشتباه کردید و اینکه جامعه ما از شما بیش از دیگران انتظار برخورد اخلاقی دارد، انتظاری کاملا به جاست و گرنه بسیاری از اوراق را باید شست. 2. از مفروض سخن استاد، خارج نشویم! فرض بفرمایید در مختصاتی قرار گرفتیم که نهی از منکری نتیجه عکس داد و این سرکنگبین، صفرا فزود و به توسعه منکر انجامید، تکلیف چیست؟ چشم بر هم بنهیم و کارآمدی و نتیجه را نگاه نکنیم و چون برخی خشک مقدسان، عقل به کار نبندیم و به نهی از منکر به هر قیمتی اقدام کنیم!!! بعد خروجی فقه خود را «جامعه پرداز» و «پیش رو» و «عرف ساز» قلمداد کنیم؟!! آنچه شما با سه قلم آرایشش می کنید «دین سوزی» است و هیچ ربطی به فقه و فقیه و فقاهت که صد البته خارج از تخصص شما است ندارد. مناسب است باری دیگر عبارت استاد را از نظر بگذرانیم: