eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
569 عکس
70 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
12.pdf
870.4K
✍️ برگه صفحات 335 و 336 فقه القضاء موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ : 1400/01/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔹کانال استاد علیدوست تصمیم دارد آثار، کتابها و مقالاتی که توسط محققان و نویسندگان حوزوی و دانشگاهی حول آراء و اندیشه های ایشان، تولید می شود را به مرور معرفی نماید. در این پست، به معرفی کتاب «حق هستی» (با محوریت اندیشه های تقریبی استاد علیدوست) خواهیم پرداخت. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✔️ (اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست) ✍️ حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی 🔸محتوای کتاب را‌‌‌ می‌توان با توجه به مسئلۀ محوری آن، یعنی تقریب مذاهب و ادیان، به دو بخش «آسیب‌شناسی» و «راه‌کارها» تقسیم کرد. ⬅️ آسیب‌شناسی وضعیت موجود جناب استاد علیدوست نکاتی را در کتاب مطرح می‌کنند که‌‌‌ می‌توانیم آن‌ها را به عنوان آسیب‌شناسی عدم تحقق وحدت و تقریب ذکر کنیم: 1. حضور اندیشه‌های افراطی و تکفیری: ریختن خون مسلمانان توسط گروه‌های جهادی و تکفیر شیعیان، نمونه‌‌هایی از رفتارهای افراطی است که مانع تحقق وحدت می‌شود. 2. تنزل به بهانۀ تقریب: مؤلف معتقد است، برخی‌‌‌ها به بهانۀ تقریب از اصولی مانند «امامت» تنزل کرده و یا بدین بهانه، برای برخی شخصیت‌‌‌ها تقدس‌تراشی‌‌‌ می‌کنند. از منظر مؤلف این دو حرکت، مانع حرکت هم‌گرایی بین مذاهب می‌شود. 3. عدم طرح معارف مناسب مخاطب: از نظر مؤلف، آنچه به عنوان معارف مناسب مخاطب در سطح ادیان و سطح انسانی باید توسط مبلغان و مروّجان مطرح شود، مورد غفلت واقع شده و همین امر، مانعی برای درک و تعامل درست بین آن‌ها می‌گردد. 4. تمرکز بر محورهای اختلاف: پررنگ کردن و تشدید نقاط اختلافی بین مذاهب و ادیان، چیزی جز دوری و تفرقه را به دنبال نخواهد آورد. 5. عدم نگاه تمدنی به جهان اسلام: نبودِ نگاه فرامکانی و فرازمانی باعث شده تا برخی قائل به تاکتیکی بودن وحدت باشند؛ در حالی که به اعتقاد مؤلف اگر معتقد باشیم که جهان اسلام باید به تمدن برسد، آن‌وقت خواهیم دید که وحدت یک استراتژی است. 6. عدم سعۀ صدر و گذشت: لازمۀ ایجاد وحدت، داشتن راه‌کار و برنامه‌‌هایی برای تحول در انسان به معنای ایجاد سعۀ صدر و گذشت است که اگر این دو ویژگی محقق نشود، تعامل واقعی به دست نخواهد آمد. ⬅️ راه‌کارها با مطالعۀ کتاب، به نکات و راه‌کارهایی دست خواهیم یافت که‌‌‌ می‌توانند راه‌کارهایی در جهت تقریب ادیان و اتحاد اسلامی باشند: 1. معارف انسانی: معارف دینی را می‌توان به تناسب محتوا و مخاطب، در سه قسم دسته‌بندی کرد: الف. معارف مذهبی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبِ درون‌مذهبی است. ب. معارف دینی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبِ ادیانی است. ج. معارف انسانی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبی است که فارغ از دین و مذهب باید بدان نگاه کرد. ما باید بتوانیم به تناسبِ هر مخاطب، محتوای مناسب او را ارائه دهیم، نه این‌که محتوای مناسب شیعه را به مخاطب ادیانی و محتوای ادیانی را به جوامع بشری ارائه دهیم. در واقع باید بیشترین تمرکز ما بر معارف فرادینی باشد، تا درون‌مذهبی و درون‌دینی. در این راستا برخی مکتوبات و تراث شیعی هستند که ظرفیت احیا داشته و باید محوری باشند برای اتحاد با دیگران، و برخی تراث ظرفیت محور شدن را ندارند؛ برای نمونه صحیفه سجادیه و نهج البلاغه دارای ظرفیت ارائه در سطح جهان و جهان اسلام را دارند؛ اما منابعی مانند بحارالانوار و وسائل الشیعه از چنین ظرفیتی برخرودار نیستند. 2. برادریِ انسانی: برای تحقق برادری و شروع ایجاد رابطۀ برادری با دیگران، صرف انسان بودن کافی است و آنچه مانع تحقق این برادری می‌شود لجاجت، اختلاف‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی، و روحیۀ تعصب است. آنچه در قرآن به آن تأکید شده است، برادری با دیگران فارغ از هر نوع اختلافی است. پیامبر اکرم(ص) نیز بارها بر این اصل تأکید کرده و فرمودند. 