eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
591 عکس
74 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه سیاسی - جلسه 12.mp3
15.37M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه دوازدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه بررسی روایات تاریخ جلسه: 97/10/12 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 12.pdf
95.3K
✍️ متن جلسه دوازدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه بررسی روایات تاریخ جلسه: 97/10/12 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 13.mp3
13.5M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه سیزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/19 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 13.pdf
93.5K
✍️ متن جلسه سیزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/19 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 14.mp3
14.69M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه چهاردهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 14.pdf
93.5K
✍️ متن جلسه چهاردهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/10/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ استاد علیدوست: بدون ، متکفل استنباط، نیست 🔹به متکفل استنباط، فقیه نمی‌توان گفت مگر اینکه اولا خودش ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسه‌ای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این می‌شود و فقاهت فاقد روش. 🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه ، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و می‌خواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم متعلق به مدرسه صناعت‌محور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج می‌کند و ندانم که ش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا می‌توانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟! (مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم،‌ تابستان ۱۳۹۱) 🆔 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 15.mp3
14.96M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه پانزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/10 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 15.pdf
97.1K
✍️ متن جلسه پانزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/10 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 16.mp3
14.48M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه شانزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/17 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 16.pdf
90.5K
✍️ متن جلسه شانزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه روایات باب تاریخ جلسه: 97/11/17 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 17.mp3
14.58M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه هفدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مسأله ی دوم - حکومت اسلامی - مقوم یا مقوم ها - امکان یا عدم امکان تعدد فرم و ساختار تاریخ جلسه: 97/11/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 17.pdf
112.6K
✍️ متن جلسه هفدهم فقه سیاسی موضوع: - مسأله ی دوم - حکومت اسلامی - مقوم یا مقوم ها - امکان یا عدم امکان تعدد فرم و ساختار تاریخ جلسه: 97/11/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.MP3
13.35M
✅ استاد : با گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته می‌شود نشست روش‌شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا (اسفند ۱۳۹۷) با سخنرانی استاد علیدوست 🔹استاد : «یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده بحث‌های روش‌شناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای در بحث اجتهاد باشد، توانسته در عرصه بردارد». 🔸نقل از: کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ استاد #علیدوست: با #روش‌شناسی_اجتهاد گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته می‌شود #فایلـصوتی نشست روش‌
🔹روش شناسی فقه صاحب جواهر 🔸استاد علیدوست (سخنرانی در همایش نکوداشت صاحب جواهر، ۱۳۹۷) بسم الله الرحمن الرحیم دوران مرحوم صاحب جواهر دوران باشکوه حوزه علمیه نجف بود، حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی می‌‌‌کردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و… نوشته شد. کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر می‌‌‌شمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود می‌‌‌داند. بیان شده است که جواهر در بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی ایشان نگاشته شده است که به نظر می‌‌‌رسد که این کتاب بیش از سی سالگی ایشان تالیف شده است باشد، زیرا تولد ایشان در قرن دوازدهم است و بر اساس اختلافی که در تاریخ تولد ایشان وجود دارد در خصوص سن نگارش این کتاب فاخر نیز مباحثی مطرح است. ایشان ۹ سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت ۹ ساله‌ای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با وجود شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ کتاب الجهاد آخرین کتاب ایشان است. صاحب الجواهر را صرفا با این کتاب می‌‌‌شناسند، ولی در کنار خدمات استثنایی ایشان، مرحوم صاحب جواهر سه تراث عظیم به جای گذاشتند که نخستین آن جواهر است و دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت. مرحوم شیخ ۱۵ سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد. روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند سومین یادگار ارزشمند ایشان بود؛ ایشان بایسته‌‌‌های اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه الجواهر و فقه جواهری با هم متفاوت هستند؛ آنچه که خالد و ماندگار و جامع و جهانی و جاودان می‌‌‌کند، فقه جواهری است. فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول را مد نظر قرار می‌‌‌دهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ در این گونه همایش‌‌‌ها حتما نباید به مدح پرداخت بلکه می‌‌‌توان با نقد برخی نظرات به توسعه و بسط علوم و همین روش شخصیت‌‌‌های بزرگ نیز کمک کرد. مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت و صفر در نظر نمی‌‌‌گرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمی‌‌‌شود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفاده‌‌‌های روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه می‌‌‌زند. مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر می‌‌‌کنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند. مساله سهله و سمحه در کتاب صاحب جواهر بیان شده است؛ مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمی‌‌‌پذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه می‌‌‌کنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان می‌‌‌کند که سهولت دین اقتضا می‌‌‌کند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی می‌‌‌گیرند و بیان می‌‌‌کنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست. نصوص دینی ما به نصوص مبین مقاصد و مبین شریعت تقسیم شده است، تکلیف ما با نصوص مبین شریعت مشخص است، ولی حال سوال این است که آیا می‌‌‌توان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد؛ برخی بر تایید این مساله قائل هستند. برخی از پژوهشگران نص پسند هستند و بر نصوص مبین مقاصد نقشی قائل نیستند؛ معتقد نیستم که می‌‌‌توان مستقیما به نصوص مبین مقاصد التزام کرد، بلکه باید نصوص مبین شریعت را در کنار نصوص مبین مقاصد ببینیم. 🆔 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 18.mp3
9.3M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه هجدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مقومات حکومت اسلامی تاریخ جلسه: 97/11/30 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 18.pdf
92.4K
✍️ متن جلسه هجدهم فقه سیاسی موضوع: - مقومات حکومت اسلامی تاریخ جلسه: 97/11/30 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📚 مکتب قم و نجف مکمل یکدیگرند/ آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی، بیان کرد: 🔹 مکتب قم و نجف مکمل یکدیگرند؛ آنچه امروزه به عنوان تمایزات فقاهت قم و نجف مطرح است، روش فقاهتی است که عالمان این دو مکتب دارند که البته امروز به قدری به هم آمیخته‌اند که تفکیک آنها از یکدیگر سخت است. 🔹 فقاهت قم در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات ـ به ‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد و... و فقاهت نجف بیشتر نص ‌پسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی بیشتر ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد. 🔹 اینکه بگوئیم با توجه به رسالتی که حوزه علمیه قم برای خود تعریف کرده از ساحت علمی فراتر رفته است و آن را کاملا موفق بدانیم و یک نمره ۱۰۰ بدهیم، به نظرم قضاوت جانبدارانه کرده‌ایم اما در عین حال نوعی حجاب معاصرت در زبان و افکار برخی است که فعالیت‌ها را نمی‌بینند و دائم از حوزه انتقاد می‌کنند. 🔹 آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است. به نظرم این منزلت می‌تواند روبه رشد برود حتی اصلاحاتی نسبت به وضعیت امروز صورت گیرد یا حتی عقب‌گردهایی صورت بگیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18152 🆔 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 19.mp3
14.43M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه نوزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه بحث از مقومات حکومت اسلامی تاریخ جلسه: 97/12/08 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 19.pdf
92.6K
✍️ متن جلسه نوزدهم فقه سیاسی موضوع: - ادامه بحث از مقومات حکومت اسلامی تاریخ جلسه: 97/12/08 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 20.mp3
9.35M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه بیستم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مسأله دوم - قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاریخ جلسه: 97/12/15 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 20.pdf
90.1K
✍️ متن جلسه بیستم فقه سیاسی موضوع: - مسأله دوم - قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاریخ جلسه: 97/12/15 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 21.mp3
14.22M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه بیست و یکم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مسأله دوم - نقد، بررسی و تحقیق تاریخ جلسه: 97/12/22 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 21.pdf
94.5K
✍️ متن جلسه بیست و یکم فقه سیاسی موضوع: - مسأله دوم - نقد، بررسی و تحقیق تاریخ جلسه: 97/12/22 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه سیاسی - جلسه 22.mp3
13.11M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه بیست و دوم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - فرم های حکومت اسلامی تاریخ جلسه: 98/01/21 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh