eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 95 و 96 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - بررسی ادله نقلی ولایت فقی
1_1302907072.pdf
281.3K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 97 و 98 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - بررسی ادله نقلی ولایت فقیه تاریخ جلسه : 1400/08/26 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📣 (ع) با همکاری جمعی از مراکز علمی به مناسبت دهمین سالگرد رحلت (ره) برگزار می کند: 🔹 همایش " 🔻با سخنرانی: 1. آیت الله 2. آیت الله 3. حجت الاسلام دکتر 4. حجت الاسلام دکتر ▫️دبیر علمی همایش: حجت الاسلام دکتر 🕐 زمان: پنجشنبه، 27 آبان 1400 ساعت 8:30 الی 12 ▪️مکان: پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن جلسات حوزه ریاست 🌐 لینک حضور مجازی در جلسه:👇 https://bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh
AUD-20211119-WA0002.mp3
11.12M
🔻فقیه فقه سیاسی 🔹 بزرگداشت دهمین سالگرد مرحوم آیت الله عمید زنجانی 🔹 همایش علمی تاریخ : 1400/08/27 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما معتقد به وابستگی طلاب به دولت و بیت المال نیستیم / موقوفات حوزوی احیا شوند 🔺 آیت الله علیدوست: 🛎 وقتی این مصاحبه پخش شود، برخی (مسئولین اوقافی) خواهند گفت: این موارد دنبال شده است؛ اما من اثر محسوسی به طور عام در کشور ندیدم. 🛎 غالب مدارس علمیه، موقوفات دارند و یک ریال از دیگر موقوفات نباید وارد مدارس بشود! 🔴 فردا آن نگوید، می خواهد همه موقوفات را برای خودش بردارد، چرا که ابدا اینطور نیست؛ اما وقتی مال وقفی وجود دارد اینکه دقیقا در مسیر وقف به کار گرفته شود، این عقلایی و اخلاقی است و واقف هم قطعا دوست دارد، موقوفه او در این مسیر هزینه بشود. متن کامل مصاحبه در سایت : v-o-h.ir/?p=31169 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 379 و 380 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
null(1).pdf
218.3K
✍️ برگه صفحات 381 و 382 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ موقعیت قضایی علم تاریخ : 1400/08/29 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیستم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 21.mp3
8.71M
💠 جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/08/29 صفحات : 25 و 26 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قض
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 26.mp3
8.64M
💠 بیست و ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / اطمینان تاریخ جلسه : 1400/08/29 صفحات : 381 و 382 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
250.6K
✅ ظرفیت‌های در رویارویی با مسائل دنیای 🔹نویسنده: استاد ◽️چکیده: 🔹برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده‌های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت‌های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید. 🔹برخی از این ظرفیت‌ها عبارت است از: ، قرآنی و روایی عام و . در میان برخی از منبع‌واره انگاشته شده‌ها ظرفیت‌هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می‌شود؛ مانند و که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی‌گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن . 🔹شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام‌وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔷 پدیده فرسایش مغزها در کشور مورد توجه قرار گیرد 🔹 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در همایش "فقیه فقه‌سیاسی" که به مناسبت دهمین سالگرد رحلت آیت‌الله عباسعلی زنجانی که توسط دانشگاه باقرالعلوم(ع) و چند مرکز دیگر علمی در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: احترام به آیت‌الله عمید احترام به ظرفیتی از حوزه و دانشگاه، دانش فقیه، اندیشدن و به روز بودن است. 🔹 مشروح خبر: yun.ir/y8u281
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 22.mp3
8.6M
💠 جلسه بیست و دوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/08/30 صفحات : 25 و 26 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضا
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 27.mp3
7.39M
💠 بیست و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / اطمینان تاریخ جلسه : 1400/08/30 صفحات : 381 و 382 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و دوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 23.mp3
11.66M
💠 جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/09/01 صفحات : 27 و 28 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قض
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 28.mp3
11.53M
💠 بیست و هشتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / اطمینان تاریخ جلسه : 1400/09/01 صفحات : 381 و 382 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📚 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از سخنرانی آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در همایش «فقیه فقه سیاسی» 📕 امروزه علاوه بر مهاجرت با پدید‌ه‌ای به نام فرسایش مغز‌ها یا عدم استفاده از مغز‌ها و ظرفیت‌ها مواجه هستیم. توجهی که به فرار مغز‌ها می‌شود باید به فرسایش مغز‌ها و ظرفیت‌ها نیز صورت بگیرد. ممکن است ظرفیتی مهاجرت نکرده باشد، اما در مشکلات و حجاب معاصرات‌ها فرسایش پیدا می‌کند. 📕 احترام به آیت‌الله عمید احترام به دانش، فقه، عالم و اندیشه است. ولی باید به چند نکته توجه کرد؛ اولاً، در آثار ایشان غلبه حقوق بر فقه مشهود است. ثانیاً، برخی دقت‌ها در آثار ایشان صورت نگرفته است. ثالثاً: ایشان حکم حکومتی را از منابع استنباط می‌داند در حالی که حکم حکومتی می‌گوید، اما فتوای اجتماعی اراده کرده است. رابعاً: چند دهه از کار ایشان می‌گذرد. نکاتی در آثار ایشان وجود ندارد یا نیازمند دقت بیشتر است؛ از این رو می‌طلبد که این موارد جبران شود. 📕 سه پیشنهاد؛ 1 - امتداد فقهی کار‌های موجود ایشان. یعنی در مواردی که می طلبید کار فقهی انجام شود اما این کار را نکرده است، جبران شود. 2 - تکمیل مسائل. ایشان تقریبا 20 جلد آثار دارد و خیلی از مسائل است که باید تکمیل شود. مباحثی مانند مقاصد یا مصلحت از جمله این موارد است. 3 - تعلیقه به آثار. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25360 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✔️ توضیحات آیت الله علیدوست در مورد نشست «تبیین مکتب امام خمینی(ره)» 🔻آیت الله علیدوست در حاشیه همایش فقیه فقه سیاسی مطرح کرد: 💢 مقرر کتاب را نمی شناسم/ برنامه، (ره) بود و ، ! آیت الله علیدوست در حاشیه همایش فقیه فقه سیاسی، در پاسخ به ابهامی در مورد حضورش در نشست علمی تبیین مکتب امام خمینی(ره) گفت: اصل قضیه و شرکت بنده در آن جلسه از باب «(ره)» بوده و موضوع جلسه «تبیین مکتب ایشان و بررسی سب و بهتان» و نه چیز دیگر/ بنده مقرر کتاب را نمی شناسم و از توهینش نیز بی خبر بودم / شما خوب می دانید که بنده از جمله کسانی هستم که بیشترین حساسیت را نسبت به حفظ ساحت علماو بزرگان دارم. 🔹متن بیانات آیت الله علیدوست از قرار ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم ➖راجع به جلسه روز سه شنبه که حضرتعالی سؤال کردید و برخی از دیگر دوستان نیز در این زمینه سؤال داشتند، عرض می کنم که: مدتی قبل، از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با من تماسی گرفته شد که ما قصد داریم راجع به «سب و بهتان» نشستی داشته باشیم. ➖عنوان نشست را پرسیدم، گفتند: «تبیین مکتب امام خمینی(ره)»؛ که اگر دقت کرده باشید این عنوان عین فرمایش مقام معظم رهبری است. علت اینکه سب و بهتان را برای این جلسه انتخاب کرده بودند، به خاطر آن شیطنت شبکه بی بی سی فارسی بود که دی ماه 97، مستندی را ساختند و منتشر کردند با عنوان «بهتان برای حفظ نظام». که در آن بحثی که ربطی به نظام و بعد انقلاب نداشت، را گرفته و منتشر کرده بودند و در ذهن خیلی از مخاطبان هم جا افتاده بود! گفتند می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. من به ایشان گفتم اشکال ندارد، من جلسه را می‏آیم، اما در خصوص موضوع، بنده کمتر صحبت می کنم و صحبت کلانی خواهم داشت. آنها هم استقبال کردند. 🔹پس عنوان جلسه بود: «» و ذیل آن بحث «سب و بهتان» موضوع بحث بود. ما جلسه سه شنبه را رفتیم و مطابق معمول من صحبت کردم، و اشاره کردم به «رابطه شریعت با سیئات اخلاقی» از جمله «سب و بهتان». نتیجه ای هم که گرفتم این بود که فقه و یک فقیه نمی‏تواند بهتان (به معنای تهمت) را اجازه دهد. اینکه کسی در جایی یک اشاره ای به این مطلب بکند، این نمی تواند رویه در فقه شود. ➖البته گفته شده بود که رونمایی از کتاب هم شاید بشود. یعنی کتاب بررسی فقهی سب و بهتان از آقای حسن آقای خمینی، که تقریرات بحث ایشان بود. در جلسه عنوان همین (تبیین مکتب فقهی امام خمینی) بود. و لذا کلمه ای هم از این کتاب توسط بنده گفته نشد. البته یک نقدی بر کتاب توسط حضرت آقای قائنی مطرح شد. اما به جز این، هیچ کلمه ای راجع به بحث کتاب و بحث مقرر و بحث صاحب تقریر و ... مطرح نشد. ➖اینکه بعضی ها گفتند مثلا مقرر کتاب در جاهایی مسائلی داشته، بنده نه آن شخص را می شناسم و نه از توهینش خبر داشتم و نه خواستم رویه غلط توهین به بزرگان را تأیید کنم، و نه خواستم شخص را تایید کنیم، اصلا صحبت نبوده، و شما می دانید که من به هیچ وجه، به هیچ وجه، معتقد نیستم که ما کسی را به خاطر عملکردش، خود شخص را مورد تعرض قرار دهیم. از هر کس باشد، مخصوصاً اگر از یک طلبه محصلی باشد نسبت به یک عالم حوزوی. این را ما تایید نمی کنیم. ➖من تشکر می کنم از شما که از ما سؤال کردید. اینکه حرکت من این جور تلقی بشود که من با حضورم در این جلسه دارم این تفکر (توهین به بزرگان) را تایید می کنم! خیر، بنده این رویه را قبول ندارم. شما خوب می دانید که بنده از جمله کسانی هستم که بیشترین حساسیت را نسبت به حفظ ساحت علماو بزرگان دارم. 🔺 پس اصل قضیه و شرکت بنده در آن جلسه از باب «(ره)» بوده و موضوع جلسه «(ره) و بررسی سب و بهتان» و نه چیز دیگر. والحمدلله رب العالمین. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔶 بیانات آیت الله علیدوست در نشست «تبیین مکتب امام خمینی(ره)» ▪️بیان رابطه شریعت اسلام و سیئات اخلاقی هرچه راجع به شریعت و اخلاق یا شریعت و سیئات اخلاقی گفته می شود، الزاما به معنای رابطه فقه با این نهادها نیست، فقه با همه سنگینی که دارد و ما وظیفه دفاع از آن را داریم اما نمی توانیم صد درصد از همه فقه ها دفاع کنیم. ▪️اقدامات شریعت اسلام در زمینه سیئات اخلاقی سیئات اخلاقی قبل از آنکه اسلامی و دینی باشد، انسانی است. یعنی نیاز نیست انسان دین داشته باشد تا گناه یا خیانت به امانت را پلشت و غیراخلاقی بداند بلکه کافی است انسانی صاحب عقل و خرد و فطرت باشد. بنابراین عموم تعینات اخلاقی، تعینات بشری و انسانی هستند و شریعت اسلام در این باره، عموما موسس نیست. با این وجود، شریعت در این باره ۵ کار صورت داد؛ 1️⃣ اولین کار این بود که حریم افراد را بالا برد و تعرض به آن را بسیار بالاتر از آنچه عقلا در سیئات اخلاقی پلشت می شمردند بالاتر شمرد. در روایات، حتی ابلیس و شیطان هم حریم دارند و نباید حریم او مورد تعرّض قرار گیرد. 2️⃣ کار دوم شریعت این بود که چندسویه عمل کرد؛ یعنی فقط جرم انگاری نکرد، بلکه اثر آخرتی را بالا برد و حتی آثار وضعی برای آن برشمرد. اینکه در روایت است، شخص غیبت کننده مردارخواری می کند، این نیست که در آخرت مردارخواری کند بلکه در همین حال غیبت مردارخواری می کند. قیامت، «یوم تبلی السرائر» است نه 《یوم توجد السرائر》. 3️⃣ کار سوم شریعت دوسویه کارکردن بود به این معناکه فقط پلشت انگاری نکرد بلکه تکلیف قرار داد؛ به عنوان مثال نشستیم غیبتی را می شنویم اما تکالیفی برای ما مشخص شده است. 4️⃣ کار چهارم شریعت اسلام، توسعه دامنه حقوق بود. حدیثی که شیخ اعظم در مکاسب، ۳۰ حق را ذکر می کند ببینید که چقدر دامنه حقوق گسترده شده است. 5️⃣ کار پنجم شریعت مطهر این بود که ماکیاولیزم را نپذیرفت یعنی اسلام نفرمود: هدف وسیله را توجیه می کند. در یک مورد اصلا نپذیرفت و در جاهای دیگر برای مصلحت اهم اجازه داد. نهاد تشخیص مصلحت، ابزارها و نمادهای تشخیص مصلحت و… را مطرح کرد . اسلام نپذیرفت که برای حفظ نظام و یا جاانداختن خطّی و حتی روی کارآوردن فردی، سیئات اخلاقی مجاز است. ▪️بهتان، اساس را به باد می دهد و فضله ای است که اگر در اقیانوس آرام هم بیفتد، همه را خراب می کند. پیامبر اکرم(ص) در مورد «اهل ریب و بدعت پس از ایشان» پنج دستور به اصحاب خود داده‌اند: ۱. اظهار برائت از آنان؛ ۲. سبّ کردن آنان؛ ۳. عیب کردن آنان؛ ۴. وقیعه در مورد آنان؛ ۵. مباهته . برخی بزرگان مانند علامه مجلسی، مباهته را به معنای مبهوت کردن گرفته است. برخی مجتهدین، آن را به مصلحت کشانده اند. برخی دیگر مانند صاحب جواهر هم به تعارض آن با برخی ادله دیگر اشاره می کنند و می گویند نمی توانیم کاری را به کسی نسبت دهیم که انجام نداده است. 🔻تراث سوزی مدرن امروز با تراث سوزی مدرن مواجهیم؛ زمانی صلاح الدین ایوبی به لبنان حمله کرد. مرحوم چمران در کتاب خود می نویسد: «یک هفته آب حمام های لبنان از کتاب های شیعه گرم بود». یک دفعه تراث سوزی آنگونه بود اما الان به شکل دیگری است. یک نفر آنطرف آب، شبهه ای را مطرح می کند که عمده روایات ضعیف است. این شبهه وارد ایران می شود و افراد با انگیزه های مختلف گوش می کنند و به دلیل نداشتن تخصص به آن اعتماد می کنند لذا ما وظیفه داریم با چنگ و دندان از تراث خود حفاظت کنیم. حضرات معصومین در ۱۱ روایت و شاید بیشتر فرمودند: اگر چیزی از ما رسید و با قرآن مخالف بود یا شاهدی از قرآن برای آن نیافتید، کنار بگذارید. ▪️فقه و شریعت اخلاقی شریعت اخلاقی است و فقه برخاسته از این شریعت هم اخلاقی است و عالمانه ایستاده بر قله ما، ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشند اما بطور طبیعی فتاوای غیراخلاقی نباید داشته باشند. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 381 و 382 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
null(2).pdf
278K
✍️ برگه صفحات 383 و 384 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ علم قاضی تاریخ : 1400/09/02 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 24.mp3
7.78M
💠 جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق تاریخ جلسه : 1400/09/02 صفحات : 27 و 28 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قض
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 29.mp3
7.93M
💠 بیست و نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/02 صفحات : 383 و 384 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ بسیج؛ فرهنگی انسانی و جهانی ✔️آیت الله علیدوست 🔹 سه نگاه به بسیج ما می‌توانیم سه نگاه به بسیج داشته باشیم: 1️⃣بسیج؛ یک یک نگاه بیان می‌کند که بسیج یک نهاد مردمی است که در خانه انقلاب شکل گرفت و به عنوان یک تشکیلات امین مدافع انقلاب خود را نشان داد و اکنون که حدود 36 سال از عمرش می‌گذرد هنوز به عنوان چنین نهادی مطرح است. 2️⃣ بسیج؛ یک نگاه دوم به بسیج یک گفتمان و یک فرهنگ است که درگیر اداره، اسم و رسم نیست و ممکن است خود را در یک شخص، یک نهاد و یا در حاکمیت نشان دهد و تأکید من بیشتر بر این مورد است. 3️⃣ بسیج؛ نهادی نگاه سوم بیان می‌کند بسیج نهادی است که نه تنها در خانه انقلاب و در ایران؛ بلکه نهادی است که قابل کپی برداری بوده و امروز در عراق، سوریه و یمن آن را می‌بینیم. ➖بسیج یک است و اختصاص به اسلام ندارد و یک کشور غیرمسلمان نیز می‌تواند از این فرهنگ استفاده کند و به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که بسیج را در هر سه سطح ببینند. ➖بسیج از ابتدا یک نهاد مردمی، ، مقید به خط قرمزها و فراجناحی بوده است و کافی بود که در خانه انقلاب باشید و رهبری امام(ره) و را بپذیرید و عضو این نهاد باشید. 🔹پرهیز از جناح بازی؛ شرط موفقیت بسیج اگر این وضعیت حاکم بر بسیج باید باقی مانده و خطوط قرمزها را رعایت کند و بر جناح‌های خاص نغلتد و آگاه باشد که فروغلتیدن بر سیاست‌های روزمره از عظمت و کارایی بسیج کم می‌کند بسیج در آینده نیز موفق خواهد شد. 🔹لزوم فعالیت علمی و اقتصادی بسیج بسیج نباید به کارهای زودگذر، و لو اینکه نمود بیشتری داشته باشد، بپردازد. ➖بسیج باید در ،کرسی‌های نظریه‌پردازی و فعال باشد و سعی کند در همه صحنه‌ها حضور فعال داشته باشد و خطوط قرمز را حفظ کند و خود را از آسیب‌ها دور نگه دارد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh