eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹در چند گروه دیدم که برخی دوستان فاضلم از این سخنان جناب آقای جعفریان استقبال کردند و آن را جزو معدود حرفهای درست این چند ساله‌ی ایشان قلمداد کردند. ولی به نظر حقیر، به رویکرد این چند ساله ایشان باید بیشتر حساس بود. 🔹برداشت من این است که برای طیف فکری ایشان، محملی است برای رد تمامی ایده‌های تکاملی در فقاهت که عمدتاً توسط دغدغه‌مندان و فقیهان انقلابی طرح شده است. 🔹همین رویه را در تحقیقات مرحوم فیرحی هم می توان مشاهده کرد. 🔹محور پروژه فکری مرحوم فیرحی این بود که فقه سنتی که قله آن بزرگانی مانند آخوند خراسانی و میرزای نایینی هستند، با مواجه شده است 1️⃣یکی توسط شهید صدر و من تبع ایشان، که متأثر از جریانهای چپ و مارکسیستی، به دنیال نظام‌سازی رفته اند. 2️⃣و دیگر توسط حضرت امام ره و من تبع ایشان، که تفسیری اقتدارگرا از ولایت فقیه و دین ارائه داده اند. ✔️نتیچه هر دو انحراف این است که وجوه دموکراتیک دین، فروکاسته شده و جا به دموکراسی تنگ شده است! 🔹به نظر حقیر که مدتهاست خطوط فکری ایشان و مرحوم فیرحی را دنیال می کنم، شاید جا داشته باشد حرف آقای جعفریان را در این چنین فضایی تحلیل نمود ...
💢چرا مناظره‌های تلویزیونی، مناظره نیست؟💢 🔹مهمترین اشکال مناظره‌ی اول کاندیداهای ریاست جمهوری، این بود که اساساً مناظره نبود! 🔹مناظره بعنی؛ ➖ ایجاد تناظر و تقارن میان دیدگاه‌های مختلف صاحب‌نظران در یک موضوع واحد، ➖ در فرآیند یک گفتگوی آزاد، منطقی و اخلاقی، ➖ برای مقایسه پذیرتر شدن دیدگاه و طرح‌های صاحب‌نظران ➖به منظور زمینه‌سازی برای انتخاب اخلاقی و آگاهانه مردمی. 🔹حال به سؤال اصلی برگردیم چرا مناظره های تلویزیونی مناظره نیست؟ 🔹پاسخ چندان سخت نیست؛ ساز وکار طراحی شده برای مناظره‌ها، عملاً امکان یک تضارب آراء و تناظر دیدگاه ها را ممتنع کرده است و آنچه که امروز مناظره نامیده می شود، بیشتر به شبیه است که البته خلاف ضوابط، گاهی عده‌ای جر می زنند و در وسط پاسخگویی به سوال مربوطه، به این و آن می پرند.... 🔹ریشه این وضعیت البته روشن است، اتفاقات خلاف شرع، خلاف اخلاق و خلاق قانونی که در گفتگوها و مناظرات دوره‌های قبل اتفاق افتاده و عرصه مناظره ها را تبدیل به یک شو و کرده است. 🔹ولی به نظر میرسد که چاره‌ای که برای جلوگیری از این اتفاقات در نظر گرفته شده، باز همان راهکاری است که مدیران کشور اعم از سیاسی، امنیتی و حقوقی در اینگونه موارد، به صورت تنظیمات کارخانه به سراغ آن میرود و آن، تلاش برای کنترل پدیده‌ها از طریق و استفاده از ابزاری به نام است. 🔹این جهتگیری علی‌رغم اینکه در جای خود بسیار مهم است، ولی استفاده صرف و نابجا از آن، موجب جداشدن لحظه به لحظه «قانون» از «نظام ارزشی و اخلاقی جامعه» می شود و مسئله نظام ارزشی و اخلاقی را تبدیل به امر حاکمیتی می‌کند که نتیجه‌اش کاهش مشارکت عمومی مردم در ارتقای نظام اخلاقی و ارزشی جامعه است. 🔹ما در این چند سال تا حدودی به وجوه سیاسی و اقتصادی توجه کرده‌ایم، ولی متأسفانه به جریان مردم‌سالاری دینی که به تعبیر حضرت آقا، نقشه راه انقلاب اسلامی است، در عرصه کم توجه بوده‌ایم و طرح و برنامه‌ای برای در و اجتماعی نداشته ایم. لازم این این فراز بیانیه گام دوم را با دقت بیشتری، دوباره بخوانیم: 🔰«اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند.» 🔹ما برای کنترل اخلاق ناگزیر از طراحی مدل مشارکت عمومی مردم هستیم، همانطور که برای کنترل منطقی بودن یک گفتگو و مناظره، ناگزیر از مدل مشارکت نخبگان و تشکیل هیأت علمی از نخبگان و متخصصین ملی و مورد اعتماد مردم برای سنجش علمی دیدگاه‌ها و طرح‌های مطرح شده در مناظره‌ها و اعلام آن به مردم هستیم. 🔹فقط در چنین حالتی است که می‌توانیم انتخابی بر اساس اخلاق و منطق را از مردم توقع داشته باشیم ... _ https://eitaa.com/alimohammadi1389/396 https://t.me/alimohammady1389/37
💢اندر باب دوگانه‌‌ی «صالح مقبول» و «اصلح نامقبول»💢 🔹دوباره دم انتخابات، دوگانه غلط و سر زبانها افتاده است و عمدتاً طرفداران کاندیدایی که رأی کمتری دارد، تلاش می کنند کسری رأی کاندیدای خود را به اشتباه اکثریت، در ترجیح کاندیدای صالح بر کاندیدای اصلحی نسبت دهند که اکثریت گمان کرده اند، رأی آوری کمتری دارد. 🔹اما اساساً چنین دوگانه‌ای درست است؟ 🔹برای روشن تر شدن ماجرا باید به این نکته توجه کرد که دوگانه «صالح مقبول» و «اصلح نامقبول»، در امتداد دعوای » و شکل گرفته است. بزرگوارانی که این طرح بحث را انجام دادند، حرفشان این بود که مؤمن نباید در فضای عمل به تکلیف، مصلحت‌سنجی یا پیامدسنجی ‌کند و لذا نمی‌تواند به خاطر نتیجه و پیامدی که آن را به زعم خود درست‌تر می داند، از عمل به تکلیف سر بار بزند و به کاری مبادرت کند که گمان می‌کند نتیجه مدنظرش را تأمین می‌کند. لذا حرفشان این بود که اگر در انتخابات، فردی اصلح است ولی اقبال عمومی به وی وجود ندارد، نمی توان به این بهانه به آن رأی نداد و به جای آن، کسی را انتخاب کرد که احتمال رأی آوری بیشتری دارد، ولو اینکه این فرد، صالح باشد ... 🔹مشکل این تحلیل و دوگانه‌سازی این است که این بزرگواران توجه نمی کنند که اساساً غرض از شرکت در انتخابات، صرف رأی دادن به بهترین فرد نیست، بلکه تلاش برای سپردن سرنوشت خود و کشور به دست کسی است که بهتر از دیگران می تواند این سکانداری را انجام دهد، لذا اگر کسی اساساً شانس رأی آوری ندارد، عنوان فردی که می توان سکاندار کشور شود، درباره او صدق نمی‌کند؛ به تعبیر دیگر، کسی که اساساً شانس رأی‌آوری ندارد، چون نتیجه را که همان سپردن سکان مدیریت به دستان با کفایت اوست، تأمین نمی‌کند، نیست، نه اینکه اصلح است و غیرمقبول! 🔹به دقت فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان در سال 92 را بخوانید:👇 🔰 «یک سؤال دیگر این است - که اینجا هم باز بعضی از دوستان گفتند - که رابطه‌ی «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده... بنابراین، این که تصور کنیم تکلیف‌گرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.» https://eitaa.com/alimohammadi1389/398 https://t.me/alimohammady1389/42
🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹 🔸جلسه دوم: تکنیک های رسانه ای و مشارکت مردمی🔸 🔻حجت الاسلام مجتبی کاظمی حجت الاسلام علی محمدی حجت الاسلام حمزه وطن فدا حجت الاسلام محمد نهاوندی فر دکتر حمید ابدی جناب آقای میثم گودرزی 🎥پخش از طریق صفحه اینستاگرام دبیرخانه هم اندیشی ها 📆 پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ 🕑 ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰ آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi
💢چرا باید همه بمانند!💢 🔹به نظرم اصرار برای کنار کشیدن کاندیداهای انقلابی به نفع یکدیگر، تا وقتی مکانیزم معقول و مقبولی برای آن وجود ندارد، کار غلطی است. 🔹این اصرار، سالهاست که جریان انقلابی را به یک خودسانسوری غیرموجه دچار کرده و زمینه‌ی تثبیت پدرخوانده‌های اصولگرایی را فراهم کرده است. 🔹این اصرار، موجب محرومیت سیاسی مردم در مواجهه با جبهه انقلاب اسلامی گردیده است و اجازه نداده که مردم با کثرت و تنوع طبیعیِ قرائت و شخصیت‌های سیاسی، در جبهه انقلابی مواجه شوند. 🔹بسیط و یکدست نشان دادن جبهه انقلاب اسلامی، امکان اتساع ذهنی و آزادی انتخاب را از مردم گرفته و عملاً اجماعی شکننده و ناپایدار را جایگزین رقابت و سبقتی مؤمنانه و شورآفرین نموده است. 🔹این اصرار، در بطن خودش، صحه‌گذاری بر دوگانه‌سازی‌های کاذب رسانه‌های غوغاسالار دارد که می‌خواهد نشان دهد در این انتخابات، رقابت عملاً 1 به 5 است. 🔹مناظره‌های بین کاندیداهای انقلابی، در فضای بیرون از رسانه ملی، می‌تواند نشان دهد که در چارچوب اخلاق و منطق، می‌توان گفتگویی آزاد و مُثله‌نشده را تجربه کرد. 🔹انصراف هر یک از کاندیداهای حاضر به نظر میرسد تأییدی بر ادعای بودن کاندیداهای انقلابی است. 🔹می‌توان ابتکار عمل را به دست گرفت با برگزاری های مناظره‌های درون‌جبهه‌ای، تنوع و تعدد انتخاب مردم را برایشان به تصویر کشید... https://eitaa.com/alimohammadi1389/400 https://t.me/alimohammady1389/43
🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹 🔸جلسه سوم: برنامه کاندیداها و آینده پیش رو🔸 در پایان مناظره های انتخاباتی و با نگاهی به گفتگوهای کاندیداها، کدام برنامه و کدام طرح تحول، امکان برعهده گرفتن دولت سیزدهم را داراست؟ 