eitaa logo
یاداشت های یک طلبه
8 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
ص ۱۵و ۱۶ من تفكر را خط اول می دانم؛ چون گرچه انسان هميشه همراه جبر محيط و جامعه و وراثت و غريزه و ... بوده ليكن محكوم اينها نگرديده؛ چون انسان در تضاد جبرها به آزادى رسيده و از محدوده ى روابط توليدى و رفلكسهاى شرطى و غريزه ى جنسى و غريزه ى قدرت طلبى رها شده و می تواند آن گونه كه بايد و آن گونه كه می خواهد فكر كند و به شناختها و بينشهايى برسد. با همين توجه است كه ما از مكتبهاى ديگر فاصله می گيريم و در راه آزادى، آن هم آزادى در سايه ى جبرها، پيش می رويم. اگر انسان از يك جبر برخوردار بود، ديگر مسأله اى نبود. اما انسان در روابط فكر و سنجش و بهتر طلبى به انتخاب و آزادى می رسد و راه خويش را می يابد و می تواند- اگر خواست- از تلقين و تحميل و تقليد و عادتها و سنتها رها شود و اگر نخواست می تواند همينها را انتخاب كند، كه باز هم انتخاب اوست. من با مسئوليت و سازندگى شروع كردم؛ چون می ديدم ما امروز بيش از هر وقت ديگر، نيازمند اين مسأله هستيم. ما در سازندگى و تربيت افراد، از روش سرشار و غنى خودمان بهره نمی بريم و با شعارها و تلقينها و دردها و رنجها و محروميتها، استعدادها را داغ می كنيم و از ديگران سرمشق مىگيريم، در حالى كه ما در هدف و در راه و در روش، در هيچ كدام با آنها همانندى و هماهنگى نداريم. ما در راهى می رويم كه به هدف ما نمی رسد و در نتيجه طعمه ى آنها می شويم و نردبان مقاصدشان. @alinabinejad
اینکه زنان به ورزشگاه بیایند خوب است یا نه و کلا چه هدفهایی پشت این کار خوابیده را فعلا بحثی نمی کنم اما یک سوال از اقایان علما؟ زمانی که دولت قبل بحث ورود زنان به ورزشگاه را مطرح کردند چنان فریاد وا اسلاما سر دادند که کار به رهبری و ختم غاءله توسط ایشان شد اما حال چه شده و چه تغییری در اصل موضوع ایجاد شد که زنان به ورزشگاه رفتند و صدای کسی بلند نشد؟! آیا مردم نباید فکر کنند برخی اقایان قم با دولت قبل مشکل داشتند؟! و یا با این دولت چای و قهوه زده اند؟! @alinabinejad
جناب ظریف مخالفین fatf را متهم به پولشویی نمود سپس در نطقی دشمن شاد کن ایران را متهم به گسترده کردند!! جناب ظریف، آیا واقعا باور دارید با پیوستن به fatf به رهبری اسرائیل و آمریکا و تقدیم اطلاعات بانکی به آنها با پولشویی در کشور مبارزه می شود ؟! یا گندکاری های و رانتهای آقازاده ها و اخویان و نفوذی ها و... لاپوشونی؟! آیا منتقدان به این لایحه استعماری از مراجع و علما تا دانشجویان و ...مختلس هستند و نگرانند مبادا با تصویب این لایحه کارشان کساد شود؟! عجب!! واقعا به این جماعت غرب زده و نفهم چه می توان گفت ... یک روز منتقدان برجام را کاسب تحریم خواندن و امروز... @alinabinejad
بهترین قلب انسان عاشق آفریده شده و نمی تواند عاشق نباشد و این عشق کار قلب است ما هر روز صبح تا شب برای عشق ها و معبود هایی می دویم پول،رفاه، لذت، شهرت، علم، قدرت و... این هدف ها می تواند خیر باشد می تواند شر باشد که خیر و شر در رابطه ی ما با این اهداف شکل می گیرد نه خود اینها خیر یا شر باشند... یعنی پول و قدرت و علم و... می تواند خیر باشد می تواند شر باشد و این به رابطه ای است که آدمی با آنها دارد اگر اینها در مسیر عبودیت قرار گرفت و در بندگی با ملاک نیت قرب و سنت (مطابقت آداب و احکام) اهمیت (اولیت در تزاحم اهداف و کارها) همراه شد خیر می شود و بدون این ملاک شر و گریبانگیر... تشخیص اینکه اهداف و حرکات ما مطابق با این ملاک هاست با عقل است اما انگیزه و حرکت طبق این ملاک ها و تحمل عبودیت بستگی به ظرفیت قلب دارد و قلب عنوان محل و ظرف خیر و شر ضیق و وسعت دارد لذا پيامبر صلي الله عليه و آله می فرماید؛ خَيْرُ القُلوبِ اَوعاها لِلخَيْرِ وَ شَرُّ القُلوبِ اَوعاها لِلشَّرِّ، فَاَعلَى القَلبِ الَّذى يَعِى الخَيْرَ مَمْلُوٌّ مِنَ الْخَيْرِ اِن نَطَقَ نَطَقَ مَأجورا و اِنْ اَنْصَتَ اَنْصَتَ مَأجورا؛ بهترين قلب ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى بدى دارد، پس عالى ترين قلب، قلبى است كه خوبى را در خود دارد و لبريز از خوبى است. اگر سخن بگويد، سخنش در خور پاداش است و اگر سكوت كند، سكوتش درخور پاداش است. جعفريات، ص 168 . @alinabinejad
مساله لعن یک مساله دقیق است اساسا لعن یعنی چه؟ و برای چه ما برخی را لعن کنیم؟ آیا مجالس تحت عنوان عید الزهرا و لعن برخی افراد به این شکل مرسوم درست است ؟ ان شا الله سعی می شود در پست بعدی در حد فهم خود پاسخی به این سوالات داده شود
تحلیل و تاملی در لعن و مراسمات مرسوم واژه ی لعن به معنی دور باد از خیر و اصطلاحا نفرین است در مساله لعن چند مساله مطرح است 👈یکی اینکه ما زمانی کسی را لعن می کنیم که ظلم و ستمی را به خود احساس کنیم. واقعیت این است که لعن های ما عادتی است و درکی از میزان ظلم و ستمی که از فقدان ولی و محرومیتمان از حجت خدا بر ما روا شده نداریم که از عظمت خود و نیازهای اساسی و گسترده ی خود در راه بی انتهای خود بی خبریم. نیازهایی که جز با وجود امام برطرف نمی شود بنابراین افرادی که در طول تاریخ ما رو از بهره مندی از وجود امام محروم کردند شایسته لعن و نفرین هستند... 👈مساله بعدی این است که لعن در حقیقت فقط نفرین عده ای در گذشته نیست لعن نمودی از احساس بیزاری از ظلم است که یک پای حرکت ماست و رزق ماست اللهم ارزقنا براءتا... دو احساسی که انسان و جامعه را حرکت می دهد حب و بغض یا همان شوق و نفرت است ما به سمت چیزهایی که شوق داریم حرکت می کنیم و از چیزهایی که بدمان می آید می گریزیم و سعی در نابودی آن می کنیم... لذا تولی و تبری با هم مطرح است و مساله لعن در حقیقت برای توجه و خاموش نشدن احساس بغض و نفرت ما نسبت به هر گونه ظلم و اجحافی است که حیات جامعه به این احساس گره خورده بنابراین لعن کردن به معنای حقیقی یعنی از هر کس و هر چیزی که سر راه حرکت و رشد الی الله آدمی است بیزاریم و با تمام وجود با آن مقابله می کنیم که سقوط و رشد ما با سقوط و رشد دیگران مرتبط و اثر پذیر است. براءت امروز یعنی بیزاری از امرپریالیسم جهانی یعنی بیزاری از هزاران فرقه و جریان انحرافی که در مسیر رشد و هدایت آدمی دام انداختند و مقابله با آن. 👈اما مساله مراسم های عمر کشون به این شکل مرسوم که عده ای جمع می شوند و هزلیات و بعضا فحش و ...نسبت مقدسین اهل سنت می زنند قاعده کلی را قرآن بیان کرده وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّوا اللّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْم به آنچه غیر از خدا می خوانند توهین نکنید که نتیجتا این ها از سر جهل به خدا توهین نکنند اگر بخواهیم تاویلی از این آیه در این موضوع داشته باشیم یعنی شما به مقدسات این ها توهین نکنید که این از سر جهل به حقیقت ( مذهب شیعه) توهین نکنند و بسیاری از شیعیان را نکشند علاوه بر این آیه روایات بسیاری هست که اهل بیت از این کار و تفرقه و اختلاف نهی کردند به اعتقاد من مجلس براءت واقعی امروز جلسه ای است که در آن عده ای جمع شوند و طرح ها و نقشه های دشمنان انقلاب و منافقین داخلی را تبیین و برای مقابله ی آن برنامه ریزی کنند والا این جلساتی که مرسوم هست جز خشنودی دشمنان ثمری ندارد که اجازه پخش این جلسات را از لندن و واشنگتن نمی دادند.. @alinabinejad
نامه امام زمان(عج)به شیخ مفید(ره) ☘ این نامه‌اى است به برادر با ایمان و دوست رشید أبو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان شیخ مفید- أدام اللَّه اعزازه- که از جمله پیمانهایى است که به ودیعت نهاده شده و از بندگان خدا اخذ گردیده است. «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم» 🍁سلام بر تو اى دوست مخلص در دین که در اعتقاد به ما با علم و یقین امتیاز دارى. ما شکر وجود تو را به پیشگاه خداوندى که جز او خدائى نیست برده و از ذات بی زوالش مسألت می‌نمائیم که رحمت پیاپى خود را بر آقا و مولى و پیغمبر ما محمّد و اولاد طاهرین او فرو فرستد، و به تو که پروردگار توفیقات را براى یارى حقّ مستدام بدارد و پاداش تو را با سخنانى که از جانب ما می‌گوئى با صداقت افزون گرداند. اعلام می‌دارم که: به ما اجازه داده شده که تو را به شرافت مکاتبه مفتخر سازیم و مؤظّف بداریم که آنچه به تو می‌نویسیم به دوستان ما که نزد تو می‌باشند برسانى. خداوند تمامى ایشان را به طاعت خود عزیز بدارد و با حفظ و عنایات خود مشکلات آنان را برطرف فرماید. 