#وارده 3 👇
✅نقد دکتر محمدرضا قائمی نیک
💢اقتصاد اسلامی شوخی است یا جدی است؟💢
#وارده 4 👇
✅نقد استاد مهدی هادوی تهرانی
💢اقتصاد اسلامی شوخی است یا جدی است؟💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نقد استاد هادوی تهرانی به سخنان اخیر آیتالله علوی بروجردی در خصوص شوخی بودن اقتصاد اسلامی.
هدایت شده از مرتضی رجائی
📌وجود همه مؤلفههای اصلی یک مکتب اقتصادی در آیات و روایات
مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایهداری، به عنوان دو مکتب مهم اقتصادی، بر سرِ محاسبه نرخ تورم یا محاسبه سود و زیان است که برخی با استناد به نبود این مباحث در آیات و روایات، وجود اقتصاد اسلامی را انکار میکنند؟!
آن چیزهایی که عامل اصلی اختلاف سوسیالیسم و سرمایهداری است و درباره آنها بحث دارند، اسلام درباره همه آنها نظر دارد؛ مثل بحث مالکیت با نقش دولت در اقتصاد.
مثلاً سرمایهداری میگوید: اقتصاد آزاد بدون نقش دولت، سوسیالیسم میگوید: اقتصاد دولتی بدون بازار آزاد، اسلام میگوید: نه آن و نه این؛ اسلام نقش خاصی برای دولت ترسیم میکند و برای این نقش، امکانات و وسایلی هم در نظر میگیرد.
این اقتصاد است دیگر.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei
هدایت شده از مرتضی رجائی
📌انکار اقتصاد اسلامی، جفای به اسلام است
امروز در برخی مقالات اقتصادی غرب، خودشان اذعان میکنند که اقتصاد نمیتواند صددرصد آزاد باشد و دولت باید نقش داشته باشد، همانطور که نمیتواند صددرصد دولتی باشد و بازار باید نقش داشته باشد.
این، اعلام ورشکستگی نظری سوسیالیسم و سرمایهداری است. البته اینها (در توجیه این شکست تئوریک) میگویند که ما پیشرفت کردهایم و دیدگاههایمان را تعدیل کردهایم؛ ولی اسلام ۱۴۰۰ سال قبل، این دیدگاه را مطرح کرده است. حالا ما بگوئیم که اسلامْ اقتصاد ندارد و آنها اقتصاد دارند، خیلی جفاست به اسلام.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei
هدایت شده از مرتضی رجائی
📌انکار اقتصاد اسلامی؛ نتیجه ناآگاهی از اسلام و عدم شناخت مؤلفههای شکلدهنده یک مکتب اقتصادی
اگر شما نظامهای اقتصادی دنیا را حتی در حد یک مطالعه اجمالی مطالعه بفرمائید، میبینید آن چیزی که محل بحث سیستمهای اقتصادی است، در اسلام در قالب آیات و روایات مختلف بیان شده است.
من در سال ۱۳۶۸ و در مقاله "ساختار کلی اقتصاد اسلامی در قرآن"، که اکنون به صورت کتاب چاپ شده است، فقط به استناد قرآن و بدون استفاده از احادیث، ساختار کلی اقتصاد اسلامی را توضیح دادهام.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei
هدایت شده از مرتضی رجائی
📌خطرناکتر از منکران اقتصاد اسلامی، کسانی هستند که به زبان طرفدارند، ولی باور ندارند و کارشکنی میکنند.
بعضی از دوستان ما اینقدر صداقت و صراحت دارند که بگویند اسلامْ اقتصاد ندارد؛ هرچند این نظر نادرست است. ولی متأسفانه عدهای هم هستند که نه اینقدر صداقت ندارند و اینقدر صراحت؛
میگویند اسلام اقتصاد دارد، اما در واقع باور ندارند؛
میگویند اسلام اقتصاد دارد، اما در واقع دنبال این هستند کاری بکنند که اقتصاد اسلامی تحقق خارجی پیدا نکند؛
میگویند اسلام اقتصاد دارد، ولی زیرآب هر نوع اندیشهای را که بتواند اقتصاد اسلامی را به نحو جدی مطرح کند، میزنند.
اینها خطرناکاند که به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد آن را میگیرند.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei
هدایت شده از مرتضی رجائی
📌تفاوت بین دانش توصیفی و دانش دستوری را نمیدانند؛ اقتصاد اسلامی را انکار میکنند!
وقتی میگوئیم اسلامْ اقتصاد دارد، مقصودمان این نیست که مثلاً روش محاسبه نرخ تورم در فلان آیه و یا روش محاسبه منحنی فلاکت در فلان آیه است؛ (اینها مباحث اقتصاد توصیفی است).
اقتصاد توصیفی کار بر عهده آیات و روایات نیست؛ آنچه وظیفه قرآن و حدیث است، اقتصاد دستوری است.
برخی از دوستان چون اساساً فرق بین دانشهای دستوری و توصیفی را نمیدانند و احتمالاً در طول عمرشان هم با این اصلاحها برخورد نکردهاند، سعی میکنند با توسل به مثالهایی، وجود اقتصاد در اسلام را انکار کنند.
(استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹)
#فقه_حکومتی
#فقه_الاقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔️ @rajaaei
#وارده 5 👇
✅نقد دکتر مهدی حسین زاده یزدی؛
💢اقتصاد اسلامی شوخی است یا جدی است؟💢
بازگشت به لیبرالیسم.pdf
412.7K
دکتر مهدی حسین زاده یزدی:
انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت:
یکی از علمای حوزه علمیه قم، در گفتوگوی اختصاصی با «اکو ایران» مدعی شدهاند اقتصاد اسلامی نداریم. ایشان این ادعا را به جامعهشناسی و روانشناسی و سایر علوم انسانی نیز تسری دادهاند. درباره این ادعا ملاحظاتی وجود دارد که در قالب نکاتی چند تقدیم می شود.
#وارده ۶ 👇
✅نقد آیت الله ابوالقاسم علیدوست؛
💢اقتصاد اسلامی شوخی است یا جدی است؟💢
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام
🔸بیانات آیت الله علیدوست در نشست علمی مجازی با موضوع «روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلامی»:
🔻نگاه سیستمی به نظام اقتصادی در ۴۰ ساله بعد از انقلاب وجود نداشته است.
این نگاه غالب در میان متولیان و عهدهداران مدیریت اقتصادی وجود نداشته است.
آیا شورای نگهبان در این ۴۰ سال دنبال کشف نظام بود و یا اصلا به آن معتقد بود یا کمیتههای اقماری حتی از خود حوزه با این دید سراغ این موضوع رفتند؟
و یا فقط فکر کردند مشکل اقتصاد کشور فقط ربا است لذا با نگاه غیراتمیک و حکومتی به آن پرداختند.
🔸البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت، نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را میخواهد و باید روش آن کشف شود.
مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، «کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ» است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟
معتقدم در #نظام_اقتصادی_اسلامی عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمیتوانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که میتوان گفت اصلا مطرح نیست.
▪️رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام
🔻این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم.
اینکه نظام خود به خود حاصل نمیشود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده نظام است و نظام مالی هم ممکن است با عنوان کلان نظام عدالت بگنجد.
◽️راه مورد نظر ما آن است که همه نظام اقتصادی اسلام را با یک استنباط بیرون بیاوریم.
بنابراین #اسلام_نظام_دارد، لازم الاستنباط هم هست و روش آن هم با یک استنباط رخ میدهد ولی استنباط آن روش ویژه دارد و جامع است.
برای این موضوع، حداقل باید چهار کار بشود تا روش پاسخگو در نظام استنباط اقتصاد اسلامی به دست بیاید؛
اول ظرفیتشناسی اسناد استنباط.
دوم توسعه مسائل اصول فقه
سوم توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها و چهارم اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقنگیری است.
🔸ما باید به اسناد استنباط مانند عقل و عرف و مصلحت و مقاصد الشریعه و به ظرفیت نهاده شده در اینها توجه کنیم و نه نابجا به کار ببریم و نه نابجا به کارنبریم مثلا عقل یکی از این اسناد است؛ نه فقط در نظام اقتصادی اسلام بلکه در همه نظام های اقتصادی ما نمیتوانیم از عقل استفاده نکنیم حتی در کارآیی تفسیری آن.
🔸همچنین گستره اصول فقه باید توسعه و ساختارش تغییر کند، دیدن ادله به شکل حلقوی هرمی هم لازم است زیرا نظام یک سیستم است و همین طور که خود نظام، سیستم است استنباط آن هم سیستمی است. مسئله دیگر توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها است؛ در نظام معاملات، یک سری ادله خاص مانند چندهزار روایت داریم و یکسری عام مانند احل الله البیع، حرم الربا، الناس مسلطون علی اموالهم، اوفوا بالعقود؛ و … .
🔸کسانی مانند #آیت_الله_خویی میگویند الناس مسلطون علی اموالهم، سند ندارد ولی ما معتقدیم سند دارد ثانیا اینها جز شعارات اسلام است و سند نیاز ندارد؛ پیامبر(ص) فرمودند: الناس مسلطون علی اموالهم؛ که دو نوع نگاه میتوانیم به ترجمه این روایت داشته باشیم؛ اول اینکه مردم در محدوده شرع بر اموالشان مسلط هستند؛ ترجمه دیگر از روایت هم این است که مردم بر اموالشان مسلط هستند مگر در حوزه منع شرعی.
🔸در صورت اول باید قائل به اصل فساد شویم و هر جا شک کردیم قدر متیقن بگیریم ولی اگر معنای دوم را بگیریم اینجا برای منع، دلیل لازم است و نه جواز؛ لذا کل اصل فساد در مباحث حکمیه و دغدغههای آن حل میشود. از این رو باید در استنباط نظام به این ظرفیتها توجه کنیم و استنباط جامع داشته باشیم.
🔸اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم؛ معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می رسیم و اگر این نظام بیرون بیاید برای همه بشر مفید است و صرفا برای مسلمین هم نیست.
اگر فقها وارد این قضایا بشوند میتوانند به نظامی برسند که در برابر #نظامهای_غربی و #سوسیالیستی حرف برای گفتن دارد.
#نظام_اقتصادی_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
#استاد_علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 گستره شناسی رسالت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله)
🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
◀ زمان و مکان: چهارشنبه 16 مهر ساعت 23، #شبکه_چهار، برنامه تلویزیونی #سوره
#شئون_معصوم(ع)
#پاسخ_به_شبهات
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#وارده 7 👇
✅ متن PDF بخشی از نخستین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور 1367
یکی از بهترین کنگرههای اقتصاد اسلامی که متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت و مطالبش هنوز فرآوری نشده است!
💢اقتصاد اسلامی شوخی است یا جدی است؟💢
نخستین کنگره اقتصاد اسلامی.pdf
1.31M
متن PDF نخستین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷
با حضورِ
سید محمود هاشمی شاهرودی
محمد مؤمن قمی
محمدتقی مصباح یزدی
سید کاظم حائری
سید منیرالدین حسینی الهاشمی
محمد واعظزاده خراسانی
احمد جنتی
محمدرضا مهدوی کنی
محمد محمدی گیلانی
محمدعلی تسخیری
ابراهیم امینی
و...
#وارده 8 👇
✅نقد حجتالاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی؛
پیوست متن چند مقاله از ایشان که در طول ده سال گذشته نگارش شده است.
💢اقتصاد اسلامی شوخی است یا جدی است؟💢
اسلام و نظام اقتصادی .pdf
183.2K
نویسنده: سیدحسین میرمعزی
منبع : فصلنامه اقتصاد اسلامی،
تاریخ انتشار :
1389/3/12
🔹اختلافات فراوانی در مورد ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی وجود دارد. برخی اقتصاد اسلامی را همان احکام و قوانین اقتصادياي میدانند که در کتب فقهی چون مکاسب محرمه، بیع، مضاربه، مساقات، مزارعه، شرکت، اجاره و جعاله وجود دارد و برخی چون شهید صدر؛ معتقدند اسلام داراي مذهب و مکتب اقتصادي نیز هست و برخی دیگر میگویند اسلام علم اقتصاد نیز دارد. بعضی هم به طور کلی منکر اقتصاد اسلامی شده و میگویند اسلام تنها اهداف و ارزشهاي کلی را ارائه کرده است و احکام و قوانین موجود در حوزة اقتصاد غالباً امضایی و مخصوص صدر اسلام بوده و جزء احکام ثابت و جهان شمول اسلام نیست.
🔹هدف این نوشتار اثبات این مطلب است که اسلام افزون بر حقوق و مکتب اقتصادي داراي #نظام_اقتصادي است.
🔹 در این نوشتار از سه طریق میتوان این نکته را اثبات کرد که اسلام داراي نظام اقتصادي ثابت و جهان شمول بوده و الگوهاي رفتاري ثابت و جهان شمول را ارائه کرده است:
الف - دلیل کلامی
ب - استدلال به آیات و روایات دال بر جامعیت شریعت اسلام
ج - بررسی آیات و روایات فقهی
روش کشف نظام اقتصادی اسلام.pdf
461.6K
نویسنده: سیدحسین میرمعزی
منبع : فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره 39
تاریخ انتشار : پاییز 1389
🔹نظام اقتصادى اسلام، مجموعهاى از الگوهاى رفتارى و روابط اقتصادى در حوزههای توليد، توزيع و مصرف است كه از كتاب و سنت پيامبر اكرم ص و امامان معصوم ع و عقل استنباط میشود. الگوهای پيشگفته چگونگي یپوند شركتكنندگان در نظام اقتصادى به يكديگر و منابع اقتصادى را تبيين کرده و بر اساس مبانی بينشى و در چارچوب اخلاق و حقوق اقتصادي اسلام در جهت هدفهای اقتصادی اسلامی سامان یافتهاند.
🔹مقاله پيشرو در صدد معرفي روشي براي كشف نظام اقتصادي اسلام است و به این نتيجه ميرسد که در كشف نظام اقتصادي اسلام به عنوان نظام اقتصادي مطلوب از منابع اسلامي نمیتوان به روش اجتهاد جزءگرايانه مرسوم بسنده كرد؛ بلكه افزون بر آن لازم است از اجتهاد سیستمی و روشهای مطالعه نظام اقتصادي در اقتصاد كلان بهره برد و با گسترش قلمرو اجتهاد از احكام فرعی به هدفها، مبانی و روابط و ترکیب آگاهانه آن با روشهاي مطالعه نظام اقتصادي در اقتصاد کلان، نظام اقتصادی اسلام را به عنوان كل منسجم درك كرد.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/201
درآمدی بر علم اقتصاد اسلامی (اقتصاد برکت) .pdf
532.3K
نویسنده: سیدحسین میرمعزی
منبع : فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره 50
تاریخ انتشار : تابستان 1393
🔹مقاله در صدد پیشنهاد تأسیس علم اقتصاد اسلامی با نگاهی جدید تحت عنوان «اقتصاد برکت» است. اقتصاد برکت، دانشی است که به کشف علل و موانع رشد پایدار نعمتهای مادي مورد نیاز در عرصه زندگی در جهت سعادت جامعه انسانی بر اساس مبانی هستیشناسانه، معرفتشناسانه، ارزش شناسانهی اسلام میپردازد و بر اساس این علل، به وصف و تحلیل جوامع و ارائه راهبرد در جهت رشد پایدار پایدار نعمتهای مادی میپردازد.
🔹نعمت؛ هر آن چیزي است که در راه سعادت انسان مفید است و باعث آرامش، راحتی و لذت در زندگی دنیا و آخرت انسان میشود و نعمت فراوان و پایدار #برکت نامیده میشود. علل و موانع افزایش نعمت، افعال جوانحی و جوارحی مردم است.
🔹کارکرد این علم عبارت است از:
1. وصف وضعیت جامعه مورد مطالعه از نظر میزان برخورداري از نعمت؛
2. تبیین وضعیت وصف شده از راه بیان علل آن؛
3. پیشبینی درباره آینده جامعه از نظر میزان برخورداري از نعمت؛
4. پیشنهاد راههای دستیابی جامعه به رشد فزاینده و پایدار نعمت.
قوانین این علم اولاً ؛به صورت اگر «الف» تحقق یابد، آنگاه «ب» تحقق خواهد یافت، قابل بیان است که در آن« الف» یکی از رفتارهاي جوانحی مانند ایمان یا جوارحی مانند تقوا از سوي فرد یا جامعه است و « ب» بیانگر افزایش یا کاهش نعمت است، ثانیاً ؛ از آیه ها و روایتها به کم عمل استنباط شده و برای تطبیق این قوانین بر جوامع، وصف، تبیین، پیشبینی و سیاستگذاری در جهت افزایش نعنت باید از روش شاخصسازی استفاده شود.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/202