eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
209 ویدیو
55 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
j4 مصلحت 00.6.27.mp3
26.22M
جلسه چهارم ✳️عنوان: چالش قانون اراضی شهری (1) 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹قانون اراضی شهری در مرداد ماه 1360 از تصویب مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و به شورای نگهبان ارجاع می‌شود. 🔹طبق این قانون، کلیه اراضی موات شهری باید در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گرفت. در مورد اراضی بایر نیز فقط صاحبان آنها حداکثر می توانستند تا 1000 متر در اختیار داشته باشند وآن را عمران و احیاء کنند و حق فروش آن را نداشتند مگر به دولت و با تقویم دولت وملکان اراضی بایر و شهری موظف شدند زمین‌های مورد نیاز دولت و شهرداری را با تقویم دولت به آنها بفروشند. 🔹شورای نگهبان در نامه به تاریخ 1360/5/2 خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی چنین می‌نویسد: قسمتهایی که با اراضی بایر و دایر ارتباط دارد و مغایر با آیه کریمه «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» و حدیث شریف و معروف: «تحلّ مال امریء مسلم الا عن طیب نفسه» و قاعده مسلّمه «الناس مسلطون علی اموالهم» می باشد. 🔹آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت در تاریخ 1360/7/5 در نامه ای از حضرت امام ره کسب تکلیف می‌کند. 🔹حضرت امام ره در پاسخ ایشان در تاریخ 19 مهرماه 1360 تصریح می کند که حق » شامل «حفظ نظام»، «ضرورت پرهیز از فساد» و «نفی حرج»، با تصریح بر موقت بودن قانون، از وظایف مجلس است. 4 https://eitaa.com/alimohammadi1389/479 https://t.me/alimohammady1389/57
j5 مصلحت 00.6.28.mp3
26.73M
جلسه پنجم ✳️عنوان: چالش قانون اراضی شهری (2) 🔊 در این صوت می شنوید: 🔹به تبعِ فتوای حضرت امام ره در تاریخ 1360/7/19، دبیر شورای نگهبان آیت الله صافی گلپایگانی در 22 مهرماه 1360 استعفا می‌دهد که مورد پذیرش حضرت امام ره واقع نمی‌شود. 🔹همچنین در همین زمان آیت الله‌العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی ره تلگرافی خدمت امام ره ارسال می‌کند که ایشان در تاریخ 25 مهرماه 1360 پاسخش را می‌دهد:👇 «... تلگراف محترم مبنى بر نگرانى جنابعالى در اختياراتى كه به مجلس داده شده است واصل؛ اختيارات مذكور تشخيص‏ موضوع‏ است كه در عرف و شرع به عهده عرف است و مجلس نماينده عرف، ...هستند؛ و اگر در حكم، خلافى شد،... شوراى نگهبان در اين امرى كه به عهده آنها است حق دخالت دارند،... لكن شوراى نگهبان حق تشخيص موضوعات به حسب قانون ندارند.» 🔹اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و شورای نگهبان در تاریخ 1360/10/3 باز هم با قانون اراضی شهری مخالفت می‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ 1360/12/27مصوبه مجلس را با استفاده از ، با تعیین مدت پنج ساله به شورای نگهبان می فرستد و در نهایت شورای نگهبان در تاریخ 1360/12/29، ولایت فقیه، قانون مذبور را تأیید می‌کند و می نویسد:👇 «با توجه به اینکه حضرت امام خمینی مدظله‌العالی تشخیص ضرورت‌های اجتماعی و تصویب قوانین را در این گونه موارد از طرف مجلس شورای اسلامی مجاز دانسته‌اند، لذا مورد مصوبه در لایحه مذکور مغایر موازین اسلامی شناخته نشد.» 5 https://eitaa.com/alimohammadi1389/480 https://t.me/alimohammady1389/59
نویسنده : حجت الاسلام مجیدی از دانش آموختگان مرکزجامع علوم اسلامی ولیّ امر عچ موضوع: نقدی بر درختواره دانشی حوزه های علمیه سلام علیکم و رحمة الله مساکم الله بالخیر و العافیة شکر الله مساعیکم افراط و تفریط فقه طهارت و صلاه در حد سطح پنج !! فقه فرهنگ هیچ !! متأسفانه با وجود اهمیت ذاتی فرهنگ و تأکیدات رهبری معظم و نیاز اساسی جامعه ، در طرح درختواره هیچ رشته یا گرایشی حول فقه فرهنگ نبود در حالیکه برای مباحث اقتصادی فقط سه رشته مستقل آنهم تحت عنوان قرآن و اقتصاد ، فقه الاقتصاد و اقتصاد اسلامی با گرایشات متعدد طراحی شده است این یعنی عدم جامعیت و نقصان بسیار عجیب و عجیبتر اینکه در طرح مذکور حتی برای دبیری تاریخ و فلسفه رشته و گرایش طراحی شده است اما دریغ از فقه فرهنگ !! ولی امر جامعه کما فی السابق که از دغدغه های عمیق خویش از کلان عرصه فرهنگ می فرمودند ، امروز از لزوم بازخوانی ، بازنگری و بازطراحی ساختار رسانه و فرهنگ صحبت می کنند و در حالیکه ما هیچی رشته و گرایشی حول فقه فرهنگ نداریم تنها دو بحث آن هم بالعطف تحت عنوان فقه و ارتباطات و رسانه ، فقه و هنر آمده است نه بالاضافه!! در حالیکه فرهنگ مهمترین و وسیعترین عرصه حیات اجتماعی هر جامعه ای را تشکیل می دهد مگر ما رفتارهای فرهنگی که حکم آنها حتی در سطح فقه فتوا هنوز استنباط نشده باشند کم داریم قصه رویکرد فقه حکم به عرصه فرهنگ که حالا حالا ها باید عرصه فعالیت شود را در فرصت بعدی مورد بحث قرار خواهم داد از حوزه رسانه و ارتباطات که شامل تلویزیون ، سینما و تئاتر ، جراید ، شبکه های مجازی و اجتماعی ، حوزه ادبیات ، حوزه معماری و شهرسازی ، حوزه سبک زندگی ، حوزه سرگرمی ها و تفریحات ، حوزه سیاستگذاری فرهنگی ، حوزه قانونگذاری در عرصه فرهنگ ، و حوزه هنر با تمام شقوقش خصوصا موسیقی و تصویر سازی و دیگر عرصه های مهم فرهنگ ، این ها همگی در عرصه فقه فرهنگ جای می گیرند ، جای فقه این مباحث در طرح کجاست ؟ حرف آخر به لحاظ عینی و واقعی نظام فرهنگی بستر تحقق و ساخت یافتگی تمامی نظامات اجتماعی هر جامعه ای است اگر فقه ستون فقرات اداره جامعه و حکومت اسلامی است پس بایستی مسائل واقعی و دقیق خرد و کلان نظام فرهنگی جامعه را به # عرضه بداریم و این عرضه زمانی به نتیجه واقعی نزدیک می گردد که زمینه شکل گیری رشته تخصصی فقه فرهنگ با تمامی گرایشات و رویکرد های آن را فراهم آوریم در پایان درخواست داریم با دعوت از کسانی که در عرصه فقه فرهنگ دارای سوابق علمی و عملی دارند بستر بازبینی و ارتقاء و حصول جامعیت طرح را فراهم کرد ، بنده اگر این توفیق دار داشته باشم از اینکه بتوانم فعالان و متخصصان فقه فرهنگ را معرفی نمایم خرسند می گردم.
