یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
#مسئولیت_سازندگی
#استاد_صفائی
ص۱۷
ما در روش تربيتى دو اشكال اساسى داريم:
1⃣ اين كه شناختها و آگاهی ها را بسته بندى می كنيم و از ديدههاى خودمان می گوييم و يافته ها را صادراتى می فرستيم.
از روشهايى كه ما را به شناختها رسانده اند حرفى نمی زنيم و ديد نمی دهيم.
ما بر قله ها عروج كردهايم و از ديدگاهها و منظرههاى زيبا حرف می زنيم و اين پاييندی ها فقط با گوش خودشان كار می كنند. آنها چشمهاشان در تاريكى است و پاهاشان در شهوت عروج، اما ما از راه ... تا قله نشانى نمی دهيم و آنها را سرگرم می كنيم.
2⃣ دردناكتر اين كه، اين بسته بندیها را لااقل زمينه سازى هم نمی نماييم. كاسه ها را پاك نكرده، از شير سرشار مى سازيم و در نتيجه مسموميت مى آفرينيم و نه تنها صاحب كاسه كه هر مهمان محتاجى را به رختخواب مى سپاريم و به مرگ مى دهيم.
اگر ما استعدادها را با كليدها و روشها و ملاكها آشنا كنيم و آرمانهايى بزرگتر از آزادى و عدالت و آگاهى و عرفان و رفاه و تكامل نشان بدهيم و
از راهِ رسيدن به آن حرفى بياوريم، نه به بن بست مى رسيم و نه طعمه مى شويم و نه در كشاكش مكتبها، بر سر چند راهى انتخاب، حيران مى مانيم.
ما مكتبى را مى خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند.
استعدادهاى تكامل يافته، تازه، راه و جهت مى خواهند ... راهى نه به بن بست نشسته و جهتى نه پست تر و يا برابر، بل برتر و عالی تر.
ما مكتبى را مى خواهيم كه انسان را زياد كند، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافتهاش جهت بدهد و آنها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش.
@alinabinejad
خوف از خدا
قال الإمام الصادق عليه السلام:
مَن عَرَفَ اللّه َ خافَ اللّه َ ،ومَن خافَ اللّه َ سَخَت نَفسُهُ عَنِ الدّنيا .
ما گاهی از خطر و ضرر بر جان و مال می ترسیم
گاهی از بلندی و کوه می ترسیم ..
و گاهی از اینکه از چشم محبوب و معشوق بیافتیم می ترسیم...
خوف ممدوح از خدا از این خوف باید باشد.
و این خوف از معرفت و شناخت زیبایی ها و محبت های مستمر او و در نهایت عشق او ایجاد می شود.
و همین عشق آدمی را از غیر او غافل می کند که امام صادق علیه السلام می فرمایند هر که خدا را شناخت از او می ترسد و هر که از او ترسید از غیر او (دنیا) باز می ماند.
که ذکر و یاد معشوق لذت بخش ترین مشغله عاشق است.
تنبيه الخواطر : 2/185
#ولادت_امام_صادق_مبارکباد
#حدیث_روز
@alinabinejad
جنبش عدالت خواه دانشجویی دانشگاه تهران طی نامه ای سرگشاده از رهبری خواست که در روز دانشجو به دانشگاه تهران بیایند و جوابگوی سوالات دانشجویان باشند!!
اولا رهبری با این همه مشغله و دغدغه هر سال یک روز را به دانشجویان و شنیدن حرف ها و دغدغه های آنان قرار می دهد. علاوه بر این در دیدارهای عمومی با اقشار دیگر از جمله کارگران و بسیجیان و اساتید و نخبگان و شعرا و... به شنیدن و پاسخگویی به مسائل مختلف می پردازد که در هیچ جای دنیا رهبران و مقامات به اندازه ایشون برای مردم وقت نمی گذارند
دوما مشخصا این نامه با آن ادبیات و آن شبهه هایی که در فحوای آن نهفته بود کار عده ای دانشجو نیست که از جایی دیگر آب می خورد و اهدافی جز آنچه در نامه است دنبال می شود...
از جمله
1. تقدس زدایی از مقام ولایت فقیه و پایین آوردن ایشان در حد یک مسءول اجرایی و ایجاد جو رسانه ای در هر صورت چه ایشان جواب دهند و به دانشگاه آیند و چه نیایند.
2. معطوف کردن مشکلات و مطالبات مردمی که ناشی از بدنه اجرایی است به سوی راس نظام و رهبری.
3. مطرح کردن خود در فضای سیاسی کشور
@alinabinejad
مساله حجاب از مسائل دقیق و مهم است
در پست بعدی سعی می شود تحلیلی از مساله حجاب داشته باشیم
تحلیل مساله حجاب
بخش اول
در مساله حجاب چند مساله باید تحلیل شود
اول، حجاب یعنی چه و برای چه باید حجاب داشته باشیم؟
👈حجاب یعنی پوشش و حائل و در مسائل گوناگون با بار مثبت و منفی می یابد.
که حجاب دل بد است و حجاب از غیر نکو...
اما در چرایی حجاب تا زیر بنای حجاب تحلیل نشود، حجاب مفهومی ندارد و هزاران بهانه می سازند
که دل باید پاک باشد...چادری ها خودشان بدتر اند...مرد باید بتواند خود را کنترل کند....در کشورهای دیگر این مساله حل شده است و...
زیر بنای حجاب در حقیقت به تلقی آدمی از خود بر می گردد، تا وقتی انسان خود و نقش خود و مسیر خود را را در هستی نشناسد و همه همت و هدف این باشد که چگونه برای دیگران جذاب تر و محبوب تر شود و با تعریف ها و به به ها که چه سری وچه تیپی و چه قیافه ای و چه صدایی و... سرخوش و اغنا می شود، حجاب مفهومی ندارد جز دوری از این هدف ها و مرگ آرزو ها ...و کسانی هم که به جبر محیط و خانواده و با تلیقن ها و تشویق ها بدون ریشه چادر بر سر می گزارند اسیر تنوع ها می شوند و می خواهند با چادر گل گلی و لبنانی و ملی و... خود را ارضا کنند و همین ها در شرایط و محیط های دیگر سرد می شود و چه بسا آن را کنار می گزارند...
بنابراین تا هدف انسان بالا نرود و تا نقش خود را درهستی قانونمند در نظر نگیرد و تا راه دور و دراز خود را نشناسد، حجاب زیربنایی ندارد که در این مسیر و در این هستی نباید دلی را اسیر و مشغول خود کرد و شخصی را از مسیر خود خارج و به فساد کشاند که این فساد و این انحراف دامن خود او را می گیرد چرا که روابط ، مرتبط و گسترده است و تویی که با یک پوشش و یک حرف و یک نگاه و... آدمی را به فساد کشاندی، آن فساد آنجا متوقف نمی شود که او دیگری را و دیگری دیگری را به فساد می کشاند و...
با این توضیح مشخص می شود حجاب مختص زن نیست که مرد هم ، نباید با حرف و نگاه و پوشش خود، بی حساب و کتاب حرکت کند.
وقتی ملاک حجاب این شد، اندازه حجاب هم مشخص می شود که در شرایط مختلف متفاوت است که جلوی جوانی که آتش شهوت است صدا و نگاه و کفش تو هم باید کنترل شود....
دومین مساله که باید تحلیل شود این است که دلیل این حجم گسترده تبلیغ علیه حجاب به اسم حقوق زنان در ایران چیست؟....
@alinabinejad
پاسخ استاد صفایی حاءری به شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی
شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در اظهاراتی گفتند:
در فقه چیزی به نام نظام نداریم/ اسلام در اقتصاد و سیاست و امور قضائی نظام ندارد!
مرحوم استاد صفایی از کتب مختلفی
زیربنا و روابط و خود این نظام ها رو تبیین کرده اند؛
بخش اول
مذهب اصيل از آزادى،
از تفكر و چگونه فكر كردن و از كجا شروع كردن،
از شناختها،
از احساسها و عقيدهها،
از نظامها و
از دستورها، برخوردار است.
نظامها همچون رشتهاى است كه احكام را در خود، مىگيرد.
اين نظامها، از نظام تربيتى شروع مىشود. در اين نظام همراه كليدها و روشها و ملاكها، به عقيدهها و اخلاق مىرسيم.
پس از نظام تربيتى، نظام اخلاقى و سپس نظام اجتماعى و سپس نظام حكومتى و سپس نظام اقتصادى و قضايى و جزايى آن مطرح مىشود و همراه اين نظامهاست كه احكام اخلاقى و احكام سياسى و احكام اقتصادى و احكام قضايى و جزايى بدون هيچ مسألهاى، مىتواند جريان بيابد.
كسانى كه مىخواهند، احكام اسلامى را بدون نظام اسلامى و نظامها را بدون زير بناى معرفتى و عقيدتى و اين دو را بدون نظام تربيتى اسلام و روش خاص قرآن پياده كنند، فقط خود را به زحمت انداختهاند و دُم بدست آنهايى دادهاند كه دين را از سياست جدا مىدانند و اسلام را غير قابل اجراء.
📚روش نقد، ج1، ص 86
انسان از «آزادى» و «تفكر» به شناختها مىرسد و اين شناختها، عقيدهها را به وجود مىآورند. اين دو زمينه، مبنايى براى نظامها و احكام هستند.
هر حكمى در نظام معنا مىدهد. يك حكم اخلاقى مثل «غيبت نكن.»، «حجابت را حفظ كن.» و «زبانت را نگهدار.» و امثال اينها، در جايى مطرح مىشود كه نظام اخلاقى طرح شده باشد و اين نظام، هنگامى مطرح مىشود كه آن مبانىِ معرفتى و عقيدتى طرح شده باشند، در غير اين صورت، احكام سقفهاى بلندى هستند كه پايههاى آن آماده نشدهاند و جز آوارى بر سر تو نخواهند بود.
پس نظامها و احكام اسلامى بعد از آن مبانى شروع مىشود.
📚حركت، ص 120
ما امروز ناچار بايد بفهميم كه چگونه مبانى و معارف و چگونه مقاصد و عقايد ما، مىتواند نظامساز باشد و نظام جوابگو را فراهم كند و چگونه اين نظام جوابگو مىتواند نظامهايى به ترتيب، تربيتى، معرفتى، اخلاقى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى و حقوقى را فراهم آورد و در برابر مكاتب ديگر حرف خود را مطرح نمايد و از التقاط و اقتباس و تقليد نجات يابد.
📚نظام اخلاقى اسلام، ص17
#حوزه_سکولار
#نقد
@alinabinejad
پارک ممنوع
امام صادق علیه السلام :
مَن أضَرَّ بِشَيءٍ مِن طَريقِ المُسلِمينَ فَهُوَ لَهُ ضامِنٌ
هر كس از طريق معابر عمومى ، اندك خسارتى [به كسى ]وارد كند ، ضامن است .
الكافي: 7 / 350 / 3.
به بهانه این روایت یک غلط و یک باور رایج را می خواهم بیان کنم
و آن مساله پارک ممنوع است!
در کمتر کوچه ای است که روی دیواری نبینید پارک ممنوع
و حتی پارک مساوی پنچری
و عجیب که حتی در قشر های فرهیخته و مذهبی هم این باور غلط وجود دارد
که شما نسبت به جلوی دیوار منزلت حق تقدم در پارک ماشین دارید
حال آنکه هیچ حقی نه در شرع و نه در قانون به اسم حق جلوی دیوار منزل نداریم که مسیر عمومی است و حق تقدم با کسی است که زود تر پارک کند
بله درب منزل حق ایجاد می کند و در شرع بیان شده کسی نمی تواند در مسیر عبور منزل کسی مزاحمت ایجاد کند اما دیوار خیر
و جالب تر اینکه تهدید هم می کنند به اضرار به مال که بله اگر پارک شود پنچر می شود که این خود جرم است و قابل پیگری
#حدیث_روز
@alinabinejad
⭕ *فرازهایی از سخنان ناب و بی نظیر امام خمینی قدس سره*
➕ آنهایی که خواب امریکا را میبینند خدا بیدارشان کند.
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۹، صفحه ۲۳۰
➕ حضرت روح الله: كرارا گفته ام كه روحانی نمای غير مهذب از ساواكی خطرناكتر است...
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۹۰
➕ سازش با ظالم، ظلم به مظلومین است/ آنهایی که به ما می گویند سازش کنید یا جاهل هستند یا مزدور
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۸، صفحه ۵۰۰
➕ شما هم عمال آمریکائید منتها ملتفت نیستید. یک عاملی داریم که مستقیماً از سفارت آمریکا دستور می گیرد، یک عاملی داریم که برای او کار کند و خودش نمی فهمد، خود آدم نمی فهمد که برای کی دارد کار می کند.
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۳، صفحه ۷۶
➕ هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار میآورد. وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب مینشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر مینشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو میآید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب میرود. این سنت الهی است.
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۰، صفحه ۱۳۰
➕ آنهايى كه در خانه هاى مجلل، راحت و بی درد آرميده اند و فارغ از همه رنجها و مصيبتهاى جان فرساى ستون محكم انقلاب و پابرهنه هاى محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتى از دور هم دستى بر آتش نگرفته اند، نبايد به مسئوليت هاى كليدى تكيه كنند، كه اگر به آن جا راه پيدا كنند چه بسا انقلاب را يك شبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت_ايران را بر باد دهند، چرا كه اينها هرگز عمق راه طى شده را نديده اند و فرق و سينه شكافته نظام و ملت را به دست از خدا بيخبران مشاهده نكرده اند و از همه زجرها و غربتهاى مبارزان و التهاب و بيقرارى مجاهدان كه براى مرگ و نابودى ظلم بيگانگان دل به درياى بلا زدهاند، غافل و بيخبرند...
