💯 قرائت صد مرتبه سورهٔ قدر
🌿 هزار نسیم رحمت در عصر جمعه
▪️امام کاظم (علیهالسلام):
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
خداوند متعال در روز جمعه هزار نفحه و نسیم رحمت دارد كه به هر بندهای هر مقدار از آن را بخواهد میدهد. هر كه در عصر روز جمعه، 100 مرتبه *سورهٔ قدر* را بخواند خداوند آن هزار نفحهٔ رحمت و مانند آن را به او بخشد.
📚 الأمالی الصدوق، ص۶۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آيةاللـه حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى قدّسسرّهالعزيز دربارهٔ اين ذكر شريف در كتاب أسرارالصّلوة مطلب ارزشمندى را از استاد خود عارف بىبديل مرحوم حاج ملّاحسينقلى همدانى قدّساللـهنفسه نقل مىفرمايند:
«من از برخى از مشايخ بزرگوارم كه حكيمى عارف و معلّمى حاذق و طبيبى كامل مانند او نديدهام، پرسيدم: كداميک از أعمال جوارحى را تجربه نمودهايد كه در قلب انسان تأثير بگذارد؟ فرمود: سجدهاى طولانى در هر روز كه آن را يکساعت يا سهربعساعت ادامه دهد و در آن اين ذكر را بگويد: لا إلَـٰهَ إلّا أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، درحاليكه نفس خود را در زندان طبيعت گرفتار و به قيود و زنجيرهاى أخلاق رذيله بسته ببيند، و خداوند متعال را تنزيه نموده و عرض كند كه اين بدیها و نواقص را تو بر من وارد نساختى و به من ظلمى ننمودى بلكه من بر خودم ظلم كردم و نفسم را در اين مهلكهٔ عظيم افكندم. و ديگر صدمرتبه خواندن سورهٔ قدر در شب جمعه، و ديگر صدمرتبه خواندن اين سورهٔ مباركه در عصر روز جمعه. شيخ ما قدّسسرّه فرمود: هيچ عملى از أعمال مستحبّه را نيافتم كه به ميزان اين سه عمل تأثير داشته باشد.»
📚 نورمجرد، ج۱، ص۴۶۳
📍اطلاعات بیشتر:👇
▪️eitaa.com/allame_tehrani/925
🌐 https://rahtousheh.ir/3315-2/
▪️eitaa.com/salehy/2837
🆔 @allame_tehrani
audio-84-Mabani-Tashayyoe-02.mp3
12.19M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 2
♻️ جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/10/04
🔉 فایل مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹عایشه در جنگ جمل و منطق جبر.
🔹تحلیلی لطیف از مجبور یا مختار بودن انسان.
🔹جایگاه اختیار در اعمال انسان.
🔹عدم تنافی خواست خدا با اختیار و ارادۀ افراد.
🔹حکم شرع و وجدان و عقل به ضامن بودن انسان نسبت به خطای خویش.
🔹ارادۀ انسان، شرط آخر تحقّق عمل در خارج.
🔹عقاب تجرّی، عین عقاب عصیان.
🔹اختیار، سبب بهشتی و جهنّمی بودن انسان.
🔹نسبت عمل انسان و مکافات عمل در دیدگاه اهل توحید.
🔹نصیحت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به عایشه در هنگام ارتحال.
🔹گریۀ پیغمبر خدا بر امّت خویش هنگام رحلت.
🔹سیاست غلط عایشه در جریان جنگ جمل.
🔹منطق جبر، راهی برای فرار از پذیرش مسئولیّت اعمال خویش.
🔹عدم تنافی دیدگاه توحیدی، با ثبوت مسئولیّت اعمال افراد.
🔹معنای مغالطهکاری.
🆔 @allame_tehrani
جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل.pdf
1.69M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 2
♻️ جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/10/04
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹عایشه در جنگ جمل و منطق جبر.
🔹تحلیلی لطیف از مجبور یا مختار بودن انسان.
🔹جایگاه اختیار در اعمال انسان.
🔹عدم تنافی خواست خدا با اختیار و ارادۀ افراد.
🔹حکم شرع و وجدان و عقل به ضامن بودن انسان نسبت به خطای خویش.
🔹ارادۀ انسان، شرط آخر تحقّق عمل در خارج.
🔹عقاب تجرّی، عین عقاب عصیان.
🔹اختیار، سبب بهشتی و جهنّمی بودن انسان.
🔹نسبت عمل انسان و مکافات عمل در دیدگاه اهل توحید.
🔹نصیحت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به عایشه در هنگام ارتحال.
🔹گریۀ پیغمبر خدا بر امّت خویش هنگام رحلت.
🔹سیاست غلط عایشه در جریان جنگ جمل.
🔹منطق جبر، راهی برای فرار از پذیرش مسئولیّت اعمال خویش.
🔹عدم تنافی دیدگاه توحیدی، با ثبوت مسئولیّت اعمال افراد.
🔹معنای مغالطهکاری.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 آسایش خیال
🍞 تنها غذایی که رؤسای جمهور دنیا نمیتوانند بخورند!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💬 خطبۀ رسولالله در جمعۀ آخر ماه شعبان
در خطبهای كه رسولخدا صلّیاللهعليهوآلهوسلّم در جمعۀ آخر ماه شعبان قرائت فرمودند مردم را اندرز دادند كه اين ماه (رمضان) ماه پربركت و رحمت است، ماه مغفرت و دعا و اجابت است، ماه نماز، ماه قرائت قرآن، ماه صدقه و صلۀ رحم و ايثار است، ماه ادای فرائض و روزه و انفاق، و بهار آمرزش و تخفيف بر زيردست و رحم بر صغير و احترام و توقير كبير؛ مفصّلاً بياناتی فرمودند. و مفادش آنستكه مؤمن در شهر رمضان نه تنها از آدابی كه فقهاء در كتب عمليّه ذكر میكنند بايد اجتناب ورزد بلكه در اين ماه رحمت بايد با شراشر وجود خود جلب رحمت كند، خشوع و خضوع داشته باشد، هميشه به ذكر خدا اشتغال ورزد، در هر امری كه او را به خدا نزديک كند سبقت گيرد، و از هرچيزی كه او را از خدا دور كند بگريزد، به آنچه خدا امر كرده عمل كند و از آنچه نهی فرموده اجتناب ورزد، از هر چه ديدنش را حرام فرموده چشم ببندد و به هر چه شنيدنش را ممنوع كرده گوش ندهد.
و خلاصه با بيانات خود در اين خطبه آن صراط مستقيمی كه اقصر فاصلۀ بين انسان و خداست را تشريح كردند.
أميرالمؤمنين عليهالسّلام كه اين روايت را بيان میكنند میگويند: در پايان خطبه برخاستم و عرض كردم: يَا رَسُولَاللَهِ! مَا أَفْضَلُ الأعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ ؟ فَقَالَ: يَا أَبَاالْحَسَنِ! أَفْضَلُ الأعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَهِ.
«ای رسول خدا بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ رسول خدا فرمود: ای أبوالحسن! بهترين اعمال در اين ماه اجتناب از گناهان است.»
ثُمَّ بَكَی، فَقُلْتُ: مَا يُبْكِيْكَ يَا رَسُولَاللَهِ؟ فَقَالَ: أَبْكِي لِمَا يُسْتَحَلُّ مِنْكَ فِي هَذَا الشَّهْرِ؛ كَأَنِّي بِكَ وَ أَنْتَ تُصَلِّي لِرَبِّكَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَي الأوَّلِينَ وَ الآخِرِينَ، شَقِيقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ؛ فَضَرَبَكَ ضَرَبَةً عَلَی قَرْنِكَ فَخُضِبَتْ مِنْهَا لِحْيَتُكَ.
«سپس رسول خدا گريه كرد. عرض كردم ای پيامبر خدا علّت گريۀ شما چيست؟ فرمود: گريه میكنم براي آن حادثۀ عظيمی كه در اين ماه بر تو فرود آيد و خون تو را حلال كنند.
مثل اينكه من میبينم كه تو در حال نماز و مناجات با پروردگارت هستی، در اين حال شقیترينِ اوّلين و آخرين، هم دوش و همرديف پیكنندۀ ناقۀ صالح برانگيزد و چنان ضربتی بر مغز سر تو فرود كند كه از آن ضربت محاسنت به خون خضاب شود.»
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَاللَهِ! فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِيني؟ فَقَالَ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِينِكَ.
«عرض كردم: ای پيغمبر خدا؟ آيا در آن حال دين من سالم خواهد بود؟ فرمود ـ كه درود خدا بر او و آلش باد ـ : بلی دين تو سالم خواهد بود.»
ثُمَّ قَالَ: يَا عَلِيُّ! مَنْ قَتَلَكَ فَقَدْ قَتَلَنِي، وَ مَنْ أَبْغَضَكَ فَقَدْ أَبْغَضَنِي؛ لِأنَّكَ مِنِّي كَنَفْسِي، وَ طِينَتُكَ مِنْ طِينَتِي، وَ أَنْتَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي.[1]
«سپس رسول خدا فرمود: ای علیّ! كسی كه تو را بكشد حقّاً مرا كشته است، و كسی كه تو را دشمن دارد حقّاً مرا دشمن داشته است؛ زيرا كه نسبت تو با من مثل جان من است، و سرشت تو از سرشت من است، و تو وصیّ من و جانشين من در امّت من هستی.»
📚 معادشناسی، ج۱، ص۴۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️پاورقی ← «پست بعدی»
🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقیِ «پست قبلی»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اصل اين حديث شريف را صدوق در كتاب «عيون أخبار الرّضا» طبع سنگی، ص192؛ و «أمالی» طبع سنگی، ص57 و 58 با تتمّۀ آن كه ذكر خواهد شد روايت میكند. و در كتاب «وسآئلالشّيعة» ج7، ص227 از «عيون» تا لفظ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَهِ روايت میكند و چون تتمّۀ آن راجع به اعمال مستحبّه و اجتهاد در عبادت نيست لذا حديث را تقطيع نموده است. وليكن سيّد ابن طاووس در اوّل كتاب «إقبال» تمام حديث را از محمّد بن أبیالقاسم طبری در كتاب «بشارة المصطفی لشيعة المرتضی» با إسناد خود از حسن بن علیّ بن فَضّال از حضرت علیّ بن موسی الرّضا از يک يک آباء گرامش تا حضرت أميرالمؤمنين عليهالسّلام روايت میكند. و همچنين شيخ بهاءالدّين عاملی در حديث نهم از كتاب «أربعين» خود از مرحوم صدوق محمّد بن علیّ بن الحسين ابن بابويه قمّی و مرحوم فيض كاشانی در كتاب «وافی» در باب فضل شهر رمضان از كتاب «عرض المجالس» صدوق كه همان «أمالی» است از أحمد بن الحسن القَطّان از أحمد بن محمّد بن سعيد هَمْدانی از ابن فضّال از پدرش از حضرت رضا عليهالسّلام روايت میكند. و تتمّۀ روايت اين است:
إنَّ اللَهَ تَبارَكَ وَ تَعالَی خَلَفَني وَ إيّاكَ، و اصْطَفاني وَ إيّاكَ، فَاخْتارَني لِلنُّبُوَّةِ، وَ اخْتارَكَ لِلإمامَةِ؛ فَمَنْ أنْكَرَ إمامَتَكَ فَقَدْ أنكَرَ نُبُوَّتي. يا عَليُّ! أنْتَ وَصيّي وَ أبو وُلْدي، وَ زَوْجُ ابْنَتي، وَ خَليفَتي عَلَی اُمَّتي في حَياتي وَ بَعْدَ مَوْتي، أمْرُكَ أمْري، وَ نَهْيُكَ نَهْيي. اُقْسِمُ بِالَّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَني خَيْرَ الْبَريَّةِ؛ إنَّكَ لَحُجَّةُ اللَهِ عَلَی خَلْقِهِ، وَ أمينُهُ عَلَی سِرِّهِ، وَ خَليفَتُهُ عَلَی عِبادِهِ ـ انتهی.
و اين تتمّه را در «غاية المرام» محدّث عظيم سيّد هاشم بحرانی در ص29 از ابن بابويه با إسناد خود از أصبغ بن نُباته از أميرالمؤمنين عليهالسّلام، و شيخ قُندوزی حنفی در «ينابيع المودّة» طبع اسلامبول، ص53 از كتاب «مناقب» روايت كردهاند.
🆔 @allame_tehrani
🔸اعتباريّات در صحنۀ زندگی انسان
ورود اعتباريّات در صحنۀ زندگی انسان پيوسته دائرۀ فعّاليّتهای او را در زوايای مختلفۀ زندگی توسعه داده است.
كارهای حقيقی انسان توأم با يک سلسله امور اعتباريّه گشته و امور مصلحتی برای حفظ آبرو و رسيدن به اميال نفسانی و شؤون موهومۀ زندگی و رياست و مرئوسيّت و مالكيّت و مملوكيّت و حبّ جاه و حسّ تفاخر و حبّ تكاثر، موجب شده بنیآدم دست به يک سلسله فعّاليّتهای دامنهدار و وسيعی بزنند.
گرايش تند و شديد به اين امور اعتباری، طبعاً انسان را از عالم معنی و حقيقت دور میكند و آنطور كه بايد و شايد نمیگذارد به مقصودش برسد.
مثلاً شخصی كه برای ادامهٔ زندگی خود احتياج به غذا دارد، اصل غذا كه متكفّل امر حياتی اوست بسيار ساده و راحت بدست میرسد، ولی مشكلاتی عجيب و غريب از امور اعتباريّه او را احاطه میكند؛ میگويد چه غذائی انتخاب كنم كه آبرويم نرود؛ رفيقم مرا در آن حال ببيند از من انتقاد نكند، يا ميهمانی كه به منزل میآيد از من خرده نگيرد. اينها يک رشته امور اعتباريّه است كه با آن امر حقيقی ممزوج شده و بالنّتيجه عمل، شامل هر دو گونه از دستيابی به واقع و لحاظ امر اعتباری میگردد.
و چه بسا هست كه كثرت توارد و تزاحم امور اعتباری به حدّی است كه آن امر واقع را بكلّی از بين میبرد و در كام خود هلاک میكند.
تمام اموری كه در دنيا برای انسان پيش میآيد يا انسان بدانها دست میزند از قبيل خريد و فروش، صلح، هبه، وكالت، اجاره، مزارعه، مساقاة، مضاربه، نكاح، طلاق؛ بر اساس اعتباراتی شديد متورّم میگردد بهطوريكه چه بسا انسان برای حفظ آنها خود را در كام مرگ میكشاند، و آن تورّمهای اعتباری و مصلحتانديشیهای موهوم را با جان عزيز خود معاوضه و مبادله نموده و در شطرنج روزگار به رايگان میبازد.
📚 معادشناسی، ج۱، ص۱۹
🆔 @allame_tehrani
🔸پستترين عوالم، حكومت منطق حسّ است
اين عالم اعتبارات، أسفلُ السّافلين است، يعنی پستترين عوالم از سرحدّ حقيقت و متن واقع. چون انسانی كه در مسير تكاملی خود بايد صد در صد وجودش را با حقائق تطبيق دهد، و در سير بهرهيابی از موادّ حقيقيّۀ عالم و وصول به واقعيّات در نردبان صعود به ترقّيات روزافزون نائل گردد؛ كارش در انحطاط به جائی میرسد كه تمام عمر خود و سرمايۀ وجودی خود را از عقل و علم و حيات و قدرت، صرف گفتگوی داستانهای خيالی و افسانهای زيد و عَمرو میكند و برای آبرو به يک سلسله آرزوهای دراز كه معلوم نيست به آنها میرسد يا نمیرسد، دلبستگی پيدا میكند.
و برای وصول و كاميابی به آن منويّات و آرزوهای خياليّه دست به فعّاليّتهای تند میزند، و بالنّتيجه ميوۀ عمرش نارسيده و با دست تهی و از ثمرات حيات بهرهمند نگشته از دنيا میرود، و با حال انكسار و فتور بدين عمر گذشته مینگرد، حسرت و ندامت سراپای او را فرا میگيرد؛ چون در مقابل عمر ضايع شده و طومار درهمپيچيده و بانگ رحيل چه میتوان كرد؟!
📚 معادشناسی، ج۱، ص۲۰
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 وداع با ماه شعبان
🎙حجتالاسلام استاد میرزامحمدی
⏰ ساعات آخر ماه شعبان را قدر بدانیم...
🤲 اللَّهُمَّ إِنْ لَمْتَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَىٰ مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْه... 😭
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 ما را دارند میبرند به مهمانی...
🤲 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْتَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ.
🎙مرحوم آیةالله حاج آقا مجتبی تهرانی
🆔 @allame_tehrani
💠 سیرهٔ علامه طهرانی در ماه مبارک رمضان
ماه رمضان براى ايشان حال و هواى ديگرى داشت و به شاگردان خود نيز جهت استفاده از نفحات رحمانيّهٔ اين ماه توصيههائى خاصّ مىنمودند، به برخى هم دستوراتى مخصوص اين ماه مىدادند.
فهرست
↓۱- سیرهٔ مرحوم علامه طهرانی در ماه مبارک رمضان
↓۱.۱- بیداری شبهای ماه رمضان
↓۱.۲- قرائت قرآن و ادعیه
↓۱.۳- شبهای قدر
↓۱.۴- شب بدر
↓۱.۵- حفظ سلامتى
↓۱.۶- روزهٔ دختران نوجوان
↓۱.۷- روزهٔ کودکان
↓۱.۸- عید فطر
↓۲- پانویس
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/a/71
📍مشاهدهٔ فایل pdf
(به همراه فهرست تفصیلی):👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/3141
#رمضان #ماه_رمضان
#سیره_علماء #سیره_علامه_طهرانی
🆔 @allame_tehrani
سیرهٔ علامه طهرانی در ماه مبارک رمضان.pdf
2.2M
💠 سیرهٔ علامه طهرانی در ماه رمضان
📚منبع: نورمجرد، ج۲، ص ۳۶۷ تا ۳۷۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌙 روزه و ماه رمضان
🔹مداومت حضرت علامه به روزۀ ماههای رجب و شعبان و رمضان
🔹حکایت سحری خوردن حضرت علامه با مرحوم حدّاد (ت)
🔹توصیههای خاص جهت استفاده از ماه رمضان
🔹در ماه رمضان مانعی ندارد که شبها بیدار و روزها بخوابید
🔹کمکردن از کسب و کار و پرداختن بیشتر به عبادت در این ماه
🔹نمازها و دعاهای سفارش شده در این ماه
🔹عنایت خاص به شب قدر و أعمال آن
🔹شب قدر از منتهای خداوند بر امت به برکت نفس نفیس پیامبر است
🔹تأكيد أكيد بر مراقبهٔ تام در شب قدر
🔹روز قدر نیز در فضیلت همچون شب قدر است
🔹حقیقت شب قدر، نزول حقائق بر قلب امام علیهالسّلام است
🔹مرتبهٔ کامل شهود این حقائق در شب بیست و سوم ماه رمضان است
🔹سفارش به دعا و عبادت جمعی در شب قدر
🔹علاقهٔ بسیار زیاد مرحوم علامه به شب هفدهم ماه مبارک رمضان
🔹تجلی عشق به حضرت امیرالمؤمنین علیهالسّلام در این شب
🔹خلاصهٔ جریان این شب از کتاب امامشناسی
🔹عنایت به حفظ سلامتی و نهی از روزهٔ منجر به بیماری
🔹نباید روزه را بر کودکان تحمیل نمود
🔹زمان وجوب روزه بر دختران بلوغ جسمانی و عادت زنانه است
🔹روایات دال بر زمان وجوب روزه
🔹نحوهٔ تشویق فرزندان به روزهداری
🔹برگزاری مجالس عید فطر با خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📍مشاهده در سایت:👇
🌐 erfanvahekmat.com/a/71
🆔 @allame_tehrani
📜 مجموعهای از آداب، دستورالعملها و سفارشات اولیاء خدا برای ماه مبارک رمضان
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(البقرة:۱۸۳)[۱]
• خطبهٔ شعبانیهٔ پيامبر أکرم صلّىاللّهعليهوآله دربارهٔ ماه مبارک رمضان بـا تـرجـمـهٔ اسـتـاد حجةالاسلاموالمسلمین واسطی.
• فضیلت ماه مبارک رمضان از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• نکاتی دربارهٔ روزه، فواید گرسنگی، آداب افطار و سحری، اسراف و اعتدال، غذای حرام و شبههناک، درجات روزه (روزهٔ عوام، روزهٔ خواص، روزهٔ خواصّ خواص)، اقسام روزهداران از حیث نیّت روزه، شرایط روزهٔ صحیح و... از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• بیان مراقبات ماه رمضان؛ آنچه باید در این ماه انجام داد و آنچه باید از آن پرهیز نمود. از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• دعای روز اول رمضان دعایی که سید ابن طاووس در کتاب إقبال الأعمال از امام صادق علیهالسّلام نقل نموده است.
• دعای سحر دعایی است معروف که با عبارت «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهائِكَ بِأَبْهاهُ وَ كُلُّ بَهائِكَ بَهِيٌّ» آغاز میشود و سید ابن طاووس در کتاب إقبال الأعمال از امام رضا علیهالسّلام نقل نموده که امام محمدباقر علیهالسّلام در سحرهاى ماه مبارک رمضان میخواندند و میفرمودند در این دعا اسم اعظم الهی وجود دارد.
• دعای افتتاح دعایی است که غالب بزرگان شیعه مانند ثقةالاسلام کلینی در کافی و شیخ طوسی در تهذیب الأحکام و... آن را از دومین نائب خاص امام زمان عجّلاللهتعالیفرجهالشریف یعنی جناب ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری برای شبهای ماه مبارک رمضان نقل کرده و برای آن خواص عجیبی ذکر نمودهاند.
• دعای ابوحمزهٔ ثمالی دعایی است معروف که صحابی گرانقدر امام سجاد علیهالسّلام، جناب ابوحمزهٔ ثمالی نقل نموده که حضرت سیدالساجدین در سحرگاهان ماه مبارک رمضان آن را قرائت میفرمودند.
• اعمال شب قدر از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• اعمال شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• اعمال شب آخر ماه رمضان از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• اعمال شب عید فطر از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• اعمال روز عید فطر از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• آداب دعا کردن و شرائط ظاهری و باطنی استجابت دعا از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• آداب قرائت قرآن، معنای تدبر در قرآن و موانع فهم قرآن از کتاب المراقبات آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی.
• سیرهٔ مرحوم علامه طهرانی در ماه مبارک رمضان؛ بخشهایی از جلد دوم کتاب شریف نورمجرد.
• کیفیّت خواب و خوراک مرحوم سید هاشم حدّاد در ماه مبارک رمضان؛ گزارشی از علامه آیتالله سید محمدحسین حسینی طهرانی در کتاب روح مجرد.
• رسالهٔ نور ملکوت روزه؛ مواعظ علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی در رمضان المبارک ۱۳۹۰ هجری قمری در مسجد قائم طهران.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. اى كسانى كه ايمان آوردهايد، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگارى كنيد.
