✍ نظر حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی دربارهٔ انتخابات
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم احبّه و اعزّه از طلّاب معظّم و غیرهم
سلام علیکم و رحمةالله و برکاته
شرکت در انتخابات لازم و ضروری است و عزیزان به اشخاصی رأی دهند که صلاحیّت تام داشته و در مسیر اسلام و انقلاب حرکت میکنند. توفیق همگان را از درگاه ربوبی مسئلت دارم. والسلامعلیکم
اقلّ العباد
السید محمدصادق الحسینی الطهرانی
🆔 @allame_tehrani
📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام (۴جلد)
💎 مركز تصميمگيری در اسلام، اختصاص به عالمترين و متصلترين مردم به خدا دارد.
📝 اين مجموعه بیانگر طرح و برنامهٔ حکومت اسلام و مباحثی پیرامون ولایتفقیه، متّخذ از قرآنکریم و أحادیث معصومین صلواتاللهعلیهمأجمعین مخصوصاً از نهجالبلاغه و روایات حضرت مولیالموحّدین أمیرالمؤمنین علیهالسّلام میباشد كه بدنبال طبع كتاب «وظيفهٔ فرد مسلمان در احيای حكومت اسلام» بيان گرديده و توسّط دو تن از فضلاء در چهار مجلّد شامل 48 درس تنظيم و گردآوری شده است.
💠 در این دوره مطالبی همچون: دلائل ولایتفقیه و شرائط و موانع آن، حقیقت ولایت امام و فقیه عادل جامعالشّرائط و حدود و ثُغور آن، و نحوهٔ حکومت در اسلام و وظیفهٔ مردم در قبال آن؛ با استفاده از آیات قرآن و روایات و مباحث فقهی و علمی، و شواهد تاریخی و اجتماعی مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است.
🔰مطالبی از كتاب:
https://eitaa.com/allame_tehrani/3103
🔰منتخبی از مباحث اين مجموعه:
https://eitaa.com/allame_tehrani/3104
📝 توضیحات + أهمّ مطالب مجلدات:
https://eitaa.com/allame_tehrani/3105
🔰ساختار حاکمیت ولیّفقیه از منظر علامه طهرانی + ولیّفقیه و اتصال به ملکوت:
https://eitaa.com/allame_tehrani/3107
🔰دریافت فایل pdf کتب:
📥 دانلود جلد اول 📥 دانلود جلد دوم
📥 دانلود جلد سوم 📥 دانلود جلد چهارم
🆔 @allame_tehrani
🔰مطالبی از كتاب:
• حكومت برای رفع نيازهای مردم است و نيازهای مردم منحصر در ماديّات نيست و بايد بسوی كمالات روحی حركت نمايند.
• كسی كه نفسانيّات را از بين نبرده باشد و به خدا متصل نشده باشد، نمیتواند مردم را به سوی كمال حركت دهد.
• بدون تخصص در برنامهٔ خدا برای زندگی مردم، نمیتوان جامعه را هدايت كرد.
• در حكومت اسلام آگاهترين و خدائیترين مردم حق رهبری دارد.
• دستيابی به چنين فردی، از راه انتخابات عمومی نمیتواند باشد.
• اهل تخصص و معرفت بايد از بين خود، فرد برتر را شناسائی و معرفی نمايند.
• ملاک اعلميت در دين، اعلميت در فهم قرآن است.
• مديريت امور جامعه علاوه بر تخصص در فهم دين، نيازمند نور باطن و يقين قلبی است.
• علمائی كه متصف به مضامين حديث كميل نباشند غاصب مقام ولايت هستند.
• مسئولين كليهٔ قوا توسط حاكم اسلام نصب میشوند و معاون او هستند، نه قدرتهایی موازی با او.
• وظيفهٔ حاكم فهم و اجرای برنامهٔ خدا در جامعه است، نه اظهار نظر شخصی.
• وظيفهٔ اوليهٔ حاكم، گسترش فرهنگ نماز، زكات، عدالت، امر بمعروف، نهی از منكر و حفظ حقوق مردم است.
• «لا اكراه في الدين» مربوط به عقيده است نه رعايت قانون عمومی در جامعه.
🆔 @allame_tehrani
🔰منتخبی از مباحث اين مجموعه:
ـ حقيقت ولايت، برطرفشدن كليهٔ حجابها بين بنده و خداست.
ـ ولیّخدا، تجلی تمامنمای خداوند است؛ لذا ولايت و امر و نهی او عين ولايت خداست.
ـ ولايت عين عبوديت و تسليم است، نه اظهار نظر در برابر حق.
ـ أدلهٔ ولايت فقيهِ جامعالشرائط:
۱ـ آيهٔ ۴۳ سورهٔ مريم: يَا أَبَتِ إِنّى قَد جَاءَنى مِنَ الْعِلمِ مَا لَمْيَأْتِكَ فَاتَّبِعْنى ... .
۲ـ حديث كميل از أميرالمؤمنين عليهالسلام كه قوىترين دليل ولايتفقيه است.
۳ـ نامهٔ أميرالمؤمنين به مالکأشتر.
۴ـ روایت وارده از حضرت امیرالمؤمنین و حضرت سیدالشهداء علیهماالسلام در «تحفالعقول».
۵ـ مقبولهٔ عمر بن حنظله.
۶ـ دو روایت از أبیخدیجه.
۷ـ روایت وارده در «احتجاج» طبرسی.
۸ـ دلیل قطعی عقلی.
ـ در ولیفقيه بايد علم ظاهر و علم باطن با هم جمع باشد.
ـ حاكم بايد از خود گذشته و به خدا پيوسته باشد.
ـ أعلم مردم كه متكى به نور باطنى و هدايت الهى است، بايد حاكم مردم باشد.
ـ ملاک أعلميت، أعلميت به قرآن است.
ـ علمائى كه متصف به مضامين حديث كميل نباشند، غاصب مقام ولايتند.
ـ از شرائط ولیفقيه، مرد بودن و مسلمان بودن و سكونت در دارالإسلام است.
ـ تشخيص فقيه جامعالشرائط به نظر اهل خبره است، نه رأى أكثريت مردم.
ـ اهل خبره بطور طبيعى و با علم وجدانى قابل شناسائى هستند.
ـ وظيفهٔ اوليهٔ ولىفقيه اقامهٔ نماز، اخذ زكوٰة، امر به معروف و نهى از منكر، و اقامهٔ عدل و حفظ حقوق است.
ـ معنى ولايت، انشاء حكم حتى در موارد جزئيّه است.
ـ راه كشف جرائم و تخلفات در حكومت إسلام.
ـ وجوب هجرت تمام مسلمين جهان به دارالإسلام.
ـ بحث در قيام قبل از ظهور حضرت قائم عجلاللهفرجهالشريف.
ـ أوامر والى در صورت علم به خلاف حجت نيست.
ـ «لا إِكراه فى الدين» مربوط به عقيده است نه تبعيت از قانون اسلام در ظاهر.
📝 مؤلف در اين درسها در موارد متعدد و به ميزان زيادی به سيرهٔ علمی و روايات أميرالمؤمنين عليهالسلام در نهجالبلاغه و غير آن، استناد و استشهاد نمودهاند كه از آن جمله است:
ـ كلام حضرت در حكمت ۱۴۷ «نهجالبلاغه» به كميل، قویترين دليل ولايتفقيه است.
ـ عهدنامهٔ أميرالمؤمنين عليهالسلام دلالت بر ولايتفقيه حتی أعلميت او دارد.
ـ مأموريت أميرالمؤمنين در كشف حقيقت و رفع تهمت از ماريهٔ قبطيه.
ـ أمر رسولخدا صلیاللهعليهوآلهوسلم به كشتن حُرْقوص، و تمرّد شيخين و إطاعت أميرالمؤمنين عليهالسلام.
ـ وصيت أميرالمؤمنين عليهالسلام در مورد نحوهٔ رفتار با قاتل آن حضرت.
ـ رويّهٔ أميرالمؤمنين عليهالسلام در كارها، قدم برداشتن بر مُرّ حق بود.
ـ جنگهای أميرالمؤمنين عليهالسلام بر اساس عدالت، و وجوب رفع ظلم و تجاوز، و برقراری دولت اسلام بود.
ـ سفارشات أميرالمؤمنين عليهالسلام در صفين دربارهٔ برخورد با دشمن.
ـ علت امتناع حضرت از قبول بيعت مردم پس از عثمان و خطبهای كه در اين زمينه ايراد فرمودند.
ـ روايت أميرالمؤمنين عليهالسلام حديث: مَا وَلَّتْ أمَّةٌ أمْرَها ... را از رسول خدا.
ـ حديث «نهجالبلاغه» إنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالأنْبِيآء ... .
ـ روايت أميرالمؤمنين از رسولالله صلیاللهعليهماوآلهما: اللهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَآئِى.
ـ خطبهٔ «نهجالبلاغه»: وَ اللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ … .
ـ خطبهٔ ۱۲۹ «نهجالبلاغه» در شرائط حاكم اسلام.
ـ استفادهٔ شرط ذكوريت ولیفقيه از خطبهٔ ۷۸ «نهجالبلاغه».
ـ دلالت نامهٔ حضرت أميرالمؤمنين عليهالسلام به مالک بر انحصار تعيين قاضی به نظر حاكم.
ـ «نهجالبلاغه»: وَ الإمَامَةَ نِظَاماً لِلأمَّةِ، وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلإمَامَة.
ـ خطبهٔ أميرالمؤمنين عليهالسلام در ذیقار در بيان علت بعثت پيامبر.
ـ فقيه حاكم شرع بايد پيوسته نامهٔ أميرالمؤمنين عليهالسلام به مالک را مطالعه و طبق آن رفتار كند.
ـ خطبهٔ ۲۱۴ و خطبهٔ ۳۴ «نهجالبلاغه» دربارهٔ حق والی بر رعيت و حق رعيت بر والی.
ـ قسمتهائی از رسالهٔ ۳۱ «نهجالبلاغه»: وصيت حضرت به فرزندش امام حسن مجتبی در صفين.
ـ أميرالمؤمنين عليهالسلام ميزان حق را به إعْطآءُ كُلِّ ذى حَقٍّ حَقَّه میداند.
ـ كلمات هشتگانهٔ أميرالمؤمنين عليهالسلام دربارهٔ قوام عالَم به عدل از «مطالب السّئول».
ـ استفادهٔ بسياری از شرائط و مناصب و وظائف والی از نامهٔ حضرت به مالکأشتر.
ـ روايت وارده از أميرالمؤمنين عليهالسلام در لزوم رسيدگی والی به رعيّت قبل از بروز فقر.
ـ استفادهٔ سه محكمهٔ بَدوی، استيناف و تمييز از نامهٔ حضرت به مالک.
ـ حكومت أميرالمؤمنين عليهالسلام نمیتواند روی پايهٔ مصالح سياسی بدون حق قرار گيرد.
ـ حضرت به خوارج، آزادی در عقيده دادند، و نبرد با آنها در شرائط تعدی و خونريزی آنان تحقق يافت.
🆔 @allame_tehrani
📝 توضیحات + أهمّ مطالب مجلدات:
1⃣ جلد اول:
پیرامون «حقیقت مسئلۀ ولایت و برخی فروع آن»
🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد:
• معنای لغوی و اصطلاحی ولایت
• تحلیل و تفسیر ولایت امام معصوم علیهالسلام
• آیات و روایاتی که دلالت بر ولایت امام معصوم دارد
• اتحاد ولایت امام معصوم با ولایت خدا
• ائمه علیهمالسلام کیفیت اجتهاد را به شاگردان خود تعلیم میفرمودند
• تبیین و توجیه برخی دستورات ائمه که در ظاهر، خلاف است
• تحقیقی دربارۀ اوامر امتحانی
• بحث و تحقیق دربارۀ سند و دلالتِ روایت مقبولۀ عمربنحنظله
• جعل احکام بر اساس قضایای حقیقیه است، نه خارجیه
• بحث پیرامونِ حجّیّت خبر ضعیف، محفوف به قرائن خارجیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2⃣ جلد دوم:
پیرامون «ادلۀ ولایت فقیه و سعۀ دلالت آنها»
🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد:
• در ولایت فقیه باید علم ظاهر و علم باطن با هم جمع باشد
• بحثی دربارۀ مطلق و مقیّد و کیفیت أخذ به اطلاق
• شناخت علمای سوء از راه ادراک وجدانی و فقه قلبی
• حرمت تقلید در صورت مشاهدۀ فسق ظاهر از مرجع تقلید
• بهترینِ خلق خدا بعد از انبیاء، علماء هستند در صورتی که صالح باشند
• برای مرجعیت، ملکهای بالاتر از عدالت لازم است
• بحثی در عدم صحتِ استصحاب عدالت فقیه، وقتی به مرجعیت میرسد
• رجوع جاهل به عالم از جهت فطرت، عقل و شرع
• هنگام دسترسی به اعلم، رجوع به عالم، خلاف است
• دلیل قطعیِ عقلی بر لزوم تشکیل حکومت
• میزان اعلمیت فقیه، اعلمیت به کتابالله است
• هر خبری که خلاف علم باشد، قبل از رجوع به سندش مردود است
• برخی دیگر از روایات دالّه بر ولایت فقیه
• بحث پیرامون «تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیهالسلام»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3⃣ جلد سوم:
پیرامون «شرائط ظاهری و باطنی ولیفقیه»
🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد:
• لزوم اَعلَمیتِ مُفتی به کتاب خدا و سنّت رسول خدا و ائمه علیهمالسلام
• تحقیقی پیرامون هویّت کتاب «مصباحالشریعه»
• در فتوی، علاوه بر اجتهاد در علوم ظاهریه، صفای قلب لازم است
• وحدت وجود از راقیترین اسرار آلمحمد علیهمالسلام
• بیان احکام از جانب ائمه علیهمالسلام بر اساس ولایت کلیه و احاطۀ نفسانیه بوده است
• از شرائط ولایت فقیه «هجرت به دارالإسلام» و «ذکوریت»
• حُرمت سکونت و اقامت در بلاد کفر
• عدم جواز دخول زنان در مجلس شوریٰ
• تعیین ولیّفقیه به نظر اهل حلّ و عقد است؛ نه اکثریت مردم
• اکثریت مردم تابعِ منطق احساساند؛ نه منطق عقل
• تفکیک قوای ثلاثه، مبدأش از ارسطو است
• در حقوق، عدالت مطلوب است نه تساوی
• هیچ مکتبی مانند اسلام حفظ حقوق اقلیّتها را ننموده است
• جهاد در هر زمان واجب کفائی است، و باید زیر نظر ولایت فقیه باشد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4⃣ جلد چهارم:
پیرامون «برخی دیگر از شرایط ولیفقیه» و «ویژگیهای حکومتِ ولیفقیه»
🔰اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد:
• وجوب جهاد، تحت ولایت فقیهِ ازخودگذشته و به خدا پیوسته
• بطلان گفتار کسانی که اقدام به اصلاح جامعه را موجب تأخیر در ظهور میدانند
• بحثی پیرامون قیامهای افرادی که از اهلبیت علیهمالسلام نبودهاند
• در روایات نیز متشابهات به محکمات برمیگردد
• ضرورت مطالعۀ پیوستۀ نامۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام، توسط حاکم شرع
• ضرورت تسریع در رفع حوائج مردم، توسط حاکم شرع
• ضرورت یاد معاد، توسط حاکم شرع جهت رامکردن نفس
• حقوق والی بر رعیّت و حقوق رعیّت بر والی
• بزرگترین آفتِ والی، خویشتننگری است
• اوامر والی در صورت معصیت و علم به خلاف، حجّت نیست
• حکم حاکم، طریق برای حق است و موضوعیت ندارد
• شیعه حاکم را در حکم خود جایزالخطا میداند
• تعزیر و شکنجه برای اقرار متّهم ممنوع؛ و اقرار پس از تعذیب سندیّت ندارد
🆔 @allame_tehrani
🔰ساختار حاکمیت ولیّفقیه از منظر علامه آیتالله حسینی طهرانی (قدس سره)
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931
🔰ولیّفقیه و اتصال به ملکوت
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=8932
✍ استاد واسطی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 راه خدا و سیر و سلوک یعنی چه؟!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 آیین رستگاری، ص۲۹
🆔 @allame_tehrani
19.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قیمت یک انسان چقدر است؟!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 آیین رستگاری، ص۴۴
🆔 @allame_tehrani
🔸خواستهٔ استعمار، از ميان رفتن قرآن است
گِلادْسْتون نخستوزير يهودیمسلک و صهيونيست انگليسی كه استعمار انگليس را جان داد، در مجلس اعيان، قرآن را از روی خشم و غضب بر روی تريبون كوفت و گفت: «تا اين كتاب در بين مسلمين باشد، امنيّت و اطاعت سرزمينهای مسلماننشين در برابر استعمار انگليس محال است».
