eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اس
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 18.mp3
13M
💠 هجدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/08/10 صفحات : 371 و 372 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻دوگانه‌سازی بین مراجع و مقام معظم رهبری به ضرر کشور است ✔️آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔹معصومین(ع)؛ تنها در قلمرو نقد از حضرت آیت‌الله العظمی صافی مطلبی نقل و نقد شد؛ این رفتارها از چند جهت قابل بررسی است؛ اول از جهت نقد محتوا، یعنی یک شخصی مطلبی را می‌گوید و دیگری نقد می‌کند، در این عرصه، در حوزه علمیه هیچ خط قرمزی نداریم، مگر وقتی به معصوم(ع) برسد. ما معتقدیم در حوزه اگر کسی نظری دارد باید آزاد باشد و آزادانه آن را بیان کند زیرا فقط عصمت، خط قرمز است. 🔹لزوم «» به جای «نقد اشخاص» نکته دیگر کیفیت نقد است؛ یعنی گاهی نقد، نقد محتوا نیست بلکه نقد فرد و شخص و بیت و یک جریان و حتی نقد کسانی است که سال‌هاست فوت کرده‌اند؛ مشکلی که متاسفانه در کشور داریم این است که افراد به جای نقد محتوا به نقد فرد می‌پردازند، مثلا اینکه گفته می‌شود فلان فرد گزارشات غلطی دریافت می‌کند یا بی اطلاع و در حصار افراد خاص است و رای او مهندسی می‌شود؛ این نوع اظهارنظر، قضاوت و داوری است؛ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا(اسراء/۳۶). انسان چه حقی دارد که اینگونه قضاوت کند؟ مگر شما جای خدا نشسته‌اید و عالم به حقیقت هستید و اصولا حق دارید اینگونه نقد کنید؟ بنابراین مشکلی که ما داریم این است که فورا به نقد افراد به جای نقد محتوا و مطلب می‌پردازیم و این ضد عقل و ضد شرع و ضد اخلاق است. 🔹لزوم رعایت و همطرازی علمی ناقد و فرد مورد نقد اصولا کسی که می‌خواهد نقد کند باید معیارها را در نظر بگیرد یعنی باید از سطحی از سواد برخوردار باشد؛ مثلا گاهی یک استاد مسلط درس خارج، نظر آیت‌الله بروجردی و امام(ره) را نقد کرده و چند تا اشکال هم می‌گیرد، اشکالی ندارد؛ درس خارج است و این فرد مجتهد و آن هم مجتهد و این استاد سطح خارج و آن فرد هم استاد درس خارج؛ ولی گاهی یک دانش‌آموز و دانشجو شروع به نقد می‌کند که عموما نقدهای غیرواقعی و سطحی است لذا در کیفیت نقد این جهت باید ملاحظه شود. 🔹عدم برخورداری نقد آیت الله العظمی صافی از عیار نقد نقدی که بر مطالب آیت‌الله صافی وارد شد عمدتا از این جهت، واکنش‌ها را برانگیخت که کیفیت نقد از عیار نقد برخوردار نبود؛ یک کسی چون قلم و بیان رها دارد نباید هر آنچه را دلش می‌خواهد بگوید و مثلا انقلابی بودن خود را نشان دهد. جهت دیگر هم محتوای نقد است. این فرد در ابتدای نقد خود دوگانه‌سازی بین نظر این مرجع تقلید و مقام معظم رهبری ایجاد کرده است و در انتهای مطلب هم با همین دوگانه‌سازی مطلب را ختم کرده است؛ اینکه ما به هر دلیلی افراد را در برابر رهبری قرار دهیم چه خدمتی به حوزه و رهبری و انقلاب و مراجع است؟ آیا جز ایجاد تنش و تفرقه سودی دارد؟ این کار درست نیست و باید از آن به خصوص در شرایط کنونی کشور از آن پرهیز شود. 🔹بی مبنایی برخی از این دوگانه‌سازی‌ها صرفا محدود به این موضوع نیست؛ ما در طول چند دهه که از انقلاب می‌گذرد دوگانگی‌هایی را در فضای اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای کشور درست کرده‌ایم که دلیل و مبنایی ندارد و مصلحت و منفعت مردم هم در آن نیست و ضرر هم دارد. مثلا دوگانه اسلام و ملیت، ارزش‌های ملی و دینی؛ متاسفانه برخی تصور می‌کنند همه جا این دوگانه باید وجود داشته باشد. یا دوگانه شریعت و نظر مردم، حوزه و دانشگاه و ...؛ افرادی خطی را تعریف کرده و آن را معیار قرار می‌دهند و هر نظر مخالف خود را خلاف حق و معیار می‌دانند که این نوع دوگانه‌سازی‌ها قطعا بر خلاف مصلحت نظام و کشور و رهبری و حوزه علمیه است. 🔹اهانت «» نیست بحث دیگر این است که اهانت عنوان قصدی نیست؛ یعنی اینکه نویسنده‌ای بگوید من قصد اهانت نداشتم پس بگوییم اهانت نیست؛ اهانت هم می‌تواند قصدی باشد و هم از لوازم کار یا قصد قهری؛ به نظر بنده اگر کسی مقاله را بخواند فارغ از نیت نویسنده و اینکه خود آن فرد مقلد است؛ از این نوع ادبیات در نقد، اهانت قهری استنباط می‌شود. 🔹لزوم تفکیک بین و صرف در حوزه جریانات مختلفی وجود دارد؛ بنده به برخی دوستان می‌گویم که چه اصراری دارید و چرا باید طوری رفتار کنید که هر کسی که باور او مخالف باور ماست و با ما نیست، علیه ماست و در این صورت خیلی از چیزها بر ضد او مباح است. ممکن است کسی علَم مخالفت بردارد و علنا در صدد توطئه و تعرض باشد که البته حساب جدایی دارد ولی کسی که مانند ما و حتی برخی بزرگان نظام نمی‌اندیشد نباید مطرود شود و رفتار نادرستی با او داشته باشیم؛ این روش خدمتی به هیچ کس و هیچ جامعه‌ای نیست و تاکنون هم آثار خوبی نداشته است ولو اینکه به بهانه دفاع از نظام و رهبری هم صورت بگیرد. @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 369 و 370 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
123.pdf
225.6K
✍️ برگه صفحات 371 و 372 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/علم و اطمینان تاریخ : 1400/08/11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 371 و 372 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
122.pdf
224.5K
✍️ برگه صفحات 373 و 374 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ اطمینان تاریخ : 1400/08/11 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه دوازدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقد
100813_001.MP3
12.16M
💠 جلسه سیزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/08/11 صفحات : 15 و 16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هجدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اس
100813_002.MP3
9.97M
💠 نوزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / اطمینان تاریخ جلسه : 1400/08/11 صفحات : 373 و 374 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💫استاد فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود 💫استاد علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است ✔️استاد علیدوست: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب می‌شد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمی‌باشد. لذا باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، فردی که می‌خواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد. 🔻پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است؛ نباید در شاخه بندی‌های فقه‌های مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد. باید در زمینه فقه‌های مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد. ✔️استاد فاضل لنکرانی: باید ضابطه‌ای برای گرایش‌ها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود. کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعه‌های قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی می‌خواهد. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/a81096 ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه سوم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر
100814_001.MP3
12.17M
💠 کریم - جلسه چهارم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر تاریخ جلسه : 1400/08/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
آنالیز بنای عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش رفتارشناسی.pdf
188.9K
✅ مقاله آنالیز در رجوع جاهل به عالم به روش 🔹نویسندگان: ▫️استاد (مدرس خارج فقه و اصول) ▫️استاد سید رضا شیرازی (مدرس سطوح عالی مشهد) 🔹در این مقاله به پنج روش تشخیص سیره عقلا اشاره شده و روش رفتارشناسی به عنوان روش عام‌تر مورد بررسی تفصیلی‌ قرار گرفته است. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ مسوؤلیت علما (بخش اول) ✔️ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔹در مجموعه مسوولیت‌هایی که عالم بر عهده دارد، به چهار مسوولیت اشاره می‌کنم: ➖اولاً بیان دین، امر به معروف و تبلیغ دین است. در طول تاریخ فقط عالمان بودند که دین را بیان می‌کردند. اگر از دین نامی هست، این علما بودند که دین را بیان کردند. حالا می‌توانید حرمت کتمان را هم به این وظیفه اضافه کنید. این اولین مسوولیت عالم است. عالم نمی‌تواند بگوید من مسوولیت بیان دین را ندارم. ➖مسوولیت دوم، نهی از منکر و قیام در مقابل باطل و جلوگیری از بدعت‌هاست. گاهی یک نفر بدعت‌گذار است. چه کسی باید با این بدعت مقابله بکند؟ این یک وظیفه‌ای است که عالمان بر عهده دارند. ➖ وظیفه سوم، درست بیان کردن دین و موجب ضلالت نشدن است؛ یعنی عالم باید خیلی محتاط باشد که موجب ضلالت نشود. امام عسکری(ع) می‌فرمایند: عالمانی که موجب ضلالت هستند، ضررشان از لشکر یزید بر امام حسین(ع) بیشتر است. حضرت اینطور استدلال می‌کنند: «فإنَّهُم یسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ یدخِلونَ الشَّک و الشُّبهَةَ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا فیضِلّونَهُم»؛ یعنی لشکر یزید جان امام حسین(ع) و اصحابش را گرفت، مالشان را غارت کرد، ولی عالم بد، اعتقاد مردم را از بین می‌برد. پس این هم یک مسوولیت است که انسان باید به آن دقت کند. هیچ کسی هم از این آسیب مصون نیست. ➖ وظیفه چهارم دفاع از تراث است. گاهی طرف خودش شک ایجاد نمی‌کند، اما در مقابل هجمه‌های دیگران بی‌تفاوت است یا قدرت دفاع کردن ندارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ مسوؤلیت علما (بخش اول) ✔️ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔹در مجموعه مسوولیت‌هایی که عالم بر عهده دار
✅ مسوؤلیت علما (بخش دوم) ✔️ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔹از میان چهار مسئولیت مذکور، در مورد دو مسئولیت سخن می گوییم: یکی اینکه انسان بهانه دست دیگران ندهد و دیگری، دفاع از تراث. ➖ امام صادق(ع) در مورد دفاع از تراث فرمودند: «علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عنان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته النواصب الا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان افضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مره لانه یدفع عن ادیان محبینا و ذلک یدفع عن ابدانهم»، یعنی علمای شیعه مرزدار هستند؛ آن طرف مرز ابلیس و اصحاب ابلیس هستند، این طرف مرز ضعفای شیعه هستند. عالمان نگهبانی می‌دهند تا اصحاب ابلیس بر ضعیفان شیعه خروج نکنند و بر آن‌ها مسلط نشوند. ➖ شاید ما در دورانی قرار داریم که بیشترین بهانه دادن‌ها و بیشترین بدسلیقگی‌ها و ایجاد شبهات از درون نیروهایی است که به دین منسوب هستند. یک عده کارشان همین است که جزء ابلیس و اصحاب ابلیس هستند. ما نباید از فلان روزنامه فرانسوی یا رسانه آمریکایی توقع داشته باشیم از دین دفاع کنند. نکته این است که گاهی اوقات، کسانی که منسوب به دین هستند، ایجاد ضلال می‌کنند. ➖ گاهی اوقات در درون حوزه و در لباس حوزه، کسانی را می‌بینیم که چیزی از شیعه باقی نمی‌گذارند. مثلاً با لباس روحانیت در حوزه با عناوینی در حد مرجعیت، روی عصمت امام دست می‌گذارند، روی مهدویت دست می‌گذارند و ... به بهانه اینکه یک نوآوری ایجاد کنند. چرا باید این کار صورت بگیرد؟ آیا این مصداق، موجب ضلالت دیگران نیست؟ نوآوری ادب دارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 93 و 94 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - بررسی ادله نقلی ولایت فقی
125.pdf
218.9K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 95 و 96 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - بررسی ادله نقلی ولایت فقیه تاریخ جلسه : 1400/08/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 373 و 374 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
126.pdf
205.4K
✍️ برگه صفحات 375 و 376 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ اطمینان تاریخ : 1400/08/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سیزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدم
100817_003(1).MP3
12.62M
💠 جلسه چهاردهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/08/15 صفحات : 17 و 18 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نوزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی ا
100817_004.MP3
12.18M
💠 بیستم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / اطمینان تاریخ جلسه : 1400/08/15 صفحات : 375 و 376 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 17 و 18 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ
128.pdf
195.7K
✍️ برگ صفحات 19 و 20 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ : 1400/08/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه چهاردهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقد
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 15.mp3
8.53M
💠 جلسه پانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/08/16 صفحات : 19 و 20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم ✅ دلیل دوم: اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه در عصر غیبت از معصوم علیه السلام در اداره امور اجتماع و مسلم انگاری عدم اعتبار رأی مردم در اداره شئون آنها در عصر حضور امام علیه السلام. ❇️ مقبوله ابن حنظله: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ ... 🔻 نقد و داوری: ⬅️ نکته روش شناسی: زمانی که با روایت طولانی مواجه می‌شویم مانند روایت مورد بحث، به دو صورت می‌توان آن را بررسی کرد. نخست اینکه مفردات آن را به صورت جزیره‌ای بررسی می‌کنیم. دوم اینکه روایت را به صورت سیستمی و مجموعی بررسی کنیم. ⬅️ در سه برداشتی که از روایت ذکر شد، آیت الله خویی روش نخست را در پیش گرفته است اما امام خمینی و آیت الله نائینی روش دوم را در پیش گرفته و نگاه سیستمی به روایت دارند. ⬅️ بنظر می‌رسد روایت مختص باب قضا است؛ زیرا زمانی ابن حنظله به خدمت امام می‌رسد که حکومت در دستان امام نبوده و سوال وی نیز برای خود او و ناظر به زمان خودش است نه برای دوران عصر غیبت. اگر گفته شود این حدیث ناظر به ولایت فقیه و برای عصر غیبت است، دیگر برای مورد خود که عصر حضور باشد کارایی ندارد. ⬅️ از روایت به دست می‌آید امام در مقام بیان این نکته است؛ تا زمانی که در میان شیعیان افرادی وجود دارند که می‌توانند داوری کنند و حکومت نیز به این کار حساس نمی شود، قضاوت به عهده شیعیان است. از آن جهت که قاضی برای قضاوت نیازمند ولایت است، منِ امام صادق به این افراد با این شرایط ولایت میدهم. ⬅️ با توجه به اینکه هر مفادی برای بیان نیازمند قالبی است. بحث ولایت مطلقه فقیه بر همه شئون مردم بدون رأی مردم، مفاد روایت نیست و این امر با نگاه سیستمی به روایت به دست می‌آید. ————————————————————————————-— ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh