eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
596 عکس
206 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل‌نوشته‌های انقلابی
🔰 نگاه اول؛ گفتمان‌ سازی برای تحول دولت 🔹 تشریح گفتمان‌ سازی از نگاه حجت‌الاسلام علی‌محمدی 🔺به اع
دوستان عزیزم در مجموعه‌ی وزین "همپای پیشرفت" لطف کرده و تلخیصی از گفتگوی بنده و برادر گرانقدرم جناب آقا هانی ایرانمنش منتشر کردند. در خصوص زحمت دوستان، لازم دیدم نکته‌ای را برای توضیح بیشتر عرض کنم:👇 🔹عرض بنده این نبود که تا پشتیبانی حاکمیت نباشد، اساساً گفتمان شکل نمی‌گيرد، بلکه عرض من این بود با توجه به مرحله سوم انقلاب اسلامی که مرحله‌ی ساخت دولت اسلامی است (و نه مرحله تخریب ساختار موجود آنگونه که در مرحله اول و نهضت با آن روبرو بودیم)، اساساً گفتمان تا زمانی که منجر به اصلاح تصمیمات غلط حاکمیت نشود، تبدیل به حرکت عمومی نمی‌شود و به صورت سبک زندگی اسلامی ایرانی نهادینه نمی‌گردد. 🔹 علت این امر هم به این بر می‌گردد که حرکت عمومیِ سازنده و بر هم افزا زمانی شکل می‌گیرد که در بستر یک نظام حقوقی عام، مؤمنانه و عادلانه شکل بگیرید تا در قالب آن، حقوق عامه به عنوان رکن اصلی عدالت اجتماعی رعایت و حفاظت شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با همراهی نظام تصمیم‌گیری حاکم بر جامعه. از اینروست که حضرت آقا بارها بر تقدم دولت‌سازی بر جامعه‌سازی تأکید کرده‌اند و در سال 1395 در بیاناتی که در جمع اعضای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشتند، فرمودند: «مرحله‌ی سوم که اکنون در آن قرار داریم، "تشکیل دولت اسلامی" یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی است و تا وقتی این مرحله به‌طور کامل محقق نشده است، نوبت به "تشکیل جامعه‌ی اسلامی" نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.» 🔹️ بر این اساس حرف حقیر این بود که اگر گفتمان سازی‌هایی که صورت می گیرد، ناظر به تصمیمات جاری نظام تصمیم‌گیری کشور و تحقق دولت اسلامی دلالتی نداشته باشد و برای اصلاح تصمیمات غلط، هدف گذاری دقیقی نکرده باشد، کم خاصیت بوده و به علت تعارضهایی که با ساخت حقوقی و رسمی جمهوری اسلامی پیدا می‌کند، یا سرکوب می‌شود و یا سرخورده و لذا به هیچ وجه به حرکت عمومی تبدیل نمی‌شود، مگر اینکه در لایه‌های غیررسمی و امور نمایشی و پویشی خود را منحصر کند که البته این کارکردِ گفتمان سازی در جای خود حتما بسیار لازم و ضروری است، ولی از همان حد گفتمان فراتر نخواهد رفت و سبک زندگی ملت ایران را تحول نخواهد بخشید ...🌺
هدایت شده از هم‌عزم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔻 اراده و عزم عمومی چگونه به حرکت جامعه منجر می‌شود؟ 🔻 جایگاه گفتمان‌سازی در تحولات حکمرانی چیست؟ @hamazm
هدایت شده از موسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔻 تفاوت مفهوم گفتمان در مراحل انقلاب اسلامی به چیست؟ 🔻 گفتمان و حرکت عمومی چه نسبتی با تصمیمات حاکمیت دارد؟ @hamazm
◼️◼️◼️◼️◼️◼️  إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ. 😭😭😭
🔹 سلام محمدجان در مشهد نایب الزیاره‌ام و به جایت امین الله می‌خوانم. جلسه نظام ـ الگو ـ برنامه‌ی فردا شنبه قاعدتاً تعطیل است؛ هم من مسافرت هستم و هم شما! قرار چهارشنبه صبحِ الهیات حکمرانی هم ظاهراً باید بماند برای خیلی بعدتر؛ شاید زمانی در برزخ و یا قیامت... 🔹 محمدجان! هنوز از ظهر تا الان با خبر رفتنت کنار نیامده‌ام و بی‌حاصل منتظر خبری دیگرم. بعد از رفتن سیدمصطفی، داغ‌ها برایم جان‌کاه‌تر شده؛ رنجورتر شده‌ام. در این بِکش بِکش‌ها و هر فرقه‌ای به سوی خودش کشیدن‌‌ها، چقدر جای تو خالی خواهد ماند. کارهای مشترک‌مان را نمی‌دانم چه بکنم ممنونِ همه مهربانی‌ها و پیگیری‌ها و خسته‌نشدن‌ها و امیدواری‌هایت.... در حال رفتن به زیارت امام رضا علیه السلام هستم و به خودم تسلیت می‌گویم: «کـلُّ مَـنْ عَـلـیـهـا فَـان وَ یـبـقَـی وَجْـهُ رَبَّـک ذوالـجـلالِ والاکـرامِ ... إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ...»
انا لله و انا الیه راجعون با احترام و تمکین بر مشیت الهی مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک یکشنبه 22 بهمن ساعت 14 از درب 24 حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها (صحن جواد الائمه) آغاز و پس از تشییع بر دستان پر مهر دوستان و فرهیختگان در امامزاده شاه احمد بن قاسم (ع) |واقع در میدان معلم| به آغوش خداوند سپرده خواهد شد. حضور علماء، فضلا، دانشگاهیان و رفقا موجب تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود. ضمنا مراسم ترحیم بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد فاطمه الزهرا (س) واقع در بنیاد، بلوار شهید کریمی، کوچه 15 منعقد می باشد.
هدایت شده از محمدتقی سبحانی
بسم الله الرحمن الرحیم و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد. فاضلی شریف و فروتن که شیفتگی‌اش نسبت به مکتب، شیفتگی‌ها و دلدادگی‌های دیگر را از روح او برده بود و جهاد در راه راستین اندیشه الهی، او‌ را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود. بی‌گمان جبهه پاسداری از خط اهل‌بیت (علیهم السلام) یاوری راه‌شناس و مدیری اندیشمند و‌آینده‌نگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد. به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانی‌ها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم. باران رحمت و رضوان خداوند‌ بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده‌ مولایش بود، بدرقه راهش.
• تسلیت • «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ، اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»(البقرة، 155 و 156) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️آرام بود و مهربان، ولی دلی پرشور و ذهنی درگیر با مسائل انقلاب داشت. ▫️مدیر بود ولی اصرارهای خود را با ملایمت به پیش می‌برد و کار را به سامان می‌رساند. ▫️محمد آقای خادمی اهل فضل بود و جوشش داشت، ولی به دنبال یاری رساندن بود، حتی با عشق و سوز دستیار یکی از فضلای سخت‌کوش حوزه علمیه شده بود. ▫️بی‌سر و صدا رفیق بود، دوست‌داشتنی. منتظر روئیدن و رعنا و پرثمر شدنش بودیم. ▫️چقدر حیف است از دست دادن جوان فرهیخته‌ای چون این عزیز! ◾️خسارت فقدان این جوان ارزشمند را به خانواده مکرم و بستگان و اساتید ایشان به‌ویژه حجت‌الاسلام و المسلمین آقای سبحانی و دوستانشان صمیمانه تسلیت می‌گوییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌷در جوار شهیدان، امام خمینی ره و ائمه معصومین علیهم السلام متنعم باشد. 🍀@faslefarhang
هدایت شده از حَنان | یحیی
⚫️⚫️⚫️ انا لله و انا الیه راجعون خبر از دست دادن آقا محمد خادمی دوست عزیز و مجاهد فرهیخته داغ بسیارسنگین و ضایعه ای بر دل مومنینی بود که ایشان را می شناختند. ایشان با روحیه انقلابی و اخلاق حسنه در جهت بسط و ارتقای اندیشه های تمدنی اسلام بسیار کوشا بود. اندیشه الهیات نوین استاد سبحانی بر محور ایشان پیش می رفت، جلسات نظام الگو و برنامه را شکل داد تا اضلاع دیگر اندیشه استاد سبحانی تبیین شود. مسئولیت گروه الهیات تاریخ و مهدویت در دفتر نشر و پژوهش جمکران را پذیرفت تا نگاه الهیاتی بر تاریخ و تاریخ بر محور مهدویت را بسط دهد. درهمین راستا با جمعی از فضلا، کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری را مباحثه کردیم و قصد داشت تدوین کامل تری از این کتاب را بر محور استاد میرباقری انجام دهد. تدوین اندیشه های مختلف فلسفه تاریخ علمای معاصر را پیگیری می کرد و قصد داشت مدرسه شعبانیه الهیات تاریخ را برگزار کند و... انشاالله خداوند این عزیز را با اولیای الهی محشور و مأنوس کند، و به خانواده ایشان صبر جزیل عطا کند.
🔻 پیام تسلیت معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت جناب آقای دکتر محمد خادمی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ارتحال برادر مکرم، اندیشمند مخلص و پرتلاش جناب آقای دکتر محمد خادمی باعث تاثر و تاسف عمیق اینجانب شد. فقدان این عزیز گرانمایه را به محضر همه دوستان و آشنایان و همکاران، بویژه خانواده محترم و بستگان تسلیت عرض میکنم. در همه مواردی که از نزدیک با ایشان همکاری داشتم، ایشان را فعال و با نشاط و پویا و خالص و مهذب و الهی و متوکل دیدم. در همایش های ایام اربعین عشق ایشان به ائمه اطهار علیهم السلام ، بویژه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت ولیعصر ارواحنا فداه، را از نزدیک شاهد بودم. در این کار مشترک اخیر، یعنی همایش الهیات حکمرانی، نیز با همان جد و جهد همیشگی که از ایشان سراغ داشتم کار را پیگیری می کرد. خدایش غریق رحمت فرماید و به همه دوستان و بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید. نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی
هدایت شده از Alireza Kowsarnia
🖤 مجلس یادبود مرحوم محمد خادمی ▫️در بنیاد بین المللی امامت ▪️از همه اساتید، پژوهشگران، دانش پژوهان و همکاران محترم دعوت می‌گردد در مجلس ذکر توسلی که به یادبود درگذشت اندیشمند وارسته دکتر محمد خادمی در بنیاد بین المللی امامت برگزار می گردد، حضور بهم رسانند. ⏱ دوشنبه ۲۳بهمن۱۴۰۲ - بعدازنمازظهر 📍سالن اجتماعات بنیادبین‌المللی امامت 🏴 موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام 🏴 بنیاد بین المللی امامت 🏴 موسسة البیان
پیام خانواده برادر عزیزمان جناب آقای خادمی رضوان الله تعالی علیه👇👇
با سلام و سپاس هرچند از دست دادن جناب آقای محمد خادمی که از شیفتگان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود، سخت و جانکاه است، اما خداوند را شاکریم که لطف و محبت مؤمنین شامل حال ما شد و حضور گرم آنها در مراسم خاکسپاری و ختم، تسلای خاطر داغ دیدگان بود، لذا بدینوسیله از همه علماء و فضلای گرامی، اساتید معزز، اقوام گرامی، دوستان عزیز، همکاران و همسایه ها که از راه دور و نزديك در این مراسم شرکت کردند خاضعانه تشکر کرده و از خداوند متعال توفیقات روزافزون آنها را طلب می کنیم و برای آن عزیز سفرکرده رضوان خدا و معیت با ائمه اطهار (علیهم السلام) را مسألت می‌کنیم. خانواده آقای خادمی یکشنبه - ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
هدایت شده از اصرار
📋آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از جلسه‌ی دوم خبر فلسطین می باشد. این جلسه یک مقدمه داشت، چند توضیح و معدودی پرسش. 🔻مقدمه این جلسه با جلسات رسمی متفاوت است. صحبت این نیست که «غزه باید چه بشود». برای «تعیین تکلیف» هم نیست. این هم نیست که «ما در نسبت غزه چه باید بکنیم» و یا بخواهیم «نسبت» میان خود و غزه را مشخص کنیم. صحبت در مورد «نحوه حضور» در غزه هم نیست. جلسه امروز برای آن است که بتوانیم زاویه دید بهتری نسبت به غزه پیدا کنیم. مهم‌ترین دستاورد جلسه این است که «چطور به غزه نگاه کنیم؟». با این پرسش خبر از فلسطین متفاوت به گوش ما می رسد. @Esrar3
