eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش تصویری (6) افطاری و گعده‌ی جمعی از پژوهشگران و فعالین عرصه فقه حکومتی مؤسسه معنا / 23 فروردین 1401
◼️ تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ 🔹چه حالی است عجین بودن غمِ از دست دادن پدر، و خوشحالی پایان یافتن غم‌هایش! 🔹چه وصال دلنشینی است میان علی و فاطمه صلوات الله علیهما در این ایام و چه فراق جانگاهی میان ما محبوسان در دنیا و او؛ 🔹بیزارم از قتله امیرالمؤمنین علیه السلام که کردند آنچه کردند و بر سر او آوردند هرچه آوردند؛ 🔹کسانی که دل علی عليه‌السلام را کشتند و غصه‌ی عالم را بر سرش هوار کردند ( فَيَا عَجَباً عَجَباً وَاللَّهِ يُمِيتُ الْقَلْبَ وَيَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَتَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ) 🔹نه به این خاطر که پای علی نایستادند؛ نه. صدای علی ع را در آوردند که رویتان سیاه باد! شرمتان باد! که در آماج تیرهای دشمن نشسته اید از جای نمی جنبید، غارتتان می‌کنند و شما در بی‌غیرتی احساس ننگ نمی‌کنيد. (َقُبْحاً لَكُمْ وَتَرَحاً حِينَ صِرْتُمْ غَرَضاً يُرْمَى يُغَارُ عَلَيْكُمْ وَلَا تُغِيرُونَ وَتُغْزَوْنَ وَلَا تَغْزُونَ ) 🔹چنان کردند که علی ع بر سرشان فریاد می‌زند ای مردنمایان نامرد! ای کسانی که در خرد و عقل چون کودکان و عروسکان حجله‌آرا هستید! (یا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَلَا رِجَالَ حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَعُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ ) ◼️خداحافظ پدر عزیزم 🔹دیگر کسی نخواهد گفت که علی بن ابیطالب علم جنگ نمی‌داند (َحتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَيْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِي طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَلَكِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْبِ لِلَّهِ) 🔹دیگر کسانی را که آرزو می کردی که ایکاش هرگز ندیده بودی، نخواهی دید (لَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَرَكُمْ وَلَمْ أَعْرِفْكُمْ مَعْرِفَةً) ◼️سلام ما را به مادرمان برسان از خارِ در چشم و تیغِ در حلقوم راحت شدی ( فَصَبَرتُ وَ فِی العَینِ قَذًی وَ فِی الحَلقِ شَجا) ◼️ آخرین جرعه‌ی نماز، گوارای وجودت به خدای کعبه که رستگار شدی (فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه) ...🌺
💢قالیباف و آزمون آبرو💢 🔹در خصوص ماجرای سفر همسر و دختر آقای قالیباف به ترکیه، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که با لاپوشی این موارد سازگار نیست. ➖تکذیبه خبرگزاری فارس هم مبنی بر اینکه آنها در این سفر سیسمونی نخریده‌اند!