3. خانۀ مشترک بشریت: مجموعۀ باورها و عملکردهای مشترک انسان‌‌‌ها در ادیان و مذاهب مختلف، می‌تواند خانه‌ای مشترک را به ار‌مغان بیاورد. برخی از این باورهای مشترک عبارتند از: ـ عالم نشانۀ خداست؛ ـ دکترین حقّ هستی (داشتن نگاه مهربانانه به هستی)؛ ـ بازگشت هستی به خدا (باید بیشتر مورد توجه حکام سیاسی واقع شود)؛ ـ موعودگرایی (‌‌‌می‌تواند در جوامع دینی ایجاد نشاط و امید کند)؛ ـ جهانِ عاری از هر گونه سلاح کشتاری؛ ـ عدالت در برخورد با تروریسم؛ ـ مبارزه با افراط‌گرایی توسط ایجاد مدارس معتدل دینی. 4. محبت اهل‌بیت(ع): آنچه باید در زمان معاصر ما محور وحدت و تقریب بین مذاهب باشد، محبت به خاندان اهل‌بیت(ع) است. 5. تصوف: تصوف، ظرفیت بزرگی برای مبارزه با جریان‌های افراط‌گرا در جهان اسلام دارد. 6. بیان اعتقاد و تاریخ خود، فارغ از توهین و بدون این‌که از مقدسات دیگران حرفی بزنیم و یا احساساتشان را جریحه‌دار کنیم. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 113.mp3
9.69M
💠 صد و سیزدهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تعادل و تراجیح؛ ختم سخن؛ اقسام شهرت تاریخ جلسه : 1400/01/22 صفحات : 1822 (3330) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 89.mp3
10.71M
💠 هشتاد و نهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ جلسه: 1400/01/22 صفحات : 336 و 337 و 338 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
14.pdf
832.2K
✍️ برگه صفحات 337 و 338 فقه القضاء موضوع: گستره شناسی مشروعیت تولیت و توکیل با محوریت این دو در قضا تاریخ : 1400/01/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش اول) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹 یک نگاه می‌گوید احکام و اصل جعل شارع تابع مصالح و مفاسد نیست؛ 🔹 نگاه دیگر معقتد است احکام تابع مصالح و مفاسد است و معروف است که عدلیه از جمله امامیه چنین نظری دارند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
"تشکر آیت الله علیدوست از پیام شخصیت ها به مناسبت فوت والد ایشان" بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون حضرات آیات، حجج اسلام، استادان و مقامات سیاسی و فرهنگی: با سلام، امتنان و احترام؛ بدین وسیله از اظهار لطف و مرحمت حضرات عظام که در رحلت پدر اینجانب «مرحوم حاج حسین علیدوست»، مرهمی بر آلام بازماندگان بود، سپاسمندم و از خدای بزرگ تندرستی و سربلندی همگان را خواستارم. ارتباط با خدا، محبت به اهل بیت نبوت - علیهم السلام- مردمداری، سخاوتمندی، سخت کوشی و تلاش برای کسب حلال و پرداخت حقوق شرعی، مجموعه شخصیت آن مرحوم را رقم می‌زد. وجود او برکتی بود و فقدانش خسارتی. مجددا ضمن تشکر از همه بزرگواران، از این‌که نتوانستم به پیام و تسلیت یکایک آنان پاسخ گویم، انتظار عفو و بخشش دارم. امید است همین مختصر، سطری از محبت گرامیان را جبران کند.
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله اعرافی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاریان دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب آیت الله حسینی قزوینی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن ربانی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله رشاد دامت توفیفاته
جواب تسلیت جناب آقای دکتر طالبی استاندار یزد
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله علوی بروجردی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله فاضل لنکرانی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج محمد هادی مفتح دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله هادی نجفی اصفهانی دامت توفیقاته
جواب تسلیت جناب مستطاب حضرت آیت الله یثربی کاشانی دامت توفیقاته
16.pdf
329.2K
تشکر آیت الله علیدوست از پیام شخصیت ها به مناسبت فوت والد ایشان