هدایت شده از اصرار
بخش اول 1⃣ 🔻شهر [و مسجد الاقصی] 🔹نوار غزه ۱۲۰۰ مسجد داشت که تقریبا در این ۱۲۰ روز جنگ، هزار مسجد به‌طور کامل تخریب شده است؛ در اخبار مشاهده می‌کنیم با اینکه شهر در ظاهر نابود شده است اما بر گلدسته ‌ی مساجد باقیمانده دعا می خوانند که خداوندا به ما این توفیق را بده بتوانیم برای یکبار هم که شده در مسجد الاقصی نماز بخوانیم. این نکته‌ی بسیار مهم محوریت مسجد الاقصی را نشان می‌دهد. این نکته به طور ویژه از این حیث حائز اهمیت است که مسجد الاقصی در چند ده کیلومتری غزه است؛ اما با این وجود ایجاد کننده‌ی هویت برای مردم فلسطین و به‌خصوص مردم غزه همان مسجد الاقصی است. 🔹ما در مباحث توسعه و پیشرفت در نظام مهندسی و شهرسازی، اماکن مقدس را در مرکزیت کالبدی و فیزیکی نگاه می کردیم.‌‌ 🔹سوال آن که غزه چطور شهری‌ست که می‌ تواند فراتر از فضای کالبدی و مرکزیت فیزیکیِ مسجد الاقصی این چنین به هم پیوسته باشد؟ شهر از کجا برپا می شود؟ معنابخشی اماکن مقدس به شهر از کجا می آید؟ @Esrar3
هدایت شده از اصرار
بخش دوم 2⃣ 🔻خبر [و خبرنگاری] 🔹در برخی اخبار قابلیت تکذیب و قابلیت کتمان را مشاهده می‌کنیم ولی طوفان الاقصی نه تنها قابل کتمان و تکذیب نیست بلکه آنچنان واضح و شفاف است که در سطح بین المللی، افراد بسیاری را درگیر خودش کرده. 🔹 طرف دیگر ماجرا خبرنگاران غزه هستند. در غزه یکی از ارکان مهم بین مردم همین خبرنگاران هستند. این نکته بسیار مهم است که خبرنگاران غزه تاجایی پیش رفته‌اند که مردم برای خبر گرفتن از حال خانواده خود، به خبرنگاران مراجعه می‌کنند و احوال خانواده و شهدای خود را از آنان می‌گیرند. اینکه خبرنگار در بطن ماجرا باشد و در بین اتفاقات، خانواده خود را نیز از دست می‌دهد و تاجایی پیش می‌رود که خودش نیز به شهادت می‌رسد، این نوع جدیدی از خبرنگاری در جهان است. 🔹ما یک مولفه‌ای داریم با این عنوان که خبر، واقعه و حادثه را می‌سازد. حرفه خبرنگاری تکنیک‌های مختلفی دارد برای اینکه مخاطب خود را اقناع کند؛ اما در بحث غزه ما مشاهده می‌کنیم خبرنگاران بدون هیچگونه تکنیک و عملیاتی، فقط با بازگو کردن، اتفاقات و تحولات بسیاری از جمله ساختن یک هویت در سطح جهانی را رقم زده‌اند. 🔹روایت جنگ شهید آوینی یک مقداری با خبرنگاری جنگ در غزه فرق می‌کند. کاری که شهید آوینی کردند به‌نوعی خلق و پردازش هنری بود ولی خبرنگار غزه به واقعیت نزدیک‌تر است و به‌عبارتی بخشی از واقعیت است. با شهید آوینی ما از روایت‌ شنیدیم اما در طوفان الاقصی با خبرنگاران از خبر می‌شنویم. خبر با روایت و خبرنگار با راوی متفاوت هستند. 🔹خبرنگار غزه نه تنها يكي از اعضای خانواده هاست بلکه حتی سراغ زندگی مان را از او می گیریم. به حرکت دوربین خبرنگاران نگاه کنید. خبرنگار نه تنها دنبال سوژه که حتی دنبال پدیده هم نیست. او راه می رود و همه با او حرف می زند. خبرنگار خودش دوربین است. 🔹این تعبیر رهبری که فرمودند که این حماسه را در کتاب‌ها خواهند نوشت، این تعبیر بخاطر آن خبرهایی است که باعث شکستن هیمنه‌ی صهیونیست‌ها در سطح جهانی شد. شکستن هیمنه و هژمونی رژیم صهیونیستی فقط با نشان دادن فجایع و مظلومیت مردم غزه نبود بلکه با خبر یک اتفاق فرای این مظلومیت رخ داد که توانست آن رژیم را در سطح جهانی بی‌آبرو کند. از شروع عملیات طوفان الاقصی بیش از سه هزار راهپیمایی در سراسر جهان شکل گرفته است. 🔹اغلب در مسأله‌ی خبر تصور بر این بود که چالش اصلی ما چالش تحلیل است اما بعد از کمی دقت متوجه می شویم بحث اصلی خبر و منابع در دسترس افراد است. @Esrar3
