eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
193 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🏴 مراسم عزاداری روز اربعین حسینی 📍از طریق: «صفحهٔ نورمجرد در آپارات» https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۰صفرالخیر، حدود ساعت ۵:۰۵ صبح 💠 مکان: از بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مد‌ظله‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
📜 زیارت اربعین؛ از نشانه‌های مؤمن 🔰اربعین سیدالشهداء علیه‌السّلام مصادف با روز بیستم صفر است، شیخ طوسى در کتاب تهذیب و مصباح از حضرت‏ حسن عسکرى علیه‌السّلام روایت کرده: نشانه‏هاى مؤمن پنج چیز است: پنجاه‏ویک رکعت نماز گذاردن، که مراد هفده‏ رکعت واجب، و سى‏وچهار رکعت نافله [مستحب] در هر شب و روز است، و زیارت اربعین، و انگشتر به دست راست‏ نمودن، و پیشانى را در سجده بر خاک نهادن، و بلند گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم». 📚 مفاتیح‌الجنان 🆔 @allame_tehrani
📜 زیارت اربعین شیخ طوسی در دو کتاب‏ تهذیب و مصباح از صفوان جمّال روایت کرده، که صفوان گفت: مولایم امام صادق علیه‌السّلام دربارهٔ زیارت‏ اربعین به من گفت: هنگامى‏که قسمت قابل توجهى از روز برآمده، بخوان: زیارت اربعین امام حسین (علیه‌السلام) پس دو رکعت نماز مى‏خوانى، و به آنچه مى‏خواهى دعا مى‏کنى و برمى‏گردى. 📚 مفاتیح‌الجنان 🔉 فایل صوتی «زیارت اربعین» 🔰اعمال روز اربعین (وسائل‌الشیعه، ج۱۰، ص۳۷۳) 🆔 @allame_tehrani
31.mp3
6.87M
▪️حسينِ من... ▪️بيا و اين دل شكسته را بخر... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
🏴 احرام در میقات عشق ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🔉 فایل صوتی سخنان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹کسی که عمل قومی را دوست داشته باشد، با عمل آن‌ها شریک می‌شود 🔹روایت جابر از پیغمبر اکرم دربارهٔ معیت با یک قوم و عملشان به واسطهٔ محبت به آن‌ها 🔹جابر شخصی فقیه، با معرفت و از شیعیان خالص امیرالمؤمنین می‌باشد 🔹شرح حال و علوّ مقام جابر بن عبدالله انصاری و عطیّهٔ کوفی 🔹احرام در میقات عشق 🔹اسرار غسل و احرام بستن جابر قبل از زیارت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در روز اربعین 🔹حقیقت خانهٔ خدا مقام ولایت سیدالشهداء علیه‌السلام است 🔹مناجات جابر با حضرت اباعبدالله الحسین 🔹محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام ضامن سعادت و خوشبختی 🔹علت معیت جابر با اصحاب امام حسین علیه‌السلام در فداکاری‌ها و جانفشانی‌های روز عاشورا 📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۳۹-۴۸ (برگرفته از سخنرانی اربعین ۱۳۹۶ هجری قمری) 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
◾️از اختصاصات سیّدالشهداء علیه‌السلام◾️ أربعين در اسلام فقط براى حضرت سيّدالشهداء عليه‌السّلام وارد
▪️اهمیت اربعین▪️ اربعين در اسلام فقط براى حضرت سيّدالشهداء عليه‏‌السّلام وارد شده و از اختصاصات آن حضرت بوده و زيارت آن حضرت در اربعين از علامات مؤمن و شعائر شيعه است؛ و حتّى براى حضرت رسول‌أكرم يا أميرالمؤمنين يا صدّيقه كبرى صلوات‌اللـه‌وسلامه‌عليهم‌أجمعين اربعين وارد نشده است‏. 📚 «نورمجرد»، ج۲، ص۸۷ 🆔 @allame_tehrani
💫 خاصيت عدد چهل در ظهور استعدادات به‌ طرق‌ عديده‌ از سيّد رُسل‌ و هادی سُبُل‌ مروی است‌ كه‌: مَنْ أَخلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَباحاً ظَهَرَتْ يَنابيعُ الحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی‌ لِسَانِهِ.* عبارات‌ حديث‌ مختلف‌ وارد شده‌ و معانی متّحد است. خود به‌ عيان‌ ديده‌ايم‌، و به‌ بيان‌ دانسته‌ايم‌ كه‌ اين‌ مرحلۀ شريفه‌ از مراحل‌ عدد را خاصيّتی است‌ خاصّ، و تأثيری است‌ مخصوص‌، در ظهور استعدادات‌، و تتميم‌ مَلَكات‌؛ در طیِّ منازل‌ و قطعِ مراحل‌.* و منازل‌ راه‌، اگرچه‌ بسيار باشد، لكن‌ در هر منزلی مقصدی است‌. و مراحل‌ اگرچه‌ بی‌شمار باشد؛ چون‌ به‌ اين‌ مرحله‌ داخل‌ شدی اتمام‌ عالَمی است. ‌ تخمير طينت‌ آدم‌ أبوالبشر به‌ يد قدرت‌ الهيّه‌ در چهل‌ صباح‌ اتمام‌ يافت‌؛ وَ خَمَّرْتُ طينَةَ آدَمَ بِيدَي أرْبَعِينَ صَباحاً. و در اين‌ عدد عالمی از عوالم‌ استعداد را طیّ كرد. و به‌ روايتی چهل‌ سال‌ جسد او ميان‌ مكّه‌ و مدينه‌ افتاده‌ بود و باران‌ رحمت‌ الهيّه‌ بر او می‌باريد، تا در اين‌ عدد قابل‌ تعلّق‌ روح‌ قدسی شد. و ميقات‌ موسی‌ عليه‌السّلام‌ در اربعين‌ ليلة‌ تمام‌ شد. و قوم‌ او را بعد از اربعين‌ سنة‌ از تيهْ خلاص‌ كردند.* و خاتم‌ انبياء صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم‌ را بعد از چهل‌ سال‌ كه‌ به‌ خدمت‌ قيام‌ نمود خلعت‌ نبوّت‌ پوشانيدند. و زمان‌ مسافرت‌ عالم‌ دنيا و ظهور استعداد، و نهايت‌ تكميل‌ در اين‌ عالَم‌، در چهل‌ سال‌ است‌. چنانچه‌ وارد است‌ كه‌ عقل‌ انسان‌ در چهل‌ سالگی به‌ قدر استعداد هر كسی كمال‌ می‌پذيرد.(1) و از بدوِ دخول‌ او در اين‌ عالم‌ در نموّ است‌ تا سی سالگی، و ده‌ سال‌ بدن‌ او در اين‌ عالم‌ واقف‌ است‌، و چون‌ چهل‌ سال‌ تمام‌ شد،* سفر عالم‌ طبيعت‌ تمام‌ است‌؛* و ابتدای مسافرت‌ به‌ عالم‌ آخرت‌ است‌. و هر روز و هر سال‌ جزوی از آن‌ بار سفر بندد، و از اين‌ عالم‌ رحلت‌ كند، قوّت‌ او سال‌ به‌ سال‌ در كاهيدن‌ است‌، و نور سمع‌ و بصر در نقصان‌، و قوای ماديّه‌ در انحطاط‌، و بدن‌ در ذُبول‌، چه‌ مدّت‌ سفر و اقامت‌ او در اين‌ عالم‌ در چهل‌ سال‌ تمام‌ شد. و از اين‌ است‌ كه‌ وارد شده‌ است‌ كه‌: مَن‌ بَلَغَ أَرْبَعِينَ و لَمْ يَأْخُذِ العَصا فَقَد عَصَی. چه‌، عصا علامت‌ سفر است‌ و مسافر را برداشتن‌ عصا مندوب‌ است‌. و چون‌ چهل‌ سال‌ تمام‌ شد هنگام‌ سفر است‌. و تأويل‌ عصا مهيّا شدن‌ سفر آخرت‌ است‌. و جمع‌ كردن‌ خود از برای رحلت‌ (و هر كه‌ عصا برنداشت‌ از فكر سفر غافل‌ است‌). و همچنانكه‌ مدّت‌ تكميل‌ جسميّت‌ در اين‌ سنّ است‌، همچنين‌ مرتبه‌ٔ سعادت‌ يا شقاوت‌. و از اين‌ جهت‌ در حديث‌ وارد است‌ كه‌: روی هر كه‌ در چهل‌ سالگی سفيد نشد شيطان‌ مسحِ وجه‌ او می‌كند و می‌گويد: بأبي‌ وَ اُمّي‌ وَجْهٌ لايُفْلِحُ أبداً* و می‌گويد: نام‌ تو در صحيفه‌ٔ جُند من‌ ثبت‌ شد. و آنچه‌ در اخبار وارد شده‌ كه‌ هر كه‌ كوری را چهل‌ قدم‌ بكشد و راه‌ نمايد بهشت‌ او را واجب‌ شود؛ مراد از ظاهر آن‌ كورِ بَصَرْ است‌ و تأويل‌ آن‌ كورِ بصيرت‌. چون‌ كورِ بصيرت‌ پيش‌ از تمام‌ چهل‌ قدم‌ از مرتبهٔ استعداد به‌ فعليّت‌ داخل‌ نشده‌ اگرچه‌ قريب‌ شده‌ باشد. پس‌ اگر او را رها كنی باز به‌ حالت‌ اوّل‌ عود می‌كند. و تمام‌ إحسان‌ و حصولِ هدايت‌ به‌ اتمام‌ چهل‌ است‌. پس‌ به‌ اين‌ حيثيّت‌ موجب‌ وجوب‌ بهشت‌ می‌شود. 📚 رسالهٔ سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۳۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * برای مشاهدهٔ منابع و شرح و توضیحات، مراجعه کنید به: «فایل pdf کتاب». 1- كما قال‌ الله‌ تعالی‌ في‌ (سورۀ الأحقاف‌ آيه‌ٔ 15): حَتَّی‌ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي‌ أَن‌ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي‌ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ، بنابراين‌ نهايت‌ قدرت‌ عقل‌ در چهل‌ سال‌ است‌. و آنچه‌ شايع‌ است‌ كه‌ عقل‌ انسان‌ در چهل‌ سالگی رو به‌ نموّ است‌ اشتباه‌ است‌. و اين‌ اشتباه‌ ناشی از آنست‌ كه‌ چون‌ انسان‌ بعد از اين‌ مدّت‌ تجربيّات‌ بيشتری به‌ دست‌ می‌آورد و لذا حكم‌ عقل‌ بر اساس‌ اين‌ تجربيّات‌ زياد، بيشتر به‌ واقع‌ اصابت‌ می‌كند پس‌ اين‌ اصابت‌ ناشی از يک سلسله‌ تجربيّات‌ فراوان‌ است‌ نه‌ از قدرت‌ فعليّه‌ٔ عقليّه‌. به‌ طوری كه‌ اگر فرضاً اين‌ تجربيّات‌ را قبل‌ از چهل‌ سال‌ به‌ دست‌ می‌آورد همان‌ حكم‌ عقليّۀ قطعيّه‌ را در آن‌ زمان‌ يعنی در زمان‌ چهل‌ سال‌ می‌نمود.(تعلیقات) 🆔 @allame_tehrani
💠 نسبت انسان با قوای چهارگانهٔ عقليه، وهميه، غضبيه و شهويه و همچنين‌ در حديثی كه‌ رسيده‌ است‌ كه‌ از چهار جهت‌ خانه‌ٔ هر كس‌ تا چهل‌ خانه‌ همسايه‌اند*. چون‌ اين‌ عدد تمام‌ شد گويا از عالم‌ هم‌ جدا گشتند. و تأويل‌ آن‌ در مناسبت‌ و جوار، از جهاتِ قوای اربعه‌ است‌(1)، كه‌ عقليّه‌ و وهميّه‌ و شهويّه‌ و غضبيّه‌ است‌. و هر كه‌ چهل‌ مرحله‌ از مراحل‌ اين‌ قوی‌ از ديگری دور نشود از عالَم‌ آن‌ خارج‌ نشده‌ و با يكديگر جوار دارند. پس‌ اگر جوار و مناسبت‌ در قوّهٔ عقليّه‌ٔ مَلَكيّه‌ است‌ به‌ زبان‌ حال‌ با يكديگر به‌ اين‌ مقال‌ در وصف‌ حالند: أجارَتَنا إنّا غَريبُونَ هيٰهُنا وَ كُلُّ غَريبٍ لِلْغَريبِ نَسيبٌ و اگر مجاورت‌ و همسايگی در قوّه‌ٔ شهويّه‌ٔ شيطانيّه‌ و سَبُعيّه‌ و بهيميّه‌ باشد يكديگر را به‌ اين‌ ترانه‌ ياد نمايند: أجارَتَنا إنّ الخُطوبَ تَنوبُ وَ إنّي‌ مُقيمٌ ما أقامَ عَشيبُ* 📚 رسالهٔ سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۴۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * برای مشاهدهٔ منابع و شرح و توضیحات، مراجعه کنید به: «فایل pdf کتاب». 1- مراد مصنّف‌ آنست‌ كه‌ انسان‌ از چهار طرف‌ گرفتار قوای أربعۀ عقليّه‌ و وَهْمِيّه‌ و غضبيّه‌ و شهويّه‌ است‌، و تا از هر كدام‌ از آنها تا چهل‌ منزل‌ دور نشود، به‌ مقام‌ فناء فی الله‌ نخواهد رسيد. چون‌ مجرّدِ خروج‌ از يک مرحله‌ از شهوت‌ مثلاً انسان‌ را از آن‌ مرحله‌ به‌ تمام‌ معنی الكلمه‌ خارج‌ نمی‌كند، چون‌ حقيقت‌ آن‌ مرحله از شهوت‌ هنوز در وجود انسان‌ مخفی است‌ و تا چهل‌ مرحله‌ از مرحلهٔ اوّل‌ دور نشود آثار به‌ كلّی از بين‌ نمی‌رود. بنابراين‌ اگر عالَم‌ شهوت‌ را مثلاً دارای مراحل‌ عديده‌ای فرض‌ كنيم‌ هنگامی انسان‌ از يک مرحله از آن‌ به‌ كلّی خارج‌ می‌شود كه‌ از چهل‌ مرحله‌ٔ بعد از آن‌ خارج‌ شده‌ باشد و الّا مجرّد خروج‌ فی‌الجمله انسان‌ را از آن‌ مرحله‌ خارج‌ نمی‌كند و ممكن است‌ به‌ عروض‌ عوارضی انسان‌ به‌ مرحله‌ٔ اوّل‌ برگردد. همچنين‌ است‌ عالم‌ عقل‌ و غضب‌ و وَهْم‌. بنابراين‌ كسی حقّاً از مرحله‌ٔ اوّل‌ غضب‌ خارج‌ می‌شود كه‌ از مرحلهٔ چهلم‌ خارج‌ شود. و كسی حقّاً از مرحلۀ پنجم‌ عقل‌ خارج‌ می‌شود كه‌ از مرحلهٔ چهلم‌ خارج‌ شود. و هكذا ... بايد از هر مرحله‌ای كه‌ فرض‌ كنيم‌ چهل‌ مرحله‌ دور شود تا از آن‌ مرحله‌ به‌ كلّی خلاص‌ شود. وليكن‌ فرق‌ است‌ بين‌ قوۀ ملكوتيّه‌ٔ عقليّه‌ و سه‌ قوّۀ ديگر، چون‌ عقل‌ دليل‌ و راهنما است‌ و وجود آن‌ با سه‌ قوّۀ ديگر معارض‌. و آن‌ سه‌ قوّه‌ نيز هميشه‌ با عقل‌ در جنگ‌ و نزاعند. و لذا هر دو منزل‌ از منازل‌ چهل‌گانهٔ عقل‌ كه‌ فاصله‌ٔ بين‌ آنها از چهل‌ كمتر باشد چون‌ با هم‌ همسايه‌ و هم‌جوارند با يكديگر درد دل‌ نموده‌ و به‌ اين‌ ترانه‌ ياد كنند كه‌ ما دو منزل‌ در اين‌ عالم‌ طبيعت‌ چون‌ گرفتار قوای شهويّه‌ و غضبيّه‌ و وَهْميّه‌ هستيم‌ غريب‌ هستيم‌ و هر غريب‌ با غريب‌ ديگر فقط‌ آشنائی دارد و بس‌. ولی هر يک از دو منزل‌ فيمابين‌ منازل‌ چهل‌گانه‌ٔ ساير قوی‌ٰ چون‌ خود را مورد هجوم‌ عساكر عقل‌ می‌بينند تا سرحد امكان‌ مقاومت‌ نموده‌ و راضی نمی‌شوند كه‌ مغلوب‌ شده‌ و از آن‌ منزل‌ ارتحال‌ و كوچ‌ نمايند و لذا با يكديگر بدين‌ زمزمه‌ در گفتگو هستند كه‌ تا هنگامی كه‌ كوه‌ «عسيب‌» برجاست‌ ما در مقابلِ پي‌درپی‌آمدن مشكلات‌ بردباری و تحملّ خواهيم‌ كرد.(تعلیقات) 🆔 @allame_tehrani