عقل‌نوشته‌های انقلابی
#متن_وارده نویسنده : حجت الاسلام مجیدی از دانش آموختگان مرکزجامع علوم اسلامی ولیّ امر عچ موضوع: نقد
متن حقیر در تکمیل متن بالا 👆که در یکی از گروه های نخبگانی نوشتم:👇 مشکل به نظر حقیر در جایی دیگر است. فقه نظام یا فقه حکومتی یا هر عنوانی دیگری که برای فقه ناظر به اداره حکومت به کار می بریم، یک تفاوت جدی با فقه سنتی از لحاظ و دارد. این تفاوت این است که این چنین فقهی نمی تواند همه موضوعات را هم عرض ببیند و لذا ناگزیر از تمیز قائل شدن بین موضوعات به لحاظ شاملیت و مشمولیت یا تقدم و تأخر است. معنای این حرف این است فقه حکومتی یا فقه نظام نمی تواند مانند فقه سنتی دارای 50 و اندی باب مستقل و همعرض باشد که فقیه بتواند از هر یک که خواست استنباط و اجتهاد خود را شروع کند. معنای دیگر این حرف این است که ما در فقه نظام و فقه حکومتی نمی توانیم به صورت مطلق، استقرایی عمل کنیم و برای هر مسئله ای بدون داشتن نظریه ای از وحدت و کثرت علوم و ایده برای درک توأمان همبستگی و گسستگی موضوعات و مسائل، اقدام به تأسیس رشته نماییم. به عنوان مثال مرحوم شهید صدر به صراحت می گوید که اگر فرصت داشت و ضرورت ایجاب نمی کرد، بعد از «فلسفتنا» به «اقتصادنا» نمی پرداخت و بحث از «مجتمعنا» را مقدم می داشت. همین بحث تقدم بحث از مجتمعنا بر اقتصادنا، راهگشای بسیاری از اعوجاجهایی است که ما امروز در ایده هایی به نام فقه مضاف و فقه معاصر و فقه پویا و امثالهم داریم. همین نکته ساده ای که عرض کردم هم در ایده های تحول فقاهت حضرت امام ره قابل مشاهده است، هم مورد توجه مرحوم استاد سیدمنیرالدین حسینی بوده است و هم مورد توجه استاد شهید مطهری بوده است و هم الان مورد اهتمام اساتیدی مانند خسروپناه، اراکی، میرباقری، مبلغی، میرمعزی و ... است. ولی ظاهرا حوزه علمیه در همین طراحی رشته ها نیز نمی خواهد داشته های خود را به کار گیرد و مانند همه جا، روش استقرایی محض را در پیش می گیرد. بنده با روش استقرایی مشکلی ندارم، ولی معتقدم که آنچه درست است، استفاده توأمان، تقومی و منضبط از هر دو روش قیاسی و استقرایی است تا نه امور انتزاعی و کلی گیر کنیم و نه در خروار جزییات و تکثرها سرگردان شویم... اگر به دنیال هندسه مفاهیم متناسب با انقلاب اسلامی نباشیم، هر روز از ادعاها و اکتشافات همدیگر در خصوص ضروریات انقلاب اسلامی! باید غافلگیر بشویم... چرا بر فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه انقلاب و فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ چرا بر فقه مردم و فقه انقلاب و فقه دولت و فقه پیشرفت و فقه تمدن و فقه فرهنگ مقدم نباشد؟ و دهه چرای دیگر که جز در سایه برخورداری از یک هندسه مفاهیم و لااقل یک طبقه بندی منطقی و اجمالی امکان پذیر نیست. وگرنه صد فقه دیگر نیز راه اندازی کنیم، به علت اینکه خروجی های آنها امکان برهم افزایی ندارند و نمی توانند قطعات یک پازل بزرگ را تکمیل کنند، امکان اجرایی سازی نخواهند داشت... این تازه یکی از بصیرتهای طرحهای تحول علم در اندیشه اساتید حوزه است. شاید بتوان در عرض این ایده، لااقل پنچ شش ایده دیگر را نیز نام برد که هر کدام می تواند نقش تعیین کننده ای در طراحی درختواره دانش در حوزه علمیه بگذارد.. https://eitaa.com/alimohammadi1389/482
💢حوزه‌های علمیه؛ از تحول تهذیبی تا تحول علمی💢 🔹در کانال خبری مناهج آمده بود جناب حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری؛ معاون محترم تهذیب حوزه‌های علمیه، خبر از خیز بلند حوزه‌های علمیه برای تحول تربیتی ـ تهذیبی مدارس علمیه و طلاب داده بود و بر این فرمایش مقام معظم رهبری تأکید نموده بود که باید دنبال کارخانه انسان‌سازی باشیم؛ نه صرف برخی فعالیت‌های محدود تهذیبی. https://eitaa.com/manahejj/4524 🔹خبر مسرت‌بخشی بود. برآن شدم که چند جمله‌ای درباره تهذیب حوزه‌های علمیه و نسبت آن با تحول علمی بنویسم:👇 🔹 چند روز پیش، متن جلسات یکی از اساتید مرحوم، در خصوص «ولایت فقیه» را می خواندم. ایشان تلاش داشت که معنای فرمایش حضرت امام ره، در خصوص تقدم حکومت بر احکام شرعیه فرعیه را توضیح دهد. 🔹حرف اساسی ایشان این بود که درست است که اصل در تهذیب، طهارت قلب است، ولی تهذیب در اسلام، از همان ابتدا با شروع می شود و لذا ورود به جرگه توحید نیز با دستور به فعل گفتن (قولوا لااله الله تفلحوا) آغاز می‌گردد. ماحصل فرمایش ایشان این بود که جز از طریق مناسک متناسبِ پرستش و تعبد، نمی‌توان وارد مراحل توحید و سلوک الی الله شد و در مسیر رشد الهی قرار گرفت. 🔹لازمه حرف ایشان این بود که کسانی که می خواهند که صرفا از راه توجه و خلوت، بر ورودی و خروجی قلبشان، مراتب توحید را بپیمایند، متوجه نیستند که در عینیت و در بستر محیطیِ خود یا تحت ولایت اولیای الهی قرار دارند یا تحت ولایت طاغوت قرار میگیرند و این عینیت و بستر، به حدی مؤثر و اثرگذار است که نه تنها توجه صِرف قلبی که حتی افعال فردی و شخصی نیز نمی‌تواند در برابر تبعات واقعی و اثرگذار عینیت درگیری وُلات الهی و طواغیت مصون بماند. بنابراین غفلت از بستر اجتماعی دینداری و پرستش خدای متعال که از طریق تبعیت از أُولی الامر و اولیای الهی واقع می‌شود، متغیر اصلی در تهذیب و سلوک الی الله است و از این روست که حکومت از احکام اولیه اسلام و مقدم بر سایر احکام است... فکر می کنم تا معاونت تهذیب حوزه های علمیه، اصل در تهذیب را فراهم آمدن محیطی عینی برای دفاع از ولایت فقیه و حضور طلاب در صحنه های واقعی مقابله با تمدن مادی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی قرار ندهد، نمی توان انتظار خیزبلند و تحولی تربیتی و تهذیبی در حوزه‌های علمیه داشت.. 🔹البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود و برای دفاع مقعول از ایستادن در این موقعیت ها و همچنین انگیزه بخشی به طلاب برای به جان خریدن ناملائمت ها و سختی های ایستادن در مواقف دفاع از انقلاب اسلامی، لازم است که حوزه علمیه بتواند چه از بُعد جهان بینی و اعتقادی و چه از بُعد اخلاقی و ارزشی از این اقدامات پشتیبانی نماید. تا حوزه‌ علمیه مباحث اعتقادی و کلامی و همچنین مباحث اخلاقی را برای طلاب ارتقاء نبخشد،به نحوی که بتواند حضور در مواقف دفاع از انقلاب اسلامی در راستای تمدن سازی را هم توضیح کلامی بدهد و هم از ارزشی و اخلاقی بودن آن دفاع کند، نمی‌توان به تحول تهذیبی در حوزه علمیه دلخوش کرد. 🔹اگر این سه رکن؛ بعنی «خلق موقعیت حضور در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی»، «پشتیبانی اعتقادی و کلامی از آن» و همچنین «تذکر و تواصی اخلاقی» شکل بگیرد، به نظر میرسد می توان تحولی تهذیبی ـ تربیتی در حوزه های علمیه را متوقع بود، به نحوی که سرریز این تحول، عرصه علمی و دانشی حوزه های علمیه را نیز متأثر نماید و نشاطی علمی، در پاسخگویی به مسئله های عینی انقلاب اسلامی فراهم آورد. 🔹توضیح رابطه تحول اخلاقی و تحول علمی این است که نقطه شروع تحول در یک نهاد علمی، آن است و در نهادی مانند حوزه علمیه که تعهد درونی و التزام شرعی، قوام التزام و انضباط علمی آن است، اگر نتوانیم مسئله‌های ناظر به اداره کشور و مدیریت همه جانبه‌ی پیشرفت اسلامی ایرانی و نیل به تمدن نوین اسلامی را در سامانه کلامی و اخلاقی حوزه های علمیه تعبیه و بازخوانی کنیم، عملاً توفیق چندانی در ایجاد یک نهضت عمومی و فراگیر در حوزه‌های علمیه نخواهیم داشت. به تعبیر دیگر، در نهادی مانند حوزه‌های علمیه که انگیزه‌های اصلی تحقیقی و ریاضیت‌های عجیب و غریب علمی، بر اساس تعهد و وظیفه‌شناسی دینی شکل می گیرد، چاره‌ای جز تبیین اهمیت و ضرورت مسئله‌های ناظر به نیاز انقلاب اسلامی و تذکر به آن، در سامانه‌های اعتقادی و ارزشی وجود ندارد؛ البته این «تبیین» و «تذکر» همانطور که گفته شد، می بایست مسبوق به ایجاد موقعیت جدید برای طلاب، برای مواجهه‌ی حضوری و بی‌واسطه به مسئله‌های عینی و واقعی جمهوری اسلامی باشد، وگرنه صرف تبیین نظری و تذکر اخلاقی، بدون برخورداری طلبه از درکی اجمالی و حضوری، کار به جایی نخواهد برد و تحرک و تحولی را پدید نخواهد آورد. https://eitaa.com/alimohammadi1389/483
j6 مصلحت 00.6.29.mp3
26.27M
جلسه ششم عنوان: چالش قانون کار در 1366 (1) 🔊در این صوت می‌شنوید: 🔹در بین سالهای 1360 تا 1364 حدود 13 ـ 14 قانون مهم با عنوان «ضرورت» توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود که با اعتراض آیت الله صافی گلپایگانی مواجه می‌شود. 🔹این بار هشدار آیت الله صافی کارگر می شود و شتاب مجلس کاهش می‌یابد. 🔹اما طرح قانون کار در 1366 بار دیگر چالش میان مجلس و شورای نگهبان را به اوج می‌رساند. 🔹 حل در قبال خدمات دولتی، مسیری است که اینبار مجلس در پیش گرفته است. 🔹به تبع این راه حل، آقای سرحدی زاده، وزیر وقت کار، از حضرت امام ره برای مشروعیت این طریق استفتاء می‌کند که حضرت امام ره در تاریخ 16 آذر 1366 پاسخ می‌دهد: ➖ «در هر دو صورت، چه گذشته و چه حال، دولت مى‏تواند شروط الزامى را مقرر نمايد.» 🔹اما سه روز بعد، شورای نگهبان طرح قانون کار مجلس را با بیش از هفتاد اشکال رد می‌کند. 🔹حضرت امام ره در 26 آذر 1366 پاسخ شفافی به نامه دبیرشورای نگهبان می‌دهد: در نامه آیت الله صافی دو اشکال آمده بود 1️⃣ این رویه منجر به تغییر و تحریف نظامات اصلیه و مستقیم اسلام می‌شود 2️⃣ اینکه ملزم شدن مردم به رعایت شروط دولت در قبال خدمات عام دولتی که کسی را مجال گریز از آنها نیست، افراد را در حکم مضطر یا شبه مضطر قرار میدهد. حضرت امام ره به روشنی پاسخ می دهد: ➖ «... در «انفال»، كه در زمان حكومت اسلامى امرش با حكومت است، مى‏تواند بدون شرط يا با شرطِ الزامى اين امر را اجرا كند.» 6 https://eitaa.com/alimohammadi1389/484 https://t.me/alimohammady1389/61
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این فیلم می‌شنوید: 🔹خصوصیات 5گانه فقه تمدن‌ساز:👇 ➖احکام شرعی، مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیه است. ➖ما با تجویزات و تکالیف متکثری مواجه هستیم. ➖این گزاره‌های متکثر، نظام‌مند و منسجم است. ➖با تکیه بر پایه های ثابت و اصیل می‌توان به تغییرات و تطورات زمانه پاسخ نظام‌مند و قاعده‌مند داد. ➖این منظومه تعالیم دینی، نگاهی به همه ساحت حیات بشر دارد و لذا تمدن ساز است. 🔹سپس ایشان در ادامه به بیان مراحل تحول فقاهت در اندیشه خود می پردازد:👇 ایشان تحول در فقاهت را دارای سه مرحله می‌داند که عبارتست از: 1️⃣ مرحله‌ی تعمیق و بسط همین فقه موجود 2️⃣مرحله‌ی منظومه‌سازی که از طریق طبقه‌بندی و برش‌های صحیح ابواب مختلف فقهی بر اساس مسئله‌های جدید شکل می‌گیرد. 3️⃣ مرحله‌ی نظام‌سازی که عمیق‌تر از لایه های قبل است. در این مرحله از گزاره های تجویزی فراتر می رویم و به نظریه‌های پایه و زیربنایی در موضوعات مختلف می‌رسیم. 🔹 ایشان در جایی دیگر، سه مرحله دیگر را نیز پیشنهاد میدهد: 👇 4️⃣مرحله‌ی امتدادبخشی به نظریات اسلامی در قلمروهای دیگر معرفت بشری 5️⃣مرحله‌ی امداد بخشی مباحث معرفتی به حوزه‌ی نرم افزارهای زندگی و طراحی سبک زندگی اسلامی 6️⃣ مرحله‌ی تجلی نظریات اسلامی در حوزه‌های سخت‌افزاری زندگی از قبیل حوزه‌ی فناوری، شهرسازی و ... . 🔹این سه مرحله اخیر، در کلیپ فوق نیست و همچنین در این کلیپ، بین مرحله دوم (منطومه‌سازی) و مرحله سوم (نظام‌سازی) تفکیک شفافی صورت نگرفته است. برای اطلاع بیشتر با ایده آیت‌الله اعرافی رجوع شود به کتاب طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی/تابستان 95/ ص369 تا 389
استاد محسن اراکی مطرح کرد: 💢فقه نظام پاسخگوی نیاز جامعه است؛ نه فقه معاصر/ فقه معاصر در مشکلات اجتماعی به پاسخ غلط می‌رسد💢 تاریخ سخنرانی: 2 مرداد ۱۴۰۰ 🔹عضو شورای عالی حوزه های علمیه با ذکر روند اقتصادی جامعه افزود: اقتصاد جامعه روندی دارد که از یک نقطه شروع می‌شود و به نقطه‌ای ختم می‌یابد. نظام اقتصادی مسائل پراکنده نیست مانند تولید. تولید یک رفتار جدا از رفتارهای اقتصادی دیگر نیست بلکه یک حلقه از یک زنجیره می‌باشد. 🔹ایشان در تبیین فقه نظام اقتصادی و تفاوت آن با فقه متعارف فرمود: ما در مصطلحات خود، فقه را چنین تعریف می‌کنیم: «و هو العلم باحکام افعال المکلفین من العله التفصیلیه» پس موضوع فقه، فعل مکلف است که بر اساس آیات و روایات و آنچه بر اساس تجربه‌های عینی جوامع و روابط اجتماعی برمی‌آید، دو گونه است: 1- فعل فردی 2- فعل اجتماعی. ... گاهی فعل مکلف، فعل فرد است ... در مقابل فقهی وجود دارد که در باره فعل جامعه بحث می‌کند و فعل فردی نیست. این فعل بدون شکل‌گیری جامعه به وجود نمی‌آید . 🔹استاد اراکی تصریح کرد: جامعه متقوم به دو عنصر است که اگر این دو عنصر به وجود نیاید جامعه‌ای شکل نمی‌گیرد: 1- عنصر حاکمیت و حاکم 2-عنصر مردم و کسی که حکم حاکم را اطاعت کند. حاکم فرمان می‌دهد و فرمان حاکم قانون نام دارد. اگر این دو عنصر فراهم باشد، جامعه شکل می‌گیرد حتی اگر این دو عنصر با دو نفر شکل بگیرد. 🔹آیت‌الله اراکی درباره نام‌گذاری فقه نظام فرمود: چرا فقه نظام گفته می‌شود؟ زیرا تا جامعه از قانون حاکم تبعیت نکند جامعه نیست. قانون و حاکم، جامعه را تشکیل می‌دهد. حال اگر قانون باشد اما مردمی که از قانون و فرمان حاکم تبعیت کنند وجود نداشته باشد (حتی اگر صد میلیارد نفر جمعیت باشند) این را جامعه نمی‌نامند. وقتی جامعه، جامعه می‌شود که از قانون و دستگاه حاکمیت تبعیت کند یعنی: نظم بر آن جامعه حاکم باشد. حاکم یعنی برقرارکننده نظم در جامعه. اگر کسی تنها زندگی کند نظم خیلی معنا ندارد. نظم یعنی نظم روابط اجتماعی. فقه نظام یعنی روابط فقهی را جهت می‌دهد و تکلیف روابط اجتماعی را معین می‌کند. به طور مثال اگر فقه اقتصاد است فقه اقتصاد این روابط اجتماعی است و اگر فرهنگ است فرهنگ یک پدیده اجتماعی است یعنی روابطی که بین مردم بر اساس اعتقادات و باورها شکل می‌گیرد و پدیدار می‌شود. زندگی شخص تنها حتی اگر پایبند مسائلی باشد اموری را انجام دهد و اموری را ترک کند فرهنگ در مورد او معنا ندارد بلکه می‌توان از آنها به التزامات شخصی تعبیر کرد و به رفتار اجتماعی و نظام نمی‌توان تعبیر نمود؛ بنابراین فقه نظام یعنی فقه تبیین‌کننده روابط اجتماعی و رفتار جامعه. 🔹امام خمینی (ره) می‌فرمود: فقه متعارف برای اداره نظام کافی نیست. زیرا فقه متعارف فقه مسائل مبتلا به جامعه در دورانی است که حاکمیت در کار نبوده و حکومتی وجود نداشته است. مردم مسائل شخصی نماز و روزه و طهارت و … را می‌پرسیدند که چگونه نماز بخوانم؟ و … حتی حج نیز حج نظام نبوده است. 🔹ایشان در ادامه افزود: اگر این جامعه مبتنی بر ولایت الهی پایبند به فقه نظام باشد و در رفتار اقتصادی طبق نظام اقتصادی حاکم بر کشور عمل کند، بانکش بر رشد قانون اسلامی عمل کند، خمس و زکات می‌دهد که اساساً از احکام فقه اجتماعی است و فقه فردی نیست چون مربوط است به امام و جامعه‌ای که امام دارد و جامعه‌ای که در یک نظم اجتماعی خاص شکل می‌گیرد که محور این نظم اجتماعی امام است؛ فقه رفتاری چنین جامعه‌ای را فقه نظام می‌گویند خواه فقه نظام تربیتی باشد یا فقه نظام فرهنگی و اقتصادی و فقه‌های متعدد دیگر. بنابراین واژه مبهمی است و پاسخ گوی نیازهای جامعه معاصر نیست. باید دقت کرد که تمام فقه قدیم، فقه معاصر است. آیا احکام مربوط به طهارت و نماز و…. فقه معاصر نیست؟ آیا انسان معاصر به این مسائل مبتلا نیست؟ بله مبتلاست و به فقه معاصر نیاز دارد. اما فقه نظام پاسخگوی نیاز جامعه است نه فقه معاصر. حتی مسائل مستحدثه از واژه فقه معاصر از یک نظر بهتر است زیرا مربوط به مسائل مبتلا به جدید است اما مسائل مبتلا به جدید نیز با فقه نظام تفاوت دارد. 🔹عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه فرمود: اگر مسائل اقتصادی به‌عنوان مسئله مطرح شود، این پاسخگوی فقه نظام نیست. لذا با فقه معاصر نمی‌توان جامعه را اداره کرد و فقه معاصر پاسخگوی مشکلات اقتصادی جامعه نخواهد بود نه‌تنها پاسخگو نیست بلکه به نتیجه غلط خواهد رسید. به بیمه و بانک و … نیز اگر به‌عنوان مسئله خاص نگاه شود به نتیجه نمی‌رسد همچنین اگر به مسئله حکم رمز ارزها با معیارهای فقه خورد بررسی شود به نتیجه نخواهید رسید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/488
🔰نشست علمی_ترویجی «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» ➖تبیین مفهوم پیشرفت و تحول ➖مناسبات نظری_تاریخی توسعه و پیشرفت ➖ضرورت تولید نظریات پیشرفت عرصه ای ➖لزوم شکل‌گیری هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای 🔻ارائه: 🔹حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) 🔹دکتر حمید ابدی (مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا) ▪️شهرستان بروجرد | سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی ▪️چهارشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi
25.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢پیام تصویری استاد آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله؛ آینده فلسفه اسلامی و امتناع جریان آن، در متن علوم انسانی و علوم طبیعی💢 👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/494