هدایت شده از اصرار
بخش سوم 3⃣ 🔻نسل [و زمان] 🔹نگاه به تحولات و اتفاقات یک سوال نهان دارد که «چه اتفاقی در حال وقوع است؟» این سوال، سوال از آینده و زمان است. از این حیث زمینه‌ی نادیدنی تمام عنوان‌ها زمان است. اگر زمان حذف شود با تمام اتفاقات پیرامون خود می‌توان هرکاری انجام داد. 🔹در خبرهایی که ذیل زمان نقل کردیم زمان به دو صورت دنبال شد. یک شکل پیگیری خبرهای زمان‌دار بود مثل اینکه سید حسن نصرالله گفتند افراد در مقاومت ابزار نیستند و مستقل هستند و این در تاریخ بشریت بی سابقه است (بی سابقه بودن) و یا اینکه مردم در اروپا و آمریکا پس از چهار ماه هنوز هم در حمایت از فلسطین راهپیمایی می کنند و گویا زمان آنجا به وقت طوفان الاقصی ایستاده و نمی گذرد ( نگذشتن زمان) یا این صحبت محمد الضیف که همین امروز آهنگ فلسطین کنید، فردا دیر است (دیر شدنِ زمان). 🔹شکل دیگر این پیگری آنست که ما با توجه به مواردی مثل نسل بیشتر متوجهِ زمان می شویم مثل عبارات دهه ی هشتاد و ... و یا اصطلاح نسل زد. اما غزه چشم ما شد و با غزه توانستیم این نسل را فراتر از طبقه بندی های جامعه شناسانه و روان شناسی، با زمان در همه جای دنیا ببینیم. @Esrar3
بسمه تعالی 🔰مراسم هفتمین روز درگذشت محقق وارسته 🗓 پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲|بعدازنماز مغرب و عشاء 📍مکان: قم، بنیاد، بلوار شهید کریمی، کوچه ۱۵، مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) حضور شما سروران گرامی در این مراسم باعث تسلی خاطر بازماندگان و شادی روح آن مرحوم خواهد شد
هدایت شده از حسینیه هدایت
صوت کامل ارائه حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی.mp3
40.05M
🎙 ارائه حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی با عنوان «رویا؛ فناوری به حرکت درآوردن مردم» در رویداد آرمان4 🔻 | اینجا انقلاب جریان دارد... @hoseinie_hedayat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📄نامه جمعی از گروه و مجموعه‌های حوزوی به مدیریت حوزه علمیه 👈🏽تصویب ایام سیاسی-اجتماعی خاص،مثل انتخابات،به عنوان ایام رسمی تبلیغی حوزه ها 👈🏽بستر سازی تبلیغی برای حضور طلاب در برهه های حساس اجتماعی 👈🏽استعلام طرح عملی حوزه ی علمیه جهت افزایش مشارکت در انتخابات ذیل فرمان رهبرانقلاب 👈🏽درخواست راهنمایی و هدایت گری علمای مجاهد و بزرگان حوزه جهت حضور فعال طلاب در صحنه انتخابات مجلسین 1402 و ... 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