🔰شواهد گوناگون بر خاصيت عدد چهل در به فعليت رساندن قوا و حصول ملكات و بالجمله‌ خاصيّت‌ اربعين‌ در ظهور فعليّت‌ و بروز استعداد و قوّه‌، و حصول‌ ملكه‌، امريست‌ مصرَّحٌ‌بهِ در آيات‌ و اخبار، و مجرَّب‌ اهل‌ باطن‌ و اسرار، و اين‌ است‌ كه‌ در حديث‌ شريف‌ حصول‌ آثار خلوص‌ را كه‌ منبع‌ عين‌ معرفت‌ و حكمت‌ باشد در اين‌ مرحله‌ خبر داده‌. و شکّ نيست‌ كه‌ هر نيكبختی كه‌ به‌ قدم‌ همّت‌ اين‌ منازل‌ چهل‌گانه‌ را طیّ كند، بعد از آنكه‌ استعدادات‌ خلوصی را به‌ فعليّت‌ آورد سرچشمه‌ٔ معرفت‌ از زمين‌ قلب‌ او جوشيدن‌ آغاز كند. و اين‌ منازل‌ چهل‌گانه‌ در عالم‌ خلوص‌ و اخلاص‌ واقعند و مقصود و منتهای اين‌ منازل‌ عالمی است‌ فوق‌ عالم‌ مُخْلَصين‌ و آن‌ عالم‌ أبيتُ عِندَ رَبّي‌ يُطعِمُني‌ و يَسقيني‌* است‌، چه‌ طعام‌ و شراب‌ ربّانی معارف‌ و علوم‌ حقيقيّۀ غيرمتناهيه‌ است‌. و از اينست‌ كه‌ در حديث‌ معراج‌ ضيافت‌ خاتم‌ انبياء به‌ شير و برنج‌ تعبير شده‌(1)، چه‌ شير در اين‌ عالم‌ به‌ منزله‌ٔ علوم‌ حقه‌ است‌ در عالم‌ مجرّدات‌، و به‌ اين‌ جهت‌ شير در خواب‌ تعبير به‌ علم‌ می‌شود. 📚 رسالهٔ سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۴۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * برای مشاهدهٔ منابع و شرح و توضیحات، مراجعه کنید به: «فایل pdf کتاب». 1ـ در اخبار لفظ‌ شير وارد شده‌ است‌ ولی لفظ‌ شير و برنج‌ را من‌ در خبری نديده‌ام‌ و چون‌ از حضرت‌ استاد علاّمه‌ طباطبائی سؤال‌ كردم‌ فرمودند: من‌ نيز به‌ چنين‌ خبری برخورد نكرده‌ام‌ با آنكه‌ در صدد بودم‌ و جستجو كرده‌ام‌. 🆔 @allame_tehrani
🔹روايت ظهور حكمت از قلب به زبان و مسافر اين‌ منازل‌ در وقتی به‌ مقصد می‌رسد كه‌ سير او در عالم‌ خلوص‌ شود. نه‌ آنكه‌ در اين‌ منازل‌ تحصيل‌ اخلاص‌ كند. چه‌ فرموده‌ كه‌: مَنْ أَخْلَصَ لِلّهِ أرْبَعِينَ صَباحاً پس‌ بايد در اين‌ چهل‌ منزل‌ خلوص‌ حاصل‌ باشد. پس‌ ابتدای اين‌ منازل‌ عالم‌ خلوص‌ است‌، نه‌ اينكه‌ هر چلّه‌نشين‌ را درِ معرفت‌ گشوده‌ شود؛ يا در اربعين‌ خواهد تحصيل‌ خلوص‌ كند. پس‌ مسافرِ عالمِ اين‌ حديث‌ را ناچار است‌ از چند چيز:(1) اوّل‌: معرفت‌ اجماليّه‌ٔ مقصد كه‌ عالم‌ ظهور ينابيع‌ حكمت‌ است‌. چه‌ تا كسی اجمالاً مقصد را تصوّر نكند، دامن‌ طلب‌ آن را به‌ ميان‌ نمی‌زند. دوّم‌: دخول‌ به‌ عالم‌ خلوص‌ و معرفت‌ آن‌. سوّم‌: سير در منازل‌ چهل‌گانه‌ٔ اين‌ عالم‌. چهارم: طیّ عوالم عدیده که منازل پیش از عالم خلوصند تا بعد از طیّ آنها داخل عالم خلوص گردد. 📚 رسالهٔ سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۵۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ طیّ عوالم‌ قبل‌ از خلوص‌، عالم‌ خلوص‌، سير در منازل‌ چهل‌گانه‌ٔ عالم‌ خلوص‌، عالم‌ ظهور ينابيع‌ حكمت.(تعلیقات) 🆔 @allame_tehrani
Mahmoud Karimi - Bezar Begam Ba Zabon Sadeh (128).mp3
6.67M
😭 بذار بگم با زبون ساده 😭 همین حسین حسینم از سرم زیاده 😭 خدا اجازه‌شو به هر کسی نداده 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
😭 اشک بر سیّدالشهداء (علیه‌السلام) 💫 ارزش گريه بر امام حسين (عليه‌السلام) ▪️حضرت امام صادق علیه‌السلام: الْبُكاءَ وَ الْجَزَعَ مَكرُوهٌ لِلْعَبدِ في كُلِّ ما جَزَعَ ما خَلا الْبُكاءَ وَ الْجَزَعَ عَلی الْحُسَينِ بنِ عَليٍّ عليهماالسّلام فَإنَّهُ فِيهِ مَأجُورٌ. گریه و بی‌تابی برای بندۀ خدا در هر امر ناگواری ناپسند است؛ مگر گریه و بی‌تابی بر حسین بن علی علیهماالسلام که شخص نسبت به آن اجر دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ و مَنْ ذُكِرَ الْحُسَيْنُ عَلیهِ‌السَّلامُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ. هر کس در نزد او امام حسین علیه‌السلام یاد شود، و از چشم او به اندازۀ بال مگسی اشک خارج شود، ثواب او به عهدۀ خداوند عزّوجلّ است، و به کمتر از بهشت برای او راضی نمی‌شود. 📚 «کامل الزیارات»، ص۱۰۰ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🏴 طریق الحسین علیه‌السلام ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 بادهٔ توحید
🔹جریان عشق الهی در کربلا🔹 ❤️ عشق الهی در مکتب امام حسین علیه‌السلام عشق و شور و محبّت در سراسر جریان عاشورا و کربلا موج می‌زند؛ و به واسطۀ همین عشق و هَیَمان إلهی است که راه سَرور عشّاق، حضرت امام حسین علیه‌السلام آثاری این چنین در طلوع اکسیر محبّت در سینۀ دوست‌داران خویش دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حقیقةً این عشق الهی و ملکوتی حضرت أباعبدالله الحسین است که به تمامی اهل‌بیت و اصحاب آن حضرت سرازیر شده و همه را مندکّ در ذات الهی نموده است، که در جریان عاشورا به حدّی عشق و شور دارند و واله و شیدای لقاء پروردگارند که سر از پا نمی‌شناسند. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «بادۀ توحید در کربلای عشق»، ص۴۴و۴۵ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💬 نفی خواطر 💫 عنایت عظیم امام حسین علیه‌السلام به سالکین راه خدا اکثر افرادى که موفّق به نفى خواطر
▪️آثار عظیم توسّل به سیّدالشهداء علیه‌السلام حضرت سیّدالشهداء علیه‌السلام و توسّل و عرض ارادت به ساحت ایشان و عزاداری و سوگواری در ایّام شهادت آن سَرور عالمیان، نجات‌دهندۀ بشر از ورطۀ سقوط در درّۀ خودبینی و دوبینی و دیگر مفاسد ظاهری و باطنی است؛ و تمسّک به حبل ایشان، مایۀ نجات از غیر خدا و رسیدن به عشق و محبّت حضرت حق و معرفت خداوند و ادراک توحید حضرت حق است. 📚 «بادۀ توحید در کربلای عشق»، ص۵۱ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 احساسات‌ و عواطف‌ حضرت‌ سيدالشهداء عليه‌السّلام در روز عاشورا در اينجا لازم‌ است‌ تذكر داده‌ شود
🏴 ابتلائات حضرت سیّدالشهداء علیه‌السلام کربلای سیّدالشهداء علیه‌السلام نمونه‌ای عالی و عجیب در تحمّل ابتلائات با ابزار عشق و محبّت تا رسیدن به وصال محبوب است. و نباید اینگونه فکر شود که تحمّل مصائب برای حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام سهل و آسان بوده و حضرت درد و بلا و جراحت را با روح ملکوتی خود و معجزۀ إلهی به راحتی پشت سر گذاشته و این امور سختی خاصّی برای ایشان نداشته است. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «بادۀ توحید در کربلای عشق»، ص۵۲ 🆔 @allame_tehrani
▪️با شهیدان کربلا▪️ ▪️حضرت امام رضا علیه‌السلام: يا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» ای پسر شبیب! اگر دوست داری مانند ثواب شهیدان رکاب حسین علیه‌السلام برای تو باشد، هر زمان به یاد او افتادی بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (ای کاش من با ایشان بودم تا به بهرۀ عظیم نائل می‌گشتم.) 📚 «عیون اخبار الرضا علیه‌السلام»، ج۱، ص۳۰۰ 🆔 @allame_tehrani
🔹اگر می‌خواهی در بهترین حالت از دنیا بروی... ▪️حضرت امام صادق علیه‌السلام: إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ لَا تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُ مِنَّا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُهُ. اگر می‌خواهی پرونده‌ات با بهترین عملت بسته شود تا در حالی که در بهترین کارها هستی قبض روح شوی، حقّ خدا را بزرگ بشمار به این که نعمتهای او را در راه معاصی او مصرف نکنی، و با حلم او نسبت به خودت فریب نخوری. و هر کسی را دیدی که از ما یاد می‌کند یا خود را به محبّت ما متّصل می‌کند، اکرام کن؛ آنگاه اگر او در این ادعا صادق باشد یا کاذب بر عهدهٔ تو نیست، تو بواسطهٔ نیّتت بهره می‌بری و کذب او بر عهدهٔ خودش است. 📚«عیون أخبار الرضا علیه‌السلام»، ج۲، ص۴ 🆔 @allame_tehrani
▪️حالات آیةالله قاضی (قدّس سرّه) در اواخر عمر شریفشان [مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس قوچانی] می‌فرمودند: «[مرحوم قاضی] در این اواخر عمر یک‌گونه حالت تحیّر و شیفتگی و بی‌قراری مخصوص نسبت به حضرت سیّدالشّهداء علیه‌السّلام داشت. هر روز هنگام طلوع آفتاب و به خصوص وقت غروب آفتاب گریه می‌کرد، و در ایّام عزاداری سراسیمه و سر برهنه، والِه بود. 📚 جُنگ خطی شمارهٔ ۱۸، ص۲۶۸ 🆔 @allame_tehrani
💫 بيان‌ حال‌ سيّدالشّهداء عليه‌السّلام‌ در خلوت‌ با محبوب‌ عالی‌ترين‌ اسوه‌ و الگوی فنای در ذات‌ حقّ تعالی آن‌ امام‌ معصوم‌ بود ـ روحی و أرواحُ العالَمينَ فداه‌ ـ كه‌ نه‌ تنها در روز عاشورا از هرچه‌ بود گذشت‌، بلكه‌ نفس‌ مقدّسش‌ در راه‌ خدا اينطور بود. سيّدالشّهداء عليه‌السّلام‌ در روز عاشورا سيّدالشّهداء نشد؛ قبلاً هم‌ همينطور بود، نفسش‌ اينگونه‌ بود. روز عاشورا روز تجلّی و ظهور بود، روز انكشاف‌ بود كه‌ بر اهل‌ عوالم‌ و خلائق‌ روشن‌ كرد آنچه‌ را كه‌ بايد روشن‌ نمايد. 📚 الله‌شناسی، ج۱، ص۱۲۶ 🆔 @allame_tehrani
🔹«لی معَ اللّٰهِ حالاتٌ...»🔹 💫 عظمت‌ اوج‌ عرفانی سيّدالشّهداء عليه‌السّلام‌، بيان‌ «وَ هُوَ بِالأُفُقِ الأَعْلَیٰ» می‌باشد اين‌ شاعران‌ قصيده‌سرا خواسته‌اند همان‌ حالت‌ «لی مع‌ الله‌» حضرت‌ سيّدالشّهداء عليه‌السّلام‌ را بيان‌ كنند؛ در آن‌ حالات‌ خوش‌ و اوقات‌ عظيمه‌ كه‌ نه‌ فرشتۀ مقرّبی و نه‌ پيامبر مرسلی را گنجايش‌ آن‌ مقام‌، و تحمّل‌ و تاب‌ آن‌ رموز عاليۀ عرفانی تا آن‌ سرحدّ نبوده‌ است‌. ... بأَبِي‌ أَنْتَ وَ أُمِّي‌ وَ نَفْسِي‌ يَا أَبَاعَبْدِاللّٰهِ؛ أَشْهَدُ لَقَدِ اقْشَعَرَّتْ لِدِمَآئِكُمْ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ مَعَ أَظِلَّةِ الْخَلَآئِقِ، وَ بَكَتْكُمُ السَّمَآءُ وَ الأرْضُ وَ سُكَّانُ الْجِنَانِ وَ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ، صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْكَ عَدَدَ مَا فِي‌ عِلْمِ اللّٰهِ.(1) «پدرم‌ و مادرم‌ و جانم‌ فدايت‌ گردد ای أباعبدالله‌! سوگند به‌ خدا كه‌ تحقيقاً برای خونهای شما اشباح‌ عرش‌ خدا با اشباح‌ خلائق‌ به‌ لرزه‌ افتادند. و برای خاطر شما آسمان‌ و زمين‌ و ساكنان‌ بهشت‌ و خشكی و دريا گريستند. صلوات‌ خدا بر تو باد به‌ تعداد آنچه‌ در علم‌ خدا وجود دارد.» از اين‌ فقرۀ زيارت‌ استفاده‌ می‌شود كه‌ اشباح‌ عرش‌ و اشباح‌ خلائق‌ تاب‌ و تحمّل‌ كشيدن‌ آن‌ واقعه‌ را نداشتند كه‌ به‌ لرزه‌ درآمدند، و همچنين‌ آسمان‌ و زمين‌ و بهشتيان‌ و صحرا و دريا تاب‌ آن را نداشتند كه‌ به‌ گريه‌ افتادند. پس‌ به‌ تعداد مخلوقاتی كه‌ در علم‌ خداوند وجود دارد بر تو سلام‌ و صلوات‌ باد؛ كه‌ همه‌ اظهار عجز به‌ درگاه‌ تو نموده‌ و در تحيّر و تحسّر غوطه‌ور شدند. آسمان‌ بار امانت‌ نتوانست‌ كشيد قرعۀ فال‌ به‌ نام‌ من‌ ديوانه‌ زدند. 📚 الله‌شناسی، ج۱، ص۱۲۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «مفاتيح‌الجنان‌» طبع‌ اسلاميّه‌ (1379 قمريّه‌) ص‌439؛ از جملۀ زيارت‌ حضرت‌ سيّدالشّهداء عليه‌السّلام‌ كه‌ در شش‌ وقت‌: اوّل‌ رجب‌ و نيمهٔ رجب‌ و نيمه‌ٔ شعبان‌ روزها و شبهای آنها بجای آورده‌ می‌شود (بنا بر روايت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌السّلام‌ از كتب‌ مفيد و سيّد ابن‌ طاووس‌ و شهيد). 🆔 @allame_tehrani
🔹امام معصوم، وجودش حقيقت قرآن است وجود او حقيقت‌ نور است‌، و حقيقت‌ قرآن‌ است‌. او بَشير و نَذير است‌. او مُحْيی و مُميت‌ است‌. روزی‌ که‌ شود إِذَا السَّمَآءُ انفَطَرَتْ و آنگه‌ که‌ شود إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ من‌ دامن‌ تو بگیرم‌ اندر سُئلَتْ گویم‌: صنما! بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ؟ عشق‌ تو مرا ألَسْتُ مِنْکُمْ بِبَعید هجر تو مرا إنَّ عَذابی‌ لَشَدید بر کنج‌ لبت‌ نوشته‌ یُحْیی‌ وَ یُمیت مَنْ ماتَ مِنَ الْعِشْقِ فَقَدْ ماتَ شَهید شمشیر ابن‌ ملجم‌ مرادی‌ بر قرآن‌ فرود آمد و آن را شکافت‌. قطعات‌ بدن‌ حسین‌ علیه‌السّلام‌ اوراق‌ جداجداشدۀ قرآن‌ است‌. چه‌ خوب‌ شاعر این‌ واقعیّت‌ را در پیکر وی‌ که‌ از فرط‌ نور تجلّیات‌ جلال‌ حضرت‌ حقّ مصحفانه‌ ورق‌ورق‌شده‌ و بر روی‌ زمین‌ افتاده‌ است‌، شرح‌ می‌دهد: چو رسید زینب‌ مبتلا بر قتلگاه‌ پر از بلا رَأَتِ الْحُسَیْنَ مُقَطَّعاً وَ عَلَی‌ التُّرابِ مُرَمَّلَا ز تجلّیات‌ جمال‌ حقّ شده‌ مصحفانه‌ ورق‌ ورق ز وفا نوشته‌ به‌ هر ورق‌ که‌: أنا الشَّهیدُ بِکَرْبَلا ز نجوم‌ زخم‌ تنش‌ فزون‌، ز حساب‌ و شماره‌ شده‌ برون زده‌ خیمه گرد وجود آن، سپه مصیبت و ابتلا چو بدید کشته‌ برادرش‌، ز وفا گرفت‌ چو در برش سخنی شنید ز حنجرش‌ فأجابه‌ که‌ بَلَی‌ بَلَی که‌ مگر نه‌ای‌ تو برادرم‌؟ ز نژاد حضرت‌ مادرم‌؟ به‌ فدای‌ پیکر تو سرم‌، لِمَ فی‌ التُّراب‌ مُجَدَّلاً؟ اللَهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بارِکْ عَلَی‌ الْحُسَیْنِ، وَ اُمِّهِ وَ أبیهِ وَ أخیهِ وَ عَلَی‌ التِّسْعَةِ الطّاهِرَةِ مِنْ ذُرّیَّتِهِ، وَ ألْحِقْنا بِهِمْ فی‌ جَنّاتِ النَّعیمِ، وَ أهْلِکْ وَ الْعَنْ أعْدآءَهُمْ مِنَ الأوَّلینَ وَ الآخِرینَ؛ ءَامینَ رَبَّ الْعالَمینَ. 📚 «نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۱۹۶ 🆔 @allame_tehrani
🏴 مرثیه‌خوانى و ذکر مصیبت ▪️حضرت امام رضا علیه‌السّلام مى‌فرمایند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصابنَا وَ بَکَى لِما ارْتُکِبَ مِنّا کانَ مَعَنا فى دَرَجَتِنا یَوْمَ الْقِیَامَةِ. وَ مَنْ ذَکَّرَ بِمُصابِنا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکى الْعُیُونُ. وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیا فیهِ أَمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَموتُ الْقُلوُبُ.(۱) «هر کس مصیبت ما را به یاد آورد و به جهت آنچه در حقّ ما روا داشته شده اشک بریزد، در روز قیامت همراه ما و در درجه ما خواهد بود. و هر کس مصیبت ما را به یاد دیگران آورد و خود بگرید و دیگران را بگریاند، چشم او در روزى که دیدگان گریان است، نخواهد گریست. و هر کس در مجلسى بنشیند که امر ما در آن إحیاء می‌گردد، قلبش در روزى که قلب‌ها مى‌میرد، نخواهد مرد.» 📚 نورمجرد، ج۱، ص۱۹۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۷۸، ح۱؛ و أمالی صدوق، ص۷۳، مجلس۱۷، ح۴. 🆔 @allame_tehrani
🔴 اهتمام به مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت در منابر 🏴 مجلس روضهٔ اهل‌بیت علیهم‌السلام مهبط اولیاء و فرشتگان مقرّب الهی است إقامهٔ عزا و سوگوارى و بر تن نمودن جامهٔ حزن و اندوه و قرائت شعر و مرثیه و سردادن گریه در مصیبت و رثاى أهل‌بیت علیهم‌السّلام خصوصاً در مصیبت‌هاى جانکاه حضرت سیّدالشهداء علیه‌السّلام، از أفضل عباداتى است که بدان ترغیب شده است؛ فلذا از دیرباز دأب و سیرهٔ علماء و فقهاء و بزرگان از مدرّسین و أساتید و أصحاب وعظ و منبر بر این بوده است که بعد از تدریس و بیان علوم و معارف إلهیّه و حِکَم و مواعظ أخلاقى، ذکر مصیبت نموده و روضه مى‌خواندند و سرشک غم مى‌فشاندند و بدین کار فخر مى‌نمودند و آن را منّتى و موهبتى از سوى خداوند بر خود مى‌دانستند. مجلسى که در آن روضهٔ أهل‌بیت خوانده مى‌شود، مهبط أولیاء و فرشتگان مقرّب إلهى است. ملائکه دوستدار این مجالس مى‌باشند و هر کجا چنین مجلسى را ببینند، در آنجا هبوط کرده و أهل آن را در حلقهٔ نور خود مى‌گیرند و آنجا را مطاف خویش مى‌سازند. در این مجالس است که غالیهٔ حوریان بهشتى از مشک و عبیر و یاس ولایت پر مى‌شود و آنجاست که دل‌ها از جام کوثر سیراب می‌گردد و چراغ هدایت در قلوب، افروخته مى‌شود. با این همه اگرچه روضه‌خوانى سنّتى حسنه است، لکن آنگاه فضیلت دارد و به غایت خود مى‌رسد که مطابق با موازین شرع و سیرهٔ خود أهل‌بیت علیهم‌السّلام بوده و از هر گونه بدعت و تحریف و غلوّ و خرافات برکنار باشد، و خداى نکرده بگونه‌اى نباشد که به عصمت و جلالت و عظمت شأن خاندان رسالت لطمه زده و موجب وهن شعائر دینى شود. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۲۰۱ 🆔 @allame_tehrani