، بیش از هرچیزی بازی رسانه‌های جناحی است. وقتی تأکید می‌کنی که سیسمونی نخریده‌اند و نمی‌گویی که چه خریده‌اند، یعنی نمی‌خواهی صادق باشی و همه حقیقت را بگویی. ➖سکوت و توجیه چهل ساله این موارد با احتیاط های فقهی و خردِ غیرمحتاطانه، موجب پیدایش گسل‌های فاجعه باری مانند حقوق نجومی و کلان بدهکارانِ گردن کلفت بانکی و ... گردیده است. ➖اینکه در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و دعوت همه‌جوره‌ی رهبری به خرید کالای ایرانی، همسر و دختر یکی از بالاترین مسئولین کشور، برای خرید به یک کشور خارجی می روند، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت؛ در نگاه عموم جامعه، این یعنی تعارض میان حرف و عمل کل نظام اسلامی. ➖اگر این کار توسط مسئولین و جریان انقلابی تقبیح نشود، این یعنی شعار کوسه‌ی ریش‌پهن دادن و تداوم این کارها، یعنی به سخره گرفتن ارزشها و آرمانها و خرد شدن دیوار اعتماد میان مردم و نظام اسلامی. 🔹در تعجبم از کسانی که به جای درگیر شدن با فعل قبیحی که در لایه های بالا عادی‌انگاری شده، خطاب انتقادات تند خود را متوجه کسانی می‌کند که به این افشاگری‌ها اقدام می‌کند. ➖بله؛ من هم به مدل عدالت‌طلبی خرد و بعضاً کورِ افشاگری‌های مصداقی، انتقاد دارم و معتقدم که این مدل به شدت، امکان مصادره شدن توسط جریانهای سیاسی و امنیتی را دارد و به راحتی می‌تواند ابزار تسویه حسابهای گروه‌ها و باندهای قدرت و ثروت با یکدیگر شود. ➖بله؛ من هم معتقدم که این مدل عدالت‌طلبی دچار عارضه تعمیم غیرمنطقی است و در فضای رسانه و افکار عمومی، تصویری کاریکاتوری و سیاه‌نما شده از صحنه اتفاقات کشور ارائه می‌دهد. ➖ولی در جایی که مصداق درستی نشانه رفته است و کار قبیحی افشا شده که می‌تواند صداقت جمهوری اسلامی مظلوم را زیر سؤال ببرد، زمان تسویه حساب با مدل نامطلوب عدالت‌طلبی نیست. 🔹امروز قالیباف باید با شجاعت بایستد و بگوید که خانواده‌اش اگر سیسمونی نخریده‌اند که احتمالاً نخریده‌اند، چه خریده‌اند؟ ➖اگر خانواده‌اش خریدی ناموجه داشته‌اند، قالیباف باید به صراحت بگوید که نمی‌توانسته مانع رفتن همسر و دختر و دامادش به ترکیه شود. اینکه یک مرد ایرانی نمی‌تواند همسر و فرزندش را کنترل و مجاب کند، نه فقط تاریخی به اندازه انقلاب اسلامی که تاریخی به درازنای ایران دارد. مردم ایران حرف از روی صداقت را می‌شناسند و با او حس می‌گیرند. ➖اگر خرید ناموجهی صورت گرفته، او باید سرش را بالا بگیرد و با قدرت بگوید که این کار را غلط و به ضرر منافع ملی می‌داند و از آن کار ـ و نه از همسر و فرزند و دامادش ـ تبرّی بجوید. ➖او با صدای رسا اعلام کند، همچنان همسر و پدری مهربان باقی خواهد ماند، ولی انقلاب و ارزشهای آن را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کند. ➖اگر چنین شود، یقین بدانید که خداوند عزتش را چند برابر میکند؛ چرا که طبق روایات معصومین علیهم السلام، آخرین چیزی که مؤمن را بدان می‌آزمایند، است.... ➖خداوند رحمت کند آیت‌الله محمدی گیلانی و آیت‌الله خزعلی را ....🤲
💢خلاصه‌ای آزاد از بیانات حضرت آقا در افطاری دانشجویان 1401.2.6💢 🔹موضوع اصلی بحث: و . 🔷جایگاه بحث دانشگاه: ➖ انقلاب هدفهای بزرگی داشت مانند تبدیل حکمرانی فردی و استبدادی به حکمرانی مردمی؛ و تبدیل تبعیّت در سیاستهای کشور و خارج از کشور به استقلال. ➖مسئله دانشگاه در کنار مسئله‌ی امنیت و مسئله‌ی مرزها، از ابتدای یکی از مسئله‌های اساسی و برنامه‌های فوری انقلاب بود. 🔷سه خصوصیت دانشگاه انقلابی از دیدگاه ایشان عبارتست از: 1️⃣ دانشگاهی نخبه‌پرور در راستای حل مسئله‌های پیشرفت کشور 2️⃣ دانشگاهی مولِّد در تولید فکر و علم 3️⃣دانشگاهی متدین‌پرور 🔷دو رکن طرح دشمن برای ساخت یک دانشگاه غرب‌زده از دیگاه ایشان عبارتست از: 1️⃣ هویت‌زدایی از دانشگاه که معنای آن عبارتست از تحقیر مبانی اندیشه‌ای و رویکردهای تاریخی و ملی کشور، تحقیر گذشته کشور و انقلاب، کوچک‌نمایی کارهای بزرگ و بزرگ‌نمایی برخی عیوب. و هدف از آن همه عبارتست از: جایگزینیِ منظومه فکری غرب به جای هویت ملی و دینی . 2️⃣ آرمان‌زدایی از دانشگاه که از مصادیق آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ➖بی تفاوتی به «فقر و فساد و تبعیض» به عنوان سه شیطان بزرگ و عنصر پلید، ➖بی‌تفاوتی به سلطه فرهنگی غرب و کم کردن انگیزه به شاخص‌های انقلاب اسلامی، ➖بی‌تفاوتی به «بازگشت به اسلام ناب و ردّ تحجر» و ➖ بی‌تفاوتی به «موضوع فلسطین». 🔷سه توصیه نهایی ایشان به دانشگاه نیز این بود: ➖توصیه اول: «پرهیز کامل از انفعال و ناامیدی» ➖توصیه دوم: «پرداختن به اندیشه‌ورزی و تقویت تفکر»، در کنار علم‌ورزی و توجه به دانش ➖توصیه سوم: عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و مماس شدن با آنها برای اثرگذاری بر دستگاه های اداره کشور که از مصادیق آن تمرکز شعار امسال مبنی بر تولید دانش بنیان است. ➖ و در نهایت تأکید بر مطالبه گری منطقی، هوشمندانه و به‌دور از تند و تیزی به منظور بازداشتن مسئولین از کار نمایشی 🔷 دو حاشیه قابل توجه: ➖ایشان در خصوص انتقادهایی که دانشجویان داشتند، فرمودند: «در خیلی از اشکالها و انتقادها ــ نمیگویم همه‌ ــ مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه گفت ‌و ‌شنود ندارید؛ این باید حل بشود.» ➖در ماجرای اوکراین هم مطلب بسیار مهمی فرمودند: این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست ... ریشه‌های عمیقی است و آینده‌های پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد. خب اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد، آن وقت همه‌ی کشورها از جمله کشور ایران اسلامیِ ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند ــ حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری ــ که بتواند امنیّت کشور را، و منافع کشور را و ملّت را تأمین کند، در حاشیه نماند، عقب نماند. https://eitaa.com/alimohammadi1389/819
💢مرحوم نادر طالب‌زاده، نماد انقلابی‌گری و عدالت‌خواهی💢 🔹آخرین باری که مرحوم نادر طالب‌زاده را دیدم 24 خردادماه 1400 در حاشیه یکی از برنامه‌های جهان آرا در ساختمان شبکه افق بود. 🔹چیزی که بیش از همه برای من چشم‌گیر بود، بزرگی جهانی بود که غصه‌ی آن را می‌خورد. 🔹از فیلمها و مستندها و کارگردان‌ها و مجریان و بازیگران و نویسندگان و متفکرین و اساتید دانشگاهِ سرتاسر دنیا می‌گفت که مواضعی علیه اسرائیل دارند و دلبسته‌ی شعارهای انقلاب اسلامی و یا لااقل در برخی مواضع اصولی، همراه جمهوری اسلامی‌اند. 🔹دغدغه‌اش این بود که چرا ما این شبکه انسانی را در نمی‌یابیم و با آنها گره نمی‌خوریم و در مقابل جبهه رسانه‌ای جهان استکبار، با همه‌ی ظرفیت‌هایمان صف آرایی نمی‌کنیم؟! 🔹با یکساعت گفتگو احساس کردم انقلاب اسلامی‌ِ مرحوم طالب‌زاده، از انقلاب اسلامی بسیاری از ما به ظاهر انقلابی بزرگتر است. آخرالزمانی می‌نگرد و می‌اندیشد لذا مرزبانی و دیدبانی‌اش معمولاً جاهایی را می دید که مانند بنده‌ای به علت کوچک بودن تصویرش از انقلاب اسلامی، حساسیتی نسبت به آنها نداشت. 🔹راستش را بخواهید از برخی اتفاقاتی که در ضمن تصاحب اموال مصادره‌ایِ اول انقلاب صورت گرفته بود، خیلی شاکی بود. معتقد بود که برخی از شرایط نابسامان اول انقلاب سوء استفاده کر‌ده‌اند و حق و ناحق کرده‌اند. دنبال استیفای حق کسانی بود که یقین داشت، حقشان پایمال شده است. معتقد بود اگر با این ظلمها مبارزه نشود، برکت از انقلاب اسلامی می‌رود. 🔹همزمان که در پی احقاق حق انقلاب اسلامی در سطح جهانی و مبارزه با امپراطوری رسانه‌ای دنیای استکبار بود، تلاش داشت که اگر در انقلاب اسلامی، حقی از کسی پایمال شده است، جبران شود. 🔹نه چنان مشغول مبارزه با استکبار جهانی بود که بخواهد کم و کاستی‌های داخلی را به این بهانه که دست گذاشتن روی آنها موجب سوء استفاده دشمن می‌شود، ماله‌کشی کند و نه چنان درگیر مشکلات داخلی و کم و کاستی‌های آن شده بود که رسالت جهانی و آخرالزمانی انقلاب اسلامی را فراموش کند و انقلاب را به این مقام و آن شخصیت فرو بکاهد! 🔹خداوند رحمتش کند و همنشین شهدای بزرگ انقلاب اسلامی مانند حاج قاسم، شهید کاظمی و شهید صیاد و شهید آوینی و شهید بهشتی و شهید مطهری‌اش گرداند.🤲🤲🌺🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/820
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢گفتگوی حسین دهباشی با مرحوم استاد طالب‌زاده در خصوص مصادره اموال خانواده‌ی ایشان، توسط دستگاه‌های حاکمیتی در سال 68! 🔹مرحوم طالب‌زاده: ➖ این هم انگار جزو مسیر بود که چنین آزمایشی هم بشوم و چنین اشتباهی کنند. تمام حاکم شرعها بعداً حالیت طلبیدند... 25 سال است که وضع کم و بیش همان است و بارها دستورات حضرت آقا را با بی توجهی {انجام ندادند}. این مصادره ها هم مانند همین ربای بانکی حل نشده است. اینها زخمهای نظام است که باید درست بشود. ➖اگر اسرائیل می‌نشست و نقشه کشی می کرد که چگونه 50 درصد حواس من را پرت کند و چه کار کند که من خسته شوم، بهتر از این نمی توانست انجام دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بزرگترین درس رسانه‌ای طالب زاده؛ انقلاب اسلامی عرصه‌ای است که هرکسی می تواند کمک کند. 🔹نادر ➖ خبرنگار CBS بعد از یک ساعت از من پرسید سوال خوبی نداری؟ من گفتم چرا؛ بپرسید از امام اگر لازم باشد می‌دهند؟ امام در جواب گفتند: بله اگر لازم باشد حکم جهاد می دهم. ➖ و این تیترِ تمام روزنامه‌های روز بعد شد. ➖ آن روز بزرگترین درس رسانه‌ایم را گرفتم؛ که انقلاب اسلامی عرصه‌ای است که هرکسی می‌تواند کمک کند. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢به پرویز پرستویی افتخار می کنم!💢 🔹به پرویز پرستویی افتخار می‌کنم نه به این خاطر که در تمام موارد هم‌سلیقه و هم‌رأی و هم‌رفتاریم؛ نه. 🔹افتخار می‌کنم که یک است؛ با هم مشترکاتی که با هم داریم؛ با هم اختلافاتی که داریم؛ با همه دعواهایی که داریم. 🔹 که "عشق به اهل‌بیت علیهم السلام" و "روضه و اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام" و "ناموس‌پرستی" و "غیرتِ در برابر اجنبی" و "حس قدردانی به فداکاران وطن" و "دردمندی نسبت به نیازمندان" و "حق‌طلبی" و "عدالت‌خواهی" و "عزتمندی" و "جوانمردی"، نقطه‌ی ثقلِ آن است. 🔹 که در برابر خیانت به وطن، نمی‌تواند آرام بگیرد و به جوش می‌آید. 🔹سیلی پرویز پرستویی، یک سیلی معمولی نیست، خروش شرافت دربرابر بی‌شرفی است. غریو اصالت در برابر خیانت است. فریاد جوانمردی در برابر دلقکهایی مانند و است. 🔹ای‌کاش دوستانی که از سیلی نمایشی در مراسم اسکار 2022، داستان‌ها ساختند و البته بعد از عذرخواهی ذلیلانه‌اش، تکلیف ما را با آن همه حماسه‌سرایی مشخص نکردند، قدر سیلی پرویز پرستویی را بدانند و بدان افتخار کنند. 🔹امیدوارم که خداوند حقیر را نیز در ثواب سیلی پرویز پرستویی شریک نماید ...🌺🤲 https://eitaa.com/alimohammadi1389/823
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| حضور روحانیت در مناصب اجرایی 🔹هیچ کس نباید در مورد حضور در تردید بکند. 🔸وظیفه اصلی روحانیت همان وظیفه ولی فقیه و جامعه اسلامی است و آن منصب است. مشروح نشست در سایت : v-o-h.ir/?p=41359 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| حضور روحانیت در مناصب اجرایی 🔹هیچ کس نباید در مورد حضور در تردید بکند. 🔸وظیفه اصلی روحانیت همان وظیفه ولی فقیه و جامعه اسلامی است و آن منصب است. مشروح نشست در سایت : v-o-h.ir/?p=41359 🆔 @sedayehowzeh
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند: 🔻سومین پیش نشست 🔸: رویکردشناسی فقه نظام ساز (1) ✔️ دیدگاه: 1. آیت الله اراکی 2. آیت الله اعرافی 3. آیت الله مبلغی ✔️ مقررین: 1. حجت الاسلام علی صالحی منش 2. حجت الاسلام علی بخشی 3. حجت الاسلام سید مهدی موسوی ✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی 🕰 زمان: شنبه 24 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 🌐 امکان حضور نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 💢 کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تهران eitaa.com/joinchat/3703439518C704ac87f9c
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند: 🔻چهارمین پیش نشست 🔸: رویکردشناسی فقه نظام ساز (2) ✔️ دیدگاه: 1. آیت الله میرباقری 2. آیت الله فاضل لنکرانی 3. آیت الله هادوی تهرانی ✔️ مقررین: 1. حجت الاسلام سید پیمان غنایی 2. حجت الاسلام محمد قاسمی 3. حجت الاسلام حسن عابدی ✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی 🕰 زمان: یکشنبه 25 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 🌐 امکان حضور نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 💢 کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تهران eitaa.com/joinchat/3703439518C704ac87f9c
هدایت شده از شعوبا