💢در کنار مردم، کاندیداها را هم دریابیم💢 🔹این ایام قاعدتا ایام دعوت مردم به مشارکت پای صندوق های رأی است. افراد و مؤسسات در این مدت زحمت کشیده‌اند و برای در میان گذاشتن با مردم آماده کرده و منتشر کرده‌اند. ما هم با رفقا جلسات متعددی داشتیم تا بتوانیم مطالبی را برای در میان نهادن با مردم پیشنهاد کنیم که من برداشت خودم را از آن گفتگوها در ۶ محور جمع بندی کردم؛ ۶ محوری که به نظرم می‌آید با ترکیبهای مختلفی از آنها می‌توان با مخاطبین متنوعی از ملت ایران گفتگو کرد و آنها را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد. صوت ارائه این ۶ محور را می توانید در اینجا گوش دهید. 🔹 اما معضل کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس، معضلی تک وجهی نیست که بخواهیم آن را صرفا در سمت مردم جستجو کنیم، بلکه اتفاقاً یک دلیل اصلی آن را می توان در اختلالی که در ناحیه‌ی توسط کاندیداها و سازو کارهای اعتباربخشی و بستن لیست‌های انتخاباتی است، مشاهده کرد. 🔹 جامعه انقلابی ایران در مسیر حرکت و پویایی خود، گردنه‌های مهمی را پشت سر گذاشته و در عین حال، متحمل سختی‌ها و مرارت‌های فراوانی شده است؛ در آستانه عبور از چنبره تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه استکبار جهانی قرار گرفته است و در عین حال، به دلیل وجود رگه‌ی تلخ تورم و گرانی‌های کمرشکن هنوز شیرینی شهد این پیشرفت‌ها را در ذائقه احساس نکرده است؛ امروز مردم ایران نقش الگوی مسکن را در آسایش، امنیت و فرزندآوری خود مشاهده می کنند؛ امروز مردم ایران نسبت به نقش مخرب بانک‌ها در کار و تولید و صنعت حساس شده؛ امروز مردم ایران به ماجرای تضاد منفعت برخی از مسئولین با حقوق عامه واکنش بیشتری نشان می‌دهند؛ امروز مردم ایران از مسئولی که خانواده‌اش از خارج کشور خرید می کند طلب پاسخ می‌کند؛ امروز رفتار فرزندان مسئولین کشور مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است؛ امروز مردم ایران به راحتی زیربار هر حرفی نمی‌رود و همه اینها به این معناست که مردم ایران به معنای درست کلمه شده است و خط و ربط امور بیشتری را با غایات و جهت‌گیری‌های خود ارزیابی می‌کند. 🔹از طرفی دیگر، از اول انقلاب و به خصوص از اوائل دهه هشتاد، بالاترين سطح رهبری و سیاستِ کشور، به غلبه الگوهای توسعه غربی در امر اداره کشور را واکنش نشان داده و الگوهای توسعه غربی را زمینه‌ساز انحلال و فروپاشی همه هویت‌های ملی در هویت تمدن غرب معرفی کرده است. به نحوی که مقام معظم رهبری از روز اول فروردین 1388 به صراحت اعلام کرده است که دیگر از لفظ «توسعه» _ به دلیل انصراف معنایی آن به الگوهای توسعه مدرن _ استفاده نمی‌کند و به جای آن و برای دلالت بر الگوی اسلامی ـ ایرانی حرکت بالنده مردم رشید ایران، اصطلاح «پیشرفت» را استخدام خواهد کرد. 🔹اما در این میان، یکی از معضلات اصلی در انتخابات این است که چه میزان کاندیداهای موجود و ساز و کارهای لیست بندی، در منزلت و شانِ نمایندگی سیاسی مردم و رهبری ایران قرار دارند؟ کاندیداها و احزاب در کشور چقدر با این رشد سیاسی مردم و اتفاقاً مقیاس انتظارات رهبری نظام، سیاست ورزی می‌کنند؟ جریانها و گروه‌های سیاسی، چه میزان توان دارند که با تبیین _ " فتوحات و پیشرفت‌ها"، _ "در کنار بیان ریشه ناکامی‌ها و عقب افتادگیها" _ و "با توجه به میدان بازی دشمن"، برای نزدیکتر شدن به قله ارائه‌ دهند؟ سیاست، موضوع اصلی‌اش به وحدت رساندن عزمها و اراده‌های متکثر افراد برای حرکت به سوی تحقق مقاصد و آرمان‌های مشترک است و ممکن نیست بدون داشتن طرحی ناظر به میدان و آینده، کسی بتواند در مَسند آن بنشیند. فرصت زیادی نیست ولی باید در کنار گفتگو و دعوت از مردم، کمی هم به فرستنده‌ها دست بزنیم و دعوت و گفتگویی هم با کاندیداها داشته باشیم .... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1621
💢اتفاقی مبارک در سپهر سیاست ایران💢 🔹 بازی لیست‌بندی بعد از چندین دهه، امروز به نقطه پایان خود رسیده و دو قطبیِ کاذبِ اصولگرایان و اصلاح طلبان امروز تا حد زیادی از حیز انتفاع ساقط شده است. 🔹همین امر موجب شده جریانهای متعدد و متنوعِ نوظهوری، به نحوی مستقل اقدام به ارائه لیست‌های ائتلافی خود نمایند و عملاً قُرُق دو قطب اصولگرایی و اصلاح طلبی را نقض کنند. 🔹در این میان برخی بر مردمی و شفاف بودن فرآیند رسیدن به کاندیداهای اصلح خود تاکید نموده و تلاش کرده‌اند با دخیل کردن افراد متخصص و سرشناس شهرها، بر وجه مردمی و کارشناسی بودن فرآیند خود صحه بگذارند، ولی به نظرم این شیوه راه به جایی نخواهد و برد و دیر یا زود یا "دچار همان آفت تصمیمات پشت پرده‌ای اصولگرایان و اصلاح طلبها خواهد شد" و یا "لااقل بدان متهم خواهد شد". 🔹اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲، شاهد الگوی دیگری از سیاست‌ورزی نیز هستیم که به جای اینکه بر صحت و سلامت فرآیند افراد برگزیده در لیست خود تأکید کند، بر که مورد حمایت اوست تأکید دارد و شفاف و بدون لکنت، محتوای سیاستی را به میان گذاشته که مدعی است می‌خواهد آن را از فردای انتخاب شدن دنبال کند. نمونه بارز این کار را می‌توان در حمایت‌ تعدادی از مؤسسات و افراد سرشناس در شهرهایی چون تهران و قم مشاهده کرد که پای طرحها و ایده‌هایی مانند «طب سنتی»، «پولطلا»، «معماری اسلامی و خانه های ویلایی»، «بانکداری اسلامی»، « نفی احتکار منابع طبیعی»، «کاشت درختان مثمر» و ... ایستاده‌اند. 🔹هرچند بسیاری از این ایده‌ها به نظر حقیر اولیه و ناپخته برای اجرا در سطح کشورند، ولی فرود آمدن سیاست در طرحهای اداره امور زندگی مردم امر بسیار مبارکی است که باید پیگیری شود. اساسا دوگانه توسعه مدرن و پیشرفت اسلامی ایرانی در چنین آوردگاهی قابليت صورت‌بندی و مرزبندی پیدا می‌کند و سیاست به ناچار می بایست موضع خود را در نحوه‌ی اداره و تمشیت مسئله‌های واقعی مردم در دوراهی توسعه و پیشرفت مشخص کند. 🔹این اقدام را باید به فال نیک گرفت و برای بارورسازی و آفت زدایی از آن به عنوان یکی از مهمترین راههای ارتقای امر سیاسی در کشور به آن همت گمارد... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1622
هدایت شده از اندیشکده قصد
مطالبه احیای اصل ۴۳ قانون اساسی 🔺سخنران: حجت‌الاسلام و المسلمین قنبریان 📆 سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ بعد از نماز مغرب و عشا ساعت ۱۹ 📍قم ، شهرک پردیسان، خیابان سلمان، مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا (علیها سلام) 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir