May 11
🔴کانال تفسیر المیزان
🔴بزرگترین و بهترین تفسیر قران را در فضای مجازی با لطف و رحمت الهی شروع کردیم و همراهی عزیزان را خواستاریم.
🔴 همه دعوتید👇👇👇
@all_mizan
🌸 تفسیر المیزان🌸
المیزان فی تفسیر القرآن که بیشتر به تفسیر المیزان شهرت دارد از جامعترین و مفصلترین تفاسیر شیعی قرآن به زبان عربی است که در قرن چهاردهم هجری به قلم علامه سید محمدحسین طباطبایی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ هـ. ش) نگاشته شدهاست.
@all_mizan
📙 گذری بر زندگینامه نویسنده کتاب تفسیر المیزان (علامه طباطبایی(ره))
✅ «قسمت اول»
🍃 سید محمد حسین طباطبایی
معروف به علامه طباطبایی در آخرین روز ماه ذیحجه سال 1321 هـ.ق (۱۲۸۱ خورشیدی) در شاد آباد #تبریز متولد شد.
🍁🍁🍁🍁🍁
اجداد علامه طباطبایی از طرف پدر از اولاد حضرت #امام_حسن_مجتبی علیه السلام و از اولاد ابراهیم بن اسماعیل دیباج هستند و از طرف مادر اولاد حضرت #امام_حسین علیه السلام می باشند.
🍁🍁🍁🍁🍁
در سن #پنج سالگی مادرشان و در سن #نه سالگی پدرشان بدرود حیات می گویند و از آنها اولادی جز ایشان و برادر کوچکتر از ایشان بنام سید محمد حسن کسی دیگر باقی نمانده بود.
__________________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🌸 ساده زیستی، ویژگی بارز علامه طباطبایی(ره)🌸
🍃 آیت الله حسینی طهرانی از شاگردان ایشان نقل کردند: روزی یکی از دوستان آمد و گفت آقای قاضی(در جوانی نزد مردم شهر به #قاضی معروف بودند) از زیارت مشهد برگشتند. چون به منزلشان وارد شدیم دیدیم آن مرد فیلسوف همان سیدی است که ما هر روز در کوچه میدیدیم. از بس #ساده_زیست بود حتی احتمال نمیدادیم اهل علم باشد. چه برسد به اینکه فیلسوف باشد.
@all_mizan
📙 گذری بر زندگینامه نویسنده کتاب تفسیر المیزان
✅ «قسمت دوم»
🌸 #تحصیلات و #اساتید علامه طباطبایی(ره)
🍃سید محمد حسین طباطبایی به مدت #شش سال (1290 تا 1296هـ.ش) پس از آموزش #قرآن، آثاری چون #گلستان، #بوستان را فرا گرفت. همچنین به یادگیری فنون #خوشنویسی پرداخت. سپس به مدرسه #طالبیه تبریز وارد شد و به فراگیری ادبیات عرب و علوم نقلی و فقه و اصول پرداخت. سپس به همراه برادرشان به #نجف اشرف مشرف می شوند و #ده سال به تحصیل علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی مشغول شدند.
🍁🍁🍁🍁
علامه طباطبایی علوم ریاضی را در نجف اشرف نزد سید ابوالقاسم #خوانساری، و به مدت #ده سال دروس فقه و اصول را نزد استادان برجسته ای چون مرحوم آیت الله #نائینی(ره) و مرحوم آیت الله #اصفهانی(ره) خواندند.
🍁🍁🍁🍁
استاد ایشان در #فلسفه مرحوم سید حسین #باد کوبه ای و معارف الهیه و فقه الحدیث، عارف عالیقدر مرحوم آیت الله سید علی آقا #قاضی (ره) بودند. در سیر و سلوک و مجاهدات نفسانیه و ریاضات شرعیه تحت نظر آن استاد کامل بودند. استاد امجد نقل می کند که ((حال مرحوم علامه، با شنیدن نام آیت الله قاضی #دگرگون میشد.))
@all_mizan
🌸 ادب علامه طباطبایی(ره) در برابر خالق و مخلوق🌸
🍃 علامه حسن زاده آملی نقل می کنند: در درس مرحوم اصفهانی یکی از شاگردان، اشکالی بی اساس مطرح کرد، بطوری که همه خندیدند. بعد از درس با آقای طباطبایی (ره) روبرو شدم که چهره در هم کشیده بود. مرا که دید فرمود:
🍁تو چرا خندیدی؟ اگر مطلبی را تو خوب می فهمی باید خدا را #شکر کنی نه اینکه به دیگران بخندی.🍁
📚گفتگو با علامه حسن زاده آملی ص۲۰۵
@all_mizan
🌸 دائم الذکر بودن و غفلت به امور دنیایی در اواخر عمر 🌸
🍃 آیت الله امینی نقل می کردند:
ذکر خدا را بر لب داشت و به امور دنیا توجهی نداشت. چند روز قبل از وفاتشان به یکی از دوستان فرموده بود: من دیگر میل به غذا ندارم. بعد از آن نیز دیگر غذا میل نکرد با کسی سخن نمیگفت و حیرت زده به گوشه اتاق می نگریست.
📚 یادنامه مفسر بزرگ علامه طباطبایی(ره)، ص۱۳۲
@all_mizan
🍁 وفات عالم گرانقدر علامه طباطبایی(ره)
✅ سرانجام علامه طباطبایی (ره)
در یکشنبه 18 ماه #محرم 1402 هـ.ق (۲۴آبان #۱۳۶۰) دار فانی را وداع گفت. جنازه ایشان را در 19 محرم در صحن مطهر حضرت #معصومه علیها السلام تشییع می کنند و آیت الله سید محمدرضا #گلپایگانی(ره) بر ایشان نماز می گذارند و در بالا سر قبر حضرت معصومه(س) دفن می کنند.
🌹روحش شاد و یادش گرامی
@all_mizan
🍁 شرحی بر عملکرد کانال تفسیرالمیزان🍁
✅ کتاب فوق مشتمل بر #۲۰ جلد میباشد.
که بحول و قوه #الهی و همراهی مشتاقان بر آن شدیم که سوره های کلام الله را از #انتهای قرآن مجید بر #طبق تفسیر المیزان إرائه دهیم.
@all_mizan
🍁 #ترجمه آیات سوره #ناس در تفسیر المیزان🍁
🔹به نام الله که بخشنده به همه و مهربان به خواص است🔹
بگو پناه می برم به #پروردگار مردم1⃣
#فرمانروای مردم2⃣
#معبود مردم3⃣
از شر #وسوسه گر نهانی4⃣
که در #دل مردم وسوسه می کند5⃣
چه آنها که از جنس #جن هستند و چه آنها که از جنس #انسانند6⃣
__________________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
@all_mizan
🍁 در اين سوره رسول گرامى خود را دستور مى دهد به اينكه از شر #وسواس خناس، به خدا پناه ببرد، و به طورى كه از روايات وارده در شأن نزول آن استفاده مى شود:
✅ اين سوره در #مدينه نازل شده
✅بلكه از آن روايات بر مى آيد كه اين سوره و سوره #قبليش (فلق) هر دو با هم نازل شده اند.
__________________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
@all_mizan
🍁بیان آیات 1⃣ و2⃣ و3⃣ سوره ناس🍁
قُل أعوذُ بِربِّ النّاس1⃣
مَلكِ النّاس2⃣
إله النّاس3⃣
✳️ تفسیر المیزان:
طبع آدمى چنين است كه وقتى #شرى به او متوجه مى شود و جان او را تهديد مى كند، و در خود نيروى #دفع آن را نمى بيند به كسى #پناهنده مى شود كه نيروى دفع آن را دارد، تا او وى را در رفع آن شر كفايت كند، و انسان در اينگونه موارد به يكى از #سه پناه، پناهنده مى شود: یا
✅ به ربى پناه مى برد كه #مدبر امر او و #مربى او است ، و در تمامى حوائجش از كوچك و بزرگ به او رجوع مى كند، در اين هنگام هم كه چنين شرى متوجه او شده و #بقاى او را تهديد مى كند به وى پناهنده مى شود تا آن شر را دفع كرده بقايش را تضمين كند، و از ميان آن سه پناهگاه، اين يكى سببى است فى نفسه #تام در سببيت.
✅ دومين پناه، كسى است كه داراى #سلطنت و قوتى كافى باشد، و حكمى #نافذ داشته باشد، به طورى كه هر كس از هر شرى بدو پناهنده شود و او بتواند با اعمال قدرت و سلطنتش آن را #دفع كند، نظير پادشاهان (و امثال ايشان)، اين سبب هم سببى است #مستقل و #تام در سببيت.
✅ در اين ميان سبب #سومى است و آن عبارت است از الهى كه #معبود واقعى باشد، چون #لازمه معبوديت اله و مخصوصا اگر الهى واحد و بى شريك باشد، اين است كه بنده خود را براى خود #خالص سازد، يعنى جز او كسى را نخواند و در هيچ يك از حوائجش جز به او مراجعه ننمايد، جز آنچه او اراده مى كند اراده نكند، و جز آنچه او مى خواهد عمل نكند.
@all_mizan
⬅️ خدای سبحان
#رب مردم و
#ملک مردم و
#اله ایشان است.
همچنان كه در كلام خويش اين سه صفت خود را #جمع كرده فرموده :
🍁(ذلكم الله ربكم له الملك لا اله الا هو فانى تصرفون )🍁
@all_mizan
🍁 بیان آیات (۱_۳) سوره ناس🍁
✳️ تفسیر المیزان
⬅️ خدای سبحان در آيه زير به علت #ربوبيت و #الوهيت خود اشاره نموده، مى فرمايد:
(رب المشرق و المغرب لا اله الا هو فاتخذه وكيلا)
و در اين آيه اى كه از نظرت مى گذرد به علت #مالكيت خود اشاره نموده میفرمايد:
(له ملك السموات و الارض و الى الله ترجع الامور)
🍁🍁🍁🍁🍁
پس اگر قرار است آدمى در هنگام #هجوم خطرهايى كه او را تهديد میكند به ربى پناهنده شود، #الله تعالى تنها رب آدمى است و به جز او ربى نيست، و نيز اگر قرار است آدمى در چنين مواقعى به پادشاهى نيرومند پناه ببرد، الله سبحانه، #پادشاه_حقيقى عالم است، چون ملك از آن او است و حكم هم حكم او است.
و اگر قرار است بدين جهت به معبودى پناه ببرد، الله تعالى معبودى واقعى است و به جز او اگر معبودى باشد قلابى و ادعايى است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و بنابراين جمله:
(قل اعوذ برب الناس )، #دستورى است به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) به اينكه به خدا پناه ببرد، از اين جهت كه خداى تعالى #رب همه انسانها است و آن جناب هم يكى از ايشان است، و نيز خداى تعالى ملك و اله همه انسانها است و آن جناب هم يكى از ايشان است.
@all_mizan
🍁 مفهوم ناب #عبادت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)🍁
✅ #واله مرحله اى است كه
در آن بنده #عابد، ديگر در حوائجش به #معبود مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون #عبادت:
ناشى از #اخلاص درونى است، نه طبيعت #مادى.
__________________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 بیان آیات (۱_۳) سوره ناس🍁
✳️ تفسیرالمیزان
⬅️ از آنچه گذشت روشن شد كه:
1⃣ چرا در ميان همه صفات خداى تعالى خصوص #سه صفت:
(#ربوبيت)و (#مالكيت)و (#الوهيت) را نام برد؟ و نيز چرا اين سه صفت را به اين ترتيب ذكر كرد:
اول ربوبيت،
بعد مالكيت،
و در آخر الوهيت؟
و گفتيم ربوبيت #نزديكترين صفات خدا به انسان است و #ولايت در آن #اخص است، زيرا عنايتى كه خداى تعالى در #تربيت او دارد، #بيش از ساير مخلوقات است.
🍁🍁🍁🍁🍁
علاوه بر اين اصولا ولايت، امرى #خصوصى است مانند پدر كه فرزند را تحت پر و بال ولايت خود تربيت مى كنند. و ملك #دورتر از ربوبيت و ولايت آن است، همچنان كه در مثل فرزندى كه #پدر دارد كارى به پادشاه ندارد، بله اگر #بى سرپرست شد به اداره آن پادشاه مراجعه مى كند، تازه باز دستش به خود شاه نمى رسد، و ولايت هم در اين مرحله #عمومى تر است. همچنان كه مى بينيم پادشاه #تمام ملت را زير پر و بال خود مى گيرد.
🍁🍁🍁🍁🍁
#واله مرحله اى است كه در آن بنده عابد ديگر در حوائجش به #معبود مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون عبادت ناشى از #اخلاص درونى است، نه طبيعت مادى. به همين جهت در سوره مورد بحث #نخست از ربوبيت خداى سبحان و سپس از سلطنتش سخن مى گويد، و در آخر #عالى ترين رابطه بين انسان و خدا يعنى رابطه #بندگى را بياد مى آورد. مى فرمايد:
(قل اعوذ برب الناس1⃣ ملك الناس2⃣ اله الناس3⃣ ).
🍁🍁🍁🍁🍁
2⃣ روشن گرديد كه: چرا جمله هاى (رب الناس)، (ملك الناس)، (اله الناس) را #متصل و بدون واو عاطفه آورد، خواست تا بفهماند هر يك از دو صفت #الوهيت و #سلطنت سببى #مستقل در دفع شر است، پس خداى تعالى سبب مستقل #دفع شر است، بدين جهت كه #رب است، و نيز سبب مستقل است بدين جهت كه #ملك است، و نيز سبب مستقل است بدين جهت كه #اله است، پس او از هر جهت كه اراده شود سبب #مستقل است.
🍁🍁🍁🍁🍁
3⃣و نيز با اين بيان روشن گرديد كه
چرا (كلمه) ناس #سه بار تكرار شد؟
با اينكه مى توانست بفرمايد:
(قل اعوذ برب الناس و الههم و ملكهم )
چون خواست تا به اين وسيله اشاره كند به اينكه اين سه #صفت هر يك به تنهايى ممكن است #پناه پناهنده قرار گيرد، بدون اينكه پناهنده احتياج داشته باشد به اينكه آن دو جمله ديگر را كه مشتمل بر دو صفت ديگر است به زبان آورد.
🍁🍁🍁🍁🍁
همچنان كه در #صريح قرآن فرموده:
خداى تعالى #اسمائى_حسنى دارد، به هر يك بخواهيد مى توانيد او را بخوانيد.
اين بود #توجيهات ما درباره آيات اين سوره.
ولى #مفسرين در توجيه هر يك از سوالهاى بالا وجوهى ذكر كرده اند كه دردى را دوا نمى كند.
__________________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁مفهوم واژه (وسواس) و (خناس)🍁
در کتاب #مجمع البیان آمده که کلمه (#وسواس)
به معنای #حدیث_نفس است.
بنحوی که گویی صدایی #آهسته است که بگوش میرسد.
کلمه #خناس به معنای #اختفای بعد از #ظهور است.
______________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات (۴_۶) سوره ناس🍁
مِن شَرالوَسواس الخَناس4⃣
الَّذی یُوسوِسُ فی صُدور الناس5⃣
مِن الجِّنة وَالناس6⃣
✳️ تفسیرالمیزان
⬅️ مراد از (وسواس خنّاس) و اينكه فرمود: من شر الوسواس الخناس.
در #مجمع_البيان، آمده که کلمه (وسواس) به معناى #حديث_نفس است، به نحوى كه گويى صدايى #آهسته است كه بگوش مى رسد، و بنا به گفته وى كلمه (وسواس) مانند كلمه (وسوسه) #مصدر خواهد بود، و ديگران آن را مصدرى #سماعى دانسته اند. و از بعضى نقل شده كه اصلا كلمه مورد بحث را #صفت دانسته اند، نه مصدر.
🍁🍁🍁
و كلمه (#خناس) صيغه #مبالغه از مصدر (خنوس) است كه به معناى #اختفاى بعد از #ظهور است.
بعضى گفته اند: #شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور #مداوم آدمى را وسوسه مى كند، و به محضى كه انسان به #ياد_خدا مى افتد پنهان مى شود و #عقب مى رود، باز همينكه انسان از ياد خدا #غافل مى شود، جلو مى آيد و به وسوسه مى پردازد.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 علت نامگذاری شیطان به خناس🍁
#شیطان را از این جهت #خناس خوانده که به طور مداوم آدمی را وسوسه می کند و به محضی که انسان به یاد خدا می افتد پنهان می شود و عقب می رود.
باز همینکه انسان از یاد خدا #غافل می شود، جلو می آید و به وسوسه می پردازد.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات (۴_۶) سوره ناس🍁
الذی یوسوس فی صدور الناس5⃣
✳️تفسیرالمیزان
⬅️ اين جمله صفت (وسواس خناس) است و مراد از صدور ناس #محل_وسوسه_شيطان است، چون شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع، به قلب آدمى نسبت داده مى شود كه در قفسه سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده:
و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور.
🍁🍁🍁
من الجنه و الناس6⃣
اين جمله #بيان (وسواس خناس) است، و در آن به اين معنا اشاره شده كه بعضى از مردم كسانى هستند كه از شدت انحراف، خود شيطانى شده و در زمره شيطانها قرار گرفته اند، همچنان كه قرآن در جاى ديگر نيز فرموده:
شياطين الانس و الجن .
و اما اينكه بعضى گفته اند كه كلمه #ناس هم بر جماعتى از #انسانها اطلاق مى شود و هم بر جماعتى از #جن، و جمله (من الجنه و الناس) بيانگر اين معناى #اعم است، سخنى است بى دليل كه نبايد بدان اعتناء نمود.
🍂🍂🍂
همچنين به اين سخن كه بعضى گفته اند كه: كلمه (والناس) عطف است بر كلمه (وسواس)، و معناى عبارت اين است كه:
پناه مى برم به خدا از شر وسواس خناس كه از طائفه جن هستند، و از شر مردم.
چون اين معنايى است كه همه مى دانند از فهم بدور است.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بحث روایتی سوره ناس🍁
✳️ تفسیرالمیزان
⬅️ در #مجمع البيان است كه ابو خديجه از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود:
جبرئيل نزد رسول خدا(ص) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره (قل اعوذ) و #سوره(قل هو الله احد) #افسون نموده، سپس گفت:
بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك؛ من تو را به نام خدا افسون مى كنم، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا میدهد، بگير اين را كه گوارايت باد)
پس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) گفت: (بسم الله الرحمن الرحيم
قل اعوذ برب الناس...
🍁🍁🍁
باز در #مجمع البيان است كه از انس بن مالك روايت شده كه گفت: #رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:
#شيطان پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را میخورد. اين است معناى #وسواس خناس.
🍁🍁🍁
در همان كتاب آمده كه #عياشى به سند خود از ابان بن تغلب، از جعفر بن محمد (عليهماالسلم) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده: هيچ #مومنى نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش دو گوش هست، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و میدمد، و از گوش ديگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را تأييد میكند، و اين همان است كه فرموده: (و ايدهم بروح منه؛ ايشان را به روحى از ناحيه خود تأييد مى كند).
🍁🍁🍁
و در #امالى_صدوق به سند خود از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: وقتى آيه (و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم )، نازل شد، ابليس به بالاى كوهى در #مكه رفت كه آن را كوه ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند: اى #بزرگ ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى؟ گفت: اين آيه نازل شده، كداميك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت: من از اين راه آن را #خنثى مى كنم. شيطان گفت: نه، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت، و #مثل آن پاسخ را شنيد.
🍁🍁🍁
#وسواس_خناس گفت: اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟گفت: به آنان وعده مى دهم، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، #استغفار را از يادشان مى برم.
شيطان گفت: آرى، تو به درد اين كار مى خورى، و او را موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز #قيامت.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه کوه عرفان، آیت الله سید علی قاضی ره به علامه طباطبایی ره
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍃 ترجمه آيات سوره فلق در تفسیر المیزان🍃
به نام الله كه بخشنده به همه و مهربان به #خواص از بندگان است.
🔸بگو #پناه مى برم به پروردگار صبحدم 1⃣
🔸از #شر هر چه كه او خلق كرده و داراى شر است2⃣
🔸و از شر #شب وقتى كه با #ظلمتش فرا مى رسد3⃣
🔸و از شر زنان #جادوگر كه به گره ها مى دمند و #افسون مى كنند 4⃣
🔸و از شر #حسودى كه بخواهد زهر حسد خود را بريزد (و عليه من دست بكار توطئه شود)5⃣
__________________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی #صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍃آیه 1⃣ سوره #فلق در تفسیر المیزان
قل اعوذ برب الفلق1⃣
✅معنى (فلق) در (قل اعوذ برب الفلق)
👈 مصدر (#عوذ) به معناى #حفظ كردن خويش و پرهيز دادن از #شر از راه پناه بردن به كسى است كه مى تواند آن شر را دفع كند، و كلمه (فَلق ) به سکون لام، به معناى #شكافتن و جدا كردن است، و اين كلمه در صورتى كه با دو فتحه باشد(فَلَق) صفت مشبهه اى به معناى مفعول خواهد بود، نظير (قَصَص) به دو فتحه (چون قِصَص جمع قصه است)، كه به معناى مقصوص يعنى #حكايت شده، و يا نقل شده است، و غالبا اين كلمه بر هنگام #صبح اطلاق مى شود، و فلق يعنى آن لحظه اى كه نور گريبان ظلمت را مى شكافد و سر بر مى آورد.
