نشست نهم از سلسه نشستهای هم اندیشی مناسبات حوزه و جامعه
📌 با عنوان «حوزه و فناوریهای اجتماعی»
🔹 با حضور
حجتالاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده
حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی
حجتالاسلام والمسلمین محسن خاکی در محل صدای حوزه برگزار میگردد.
🔹 دبیر علمی:حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی
▫️به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت و با همکاری پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه
▫️پخش زنده از طریق پخش زنده از طریق صفحه
اینستاگرام صدای حوزه👇
sedayehowzeh_live@
▫️ زمان: چهارشنبه ۱۷شهریورماه ساعت 15 الی 18
🆔@f_hamandishi
از سری نشست های «از علم حکمرانی تا حکمرانی عالمانه»
رابطه نهاد علم و حکمرانی
ارایه دکتر سید محمد صادق امامیان
و با هم اندیشی جمعی از اندیشمندان حوزوی
زمان پنج شنبه ۲۵/ ۶ / ۱۴۰۰
جهت دریافت لینک جلسه به شماره 09352251690 نام و نام خانوادگی خود را پیامک بزنید
@din_hokmrani
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صوت گفتگوی جالب حضرت امام ره در ابتدای جنگ با #جوانی که اصرار می کند که #ارتش منحل شود!!
حملات کلیدی حضرت امام ره اینهاست:👇
❗️ فساد هرچه بود برای طبقه اول بود، نمیشود الآن ما بگوییم ارتش برود! ارتش برود ما چیزی نداریم!
🔹 اصلاح یک چیزی نیست که حلّش به زودی رخ بدهد و شاه رفته همه کارهای ما فردایش درست شود! شما باید این خرابه را درست کنید!
❗️ اینها #تدریج میخواد! عزیزم تدریج میخواد!
من خواهش میکنم از شما! تندی جوانی خود را یه قدری کنار بگذارید!
من خودم #جوان بودم! جوان از باب تندی که دارد میخواهد همه مسائل یک شبه حل بشود!
🔰 پینوشت:
🔹ما متأسفانه در یک دوگانه گیر کرده ایم:
یا می خواهیم یک شبه همه چیز را اصلاح کنیم و از اینرو ناگزیریم همه چیز و همه کس را یک کاسه انکار و رد کنیم
یا اینکه با این توجیه که حضرت آقا خودش حواسش به همه چیز هست و همه چیز تحت اشراف و کنترل ایشان است، هر حرکت اصلاحی را خفه می کنیم.
🔹ما جوانان انقلابی هنوز نیاموخته ایم که وظیفه اصلی مان، ارتقای ظرفیت عقلانیت دینی جامعه و همچنین جهتدهی مطالبه گری مردمی از مسئولین بر اساس آن است.
ضرب عقلانیت دینی با مطالبهگری و مشارکت مردمی، اکسیر حل مشکلات کشور است؛
اولی، اصلاح دستگاه محاسبه مدیران می کند
و دومی، اتمسفر اخلاقی و ارزشی حاکم بر تصمیمگیری مدیران را انقلابی و سالم می سازد.
#عقلانیت_انقلابی
#بازسازی_انقلابی_ساختارهای_فرهنگی
عقلنوشتههای انقلابی
💢علی لندی؛ یک قاعده یا یک استثناء؟💢
🔹ماجرای دهه هشتادیها این چند وقته داغ شده است و هرکسی به نحوی مدعی است که دهه هشتادیها را او میشناسد و لاغیر!
🔹در این میان، ماجرای از خودگذشتگی علی لندی و پایداریاش در بیمارستان، اما ماجرایی نبود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و دیگران را در فهم آن تخطئه کرد.
🔹ماجرا کاملا روشن است و قابل مصادره نیست؛ نوجوانی 15 ساله، هنگامی که دو نفر را در زبانه های آتش میبیند، خود به دل آتش میزند و با به خطر انداختن جان خود، اقدام به نجات دیگران میکند و البته خود گرفتار آتش میشود...
🔹حال سؤال این است:
نسبت بقیه نوجوان این کشور با علی لندی چیست؟ چقدر از نوجوانان ما شبیه علی لندی هستند؟ در میان نوجوان و دهه هشتادیها، علی لندی آیا یک قاعده است یا یک استثناء است؟
🔹ولی شاید پاسخ به این دوگانه؛ خود بخشی از اشتباه سی ساله ما (بعد از دفاع مقدس تاکنون) در مسئله فرهنگ و تربیت است.
➖ علی لندی، نه فقط یک قاعده است و نه فقط یک استثناء است...
➖علی لندی هم قاعده است و هم استثناء ...
➖ علی لندی، واجد همان جوهرهای است که عمده کسانی که کار تربیتی با نوجوانان کردهاند، تصدیق میکنند که در خمیرمایهی اکثر نوجوانان ایرانی یافت می شود.
➖ علی لندی، مانند اکثر نوجوانان ایرانی است و البته این بدان معنا نیست که اکثر نوجوانان ایرانی هر روزه انتخابهایی مانند علی لندی دارند.
➖علی لندی یک استثناء است و البته این بدان معنا نیست که اکثر نوجوانان ایرانی نمیتوانند انتخابهایی از جنس انتخاب علی لندی داشته باشند.
➖علی لندی، تبلور استعداد و قوه ایست که بسیاری از نوجوانان ما مجال فعلیت دادن و فرصت بارور کردنش را نمییابند.
➖علی لندی، ظهور هویت نوجوان ایرانی است که البته ما هنوز در جمهوری اسلامی، فنآوری فرآوری آن را به صورت خودآگاه به دست نیاورده ایم.
➖علی لندی یک استثناء است، چون دستگاه های فرهنگی ما کارخانه فعلیتبخشی به استعدادهای درونی نوجوان ایرانی را ایجاد نکردهاند.
➖ علی لندی یک قاعده است و از اینروست که هربار در مواقع حساس و برهههای خطیر، از حضور و شعور و آمادگی این نسل غافلگیر میشویم.
➖علی لندی، تربیت یافته مکتب انقلاب است و البته نماد ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی و رسمی ما .
🔹علی جان شهادت مبارک باشد و راحت باش که به لطف مکتب سیدالشهداء، راهت پر رهرو است ...🌺🌺
#عقلانیت_انقلابی
#تمدن_نوین_اسلامی
#فناوری_اجتماعی
#علی_لندی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/468
💢یک نمونه جالب از مواجهه سیاستگذارانه با یک مسئله عینی💢
1️⃣ از 2️⃣
◾️مواجهه با تغییر روند نامگذاری در کشور
🔹در تاریخ 1399/3/21 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه ای می نویسد به جناب آقای حمید درخشان نیا؛ ریاست سازمان ثبت احوال کشور و ضمن تأکید بر اهمیت دینی و ملی«نام نیکو» برای فرزندان و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن، به تغییر و تحولات وسیعی در نامگذاری فرزندان واکنش نشان می دهد.
آقای سعیدرضا عاملی در این نامه درخواست میکند که سازمان ثبت احوال گزارشی جامع از وضعیت نامگذاری در کشور به تفکیک قومیتها یا شرح علل و عوامل بروز این وضعیت به همراه راهبردها و نقطه نظرات در ظرف مدت یکماه! ارایه دهد.
🔹یک ماه و هشت روز بعد، سازمان ثبت احوال یک نامه 3 صفحهای با پیوستی 5 صفحهای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می کند.
در این نامه سازمان ثبت احوال به تمهیدات خود در مقابله با نامهای نامفهوم، مغایر با کرامت انسانی و نیز نام های خارجی و بیگانه، با تشکیل «کمیته مشورتی نام سازمان» می پردازد .
در پیوست نیز به چالشهای موجود نامگذاری و عوامل شیوع آن می پردازد. در این پیوست عوامل زیر به برشمرده شده است:
1ـ فعالیت گسترده دهها وب سایت وشبکههای اجتماعی و نرم افزارهای انتخاب و معرف نام
2ـ تأثیر سریالها و فیلمها مورد توجه عموم مرد در منفور شدن نام «تقی» و یا محبوب شدن نامهای «بهتاش»، «ستایش» و «کیان»و «باران» و ..
3ـ محدودیت فرهنگی استفاده از نامهای تکراری بین اعضای فامیل سببی و نسبی که منجر به جستجو برای پیدا کردن اسامی خاص، نامتعارف شده است.
4ـ تمایل به داشتن اسمهای هم آوا و محدودیت این ویژگی در اسامی مذهبی
5ـ تغییر زیباشناسی مردم از برخی اسامی مانند «جعفر»، «تقی»، «نقی»، «خدیجه»، «عبدالله»، «نرجس»، «کلثوم»، «صغری»، متأثر از خوارک رسانه ها به خصوص فضای مجازی، ماهواره ها و صدا و سیما
🔹تبصره: همجنان نامهایی مانند محمد»، «فاطمه»، «زهرا» و «علی» در صدر انتخاب نام در هر سال قرار دارند...
6ـ مهمترین چالش، جدی نگرفتن پالایش و غربالگری در بانک نام اسامی سازمان ثبت احوال است!
🔹همچنین قابل توجه است که رشد اسامی ترکی در استانهای آذربایجان و همچنین اسامی کردی در کردستان، متأثر از برنامه های ماهواره بیش از 100 درصد است!
🔹در پایان پیوست، پیشنهاداتی ارائه می شود:
1ـ تشکیل «کمیته عالی نام»
2ـ آسیب شناسی دقیق این چالش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین تکلیف دستگاه های مختلف
3ـ تا قبل از این کار کارشناسی دقیق:
ـ صدا و سیما در انتخاب نامها دقت بیشتری کند و برای نقشهای بد، اسامی معصومین ع را نگذارد.
ـ وزارت ارشاد بر نامگذاریها در فیملها و رمانها و داستانها و کتابهای مرتبط نظارت کند و توبیخ و تشویق بگذارد.
ـ سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات به مبلغین اعزامی بگویند که فرهنگ سازی کنند.
🔰در تاریخ 1399/7/7 آقای محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی نامهای خطاب به دبیر شورا آقای عاملی میزند و «برگ سیاستیِ» عرصه نامگذاری را تا تدوین کامل سیاستهای نامگذاری، ارائه میدهد.
جالب ماجرا اینجاست که در مقام تبیین مسئلهی این گزارش، شورای عالی توجه می دهد که کاهش تمایل به اسامی عربی و افزایش تمایل به اسامی ایرانی و غربی ناشی از عواملی مانند «تسهیل در ارتباطات بین فرهنگی»، «تغییر ارزشی جامعه»، «میزان اعتقادات مذهبی و گرایشات ملی مذهبی و نوگرایی خانواده ها»، «گرایش به فردگرایی و انتخاب نامهای منحصر به فرد»، «تحولات سیاسی»، «استفاده از برنامهها وسریالهای ماهوارهای و سریالهای تلویزیون ملی» و «آگاهی والدین از ریشه معنای نام» است، ولی در بخش پایانی پیشنهادها سیاستی، به تقلیلانه ترین وجه عمل می کند و چهار سیاست را پیشنهاد می کند:
1ـ رضد تحولات به صورت دوره 3 تا 5 ساله و گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی
2ـ تدوین فرهنگ جامع نامها
3ـ گنجاندن سوالات مرتبط به نامگذاری کودکان در بیسمایشها ی ملی
4ـ الزام صدا و سیما در شخصیت پردازی های همدلانه بین نامهای اسلامی و بومی ایرانی و جهتدهی نام شخصیتهای منفی فیلمها به سمت نامهای خنثی.
🔻ادامه دارد ...
✔️ فایل را در آدرس زیر مشاهده نمایید👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/470
https://t.me/alimohammady1389/48
گزارش_وضعيت_نامگذاري_فرزندان_در_كشور.pdf
2.57M
متن شماره 1
گزارش وضعیت نامگذاری فرزندان در ایران
💢یک نمونه جالب از مواجهه سیاستگذارانه با یک مسئله عینی💢 2️⃣ از 2️⃣
◾️مواجهه با تغییر روند نامگذاری در کشور
🔰الحمدلله بعد از یکسال پیش نویس مصوبه نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است. در ماده 2 که بخش تعیین وظائف دستگاه هاست آمده:
1ـ سازمان ثبت احوال، طراحی و راه اندازی سامانه هوشمند مجع و تعامل خدمات مشاوره نامگذاری بزند. شناسایی و ترویج نامهای جدید و جذاب کند و همچنین ارائه گزارش توصیفی و تحلیلی از وضعیت نامگذاری هر دوسال یکبار بدهد.
2ـ وزارت فرهنگ وارشاد؛ شناسایی، توصیف و تبیین ترجیحات خانواده بر اساس پیمایشهای ملی واستانی کند.
3ـ فرهنگستان زبان ادب فارسی؛ تشکیل کارگروه «نام گزینی» کند.
4ـ سازمان صدا و سیما؛ ارتقای نگرش عمومی به اهمیت نامگذاری، استفاده از ظرفیت برنامه های جذاب برای ترویج نامهای مذهبی شاخص و همچنین تبلیغ رایگان سامانه هوشمند سازمان ثبت احوال کند.
5ـ وزرات آموزش و پرورش؛ استفاده از ظرفیت کتب درسی در ترویج نامهای مذهبی شاخص و همچنین طراحی و اجرای برنامه های تشویقی نامهای خاص مذهبی نماید.
6ـ وزرات بهداشت درمان و آ»وزش پزشکی؛ نصب و بخش تبلیغات سامانه نامگذاری در تمایم مراکز سلامت درمانی نماید.
🔹بله؛ همین..
در برگ سیاستی شورای عالی، از 7 ـ 8 عامل تغییر رویه نامگذاری در کشور، لااقل 6 مورد آن ناشی از «تغییر روابط اجتماعی» و «بسترهای تعاملات جمعی» بود که منتهی می گشت به گرایش خانواده ها برای گذاشتن نامهای منحصر به فرد ایرانی و غربی و البته در استانهای ترک نشین و کردنشین، اسامی قومیتی وارداتی، ولی کل ایده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مهار این سیل عظیم دو محور دارد:👇😐
1ـ با سامانه هوشمند نامگذاری سازمان ثبت احوال، جلوی نامگذاری های غیرپسندیده را می گیرد.
2ـ همچنین با تبلیغات صدا و سیما و وزرات ارشادی و مدرسه ای، اسامی مذهبی شاخص را ترویج می کند.
به قول معروف «کوه، موش زاییده»
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#بازسازی_انقلابی_ساختارهای_فرهنگی
✔️ فایل را در آدرس زیر مشاهده نمایید👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/472
https://t.me/alimohammady1389/50
پيش_نويس_مصوبه_سياست_ها_و_اقدامات_تقويت_و_ترويج_نامگذاري_متولدين_001.pdf
599.2K
متن شماره 2
پیش نویس مصوبه سیاستها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری
💢صوتهای درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی»
🔹جلسه اول: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/475
https://t.me/alimohammady1389/53
🔹جلسه دوم: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/476
https://t.me/alimohammady1389/54
🔹جلسه سوم: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه
و مدل طبقهبندی قاعدههای اصولی پیشنهادی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/477
https://t.me/alimohammady1389/55
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_احکومتی
#اصول_فقه_احکام_حکومتی
#مصلحت
💢صوت اول تا سوم درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی»
✳️عنوان: جایگاه فقه حکومتی در میان جریانهای تکاملخواه فقاهتی در صدسال گذشته
🔰امسال به لطف خدای متعال، در مدرسه مبارکه مشکات با جمعی از دوستان بحثی را تحت عنوان «اصولِ فقهِ احکام حکومتی» شروع کردیم.
🔰در جلسه چهارم مقرر شد که برای تدقیق بحثها، بر روی یک مهره از مباحث اصول فقه احکام حکومتی متمرکز شویم که با پیشنهاد دوستان، از میان چند کاندیدا، #بحث_مصلحت انتخاب گردید.
در سه جلسه نخست و قبل از ورود به بحث مصلحت، تلاش کردم که نمایی از جایگاه #فقه_حکومتی در میان جریانهای تکاملخواه در فقاهت شیعه ارائه دهم.
🔊 در ادامه می توانید این صوتها را بشنوید:👇
🔹جلسه اول: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/475
https://t.me/alimohammady1389/53
🔹جلسه دوم: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/476
https://t.me/alimohammady1389/54
🔹جلسه سوم: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه
و مدل طبقهبندی قاعدههای اصولی پیشنهادی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/477
https://t.me/alimohammady1389/55
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_احکومتی
#اصول_فقه_احکام_حکومتی
#مصلحت
j1 مصلحت 00.6.20.mp3
24.97M
جلسه اول
✳️عنوان: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه
🔊 در این صوت می شنوید:
🔹ضرورتهای اجتماعی که فقها برای تکامل تفقه طرح کرده اند.
🔹این ضرورتهای اجتماعی در سطح زیر بیان گردیده است:
➖«لزوم توجه به پیچیدگی و گستردگی مسائل مستحدثه حال حاضر»
➖«لزوم توجه به نظامات اجتماعی به عنوان مسائل مستحدثه دوران کنونی»
➖«لزوم توجه به امر اداره و سرپرستی جامعه، به عتوان مهمترین مسئله فراروی فقه شیعه»
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_احکومتی
#اصول_فقه_احکام_حکومتی
#مصلحت 1
https://eitaa.com/alimohammadi1389/475