💫 روضه برکت و نور منبر است 🔺 لزوم استفاده از اشعار وزین و متین بارى! نور ملکوت روضه، مجالست با أولیاء و اختران فروزان آسمان توحید در حدیقه‌هاى بهشت و بهره‌مند شدن از لذّت مصاحبت با أئمّهٔ هدى علیهم‌السّلام است. روى همین أساس، حضرت علّامه والد رضوان الله تعالى علیه مى‌فرمودند: روز مصیبت و شهادت أئمّه علیهم‌السّلام روز تجدید حزن و غم و اندوه أهل‌بیت علیهم‌السّلام و شیعیان و موالیان آنان است، روز اشک و گریه است. و باید خود منبرى بعد از سخنرانى روضه بخواند و مفصّل هم بخواند. حقیر یکبار در حضور ایشان منبر رفتم و بعد از بیان عرائض خود پنج دقیقه روضه خواندم. بعد از منبر، ایشان فرمودند: این مقدار براى روضه و ذکر مصیبت کم است، باید پانزده دقیقه روضه بخوانید. و گاهى مى‌فرمودند: علاوه بر این که روضه مى‌خوانید، نوحه‌خوانى کنید و دم نیز بدهید. مى‌فرمودند: روضه را باید با تکیه به صوت و حزین خواند و از مستمعین اشک گرفت. یکبار منبر رفته بودم و ایشان در آن مجلس تشریف نداشتند، بعداً از حقیر پرسیدند: اشک هم گرفتید؟ عرض کردم: بله. فرمودند: از چه کسانى؟ از آنان که زود گریه مى‌کنند و اشکشان جارى مى‌شود؟! این فائده ندارد بلکه باید طورى روضه بخوانید که افراد قسىّ‌القلب و سنگدل نیز اشک ماتم بریزند. و بطور کلّى ایشان سخنرانى و منبر بدون روضه و ذکر توسّل را صحیح نمى‌دانستند و مى‌فرمودند: روضه، برکت و نور منبر است. مى‌فرمودند: در بیان مصائب أهل‌بیت علیهم‌السّلام و ظلم و جورى که از سوى دشمنان بر آنان وارد آمده، از کتب سیره و تاریخ و مقاتل معتبر استفاده کنید، و تأکید داشتند که تاریخ باید به شکل صحیح بیان شود، و به کتبى همچون ارشاد شیخ مفید، لهوف سیّد ابن طاووس، نفس‌المهموم و مقتل مقرّم سفارش مى‌نمودند. و اگر روضه‌اى خوانده مى‌شد که در منابع معتبر نیامده بود، تذکّر مى‌دادند. و نیز مى‌فرمودند: در روضه‌خوانى از مراثى و أشعارى استفاده کنید که داراى مضامین عالى و متناسب با شأن أهل‌بیت علیهم‌السّلام بوده و سبک نباشد. فلهذا أشعار و مراثى دیوان آیةالله غروى اصفهانى (مشهور به کمپانى)، شمع جمع فؤاد کرمانى و گنجیةالأسرار عمّان سامانى و ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانى و آتشکدهٔ نیّر و أمثال آن را دوست داشتند و به آنها ترغیب مى‌نمودند. خود ایشان نیز در جاى جاى دورهٔ علوم و معارف إسلام، با استفاده از همین نوع أشعار عالى و ناب و بیان مصائب أهل‌بیت علیهم‌السّلام، مطالب علمى و توحیدى را با شور و عشق ولائى آمیخته‌اند و بالأخصّ در أواخر درسها و مجلسها، غالباً سخن را با نام مقدّس أهل‌بیت علیهم‌السّلام و ذکر مصائبشان پایان داده‌اند. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۲۰۲ 🆔 @allame_tehrani
☕️ چای روضه برکت دارد چای روضه برکت دارد؛ و این چای از برکات مجلس روضه متبرک شده و مورد عنایت است و خوردن دارد. ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 نورمجرد، ج۲، ص۴۶۳ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 جانم حسین... 😭 مرهم واسه چشم ترم می‌خوام... حال دلم بده حرم می‌خوام... 🎙کربلایی نریمان پناهی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 داستان خیرِمَقدم سیدالشهداء (علیه‌السلام) به جوان فرنگی مآب 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص۸۹ 📝 مشاهدهٔ متن کامل داستان 🆔 @allame_tehrani