eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
209 ویدیو
55 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
پيش_نويس_مصوبه_سياست_ها_و_اقدامات_تقويت_و_ترويج_نامگذاري_متولدين_001.pdf
599.2K
متن شماره 2 پیش نویس مصوبه سیاستها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری
💢صوت‌های درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی» 🔹جلسه اول: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/475 https://t.me/alimohammady1389/53 🔹جلسه دوم: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/476 https://t.me/alimohammady1389/54 🔹جلسه سوم: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قاعده‌های اصولی پیشنهادی https://eitaa.com/alimohammadi1389/477 https://t.me/alimohammady1389/55
💢صوت اول تا سوم درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی» ✳️عنوان: جایگاه فقه حکومتی در میان جریانهای تکامل‌خواه فقاهتی در صدسال گذشته 🔰امسال به لطف خدای متعال، در مدرسه مبارکه مشکات با جمعی از دوستان بحثی را تحت عنوان «اصولِ فقهِ احکام حکومتی» شروع کردیم. 🔰در جلسه چهارم مقرر شد که برای تدقیق بحثها، بر روی یک مهره از مباحث اصول فقه احکام حکومتی متمرکز شویم که با پیشنهاد دوستان، از میان چند کاندیدا، انتخاب گردید. در سه جلسه نخست و قبل از ورود به بحث مصلحت، تلاش کردم که نمایی از جایگاه در میان جریانهای تکامل‌خواه در فقاهت شیعه ارائه دهم. 🔊 در ادامه می توانید این صوت‌ها را بشنوید:👇 🔹جلسه اول: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/475 https://t.me/alimohammady1389/53 🔹جلسه دوم: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه https://eitaa.com/alimohammadi1389/476 https://t.me/alimohammady1389/54 🔹جلسه سوم: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قاعده‌های اصولی پیشنهادی https://eitaa.com/alimohammadi1389/477 https://t.me/alimohammady1389/55
j1 مصلحت 00.6.20.mp3
24.97M
جلسه اول ✳️عنوان: ضرورتهای اجتماعی مطرح شده برای تکامل تفقه 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹ضرورتهای اجتماعی که فقها برای تکامل تفقه طرح کرده اند. 🔹این ضرورتهای اجتماعی در سطح زیر بیان گردیده است: ➖«لزوم توجه به پیچیدگی و گستردگی مسائل مستحدثه حال حاضر» ➖«لزوم توجه به نظامات اجتماعی به عنوان مسائل مستحدثه دوران کنونی» ➖«لزوم توجه به امر اداره و سرپرستی جامعه، به عتوان مهمترین مسئله فراروی فقه شیعه» 1 https://eitaa.com/alimohammadi1389/475
j2 مصلحت 00.6.21.mp3
24.33M
جلسه دوم ✳️عنوان: ضرورتهای کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹ضرورتهای نظری و علمی که فقها برای تکامل تفقه طرح کرده اند گاهی در عرصه طرح شده است. 🔹ضرورتهای دین‌شناسی و کلامی مطرح شده در محورهای زیر می باشد: ➖رسالت دین ➖گستره دین ➖انسجام شریعت ➖ماهیت خطابات شرعی ➖نسبت محدوده ولایت فقیه و شریعت ➖لسان شارع 2 https://eitaa.com/alimohammadi1389/476
j3 مصلحت 00.6.22.mp3
32.83M
جلسه سوم ✳️عنوان: ضرورتهای فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قاعده‌های اصولی پیشنهادی 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹گاهی ضرورتهایی که توسط فقها برای تکامل تفقه طرح شده است،نه ضرورتهای صرفاً اجتماعی است و نه ضرورتهای صرفاً نظری و علمی، بلکه ایشان تلاش کرده اند با ترسیم فرآیند تکامل جامعه دینی، بر این نکته تأکید کنند که جامعه شیعه با انقلاب اسلامی در موقعیت بالاتری از کمال خود قرار است و لذا ضروری است که تفقه شیعه نیز متناسب با این ارتقاء مقیاس جامعه شیعی، ارتقا یابد. این ضرورتها، ضروتهای نامیده شده است. 🔹بعد از ملاحظه ضرورتهایی که فقها طرح کرده اند، برخی از ایشان تلاش کرده اند که قاعده ها و اصولی را برای ارتقاء تفقه پیشنهاد دهند. در یک نگاه کلان می توان این پیشنهادات را در سه عرصه زیر دسته بندی کرد: ➖ اصول و قواعد مربوط به مرحله حکم شناسی ➖اصول و قواعد مربوط به مرحله موضوع شناسی ➖اصول قواعد مربوط به مرحله امتثال و اجراء 3 https://eitaa.com/alimohammadi1389/477
💢صوت چهارم تا دهم درس «مصلحت؛ در فقه حکومتی» ✳️عنوان: جایگاه فقه حکومتی در میان جریانهای تکامل‌خواه فقاهتی در صدسال گذشته 🔰از جلسه چهارم بنا گذاشته شد که به و جایگاه آن در فقه حکومتی پرداخته شود. 🔰برای شروع تأکید شد که در مسائل نوپدید اجتماعی، یکی از شیوه های غلط رایج در مباحث فقهی، مراجعه کتابخانه ای به متون کهن فقهی، برای اصطلاح‌شناسی، تنقیح مسئله و تحریر محل نزاع است. این شیوه باعث می شود که اختصاصات و امتیازات مسئله‌هایی حال حاضر، در ادبیات تخصصی ادوار گذشته به محاق رود و ما مشغول مسئله هایی شویم که نسبتش با امروز ما مشخص نیست. از اینرو در این جلسات شروع به بررسی زمینه های اجتماعی طرح مسئله‌ی مصلحت در سالهای بعد از انقلاب اسلامی شد. 🔰چالش مصلحت در ابتدای انقلاب اسلامی، دو محمل اصلی دارد: یکی قانون اراضی شهری در سال1360 و دیگری لایحه قانون کار در سال 1366 🔰این تنشها نهایت در سال 1367 منجر به تأسیس مجمع تشیخص مصلحت نظام به اجازه حضرت امام ره گردید. 🔊 در ادامه می توانید این صوت‌ها را بشنوید:👇 🔹جلسه چهارم: مطالعه چالش میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب قانون اراضی شهری در سال 1360 (1) https://eitaa.com/alimohammadi1389/479 https://t.me/alimohammady1389/57 🔹جلسه پنجم: مطالعه چالش میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب قانون اراضی شهری در سال 1360 (2) 🔹جلسه ششم : مطالعه چالش میان مجلس و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب لایحه قانون کار در سال 1366(1) 🔹جلسه هفتم : مطالعه چالش میان مجلس و شورای نگهبان و حضرت امام ره در تصویب لایحه قانون کار در سال 1366(2)
j4 مصلحت 00.6.27.mp3
26.22M
جلسه چهارم ✳️عنوان: چالش قانون اراضی شهری (1) 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹قانون اراضی شهری در مرداد ماه 1360 از تصویب مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و به شورای نگهبان ارجاع می‌شود. 🔹طبق این قانون، کلیه اراضی موات شهری باید در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گرفت. در مورد اراضی بایر نیز فقط صاحبان آنها حداکثر می توانستند تا 1000 متر در اختیار داشته باشند وآن را عمران و احیاء کنند و حق فروش آن را نداشتند مگر به دولت و با تقویم دولت وملکان اراضی بایر و شهری موظف شدند زمین‌های مورد نیاز دولت و شهرداری را با تقویم دولت به آنها بفروشند. 