eitaa logo
علامه طباطبایی ره
19.8هزار دنبال‌کننده
389 عکس
69 ویدیو
3 فایل
شرح احوالات و تفکرات عارف و فیلسوف بزرگ قرن حضرت استاد علامه طباطبایی ره شادی روحش #صلوات راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط و تبادل @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴کانال تفسیر المیزان 🔴بزرگترین و بهترین تفسیر قران را در فضای مجازی با لطف و رحمت الهی شروع کردیم و همراهی عزیزان را خواستاریم. 🔴 همه دعوتید👇👇👇 @all_mizan
🌸 تفسیر المیزان🌸 المیزان فی تفسیر القرآن که بیشتر به تفسیر المیزان شهرت دارد از جامع‌ترین و مفصل‌ترین تفاسیر شیعی قرآن به زبان عربی است که در قرن چهاردهم هجری به قلم علامه سید محمدحسین طباطبایی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ هـ. ش) نگاشته شده‌است. @all_mizan
📙 گذری بر زندگینامه نویسنده کتاب تفسیر المیزان (علامه طباطبایی(ره)) ✅ «قسمت اول» 🍃 سید محمد حسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی در آخرین روز ماه ذیحجه سال 1321 هـ.ق (۱۲۸۱ خورشیدی) در شاد آباد متولد شد. 🍁🍁🍁🍁🍁 اجداد علامه طباطبایی از طرف پدر از اولاد حضرت علیه السلام و از اولاد ابراهیم بن اسماعیل دیباج هستند و از طرف مادر اولاد حضرت علیه السلام می باشند. 🍁🍁🍁🍁🍁 در سن سالگی مادرشان و در سن سالگی پدرشان بدرود حیات می گویند و از آنها اولادی جز ایشان و برادر کوچکتر از ایشان بنام سید محمد حسن کسی دیگر باقی نمانده بود. __________________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🌸 ساده زیستی، ویژگی بارز علامه طباطبایی(ره)🌸 🍃 آیت الله حسینی طهرانی از شاگردان ایشان نقل کردند: روزی یکی از دوستان آمد و گفت آقای قاضی(در جوانی نزد مردم شهر به معروف بودند) از زیارت مشهد برگشتند. چون به منزلشان وارد شدیم دیدیم آن مرد فیلسوف همان سیدی است که ما هر روز در کوچه میدیدیم. از بس بود حتی احتمال نمیدادیم اهل علم باشد. چه برسد به اینکه فیلسوف باشد. @all_mizan
📙 گذری بر زندگینامه نویسنده کتاب تفسیر المیزان ✅ «قسمت دوم» 🌸 و علامه طباطبایی(ره) 🍃سید محمد حسین طباطبایی به مدت سال (1290 تا 1296هـ.ش) پس از آموزش ، آثاری چون ، را فرا گرفت. همچنین به یادگیری فنون پرداخت. سپس به مدرسه تبریز وارد شد و به فراگیری ادبیات عرب و علوم نقلی و فقه و اصول پرداخت. سپس به همراه برادرشان به اشرف مشرف می شوند و سال به تحصیل علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی مشغول شدند. 🍁🍁🍁🍁 علامه طباطبایی علوم ریاضی را در نجف اشرف نزد سید ابوالقاسم ، و به مدت سال دروس فقه و اصول را نزد استادان برجسته ای چون مرحوم آیت الله (ره) و مرحوم آیت الله (ره) خواندند. 🍁🍁🍁🍁 استاد ایشان در مرحوم سید حسین کوبه ای و معارف الهیه و فقه الحدیث، عارف عالیقدر مرحوم آیت الله سید علی آقا (ره) بودند. در سیر و سلوک و مجاهدات نفسانیه و ریاضات شرعیه تحت نظر آن استاد کامل بودند. استاد امجد نقل می کند که ((حال مرحوم علامه، با شنیدن نام آیت الله قاضی میشد.)) @all_mizan
🌸 ادب علامه طباطبایی(ره) در برابر خالق و مخلوق🌸 🍃 علامه حسن زاده آملی نقل می کنند: در درس مرحوم اصفهانی یکی از شاگردان، اشکالی بی اساس مطرح کرد، بطوری که همه خندیدند. بعد از درس با آقای طباطبایی (ره) روبرو شدم که چهره در هم کشیده بود. مرا که دید فرمود: 🍁تو چرا خندیدی؟ اگر مطلبی را تو خوب می فهمی باید خدا را کنی نه اینکه به دیگران بخندی.🍁 📚گفتگو با علامه حسن زاده آملی ص۲۰۵ @all_mizan
🌸 دائم الذکر بودن و غفلت به امور دنیایی در اواخر عمر 🌸 🍃 آیت الله امینی نقل می کردند: ذکر خدا را بر لب داشت و به امور دنیا توجهی نداشت. چند روز قبل از وفاتشان به یکی از دوستان فرموده بود: من دیگر میل به غذا ندارم. بعد از آن نیز دیگر غذا میل نکرد با کسی سخن نمیگفت و حیرت زده به گوشه اتاق می نگریست. 📚 یادنامه مفسر بزرگ علامه طباطبایی(ره)، ص۱۳۲ @all_mizan
🍁 وفات عالم گرانقدر علامه طباطبایی(ره) ✅ سرانجام علامه طباطبایی (ره) در یکشنبه 18 ماه 1402 هـ.ق (۲۴آبان #۱۳۶۰) دار فانی را وداع گفت. جنازه ایشان را در 19 محرم در صحن مطهر حضرت علیها السلام تشییع می کنند و آیت الله سید محمدرضا (ره) بر ایشان نماز می گذارند و در بالا سر قبر حضرت معصومه(س) دفن می کنند. 🌹روحش شاد و یادش گرامی @all_mizan
🍁 شرحی بر عملکرد کانال تفسیرالمیزان🍁 ✅ کتاب فوق مشتمل بر #۲۰ جلد میباشد. که بحول و قوه و همراهی مشتاقان بر آن شدیم که سوره های کلام الله را از قرآن مجید بر تفسیر المیزان إرائه دهیم. @all_mizan
🍁 آیات سوره در تفسیر المیزان🍁 🔹به نام الله که بخشنده به همه و مهربان به خواص است🔹 بگو پناه می برم به مردم1⃣ مردم2⃣ مردم3⃣ از شر گر نهانی4⃣ که در مردم وسوسه می کند5⃣ چه آنها که از جنس هستند و چه آنها که از جنس __________________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880 @all_mizan
🍁 در اين سوره رسول گرامى خود را دستور مى دهد به اينكه از شر خناس، به خدا پناه ببرد، و به طورى كه‌ از روايات وارده در شأن نزول آن استفاده مى شود: ✅ اين سوره در نازل شده ✅بلكه از آن روايات بر مى آيد كه اين سوره و سوره (فلق) هر دو با هم نازل شده اند. __________________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880 @all_mizan
🍁بیان آیات 1⃣ و2⃣ و3⃣ سوره ناس🍁 قُل أعوذُ بِربِّ النّاس1⃣ مَلكِ النّاس2⃣ إله النّاس3⃣ ✳️ تفسیر المیزان: طبع آدمى چنين است كه وقتى به او متوجه مى شود و جان او را تهديد مى كند، و در خود نيروى آن را نمى بيند به كسى مى شود كه نيروى دفع آن را دارد، تا او وى را در رفع آن شر كفايت كند، و انسان در اينگونه موارد به يكى از پناه، پناهنده مى شود: یا ✅ به ربى پناه مى برد كه امر او و او است ، و در تمامى حوائجش از كوچك و بزرگ به او رجوع مى كند، در اين هنگام هم كه چنين شرى متوجه او شده و او را تهديد مى كند به وى پناهنده مى شود تا آن شر را دفع كرده بقايش را تضمين كند، و از ميان آن سه پناهگاه، اين يكى سببى است فى نفسه در سببيت. ✅ دومين پناه، كسى است كه داراى و قوتى كافى باشد، و حكمى داشته باشد، به طورى كه هر كس از هر شرى بدو پناهنده شود و او بتواند با اعمال قدرت و سلطنتش آن را كند، نظير پادشاهان (و امثال ايشان)، اين سبب هم سببى است و در سببيت. ✅ در اين ميان سبب است و آن عبارت است از الهى كه واقعى باشد، چون معبوديت اله و مخصوصا اگر الهى واحد و بى شريك باشد، اين است كه بنده خود را براى خود سازد، يعنى جز او كسى را نخواند و در هيچ يك از حوائجش جز به او مراجعه ننمايد، جز آنچه او اراده مى كند اراده نكند، و جز آنچه او مى خواهد عمل نكند. @all_mizan
⬅️ خدای سبحان مردم و مردم و ایشان است. همچنان كه در كلام خويش اين سه صفت خود را كرده فرموده :  🍁(ذلكم الله ربكم له الملك لا اله الا هو فانى تصرفون )🍁 @all_mizan
🍁 بیان آیات (۱_۳) سوره ناس🍁 ✳️ تفسیر المیزان ⬅️ خدای سبحان در آيه زير به علت و خود اشاره نموده، مى فرمايد: (رب المشرق و المغرب لا اله الا هو فاتخذه وكيلا) و در اين آيه اى كه از نظرت مى گذرد به علت خود اشاره نموده میفرمايد:  (له ملك السموات و الارض و الى الله ترجع الامور) 🍁🍁🍁🍁🍁 پس اگر قرار است آدمى در هنگام خطرهايى كه او را تهديد میكند به ربى پناهنده شود، تعالى تنها رب آدمى است و به جز او ربى نيست، و نيز اگر قرار است آدمى در چنين مواقعى به پادشاهى نيرومند پناه ببرد، الله سبحانه، عالم است، چون ملك از آن او است و حكم هم حكم او است. و اگر قرار است بدين جهت به معبودى پناه ببرد، الله تعالى معبودى واقعى است و به جز او اگر معبودى باشد قلابى و ادعايى است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و بنابراين جمله: (قل اعوذ برب الناس )، است به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) به اينكه به خدا پناه ببرد، از اين جهت كه خداى تعالى همه انسانها است و آن جناب هم يكى از ايشان است، و نيز خداى تعالى ملك و اله همه انسانها است و آن جناب هم يكى از ايشان است. @all_mizan
🍁 مفهوم ناب از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)🍁 ✅ مرحله اى است كه در آن بنده ، ديگر در حوائجش به مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون : ناشى از درونى است، نه طبيعت . __________________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 بیان آیات (۱_۳) سوره ناس🍁 ✳️ تفسیرالمیزان ⬅️ از آنچه گذشت روشن شد كه: 1⃣ چرا در ميان همه صفات خداى تعالى خصوص صفت:  ()و ()و () را نام برد؟ و نيز چرا اين سه صفت را به اين ترتيب ذكر كرد: اول ربوبيت، بعد مالكيت، و در آخر الوهيت؟ و گفتيم ربوبيت صفات خدا به انسان است و در آن است، زيرا عنايتى كه خداى تعالى در او دارد، از ساير مخلوقات است. 🍁🍁🍁🍁🍁 علاوه بر اين اصولا ولايت، امرى است مانند پدر كه فرزند را تحت پر و بال ولايت خود تربيت مى كنند. و ملك از ربوبيت و ولايت آن است، همچنان كه در مثل فرزندى كه دارد كارى به پادشاه ندارد، بله اگر سرپرست شد به اداره آن پادشاه مراجعه مى كند، تازه باز دستش به خود شاه نمى رسد، و ولايت هم در اين مرحله تر است. همچنان كه مى بينيم پادشاه ملت را زير پر و بال خود مى گيرد. 🍁🍁🍁🍁🍁 مرحله اى است كه در آن بنده عابد ديگر در حوائجش به مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون عبادت ناشى از درونى است، نه طبيعت مادى. به همين جهت در سوره مورد بحث از ربوبيت خداى سبحان و سپس از سلطنتش سخن مى گويد، و در آخر ترين رابطه بين انسان و خدا يعنى رابطه را بياد مى آورد. مى فرمايد:  (قل اعوذ برب الناس1⃣ ملك الناس2⃣ اله الناس3⃣ ). 🍁🍁🍁🍁🍁 2⃣ روشن گرديد كه: چرا جمله هاى (رب الناس)، (ملك الناس)، (اله الناس) را و بدون واو عاطفه آورد، خواست تا بفهماند هر يك از دو صفت و سببى در دفع شر است، پس خداى تعالى سبب مستقل شر است، بدين جهت كه است، و نيز سبب مستقل است بدين جهت كه است، و نيز سبب مستقل است بدين جهت كه است، پس او از هر جهت كه اراده شود سبب است. 🍁🍁🍁🍁🍁 3⃣و نيز با اين بيان روشن گرديد كه چرا  (كلمه) ناس بار تكرار شد؟ با اينكه مى توانست بفرمايد: (قل اعوذ برب الناس و الههم و ملكهم )  چون خواست تا به اين وسيله اشاره كند به اينكه اين سه هر يك به تنهايى ممكن است پناهنده قرار گيرد، بدون اينكه پناهنده احتياج داشته باشد  به اينكه آن دو جمله ديگر را كه مشتمل بر دو صفت ديگر است به زبان آورد. 🍁🍁🍁🍁🍁 همچنان كه در قرآن فرموده: خداى تعالى دارد، به هر يك بخواهيد مى توانيد او را بخوانيد. اين بود ما درباره آيات اين سوره. ولى در توجيه هر يك از سوالهاى بالا وجوهى ذكر كرده اند كه دردى را دوا نمى كند. __________________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁مفهوم واژه (وسواس) و (خناس)🍁 در کتاب البیان آمده که کلمه () به معنای است. بنحوی که گویی صدایی است که بگوش میرسد. کلمه به معنای بعد از است. ______________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات (۴_۶) سوره ناس🍁 مِن شَرالوَسواس الخَناس4⃣ الَّذی یُوسوِسُ فی صُدور الناس5⃣ مِن الجِّنة وَالناس6⃣ ✳️ تفسیرالمیزان ⬅️ مراد از (وسواس خنّاس) و اينكه فرمود: من شر الوسواس الخناس. در ، آمده که کلمه (وسواس) به معناى است، به نحوى كه گويى صدايى است كه بگوش مى رسد، و بنا به گفته وى كلمه (وسواس) مانند كلمه (وسوسه)  خواهد بود، و ديگران آن را مصدرى دانسته اند. و از بعضى نقل شده كه اصلا كلمه مورد بحث را دانسته اند، نه مصدر. 🍁🍁🍁 و كلمه () صيغه از مصدر (خنوس) است كه به معناى بعد از است. بعضى گفته اند: را از اين جهت خناس خوانده كه به طور آدمى را وسوسه مى كند، و به محضى كه انسان به مى افتد پنهان مى شود و مى رود، باز همينكه انسان از ياد خدا مى شود، جلو مى آيد و به وسوسه مى پردازد. __________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 علت نامگذاری شیطان به خناس🍁 را از این جهت خوانده که به طور مداوم آدمی را وسوسه می کند و به محضی که انسان به یاد خدا می افتد پنهان می شود و عقب می رود. باز همینکه انسان از یاد خدا می شود، جلو می آید و به وسوسه می پردازد. __________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات (۴_۶) سوره ناس🍁 الذی یوسوس فی صدور الناس5⃣ ✳️تفسیرالمیزان ⬅️ اين جمله صفت (وسواس خناس) است و مراد از صدور ناس   است، چون  شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع، به قلب آدمى نسبت داده مى شود كه در قفسه سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده:  و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور. 🍁🍁🍁 من الجنه و الناس6⃣ اين جمله  (وسواس خناس) است، و در آن به اين معنا اشاره شده كه بعضى از مردم كسانى  هستند كه از شدت انحراف، خود شيطانى شده و در زمره شيطانها قرار گرفته اند، همچنان كه قرآن در جاى ديگر نيز فرموده: شياطين الانس و الجن . و اما اينكه بعضى گفته اند كه كلمه هم بر جماعتى از اطلاق مى شود و هم بر جماعتى از ، و جمله (من الجنه و الناس) بيانگر اين معناى است، سخنى است بى دليل كه  نبايد بدان اعتناء نمود. 🍂🍂🍂 همچنين به اين سخن كه بعضى گفته اند كه: كلمه (والناس) عطف است بر كلمه (وسواس)، و معناى عبارت اين است كه: پناه مى برم به خدا از شر وسواس خناس كه از طائفه جن هستند، و از شر مردم. چون اين معنايى است كه همه مى دانند از فهم بدور است. ______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بحث روایتی سوره ناس🍁 ✳️ تفسیرالمیزان ⬅️ در البيان است كه ابو خديجه از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود: جبرئيل نزد رسول خدا(ص) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره (قل اعوذ) و (قل هو الله احد)  نموده، سپس گفت:  بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك؛ من تو را به نام خدا افسون مى كنم، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا میدهد، بگير اين را كه گوارايت باد)  پس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) گفت: (بسم الله الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الناس... 🍁🍁🍁 باز در البيان است كه از انس بن مالك روايت شده كه گفت: خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را میخورد. اين است معناى خناس. 🍁🍁🍁 در همان كتاب آمده كه به سند خود از ابان بن تغلب، از جعفر بن محمد (عليهماالسلم) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده: هيچ نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش دو گوش هست، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و میدمد، و از گوش ديگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را تأييد میكند، و اين همان است كه فرموده: (و ايدهم بروح منه؛ ايشان را به روحى از ناحيه خود تأييد مى كند). 🍁🍁🍁 و در به سند خود از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: وقتى آيه (و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم )، نازل شد، ابليس به بالاى كوهى در رفت كه آن را كوه ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند: اى ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى؟ گفت: اين آيه نازل شده، كداميك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت: من از اين راه آن را مى كنم. شيطان گفت: نه، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت، و آن پاسخ را شنيد. 🍁🍁🍁 گفت: اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟گفت: به آنان وعده مى دهم، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، را از يادشان مى برم. شيطان گفت: آرى، تو به درد اين كار مى خورى، و او را موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز . ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه کوه عرفان، آیت الله سید علی قاضی ره به علامه طباطبایی ره __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880