eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
27_AbuHamzeh_Allameh_05.mp3
30.52M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان.pdf
3.63M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
🔰ميزان جزا و پاداش اعمال تمام موجودات، ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3395 🆔 @allame_tehrani
🔰ظاهر و باطن اعمال ... تمام موجودات همانطور كه سابقاً اشاره شد ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها، مثلاً نمازى را كه شخص مى‏خواند از نقطه نظر ظاهر ممكن است تمام خصوصيات آداب واجبه و مستحبه از وضو، و طهارت، و قيام، و استقبال و سجده، و انگشتر عقيق، و عطر، و مسواك، و لباس سفيد، و عمامه، و غيرها همه در او رعايت ‏شود ولى گاهى نيت، همان تقرب به سوى خدا بوده و گاهى منظور خودنمائى و ريا باشد، گرچه در هر دو صورت ظاهر نماز تفاوتى ندارد، ولى جان و حقيقت او كه عبارت از انگيزه و داعى نمازگزار است روح اين نماز را در دو بعد متفاوت قرار داده است: يكى تقرب به خدا، و ديگرى تقرب به هواى نفس، در صورت اول نماز، انسان را به خدا نزديک مى‏كند، و در صورت دوم دور مى‏گرداند، در صورت اول به بهشت مى‏برد، و در صورت دوم به دوزخ. روزه و جهاد، و زكوٰة، و حج، و امر به معروف، و نهى از منكر، و قرائت قرآن، و عيادت مريض، و ساير اعمالى كه ظاهر آن ستوده است همه داراى اين ملكوت و حقيقت هستند، و به مقدار شدت و ضعف نيت ‏بجاى‌آورندهٔ آنها، قدرت ايصال آنها به خدا تفاوت مى‏كند، به شدت و ضعف متغير مى‏گردد، و اگر نيت غير خدا باشد، نه تنها انسان را نزديک نمى‏كند، بلكه دور مى‏گرداند. معاصى و گناهان نيز داراى جان و روحى هستند كه اختلافات شدت و ضعف، كيفر بر اساس شدت و ضعف داعى شخص گناهكار بر معصيت است، و احياناً ممكن است كسى صورت گناه انجام دهد، ولى از روى عمد نباشد، بلكه از روى خطا باشد در اين صورت آن فعل عنوان عصيان نداشته و دوركننده نخواهد بود. در عالم حس و شهادت يعنى عالمى كه ما با حواس ظاهر بدان ارتباط پيدا مى‏كنيم، كه منظور همين عالم است، ملكوت و واقعيت اعمال مخفى است، و آنچه ظاهر و مشهود است همان پيكره و كالبد فعل است، و لذا از نقطه‏ نظر ظاهر معيار بزرگى و كوچكى اعمال در نظر گرفتاران در چاه طبيعت همان بزرگى و كوچكى عمل است، نماز خواندن فراوان، روزه گرفتن بسيار، تظاهر به ورع و تقوى نمودن، حالت‏ خضوع و فروتنى به خود بستن، نرم و آرام‏ سخن گفتن بسيار مطلوب، و غير آن نامطلوب، ولى در عوالم معنى و ملكوت مطلب كاملاً به عكس خواهد بود، در آنجا ظاهر اعمال از نقطه نظر بزرگى و كوچكى ابداً مورد نظر نيست. آنچه معيار و ميزان مطلوبيت و مرغوبيت است همان نيت و اخلاص و روحى است كه عمل دارا بوده است، در آنجا ظاهر اعمال مختفى و ملكوت و باطن اعمال ظهور دارد، در اينجا ظاهر معلوم و باطن مخفى مى‏باشد مانند عالم خواب و عالم بيدارى. در عالم بيدارى آنچه مشهود است و محسوس، به كلى در عالم خواب از بين مى‏رود، و شخص كه سر بر بستر خواب مى‏گذارد تمام ظهورات و آثار عالم بيدارى و خصوصيات و كيفيات اين عالم را به كلى محو و نابود مى‏بيند، مثل آن كه اصلاً در تمام مدت عمرش چنين عالمى را نديده است، و چون بيدار مى‏شود، و اين عالم، خود را بر او