🔹شورای نگهبان در نامه به تاریخ 1360/5/2 خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی چنین می‌نویسد: قسمتهایی که با اراضی بایر و دایر ارتباط دارد و مغایر با آیه کریمه «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» و حدیث شریف و معروف: «تحلّ مال امریء مسلم الا عن طیب نفسه» و قاعده مسلّمه «الناس مسلطون علی اموالهم» می باشد. 🔹آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت در تاریخ 1360/7/5 در نامه ای از حضرت امام ره کسب تکلیف می‌کند. 🔹حضرت امام ره در پاسخ ایشان در تاریخ 19 مهرماه 1360 تصریح می کند که حق » شامل «حفظ نظام»، «ضرورت پرهیز از فساد» و «نفی حرج»، با تصریح بر موقت بودن قانون، از وظایف مجلس است. 4 https://eitaa.com/alimohammadi1389/479 https://t.me/alimohammady1389/57
j5 مصلحت 00.6.28.mp3
26.73M
جلسه پنجم ✳️عنوان: چالش قانون اراضی شهری (2) 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹به تبعِ فتوای حضرت امام ره در تاریخ 1360/7/19، دبیر شورای نگهبان آیت الله صافی گلپایگانی در 22 مهرماه 1360 استعفا می‌دهد که مورد پذیرش حضرت امام ره واقع نمی‌شود. 🔹همچنین در همین زمان آیت الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی ره تلگرافی خدمت امام ره ارسال می‌کند که ایشان در تاریخ 25 مهرماه 1360 پاسخش را می‌دهد:👇 «... تلگراف محترم مبنى بر نگرانى جنابعالى در اختياراتى كه به مجلس داده شده است واصل؛ اختيارات مذكور تشخيص‏ موضوع‏ است كه در عرف و شرع به عهده عرف است و مجلس نماينده عرف، ...هستند؛ و اگر در حكم، خلافى شد،... شوراى نگهبان در اين امرى كه به عهده آنها است حق دخالت دارند،... لكن شوراى نگهبان حق تشخيص موضوعات به حسب قانون ندارند.» 🔹اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و شورای نگهبان در تاریخ 1360/10/3 باز هم با قانون اراضی شهری مخالفت می‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ 1360/12/27مصوبه مجلس را با استفاده از ، با تعیین مدت پنج ساله به شورای نگهبان می فرستد و در نهایت شورای نگهبان در تاریخ 1360/12/29، ولایت فقیه، قانون مذبور را تأیید می‌کند و می نویسد:👇 «با توجه به اینکه حضرت امام خمینی مدظله‌العالی تشخیص ضرورت‌های اجتماعی و تصویب قوانین را در این گونه موارد از طرف مجلس شورای اسلامی مجاز دانسته‌اند، لذا مورد مصوبه در لایحه مذکور مغایر موازین اسلامی شناخته نشد.» 5 https://eitaa.com/alimohammadi1389/480 https://t.me/alimohammady1389/59
نویسنده : حجت الاسلام مجیدی از دانش آموختگان مرکزجامع علوم اسلامی ولیّ امر عچ موضوع: نقدی بر درختواره دانشی حوزه های علمیه سلام علیکم و رحمة الله مساکم الله بالخیر و العافیة شکر الله مساعیکم افراط و تفریط فقه طهارت و صلاه در حد سطح پنج !! فقه فرهنگ هیچ !! متأسفانه با وجود اهمیت ذاتی فرهنگ و تأکیدات رهبری معظم و نیاز اساسی جامعه ، در طرح درختواره هیچ رشته یا گرایشی حول فقه فرهنگ نبود در حالیکه برای مباحث اقتصادی فقط سه رشته مستقل آنهم تحت عنوان قرآن و اقتصاد ، فقه الاقتصاد و اقتصاد اسلامی با گرایشات متعدد طراحی شده است این یعنی عدم جامعیت و نقصان بسیار عجیب و عجیبتر اینکه در طرح مذکور حتی برای دبیری تاریخ و فلسفه رشته و گرایش طراحی شده است اما دریغ از فقه فرهنگ !! ولی امر جامعه کما فی السابق که از دغدغه های عمیق خویش از کلان عرصه فرهنگ می فرمودند ، امروز از لزوم بازخوانی ، بازنگری و بازطراحی ساختار رسانه و فرهنگ صحبت می کنند و در حالیکه ما هیچی رشته و گرایشی حول فقه فرهنگ نداریم تنها دو بحث آن هم بالعطف تحت عنوان فقه و ارتباطات و رسانه ، فقه و هنر آمده است نه بالاضافه!! در حالیکه فرهنگ مهمترین و وسیعترین عرصه حیات اجتماعی هر جامعه ای را تشکیل می دهد مگر ما رفتارهای فرهنگی که حکم آنها حتی در سطح فقه فتوا هنوز استنباط نشده باشند کم داریم قصه رویکرد فقه حکم به عرصه فرهنگ که حالا حالا ها باید عرصه فعالیت شود را در فرصت بعدی مورد بحث قرار خواهم داد از حوزه رسانه و ارتباطات که شامل تلویزیون ، سینما و تئاتر ، جراید ، شبکه های مجازی و اجتماعی ، حوزه ادبیات ، حوزه معماری و شهرسازی ، حوزه سبک زندگی ، حوزه سرگرمی ها و تفریحات ، حوزه سیاستگذاری فرهنگی ، حوزه قانونگذاری در عرصه فرهنگ ، و حوزه هنر با تمام شقوقش خصوصا موسیقی و تصویر سازی و دیگر عرصه های مهم فرهنگ ، این ها همگی در عرصه فقه فرهنگ جای می گیرند ، جای فقه این مباحث در طرح کجاست ؟ حرف آخر به لحاظ عینی و واقعی نظام فرهنگی بستر تحقق و ساخت یافتگی تمامی نظامات اجتماعی هر جامعه ای است اگر فقه ستون فقرات اداره جامعه و حکومت اسلامی است پس بایستی مسائل واقعی و دقیق خرد و کلان نظام فرهنگی جامعه را به # عرضه بداریم و این عرضه زمانی به نتیجه واقعی نزدیک می گردد که زمینه شکل گیری رشته تخصصی فقه فرهنگ با تمامی گرایشات و رویکرد های آن را فراهم آوریم در پایان درخواست داریم با دعوت از کسانی که در عرصه فقه فرهنگ دارای سوابق علمی و عملی دارند بستر بازبینی و ارتقاء و حصول جامعیت طرح را فراهم کرد ، بنده اگر این توفیق دار داشته باشم از اینکه بتوانم فعالان و متخصصان فقه فرهنگ را معرفی نمایم خرسند می گردم.
عقل‌نوشته‌های انقلابی
#متن_وارده نویسنده : حجت الاسلام مجیدی از دانش آموختگان مرکزجامع علوم اسلامی ولیّ امر عچ موضوع: نقد
متن حقیر در تکمیل متن بالا 👆که در یکی از گروه های نخبگانی نوشتم:👇 مشکل به نظر حقیر در جایی دیگر است. فقه نظام یا فقه حکومتی یا هر عنوانی دیگری که برای فقه ناظر به اداره حکومت به کار می بریم، یک تفاوت جدی با فقه سنتی از لحاظ و دارد. این تفاوت این است که این چنین فقهی نمی تواند همه موضوعات را هم عرض ببیند و لذا ناگزیر از تمیز قائل شدن بین موضوعات به لحاظ شاملیت و مشمولیت یا تقدم و تأخر است. معنای این حرف این است فقه حکومتی یا فقه نظام نمی تواند مانند فقه سنتی دارای 50 و اندی باب مستقل و همعرض باشد که فقیه بتواند از هر یک که خواست استنباط و اجتهاد خود را شروع کند. معنای دیگر این حرف این است که ما در فقه نظام و فقه حکومتی نمی توانیم به صورت مطلق، استقرایی عمل کنیم و برای هر مسئله ای بدون داشتن نظریه ای از وحدت و کثرت علوم و ایده برای درک توأمان همبستگی و گسستگی موضوعات و مسائل، اقدام به تأسیس رشته نماییم. به عنوان مثال مرحوم شهید صدر به صراحت می گوید که اگر فرصت داشت و ضرورت ایجاب نمی کرد، بعد از «فلسفتنا» به «اقتصادنا» نمی پرداخت و بحث از «مجتمعنا» را مقدم می داشت. همین بحث تقدم بحث از مجتمعنا بر اقتصادنا، راهگشای بسیاری از اعوجاجهایی است که ما امروز در ایده هایی به نام فقه مضاف و فقه معاصر و فقه پویا و امثالهم داریم. همین نکته ساده ای که عرض کردم هم در ایده های تحول فقاهت حضرت امام ره قابل مشاهده است، هم مورد توجه مرحوم استاد سیدمنیرالدین حسینی بوده است و هم مورد توجه استاد شهید مطهری بوده است و هم الان مورد اهتمام اساتیدی مانند خسروپناه، اراکی، میرباقری، مبلغی، میرمعزی و ... است. ولی ظاهرا حوزه علمیه در همین طراحی رشته ها نیز نمی خواهد داشته های خود را به کار گیرد و مانند همه جا، روش استقرایی محض را در پیش می گیرد. بنده با روش استقرایی مشکلی ندارم، ولی معتقدم که آنچه درست است، استفاده توأمان، تقومی و منضبط از هر دو روش قیاسی و استقرایی است تا نه امور انتزاعی و کلی گیر کنیم و نه در خروار جزییات و تکثرها سرگردان شویم... اگر به دنیال هندسه مفاهیم متناسب با انقلاب اسلامی نباشیم، هر روز از ادعاها و اکتشافات همدیگر در خصوص ضروریات انقلاب اسلامی! باید غافلگیر بشویم... چرا بر فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه انقلاب و فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه مردم و فقه انقلاب و فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ و دهه چرای دیگر که جز در سایه برخورداری از یک هندسه مفاهیم و لااقل یک طبقه بندی منطقی و اجمالی امکان پذیر نیست. وگرنه صد فقه دیگر نیز راه اندازی کنیم، به علت اینکه خروجی های آنها امکان برهم افزایی ندارند و نمی توانند قطعات یک پازل بزرگ را تکمیل کنند، امکان اجرایی سازی نخواهند داشت... این تازه یکی از بصیرتهای طرحهای تحول علم در اندیشه اساتید حوزه است. شاید بتوان در عرض این ایده، لااقل پنچ شش ایده دیگر را نیز نام برد که هر کدام می تواند نقش تعیین کننده ای در طراحی درختواره دانش در حوزه علمیه بگذارد.. https://eitaa.com/alimohammadi1389/482
💢حوزه‌های علمیه؛ از تحول تهذیبی تا تحول علمی💢 🔹در کانال خبری مناهج آمده بود جناب حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری؛ معاون محترم تهذیب حوزه‌های علمیه، خبر از خیز بلند حوزه‌های علمیه برای تحول تربیتی ـ تهذیبی مدارس علمیه و طلاب داده بود و بر این فرمایش مقام معظم رهبری تأکید نموده بود که باید دنبال کارخانه انسان‌سازی باشیم؛ نه صرف برخی فعالیت‌های محدود تهذیبی. https://eitaa.com/manahejj/4524 🔹خبر مسرت‌بخشی بود. برآن شدم که چند جمله‌ای درباره تهذیب حوزه‌های علمیه و نسبت آن با تحول علمی بنویسم:👇 🔹 چند روز پیش، متن جلسات یکی از اساتید مرحوم، در خصوص «ولایت فقیه» را می خواندم. ایشان تلاش داشت که معنای فرمایش حضرت امام ره، در خصوص تقدم حکومت بر احکام شرعیه فرعیه را توضیح دهد. 🔹حرف اساسی ایشان این بود که درست است که اصل در تهذیب، طهارت قلب است، ولی تهذیب در اسلام، از همان ابتدا با شروع می شود و لذا ورود به جرگه توحید نیز با دستور به فعل گفتن (قولوا لااله الله تفلحوا) آغاز می‌گردد. ماحصل فرمایش ایشان این بود که جز از طریق مناسک متناسبِ پرستش و تعبد، نمی‌توان وارد مراحل توحید و سلوک الی الله شد و در مسیر رشد الهی قرار گرفت. 