eitaa logo
علی خادمی
158 دنبال‌کننده
121 عکس
24 ویدیو
28 فایل
ارتباط با ما: @Ali_khademi313
مشاهده در ایتا
دانلود
👈امانت و خیانت در قرآن و حدیث (قسمت چهارم) پس از آشنایی با دو نمونه از امانت‌های الهی، جسم و روح، با نمونه سوم آشنا می‌شویم. سه: عقل 🔹کاربرد واژه‌های هم‌خانواده با عقل در قرآن، ۴۹ مرتبه است. البته اگر کلماتی که همین معنا را می‌دهند ولی از این ماده نیستند را در نظر بگیریم، عدد بسیار بزرگتری به دست می‌آید؛ همچون فکر و اولوا الالباب و... . 🔹در اهمیت این امانت بی‌نظیر الهی همین بس که قرآن حکیم، از قول جهنمیان، یکی از عوامل سقوط را بهره نبردن از نعمت عقل معرفی نموده است: لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ؛ اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم. ملک، آیه ۱۰. 🔹امیرمومنان علیه‌السلام نیز یکی از بزرگترین دلایل بعثت پیامبران را بیرون کشیدن عقل انسان‌ها از زیر خاکستر غفلت دانسته‌اند: وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول. نهج البلاغه، خطبه ۱. 🔹به دلیل همین اهمیت والای عقل است که فقها، آن را یکی از چهار مستند صدور فتوا دانسته‌اند. 🔹گفتنی است عقل را نمی‌توان به صورت دقیق و مستقیم تعریف کرد؛ چنانکه روح نیز چنین است و قرآن به پیامبر می‌گوید وقتی مردم درباره روح از تو سوال کردند، به صورت سربسته و کلی به آنان بگو روح نعمتی خدادادی است: وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا. اسراء، آیه ۸۵. 🔹به همین جهت، عقل را نیز به صورت کلی برایمان معرفی نمودند. در حدیثی از امام رضا علیه‌السلام می‌خوانیم:  اَلْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اَللَّهِ؛ عقل هدیه‌ای الهی است. اصول کافی، ج۱، ص۲۴. 🔹جایگاه بی‌بدیل عقل باعث شده است که عالمان شیعه، نخستین موضوع کتاب‌های حدیثی خود را به آن اختصاص دهند. از باب مثال، مرحوم کلینی در ۸ جلد کتاب کافی، که شامل ۳ بخش اصول و فروع و روضه است و بیش از ۱۶ هزار حدیث را در بر دارد، ۳۵ فصل کلی گشوده که اولین آنها کتاب العقل و الجهل می‌باشد؛ همچنین است بحار الانوار علامه مجلسی. 🔹سليمان ديلمي می‌گويد: به امام صادق عليه‌السلام عرض كردم: فلاني در عبادت و ديانت و فضيلت چنين و چنان است. فرمود: عقلش چگونه است؟ گفتم: نمي‌دانم. فرمود: پاداش به اندازه عقل است. همانا مردي از بني‌اسراييل در يكي از جزاير دريا كه سبز و خرم و پر آب و درخت بود، خدا را عبادت می‌کرد. يكي از فرشتگان از آنجا گذشت و عرض كرد: پروردگارا ! مقدار پاداش اين بنده‌ات را به من نشان بده. خداوند به او نشان داد و او آن مقدار را كوچك شمرد. لذا خدای متعالی به او وحي كرد که همراه او باش. آن فرشته به صورت انساني نزد او رفت. عابد گفت: تو كيستي؟ گفت: مردي عابدم، چون از مقام و عبادت تو در اين مكان آگاه شدم، نزد تو آمدم تا با تو عبادت خدا كنم. پس آن روز را با او بود، چون صبح شد، فرشته به او گفت: جای پاكيزه‌ای داري و فقط براي عبادت خوب است. عابد گفت: اينجا يك عيب دارد. فرشته گفت: چه عيبي؟ عابد گفت: خدای ما چهارپايی ندارد، اگر او خري مي‌داشت، در اينجا مي‌چرانديمش تا گ اين علف از بين نرود. فرشته گفت: پروردگار كه خر ندارد. عابد دوباره گفت: اگر خري مي‌داشت چنين علفي تباه نمي‌شد. پس خدا به فرشته وحي كرد: همانا او را به اندازه عقلش پاداش می‌دهم. (يعني حال اين عابد مانند مستضعفين و كودكان است، كه چون سخنش از روي ساده‌دلي و ضعف خرد است، مشرك و كافر نيست؛ ليكن عبادتش هم پاداش عبادت عالم خداشناس را ندارد). اصول کافی، ج۱، ص۱۲. 🔹شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید عقل چیست؟ فرمودند: چیزی است که به وسیله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آید. آن شخص می‌گوید: پرسیدم پس آنچه معاویه داشت چه بود؟ فرمودند: آن نیرنگ است، آن شیطنت است، آن نمایش عقل را دارد، ولی عقل نیست. اصول کافی، ج۱، ص۱۱. 🔴ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
👈امانت و خیانت در قرآن و حدیث (قسمت پنجم) در این قسمت، نمونه‌ای دیگر از امانات الهی را توضیح می‌دهیم. چهار: نماز 🔹در روایتی از امیرمومنان ع، به صراحت، نماز به عنوان امانت الهی معرفی شده است: چون وقت نماز مى‌شد، رنگ مبارک علی ع تغيير مى‌كرد و به خود مى‌لرزيد. به آن حضرت عرض شد: شما را چه شده است؟ فرمود: وقت امانتى رسيده است كه خداوند متعال آن را بر آسمانها و زمين و كوه‌ها عرضه كرد، اما آنها از پذيرفتنش خوددارى كردند و انسان به عهده گرفت و من با اين ضعف و ناتوانيم نمى‌دانم آيا از عهده برداشتن اين بار، به خوبى برمى‌آيم يا نه! أنّه كانَ عليه السلام إذا حَضَرَ وَقتُ الصَّلاةِ تَلَوَّنَ و تَزَلزَلَ، فقيلَ لَهُ : ما لَكَ ؟ فيقولُ : جاءَ وقتُ أمانَةٍ عَرَضَها اللّهُ تعالى على السماواتِ و الأرضِ و الجبالِ فَأبَينَ أن يَحمِلنَها و حَمَلَها الإنسانُ، في ضَعفِي فلا أدرِي اُحسِنُ إذا ما حَمَلتُ أم لا ؟! مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۲، ص۱۲۴. 🔹امام سجاد ع در حدیث مفصلی که درباره آثار وضعی گناهان بیان داشتند، یکی از عوامل ندامت و عذاب وجدان را قضا شدن نماز می‌دانند. معانی الاخبار، ص۲۷۱. 🔹قرآن در سوره مدثر، نخستین علت جهنمی شدن جهنمیان را ترک نماز معرفی کرده و می‌فرماید: بهشتیان، علت جهنم رفتن جهنمیان را می‌پرسند، آنان نیز ۴ دلیل اصلی را مطرح می‌کنند، ابتدا می‌گویند: لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ؛ ما از نمازگزاران نبودیم. مدثر، آیه۴۳. 🔹همچنین در سوره مریم، پس از آنکه پیامبران و گروهی از ذریه صالح آنان را به نیکی یاد می‌کند، گروهی دیگر از ذریه ناخلفشان گمراه دانسته و علت اصلی گمراهی آنان را هم ضایع کردن نماز معرفی نموده است: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته‌ای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروی نمودند؛ و بزودی (مجازات) گمراهی خود را خواهند دید. مریم، آیه۵۹. گفتنی است مطابق حدیثی صحیح السند از امام صادق ع، مقصود از ضایع ساختن نماز، ترک نماز نیست؛ بلکه مقصود، کاهلی و قضا شدن نماز می‌باشد. فروع کافی، ج۳، ص۲۷۰. 🔹مسعده از امام صادق ع سوال کرد: چرا به زناکار کافر نمی‌گویی، ولی تارک نماز را کافر می‌دانی؟ حضرت فرمود: برای اینکه زناکار و مانند آن (شرابخوار)، این گناه را به سبب شهوتش که بر او غلبه کرده است انجام می دهد؛ ولی تارک نماز، نماز را ترک نمی‌کند مگر به سبب سبک و ناچیز شمردن دستور خدا؛ بر خلاف زنا که برای لذت شخص انجام می‌شود. پس هنگامی که در ترک نماز لذت نیست، فقط خوار نمودن دستور خداست و هر کس دستور خدا را کوچک شمرد، کافر می‌شود. علل الشرایع، ج۲، ص۳۳۹. 🔹ابن‌عباس می‌گوید: در بحبوحه جنگ صفین، امیرمومنان ع مواظب آفتاب بود تا ببيند هنگام نماز فرا رسيده يا نه. به ايشان عرض كردم: يا اميرالمؤمنين! در اين هنگام كه مشغول جنگ هستيم، اين چه كارى است كه انجام مى‌دهى؟ حضرت فرمودند: منتظر زوال هستم تا نماز بخوانم. عرض كردم: يا اميرالمؤمنين! آيا در اين هنگام كه سرگرم جنگ هستيم، وقت نماز است؟ حضرت فرمودند: ما براى چه با اينان جنگ مى‌كنيم؟ ما فقط به خاطر نماز با آنان مى‌جنگيم. بحارالانوار، ج۸۰، ص۲۳. 🔹گفتنی است در همين جنگ، جوانى به خاطر اطاعت كوركورانه از معاويه، در ضمن جنگ، به لعن و دشنام على ع پرداخت! به او گفتند: از خدا بترس، خداوند روز قيامت درباره امروز تو سؤال مى‌كند. آن جوان گفت: من به اين جهت با شما جنگ مى‌كنم كه على‌بن‌ابى‌طالب و شما نماز نمى‌خوانید!! شرح ابن‌ابی‌الحدید، ج۸، ص۳۶. 🔹در پایان این بخش، به نکته مهمی اشاره می‌کنیم که همه واجبات امانت الهی هستند و تصریح به نماز، به خاطر اهمیت فوق‌العاده آن و نقشش در آماده‌سازی انسان برای دیگر تکالیف است. 🔴ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
👈امانت و خیانت در قرآن و حدیث (قسمت ششم) پس از آنکه با دو نوع امانات مردمی و چهار نوع امانات الهی آشنا شدیم، در این قسمت، دو نوع دیگر از امانات الهی را مرور می‌کنیم‌. پنج: مقام 🔹پست و مقام، از دیگر اماناتی است که خدای متعال به انسان سپرده است. در روایات، خصوصا روایات امیرمومنان ع، موارد متعددی از این نوع امانت به چشم می‌خورد؛ به یک مورد بسنده می‌کنیم. 🔹نامه ۵ نهج‌البلاغه، نامه‌ای است که امام ع به استاندار آذربایجان نوشتند: وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِيقَةٍ وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ وَ لَعَلِّي أَلَّا أَكُونَ شَرَّ وُلَاتِكَ لَكَ وَ السَّلَامُ؛ حكمرانى براى تو طعمه نيست، بلكه امانتى است بر عهده‏‌ات، و از تو خواسته‏‌اند دستور ما فوق خود را رعايت نمايى. تو را حقّى نيست كه در امور رعيت به دلخواهت رفتار كنى، و جز به اعتماد به فرمانى كه تو را مى‏‌رسد، به كار بزرگى دست بزنى. مالى از مال خداى بزرگ در اختيار توست، و تو از جمله خزانه‏‌داران او هستى تا آن را به من تحويل دهى. اميد است من از بدترين واليان براى تو نباشم، و السلام. 🔹باید توجه داشت که این امانت، فقط برای پست‌های بزرگ نیست و هر کس در هر منصب کوچک و بزرگ، مخاطب این هشدار امیرالمومنین ع است. 🔹آری، در منطق اسلام، مقام، یک غنیمت و طعمه نیست که برای آباد کردن دنیای انسان باشد؛ بلکه تکلیف و مسوولیتی است که خداوند برای خدمت به خلقش بر عهده عده‌ای نهاده است. لذا اگر کسی به جای این نگاه مسوولیت‌گرایانه، بخواهد مقامش را نردبانی برای شهوات قرار دهد، مخاطب این سخن رسول‌خدا ص خواهد بود: یا اَباذَر، مَن أحَبَّ أن یتَمَثَّلَ لَهُ الرِّجَالُ قیاماً فَلیتَبَّوَأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ؛ ای اباذر، کسی که دوست داشته باشد دیگران دست به سینه در مقابل او ایستاده باشند، جایگاه او در جهنّم آماده شده است. بحارالانوار، ج۷۴، ص۹۰. شش: فقر 🔹یکی از وظایف حتمی دولت‌ها، خصوصا دولت اسلامی، از بین بردن فقر در مرحله اول، و رسیدگی به فقرا در مرحله دوم است. در کنار دولت، توده مردم نیز وظیفه رسیدگی به نیازمندان جامعه را دارد. خدای متعال ضمن تاکید فراوان به رسیدگی به فقرا، از فقیر نیز خواسته است آبروی خود را در جامعه حفظ کرده و فقر را امانت الهی بداند. 🔹رسول‌خدا ص به امیرمومنان ع فرمودند: یا علی، إنَّ اللّه َ جَعَلَ الفَقرَ أمانَةً عندَ خَلقِهِ ، فَمَن سَتَرَهُ أعطاهُ اللّه ُ مِثلَ أجرِ الصائمِ القائمِ؛ ای علی، خداوند فقر را نزد خلق خود امانت نهاده است. بنابراين، هر كس آن را مخفى نگه دارد، خداوند پاداش روزه‌گيرِ شب‌زنده‌دار را به او عطا فرمايد. اصول کافی، ج۲، ص۲۶۰. 🔹صائب تبریزی، شاعر حکیم قرن ۱۱، با الهام از روایات، برای هر دو گروه فقرا و اغنیا چنین سروده است: دست نیاز چو پیش کسان می‌بری به عجز پل بسته‌ای که بگذری از آبروی خویش **** از تلخی سوال، آنان که واقفند فرصت به لب گشودن سائل نمی‌دهند 🔴ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
👈امانت و خیانت در قرآن و حدیث (قسمت هفتم) اکنون نوبت آن رسیده که با هفتمین امانت الهی آشنا شویم. هفت: همسر 🔹تعبیر نمودن از همسر به امانت، تعبیری لطیف است که در هیچ مکتب الهی یا غیرالهی دیده نمی‌شود. در این تعبیر، قدرت فیزیکی برتر شوهر و نقش مدیریتی او، به خوبی کنترل شده و اجازه سوءاستفاده به برخی شوهران فرصت‌طلب داده نمی‌شود. 🔹این نگاه بی‌نظیر به زن، پاسخ معاندان یا جاهلانی است که با استناد به آیات قرآنی، مبنی بر سپردن مدیریت زندگی به مرد، سعی در بدبین کردن بانوان به اسلام عزیز دارند. 🔹مستند این نوع از امانت الهی، بخشی از خطبه پیغمبر اكرم ص در حجه الوداع است که فرمود: اِتَّقُوا اللّهَ فِی النِّساءِ فَاِنَّكُمْ اَخَذْتُموهُنَّ بِاَمانَةِ اللّهِ...؛ تقوای خدا را درباره زنان رعایت کنید؛ زیرا آنان را به عنوان امانت الهی گرفته‌اید. تحف العقول، ص۳۴. 🔹همچنین امام صادق ع در همین زمینه فرمود: اِذا اَرادَ الرَّجُلُ اَنْ یَتَزَوَّجَ الْمَرْأةَ فَلْیَقُلْ: اَقْرَرْتُ بِالْمیثاقِ الَّذی اَخَذَ اللّهُ: اِمْساكٌ بِمَعْروفٍ اَوْ تَسْریحٌ بِاِحْسانٍ؛ وقتی كه مردی می‌خواهد ازدواج كند، بگوید اعتراف می‌كنم به پیمانی که خداوند از من گرفته است و آن اینكه زن را به شایستگی نگهداری كنم و یا به نیكی طلاق دهم. فروع کافی، ج۵، ص۵۰۲. 🔹یعنی در صورتی که آن زندگی به بن‌بست برسد و قصد جدایی داشته باشند، باز هم باید با زن، که امانتی الهی است، به شایستگی برخورد کرد. 🔹البته بانوان ارجمند نیز توجه داشته باشند که این نگاه متعالی اسلام به زن، سبب تحقیر شوهر نگردد. به همین خاطر، در کنار تاکید فراوان به رعایت حقوق زن، جایگاه مرد هم مورد دقت قرار گرفته است. 🔹در حدیثی صحیح‌السند نقل شده: عده‌ای به پیامبر(ص) گفتند: ما گروهی از مردم را دیدیم که بر بعضی دیگر سجده می‌کردند. پیامبر(ص) فرمود: اگر می‌خواستم کسی را فرمان دهم که بر دیگری سجده کند، حتماً امر می‌کردم که زن بر شوهر خود سجده کند. فروع کافی، ج۵، ص۵۰۸. 🔹خواننده عزیز توجه دارد که سجده، عبادتی منحصر به فرد برای خدای متعال است و بر غیر او جایز نیست؛ پیامبر ص نیز برای بااهمیت جلوه دادن حق مرد، به خاطر زحماتی که برای اداره زندگی می‌کشد، این مطلب را بیان فرمود. 🔹آری، اسلام عزیز با نگاه جامع خود به مسائل گوناگون، نسخه دقیقی می‌پیچد تا آسیب خاصی به برنامه مورد نظر وارد نشود. اگر همه ما به این نسخه شفابخش برای تنظیم روابط زن و شوهر عمل می‌کردیم، شاهد طلاق‌های بی‌مورد و زیاد نبودیم! 🔴ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈امانت و خیانت در قرآن و حدیث (قسمت هشتم) هشت: فرزند 🔹فرزند، این هدیه بی‌نظیر الهی، یکی از مهمترین امانات الهی است که وجودش زندگی انسان را لذت‌بخش می‌کند؛ لذتی که با هیچ کدام از لذات دنیا قابل مقایسه نیست. 🔹برای پی بردن به اهمیت این نعمت بزرگ، کافی است نگاهی به زندگانی کسانی بیندازیم که از این موهبت بی‌بهره‌اند و از هر روزنه امیدی برای بچه‌دار شدن استفاده کرده و هزینه‌هایی سنگینی را هم متحمل می‌شوند. 🔹پسر یا دختر بودن این عطیه الهی، ارتباطی با میزان ارزش آن نداشته و قرآن و روایات کوشیده‌اند تا نگاهی فراجنسیتی به انسان بدهند. 🔹در آیات ۴۹ و ۵۰ سوره شوری می‌فرماید: (مالکیّت و حاکمیّت آسمانها و زمین از آن خداست؛ هر چه را بخواهد می‌آفریند؛ به هر کس اراده کند دختر می‌بخشد و به هر کس بخواهد پسر. یا پسران و دختران را با هم به آنان می دهد و هر که را بخواهد نازا می کند؛ یقیناً او دانا و تواناست). 🔹امام صادق علیه‌السلام نیز در تعبیری لطیف، پسران را نعمت و دختران را پاداش الهی شمرده و فرمودند: البَناتُ حَسَناتٌ و البَنُونَ نِعَمٌ و الحَسَناتُ يُثابُ علَيها و النِّعَمُ مَسؤولٌ عَنها؛  دختران حَسَنه هستند و پسران نعمت. براى حسنات پاداش داده مى‌شود و از نعمت‌ها بازخواست مى‌شود. بحار الانوار، ج۵۹، ص۲۶۰. 🔹امانت بودن فرزند، از دو جهت قابل تصور است: ۱. از بعد ارتزاق؛ از آنجا که خداوند متعال مالک واقعی مال انسان است، دستور داده تا بخشی از آن را صرف مخارج فرزند کند؛ فرزندی که پیش از اینکه عیال پدر باشد، عیال خداوند است. ۲. از بعد تربیتی؛ گرچه تربیت معلول عواملی متعدد است، ولی نقش آموزش درون خانه و نیز اخلاق عملی والدین، نقشی ویژه است. به این روایت دقت کنید: روزی پیامبر اکرم (ص) از کوچه‌ای می گذشتند و نگاه مبارکشان به گروهی از کودکان افتاد که در حال بازی بودند. پیامبر فرمودند: «وای بر احوال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان».  اصحابی که حضور داشتند از پیامبر سئوال کردند: یا رسول الله! پدرانشان مشرک‌اند؟ فرمودند: «نه، بلکه پدران مؤمن و مسلمان دارند». اصحاب پرسیدند: پس علت تأسف شما چیست؟ فرمودند: پدران و مادران آخرالزمان بیشترین توجه خود را صرف برآوردن نیازهای مادی فرزندان خود نموده و از تربیت دینی آن‌ها غافلند. برخی از آنها چیزی از واجبات و فرائض را به فرزندانشان نمی‌آموزند و اگر فرزندی شخصاً برای یاد گرفتن احکام اقدام نمود، او را از این کار باز می دارند و به بهره بسیار اندکی از دنیا برای آنها راضی می‌شوند.  آنگاه پیامبر فرمودند: «من از آنها بیزارم و آنها نیز از من بیزارند»!! بحار الانوار، ج۲۳، ص۱۱۴. 🔹پایان‌بخش این بحث، حدیثی تامل‌برانگیز از رسول‌خدا(ص) است: يَلزَمُ الْوالِدَينِ مِنَ الْعُقُوقِ لِوَلَدِهِما ما يَلزَمُ الْوَلَدَ لَهُما مِن عُقُوقِهِما؛ پدر و مادر عاق فرزند می‌شوند، مانند عاق شدن فرزند از جانب پدر و مادر. فروع کافی، ج۶، ص۴۸. 🔴ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
👈امانت و خیانت در قرآن و حدیث (قسمت نهم) نهم: ولایت 🔹در میان روایاتی که به تفسیر آیات مربوط به امانت الهی پرداختند، بیشترین روایات اختصاص به ولایت امیرمومنان علیه‌السلام و اولاد طاهرینش علیهم‌السلام دارد. 🔹در تفسیر کنز الدقائق، ۱۳ روایت در تفسیر آیه: انا عرضنا الامانه علی.... نقل شده که ۸ موردش، به بزرگترین مصداق امانت الهی یعنی ولایت اختصاص دارد. کنز الدقائق، ج۱۰، ص۴۴۹ به بعد. 🔹ابوخالد كابلی، از شيعيان مخلص و اصحاب امام سجاد(ع) و امام باقر(ع)، می‌گويد: خدمت امام باقر(ع) رسيدم، ايشان غذا خواست و با هم از آن غذا خورديم. غذا آن چنان عالی بود كه خوش تر و گواراتر از آن در همه عمر نخورده بودم. پس از غذا، آن حضرت به من فرمود: اي اباخالد، غذا را چگونه يافتی؟ عرض كردم: بسيار خوب، كه گواراتر از آن در همه عمرم نخورده بودم، ولی به ياد اين آيه (تكاثر) افتادم كه خداوند می‌فرمايد: «ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ يَومَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ؛ سپس در روز قيامت قطعا از نعمت‌هايی كه داشته ايد پرسش خواهيد شد‍». (سوره تكاثر، 8). امام باقر(ع) ضمن خطا دانستن برداشت او از آیه، فرمود: منظور از آيه اين است كه از حق و حقیقیتی که بر آن هستید (ولایت) می‌پرسند. محاسن، ج۲، ص۳۹۹. 🔹آری، وقتی مومن رزق حلال به دست می‌آورد و بدون اسراف‌کاری مصرف می‌کند، گناهی نکرده تا مورد بازخواست الهی قرار گیرد. 🔹همچنین نقل شده است که ابوحنیفه‌ از حضرت‌ صادق‌ (ع) دربارهٔ‌ معنای‌ آیه‌ فوق سوال کرد. حضرت‌ به‌ او گفتند: ای‌ نعمان‌! نعیم‌ در نزد تو چه‌ معنی‌ دارد؟! ابوحنیفه‌ گفت‌: مراد، قوت‌ و غذای‌ انسان‌ است‌ از طعام‌ و آب‌ خوشگوار! حضرت‌ گفتند: اگر خداوند تو را در روز قیامت در برابر خود وقوف‌ دهد تا آنکه‌ از یکایک‌ از غذاهائی‌ که‌ خورده‌ای‌ و از یکایک‌ از آشامیدنی‌هائی‌ که‌ نوشیده‌ای‌ پرسش‌ به‌ عمل‌ آورد، بنابراین‌ وقوف‌ تو در پیشگاه‌ او بسیار طول‌ می‌کشد! ابوحنیفه‌ گفت‌: فدایت‌ شوم‌، مراد از نعیم‌ در نزد شما چیست‌؟! حضرت‌ گفتند: ما اهل‌ بیت‌، نعیم‌ هستیم‌ که‌ خداوند به‌ سبب‌ ما نعمت‌ خود را بر بندگان‌ خود ارزانی‌ داشته‌ است‌. و به‌ برکت‌ ما بندگان‌ خدا الفت‌ گرفتند بعد از آنکه‌ با یکدگر خلاف‌ داشتند. و به‌ برکت‌ ما خداوند بین‌ دل‌های‌ آنان‌ مهر و عطوفت‌ و محبّت‌ ایجاد کرد، و آنان‌ را برادر یکدیگر قرار داد بعد از آنکه‌ با هم‌ دشمن‌ بودند. و به واسطهٔ‌ ما، خداوند آنها را به‌ اسلام‌ رهبری‌ نمود؛ و اسلام‌ نعمتی‌ است‌ که‌ منقطع‌ نمی‌شود. و خداوند از نعیمی‌ که‌ به واسطهٔ‌ آن‌ نعیم‌ به‌ آنها نعمت‌ داده‌ است‌ بازپرسی‌ می‌نماید؛ و اوست‌ پیغمبر (ص) و عِتْرَت‌ او (ع). مجمع البیان، ج۱۰، ص۸۱۳. 🔹خواننده گرامی توجه دارد که منظور اینگونه روایات، پرسش نکردن از نعمت‌های مادی نیست، بلکه می‌خواهند خطای بزرگی که در ذهن مخاطب بود را اصلاح کنند. مخاطبی که گمان می‌کرد بزرگترین نعمت الهی که مورد پرسش و پاسخ قرار می‌گیرد خوراکی‌هاست، با فرمایش امام (ع) متوجه شد باید افق نگاه خود به نعمت‌های الهی را تغییر دهد و در صدر همه نعمت‌ها، ولایت امیرمومنان و اولادش (ع) است. 🔹در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که دلیل اهمیت والای نعمت ولایت، نقش آن در مسیر سلوک الی الله و رسیدن به کمال و عبودیت است. بی‌شک طی طریق به سوی خدای متعال، فقط با راهبری امامان معصوم ع امکانپذیر است. در حدیثی که از امام باقر ع نقل شده می‌خوانیم: بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‌؛ به وسیله ما خدا پرستش شد و به وسیله ما خدا شناخته شد و به وسیله ما خدای تبارک و تعالی یگانه شناخته گردید و محمد(ص) پرده‌دار خدای تبارک و تعالی است (تا واسطه میان او و مخلوقش باشد»). اصول کافی، ج۱، ص۱۴۵. 🔴ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
هدایت شده از  ستاد ترویج احکام
🔰ستاد ترویج احکام ⬅️ راهی سریع برای رسیدن به پاسخ مسائل شرعی 📝 🔷🔹گروهی از بهترین و باتجربه ترین اساتید احکام کشور گردهم آمده‌اند تا احکام و مسائل مبتلابه را که با آن مواجه هستیم بیان کنند👌 ✅شما می توانید سوالات شرعی خود را از طریق ادمین برای ما ارسال کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ داده شود⏰ 💎 با عضویت در این کانال ،دغدغه ای در مسائل شرعی نخواهید داشت😉 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام ،شریک شوید🙏 ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 📲کانال ما در ایتا: ╔══════••⚬⚬••═════╗ @setadeahkam ╚══════••⚬⚬••═════╝ 🖥 وب سایت: ╔══════••⚬⚬••═════╗ ahkam.org ╚══════••⚬⚬••═════╝ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
منبر- جلسات هفتگی -حجت الاسلام خادمی.mp3
8.06M
🎧 حجت الاسلام خادمی 🏴 جلسات هفتگی صبح های جمعه 📆 امروز جمعه (۱۴۰٢/٢/٢٩ )| قم دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی https://eitaa.com/noorihamedani
منبر-جلسات هفتگی - حجت الاسلام خادمی.mp3
7.09M
🎧 حجت الاسلام خادمی 🏴 جلسات هفتگی صبح های جمعه 📆امروز جمعه_(۱۴۰٢/٣/٢۶)| قم دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی https://eitaa.com/noorihamedani
🏴شهادت مظلومانه جواد الائمه تسلیت باد🏴 👈چهار حدیث اجتماعی از امام جواد (علیه‌السلام) ۱. منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ؛ هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک است. بحارالانوار، ج ۷۵، ص۸۲ ۲. العامِلُ بِالظُّلْمِ وَالْمُعینُ لَهُ وَالرّاضی بِهِ، شُرَکاءٌ؛ انجام‌دهنده ظلم و کمک‌دهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود. کشف الغمّه، ج۲، ص۳۴۸. ۳. مـَنْ أمِـلَ فـاجِـرا کانَ اَدْنی عُقُوبَتِهِ الْحِرْمانُ؛ هر کس به انسان بدکاری امید داشته باشد، کمـترین عقـوبت او، محرومیت و نرسیدن به آرزوی خود است. مسند امام جواد ع، ص۲۴۸. ۴. لا یَضُرُّک سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ؛ کسی که طالب رضایت خداوند متعال باشد، دشمنی ستمگران، او را زیان و ضرر نمی‌رساند. بحارالأنوار، ج۷۵، ص‌۳۸۰. •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند، درباره دیگران بگویید. امام محمد باقر(ع) سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر(ع) را تسلیت عرض می‌کنیم.
🏴وصیت امام باقر علیه‌‌السلام🏴 🔻قال الصادق علیه السلام: قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: پدرم امام باقر علیه‌السلام به من فرمود: ای جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه‌خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند. 📚فروع کافی، ج۵، ص۱۱۷. چرا ده سال؟ فرزند آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی از قول معظم‌له چنین نقل کردند: در این روایت، ده سال خصوصیّت دارد. گویا وصیّت‌نامه حضرت به نوعی اشاره اجمالی به قاتل ایشان است. امام باقر (ع) در سال ۱۱۴ از دنیا رفتند. هشام بن عبدالملک سال ۱۲۵ قبل از ایّام حجّ از دنیا رفته است. بعد از شهادت حضرت امام باقر (ع)، هشام ده سال بیشتر زندگی نکرده و سال دهم از دنیا رفته است. حضرت امام باقر (ع) به سبب این وصیّت، یک نوع اخبار غیبی به زمان مرگ هشام داده‌اند. منبع: درس خارج استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی، تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲. •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
برای شب و روز عرفه، دعاهای مختلفی وارد شده است. در بخشی از دعای سید الشهدا ع در روز عرفه می‌خوانیم: «مَتی غِبْتَ حَتّی تَحْتاجَ اِلی دَلِیلٍ یدُلُّ عَلَیک، وَ مَتی بَعُدْتَ حَتّی تَکونَ الْآثارُ هِی الّتِی تُوصِلَ اِلَیک، عَمِیتْ عَینٌ لا تَراک عَلَیها رَقِیباً؛ کی نهان بوده‌ای تا محتاج برهانی باشی که بر تو دلالت کند؟ و کی دور گشته‌ای که آثار و علائم به تو رسانند؟ کور است چشمی که تو را مراقب و مواظب خود نداند!». چه زیبا سروده است فروغی بسطامی: کی رفته‌ای زدل که تمنا کنم تو را  کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را  با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را التماس دعا از همه عزیزان •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
👈به مناسبت امروز، روز خاتم‌بخشی امیرمومنان علیه‌السلام، و دهه ولایت، گزیده‌ای از قصیده مرحوم صامت بروجردی تقدیم می‌شود: 🌸🌸🌸 ۱. هر که را خواهند در حشمت سلیمانش کنند باید اول خاک پای شاه مردانش کنند ۲. آنکه شاهان جهان با تخت و تاج سروری آرزوی آستان‌بوسی ز دربانش کنند ۳‌. صالح و شیث و شعیب و هود و داود نبی جمله کسب معرفت اندر دبستانش کنند ۴. یک جو از مهر علی آید فزون اندر عیار با عبادت‌های کونین ار که میزانش کنند ۵. دردمندان را سر کویش نه گر دار الشفاست حیرتم آن درد را پس با چه درمانش کنند •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
هدایت شده از علی
ای بی‌کفن که بر کفن خلق، نام توست شاهی اگر نشسته به تختی، غلام توست سرچشمه‌ تداوم دین بر زمین پست از ارتفاع حنجره تشنه کام توست هرجا که جاده‌ای و سواری و مقصدی‌ست درگیر شرم، از سفر ناتمام توست "زخم از ستاره بر تنت افزون" و آسمان با سیل اشک در صدد التیام توست آتش چگونه شرم ندارد ز سوختن وقتی که خاندان نبی در خیام توست شش‌گوشه است قبر تو، زیرا که دست‌ها از هر طرف دراز به شوق سلام توست مشک برادر تو اگر شد تهی ز آب این اشک‌ها مقدمه‌ انتقام توست ✍شاعر: جناب آقای افشین علا
Rooz1-Moharram1402-3.mp3
30.98M
ا🖤 السلام علیک یا اباعبدالله 🖤 مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) ا==================== ا📆 روز اول محرم ۱۴۴۵ هـ.ق ا📅 چهارشنبه / ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲ ا==================== ا🎙 سخنران سوم: حاج‌آقای خادمی ا==================== ا#️⃣ ا 🖇 در شبکه‌های مجازی : [[ تلگرام| اینستاگرام | ایتا ]] 🆔 @Golpayegani_Official
✍ضمن تسلیت شهادت حضرت زین‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام، بخشی از دعای ۳۸ صحیفه سجادیه، که برخی آسیب‌های اجتماعی و رفتاری را در قالب عذرخواهی به ما آموزش می‌دهد، تقدیم می‌شود: 🔹خداوندا، از‌ تو‌ معذرت مى‌خواهم از‌: ۱. ظلمى که‌ در‌ برابر من‌ بر‌ مظلومى واقع شده ‌و‌ من‌ ستمدیده را‌ یارى نکرده‌ام؛ ۲. و‌ از‌ نیکى ‌و‌ محبتى که‌ به‌ من‌ شده ‌و‌ قدردانى ‌و‌ سپاسگزارى ننموده‌ام؛ ۳. و‌ از‌ خطاکارى که‌ از‌ من‌ عذر خواسته ولى عذرش را‌ نپذیرفته‌ام؛ ‌ ۴. و‌ از‌ گرفتار ‌و‌ بینوایى که‌ از‌ من‌ کمک خواسته ‌و‌ من‌ ترتیب اثرى به‌ خواسته اش نداده ام؛ ‌ ۵. و‌ از‌ حق صاحب‌حق با‌ایمانى که‌ بر‌ من‌ لازم بوده ‌و‌لی آن را رعایت نکرده‌ام؛ ‌ ۶. و‌ از‌ عیب مومنى که‌ برایم آشکار شده ‌و‌ من‌ سرپوشى نکرده ام؛ ۷. و (بالاخره) از‌ هر‌ گناهى که‌ برایم پیش آمده ‌و‌ از‌ ‌آن اجتناب ننموده ام. از تو‌ معذرت مى‌خواهم ای‌ خداى من‌، از‌ اینهایى که‌ برشمردم ‌و‌ نظایر اینها؛ معذرتى از‌ روى پشیمانى که‌ اگر مانند آنها براى من‌ اتفاق افتاد، واعظ ‌و‌ پنددهنده من باشد. 🔹اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیک: مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِی إِلَیّ فَلَمْ أَشْکرْهُ، وَ مِنْ مُسِی‏ءٍ اعْتَذَرَ إِلَیّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ، وَ مِنْ ذِی فَاقَةٍ سَأَلَنِی فَلَمْ أُوثِرْهُ، وَ مِنْ حَقِّ ذِی حَقٍّ لَزِمَنِی لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفِّرْهُ، وَ مِنْ عَیبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِی فَلَمْ أَسْتُرْهُ، وَ مِنْ کلِّ إِثْمٍ عَرَضَ لِی فَلَمْ أَهْجُرْهُ. أَعْتَذِرُ إِلَیک -یا إِلَهِی- مِنْهُنَّ وَ مِنْ نَظَائِرِهِنَّ اعْتِذَارَ نَدَامَةٍ یکونُ وَاعِظاً لِمَا بَینَ یدَیّ مِنْ أَشْبَاهِهِنَّ.     •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
🔴در نظرسنجی انجام‌شده از بیش از ۵۸۰ روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که «نوع پوشش زن می‌تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود».      •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
✍توصیف امام سجاد علیه‌السلام از اسارت😭 امام صادق علیه‌السلام از امام باقر عليه‌السلام چنین نقل کردند: از پدرم على بن الحسين (زين العابدين) عليه‌السلام درباره بردن او به سوى يزيد پرسيدم، فرمود: «مرا بر شترى لَنگ و بدون جهاز، سوار كردند و سر حسين عليه‌السلام بر بالاى عَلَمى بود و زنانمان، پشت سرِ من، بر استرانى بدون پالان سوار بودند. كسانى كه ما را مى‏‌بردند، از پشت سر و گرداگردمان، با نيزه، ما را احاطه كرده بودند و آزار مى‏‌دادند. اگر اشكى از ديده يكى از ما فرو مى‏‌چكيد، با نيزه به سرش مى‏‌كوبيدند. تا آنكه وارد شام شديم، جارچى جار زد: اى شاميان! اينان، اسيران اهل‌بيتِ ملعون‌اند».😭😭 فِي كِتَابِ اَلْمَصَابِيحِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍِّّ سَأَلْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَنْ حَمْلِ يَزِيدَ لَهُ فَقَالَ حَمَلَنِي عَلَى بَعِيرٍ يَظْلَعُ بِغَيْرِ وِطَاءٍ وَ رَأْسُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى عَلَمٍ وَ نِسْوَتُنَا خَلْفِي عَلَى بِغَالٍ فأكف وَ اَلْفَارِطَةُ خَلْفَنَا وَ حَوْلَنَا بِالرِّمَاحِ إِنْ دَمَعَتْ مِنْ أَحَدِنَا عَيْنٌ قُرِعَ رَأْسُهُ بِالرُّمْحِ حَتَّى إِذَا دَخَلْنَا دِمَشْقَ صَاحَ صَائِحٌ يَا أَهْلَ اَلشَّامِ هَؤُلاَءِ سَبَايَا أَهْلِ اَلْبَيْتِ اللعون [اَلْمَلْعُونِ]. 📚إقبال الأعمال، سید ابن‌طاوس، ج۲، ص۵۸۳.     •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
Borgee-1.mp3
38.64M
یادی از خطبای گذشته(۱) سخنرانی مرحوم سیدمرتضی برقعی‌ قمی از سخنرانان طراز اول قم پیش از انقلاب (درگذشته ۱۳۶۶ شمسی)   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
🏴در آستانه شهادت مظلومانه سبط اکبر، امام حسن مجتبی علیه‌السلام، حدیثی پرمعنا از آن حضرت تقدیم می‌شود: 🔹اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ؛ 🔹شما را به تقواى الهى و انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا انديشيدن، پدر و مادر همه خوبی‌هاست. مجموعه ورام، ج۱، ص۵۲. •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