💠خاطراتی از شهید صدر؛ اگر می‌دانستم فلسفتنا انقدر معروف می‌شود به اسم خودم منتشر نمی‌کردم! مصاحبه با آیت‌الله محمدهاشم صالحی مدرس ✂️برش‌هایی از متن: 🔹آنقدر این کتاب «فلسفتنا» شُهرۀ آفاق شد که ایشان گفته بودند، اگر من می‌‌دانستم که این کتاب، آنقدر شهرت و محبوبیت در جهان دانش و در جهان اسلام پیدا می‌‌کند، حاضر نمی‌شدم که این را به نام خودم چاپ کنم. 🔹طلبه‌ای وارد نمی شد مگر اینکه با تمام قد به استقبالش می‌‌ایستاد، تا همین اواخر هم، وقتی که مرجع بسیار بزرگی هم شده بود، ولی هر طلبه‌ای که وارد می‌‌شد فوراً از جایش بلند می‌‌شد. وقتی استادش آقای خویی وارد می‌شدند، مثل دویدن، سریع می‌‌آمد که دست آقای خویی، دست استادش را ببوسد. 🔹خانۀ شاگردانش می رفتند. خانۀ آقای سید باقر حکیم می‌‌رفت. خانۀ آقای سید محمد غروی می رفت، عروسی برادرش هم که دعوت شد، رفت و بنده هم بودم. یک خادم افغانی داشت که در جدیده ساکن بود. این خادم یک عروسی داشت و ایشان را دعوت کرده بود و ما هم بودیم، منزلش رفتند. سه چهار بار خانۀ ما دعوت شده بود، تشریف آوردند. در عقیقۀ اولاد من می‌‌آمد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💢عکسی از مصاحبه امروز💢 (۰۱/۰۲/۲۲) 🔹در دور اول مصاحبه‌های در که در سال 1399 برگزار گردید، با 15 نفر از صاحب‌نظران عرصه پیشرفت اسلامی ایرانی مصاحبه کردیم به این امید که بتوانیم ادبیات راقیه‌ و فاخری را برای سه نظریه مهم و فراگیر «هویت اسلامی ایرانی»، «تمدن نوین اسلامی» و «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» فراهم کنیم. 🔹اساتید دور اول مصاحبه‌ها عبارتند از: حجج اسلام احمد آکوچکیان، احمد رهدار، محمدرضا فلاح، علیرضا پیروزمند، حمید پارسانیا، حبیب الله بابایی، سیدحسین میرمعزی و رضا غلامی و همچنین آقایان عماد افروغ، حسین راغفر، خسرو نورمحمدی، سید مهدی زریباف، حسن بنیانیان، موسی نجفی و ابراهیم متقی. 🔹الحمدلله کار تدوین و فراتحلیل آن 15 مصاحبه در سال 1400 به پایان رسید و نقطه نظرات اساتید محترم در صورت‌بندی‌ خوبی به همت برادر عزیزم جناب دکتر حمید ابدی در حال اتمام است. 🔹امروز اولین گفتگوی دور جدید مصاحبه‌ها را با حضور استاد ارجمند سیدمحمدمهدی میرباقری انجام دادیم. برای این مصاحبه لااقل 8 جلسه مقدماتی با استاد میرباقری برگزار کردیم تا بتوانیم سوالات مصاحبه را متناسب با طرح بحث و طرز بحث ایشان بازنویسی کنیم. 🔹ان شاء الله عازمیم که لااقل فصلی یک مصاحبه جدی با اساتید و صاحب‌نظران این عرصه برگزار کنیم. 🔹امیدوارم که با توفیق الهی بتوانیم این مسئولیت مهم و حیاتی را با جدیت و پشتکار تا رسیدن به نقطه‌ای قابل قبول ادامه دهیم ...🌺🤲 https://eitaa.com/alimohammadi1389/830
سخنرانی آیت الله میرباقری .mp3
47.14M
🎧 سخنرانی پرنکتۀ آیت‌الله میرباقری دربارۀ ، ۱۴‌۰۰/۲/۲۶ در مدرسۀ علمیۀ حقانی 💥 ضرورت، موضوع و منطقِ و زیربنا و شبکۀ پشتیبان آن ◀️ دشمن روی تحریف و وارونه‌سازی و روایت غلط و تلخ از: ماهیت انقلاب اسلامی و ماهیت امپراطوری غرب تمرکز کرده است. در مقابل، باید تصویرسازی درست از گذشته و حال و آینده انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گیرد. ◀️ موضوع جهاد تبیین، از اعتقادات بنیادین تا مسائل خُرد است. آن اعتقادات به یک حرکت تاریخی و به یک انقلاب تمدنی تبدیل شده است که ما باید آن را درست تبیین کنیم. ما باید یک نظام فکری و اعتقادی به جامعه ارائه دهیم که بتواند موضع‌گیری تمدنی ایجاد کند و قدرت برانگیزانندگی در مقابل جبهه تاریخی باطل و تمدن مادی به وجود بیاورد. ◀️ تبیین براساس یک نظام فکری و اعتقادی، ما را از انفعال در مقابل دشمن و پاسخگوییِ مورد به مورد به شبهات جزئی مستغنی می‌کند. ◀️ نتیجۀ همه تبیین‌ها باید ایجاد امید باشد. هر تبیینی باید پیوستِ ایجاد امید داشته باشد. ◀️ جهاد تبیین به «منطق تفاهم» نیاز دارد. اگر تبیین کنید ولی به تفاهم نرسد، فایده ندارد! پایگاه تفاهم، تعلقات و هویت افراد است. باید مشخص باشد هویت دینی یا هویت ملی یا هویت دینی، کدام‌یک را محور تفاهم قرار می‌دهیم. ◀️ اگر از چالش‌ها و تعار‌ض‌های هویتی در تقابل بین اسلام و مدرنیته عبور نکنیم و به‌سمت دولت‌سازی اسلامی و جامعه‌سازی نرویم، بستر و زیربنای پذیرشِ تحریف‌‌ها و شبهات و روایت‌های غلط، همیشه وجود خواهد داشت! ◀️ تبیین، به شبکه‌سازی نیاز دارد. ☑️ @mirbaqeri_ir
▫️به مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی، فرهنگستان علوم اسلامی قم برگذار میکند: 🔰سلسله نشست علمی با موضوع امتداد‌حکمت(چیستی_چرایی_چگونگی) 🔹جلسه اول با ارائه: استاد محمد تقی سبحانی(مدیر پژوهشکده کلام اهل البیت و بنیاد امامت) استاد احمد‌حسین شریفی(مدیر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) دبیر علمی: حجت الاسلام حامد آرین پور 📍مکان:خیابان الغدیر_کوچه‌۱۰_ساختمان مفید_طبقه اول 🕛زمان: پنج‌شنبه_ ۵خرداد ساعت ۱۰ونیم صبح الی ۱۳ @monir_ol_din
💢"سلام فرمانده"، و فرصت خارج کردن "حجاب" از سویه‌ی سیاسی!💢 🔹شکل‌گیری ، شرط غیرقابل اغماضِ عزم ملی و نهضت عمومی پیشرفت اسلامی ایرانی است. 🔹در این میان، به عقیده نگارنده‌ی این سطور، یکی از چالش‌های شکل‌گیری این هویت ملی، است. 🔹حجاب یکی از احکام مهم اجتماعی اسلام است که از نظرگاه بسیاری از اسلام شناسان بزرگ، ضامنِ سلامتِ کنشِ زنان در جامعه و از همه مهمتر، حافظ و تقویت کننده‌ی نهاد بی‌بدیل "خانواده" به عنوان زیربنای جامعه دینی است. 🔹اما در جامعه انقلابی ایران، سالهاست مسئله حجاب، (چه به خاطر رفتار غلط ما بوده و چه به خاطر طراحی دشمن)، تا حد زیادی پیدا کرده است. 🔹اصلاً نمی‌خواهم بگویم که حجاب مهم نیست و باید بی‌خیال آن بشویم، ولی به جِد معتقدم که تا این مسئله را از مسئله‌ای سیاسی خارج نکنیم، امکان اصلاح این آسیب اجتماعی را نخواهیم داشت. به تعبیر دیگر، حتی اگر مسئله‌ی حجاب را مسئله‌ی اولویت‌داری بدانیم که حق هم چنین است، یکی از فوری‌ترین کارها، خارج کردن آن از مسئله‌ای سیاسی و تبدیل کردن این نقص ظاهر (به تعبیر مقام معظم رهبری) به مسئله‌ای اجتماعی و فرهنگی است. 🔹خارج کردن مسئله حجاب از سویه‌ی سیاسی بدان معناست که نگذاریم مرز انقلابی بودن و غیر انقلابی بودن و یا مرز پای نظام اسلامی بودن و نبودن، با حجاب‌دار بودن و یا بی‌حجاب بودن گره بخورد. 