🗂 صحيفه امام، جلد ۲۰، صفحه ۳۳۴
➕ میخواهی ذلیل باشی؟ برو پیوند کن با آمریکا همه این حرفها تمام میشود، جنگ هیچ نمیشود؛ پیوند کن با شوروی، باز هم نمیشود! اما چی؟ این است که یک ملت عقب مانده و تا آخر توسری خورده ضعیف.
🗂 صحيفه امام، جلد ۱۹، صفحه ۲۰۰
➕ تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبران ادامه دارد...
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۱، صفحه ۲۶۵
➕ دوام و قوام جمهورى اسلامى ايران بر پايه سياست نه شرقى و نه غربى استوار است و عدول از اين سياست، خيانت به اسلام و مسلمين و باعث زوال عزت و اعتبار و استقلال كشور و ملت قهرمان ايران خواهد بود.
🗂 صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۱۵۵
➕ تا خیانت بزرگان نباشد، دولتهای خارج نمی توانند تصرف بکنند،خیانت هست که اسباب این میشود که اینها راهشان را باز میکنند؛ این خیانت است که راه آنها را باز میکنند. اگر یک دولت غیرخائن باشد، راه باز نمیشود بر آنها که بیایند منافع ما را ببرند.
🗂 صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۳۵۲
➕ آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند. آن روز است که انحطاط برای خودو برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می شود. ما در طول مشروطیت از این کاخ نشین ها خیلی صدمه خوردیم.
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۳۷۶
➕ از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت.
🗂 صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۴۶
هدایت شده از تالار گفتمانِ سابق
(تجربهی مرگ)
این کلیپ صوتی تجربهی جناب زمانی است که مرگِ تقریبی را چشیده و برزخِ خود را دیده.👇
خیلی عجیب و شگفت انگیز و مطابق ایات و روایات است
حتما گوش کنید.
البته کتاب آن سوی مرگ نوشته جمال صادقی با یک کار تحقیقات چند ساله تجریبات کسانی که مردند و زنده شدند را جمع کرده و سه مورد خیلی عجیبش را نوشته که واقعا شگفت انگیز است و با قلم زیبای این نویسنده واقعا خواندنی شده
البته از مصاحبه جناب زمانی در کتاب «آنسوی مرگ» استفاده نشده.
چون مصاحبه های شگفت انگیز این کتاب بصورت امانت نزد نویسنده محفوظ میباشد.
✅در وجود ما نعمتها و سرمايههايى هست كه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
در وجود ما نعمتها و سرمايههايى هست كه بايد بارور شوند و بهره بياورند و راه بلند ما را سرشار كنند. در فاصلهى تولد و مرگ، ما اين سرمايهها را از دست مىدهيم. مگر آن كه اينها را به ثبت برسانيم و در جاى خويش مصرف كنيم. اين سرمايهها اگر در راه هواها و حرفها و جلوهها مصرف شوند سودى نمىآورند؛ زيرا هواهاى دل و حرفهاى خلق و جلوههاى دنيا باتلاقهايى هستند كه سرمايهها را در خود فرو مىكشند و مىبلعند و هرگز سودى بر آن نمىافزايند
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ، ص 27
🌿 @alinabinejad
#آیت_الله_قرهی(دامت برکاته):
💠 به صراحت میگویم: تا امّت نشویم، امام یعنی حضرت حجّتبنالحسن المهدی(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) نمیآید. با یقین صددرصد میگویم: تا امّت نگردیم، امام نخواهد آمد. این قاعده است. چون خدا آخرین ذخیرهاش، حضرت حجّت است. چه زمانی میآید؟ موقعی که ما امّت باشیم و قبل از ظهور باید امام و امّتی را تمرین کنیم. حداقل شیعه باید اینطور تمرین کند.
والله العظیم، خدا گواه است، به این خانه امام زمان، به آن کسی که ناظر بر قلوب است، اینها را با آنچه که در وجودم هست، به صدق بیان میکنم که جز اطاعت از این سیّد عظیمالشّأن، حضرت امام خامنهای(مدّ ظلّه العالي) به امام حقیقی نخواهیم رسید. والله، تالله، بالله. همینطور نمیشود اسم جلاله را قسم خورد، شوخی نیست. اگر کسی بیهوده قسم بخورد، چوب دارد. هشیار باشید، بیدار باشید، مواظب و مراقب باشید. تمرین امام و امّت است.
@alinabinejad