🔻حجت الاسلام مجتبی کاظمی حجت الاسلام علی محمدی حجت الاسلام حسین مهدیزاده حجت الاسلام محمد نهاوندی فر حجت الاسلام محمد مهدی تهرانی دکتر حمید ابدی جناب آقای میثم گودرزی 🎥پخش از طریق صفحه اینستاگرام دبیرخانه هم اندیشی ها 📆 یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ 🕑 ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۷:۰۰ آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شماره ۱ "رویا" علت انتخاب آینده متفاوت سلسله وبینارهای حکمرانی انقلابی ✳️نشست سوم «انتخابات و رویای یک ملت» ✅با ارائه استاد محترم: 🔸حجت الاسلام حسین مهدیزاده (پژوهشگر و آینده پرداز پیشرفت) 🔸نقادی و ارزیابی: 🔻حجت الاسلام دکتر کوهی (مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ) 🔻خانم دکتر اردبیلی (آینده پژوه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم) 📆 برگزار شده در دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ 🔸دفتر مطالعات حکمرانی و سبک زندگی اندیشکده معنا🔸 آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link لینک کانال https://eitaa.com/maana_hamandishi
28.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شماره ۲ رویای رئیس و آینده جمهور سلسله وبینارهای حکمرانی انقلابی ✳️نشست سوم «انتخابات و رویای یک ملت» ✅با ارائه استاد محترم: 🔸حجت الاسلام حسین مهدیزاده (پژوهشگر و آینده پرداز پیشرفت) 🔸نقادی و ارزیابی: 🔻حجت الاسلام دکتر کوهی (مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ) 🔻خانم دکتر اردبیلی (آینده پژوه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم) 📆 برگزار شده در دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ 🔸دفتر مطالعات حکمرانی و سبک زندگی اندیشکده معنا🔸 آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link لینک کانال https://eitaa.com/maana_hamandishi
. ▪️ مدرسه سیاست... ▫️رئیس جمهور کیست؟ ▫️ارائه حجت الاسلام علی محمدی/ مدیر موسسه معنا ▫️ چهارشنبه 26 خرداد ۱۴۰۰ 🔸ساعت : 17 ✅ برای شرکت در مدرسه سیاست وارد شوید https://dialog.sohasima.ir/ch/soharoom @soha_sima
37.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری 1400 🔺حجت الاسلام حسین مهدی زاده 🔸تحلیل آرایش نهایی کاندیداهای انتخابات 1400 آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری 1400 🔺حجت الاسلام مهدی تهرانی 🔸تیپ شناسی کاندیداهای 1400برای انتخابی هوشمندانه تر آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری 1400 🔺حجت الاسلام مجتبی کاظمی 🔸تحلیل نسبت بین جامعه ی زنان و سیاست با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی انتخابات 1400 آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در این کلیپ، توضیحی داده‌ام در خصوص نسبت سیاستمدار در جمهوری اسلامی با مردم و متخصصین. 🔹همچنان معتقدم که توجه مبارکی که جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی به سمت و پیدا کرده است، در معرض یک چالش بسیار مهم است و آن تقلیل امر سیاست به تخصص و امر اداره به برنامه است. https://eitaa.com/alimohammadi1389/414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری 1400 🔺حجت الاسلام مجتبی کاظمی 🔸امتیازات فضای انتخابات 1400 با انتخابات ها ی گذشته آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi
27.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ شماره 3 🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹 🔸جلسه دوم: تکنیک های رسانه ای و مشارکت مردمی ✅حجت الاسلام علی محمدی 🔸رسانه ابزار تولید قدرت برای سیاست آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا https://eitaa.com/maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شماره 4 🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹 🔸جلسه دوم: تکنیک های رسانه ای و مشارکت مردمی ✅حجت الاسلام نهاوندی فر 🔸امکان های سیاسی جامعه و رسانه آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا https://eitaa.com/maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شماره 5 🔹 گفتگوها و تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰🔹 🔸جلسه دوم: تکنیک های رسانه ای و مشارکت مردمی ✅حجت الاسلام وطن فدا 🔸مسئله جامعه و نقش رسانه در تطبیق الگوی مناسب برای حل آن آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا https://eitaa.com/maana_hamandishi
27.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تاملاتی پیرامون مسائل انتخابات ریاست جمهوری 1400 🔺دکتر حمید ابدی 🔸انتخابات شب قدر انقلاب و فرصتی ویژه برای اندیشمندان آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/maana_hamandishi