eitaa logo
علی خضریان | Ali Khezrian
2.3هزار دنبال‌کننده
964 عکس
390 ویدیو
0 فایل
فعال سیاسی و رسانه‌ای/ نماینده مردم عزیز ایران از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی 🌐 khezrian.ireitaa.com/alikhezrian
مشاهده در ایتا
دانلود
💢گفتگو با دانشجویان علوم سیاسی در آستانه میزبان جمعی از جدیدالورود رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در بودم و ضمن بازدید ایشان از موزه و صحن علنی، پیرامون سازوکارهای قانون‌گذاری و ابزارهای نظارتی قوه مقننه و همچنین مسیر ورود به عرصه سیاست در کنار تحصیلات دانشگاهی گفتگو کردیم. ✅ @alikhezrian
💢جنبش دانشجویی و عالی‌ترین سطح آزادی‌خواهی (بخش اول) در ویژه برنامه‌ای که به مناسبت در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، با اشاره به تاریخ جنبش اعتراضی دانشجویی علیه دخالت بیگانگان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، موضوع به عنوان یکی از ارکان مهم هویت جنبش دانشجویی تشریح شد. درباره بحث‌های فراوانی وجود دارد. یکی از این بحث‌ها، بحثی است که مک کالوم کرده و معتقد است که آزادی دارای است و تفاوت‌ها درباره آزادی، تفاوت در برداشت‌ها است. در واقع هر تعریف از آزادی به سه پرسش آزادی برای چه کسی؟ از چه چیزی؟ و برای چه چیزی؟ پاسخ می گوید. بنابراین تفاوت‌ها در تلقی از آزادی در تفاوت پاسخ‌ها به این سه پرسش است. به طور مثال در تلقی لیبرال عامل فردیت و مانع دولت و افراد دیگر بیان می‌شود. لذا گزاره لیبرالیسم در اندیشه سیاسی، دولت حداقل و آزادی دیگران، مرز آزادی فرد است تا موانع آزادی فرد به حداقل‌ها کاهش یابد. بر اساس چنین تعریفی، سطوح دیگری از آزادی نیز قابل تعریف است. بطوریکه اگر عامل به جای فرد، یک جامعه در نظر گرفته بشود، موانع آزادی برای یک جامعه در کلیت آن، جوامع دیگر خواهند بود که بنا به دلایلی مثل توسعه قدرت به دنبال کاهش آزادی جامعه مورد نظر به عنوان عامل باشند. بنابراین اینجا نیز آزادی موضوعیت دارد. یعنی همان طور که یک فرد تمایل دارد برای آنچه که انتخاب می‌کند و تصمیم می‌گیرد، مانعی نباشد و آزادی را در نبود مانع برای انتخاب‌هایش می‌داند، برای یک جامعه نیز چنین شرایطی وجود دارد. نام متداول این تلقی از آزادی، است.
💢 جنبش دانشجویی و عالی‌ترین سطح آزادی‌خواهی(بخش دوم) از آنجایی که آزادی برای ، بنا به مبنا موضوعیت دارد؛ یعنی آزادی به ما هو آزادی اساس این دغدغه است. می‌بایست همان حساسیت‌ها را که نسبت به آزادی فردی و آزادی ملی خودمان داشته‌ایم، نسبت به آزادی فرد و یا ملت‌های دیگر نیز داشته باشیم. این عالی‌ترین سطح آزادی خواهی است که جنبش دانشجویی در ایران آن را از امام خمینی(ره) آموخت و پای آن نیز ایستاده است.سخن و ایده سیاسی امام برای آزادی‌خواهی صرفاً محدود به مرزهای ایران و ملت ایران و مذهب و دین خاصی نبود، بلکه مخاطب پیام امام همه بشریت بوده است. امام خمینی همان زمانی که در دفاع از ملت مظلوم با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کرد، با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نیز در حمایت از سیاهپوستان رابطه سیاسی برقرار نکرد و در همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب به حمایت از مردم افغانستان در مقابل زیاده خواهی شوروی ایستاد. موضعی که ایران در قبال اشغال و غصب فلسطین دارد، به این دلیل است که یک گروه متجاوزی، آزادی برای داشتن سرزمین را از ملتی سلب کرده است. کسانی که صحبت از آزادی می‌کردند اما در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در سکوت کردند، ثابت کردند که ادعایشان در موضوع آزادی، ریاکارانه بوده است. جریان دانشجویی همچنان با همه نشیب و فرازها اصیل‌ترین و اطمینان بخش‌ترین نگهبان آرمان‌ها و آرزوهای انقلابی ملت ایران است. جریانی که در اغلب بزنگاه‌های مهم تاریخی برای آزادی و عدالت یک ملت نقش مؤثر ایفا کند و با نگاهی جامع برای برخاستن دوباره ایران، از همه چیز خود بگذرد. ✅ @alikhezrian
💢جنبش دانشجویی مقابل پدیده بی وطنی (بخش اول) در ویژه برنامه گرامیداشت که با موضوع و نسبت آن با مسائل کشور به همراه پرسش و پاسخ در خصوص عملکرد در سالن مدافعان سلامت پردیس دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، دلایل ماندگاری ۱۶ آذر ۱۳۳۲ پس از گذشت هفتاد سال تشریح شد. بعد از کودتای ۲۸ مرداد عمده جریان روشنفکری دو طیف شدند که بخشی از این جریان از ترس جان و مال و یا به هر دلیل دیگری در مقابل کودتا سکوت کرد و بخشی دیگر نیز به دلیل منافع خود با دولت کودتا همراه شد. حتی در آن زمان کسانی بودند که هم در دولت مصدق بودند و هم در دولت کودتا حضور داشتند. جنبش دانشجویی در آن دوران یعنی از روزهای آغازین سال تحصیلی و از ۱۶ مهر سال ۱۳۳۲ نسبت به کودتا و کودتاگران و کسانی که ملی‌شدن را زیر سوال بردند و یک دولت مردمی را زمین زدند، اعتراض کرد و برخلاف طیف عمده جریان روشنفکری در کشور، پای ایران ایستاد. ✅ @alikhezrian
‌ 💢جنبش دانشجویی مقابل پدیده بی وطنی (بخش دوم) باید بپذیریم کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سقوط یک دولتی با وجهه مردمی پررنگ‌تر نسبت به دولت کودتا شد، در سطح اجتماعی دارای یک بدنه اقلیت حامی بود که به دلیل انفعال بدنه اکثریت توانست به نتیجه برسد و نتیجه آن شد که جنبش ملی شدن صنعت نفت را زمین بزند. علی القاعده سرکردگان آن بدنه اجتماعی که کودتا را همراهی می‌کنند، می‌دانند که اقداماتشان منجر به زمین زدن منفعت ملی می‌شود، اما به دلیل اینکه این افراد دچار شده‌اند، با دشمن همراهی می‌کنند. این پدیده صرفاً مختص سال ۱۳۳۲ و ملی شدن صنعت نفت نیست و مصادیق متعددی دارد. در حالی که عموم مردم آن دوران نیز این پدیده بی وطنی را درک می‌کردند، به دلیل سر و صدای رسانه‌ای اقلیت همراه با کودتا، دچار انفعال شدند. و در چنین شرایطی جنبش دانشجویی با ایستادگی مقابل اقدامات دولت کودتا، در حقیقت مقابل این پدیده بی وطنی ایستاد و ماهیت آن را افشا کرد. ✅ @alikhezrian
💢ضعف‌ها و تناقضات ظریف (بخش اول) در نشست رونمایی از کتاب که از سوی دکتر در ۶ جلد به رشته تحریر درآمده است؛ با تقدیر از این اثر مستند، به ضعف‌های کارشناسی آقای در طول مذاکرات هسته‌ای که نقش مهمی در ضعف توافق برجام و سوءاستفاده دشمن از آن داشت، تشریح شد. آقای ظریف در دفعات متعدد در طول انجام توافق، ادعا می‌کرد که به علت رفع قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین حقوق بین‌الملل، رؤسای جمهور بعدی نمی‌توانند از توافق خارج شوند یا خروج آنها اثری نخواهد داشت. اما همگان شاهد بودند که ترامپ به راحتی و به صورت یک‌طرفه از توافق خارج شد. عدم شناخت از تفاوت و درجه اهمیت تحریم‌ها یکی دیگر از ضعف‌های آقای ظریف بود و تصور می‌کرد که با رفع تحریم‌های شورای امنیت، دیگر تحریم‌های آمریکا اثر نخواهد کرد. اما همان‌طور که در طول اجرای و پس از خروج آمریکا از برجام مشخص شد، نتوانست بهره‌مندی اقتصادی را ببرد. ✅ @alikhezrian