🍀 خداوند تو را به امداد خود بر دشمنانش که از دین او بیرون رفته اند، پیروز گرداند و در رسانیدن به کسانى که اطمینان به آنان دارى به طرزى که إن شاء اللَّه می‌نویسم عمل کن، هر چند ما در جایى منزل کرده ایم، که از محلّ سکونت ستمگران دور است و این هم به علّتى است که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را تا زمانى که دولت دنیا از آن فاسقان می‌باشد در این دیده است، ولى در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملا آگاهیم و چیزى از آن بر ما پوشیده نمی‌ماند. ما از لغزشهائى که از برخى شیعیان سر می‌زند از وقتى که بسیارى از آنان میل به بعضى از کارهاى ناشایسته‌اى نموده‌اند که نیکان گذشته از آن دوری می‌نمودند و پیمانى که از آنان براى توجّه به خداوند و دورى از زشتیها گرفته شده و آن را پشت سر انداخته اند اطّلاع داریم، گویا آنان نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌‌ایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو می‌آورد و دشمنانتان، شما را از میان می‌بردند. تقوا پیشه سازید و به ما اعتماد کنید و چاره این فتنه و امتحان را که به شما رو آورده است از ما بخواهید امتحانى که هر کس مرگش رسیده باشد، در آن نابود می‌گردد و آن کس که به آرزوى خود رسیده باشد از ورطه آن به سلامت می‌رود. آن فتنه و امتحان علامت حرکت ما و امتیاز شما در برابر اطاعت و نافرمانى ما است، خداوند هم نور خود را کامل می‌گرداند هر چند مشرکان نخواهند. با تقیّه خود را از دشمنان نگاه دارید و از افروختن آتش جاهلیّت پرهیز کنید. کسانى که در این فتنه به جاهاى پنهان؛ پناه نبرده و در سرزنش آن، راه پسندیده گرفته‌اند. چون ماه جمادى الاولى سال جارى فرا رسید، شما باید از آنچه در آن ماه روى می‌دهد، عبرت بگیرید، و از آنچه بعد از آن واقع می‌شود، از خواب غفلت بیدار شوید. عن قریب علامت آشکارى از آسمان براى شما پدید می‌آید و نظیر آن در زمین نیز ظاهر می‌گردد که مردم را اندوهگین می‌کند و به وحشت می‌اندازد. آنگاه مردمى که از اسلام خارج شده اند بر عراق مسلّط می‌گردند و به واسطه سوء اعمال آنان أهل عراق دچار ضیق معیشت مى‌شوند، سپس این رنج و زحمت با مرگ یکى از اشرار از میان می‌رود؛ و از مردن او پرهیزگاران خیر اندیش خشنود می‌گردند، و مردمى که از اطراف عالم آرزوى حجّ بیت اللَّه دارند، به آرزوى خود می‌رسند و به حجّ می‌روند. هر مردى از شما باید به آنچه که به وسیله دوستى ما به آن تقرّب می‌جست عمل کند و از آنچه مقام او را پست می‌گرداند و خوش آیند ما نیست اجتناب نماید زیرا امر ما بطور ناگهانى می‌رسد؛ آن هم در وقتى که توبه سودى به حال او ندارد و پشیمانى او را از کیفر ما نجات نمی‌دهد. خداوند تو را به رشد و کمال الهام بخشد و با لطف خود به رحمت واسعه‌اش توفیق دهد. نسخه توقیع به دست خطّ مبارکش که بر آن سلام باد. این نامه‌اى است از ما به تو؛ اى برادر و اى ولىّ، و اى مخلص در محبّت ما، و اى پاک و یاور وفادار. خداوند با دیده‌اى که خواب ندارد تو را حراست فرماید. پس آن را خوب نگاهدار، و بر خطّى که مرقوم داشتیم بدان چه تعهّد نمودیم اظهار مدار و نشان کسى مده، و مفاد آن را به کسى رسان که نزد او آرام می‌گیرى، و جماعت ایشان را سفارش کن که به خواست خدا بدان عمل کنند. و صلوات خدا بر محمّد و آل پاکش باد. کتاب احتجاج-ترجمه جعفرى، ج۲، ص: ۶۵۳-۶۴۹ @alinabinejad
مدیر اسلامی و مدیر لیبرال در یک نگاه ادبیات قدرت در برابر مسئولیت نقطه جدایی مدیریت اسلامی از مدیریت لیبرال می باشد. نگاه یک مدیر طراز انقلاب اسلامی به جایگاه و مقام نگاه مسئولیت و وظیفه ای است که جز رنج زحمت بیشتر برایش عایدی ندارد و جز به ضرورت و تکلیف زیر بار آن نمی رود که علی فرمود حکومت بر شما از لنگ کفش بی مقدار برای من بی ارزش تر است مگر احقاق حقی در میان باشد. نه چون طعمه ای که برای رسیدن به آن از هر تهمت و لابی و کثافت کاری کوتاهی نکند. مدیر طراز اسلامی چون علی خواب و خوراک ندارد تا وقتی در یمامه یک نفر گرسنه باشد و ظلمی بر او رفته باشد. نه در بالای شهر در ویلای آن چنانی بنشیند و سونا و جکوزی اش ترک نشود. مدیر اسلامی نگاهش به مردم از پایین به بالاست و خود را خادم مردم می داند نه رئیس رعیت لذا چون علی که در کوچه ها گذر می کرد و برای رفع درد و رنج کودک یتمی هم بازی او می شد و به آن سواری می داد؛ وسط میدان و میان مردم عرق می ریزد نه پشت میز و زیر کولرگازی و وقتی درد و رنج یک پیرمرد روستایی را می شنود او را دست بیاندازد که خودت بمال! @alinabinejad
امام علي عليه السلام : عَلَيْكُمْ بِطاعَةِ مَنْ لا تُعْذَرُونَ بِجَهالَتِهِ. در بحث عقاب خداوند یک اصل کلی وجود دارد و آن علم است که قاعده قبح عقاب بلابیان از همین اصل گرفته شده است یعنی عقاب و عذابی که مار را گرفتار می کند ناشی از چشم پوشی های ما از آگاهی های خود است منی که فهمیدم این مسیر این حرف این حزب این عقیده درست است اما به دلیل حب دنیا به دلیل تعصب، تکبر و... زیر بار نرفتم و از آگاهی خودم جشم پوشیدم مستحق سرزنش و دوری از رحمت حقم و خدا خود با رحمت گسترده اش از بسیاری از چشم پوشی های ما چشم می پوشد و عف عن الکثیر و... اما بالاخره تا یه حدی با انسان را میایند... بنابراین جهل می تواند عذر باشد و در روایت هست خدا از جاهل از 70 گناه می گذرد حال آنکه هنوز عالم را بر یک گناه مواخذه می کنند اما این جهل هم استثناءاتی دارد از جمله اینکه کسی که فهمید جاهل است و باید برای آگاهی حرکت کند و نکند که مثلا تکلیفش کمتر باشد مقصر است که همین علم به جهل خودش عذر را بر می دارد و از دیگر استثناءات که امیر المومنین علیه السلام در این روایت بیان می فرمایند جهل به الله است که او در شناخت او عذری پذیرفته نیست که او در هر چیز تجلی کرده تا ما در هر چیز او را و دست توانای او را ببینیم انسان همین که خود را فهمید باید به خالق این وجود پیچیده گسترده متوجه شود لذا قرآن در هیچ جا خدا را اثبات نمی کند که وجود او محرز است افی الله شک؟! و از ما خواسته شده در صفات این وجود تامل و تفکر کنیم و خود را هر لحظه به این کمال مطلق نزدیک کنیم که جز او هیچ نیست!! # حدیث_روز @alinabinejad نهج البلاغه ، ح 148، ص 1164.
روزنامه ایران (ارگان رسمی دولت) در یادداشتی به قلم عباس عبدی نوشته است چون تعدادی بر اثر استفاده از مشروبات‌الکلی مسموم می‌میرند باید مصرف آن آزاد شود تا شرابخواران از مشروبات الکلی استاندارد استفاده کنند! این روزنامه درباره زنان بدکاره خیابانی هم همین پیشنهاد را داده و خواستار آزادی شغلی آنها شده است. ✍ جدای از این که این حرف چه قدر احمقانه است و با این استدلال باید دزدها را هم آزاد گذاشت که مبادا در راه فرار آسیب ببینند و قوانین ضد فساد و اختلاس هم تعطیل شود که ممکن است مختلسین دچار استرس و فشار قلبی شوند سوال این است که این جریان به دنبال چیست دقیقا؟! آیا دلشان برای شراب خوارها می سوزد یا جنس بنجل بهشان انداختند و اذیت شدند؟! یا ... @alinabinejad
یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
ص۱۷ ما در روش تربيتى دو اشكال اساسى داريم: 1⃣ اين كه شناختها و آگاهی ها را بسته بندى می كنيم و از ديدههاى خودمان می گوييم و يافته ها را صادراتى می فرستيم. از روشهايى كه ما را به شناختها رسانده اند حرفى نمی زنيم و ديد نمی دهيم. ما بر قله ها عروج كردهايم و از ديدگاهها و منظرههاى زيبا حرف می زنيم و اين پاييندی ها فقط با گوش خودشان كار می كنند. آنها چشمهاشان در تاريكى است و پاهاشان در شهوت عروج، اما ما از راه ... تا قله نشانى نمی دهيم و آنها را سرگرم می كنيم. 2⃣ دردناكتر اين كه، اين بسته بندیها را لااقل زمينه سازى هم نمی نماييم. كاسه ها را پاك نكرده، از شير سرشار مى سازيم و در نتيجه مسموميت مى آفرينيم و نه تنها صاحب كاسه كه هر مهمان محتاجى را به رختخواب مى سپاريم و به مرگ مى دهيم. اگر ما استعدادها را با كليدها و روشها و ملاكها آشنا كنيم و آرمانهايى بزرگتر از آزادى و عدالت و آگاهى و عرفان و رفاه و تكامل نشان بدهيم و از راهِ رسيدن به آن حرفى بياوريم، نه به بن بست مى رسيم و نه طعمه مى شويم و نه در كشاكش مكتبها، بر سر چند راهى انتخاب، حيران مى مانيم. ما مكتبى را مى خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند. استعدادهاى تكامل يافته، تازه، راه و جهت مى خواهند ... راهى نه به بن بست نشسته و جهتى نه پست تر و يا برابر، بل برتر و عالی تر. ما مكتبى را مى خواهيم كه انسان را زياد كند، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافتهاش جهت بدهد و آنها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش. @alinabinejad
خوف از خدا قال الإمام الصادق عليه السلام: مَن عَرَفَ اللّه َ خافَ اللّه َ ،ومَن خافَ اللّه َ سَخَت نَفسُهُ عَنِ الدّنيا . ما گاهی از خطر و ضرر بر جان و مال می ترسیم گاهی از بلندی و کوه می ترسیم .. و گاهی از اینکه از چشم محبوب و معشوق بیافتیم می ترسیم... خوف ممدوح از خدا از این خوف باید باشد. و این خوف از معرفت و شناخت زیبایی ها و محبت های مستمر او و در نهایت عشق او ایجاد می شود. و همین عشق آدمی را از غیر او غافل می کند که امام صادق علیه السلام می فرمایند هر که خدا را شناخت از او می ترسد و هر که از او ترسید از غیر او (دنیا) باز می ماند. که ذکر و یاد معشوق لذت بخش ترین مشغله عاشق است. تنبيه الخواطر : 2/185 @alinabinejad
جنبش عدالت خواه دانشجویی دانشگاه تهران طی نامه ای سرگشاده از رهبری خواست که در روز دانشجو به دانشگاه تهران بیایند و جوابگوی سوالات دانشجویان باشند!! اولا رهبری با این همه مشغله و دغدغه هر سال یک روز را به دانشجویان و شنیدن حرف ها و دغدغه های آنان قرار می دهد. علاوه بر این در دیدارهای عمومی با اقشار دیگر از جمله کارگران و بسیجیان و اساتید و نخبگان و شعرا و... به شنیدن و پاسخگویی به مسائل مختلف می پردازد که در هیچ جای دنیا رهبران و مقامات به اندازه ایشون برای مردم وقت نمی گذارند دوما مشخصا این نامه با آن ادبیات و آن شبهه هایی که در فحوای آن نهفته بود کار عده ای دانشجو نیست که از جایی دیگر آب می خورد و اهدافی جز آنچه در نامه است دنبال می شود... از جمله 1. تقدس زدایی از مقام ولایت فقیه و پایین آوردن ایشان در حد یک مسءول اجرایی و ایجاد جو رسانه ای در هر صورت چه ایشان جواب دهند و به دانشگاه آیند و چه نیایند. 2. معطوف کردن مشکلات و مطالبات مردمی که ناشی از بدنه اجرایی است به سوی راس نظام و رهبری. 3. مطرح کردن خود در فضای سیاسی کشور @alinabinejad
مساله حجاب از مسائل دقیق و مهم است در پست بعدی سعی می شود تحلیلی از مساله حجاب داشته باشیم
تحلیل مساله حجاب بخش اول در مساله حجاب چند مساله باید تحلیل شود اول، حجاب یعنی چه و برای چه باید حجاب داشته باشیم؟ 👈حجاب یعنی پوشش و حائل و در مسائل گوناگون با بار مثبت و منفی می یابد. که حجاب دل بد است و حجاب از غیر نکو... اما در چرایی حجاب تا زیر بنای حجاب تحلیل نشود، حجاب مفهومی ندارد و هزاران بهانه می سازند که دل باید پاک باشد...چادری ها خودشان بدتر اند...مرد باید بتواند خود را کنترل کند....در کشورهای دیگر این مساله حل شده است و... زیر بنای حجاب در حقیقت به تلقی آدمی از خود بر می گردد، تا وقتی انسان خود و نقش خود و مسیر خود را را در هستی نشناسد و همه همت و هدف این باشد که چگونه برای دیگران جذاب تر و محبوب تر شود و با تعریف ها و به به ها که چه سری وچه تیپی و چه قیافه ای و چه صدایی و... سرخوش و اغنا می شود، حجاب مفهومی ندارد جز دوری از این هدف ها و مرگ آرزو ها ...و کسانی هم که به جبر محیط و خانواده و با تلیقن ها و تشویق ها بدون ریشه چادر بر سر می گزارند اسیر تنوع ها می شوند و می خواهند با چادر گل گلی و لبنانی و ملی و... خود را ارضا کنند و همین ها در شرایط و محیط های دیگر سرد می شود و چه بسا آن را کنار می گزارند... بنابراین تا هدف انسان بالا نرود و تا نقش خود را درهستی قانونمند در نظر نگیرد و تا راه دور و دراز خود را نشناسد، حجاب زیربنایی ندارد که در این مسیر و در این هستی نباید دلی را اسیر و مشغول خود کرد و شخصی را از مسیر خود خارج و به فساد کشاند که این فساد و این انحراف دامن خود او را می گیرد چرا که روابط ، مرتبط و گسترده است و تویی که با یک پوشش و یک حرف و یک نگاه و... آدمی را به فساد کشاندی، آن فساد آنجا متوقف نمی شود که او دیگری را و دیگری دیگری را به فساد می کشاند و... با این توضیح مشخص می شود حجاب مختص زن نیست که مرد هم ، نباید با حرف و نگاه و پوشش خود، بی حساب و کتاب حرکت کند. وقتی ملاک حجاب این شد، اندازه حجاب هم مشخص می شود که در شرایط مختلف متفاوت است که جلوی جوانی که آتش شهوت است صدا و نگاه و کفش تو هم باید کنترل شود.... دومین مساله که باید تحلیل شود این است که دلیل این حجم گسترده تبلیغ علیه حجاب به اسم حقوق زنان در ایران چیست؟.... @alinabinejad
پاسخ استاد صفایی حاءری به شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در اظهاراتی گفتند: در فقه چیزی به نام نظام نداریم/ اسلام در اقتصاد و سیاست و امور قضائی نظام ندارد! مرحوم استاد صفایی از کتب مختلفی زیربنا و روابط و خود این نظام ها رو تبیین کرده اند؛ بخش اول مذهب اصيل از آزادى، از تفكر و چگونه فكر كردن و از كجا شروع كردن، از شناختها، از احساسها و عقيدهها، از نظامها و از دستورها، برخوردار است. نظامها همچون رشتهاى است كه احكام را در خود، مىگيرد. اين نظامها، از نظام تربيتى شروع مىشود. در اين نظام همراه كليدها و روشها و ملاكها، به عقيدهها و اخلاق مىرسيم. پس از نظام تربيتى، نظام اخلاقى و سپس نظام اجتماعى و سپس نظام حكومتى و سپس نظام اقتصادى و قضايى و جزايى آن مطرح مىشود و همراه اين نظامهاست كه احكام اخلاقى و احكام سياسى و احكام اقتصادى و احكام قضايى و جزايى بدون هيچ مسألهاى، مىتواند جريان بيابد. كسانى كه مىخواهند، احكام اسلامى را بدون نظام اسلامى و نظامها را بدون زير بناى معرفتى و عقيدتى و اين دو را بدون نظام تربيتى اسلام و روش خاص قرآن پياده كنند، فقط خود را به زحمت انداختهاند و دُم بدست آنهايى دادهاند كه دين را از سياست جدا مىدانند و اسلام را غير قابل اجراء. 📚روش نقد، ج1، ص 86 انسان از «آزادى» و «تفكر» به شناختها مىرسد و اين شناختها، عقيدهها را به وجود مىآورند. اين دو زمينه، مبنايى براى نظامها و احكام هستند. هر حكمى در نظام معنا مىدهد. يك حكم اخلاقى مثل «غيبت نكن.»، «حجابت را حفظ كن.» و «زبانت را نگهدار.» و امثال اينها، در جايى مطرح مىشود كه نظام اخلاقى طرح شده باشد و اين نظام، هنگامى مطرح مىشود كه آن مبانىِ معرفتى و عقيدتى طرح شده باشند، در غير اين صورت، احكام سقفهاى بلندى هستند كه پايههاى آن آماده نشدهاند و جز آوارى بر سر تو نخواهند بود. پس نظامها و احكام اسلامى بعد از آن مبانى شروع مىشود. 📚حركت، ص 120 ما امروز ناچار بايد بفهميم كه چگونه مبانى و معارف و چگونه مقاصد و عقايد ما، مىتواند نظامساز باشد و نظام جوابگو را فراهم كند و چگونه اين نظام جوابگو مىتواند نظامهايى به ترتيب، تربيتى، معرفتى، اخلاقى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى و حقوقى را فراهم آورد و در برابر مكاتب ديگر حرف خود را مطرح نمايد و از التقاط و اقتباس و تقليد نجات يابد. 📚نظام اخلاقى اسلام، ص17 @alinabinejad
پارک ممنوع امام صادق علیه السلام : مَن أضَرَّ بِشَيءٍ مِن طَريقِ المُسلِمينَ فَهُوَ لَهُ ضامِنٌ هر كس از طريق معابر عمومى ، اندك خسارتى [به كسى ]وارد كند ، ضامن است . الكافي: 7 / 350 / 3. به بهانه این روایت یک غلط و یک باور رایج را می خواهم بیان کنم و آن مساله پارک ممنوع است! در کمتر کوچه ای است که روی دیواری نبینید پارک ممنوع و حتی پارک مساوی پنچری و عجیب که حتی در قشر های فرهیخته و مذهبی هم این باور غلط وجود دارد که شما نسبت به جلوی دیوار منزلت حق تقدم در پارک ماشین دارید حال آنکه هیچ حقی نه در شرع و نه در قانون به اسم حق جلوی دیوار منزل نداریم که مسیر عمومی است و حق تقدم با کسی است که زود تر پارک کند بله درب منزل حق ایجاد می کند و در شرع بیان شده کسی نمی تواند در مسیر عبور منزل کسی مزاحمت ایجاد کند اما دیوار خیر و جالب تر اینکه تهدید هم می کنند به اضرار به مال که بله اگر پارک شود پنچر می شود که این خود جرم است و قابل پیگری @alinabinejad
⭕ *فرازهایی از سخنان ناب و بی نظیر امام خمینی قدس سره* ➕ آنهایی که خواب امریکا را می‌بینند خدا بیدارشان کند. 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۹، صفحه ۲۳۰ ➕ حضرت روح الله: كرارا گفته ام كه روحانی نمای غير مهذب از ساواكی خطرناكتر است... 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۹۰ ➕ سازش با ظالم، ظلم به مظلومین است/ آنهایی که به ما می گویند سازش کنید یا جاهل هستند یا مزدور 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۸، صفحه ۵۰۰ ➕ شما هم عمال آمریکائید منتها ملتفت نیستید. یک عاملی داریم که مستقیماً از سفارت آمریکا دستور می گیرد، یک عاملی داریم که برای او کار کند و خودش نمی فهمد، خود آدم نمی فهمد که برای کی دارد کار می کند. 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۳، صفحه ۷۶ ➕ هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار می‌آورد. وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب می‌نشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر می‌نشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو می‌آید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب می‌رود. این سنت الهی است. 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۰، صفحه ۱۳۰ ➕ آنهايى كه در خانه هاى مجلل، راحت و بی درد آرميده اند و فارغ از همه رنجها و مصيبتهاى جان فرساى ستون محكم انقلاب و پابرهنه هاى محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتى از دور هم دستى بر آتش نگرفته اند، نبايد به مسئوليت هاى كليدى تكيه كنند، كه اگر به آن جا راه پيدا كنند چه بسا انقلاب را يك شبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت_ايران را بر باد دهند، چرا كه اينها هرگز عمق راه طى شده را نديده اند و فرق و سينه شكافته نظام و ملت را به دست از خدا بيخبران مشاهده نكرده اند و از همه زجرها و غربتهاى مبارزان و التهاب و بيقرارى مجاهدان كه براى مرگ و نابودى ظلم بيگانگان دل به درياى بلا زدهاند، غافل و بيخبرند... 🗂 صحيفه امام، جلد ۲۰، صفحه ۳۳۴ ➕ می‌خواهی ذلیل باشی؟ برو پیوند کن با آمریکا همه این حرفها تمام می‌شود، جنگ هیچ نمی‌شود؛ پیوند کن با شوروی، باز هم نمی‌شود! اما چی؟ این است که یک ملت عقب مانده و تا آخر توسری خورده ضعیف. 🗂 صحيفه امام، جلد ۱۹، صفحه ۲۰۰ ➕ تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبران ادامه دارد... 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۱، صفحه ۲۶۵ ➕ دوام و قوام جمهورى اسلامى ايران بر پايه سياست نه شرقى و نه غربى استوار است و عدول از اين سياست، خيانت به اسلام و مسلمين و باعث زوال عزت و اعتبار و استقلال كشور و ملت قهرمان ايران خواهد بود. 🗂 صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۱۵۵ ➕ تا خیانت بزرگان نباشد، دولتهای خارج نمی توانند تصرف بکنند،خیانت هست که اسباب این می‌شود که اینها راهشان را باز می‌کنند؛ این خیانت است که راه آنها را باز می‌کنند. اگر یک دولت غیرخائن باشد، راه باز نمی‌شود بر آنها که بیایند منافع ما را ببرند. 🗂 صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۳۵۲ ➕ آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند. آن روز است که انحطاط برای خودو برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می شود. ما در طول مشروطیت از این کاخ نشین ها خیلی صدمه خوردیم. 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۳۷۶ ➕ از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این‌ زودی ها نجات نخواهیم یافت. 🗂 صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۴۶
هدایت شده از تالار گفتمانِ سابق
(تجربه‌ی مرگ) این کلیپ صوتی تجربه‌ی جناب زمانی است که مرگِ تقریبی را چشیده و برزخِ خود را دیده.👇 خیلی عجیب و شگفت انگیز و مطابق ایات و روایات است حتما گوش کنید. البته کتاب آن سوی مرگ نوشته جمال صادقی با یک کار تحقیقات چند ساله تجریبات کسانی که مردند و زنده شدند را جمع کرده و سه مورد خیلی عجیبش را نوشته که واقعا شگفت انگیز است و با قلم زیبای این نویسنده واقعا خواندنی شده البته از مصاحبه جناب زمانی در کتاب «آنسوی مرگ» استفاده نشده. چون مصاحبه های شگفت انگیز این کتاب بصورت امانت نزد نویسنده محفوظ میباشد.