🔹لازمه حرف ایشان این بود که کسانی که می خواهند که صرفا از راه توجه و خلوت، بر ورودی و خروجی قلبشان، مراتب توحید را بپیمایند، متوجه نیستند که در عینیت و در بستر محیطیِ خود یا تحت ولایت اولیای الهی قرار دارند یا تحت ولایت طاغوت قرار میگیرند و این عینیت و بستر، به حدی مؤثر و اثرگذار است که نه تنها توجه صِرف قلبی که حتی افعال فردی و شخصی نیز نمی‌تواند در برابر تبعات واقعی و اثرگذار عینیت درگیری وُلات الهی و طواغیت مصون بماند. بنابراین غفلت از بستر اجتماعی دینداری و پرستش خدای متعال که از طریق تبعیت از أُولی الامر و اولیای الهی واقع می‌شود، متغیر اصلی در تهذیب و سلوک الی الله است و از این روست که حکومت از احکام اولیه اسلام و مقدم بر سایر احکام است... فکر می کنم تا معاونت تهذیب حوزه های علمیه، اصل در تهذیب را فراهم آمدن محیطی عینی برای دفاع از ولایت فقیه و حضور طلاب در صحنه های واقعی مقابله با تمدن مادی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی قرار ندهد، نمی توان انتظار خیزبلند و تحولی تربیتی و تهذیبی در حوزه‌های علمیه داشت.. 🔹البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود و برای دفاع مقعول از ایستادن در این موقعیت ها و همچنین انگیزه بخشی به طلاب برای به جان خریدن ناملائمت ها و سختی های ایستادن در مواقف دفاع از انقلاب اسلامی، لازم است که حوزه علمیه بتواند چه از بُعد جهان بینی و اعتقادی و چه از بُعد اخلاقی و ارزشی از این اقدامات پشتیبانی نماید. تا حوزه‌ علمیه مباحث اعتقادی و کلامی و همچنین مباحث اخلاقی را برای طلاب ارتقاء نبخشد،به نحوی که بتواند حضور در مواقف دفاع از انقلاب اسلامی در راستای تمدن سازی را هم توضیح کلامی بدهد و هم از ارزشی و اخلاقی بودن آن دفاع کند، نمی‌توان به تحول تهذیبی در حوزه علمیه دلخوش کرد. 🔹اگر این سه رکن؛ بعنی «خلق موقعیت حضور در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی»، «پشتیبانی اعتقادی و کلامی از آن» و همچنین «تذکر و تواصی اخلاقی» شکل بگیرد، به نظر میرسد می توان تحولی تهذیبی ـ تربیتی در حوزه های علمیه را متوقع بود، به نحوی که سرریز این تحول، عرصه علمی و دانشی حوزه های علمیه را نیز متأثر نماید و نشاطی علمی، در پاسخگویی به مسئله های عینی انقلاب اسلامی فراهم آورد. 🔹توضیح رابطه تحول اخلاقی و تحول علمی این است که نقطه شروع تحول در یک نهاد علمی، آن است و در نهادی مانند حوزه علمیه که تعهد درونی و التزام شرعی، قوام التزام و انضباط علمی آن است، اگر نتوانیم مسئله‌های ناظر به اداره کشور و مدیریت همه جانبه‌ی پیشرفت اسلامی ایرانی و نیل به تمدن نوین اسلامی را در سامانه کلامی و اخلاقی حوزه های علمیه تعبیه و بازخوانی کنیم، عملاً توفیق چندانی در ایجاد یک نهضت عمومی و فراگیر در حوزه‌های علمیه نخواهیم داشت. به تعبیر دیگر، در نهادی مانند حوزه‌های علمیه که انگیزه‌های اصلی تحقیقی و ریاضیت‌های عجیب و غریب علمی، بر اساس تعهد و وظیفه‌شناسی دینی شکل می گیرد، چاره‌ای جز تبیین اهمیت و ضرورت مسئله‌های ناظر به نیاز انقلاب اسلامی و تذکر به آن، در سامانه‌های اعتقادی و ارزشی وجود ندارد؛ البته این «تبیین» و «تذکر» همانطور که گفته شد، می بایست مسبوق به ایجاد موقعیت جدید برای طلاب، برای مواجهه‌ی حضوری و بی‌واسطه به مسئله‌های عینی و واقعی جمهوری اسلامی باشد، وگرنه صرف تبیین نظری و تذکر اخلاقی، بدون برخورداری طلبه از درکی اجمالی و حضوری، کار به جایی نخواهد برد و تحرک و تحولی را پدید نخواهد آورد. https://eitaa.com/alimohammadi1389/483