eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
565 عکس
69 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
87.pdf
271.5K
✍️ برگه صفحات 363 و 364 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ : 1400/07/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج اصول فقه(1400-1401) - جلسه 3.mp3
6.7M
💠 جلسه سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه تاریخ جلسه : 1400/07/20 صفحات : 5 و 6 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 9.mp3
6.8M
💠 نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/07/20 صفحات : 363 و 364 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
null.pdf
203K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 89 و 90 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت تاریخ جلسه : 1400/07/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی(1400-1401) - جلسه 3.mp3
6.45M
💠 - جلسه سوم (31 - 55) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت تاریخ جلسه : 1400/07/21 صفحات : 89 و 90 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فلسفه تفسير (1400-1401) - جلسه 1.mp3
6.19M
💠 کریم - جلسه اول - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر تاریخ جلسه : 1400/07/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📣 سلام علیکم قابل توجه اعضای محترم: کلاس فقه هنر استاد علیدوست از روز یکشنبه 25 مهرساعت 10 صبح آغاز می گردد. کلاس به صورت مجازی و حضوری تشکیل شده و کسانی که از شهرستان قصد اتصال به کلاس دارند می توانند از آدرس زیر جهت ورود به کلاس استفاده نمایند https://class.mfos.ir/majazi-omomi/ کد دسترسی به کلاس فقه هنر استاد علیدوست 320 می باشد. لازم به ذکر دوستان گرامی موقع اتصال، نام و نام خانوادگی خود را در کادر مربوط به نام وارد نمایند. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج اصول فقه(1400-1401) - جلسه 4.mp3
6.07M
💠 جلسه چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه تاریخ جلسه : 1400/07/24 صفحات : 5 و 6 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 10.mp3
5.93M
💠 دهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/07/24 صفحات : 363 و 364 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✔️ روزهای سیاه و خونین شیعیان افغانستان ✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹 ۴ نکته عضو جامعه مدرسین درباره وقایع تلخ افغانستان ◻️آیت‌الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی با عنوان «روزهای سیاه و خونین شیعیان افغانستان» به تحولات اخیر پرداخت. ➖مطالعه بیانیه در:👈 https://eitaa.com/alidost_fiqh/2696 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم انا نشکو الیک فقد نبیّنا ــــ صلواتک علیه و آله ـــ و غیبة ولیّنا روزهای سیاه و خونین شیعیان افغانستان روزهای پر از ابهام و سؤال بر عموم ملتِ با ظرفیت و مظلوم افغانستان و سیاه و خونین، بر شیعیان پاک آن دیار کهن می گذرد. از جمله شواهد آن، حادثه انفجار در «مسجد جامع قندوز»در روز جمعه اول ربیع الاول و در «مسجد فاطمیه قندهار» در جمعه هشتم ربیع الاول است. بدون تردید آسیب دیدگان این دو حادثه، از پاکترین بندگان خداوند بزرگ بودند. در پرونده ایشان نه تجاوز است و نه غارت؛ نه قتل است و نه سرقت؛ جرم ایشان در منطقِ بدویانِ وحشی و تربیت شدگانِ سازمان های جاسوسی استکبار از یک سو و مدارس خشونت پرور کشورهای اطراف در دیگر سو، تبعیت از اسلام و اطاعت از قرآن کریم و اهل بیت رسول خدا ـــ صلی الله علیه و آله ـــ (آن گونه که در حدیث مسلّم ثقلین مقرر است) بود. باید شکایت از عاملان جاهل و فاسد این حوادث را نزد خداوند بزرگ برد و عاجزانه گفت:«این المنصور علی من اعتدی علیهم و افتری، این الطالب بدم المقتولین بقندوز و قندهار و بغداد و غیرها ».