هدایت شده از تالار گفتمانِ سابق
4_5785147851940037736.mp3
32.93M
✅در وجود ما نعمت‌ها و سرمايه‌هايى هست كه... 🔶استاد علی صفایی حائری: در وجود ما نعمت‌ها و سرمايه‌هايى هست كه بايد بارور شوند و بهره بياورند و راه بلند ما را سرشار كنند. در فاصله‌ى تولد و مرگ، ما اين سرمايه‌ها را از دست مى‌دهيم. مگر آن كه اين‌ها را به ثبت برسانيم و در جاى خويش مصرف كنيم. اين سرمايه‌ها اگر در راه هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها مصرف شوند سودى نمى‌آورند؛ زيرا هواهاى دل و حرف‌هاى خلق و جلوه‌هاى دنيا باتلاق‌هايى هستند كه سرمايه‌ها را در خود فرو مى‌كشند و مى‌بلعند و هرگز سودى بر آن نمى‌افزايند 📚 ، ص 27 🌿 @alinabinejad
(دامت برکاته): 💠 به صراحت می‌گویم: تا امّت نشویم، امام یعنی حضرت حجّت‌بن‌الحسن المهدی(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) نمی‌آید. با یقین صددرصد می‌گویم: تا امّت نگردیم، امام نخواهد آمد. این قاعده است. چون خدا آخرین ذخیره‌اش، حضرت حجّت است. چه زمانی می‌آید؟ موقعی که ما امّت باشیم و قبل از ظهور باید امام و امّتی را تمرین کنیم. حداقل شیعه باید این‌طور تمرین کند. والله العظیم، خدا گواه است، به این خانه امام زمان، به آن کسی که ناظر بر قلوب است، این‌ها را با آنچه که در وجودم هست، به صدق بیان می‌کنم که جز اطاعت از این سیّد عظیم‌الشّأن، حضرت امام خامنه‌ای(مدّ ظلّه العالي) به امام حقیقی نخواهیم رسید. والله، تالله، بالله. همین‌طور نمی‌شود اسم جلاله را قسم خورد، شوخی نیست. اگر کسی بیهوده قسم بخورد، چوب دارد. هشیار باشید، بیدار باشید، مواظب و مراقب باشید. تمرین امام و امّت است. @alinabinejad
هدایت شده از ☆♡☆♡☆♡شخصی
4_6012806849777108249.mp3
22.4M
حتما حتما گوش کنید بی سابقه ترین وحساس ترین سخنرانی پور مسعود (ازنیروهای اطلاعات سپاه) درباره اوضاع کنونی کشور، حتما کوش کنید. شبکه زیتون ، فتنه ۹۸
🔸🔸🔸🔸🔸 ✨﷽✨ السلام علیک یا صاحب الزمان. 👈 لطفا این پیام را با دقت و تا آخر بخوانید، شاید مهمتریت اتفاق معنوی زندگیتان باشد. آیت الله قرهی (دام ظله العالی)(از شاگردان آیت الله مولوی قندهاری(رحمت الله علیه)):👇 ۱ . والله قسم اگر کسی هر شب این صحبت با آقا جان، ولو دو سه دقیقه را داشته باشد، اگر مانند حلقه‌های زنجیر منقطع نشود، به یک سال نمی‌رسد که خودش حالاتی را متوجّه می‌شود. ۲ .نمی‌دانم این که عرض کردم هرشب با آقاجان حرف بزنید، می‌زنید یا خیر، غوغاست، محشر است. من در یک مجلسی که به صورت ماهانه برگزار می‌شود، خدمت بعضی از آقایان می‌روم و بعضی از نکات اخلاقی را بیان می‌کنم، یکی از آقایان بعد از سومین جلسه، پیش من آمد و گفت: آقا! خدا گواه است یک چیز بگویم باور نمی‌کنید. شما چه چیزی به ما یاد دادید؟ گفتم: من نگفتم، اولیاء بیان کردند. خوش به سعادتتان. گفت: حال من با این صحبت با آقا تغییر کرده، وضعم عوض شده، گوشم شنوا شده و ... . ۳ . یک موقع بعد از بحث اخلاق در زمان مداحی در تاریکی نشسته بودم، جوانی آمد و گفت: شما مدام می‌گویید: اگر هر شب حرف بزنید، به یک سال نرسیده ...، بگویید: به یک ماه نرسیده انسان چیزهایی می‌فهمد. در همان تاریکی یکی دو سؤال کردم و متوجّه حقّ بودن حرفش شدم، امّا بلافاصله هم رفت. ۴ . بارها بیان کردم: اگر کسی هر شب، بدون انقطاع، دقایقی قبل از خواب با آقا جان حرف بزند، به یک سال نکشیده یک چیزهایی را متوجّه میشود. ۵ . طلبه عزیز در حجره هستی.دانشجوی عزیز در خوابگاه، یک گوشه ای دو سه دقیقه با آقا حرف بزن. به نقل از کانال تهذیب طلاب @alinabinejad