eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
591 عکس
74 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فقه مقارن - جلسه 12.mp3
18.66M
💠 جلسه دوازدهم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - ادامه گفتگو از کتاب فقه و عرف (تحلیل محتوا) - مراجعه به عرف در تطبیق - مسئله رویت هلال و اختلافات درباره آن - کارایی عرف در امور مربوط به تقنین - عرف موضوع ساز و موضوع زدا - بیان موضوع فقیه یا عرف - عرف در قرارداد ها و معاملات 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/12 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه هفتم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: موقعیت شرعی تشکیل حکو
همراه با متن 🔸استاد معظم آیت الله علیدوست ادامه درس از جلسه هشتم 🔹شروع : 1399 🔻دریافت صوت دروس از طریق کانال دروس استاد علیدوست 👇 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 8.mp3
8.51M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه هشتم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - موقعیت شرعی تشکیل حکومت - ادله ی اثبات تاریخ جلسه: 97/09/07 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 8.pdf
97.3K
✍️ متن جلسه هشتم فقه سیاسی موضوع: - موقعیت شرعی تشکیل حکومت - ادله ی اثبات تاریخ جلسه: 97/09/07 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 9.mp3
12.56M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه نهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه مسأله اول - ادله‌ نفی تاریخ جلسه: 97/09/14 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 9.pdf
111.6K
✍️ متن جلسه نهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه مسأله‌ اول - ادله‌ نفی تاریخ جلسه: 97/09/14 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 10.mp3
13.23M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه دهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه مسأله اول - بررسی روایات مورد تمسک مخالفان تاریخ جلسه: 97/09/21 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 10.pdf
99.1K
✍️ متن جلسه دهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه مسأله اول - بررسی روایات مورد تمسک مخالفان تاریخ جلسه: 97/09/21 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 11.mp3
13.98M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه یازدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه بررسی روایات تاریخ جلسه: 97/09/28 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 11.pdf
98.1K
✍️ متن جلسه یازدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه بررسی روایات تاریخ جلسه: 97/09/28 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 12.mp3
15.37M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه دوازدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه بررسی روایات تاریخ جلسه: 97/10/12 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 12.pdf
95.3K
✍️ متن جلسه دوازدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه بررسی روایات تاریخ جلسه: 97/10/12 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 13.mp3
13.5M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه سیزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/19 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 13.pdf
93.5K
✍️ متن جلسه سیزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/19 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 14.mp3
14.69M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه چهاردهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 14.pdf
93.5K
✍️ متن جلسه چهاردهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ استاد علیدوست: بدون ، متکفل استنباط، نیست 🔹به متکفل استنباط، فقیه نمی‌توان گفت مگر اینکه اولا خودش ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسه‌ای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این می‌شود و فقاهت فاقد روش. 🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه ، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و می‌خواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم متعلق به مدرسه صناعت‌محور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج می‌کند و ندانم که ش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا می‌توانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟! (مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم،‌ تابستان ۱۳۹۱) 🆔 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 15.mp3
14.96M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه پانزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/10 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 15.pdf
97.1K
✍️ متن جلسه پانزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/10 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 16.mp3
14.48M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه شانزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/17 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 16.pdf
90.5K
✍️ متن جلسه شانزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/17 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 17.mp3
14.58M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه هفدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مسأله ی دوم - حکومت اسلامی - مقوم یا مقوم ها - امکان یا عدم امکان تعدد فرم و ساختار تاریخ جلسه: 97/11/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 17.pdf
112.6K
✍️ متن جلسه هفدهم فقه سیاسی موضوع: - مسأله ی دوم - حکومت اسلامی - مقوم یا مقوم ها - امکان یا عدم امکان تعدد فرم و ساختار تاریخ جلسه: 97/11/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.MP3
13.35M
✅ استاد : با گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته می‌شود نشست روش‌شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا (اسفند ۱۳۹۷) با سخنرانی استاد علیدوست 🔹استاد : «یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده بحث‌های روش‌شناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای در بحث اجتهاد باشد، توانسته در عرصه بردارد». 🔸نقل از: کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ استاد #علیدوست: با #روش‌شناسی_اجتهاد گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته می‌شود #فایلـصوتی نشست روش‌
🔹روش شناسی فقه صاحب جواهر 🔸استاد علیدوست (سخنرانی در همایش نکوداشت صاحب جواهر، ۱۳۹۷) بسم الله الرحمن الرحیم دوران مرحوم صاحب جواهر دوران باشکوه حوزه علمیه نجف بود، حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی می‌‌‌کردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و… نوشته شد. کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر می‌‌‌شمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود می‌‌‌داند. بیان شده است که جواهر در بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی ایشان نگاشته شده است که به نظر می‌‌‌رسد که این کتاب بیش از سی سالگی ایشان تالیف شده است باشد، زیرا تولد ایشان در قرن دوازدهم است و بر اساس اختلافی که در تاریخ تولد ایشان وجود دارد در خصوص سن نگارش این کتاب فاخر نیز مباحثی مطرح است. ایشان ۹ سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت ۹ ساله‌ای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با وجود شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ کتاب الجهاد آخرین کتاب ایشان است. صاحب الجواهر را صرفا با این کتاب می‌‌‌شناسند، ولی در کنار خدمات استثنایی ایشان، مرحوم صاحب جواهر سه تراث عظیم به جای گذاشتند که نخستین آن جواهر است و دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت. مرحوم شیخ ۱۵ سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد. روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند سومین یادگار ارزشمند ایشان بود؛ ایشان بایسته‌‌‌های اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه الجواهر و فقه جواهری با هم متفاوت هستند؛ آنچه که خالد و ماندگار و جامع و جهانی و جاودان می‌‌‌کند، فقه جواهری است. فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول را مد نظر قرار می‌‌‌دهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ در این گونه همایش‌‌‌ها حتما نباید به مدح پرداخت بلکه می‌‌‌توان با نقد برخی نظرات به توسعه و بسط علوم و همین روش شخصیت‌‌‌های بزرگ نیز کمک کرد. مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت و صفر در نظر نمی‌‌‌گرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمی‌‌‌شود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفاده‌‌‌های روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه می‌‌‌زند. مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر می‌‌‌کنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند. مساله سهله و سمحه در کتاب صاحب جواهر بیان شده است؛ مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمی‌‌‌پذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه می‌‌‌کنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان می‌‌‌کند که سهولت دین اقتضا می‌‌‌کند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی می‌‌‌گیرند و بیان می‌‌‌کنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست. نصوص دینی ما به نصوص مبین مقاصد و مبین شریعت تقسیم شده است، تکلیف ما با نصوص مبین شریعت مشخص است، ولی حال سوال این است که آیا می‌‌‌توان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد؛ برخی بر تایید این مساله قائل هستند. برخی از پژوهشگران نص پسند هستند و بر نصوص مبین مقاصد نقشی قائل نیستند؛ معتقد نیستم که می‌‌‌توان مستقیما به نصوص مبین مقاصد التزام کرد، بلکه باید نصوص مبین شریعت را در کنار نصوص مبین مقاصد ببینیم. 🆔 @alidost_fiqh