و ان شاءالله ـــ تبارک و تعالی ـــ آن روز قریب است. به عنوان یک مسلمان دردمند، داغدار و صاحب دغدغه و به بهانه این حوادث تلخ، نکاتی را متذکر می‌شوم: 1. نباید شک کرد که سهم بزرگی از این وقایع، متوجه سران استکبار از آمریکا، اسرائیل، ارتجاع منطقه و سازمان‌های جاسوسی منطقه و فرامنطقه است. لکن با تاکید باید گفت: مساهمه این قومِ منفعت طلب در این حوادث، نباید صاحبان سهام بزرگ دیگر را در حاشیه برد و نقش پلید آن ها نادیده گرفته شود. متاسفانه در داوری‌ها، گاه این غفلت ناموجه ـــ که عامل آن گاه جهالت و سفاهت سیاسی است ـــ رخ داده است. چه کسی است که نقش مدرسه نماهایی موسوم به مدارس علمی برخی کشورها را که در گفتگو و گفتمان بیشتر به غارهای آغازین زندگی بشر شبیه است و در آن‌ها چیزی جز آموزش تکفیر و تفسیق، طرد و تشر، و استفاده از تیر و تبر نیست، نادیده بگیرد؟! در این به اصطلاح حوزه‌ها است که منتظرانِ در صف انتحار، تربیت می‌شوند و می‌شود آن چه نباید صورت گیرد.اگر به خروجی این مدرسه‌نماها توجه نشود، گاه تفکیک هایی صورت می گیرد که غیر قابل دفاع، به شدت خسارت بار و برای کشور خطر است. 2. با حوادثی که گذشت، کسانی که امروز قدرت را در افغانستان در دست دارند در آزمونی سخت قرار دارند. بی تردید بهانه ناتوانی از پیشگیری از این حوادث و عجز از پیگیری و مجازات عاملان این گونه جنایات، توجیهی جز حداقل رضایت این قوم، با کرده‌های آن وحشیانِ پلشت ندارد. 3. بی تردید انتظار محکومیت و اقدام عملی در پیشگیری از این حوادث، از قدرت های بزرگ، سازمان های بین المللی و اربابان خرفت ارتجاع بیجاست؛ لکن انتظار از وجدان‌های آزاد به ویژه عالمانِ ادیان و اسلام، انتظاری طبیعی است و سکوت در این باره قابل توجیه نیست. 4. گرچه این حوادث، به قدری تلخ و ناگوار است که ممکن است برخی رفتارهای تنش زا را با خود به بار آورد ،لکن شیعیان فهیم و داغدار و مظلوم افغانستان باید مواظب حرکت های احتمالی باشند که به نفع دشمنان شیعه و افغانستان، داعش و پیراداعشی ها است و از آن رفتارها فاصله بگیرند. چنان که باید در اطراف صاحبان کنونی قدرت در افغانستان و تصمیم در مورد آن ها تاملات جدی داشت و آن ها را در این آزمون آزمود! «الحمد لله رب العالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون» قم ـــ حوزه علمیه ابوالقاسم علیدوست 25/7/1400 ه.ش 11/ربیع الاول/1443 ه.ق ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 5.mp3
6.47M
💠 جلسه پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول تاریخ جلسه : 1400/07/26 صفحات : 7 و 8 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 11.mp3
6.57M
💠 یازدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/07/26 صفحات : 365 و 366 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
91(1).pdf
196.2K
✍️ برگ صفحات 7 و 8 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌، تعریف علم اصول تاریخ : 1400/07/26 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
92(1).pdf
225.3K
✍️ برگه صفحات 365 و 366 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ : 1400/07/26 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم ✅ دلیل دوم: اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه در عصر غیبت از معصوم علیهم السلام در اداره امور اجتماع و مسلم انگاری عدم اعتبار به رأی مردم در اداره شئون آنها در عصر حضور امام علیه السلام. ❇️ إذَا مَاتَ الْمُؤْمِن‏ ... ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا. ⬅️ این روایت از سند معتبری برخوردار نیست و حتی وجود شخص عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَة از نقاط ضعف این حدیث به شمار می‌رود اما امام خمینی(ره) این روایت را پذیرفته است. با توجه به اینکه رجال احادیث برای ما در اولویت دوم قرار دارد فرض را بر این می‌گذاریم که این روایت صحیح است و به تحلیل محتوایی حدیث می‌پردازیم. 🔻 وجه دلالت از منظر امام خمینی(ره): ⬅️ اینکه فقیه به بیان احکام، تبلیغ و استنباط بپردازد، حصن اسلام نیست. زمانی فقیه حصن اسلام است که تشکیل حکومت بدهد و به اجرای عدالت، گرفتن مالیات و ... بپردازد و حافظ جمیع شئون باشد؛ بنابراین فقیه والی است و آنچه در جیمع امور سلطانیه برای رسول و ائمه علیهم السلام وجود دارد، برای فقیه نیز باید باشد. 🔻نقد استدلال: ⬅️ محل بحث تشکیل دولتی است که بدون رأی مردم همه شئون آنها را اداره می‌کند. امام خمینی در بیان خود از رأی مردم به صراحت سخن نگفته است. ⬅️ آیا در خصوص معصوم می‌توان گفت که او بدون رأی و رضایت مردم تشکیل حکومت میدهد و عهده دار همه شئون آنها می‌شود؟ هرچند صرف احکام ، اسلام نیست اما بخشی از اسلام احکام و اعتقادات است که اجرای آنها یعنی حکومت. امام در استدلال خود فرموده است احکام، مطلوبات بالعرض هستند در حالی که حکومت، مطلوب بالعرض برای اجرای احکام می‌باشد. ————————— ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج اصول فقه-دور دوم(1400-1401) - جلسه 6.mp3
6.05M
💠 جلسه ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول تاریخ جلسه : 1400/07/27 صفحات : 7 و 8 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 12.mp3
7.12M
💠 دوازدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/07/27 صفحات : 365 و 366 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢 شیعه و سنی؛ نه تاکتیکی موقت 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در سخنانی با اشاره به هفته وحدت بیان کرد؛ 📝 اگر کسی نگاه فرازمانی، فرامکانی و تمدنی به جهان اسلام داشته باشد و معتقد باشد که باید جهان اسلام به یک تمدن برسد، وحدت همه اقشار جامعه به ویژه وحدت شیعه و سنی را یک ضرورت استراتژیک می‌داند و از دیدگاه وی وحدت یک تاکتیک موقت نیست. 📝 وحدت ضرورتی است که از صدر اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بوده و تداوم پیدا کرده، به همین دلیل ریشه‌های وحدت را در رفتار و گفتار ائمه اطهار(ع) مشاهده می‌کنیم. 📝 دو گروه بزرگ شیعه و سنی نیازمند سیاست، برنامه، ‌راهکار و اجرای خوب هستند و اگر در این فرآیند فکر نشود، وحدت حاصل نمی‌شود و برخی اوقات مایه اختلاف است. 📝 برای اینکه بتوانیم بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کنیم، باید سیاست، ‌برنامه و راهکار وجود داشته باشد و در واقع انسان‌ها را متحول کنیم، به معنای اینکه انسان‌ها سعه صدر و گذشت پیدا کنند. 📝 تلاش‌هایی در زمینه وحدت‌بخشی در جریان است و اقداماتی صورت می‌گیرد، باید این تلاش‌ها، حرکات و اقدامات با برنامه باشد. 📝 خلق فرقه‌ها و افکار منحرف یکی از روش‌های دشمنان است، بزرگ کردن برخی کلمات، حرکات و راه‌اندازی جنگ قبیله‌ای و گروهی عامل دیگر است و به منظور تفرقه به القای تفکر و تعصب به اهل تسنن و شیعه می‌پردازند. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1_1240076889.pdf