🔹در این راستا پویش که تحت عنوان ، برای شکستن این مانع ذهنی راه اندازی کرده، اهمیت زیادی دارد؛ پویشی که صدها نفر با وضعیتی بی‌حجاب، تیزترین و به قول اون ور آبی‌ها، ایدئولوژیک‌ترین فراز این سرود را تکرار می‌کند. 🔹پیچی که امید دانا در اینستاگرام این کلیپها را منتشر می‌کرد، دو روزی است که از دسترس خارج شده به همین سادگی! ➖بسیاری از دوستان انقلابی هم از انتشار و ترویج این کلیپها به علت اینکه احتمالاً در ضمن آن منکری و صور قبیحه‌ای ترویج می‌شود، خودداری می‌کنند! ➖در آپارات کلیپها یافت نمی‌شود (تا دیروز اینگونه بوده، امروز رو نمیدونم)! ➖در نماشا و یوتیوب و چند پیچ دیگر اینستاگرام، چندتای از کلیپها رو می‌شود یافت... 🔹خیلی با خودم این چند روزه فکر کردم. ➖علی‌رغم مخالفتهای احتمالی عده‌ای از دوستان، در نهایت به این نتیجه رسیدم که دفاع و ترویج این پویش، عین دفاع از جمهوری اسلامی و مقدم بر سایر امور است.👌🌺 ➖پیشنهادم این است که این کلیپها دانلود شوند و برای اقوامی که احتمالا آنها هم وضعیت حجابِ مشابهی دارند، ارسال گردند. به عنوان نمونه بنگرید: https://www.instagram.com/p/Cd4gZFdKl72/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/alimohammadi1389/835
🔷 همانطور هم انتظار می‌رفت متن اخیر حقیر محل گفتگوی برخی دوستان و البته نقدهای تند برخی دیگر قرار گرفت. دو کلیپ زیر اگر بخواهد حالت عملیاتی و واقعی به خود بگیرد، به نظر حقیر راهی جز آنچه که عرض کردم ندارد. از قدیم یاد گرفته‌ایم، التزامٌ بالشیء، التزامٌ بلوازمه ....👇
فرمایش آقا در نوروز سال ۹۴ را خواهشا با دقت بخوانید. موارد برخوردار از حد نصاب اهمیت معروفها و منکرها را می‌گویند:👇 و امّا امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛(۵) امربه‌معروف یعنی همه‌ی مؤمنان در هر نقطه‌ای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را به‌سمت نیکی، به‌سمت معروف، به‌سمت همه‌ی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از پلشتی‌ها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص به‌نحوی ترجمان ساخت و هندسه‌ی نظام اسلامی است. در حاشیه عرض بکنیم که این معنای مهمّ امر به معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل زیر نصاب اهمّیّت منحصر کرد؛ بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگ‌ترین معروف است. معروفها اینها هستند: اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آماده‌ی برای اعتلای کشور، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فنّاوری، استقرار عدالت قضائی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملّت ایران و ورای آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی؛ مهم‌ترین معروفها اینها است و همه موظّفند در راه این معروفها تلاش کنند؛ امر کنند. نقطه‌ی مقابل اینها هم عبارت است از منکرها. ابتذال اخلاقی منکر است، کمک به دشمنان اسلام منکر است، تضعیف نظام اسلامی منکر است، تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است، تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فنّاوری منکر است؛ از این منکرها باید نهی کرد...