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
🌐 http://erfanvahekmat.com/e/rh
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸چگونگی نیت در عبادات
🔹نکاتی دربارهٔ اخلاص
📍بیان ضرورت توجه به باطن اعمال
💠 بیان آداب امامت جماعت و منبر
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و مهمانی خدا تبریک و تهنیت باد.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🆔 @allame_tehrani
مهمانی خدا.mp3
2.78M
💌 به ضیافت الهی دعوت شدید
🎙توصیههای آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمةاللهعلیه) دربارهٔ ماه مبارک رمضان، همراه با نوای روحبخش حاج منصور ارضی
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رابطهٔ روزه و تقوا
❇️ روزه؛ یکی از پایههای تقوا
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
اللهم رب شهر رمضان.mp3
1.98M
📜 اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ... 😭
🎙استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
💫 آرامش حقیقى فقط در ذکر و یاد خداوند است
آرامش حقیقى جز در سایهٔ ذکر خداوند حاصل نمىشود؛ چرا که فرمود: أَلَا بِذِکْرِ اللَهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.(۱) و هر کس از یاد خداوند إعراض نماید جز پریشانى و افسردگى و کدورت و افکار شیطانیّه و وساوس نفسانیّه و در نتیجه بىبرکتى در مال و علم و فرزند و بىثمر ماندن عمر نصیبى ندارد.
وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِى فَإِنَّ لَهُو مَعِیشَةً ضَنکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى.(۲)
«هر کس از یاد من إعراض کرده و روى گرداند، (در دنیا و نیز در برزخ) زندگانى و عیشى سخت و همراه با تنگى و مشقّت خواهد داشت و او را در قیامت کور محشور مىنمائیم.»
📚 نورمجرد، ج۲، ص۶۰۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- ذیل آیهٔ ۲۸، از سورهٔ ۱۳: الرّعد.
۲- آیهٔ ۱۲۴، از سورهٔ ۲۰: طه.
🆔 @allame_tehrani
💫 هدايت خداوند كسانی را كه صميمانه و قلباً خواهان هدايتاند
اگر کسى واقعاً از روى صدق و صفا قدم در راه نهد و از صمیم دل هدایت خود را از خداى خود طلب نماید، موفّق به هدایت خواهد شد؛ اگرچه در امر توحید نیز شکّ داشته باشد.
📚 رسالهٔ لبّاللّباب، ص۹۲
💬 داستان خیرِمَقدم سیدالشهداء
(علیهالسلام) به جوان فرنگیمآب
🆔 @allame_tehrani
💫 توحید و محبّت خداوند کلید حلّ هر مشکلی است
همواره در منزل و در طىّ مسیر و مواقع مختلف، معارف و أخلاق إلهى را براى ما شرح میدادند و مواضع خطر و خطا را گوشزد مىنمودند و در سایهٔ سیرهٔ عملى و صحبتها و مواعظى که میفرمودند این معنى در منزل براى ما بدیهى شده بود که: مَبلَغ علم انسان نباید در دنیا خلاصه شود، هدف خلقت آدمى معرفة الله است و همه چیز در عالم در دست قدرت و مشیّت الهى است و کسى غیر از وى أصالتى ندارد و باید با تمام توان کمر همّت بست و با إعراض از زخارف دنیوى به سوى حضرت حقّ حرکت نمود و همه چیز را در مسیر وى قرار داد.
و چون این معنى در دل و جان أهل منزل متمکّن مىشد همهٔ مشکلات زندگى آسان شده و اعتنائى به کم و زیاد آن نمىکردند و مىتوانستند در عمل با آن مشکلات همراهى کنند و خصوصیّات اخلاقى و صفات روحى نیز به تدریج درمان مىگشت؛ چراکه توحید و محبّت خداوند کلید حلّ هر مشکل و درمان هر دردى است و به فرمایش مبارک حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام: التَّوْحیدُ حَیَوٰةُ النَّفْسِ.(۱) و حُبُّ اللهِ نارٌ لاتَمُرُّ عَلَى شَىْءٍ إلّا احْتَرَقَ.(۲)
📚 نورمجرد، ج۲، ص۵۸۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- غررالحکم، ص۳۷، ح۵۹۳.
۲- مصباحالشریعة، باب ۹۲، ص۱۹۲ و۱۹۳. «محبت خداوند آتشی است که بر چیزی نمیگذرد مگر اینکه آن را میسوزاند.»
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 خودت را پیدا کن
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 آیین رستگاری، ص۷۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔉 فایل صوتی سخنرانی (کامل)
📝 فایل مکتوب سخنرانی (PDF)
🆔 @allame_tehrani
🔹در ماه رمضان مانعی ندارد که شبها بیدار باشید و روزها بخوابید
🔸کم کردن از کسب و کار و پرداختن بیشتر به عبادت در این ماه
شبهاى ماه رمضان اگر کوتاه بود اصلاً نمىخوابیدند و اگر بلند بود نیز نسبت به بقیّهٔ سال کمتر استراحت مىنمودند.
در طول سال میفرمودند: شب را خداوند براى سکونت و آرامش قرار داده است؛ فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَکَناً (۱) وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ «۱» اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً (۲) مؤمن باید طبق سنّت حضرت رسول اکرم و ائمّهٔ طاهرین علیهمالسّلام اوّل شب به استراحت بپردازد و برنامهها و امور خود را براى روز قرار دهد، مگر شبهاى خاصّى که احیاء آنها در سنّت وارد شده است.
ولى در ماه رمضان میفرمودند: این ماه ماه عبادت است و مانعى ندارد که تمام شب را بیدار باشید و روز را استراحت کنید...
میفرمودند: در ماه رمضان از کسب و کار کم کنید تا بیشتر به عبادات و دستورات وارده بپردازید. به خواندن هزار رکعت نماز در شبهاى ماه رمضان و قرائت لاأقلّ یک جزء قرآن در روز بسیار سفارش مىکردند. و به طلّاب از شاگردانشان فرموده بودند هر ماه رمضان یک جزء از قرآن را به ترتیب از آخر قرآن کریم حفظ نمایند...
📚 نورمجرد، ج۲، ص۳۶۸
ــــــــــــــــــــــــ
۱- آیهٔ ۹۶، از سورهٔ ۶: الأنعام؛ «خداوند شکافندهٔ صبح است و شب را آرامش قرار داده است.»
۲- آیهٔ ۶۱، از سورهٔ ۴۰: غافر؛ «الله تعالی است که برای شما شب را قرار داد تا در آن آرامش یابید و روز را روشنیبخش قرار داد.»
🆔 @allame_tehrani
🔸نگهداری چشم برای حصول ملکهٔ تقوی
اولین أمری که روزهدار برای حصول ملکهٔ تقوی از روزهاش باید رعایت کند؛ چشم پوشیدن و نگهداری آن از رها شدن آن بسوی هر چه مذموم و مکروه است. چون چشم که بیفتد به امر مذمومی، بدنبال او دل حرکت میکند و در آن افق گناه میایستد؛ پس برای نگاهداری دل باید چشم را از محرّمات نگهداری نمود. حضرت رسولالله فرمودند:
النَّظِرَةُ سَهمٌ مَسمُومٌ مِن سِهامِ إبلِیسَ، فَمَن تَرَکَها خَوفاً مِنَ اللهِ أعطاهُ إیماناً یَجِدُ حَلاوَتَهُ فِی قَلبِه.(۱)
[نگاه کردن تیری است مسموم از تیرهای شیطان، پس کسی که آن را ترک گوید بجهت ترس از خدا، پروردگار ایمانی به او عطاء مینماید که شیرینی و لذّتش را در قلب خود احساس میکند.]
شاید معنی شعر مرحوم باباطاهر (ره) که میفرماید:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
که هر چه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
این باشد که با کفّ نفس و دندان به روی جگر گذاردن، راه شهوات و لذائذ محرّمه را بر خود میبندم تا مرغ دل من به دنبال دانه از راه شبکه و دام دیده در تلۀ گناه نیفتد و گرفتار نشود.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 أنوارالملکوت، ج1، ص76
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- بحارالأنوار، ج١٠١، ص٣٨؛ مستدرکالوسائل، ج١٤، ص٢٦٨ با اندکی اختلاف.
🆔 @allame_tehrani
من آمدم ای خدا.mp3
3.22M
😭 مناجات زیبای «من آمدم ای خدا»
🎙مرحوم محمدعلی کریمخانی
#دعا #مناجات
#رمضان #ماه_رمضان
🆔 @allame_tehrani