210.3K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 91 و 92 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت تاریخ جلسه : 1400/07/28 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه سیاسی(1400-1401) - جلسه 4.mp3
6.22M
💠 - جلسه چهارم (32 - 56) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت تاریخ جلسه : 1400/07/28 صفحات : 91 و 92 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فلسفه تفسیر(1400-1401) - جلسه 2.mp3
7.19M
💠 کریم - جلسه دوم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر تاریخ جلسه : 1400/07/28 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
شناسی اجتهاد از منظر استاد 🔹روش شناسی اجتهاد، حوزه پژوهشی نوظهوری است که برای پویایی بیشتر و گذاشتن صحیح خشت‌های نخستین خود، نیازمند دقت بسیار است. استاد علیدوست از اساتید پیشرو در حوزه روش‌شناسی اجتهاد هستند که یکی از دغدغه‌های ایشان روش شناسی اجتهاد است: «روش‌شناسی با هر اضافه ای به ویژه روش‌شناسی اجتهاد که منطق و روش استنباط است، می‌تواند بحث بسیار فاخری باشد که اگر درست انجام شود، همه‌اش ثمره و فایده است، ولی این نگرانی وجود دارد و تاحدی هم آثارش پیدا شده است که مسیر خودش را طی نکند». 🔹در گفتگو با استاد علیدوست، ایشان به چهار نکته آسیب‌شناسانه در این عرصه اشاره داشتند: 🔹طرح 1️⃣ گاهی در روش‌شناسی مسائلی طرح می‌شود که خیلی فرع فرع است و نمی شود به آنها روش‌شناسی اجتهاد گفت. قرار گرفتن مسائل بسیار فرعی و سلیقه‌ای به جای مسائل اصلی یک آسیب بزرگ است. این را بگذارید کنار اینکه بگوییم مثلا شیخ انصاری اهل تجمیع ظنون در روش استنباط بود یا دیگری صغری کبرایی استنباط می‌کند، اینها مهم است. 🔹طرح 2️⃣ آسیب دوم این است که بحث‌هایی که روش نیست، مطرح شود. مثلا اینکه گفته شود آن آقا مفهوم شرط را قبول دارد یا ندارد. این را روش نمی‌گویند، اگر اینها بخواهد طرح بشود، در این صورت ما باید به تعداد فروع روش داشته باشیم! در حالی که روش یعنی متد عام به طوری که دو مکتب و دو روش کاملا متفاوت را شکل بدهد، یک کلان مسئله باید باشد، مثل اینکه یک کسی نقشی برای مقاصد و نصوص مبین شرایع قائل است و کسی قائل نیست، این جور باید گفت. 🔹روش‌شناسی مجتهدان 3️⃣ از روش افرادی یاد می‌کنند که او روش ندارد، مثلا گفته می‌شود که روش آن آقا این است که شهرت را قبول دارد، این روش نیست، روش باید جوری باشد که فرد را در آن کار شاخص بکند، فرد باید اهل ابتکار و نوآوری باشد. 🔹ورود با فلسفه فقه 4️⃣ افرادی که اهل این کار نیستند نباید ورود کنند، روش‌شناسی از مباحث فلسفه فقه است، کسی که نمی‌داند فلسفه فقه چیست و نمی‌تواند تعریفی از فلسفه فقه بدهد، نباید به این بحث بپردازد. همانطور که کسانی که باید به این بحث بپردازند، اگر نپردازند کار درستی نیست، عکسش هم هست کسانی که اهل این کار نیستند (نباید ورود کنند)؛ مثل فقه معاصر است بعضا کسانی به این بحث می‌پردازند که تخصص این کار را ندارند، ممکن است استادی مکاسب و کفایه را خوب بگوید اما اهل این کار نیست ولی عهده‌دار می‌شود و آن هم عالمی از مشکلات دارد که باید در جای خودش مطرح بشود. نقل از: روشنا:@ravesh_ejtehad ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
14000721tf01.pdf
185.5K
💠 کریم - جلسه اول - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر تاریخ جلسه : 1400/07/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh