eitaa logo
علی خادمی
160 دنبال‌کننده
98 عکس
22 ویدیو
28 فایل
ارتباط با ما: @Ali_khademi313
مشاهده در ایتا
دانلود
دوره ۴ جلدی اصول کافی، با ترجمه، چاپ اسلامیه. متاسفانه جلد ۲ آن موجود نیست. عزیزی که ساکن قم است و به این کتاب نیاز دارد، در پی‌وی اعلام کند تا تقدیم کنم.
۴ نسخه قرآن، بدون ترجمه، خوش‌خط. عزیزی که ساکن قم است و برای خود یا جایی نیاز دارد، در پی‌وی اعلام کند.
💠 ٢۴ ذی الحجه مطابق با روز مباهله 🔹 فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ‏.( سوره آل عمران، آیه ۶۱) نزول آیه مبارکه مباهله، واضحترین دلیل و عالی ترین مدرک برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت علی (علیه السلام) بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله می‌باشد). 🔸 مفسران و محدثان شیعه و اهل سنت تصریح کرده‌اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شده است، و آن حضرت تنها فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و علی (علیهم‌السّلام) را همراه خود به میعادگاه برد. بنا بر این منظور از "ابنائنا" در آیه منحصرا حسن و حسین ( علیهما ‌السّلام) و "نسائنا" فاطمه ( علیها ‌السّلام) و منظور از "انفسنا" تنها علی ( علیه ‌السّلام) بوده است. احادیث فراوانی در این زمینه نقل شده است. 🔸 جریان مباهله پیامبر(صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می باشد، بلکه این واقعه مهم بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام) دلالت می‌کند. بر این اساس، شیعیان معتقدند امام علی(علیه السلام) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است.
SDOC-07F47D7FDFB17CA020A16DDEF945BD42-07-06-SI.pdf
1M
مقاله *توحیدباوری اصحاب امام حسین علیه‌السلام* به قلم: علی خادمی منتشرشده در فصلنامه علمی‌تخصصی ره‌توشه محرم ۱۴۴۶           •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           🌷@alikhademi110🌷
یا حسین! ای بی‌کفن که بر کفن خلق، نام توست شاهی اگر نشسته به تختی، غلام توست سرچشمه‌ تداوم دین بر زمین پست از ارتفاع حنجره‌ تشنه‌کام توست هر جا که جاده‌ای و سواری و مقصدی‌ست درگیر شرم، از سفر ناتمام توست "زخم از ستاره بر تنت افزون" و آسمان با سیل اشک در صدد التیام توست آتش چگونه شرم ندارد ز سوختن؟ وقتی که خاندان نبی در خیام توست شش گوشه است قبر تو زیرا که دست‌ها از هر طرف دراز به شوق سلام توست مشک برادر تو اگر شد تهی ز آب این اشک‌ها مقدمه‌ انتقام توست... ✍افشین علا
اعلام برنامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعلام برنامه
🔴مادربزرگ و امام حسین علیه‌السلام🔴 خادم اهل بیت در عمرش فخر باید به خدمتش بکند مثل مادربزرگ خانه‌ی ما که خداوند رحمتش بکند پیرزن، سال‌‌های آخر عمر سخت دلبسته شد به خاموشی چیزهای کمی به خاطر داشت مبتلا بود به فراموشی روزی از روزها به او گفتم گرچه خو کرده‌ای به بیماری نام‌‌های ائمه را مادر این اواخر به خاطرت داری؟ گفتم اول؟ درست گفت! ” علی “ پاسخ دومین سوال : حسن سومی را نگفته، گفت : حسین ؛ آنکه در کربلا نداشت کفن گفتمش چارمین ؟ و ساکت شد گفت : مادر ! ببخش یادم نیست تا همین ‌جاش یاد من مانده ست مشکل از دین و اعتقادم نیست گفتمش آمدیم و از تو کسی این سوالات را شفاهی کرد دور از جان تو ، مَلَک در قبر گر بپرسد چه کار خواهی کرد ؟ گرچه حرفم مزاح بود، امّا اشک او روی گونه ‌اش افتاد گفت من رفته است از یادم  او مرا که نمی‌‌بَرَد از یاد من فقط تا حسین یادم هست دادم از کف توان و نیرو را شسته‌‌ام سال‌های سال امّا استکان‌های مجلس او را من که اولاد سید الشهدا اسم‌‌شان رفته ‌است از یادم زیر دیگ عزاش را یک‌ عمر فوت کردم به گریه افتادم همه‌ی سال منتظر بودم تا دوباره محرّمَش بشود چادرم را به تکیه می‌‌دادم تا سیاهیِّ ماتمش بشود اشک مادربزرگ در روضه ماند از او به ‌جا و اِرثیه شد رفت مادربزرگ از این دنیا خانه‌ی کوچکش حسینیه شد شاعر: پیمان طالبی                   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           🌷@alikhademi110🌷
اعلام برنامه
اعلام برنامه
اعلام برنامه
اعلام برنامه
اعلام‌برنامه
اعلام برنامه
حجت الاسلام و المسلمین خادمی: توحید و خداباوری، ویژگی اصلی اصحاب حضرت سیدالشهداء علیه السلام بود وعاظ و خطبا اصحاب آن حضرت را بیشتر برای مردم معرفی کنند رسول خدا(ص) فرموده «المرء علی دین خلیله و قرینه» هر فرد به دین دوستان و اطرافیانش شناخته می شود؛ اطرافیان امام حسین(ع) در روز قیامت مقامی اختصاصی داشته و سید شهیدان هستند؛ زیرا در دنیا برجستگی هایی داشته که برکت اخروی را برای آنان به همراه آورده است. حجت الاسلام والمسلمین خادمی از اساتید سطوح عالی حوزه، شب هشتم محرم در مراسم عزاداری دفتر آیت الله فقیهی با بیان اینکه ترک همه گناهان در قدرت انسان است، بیان داشت: عصمت دو بخش دارد. بخش اول اینکه انسان از گناه دور باشد و هیچ گناهی را مرتکب نشده باشد که افراد بسیاری در طول تاریخ با این ویژگی دیده شده اند؛ اما بخش دوم عصمت که دوری از خطا است بسیار مهم است. ائمه معصومین علیهم السلام هیچگونه سهو و خطایی ندارند. وی در ادامه با اشاره به ضرورت شناساندن امام حسین علیه السلام به جهانیان افزود: موظف هستیم که حقانیت نهضت حسین ابن علی علیه السلام را برای غیرشیعه اثبات کنیم. یکی از راه های این مهم، مقایسه بین شخصیتهای دو طرف قیام کربلا است. البته انسان از اینکه مجبور است برترین بندگان خدا را با پست ترین آنها کنار هم بیاورد بسیار متأسف است. ابن ابی الحدید هم در کتاب خود از نام بردن معاویه در کنار امیرالمؤمنین علی علیه السلام ابراز تأسف کرده است. ایشان، بیان برجستگی های اطرافیان و اصحاب امام حسین علیه السلام را یکی از راه های اثبات حقانیت حضرت معرفی کرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده «المرء علی دین خلیله و قرینه» یعنی هر فرد به دین دوستان و اطرافیانش شناخته می شود؛ اطرافیان امام حسین علیه السلام در روز قیامت مقامی اختصاصی داشته و سید شهیدان هستند؛ زیرا در دنیا برجستگی هایی داشته که برکت اخروی را برای آنان به همراه آورده است. شاعر در خصوص یاران امام حسین علیه السلام گفته است: «السابقون الی المکارم و العلی؛ و الحائزون غدا حیاض الکوثر؛ لو لا صوارمهم و وقع نبالهم؛ لم یسمع الآذان صوت مکبر» به این معنا که اگر این افراد نبودند اذان از گلدسته ها بلند نمی شد. استاد خادمی در ادامه با بیان اینکه هر پیامبری در اطراف خود افرادی خالص داشت که برای آن نبی جان خود را فدا می کردند، گفت: نخستین و مهم ترین ویژگی یاران اباعبدالله علیه السلام، توحید و خداباوری آن ها است. استغاثه سیدالشهدا سلام الله علیه در عصر عاشورا نشان می دهد که همه یاران، اهل توحید بودند؛ زیرا حضرت فرموده «هل من موحد یخاف الله فینا» و این یعنی همه یاران اطراف حسین ابن علی علیهماالسلام موحد هستند. این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به فرازی از سخنان سیدالشهدا علیه السلام تأکید کرد: امام حسین به یاران خود فرموده که شهادت روزی آن ها شده است و این خطاب نشان از باور آن ها به خداوند دارد. در آیات قرآن آمده که مؤمنان دو گروه هستند یعنی بعضی از آن ها مانند ساقه گیاه می مانند که با یک باد خم و راست می شوند، اما برخی از مؤمنان مانند کوه هستند که هیچ باد و طوفانی آن ها را تکان نمی دهد. وی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام بر بالین بعضی از یاران خود پس از شهادت حاضر شد، بیان داشت: آن حضرت علیه السلام  بر بالین برخی از یاران، آیه «مِن‌َ المُؤمِنِین‌َ رِجال‌ٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّه‌َ عَلَیه‌ِ فَمِنهُم‌ مَن‌ قَضی‌ نَحبَه‌ُ وَ مِنهُم‌ مَن‌ یَنتَظِرُ» را قرائت کرد و یا هنگام بدرقه آن ها تا میدان جنگ این آیه را خواند. حجت الاسلام والمسلمین خادمی در پایان، با بیان اینکه قیس بن مسهّر، دومین سفیر امام حسین علیه السلام بود که به سرنوشت مسلم دچار شد، تصریح کرد: عبیدالله ابن زیاد به قیس پیشنهاد داد بر بالای دارالاماره قرار گرفته و از امام حسین علیه السلام بدگویی کند؛ اما قیس نپذیرفت و بلکه از یزید و عبیدالله بد گفت. انسان موحد اینگونه است و سست نمی شود. اصحاب سیدالشهدا علیه السلام بسیار ارزشمند هستند و جا دارد در روضه ها بیشتر به آنها پرداخته شود. منبری های قدیم دو سه شب را به اصحاب امام حسین علیه السلام اختصاص می داند و یاد نکردن از آن ها درست نیست. لازم به ذکر است که این مجلس تا شب دوازدهم محرم الحرام در دفتر معظم له بعد از نماز مغرب و عشاء برقرار است. https://qudsonline.ir/xbwtj   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           🌷@alikhademi110🌷
حجت الاسلام والمسلمین خادمی: عبد صالح‌بودن حضرت عباس(ع) در اطاعت از امام و ولیّ زمان محقق شد استاد حوزه تصریح کرد: زیارت نامه نقل شده از امام معصوم علیه السلام، به حضرت عباس «عبد صالح» گفته شده و این ویژگی بی نظیر در وجود قمر بنی‌هاشم کاملا هویدا بود. به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم شب تاسوعای حسینی با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اساتید، جمعی از مسئولان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام در دفتر آیت الله فقیهی برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین خادمی با اشاره به خداباوری و قوّت ایمان اصحاب امام حسین علیه السلام، اظهار داشت: ابن زیاد به عیادت هانی ابن عروه آمد و شریک ابن اعور به مسلم ابن عقیل پیشنهاد داد که عبیدالله ابن زیاد را در این موقعیت ترور کنند که مسلم این پیشنهاد را ابتدا رد نکرد و پشت یک پرده پنهان شد تا نقشه ترور را اجرا کند اما مسلم نیامد. شریک بن اعور علامت های متعدد داد اما مسلم بیرون نیامد. عبیدالله مشکوک شد و رفت و شریک از مسلم شکایت کرد که چرا ترور را اجرا نکرده است. مسلم در پاسخ گفت که شاید هانی راضی نباشد که ما در خانه او دست به ترور بزنیم؛ مسلم دلیل دومی آورد که شدت ایمان او را نشان می دهد؛ او از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرد که کشتن غافلگیرانه در مرام و مسلک رسول خدا نیست. مومن دنبال سود و منفعت است؛ اما به هر قیمتی دنبال پیروزی نبوده و از ابزار درست استفاده می کند. استاد حوزه در ادامه اظهار داشت: محمد ابن ابی عمیر از شاگردان امام کاظم علیه السلام بود که ورشکست شد روزی دید که یک نفر ده هزار درهم برای او آورده است؛ «ابن ابی عمیر» متوجه شد که زمانی به این فرد پولی قرض داده است و حال آن فرد این پول را برگردانده است. از وی سؤال کرد که این مبلغ را چگونه تهیه کرده است؛ آن مرد در پاسخ گفت که خانه خود را فروخته است و مبلغ آن را برای ادای دین خود نزد «محمدابن ابی عمیر» آورده است اما محمد وقتی فهمید که این پول حاصل فروش خانه است آن را نپذیرفت. حجت الاسلام والمسلمین خادمی با بیان اینکه ایمان در زندگی فردی و اجتماعی یاران اهل بیت علیهم السلام ظهور و بروز دارد، گفت: در بسیاری از آیات پس از ایمان، به عمل صالح اشاره شده است و عمل صالح نشان دهنده ایمان واقعی است. در روایات موارد فراوانی به عنوان عمل صالح ذکر شده است اما طبق روایتی، اطاعت از ولی امر زمان گل سر سبد اعمال صالح است. وی با بیان اینکه یک نفر هم در شب عاشورا از قافله امام حسین علیه السلام خارج نشد، اظهار داشت: یارانی که تا شب عاشورا در رکاب حضرت ماندند به دنبال تحقق عمل صالح بودند؛ اولین کسی که در شب عاشورا آمد و سخن حمایتی گفت حضرت عباس علیه السلام بود که تاکید کرد از رکاب حضرت جدا نمی شود و تا پای جان در کنار امام حسین علیه السلام می ماند. استاد حوزه در پایان با اشاره به امان نامه ای که شمر به پسران ام البنین علیهاالسلام فرستاد افزود: حضرت عباس علیه السلام و برادرانش اصلا جواب شمر را ندادند که پس از توصیه امام حسین علیه السلام، با او صحبت کردند و وقتی شمر پیشنهاد امان داد و از آنها خواست که از امام جدا شوند با پاسخ محکم قمر بنی هاشم مواجه شد. در زیارت نامه نقل شده از امام معصوم علیه السلام، به حضرت عباس «عبد صالح» گفته شده و این ویژگی بی نظیر در وجود قمر بنی‌هاشم کاملا هویدا بود. حضرت عباس رکن مهم سپاه حق بود. https://hawzahnews.com/xcXvs   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           🌷@alikhademi110🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعلام برنامه
استاد حوزه: نماز امام حسین(ع) در ظهر عاشورا تجلّی اوج عبودیت است حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خادمی گفت: این چه اعتقاد راسخی است که‌ امام حسین علیه السلام در وسط معرکه جنگ، دغدغه نماز دارند؟ انسان از این همه عبودیت تعجب می کند. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خادمی در مراسم عزاداری شب عاشورا در دفتر آیت الله فقیهی با بیان اینکه اصحاب سیدالشهدا علیه السلام در وسط معرکه جنگ دغدغه نماز آن هم به صورت جماعت داشتند، بیان داشت: این چه اعتقاد راسخی است که‌در وسط معرکه جنگ، دغدغه نماز دارد؟ انسان از این همه عبودیت تعجب می کند. امام حسین علیه السلام دستور داد که به دشمن پیشنهاد توقف جنگ برای نماز بدهید اما متأسفانه آن افراد ملعون قبول نکرده و به قتال و جنگ ادامه دادند. استاد حوزه در ادامه با اشاره به سؤالاتی پیرامون چرایی برگزاری نماز جماعت در میانه جنگ و در تیررس دشمنان تأکید کرد: ما امام حسین علیه السلام را امام معصوم می دانیم و این مباحث فقهی اصلا جای سؤال ندارد زیرا امام معصوم است و تصمیم درست را می گیرد. برخی می گویند که باید در پشت خیمه ها و یا دور از دسترس دشمنان نماز به جا آورده می شد اما ما اعتقاد داریم تصمیم امام، بهترین تصمیم است. وی با نقل صحنه شهادت سعید بن عبدالله حنفی اظهار داشت: این یار باوفای امام حسین علیه السلام، ۱۳ تیر را به جان خرید تا اباعبدالله علیه السلام اقامه نماز کند. ایشان یار بسیار باوفا و مؤمنی بود. نبی اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «جَعَلَ اللّه جَلَّ ثناؤهُ قُرَّةَ عَینِی فی الصَّلاةِ، و حَبَّبَ إلَیَّ الصَّـلاةَ کما حَبَّبَ إلی الجائعِ الطَّعامَ، و إلی الظَّمآنِ الماءَ، و إنَّ الجائعَ إذا أکَلَ شَبِعَ، و إنَّ الظَمآنَ إذا شَرِبَ رَوِیَ، و أنا لا أشبَعُ مِن الصَّلاةِ» که نگاه عاشقانه ایشان را به نماز نشان می دهد. نگاه رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله مانند یک تشنه به آب است که در هیچ صورتی از این نماز سیر نمی شود. اگر نگاه ما به نماز اینگونه باشد فحشا و گناه کم می شود. خادمی در ادامه با اشاره به داستان مباهله تأکید کرد: مباهله مخصوص انبیاء نیست بلکه مؤمنین هم در طول تاریخ با مخاصمین خود به مباهله پرداختند. «یزید بن معقل» از سپاهیان عمر سعد پس از رویارویی با بریر در روز عاشورا اشعار سابق بریر در مدح حضرت علی علیه السلام را به وی یادآور شد که در شعری گفته بود معاویه و عثمان بر باطل است. بریر محکم دفاع کرد و گفت که هنوز هم علی علیه السلام را بر حق می داند. این دو قرار مباهله گذاشتند و پس از یک جنگ تن به تن یزید بن معقل کشته شد و بریر در مباهله پیروز شد. استاد حوزه در پایان با بیان اینکه مرحوم مغنیه در تفسیر خود بزرگ ترین معجزه رسول را پس از قرآن، مباهله دانسته است، گفت: پیشنهاد دهنده مباهله چهار احتمال پیش روی خود دارد: عذاب نازل نشود که در این صورت پیشنهاد دهنده بازنده است؛ عذاب بر هر دو نازل شود که باز پیشنهاددهنده بازنده است؛ عذاب بر پیشنهاد دهنده نازل شود که واضح است بازنده کیست؛ عذاب بر طرف مقابل نازل شود که در این صورت، پیشنهاد دهنده پیروز است اما نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله چنین محاسباتی نمی کند؛ زیرا بر یقین خود استوار است و از چیزی نگرانی ندارد. کسی که ایمان را در وجود خود نهادینه کند می تواند در مشکلات، خدا را تکیه گاه خود قرار دهد. https://hawzahnews.com/xcXC4   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           🌷@alikhademi110🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهمیت روضه‌خوانی ❖ آیت‌الله شبیری زنجانی: ● مرحوم حاج آقا رضا زنجانی می‌گفت: اخیراً من دارم با روضه‌خوان‌ها آشتی می‌کنم. روضه‌خوان‌ها به همه خانه‌ها رفته‌اند و سبب شده‌اند که دین در همه جای کشور منتشر شود و اگر آنها نباشند، در خیلی از جاها از دین خبری نخواهد بود. ● روضه‌خوان‌ها چه قصد قربت داشته باشند چه نداشته باشند، این اثر خارجی را دارد و باید از این جهت تأیید شوند. ● مرحوم حاج آقا رضا می‌گفت: بارها وقتی من به بالای شهر تهران می‌رفتم، بچه‌هایی که در حال بازی بودند، می‌گفتند: آقا روضه‌خوان آمد! آقا روضه‌خوان آمد! با این که حاج آقا رضا روضه‌خوان نبود، ولی مردم، معمّم را به عنوان روضه خوان می‌شناسند. ● در اهمیت روضه‌خوانی همین بس که رضاخان وقتی می‌خواست جلو دین را بگیرد و ایران را به سمت غرب سوق دهد، اوّل روضه‌خوانی را غدغن کرد و جلو مجالس روضه را گرفت. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۶۱۷. ✍پی‌نوشت: همه ما در حفظ حرمت و نگهداری از این میراث گران‌قدر، مسئولیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           @alikhademi110
🏴روضه‌ای جانسوز و بدیع از شهید مطهری مى‏‌دانيد كه در روز عاشورا، كشتارها اغلب بعد از ظهر صورت گرفت. يعنى تا ظهر عاشورا، غالب صحابه ابا عبد اللَّه و تمام بنى هاشم و خود ابا عبد اللَّه كه بعد از همه شهيد شدند، زنده بودند. فقط در حدود سى نفر از اصحاب ابا عبد اللَّه، در يك جريان تيراندازى كه به وسيله دشمن انجام شد، قبل از ظهر به خاك افتادند و شهيد شدند. و الّا باقى افراد تا ظهر عاشورا در قيد حيات بودند. مردى از اصحاب ابا عبد اللَّه (ابوثمامه صاعدی) يك وقت متوجه شد كه الآن اول ظهر است. آمد عرض كرد: يا ابا عبد اللَّه! وقت نماز است و ما دلمان مى‏‌خواهد براى آخرين بار، نماز جماعتى با شما بخوانيم. ابا عبد اللَّه نگاهى كرد، تصديق كرد كه وقت نماز است. مى‏‌گويند اين جمله را فرمود: ذَكَرْتَ الصَّلاةَ (يا ذَكَّرْتَ الصَّلاةَ. اگر ذَكَرْتَ باشد يعنى نماز به يادت افتاد، اگر ذَكَّرْتَ باشد يعنى نماز را به ياد ما آوردى) جَعَلَكَ اللَّهُ مِنَ الْمُصَلّين نماز را ياد كردى، خدا تو را از نمازگزاران قرار بدهد. (مردى كه سر بر كف دست گذاشته است، يك چنين مجاهدى را امام دعا مى‏‌كند كه خدا تو را از نمازگزاران قرار بدهد. ببينيد نمازگزار واقعى چه مقامى دارد!) فرمود: بله نماز مى‏‌خوانيم. همانجا در ميدان جنگ نماز خواندند، نمازى كه در اصطلاح فقه اسلامى «نماز خوف» ناميده مى‏‌شود. نماز خوف مثل نماز مسافر دو ركعت است، نه چهار ركعت. يعنى انسان اگر در وطن هم باشد، بايد دو ركعت بخواند، براى اينكه مجال نيست. چون اگر همه به نماز بايستند، وضع دفاعى‏‌شان بهم مى‏‌خورد. سربازان موظف هستند در حال نماز، نيمى در مقابل دشمن بايستند و نيمى به امام جماعت اقتدا كنند. امام جماعت يك ركعت را كه خواند، صبر مى‏‌كند تا آنها ركعت ديگرشان را بخوانند. بعد آنها مى‏‌روند و پُست را از رفقاى خودشان مى‏‌گيرند، در حالى كه امام همين‏طور منتظر نشسته يا ايستاده است. سربازان ديگر مى‏‌آيند و نماز خودشان را با ركعت دوم امام مى‏‌خوانند. ابا عبد اللَّه چنين نماز خوفى خواند. ولى وضع ابا عبد اللَّه يك وضع خاصى بود زيرا چندان از دشمن دور نبودند. لهذا آن عده‏‌اى كه مى‏‌خواستند دفاع كنند نزديك ابا عبد اللَّه ايستاده بودند و دشمن بى‏‌حياى بى‏‌شرم حتى در اين لحظه هم آنها را راحت نگذاشت. در حالى كه ابا عبد اللَّه مشغول نماز بود، دشمن شروع به تيراندازى كرد، دو نوع تيراندازى؛ هم تير زبان، كه يكى فرياد زد: حسين! نماز نخوان، نماز تو فايده‏‌اى ندارد، تو بر پيشواى زمان خودت يزيد ياغى هستى، لذا نماز تو قبول نيست! و هم تيرهايى كه از كمان‌هاى معمولى‏‌شان پرتاب مى‏‌كردند. يكى دو نفر از صحابه ابا عبد اللَّه كه خودشان را براى ايشان سپر قرار داده بودند، روى خاك افتادند. يكى از آنها سعيد بن عبد اللَّه حنفى به حالى افتاد كه وقتى نماز ابا عبد اللَّه تمام شد، او هم جان داد. ابا عبد اللَّه در اين نماز تكبير گفت، ذكر گفت، سُبْحانَ اللَّه گفت، بَحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ اقومُ وَ اقْعُدُ گفت، ركوع و سجود كرد. دو سه ساعت بعد از اين نماز براى حسين عليه السلام نماز ديگرى پيش آمد، ركوع ديگرى پيش آمد، سجود ديگرى‏ پيش آمد، به شكل ديگرى ذكر گفت. اما ركوع ابا عبد اللَّه آن وقتى بود كه تيرى به سينه مقدسش وارد شد و ابا عبد اللَّه مجبور شد تير را از پشت سر بيرون بياورد. آيا مى‏‌دانيد سجود ابا عبد اللَّه به چه شكلى بود؟ سجود بر پيشانى نشد، چون ابا عبد اللَّه قهراً از روى اسب بر زمين افتاد؛ طرف راست صورتش را روى خاك‌هاى گرم كربلا گذاشت. ذكر ابا عبد اللَّه اين بود: بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلى مِلَّةِ رَسولِ اللَّه. 📚مجموعه آثار شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏23، ص532، با مقداری تغییر. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام           @alikhademi110