🍁🍁🍁
و بنابراين، #معناى آيه چنين مى شود:
بگو من #پناه مى برم به پروردگار صبح، پروردگارى كه آن را #فلق مى كند و مى شكافد، و مناسب اين تعبير با مساله پناه بردن از #شر، كه خود ساتر #خير و مانع آن است، بر كسى پوشيده نيست.
🍁🍁🍁
ولى بعضى از #مفسرين گفته اند: مراد از كلمه (#فلق ) هر چيزى است كه از #كتم عدم به وسيله #خلقت سر بر آورد، براى اينكه خلقت و ايجاد در حقيقت #شكافتن عدم، و بيرون آوردن موجود به عالم وجود است، در نتيجه رب-فلق #مساوى با رب مخلوق است.
_____________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی #صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ تفسیر آیه 1⃣ از سوره #فلق در تفسیر المیزان
بعضى ديگر گفته اند: كلمه فلق نام #چاهى است در #جهنم.
مؤيد اين قول بعضى از رواياتى است كه در تفسير اين سوره وارد شده است.
_____________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی #صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 تفسیر ایات2⃣و3⃣ سوره فلق در تفسیر المیزان
مِن شَر ما خَلق2⃣
✅ يعنى از شر هر #مخلوقى، چه انسان و چه جن و چه حيوانات و چه هر مخلوق ديگرى كه #شرى همراه خود دارد، پس، از عبارت (ما خلق ) نبايد #توهم كرد كه تمامى مخلوقات شرند و يا شرى با خود دارند، زيرا #مطلق آمدن اين عبارت دليل بر استغراق و كليت نيست.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
و مِن شَر غاسِق اذا وَقَب3⃣
✅ در #صحاح مى گويد: كلمه (#غسق ) به معناى #اولين مرحله از #ظلمت شب است، وقتى گفته مى شود (قد غسق الليل) معنايش اين است كه تاريكى شب فرا رسيد، و عاسق شب، آن ساعتى است كه #شفق سمت مغرب ناپدید شود.
در نتيجه معناى آيه اين مى شود:
و از شر #شب وقتى كه با ظلمتش داخل مى شود. و اگر در آيه شريفه شر را به شب #نسبت داده، به خاطر اين بوده كه شب با #تاريكيش شرير را در رساندن شر كمك مى كند، و به همين جهت مى بينيم شرورى كه در شب واقع مى شود #بيشتر از شرور واقع در روز است. علاوه بر اين، انسان كه مورد #حمله شرور است، در شب #ناتوان تر از روز است.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
ولى #بعضى گفته اند: مراد از كلمه (#غاسق) خصوص شب نيست، بلكه هر #شرى است كه به آدمى #هجوم بياورد، هر چه مى خواهد باشد.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
✅ ذكر #خصوص شر شبانگاه، شر #ساحران و شر حاسد بعد از ذكر (من شر ما خلق) از باب #اهتمام به اين سه شرط است
در آيه #اول مطلق شر را ذكر كرد، و در آيه #دوم خصوص (شر غاسق) را يادآور شد، و اين خود از باب ذكر #خاص بعد از عام است، تا #اهتمام بيشتر نسبت به خاص را برساند، و در اين سوره #بعد از ذكر شر عام، به خصوص سه شر اهتمام شده است:
#يكى شر شب وقتى داخل مى شود. و #دوم شر ساحران. و #سوم شر حاسد، كه مشغول #توطئه مى گردد. و اهتمام #بيشتر نسبت به اين سه نوع شر بخاطر اين است كه انسان از اين سه شر #غافل است، يعنى اين سه نوع شر در حال غفلت آدمى #حمله مى آوردند.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی #صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 تفسیر آیه 4⃣ سوره #فلق در تفسیر المیزان
وَ مِن شَر النفاثاتِ فِى العُقَد 4⃣
✅يعنى _و از شر #زنان جادوگر ساحر، كه در عقده ها و گره ها #عليه مسحور مى دمند، و به اين وسيله مسحور را #جادو مى كنند. و اگر از ميان جادوگران، #خصوص زنان را نام برد، براى اين بود كه سحر و جادوگرى در بين زنان #بيشتر است تا مردان.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی #صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880