May 11
📘 رسالهٔ سير و سلوک منسوب به بحرالعلوم
💎 «تا وقت باقی است بايد دست به راه عرفان و سلوک إلی الله زد.»
✍ مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♻️ دورهٔ جـامـع اصـول عـرفـان
و قواعد سیروسلوک إلی الله، طریقه و آثار آن.
➕ به همراه شرح تفصیلی مطالب کتاب توسط علامه طهرانی (قدس سره) در پاورقی
و نیز مقدمهای از ایشان دربارۀ شرح حال علامۀ بحرالعلوم و صحت انتساب این رساله به ایشان.
🔰مطالبی از كتاب:
• حقيقت سلوک قطع علاقه از غير خدا و توجه محض به اوست.
• هر كس چهل روز در هر فكر و عمل خود رضايت خدا را معيار قرار دهد به سرچشمههای حقيقت متصل میشود.
• توجه كامل به خدا بدون پرهيز از دنيادوستان ممكن نيست.
• ذكر و فكر و طلب، سه ابزار اصلی برای نفوذ به ملكوت است.
🔰برخی از أهمّ عناوین:
- شرح حال مرحوم علامه بحرالعلوم.
ـ اثبات استناد اين رساله به ایشان.
ـ طرح كلی سلوک إلی الله.
- حقيقت و مقصد سلوک إلی الله.
- كيفيت و آثار سلوک إلی الله.
ـ خاصيت عدد چهل در ظهور استعدادات.
ـ نسبت انسان با قوای چهارگانهٔ عقليّه، وهميّه، غضبيّه، شهويّه.
ـ عالم خلوص و منازل چهلگانهٔ آن.
ـ خصوصيات مُخلَصين.
ـ روش عملی سلوک و مسافرت إلی الله.
ـ شرائط استاد سلوكی.
ـ ۲۵ شرط در سلوک إلی الله.
ـ آثار سلوک.
ـ اقسام واردات و مكاشفات.
ـ طريقهٔ ذكر علامه بحرالعلوم.
ـ عدم جواز توجه به غير خدا.
📥 فایل طبع جدید 📥 فایل طبع قدیم
✍ سخنی دربارهٔ کاتب ملحقات
رسـالـهٔ سـیـر و سـلـوک بـحـرالـعـلـوم
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 کامل شوید...
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
❤️🔥 مجلس انس و جذبه
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
مرحوم آیةالله انصاری عشق و محبت و حرارت فوق العادهای داشتند و مجالس ایشان مجلس انس و جذبه و بسیار با حرارت بود.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۲۴۶
🆔 @allame_tehrani
🧠 عقل و سیر و سلوک ✨
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
نیروی برهانی عقل برای مشرف شدن انسان به معرفت پروردگار، معین و یاور است و بدون آن به مشکلات و انحرافاتی ممکن است دچار گردد.
📚 جذبهٔ عشق، ص۴۳
✨ سیر و سلوک
💫 سير و سلوک و تصحيح ذهن 🧠
💬 اصلاح اندیشه
🆔 @allame_tehrani
🔆 مـعـرفـت نـفـس 🔆
مسألهٔ توجّه به نفس و تفكّر در آن در طريقهٔ مرحوم حاج ملّا حسينقلى همدانى و شاگردان بزرگوار ايشان أهمّيّت خاصّى داشته است، به طوری كه شاهراه رسيدن به معرفت ربّ را معرفت نفس مىدانستهاند. و اين ملازمه يا اتّحاد بين معرفت ربّ و معرفت نفس از معارف بسيار عالى مكتب أهلبيت عليهمالسّلام است.
فهرست
↓۱- معرفت نفس
↓۲- شمسالدّينمحمّدلاهيجى و بیان حقيقت انسان
↓۳- بيان مراد از سيمرغ و كوه قاف در شرح گلشن راز
↓۴- سير آفاقى مقدّمهٔ سير أنفسى است
↓۵- «دواؤُكَ فيكَ و ما تشعُرُ»
↓۶- معناى: اللهمّ اجْعَلْ غناىَ فى نفسى
↓۷- «ز فكر تفرقه باز آى تا شوى مجموع»
↓۸- دستور به توجّه نفس پس از طىّ مقدّمات و استعداد لازم
↓۹- پانویس
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚منبع: نور مجرد، ص ۴۷۸ تا ۴۸۹
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
B2n.ir/maerefate_nafs
🆔 @allame_tehrani
💌 #پست_مناسبتی
🕌 تخریب قبور ائمهٔ بقیع علیهمالسلام
[جماعت وهّابیها خَذَلَهُمُ الله جمیعاً] در روز هشتم ماه شوّال سنۀ يكهزار و سيصد و چهل و پنج هجری قمری، تمام بِقاع متبرّكه و مشاهد مشرّفۀ ائمّۀ بقيع: حضرت امام حسن مُجتبی، و حضرت امام زينالعابدين، و حضرت امام محمّد باقر، و حضرت امام جعفر صادق عليهمالسّلام را با بقيّۀ بِقاع از قبور دختران رسولالله: زينب و امّ كُلثُوم و رُقيه، و قبور عمّههای رسولالله: صَفِيَّه و عاتِكَه و قبر حضرت اُمُّالبنين، و قبر حضرت اسماعيل بن جعفر الصّادق، و قبر حضرت ابراهيم فرزند رسولالله، و قبور تمامی اصحاب و تابعين و ارحام و ازواج رسولالله، و صلحاء و ابراری كه از حدِّ إحصاء بيرون است؛ همگی را خراب و با خاک يكسان كردند.
وهابیّه در نظر داشتند با تقارن انهدام این قبور، قبر رسول خدا را خراب کنند؛ و کعبه را نیز خراب کنند؛ و با دستاویز به آنکه بوسیدن و دور زدن بر گرداگرد سنگها شرک است، خانۀ خدا را منهدم نمایند، ولی از ترس سایر مسلمین از فرق عامّه، جرأت نکردند؛ امّا هدم این دو مکان مقدّس در نقشۀ ایشان است، و به محض آنکه خیالشان از جانب کشورهای اسلامی آسوده گردد، دست به این جنایت میآلایند.
📚 «امامشناسی»، ج۱۱، ص۲۴۴
🆔 @allame_tehrani
📔«سیر و سلوک»
طرحی نو در عرفان عملی شیعی
✍ آیتالله حاج شیخ علی رضایی تهرانی (حفظهالله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
حقیقت سیروسلوک چیزی جز سفر نیست؛ سفر به سوی کمال انسانی که همان عرفان و لقای الهی است. این سفر آگاهیهایی میطلبد و آمادگیهایی؛ زمانی دارد و زبانی؛ مبدئی دارد و مقصدی؛ مقاطعی دارد و منازلی؛ آدابی دارد و آفاتی؛ مرکبی میطلبد و راکبی؛ همراهانی دارد و راهزنانی؛ راهنمایی میخواهد و توشهٔ راهی؛ حالاتی به ارمغان میآورد و مقاماتی؛ و همهٔ اینها نیازمند بحث و بررسی است. نویسنده در این کتاب کوشیده است با نگاهی روشمند و نظمی منطقی همهٔ این مباحث را که در حقیقت ابعاد عرفان عملی شیعی است، به صورتی فراگیر به بحث بنشیند و شبهات را نیز بیپاسخ نگذارد. کتاب، در اصل طرح و محتوا، از ابداع بیبهره نیست و شاید در هدفی که دنبال میکند، بیبدیل باشد.
مهمترین ویژگی این کتاب ترسیم چهرۀ عرفان بر اساس حقیقت پویا و سفرگونۀ آن است و از سایر ویژگیهای آن میتوان به جامعیت و استحکام آن اشاره کرد.
📍اطلاعات بیشتر دربارهٔ کتاب:
http://erfanvahekmat.com/e/jd
🖇 پیوند خرید کتاب:
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/616
▪️کانال استاد در ایتا:
@rezaeitehrani_ir
🆔 @allame_tehrani
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏹 مجاهده با نَفْس
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
💥باید مجاهده کرد...
💘شهیدِ عشق❤️🔥
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 لقاء خداوند در همين نشئهٔ دنيا مىفرمودند: انسان بايد اين راه را در همين نشئهٔ دنيا طىّ كند و همي
🔹آخرت نقد است، و دنيا نه نقد است و نه نسيه
مىفرمودند: بعضى مىپندارند كه دنيا نقد و آخرت نسيه بوده و هيچ عاقلى اين دنياى نقد همراه با لذائذ و عيش گوارايش را با آخرت معاوضه نمىكند.
مىفرمودند: «نخير! عالم عقبى نقد است؛ و دنيا نه نقد است و نه نسيه.» يعنى اين دنيا با تمام مظاهرش جز سراب و وهم چيزى بيش نيست؛ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَ مَا عِنداللَهِ باقٍ.[۱] «آنچه نزد شماست، همه محكوم به فناء و نيستى بوده و تمام مىشود؛ و آنچه نزد خداست، باقيست و حقيقت دارد.»
يک شب درحالىكه شام خود را كه مقدارى نان و پنير بود صرف مىكردند، رو به حقير كرده و فرمودند: «آقا سيّدمحمّدصادق! كسى كه خدا را دارد، تمام عيش و خوشى عالم را دارد ولو اينكه غذاى او مقدارى نان و پنير باشد و يا با نان خشكى سدّ جوع كند، اينها مهمّ نيست؛ و كسى كه خدا را ندارد هيچ ندارد.»
ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَكَ؟ وَ ما الَّذى فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ؟[۲] «خدايا! كسى كه تو را از دست داد چه چيز را يافت؟ و كسى كه تو را يافت چه چيزى را از دست داد؟»
فَلاَ عَيشَ فى الدُّنيا لِمَن عاشَ صاحياً
وَ مَن لَم يَمُت سُكراً بِها فاتَهُ الحَزمُ
عَلَى نَفسهِ فَلْيَبكِ مَن ضاعَ عُمرُهُ
وَ لَيسَ لَهُ فيها نَصيبٌ وَ لاَ سَهمُ[۳]
۱. آنكه از بادهٔ محبّت پروردگار سرمست نشده و در هوشيارى بسرمىبرد، هيچ خوشى و عيشى در اين دنيا ندارد.
و آنكه از شراب عشق ننوشيده و در سنگينى مستى، حجاب أنانيّت را كنار نزده و جان نباختهاست، رأى صواب و دورانديشى را از دست دادهاست.
۲. كسى كه عمر او تباه شد و از حضرت محبوب هيچ نصيب و بهرهاى ندارد، بايد بر حال زار خود سخت بگريد!
و لذا در مورد كسى كه عشق و محبّت حضرت حقّ در دل او موج مىزند و آن عشق و شور او را به سوى خدايش هدايت میكند، مىفرمودند: زندگى هيچكس به شيرينى زندگى عاشق و محبّ خدا نيست. اگر انسان لباس و مسكن و خوراک نداشته باشد، و بالجمله بركنار از زخارف دنيا باشد، ولى دل او از عشق و محبّت پروردگار گرم و روشن باشد، أحدى در عالم، در خوشى و سرور و شادمانى به پاى او نمىرسد.
📍ادامـــه...
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرد، ج۱، ص۳۷۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. قسمتى از آيهٔ ۹۶، از سورهٔ ۱۶: النّحل.
۲. مفاتيحالجنان، ذيل دعاى عرفه، ص۲۷۳.
۳. ديوان ابنالفارض، ص۱۶۹.
🆔 @allame_tehrani
🔸ناكام كسى است كه به وصال حق نرسيده باشد
روزى در خدمتشان به زيارت أهل قبور رفته بوديم، فرمودند: «روى بعضى از قبرها نوشتهاند: «جوان ناكام»! كسى كه ازدواج نكرده از دنيا برود ناكام نيست، ناكام آن كسىاست كه به وصال حضرت أحديّت نرسيده و شراب وصل او را ذوق نكرده است.»
يَعْلَمُونَ ظَاهِراً مِنَ الْحَيَوٰةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ.[۱۳]«از حيات دنيا تنها ظاهرى را ديده و مىدانند، أمّا از آخرت كه حقيقت و ملكوت آناست حقّاً غافل و بىخبرند.»
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرد، ج۱، ص۳۷۴
ــــــــــــــــــــــــــــــ
آيهٔ ۲۷، از سورهٔ ۳۰: الرّوم.
🆔 @allame_tehrani
🔹«خواهش میکنم نپرسید»
🔸من دوام ذکر اینها را ندارم...
▪️گریهٔ علامه طباطبایی در غم از دست دادن شهید مطهری (رحمةاللهعلیهما)
🗓 به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم
🆔 @allame_tehrani