از ميان بردن قرآن، سوزاندن و غرق ساختن آن نيست، انگليسیها هم چنين كاری نكردند؛ به عُزلت درآوردن بواسطهٔ عدم تدريس و تدرّس، و عدم تلاوت و عدم رجوع به تفسير و عدم عمل به احكام آن است. و در اين كار موفّق شدند، و قرآن را از صحنهٔ عمل برداشتند.
ما اگر امروز ببينيم در حوزهها مثلاً قدری در علم اُصول آن هم در بعضی از مباحث زيادهروی میشود، بايد بجای آنها درس تفسير رسمی و درس نهجالبلاغهٔ رسمی و درس معارف عاليه را قرار دهيم؛ نه آنكه آنها را حذف نموده و بجايش زيستشناسی و علم طبيعی و زبان خارجی قرار دهيم. ما بايد در عربيّت آنقدر توانا و استوار باشيم كه گوئی زبان اوّل ما كه زبان مادری ماست، عربی است. بنابراين چقدر خوب است كه موشكافی در لغات قرآن و نهجالبلاغه بنمائيم. و بدينوسيله به قرآن جامهٔ عمل بپوشانيم. اين است طريقهٔ ترقّی و تكامل، وگرنه مانند عبدالنّاصر جامعةالأزهر ساختن و پسران و دختران طلبه را با هم فيزيک و شيمی ياد دادن، عين مرام و منظورِ گِلادسْتون میباشد؛ گرچه خود ندانيم.
📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوریک شریعت، ص۱۲۵
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 قصد قربت در عبادت
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
📗 نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت
🔸علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيد است و محدود، لذا نمیتواند تعبّد را از ميان بردارد.
📝 حضرت علامه طهرانی (قدّسسرّه) در اين كتاب، ضمن بيان ده اشكال مهمّ از اشكالات «مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت دكتر عبدالكريم سروش»(۱)، از ايراداتی كه به حجّيّت و ابديّت قرآن و به تمام مقدّسات و حقائق عالم وارد شده است به متقنترین وجه جواب دادهاند.
📍اين كتاب كه در اصل قسمت معظم جلد دوّم «نور ملكوت قرآن» میباشد، به نقد و بررسى برخى انحرافات و كجفهمیها از قرآن پرداخته و از آنجائى كه نحوهٔ تفكّر صاحب مقاله، موجب إسقاط قرآن از حجيّت و ترديد در ابديّت و غير قابل نسخ بودن آن است، علّامهٔ مؤلّف (قدّسسرّه) اين مقاله را در ضمن ده اشكال با جهتگيرى قرآنى، نقد و تحليل نموده و به جهت اهمّيّت موضوع و بنا به پيشنهاد بعضی از علماء و برای سهولت دسترسی استادان و دانشجويان و دانشپژوهان، بطور جداگانه و بدون هيچگونه تصرّفی، طبع و به جويندگان راه حقيقت و سبل سلام اهداء گرديده است.
🔰اطلاعات بیشتر (عناوین کلی کتاب + اشكالات دهگانهٔ مؤلف بر مقاله و...):👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/3113
📥 دانلود فایل pdf کتاب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. این اسم بعداً توسّط نویسندهٔ مقاله به «قبض و بسط» تغییر یافته است.
🆔 @allame_tehrani
🔰عناوین کلی کتاب:
🔹اصالت و ابدیت دین الهی و محدودیت فهم بشری
🔹عظمت و تقدم علوم اسلامی بر علوم امروزی
🔹اساس حوزههای علمیه بر قرآن و عرفان است
🔹اعراض روشنفکران از مبانی اسلامی در اثر فرهنگ خارجی
🔹مجاز و استعارۀ قرآن، عين صدق و بلاغت است
🔹تعدّی از ظهورات قرآن، إسقاط حجّيّت قرآن است
🔹برهان علامه طباطبائی در استناد علل طبیعی به علل مجرده
🔹منطق قرآن حجیت عقل و یقین است نه فرضیههای وهمی
🔹فطرت، راه تكوينی كمال؛ و أحكام فطری رسانندۀ به كمالند
🔹نظريّۀ تبدّل انواع، صرف فرضيّه بوده و دليل قطعی ندارد
🔰اشكالات دهگانهٔ مؤلف بر مقاله:
1. الفاظ برای روح معانی وضع شدهاند نه برای مصاديق و نمونهها، پس فهم عبارات و جملات در قرآن و روايات متكی بر نتايج علوم تجربی نخواهد بود.
2. الهيات بر اساس برهان بنا شده است و علوم تجربی بر اساس استقراء، پس تغيير در نظريات تجربی موجب تغيير برهانيات نمیتواند بشود.
3. فرضيهٔ صاحب مقاله در عمل قابليت اجرائی ندارد لذا تخيلی بيش نيست.
4. اشكالات صاحب مقاله بر وضعيت تفكر دينی برخاسته از تأثيرات مذهب تحريف شدهٔ مسيحيت بر جوامع است.
5. صاحب مقاله برای اثبات فرضيهٔ خود از برخی مطالب و شواهد صددرصد غلط استفاده كرده است.
6. افق علمی دين سيطره بر هستی دارد و افق علوم تجربی محصور در ماده است، پس تجربه نمیتواند مفسر همهجانبهٔ دين باشد و محور فهم دينی قرار گيرد.
7. ملاک درست و غلط در فهم، برهانی بودن آن است، پس فهم غيربرهانی حدس و يا توهمی بيش نيست و عقلاً قابل اعتماد نمیتواند باشد.
8. اتكاء انسان به عقل است و عقل يقين خود را با يک حدس و احتمال از بين نمیبرد.
9. صحت مقدمات يک برهان صحيح، بر اساس عقل مستقل از علم حصولی و تجربی است، پس با تغيير نظريات تجربی تغيير نمیكند.
10. فرضيهها و تئوریها تا برهانی نشوند ارزش معرفتی ندارند و نتیجهٔ فلسفی نمیدهند.
📝 از آنجائى كه صاحب مقاله در لابلاى مطالب خود صرفاً با سؤال و استفهام، محكماتى از معارف دين را مورد ترديد قرار داده است، علّامهٔ مؤلّف (قدّسسرّه) در ضمن مباحث كتاب به تحكيم اين معارف و إبطال ترديدهاى وارده در أحكام إلهى پرداختهاند.
🔰نمونهای از موارد فوق عبارتند از:
🔸اثبات وجود فرشتگان
🔸أصالت و صحّت فلسفهٔ اسلام
🔸پيشگامى اسلام در علوم تجربى
🔸تعيين مطلوب واقعى در علمآموزى
🔸صحّت و صدق مَجازات قرآن
🔸اثبات وجود جنّ و شيطان
🔸ارتباط علل مادّى با ملكوت
🔸تشريح بحث فطرت و ملاكات فطرى
🔸تلازم بين «هست» و «بايد»
🔸ابطال فرضيّهٔ تكامل
🔸حرمت قطعى زنا و لواط و شرابخوارى و ربا
📝 علّامهٔ مؤلّف (قدّسسرّه) در پایان كتاب، سرّ تفكّر و عملكرد اين قبيل افراد را تلاش براى وصول به فرهنگ و آرزوهای دلپسند خود دانسته و اساسىترين ابزار آنان را تحريف و تغيير در مفاهيم، بدون دست زدن به قالب ظاهرى ذكر مىنمايند.
🆔 @allame_tehrani