عرضه مى‏كند تمام خصوصيات عالم خواب را اعتبارى پنداشته، و مثل آن كه اصلاً در آن عالم نرفته است. تا هنگامى كه انسان به عالم ملكوت راه پيدا نكرده است غير از مظاهر اين عالم طبيعت و كالبد و پيكرهٔ ظاهر اعمال چيزى ادراک نمى‏كند، ولى چون به واسطهٔ مرگ طبيعى يا غير آن اتصال با عوالم ملكوت پيدا مى‏كند، در آنوقت حقيقت و واقعيت‌هاى اعمال بر او طلوع نموده، و سر و كارش ديگر با آنها خواهد بود، عالم شهادت دستخوش نسيان واقع شده و ظهورات نيت‌ها و واقعيت‌ها يک عالم نوين را با هزاران برابر آثارى قوی‌تر از عالم حس بر انسان عرضه مى‏دارند. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 🆔 @allame_tehrani
💎 بايد چشم را از ديدن غير پاک كرد 💫 پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز ... بالجمله باید چشم را از دیدن غیر لیلى پاک كرد و گوش را از طنین و آواى جز او شستشو داد تا وى اذن نظاره به چهره و استماع سخنانش را بدهد. خدایا چه كار باید كرد؟! راه چاره كدام است؟! بالجمله و محصّل كلام امیدى و روزنه‌اى یافت مى‌شود یا باید مأیوس بود؟! زنان قبیلهٔ لیلى مى‌گویند: آقاجان! برو چشمت را تطهیر كن! گوشت را پاک كن! تطهیر چشم به گریه است در شبهاى تار از فراق محبوب ازل و ابد؛ و تطهیر گوش به نگهدارى آن است از شنیدن سخنان تفرقه‌انگیز كه معشوق و محبوب را خوشایند نمى‌باشد. پاک كردن چشم‌ عَنْ کلِّ ما لایحِلُّ اللهُ النَّظَر إلَیهِ‌ و پاک كردن گوش‌ عَنْ کلِّ ما لایحِلُّ اللهُ الاسْتِماعَ إلَیهِ. (به هر چه خدا حلال نمى‌داند نگاه مكن، و به هر چه خدا حلال نمى‌داند گوش فرا مدار!) مگر در اخبار نداریم كه خداوند علىّ اعلى هیچ چشمى را بیشتر از چشم گریان دوست ندارد، و در روز قیامت همهٔ چشمها گریانند مگر آن چشمى كه از عذاب خدا در نیمه‌هاى شب گریان باشد؟ این گریه براى چیست؟ براى نظره‌ها و نگاه‌هائى كه بغیر خدا افتاده است. براى شستشوى جرمها و كثافاتى مى‌باشد كه چشم بصر و چشم بصیرت را فراگرفته و نظر به لیلى بدون آن تطهیر و لاى‌روبى و شستشو امكان‌پذیر نمى‌باشد. پس شستشو، راه است و طریق به مقصد. 📚 الله‌شناسی، ج۱، ص۱۵۳ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (8) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۷ 🔹حکایت بهلول و هارون 🔹د
۰۰۹ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.43M
🎧 ؟ (9) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۳ 🔹سلوک سخت‌ترین و آسان‌ترین کار 🔹اهمیت مطالعه و دقت در رسالهٔ لب‌اللباب 🔹معنای "همت بلند" و اهمیت آن برای سالک 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 فرازی از زیارت‌نامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰روایتی در باب پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم محمّد بن یحیی عطّار از یکی از اهالی ری این‌گونه نقل کرده که: خدمت امام هادی (علیه‌السلام) رسیدم. ایشان فرمودند: کجا بودی؟ گفتم: حسین بن علی (علیه‌السلام) را زیارت کردم. امام هادی (علیه‌السلام) فرمودند: أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِالْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیه‌السلام بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (علیه‌السلام) را زیارت کرده باشد. 📚 ثواب‌الأعمال و عقاب‌الأعمال، ص۹۹ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏴 وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام تسلیت باد. 💫 ثواب زيارت حضرت عبدالعظيم 📑 مقاله‌ای کوتاه دربارهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام 📄 عظمت علمی و معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ▪️حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام 📃 رشد در سایه‌ی عبدالعظیم علیه‌السلام 📖 فضیلت و کیفیت زیارت حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) در شهر ری (مفاتیح‌الجنان) 🎙صوت زیارتنامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) با صدای حاج مهدی صدقی + متن + مطالب دیگر 📜 زیارت‌نامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام با ترجمه و دانلود صوت و متن با صدای استاد سماواتی و مداحان منتخب دیگر - گلزار نور 🏴 حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) _ سایت رهبری 📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇 eitaa.com/ezdevaje_elahi/2786 🆔 @allame_tehrani
💫 منزلت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) برآورده‌ شدن‌ حاجات‌، اختصاصی به‌ عتبۀ مباركۀ حضرت‌ ثامن‌‌الائمّه‌ عليه‌السّلام‌ ندارد؛ در همۀ أعتاب‌ مباركه‌ مطلب‌ از همين‌ قرار است‌. ما در زمان‌ حيات‌ خود بقدری از اين‌ بزرگواران‌ هر كدام‌ كه‌ باشند كرامتها شنيده‌ايم‌ كه‌ از حصر خارج‌ است‌. حتّی خود حقير كه‌ منزلمان‌ در طهران‌ بود، و بسيار به‌ زيارت‌ امامزاده‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ سلامُ‌الله‌‌عليه‌ مشرّف‌ می‌شديم‌، من‌ تا به‌ حال‌ ياد ندارم‌ دعائی در آن‌ محلّ مبارک كرده‌ باشم‌ و برآورده‌ نشده‌ باشد. حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام نور طهران است و کسی که به طهران برود و ایشان را زیارت نکند، جفا کرده است. مردم طهران زیر سایۀ حضرت عبدالعظیم و امام‌زاده حمزه زندگی می‌کنند. حضرت استاد فقید مرحوم حاج سیّد هاشم موسوى در مدّت درنگشان در طهران چندین بار به زیارت حضرت عبدالعظیم سلامُ‌الله‌علیه مشرف شدند.‏ ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص۲۷۰ 🆔 @allame_tehrani
🕌 اهمیت زیارت نسبت به حضرت عبدالعظیم حسنى سلام‌الله‌علیه نیز ترغیب و تأکید فراوانى داشتند و از کرامت و بزرگوارى ایشان حکایاتى را بیان مى‌نمودند. و نیز نسبت به امام‌زاده حمزه بسیار عنایت داشتند (۱) و به ساکنین شهررى و طهران سفارش مى‌نمودند که بر زیارت آن دو بزرگوار مداومت داشته باشند و به بهانهٔ دورى راه و اشتغالات، خود را از این فیض عظیم محروم ننمایند. خودشان هر وقت به طهران تشریف مى‌بردند حتماً به زیارت حضرت عبدالعظیم مى‌رفتند و سپس نزد ضریح امام‌زاده حمزه رفته و زیارت مى‌نمودند و پس از خواندن نماز بیرون مى‌آمدند و در صحن مطهّر در مقابل امام‌زاده طاهر (که ایشان هم امام‌زاده‌اى منوّر هستند) مى‌ایستادند و سلام داده و فاتحه‌اى قرائت می‌کردند. و گاهى بر سر قبر مرحوم طیّب نیز رفته و فاتحه‌اى مى‌خواندند.(۲) 📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۴۲۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- ... علّامه والد نسبت به ایشان عنایت داشته و می‌فرمودند مردم طهران زیر سایهٔ حضرت عبدالعظیم و امام‌زاده حمزه زندگی می‌کنند. ۲- مرحوم علّامه والد در کتاب وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۲۱۳ تا ۲۱۷ و امام شناسی، ج۱۸، ص۲۳۱ به مختصری از شرح حال وی اشاره فرموده‌اند. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 سیّدالکریم | حکایت کرامتی از حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) پينه‌دوزی بود سر كوچۀ حمّام‌وزير كه‌ منزل‌ ما در آنجا بود، و ما كفشهای خود را برای پينه‌ و وصله‌ به‌ او می‌داديم‌. يک روز با حالت‌ گريه‌ به‌ منزل‌ آمد و اين‌ قضيّه‌ را برای پدرم‌ كه‌ عالم‌ محلّه‌ بود تعريف‌ كرد، و من‌ صغير بودم‌ و خوب‌ به‌ خاطر دارم‌. می‌گفت‌: ما كفش‌دوزها عادتمان‌ بر اينست‌ كه‌ چون‌ بخواهيم‌ ميخ‌هائی را به‌ كفش‌ بزنيم‌، يک مشت‌ از آن را در دهان‌ خود می‌ريزيم‌، سپس‌ يكی يكی درمی‌آوريم‌ و به‌ كفش‌ می‌كوبيم‌.‌ من‌ يک مشت‌ ميخ‌ سياه‌‌بنفش‌ (كه‌ معروف‌ است‌ و بلند و نوک‌تيز است‌) در دهان‌ خود ريختم‌ تا به‌ كفش‌ بزنم‌. ناگهان‌ كسی آمد و مشغول‌ گفتار شد و من‌ غفلت‌ كردم‌ و آنها را بلعيدم‌. در آنگاه‌ مرگ‌ را در برابر چشمانم‌ مشاهده‌ كردم‌ كه‌ اينک است‌ كه‌ معده‌ و رودۀ من‌ پاره‌پاره‌ شود. بدون‌ معطّلی در دكّان‌ را بستم‌ و به‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ عليه‌السّلام‌ رفتم‌، و خود را به‌ ضريح‌ چسباندم‌ و گفتم‌: يا سَيِّدَ الْكَريم‌! تو می‌دانی كه‌ من‌ عائلۀ سنگين‌ دارم‌، فقط‌ شفای خود را از تو می‌خواهم‌. حالم‌ بسيار منقلب‌ بود. چون‌ از حرم‌ بيرون‌ آمدم‌، وسط‌ صحن‌ كنار حوض‌ نشستم‌. ناگهان‌ حال‌ قِی و استفراغی به‌ من‌ دست‌ داد، چون‌ قی كردم‌ ديدم‌ همۀ آن‌ ميخ‌ها در آن‌ است‌. 📚 روح مجرد، ص۲۷۰ 🆔 @allame_tehrani
مداحی آنلاین - روضه حضرت حمزه - میرداماد.mp3
5.75M
🏴 روضه ▪️نور چشم پیمبری حمزه ▪️چقدر مثل حیدری حمزه 🎙حاج سید مهدی میرداماد 🆔 @allame_tehrani
YEKNET.IR - vahed- hafteghi - 1400.03.06 - mojtaba ramezani.mp3
4.21M
▪️دلم محزون داغی از قدیم است ▪️عزای حمزه و عبدالعظیم است 🎙کربلایی مجتبی رمضانی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حکمت سکوت 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 ارزش سکوت بر احوال آنکس بباید گریست که دخلش بود نوزده خرج بیست... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
💎 سـکـوت صمت و خاموشى مايهٔ صفا و آرامش ضمير سالک می‌گردد و در اين هنگام است كه می‌تواند در آثار صنع و أسماء و صفات حضرت پروردگار به تفكّر بپردازد تا درهاى حكمت و علوم كلّيّهٔ إلهيّه بر قلب او باز شود، به خلاف تكلّم غيرضرورى كه علاوه بر اينكه سالک را از رشد و تكامل محروم و مجاهدت‌هاى او را تضعيف می‌كند، چه‌بسا موجب سلب طهارت و تقوى و ابتلاء به آفات زبان مى‌شود. فهرست ↓۱- صمت، از اركان خمسهٔ سلوک إلى اللـه ↓۲- روايت مصباح‌الشّريعة در فضيلت و آثار صمت ↓۳- آثار صمت ↓۴- سكوت اولياء خدا، فكر و تأمّل است ↓۵- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/samt_va_sokut ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 نورمجرد، ج۱، ص ۶۴۹ تا ۶۶۵ 🆔 @allame_tehrani
🔸معنای مراقبه🔸 یک روز از حضرت علامه طباطبایی سؤال کردم که فلان عمل در چه صورت مؤثر است یا چگونه مؤثر است؟ ایشان فرمودند: با مراقبه! مراقبه! بعد خودشان تفسیر کردند که می‌دانید مراقبه معنایش چیست؟ مراقبه معنایش این است که: صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکری به دوام ناتمامان جهان را کند این پنج تمام ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📹 مشاهدهٔ فایل صوتی-تصویری:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1634 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔑 مراقبهٔ تام؛ کلید رشد و پیشرفت ✅ مراقبه؛ غیرت بر انجام ظرائف و دقائق 🆔 @allame_tehrani
🔸دخل و خرج سالک 🔰نتیجهٔ معاشرت بى‏حساب و كتاب، ازدست‏دادن سرمايهٔ سالک است همیشه مى‌فرمودند: این أفرادى که در روز این قدر خرج مى‌کنند، مگر در شب چقدر خزینه مى‌نمایند؟! دخل و خرج معنوى سالک باید با هم بخواند؛ شب براى تهجّد بیدار شود، بین‌الطّلوعین به قرائت قرآن و أذکار خود بپردازد و از حضرت پروردگار نور بگیرد، تا روز که براى تحصیل، کسب یا تجارت پا به عالم کثرت مى‌گذارد از سرمایه نخورد، بلکه دسترنج مجاهدات خود را در ارتباط با أهل کثرت با اقتصاد و میانه‌روى خرج کند. سالکى که ارتباط و معاشرت او بى‌حساب و کتاب است مانند گوشت قربانى است؛ هر کسى تکّه‌اى از او می‌کند و مى‌برد و نهایةً براى خود چیزى باقى نمانده، مفلس و بیچاره مى‌شود. مى‌فرمودند: از خدا بگیر، بعد خرج کن! أمّا اگر از خدا نگرفتى و مراقبه نداشتى و شب براى تهجّد برنخواستى، متضرّر مى‌شوى. انسان از خودش چیزى ندارد و آنچه هست از ربّ است و اگر کسب نکند از مایه مى‌خورد و همه خرج شده و تمام می‌گردد. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۶۴۶ 🆔 @allame_tehrani
🔰شرایط لازم سلوک 💎 شرط سيزدهم: صمت و آن بر دو قسم است: سكوت عامّ و مضاف، و سكوت خاصّ و مطلق. سكوت عامّ و مضاف عبارت است از حفظ لسان از تكلّم به قدر زائد بر ضرورت با مردمان. بلكه سالک بايد اكتفا كند به قدر ضرورت و به أقلّ ما يمكن، و اين صمت در همهٔ دوران سلوک در تمام اوقات لازم است بلكه مى‏توان گفت مطلقاً ممدوح است. و اشاره به همين صمت است قوله عليه‌السّلام: «إنّ شيعتنا الخُرس».(1) و نيز آنچه در «مصباح‌الشريعة» از حضرت صادق عليه‌السّلام نقل شده است كه: الصّمت شعار المحبّين، و فيه رضا الرّبّ، و هو من اخلاق الأنبياء و شعار الأصفياء.(2) و در حديث بزنطى است از حضرت رضا عليه‌السّلام: الصّمت باب من ابواب الحكمة، و إنّه دليل على كلّ خير.(3) قسم دوّم، كه سكوت خاصّ و مطلق است عبارت است از: حفظ لسان از تكلّم با ناس در حين اشتغال به اذكار حصريّهٔ كلاميّه، و در غير آن غير مستحسن است. 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص۱۲۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- شيعيان ما زبانشان بسته است. ۲- سكوت شعار محبّان است، و خشنودى خدا در آن است، و آن از اخلاق پيامبران و شعار برگزيدگان است. ۳- سكوت درى از درهاى حكمت است، و رهنماى به هر خيرى است. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (9) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۳ 🔹سلوک سخت‌ترین و آسان‌ت
۰۱۰ چگونه سلوک کنیم ؟.mp3
3.43M
🎧 ؟ (10) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۵ 🔹اطلاع از امور غیبی حدش تا دم مرگ است 🔹اسلام آوردن مرتاض به دست امام صادق علیه‌السلام 🔹آنچه در عالم توحید به فرد عنایت بشود ارزش دارد 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 فقط برای خدا 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
🔹فعل‌ ولیّ‌خدا عين‌ حقّ است‌ فعل‌ امام‌ عين‌ حق‌ است‌، در كمال‌ صحّت‌ و راستی و درستی می‌باشد چه‌ بفهميم‌ يا نفهميم‌. ما بايد برای امام شناسی و معرفت‌ به‌ خصوصيّات‌ مراحل‌ سير و سلوک امام‌ برويم‌ و با نهايت‌ كنجكاوی، حقيقت‌ و عقيده‌ و صفات‌ نفسيّه‌ و افعال‌ خارجيّۀ وی را بسنجيم‌، و او را كَمَا كَانَ و حَيْثُ مَا كَانَ اسوه‌ و الگوی خود در جميع‌ شئون‌ قرار دهيم‌، نه‌ آنكه‌ در تصوّر و خاطرۀ خود امامی درست‌ كنيم‌ و سپس‌ آن‌ را تحميل‌ بر امام‌ موجود در خارج‌ بنمائيم‌. آن‌ دويّمی امام‌ خارجی و واقعی نمی‌باشد. امامی است‌ پنداری و تخيّلی و وَهْمی. آنگاه‌ اگر از او تبعيّت‌ كنيم‌، از امام‌ حقيقی پيروی نكرده‌ايم‌، بلكه‌ از امام‌ تصوّری خودمان‌، و در حقيقت‌ از خودمان‌ تبعيّت‌ نموده‌ايم‌، و چه‌ بسا عمری را به‌ نام‌ امامت‌ و ولايت‌ سپری نموده‌ باشيم‌، و فی‌الواقع‌ از نفس‌ خود تجاوز ننموده‌ و تبعيّت‌ از غير آن‌ نكرده‌ باشيم‌. در اين‌ صورت‌ عمری نفس‌پرست‌ بوده‌ايم‌، نه‌ خداپرست‌، و نه‌ پيرو و تابع‌ امامی كه‌ خداوند برای ارشاد و هدايت‌ ما به‌ ما نشان‌ داده‌ است‌. 📚 امام‌شناسی، ج۱۵، ص۲۹۰ 🆔 @allame_tehrani
🔸افرادى كه در غيبت امام زندگى مى‏كنند... افرادى كه در غيبت امام زندگى مى‏كنند از اكثر فضائل و فواضل بدون ترديد محروم‏اند و براى آنكه از موت جاهلى رهائى يابند بايد مقدمات ظهور را فراهم كنند و با عمل به دستورات قرآن و مجاهده در راه خدا و ايتلاف دلها زمينه را براى ظهورش آماده نمايند، چون علت غيبت نقص و فتور در مردم است و عدم استعداد آنان، نه نقص در آن حضرت. اگر اين نقص رو به كاهش رود و دلها كم كم قوت گيرد و تعليمات قرآنى صحيحاً بر دلها بنشيند ظهور آن حضرت حتمى خواهد شد. كما آنكه در نامه‏اى كه آن حضرت به شيخ مفيد رضوان‌الله‌عليه نوشته‏اند متذكر اين حقيقت مى‏گردند كه: و لو أنَّ أشياعَنا - وفّقهمُ اللهُ لطاعتِه - على اجتماعٍ مِنَ القلوبِ في الوفاءِ بالعهدِ عليهم لما تأخّر عنهمُ اليُمْنُ بلقائِنا[1]. «اگر شيعيان و پيروان ما - كه خداوند توفيق دهد آنها را به اطاعت خود - بر اتحاد آراء و افكار به وفاى عهدى كه با آنان شده است يكدله اتفاق كنند، هر آينه يمن تشرف آنها به ديدار و ملاقات ما به تأخير نمى‏افتاد». بنابراين معلوم مى‏شود علت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتحاد دلهاست بر وفاى به عهدى كه با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلكه از جميع امت. و تمام محروميت‏ها از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنتيجه غيبت آن حضرت است. 📚 امام‌شناسی، ج۳، ص۳۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «احتجاج‏» شيخ طبرسى، ج2، ص325. 🆔 @allame_tehrani