eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸معنای مراقبه🔸 یک روز از حضرت علامه طباطبایی سؤال کردم که فلان عمل در چه صورت مؤثر است یا چگونه مؤثر است؟ ایشان فرمودند: با مراقبه! مراقبه! بعد خودشان تفسیر کردند که می‌دانید مراقبه معنایش چیست؟ مراقبه معنایش این است که: صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکری به دوام ناتمامان جهان را کند این پنج تمام ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📹 مشاهدهٔ فایل صوتی-تصویری:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1634 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔑 مراقبهٔ تام؛ کلید رشد و پیشرفت ✅ مراقبه؛ غیرت بر انجام ظرائف و دقائق 🆔 @allame_tehrani
🔸دخل و خرج سالک 🔰نتیجهٔ معاشرت بى‏حساب و كتاب، ازدست‏دادن سرمايهٔ سالک است همیشه مى‌فرمودند: این أفرادى که در روز این قدر خرج مى‌کنند، مگر در شب چقدر خزینه مى‌نمایند؟! دخل و خرج معنوى سالک باید با هم بخواند؛ شب براى تهجّد بیدار شود، بین‌الطّلوعین به قرائت قرآن و أذکار خود بپردازد و از حضرت پروردگار نور بگیرد، تا روز که براى تحصیل، کسب یا تجارت پا به عالم کثرت مى‌گذارد از سرمایه نخورد، بلکه دسترنج مجاهدات خود را در ارتباط با أهل کثرت با اقتصاد و میانه‌روى خرج کند. سالکى که ارتباط و معاشرت او بى‌حساب و کتاب است مانند گوشت قربانى است؛ هر کسى تکّه‌اى از او می‌کند و مى‌برد و نهایةً براى خود چیزى باقى نمانده، مفلس و بیچاره مى‌شود. مى‌فرمودند: از خدا بگیر، بعد خرج کن! أمّا اگر از خدا نگرفتى و مراقبه نداشتى و شب براى تهجّد برنخواستى، متضرّر مى‌شوى. انسان از خودش چیزى ندارد و آنچه هست از ربّ است و اگر کسب نکند از مایه مى‌خورد و همه خرج شده و تمام می‌گردد. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۶۴۶ 🆔 @allame_tehrani
🔰شرایط لازم سلوک 💎 شرط سيزدهم: صمت و آن بر دو قسم است: سكوت عامّ و مضاف، و سكوت خاصّ و مطلق. سكوت عامّ و مضاف عبارت است از حفظ لسان از تكلّم به قدر زائد بر ضرورت با مردمان. بلكه سالک بايد اكتفا كند به قدر ضرورت و به أقلّ ما يمكن، و اين صمت در همهٔ دوران سلوک در تمام اوقات لازم است بلكه مى‏توان گفت مطلقاً ممدوح است. و اشاره به همين صمت است قوله عليه‌السّلام: «إنّ شيعتنا الخُرس».(1) و نيز آنچه در «مصباح‌الشريعة» از حضرت صادق عليه‌السّلام نقل شده است كه: الصّمت شعار المحبّين، و فيه رضا الرّبّ، و هو من اخلاق الأنبياء و شعار الأصفياء.(2) و در حديث بزنطى است از حضرت رضا عليه‌السّلام: الصّمت باب من ابواب الحكمة، و إنّه دليل على كلّ خير.(3) قسم دوّم، كه سكوت خاصّ و مطلق است عبارت است از: حفظ لسان از تكلّم با ناس در حين اشتغال به اذكار حصريّهٔ كلاميّه، و در غير آن غير مستحسن است. 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص۱۲۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- شيعيان ما زبانشان بسته است. ۲- سكوت شعار محبّان است، و خشنودى خدا در آن است، و آن از اخلاق پيامبران و شعار برگزيدگان است. ۳- سكوت درى از درهاى حكمت است، و رهنماى به هر خيرى است. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (9) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۳ 🔹سلوک سخت‌ترین و آسان‌ت
۰۱۰ چگونه سلوک کنیم ؟.mp3
3.43M
🎧 ؟ (10) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۵ 🔹اطلاع از امور غیبی حدش تا دم مرگ است 🔹اسلام آوردن مرتاض به دست امام صادق علیه‌السلام 🔹آنچه در عالم توحید به فرد عنایت بشود ارزش دارد 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 فقط برای خدا 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
🔹فعل‌ ولیّ‌خدا عين‌ حقّ است‌ فعل‌ امام‌ عين‌ حق‌ است‌، در كمال‌ صحّت‌ و راستی و درستی می‌باشد چه‌ بفهميم‌ يا نفهميم‌. ما بايد برای امام شناسی و معرفت‌ به‌ خصوصيّات‌ مراحل‌ سير و سلوک امام‌ برويم‌ و با نهايت‌ كنجكاوی، حقيقت‌ و عقيده‌ و صفات‌ نفسيّه‌ و افعال‌ خارجيّۀ وی را بسنجيم‌، و او را كَمَا كَانَ و حَيْثُ مَا كَانَ اسوه‌ و الگوی خود در جميع‌ شئون‌ قرار دهيم‌، نه‌ آنكه‌ در تصوّر و خاطرۀ خود امامی درست‌ كنيم‌ و سپس‌ آن‌ را تحميل‌ بر امام‌ موجود در خارج‌ بنمائيم‌. آن‌ دويّمی امام‌ خارجی و واقعی نمی‌باشد. امامی است‌ پنداری و تخيّلی و وَهْمی. آنگاه‌ اگر از او تبعيّت‌ كنيم‌، از امام‌ حقيقی پيروی نكرده‌ايم‌، بلكه‌ از امام‌ تصوّری خودمان‌، و در حقيقت‌ از خودمان‌ تبعيّت‌ نموده‌ايم‌، و چه‌ بسا عمری را به‌ نام‌ امامت‌ و ولايت‌ سپری نموده‌ باشيم‌، و فی‌الواقع‌ از نفس‌ خود تجاوز ننموده‌ و تبعيّت‌ از غير آن‌ نكرده‌ باشيم‌. در اين‌ صورت‌ عمری نفس‌پرست‌ بوده‌ايم‌، نه‌ خداپرست‌، و نه‌ پيرو و تابع‌ امامی كه‌ خداوند برای ارشاد و هدايت‌ ما به‌ ما نشان‌ داده‌ است‌. 📚 امام‌شناسی، ج۱۵، ص۲۹۰ 🆔 @allame_tehrani
🔸افرادى كه در غيبت امام زندگى مى‏كنند... افرادى كه در غيبت امام زندگى مى‏كنند از اكثر فضائل و فواضل بدون ترديد محروم‏اند و براى آنكه از موت جاهلى رهائى يابند بايد مقدمات ظهور را فراهم كنند و با عمل به دستورات قرآن و مجاهده در راه خدا و ايتلاف دلها زمينه را براى ظهورش آماده نمايند، چون علت غيبت نقص و فتور در مردم است و عدم استعداد آنان، نه نقص در آن حضرت. اگر اين نقص رو به كاهش رود و دلها كم كم قوت گيرد و تعليمات قرآنى صحيحاً بر دلها بنشيند ظهور آن حضرت حتمى خواهد شد. كما آنكه در نامه‏اى كه آن حضرت به شيخ مفيد رضوان‌الله‌عليه نوشته‏اند متذكر اين حقيقت مى‏گردند كه: و لو أنَّ أشياعَنا - وفّقهمُ اللهُ لطاعتِه - على اجتماعٍ مِنَ القلوبِ في الوفاءِ بالعهدِ عليهم لما تأخّر عنهمُ اليُمْنُ بلقائِنا[1]. «اگر شيعيان و پيروان ما - كه خداوند توفيق دهد آنها را به اطاعت خود - بر اتحاد آراء و افكار به وفاى عهدى كه با آنان شده است يكدله اتفاق كنند، هر آينه يمن تشرف آنها به ديدار و ملاقات ما به تأخير نمى‏افتاد». بنابراين معلوم مى‏شود علت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتحاد دلهاست بر وفاى به عهدى كه با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلكه از جميع امت. و تمام محروميت‏ها از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنتيجه غيبت آن حضرت است. 📚 امام‌شناسی، ج۳، ص۳۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «احتجاج‏» شيخ طبرسى، ج2، ص325. 🆔 @allame_tehrani
💫 ظهور شخصی در زمان غيبت هم بعضى از افراد با همت، با اراده‏اى استوار و عزمى راسخ و نيتى متين پاى در مقام عمل نهاده تا به حدى كه در اثر صفاى دل و طهارت روح به شرف معرفت آن حضرت فائز مى‏گردند. و البته اين ظهورى است شخصى براى آنها، مانند كسى كه در آسمان مه‏آلود و ابرى بر هواپيما سوار و از ابرها تجاوز كند و خود را به آفتاب برساند. لذا در زمان غيبت هم راه و سير تكاملى براى دلباختگان حريم مقدسش مسدود نيست و آن كه به مقام معرفت رسيده و آن وجود را به حقيقت ولايت و نورانيت درک نموده براى او ظهور و غيبت چه تفاوت دارد! از بزرگی سؤال کردند چه موقع انسان به شرف حضور آن حضرت مشرف می‌گردد؟! در پاسخ گفت: وقتی که غیبت و ظهورش برای انسان تفاوتی نکند! و از بزرگی دیگر نیز سؤال کردند: آیا شما خدمت امام زمان رسیده‌اید؟! در جواب گفت: کور است آن چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اول وهله نظرش بر آن حضرت نیفتد. 📚 امام‌شناسی، ج۳، ص۳۴ 🆔 @allame_tehrani
❇️ اُسّ و مُخّ دين و طىّ راه خدا 🔴 شدیدترین درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصی است اُسّ و مُخّ دين و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبين به اوست و لذا بهترين و سريع‌ترين راه براى اين مقصود «تحصيل محبّت» است. به عكس شديدترين درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصى و دشمنان خداست؛ چون محبّت به افراد منحرف و ستمگر در دل اثر قساوت و شقاوت می‌گذارد و دل را به نقش دل آنان منقّش می‌گرداند و بدين وسيله صفات و روحيّات آنان در دل ظهور و به تبع آن، كردار و اعمال آنان در انسان پيدا می‌شود. 📚 رسالهٔ مودت، ص۴۳ 🆔 @allame_tehrani
🔰عوامل مؤثر در حفظ عقلانیّت انسان و منکوب نمودن شهوات یکی از وسائلی که انسان را به عالم عقل پیوند می‌دهد و نمی‌گذارد عقل انسان منکوب شهوت شود، ندیدن است. دیدن خیلی مؤثّر است؛ چون تا دید، قلب به دنبالش می‌رود. چون نگاه کردن به زن نامحرم، فقط نگاه کردن نیست؛ نگاه کردن و دل به دنبالش حرکت کردن است! زن و مرد هم فرقی نمی‌کند. اگر نگاه نمی‌کرد، حرکت نمی‌کرد؛ امّا اگر نگاه افتاد و دل به دنبال آن رفت، دیگر تمام است! دل که می‌رود، به اعضا و جوارح دستور می‌دهد و آنها هم به دنبالش حرکت می‌کنند، چه بتواند و چه نتواند! اصلاً عالم عوض می‌شود! ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند، دل کند یاد (۱) چون دیده، راه و دریچۀ برای ادراک دل است. اگر دریچه را ببندند دل یاد نمی‌کند. ... فلذا نباید نفس را آزاد گذاشت تا در این مزبله‌های معاصی بیاید و هر معصیتی که به انسان بگویند، انسان به دنبالش برود! 📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۲۱۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- دوبیتی‌های باباطاهر، دوبیتی شمارۀ ٢٣. 🆔 @allame_tehrani
🔺نهی اکید انبیا و اولیای الهی از ارتکاب معاصی ⚡️ترک معصیت عامل اساسی ارتقاء انسان گناه خیلی عجیب است! در همۀ روایات و آیات و کلام بزرگان مدام می‌گویند: «اصلاً گناه نکنید!» کسی که می‌خواهد خوب بشود باید گناه نکند؛ امّا اگر گناه کند هر قدمی که طی می‌کند بُعد است، چون گناه تو را حیوان می‌کند و تو را شیطان می‌کند. ... نفْسی که مشغول گناه است، صورتش صورت گناه است و اگر بخواهد سیر و سلوک بکند، آن نفس روی پایۀ لرزانی بار می‌شود. اگر ﴿عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ﴾(1) باشد، یک قدم جلو نمی‌رود! لذا تمام بزرگان این راه، به ترک گناه دعوت می‌کنند و می‌گویند: تا کسی اهل گناهی است، سیر و سلوک دیگر هیچ معنایی ندارد! بلکه حتّی به مختصر مخالفتی از شریعت، تمام اعمال او باطل می‌شود! ... حجَر اساسی [و سنگ زیربنای سلوک] ترک معصیت است. ترک معصیت نمی‌گذارد که نفس انسان در منجلاب و گودال احساسات حیوانی فرو برود. آنجا جهنّم است! وقتی انسان معصیت نکرد آن‌وقت قابلیّت ارتقاء دارد، و به هر مقداری که اعمال حسنه و مستحبّات انجام بدهد خود را بالا می‌کشد و بالا می‌رود. آن اعمال حسنه و مستحبّات هنگامی مفید است که معصیت نباشد؛ امّا وقتی معصیت باشد اعمال حسنه می‌سوزد و از بین می‌رود. 📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۲۲۲ و ص۲۲۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- سورهٔ آل‌عمران (٣)، آیهٔ ١٠٣. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (10) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۵ 🔹اطلاع از امور غیبی حد
۰۱۱ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
3.05M
🎧 ؟ (11) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۷ 🔹قیمت عمل انسان به میزان توقع اوست 🔹شرح حدیث امیرالمؤمنین در بیان اقسام مردم 🔹انسان باید عملش تنها برای محبت پروردگار باشد 🆔 @allame_tehrani
salavate-zarabe-esfahani.mp3
10.82M
📜صلوات‌امام‌زمان‌(أرواحنا‌فداه) [مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی] 🎙با نوای حاج مهدی صدقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه ▪️سید‌بن‌طاووس‌فرموده‌است: این‌صلوات‌از‌مولای‌ما‌حضرت‌مهدی (عـجـل‌اللـه‌تـعـالی‌فرجه‌الشریف) روایـت‌شـده‌اسـت‌و‌چــنــانــچــه تعقیبات‌روز‌جـمعه‌را‌به‌جهت‌عـذری نتوانستی‌بخوانی،هرگز‌این‌صلوات را‌ترک‌نکن،‌به‌جهت‌امری‌که‌خداوند جَلَّ‌جَلالُه‌ما‌را‌به‌آن‌آگاه‌کرده‌است. 📚 مـفـاتـیـح‌الـجـنـان 📍مشاهدهٔ متن دعا:👇 🌐 http://B2n.ir/erfan_zarrab 🌐 http://B2n.ir/bahjat_zarrab 💎 گنج پنهان:👇 eitaa.com/allame_tehrani/940 🔰 معرفی این صلوات شریف:👇 eitaa.com/allame_tehrani/941 🆔 @allame_tehrani
💫 راه خداشناسی راه معرفت نفس است که آن هم به تزکیه حاصل می‌شود راه خداشناسی راهِ معرفتِ نفس، و معرفت نفس هم به تزکیه است که انسان خودش را درست کند؛ تزکیه، تهذیب، اخلاق. ﴿قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّىٰهَا * وَ قَدۡ خَابَ مَن دَسَّىٰهَا﴾؛ «فلاح و رستگاری از آن کسی است که تهذیب نفس کند و بدبختی و خسران از آن کسی است که نفس خویش را گول بزند». ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَيۡكُمۡ أَنفُسَكُمۡ لَايَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهۡتَدَيۡتُمۡ﴾؛ [«ای کسانی که ایمان آورده‌اید مراقب خود باشید، اگر شما راه یافته باشید (گمراهی) گمراهان به شما زیانی نتواند رساند.»] وقتی خودتان را اصلاح کردید می‌توانید مردم را اصلاح کنید، نه اینکه خودتان گمراه باشید آن‌وقت بخواهید مردم را درست کنید! امر به معروف و نهی از منکر کنید! این خودش را نشناخته و اصلاح نکرده است، آن‌وقت چگونه می‌خواهد مردم را اصلاح کند؟! آیه این‌طور می‌گوید، می‌گوید: راه اصلاحِ غیر، این است که اوّل خودت را اصلاح کنی؛ آن کسی که خود را اصلاح کرد می‌تواند غیر را اصلاح کند و الّا نمی‌تواند اصلاح کند. خُب در اثر اینکه انسان خودش را اصلاح کند، کم‌کم شوائب خودپسندی و استکبار از انسان بیرون می‌رود. انسان می‌فهمد که خودش موجودی فقیر و محتاج و جاهل و عاجز و مرده است؛ و این نوری که بر او تابیده است و این قدرتی که در اوست و این علم و حیات و وجودی که دارد، مال خودش نیست، مال خداست. پس کسی که به این معنی پی ببرد به علم و قدرت و حیات خدا پی برده است و این معنیِ معرفت نفس است که ملازم است با معرفتِ ربّ. 📚 تفسیر آیهٔ نور، ص218 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💎 قبر ما همان افکار ماست! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌ال
💬 قبر ما همان افکار ماست افراد بشر تا آخر عمر، همه در همان من چه کنم و مالم کم شد، همسایه به دیوار من تیشه زد، مالیاتم این طور شد، فلان کس به من بد گفت، خواهر زنم به من چنین گفت، شریکم به من چنین گفت، من اینجا نمی‌روم به تقاص اینکه او به من بد کرد، من جواب او را نمی‌دهم برای اینکه او فلان روز به من سلام نکرد، و این‌طور حرفها گرفتار هستند، و در همین افکار هم زندانی می‌شوند و در همین افکار هم می‌میرند؛ چون قبر انسان افکارش است؛ این قبری که ما را می‌برند در آن می‌گذارند، این قبر ما نیست، این قبر بدن ماست، بدن ما از خاک بوده و می‌رود در خاک؛ نفس ما هر درجه‌ای از علوّ که داشته باشد در همان می‌ماند؛ اگر نفس ما آلوده باشد، ما را در روحانیت نفس نمی‌برند؛ قبر ما همان افکار ماست، قبر ما همین خیالات ماست، قبر ما همین تو و منی‌هاست، از تو و منی باید گذشت و تو و منی را فدای خدا کرد، آن عالمی که خدا انسان را در آن جا می‌دهد، مناسب با یک حقیقتی است که انسان با آن حقیقت در هنگام مرگ منطوی است. 📚 آیین رستگاری، ص۳۵-۳۶ (مصاحباتی پیرامون سیر و سلوک إلی الله) 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (11) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۷ 🔹قیمت عمل انسان به میز
۰۱۲ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
5.27M
🎧 ؟ (12) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۹ 🔹در عالم عرفان باید عمل برای خدا باشد و بس! 🔹حکایت میرزا ابراهیم و سید علی آقای قاضی (قدس سره) 🔹صراط توحید یعنی بندگی تمام و کمال! 🆔 @allame_tehrani
🧠 عقل و سیر و سلوک ✨ نیروی برهانی عقل برای مشرف شدن انسان به معرفت پروردگار، معین و یاور است و بدون آن به مشکلات و انحرافاتی ممکن است دچار گردد. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 جذبهٔ عشق، ص۴۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✨ سیر و سلوک 🌐 erfanvahekmat.com/e/jX 🔹eitaa.com/allame_tehrani/1537 💫 سير و سلوک و تصحيح ذهن 🧠 eitaa.com/allame_tehrani/629 💬 اصلاح اندیشه eitaa.com/allame_tehrani/1517 🆔 @allame_tehrani
🔆 مـعـرفـت نـفـس 🔆 مسألهٔ توجّه به نفس و تفكّر در آن در طريقهٔ مرحوم حاج ملّا حسينقلى همدانى و شاگردان بزرگوار ايشان أهمّيّت خاصّى داشته است، به طوری كه شاهراه رسيدن به معرفت ربّ را معرفت نفس مى‌دانسته‌اند. و اين ملازمه يا اتّحاد بين معرفت ربّ و معرفت نفس از معارف بسيار عالى مكتب أهل‌بيت عليهم‌السّلام است. فهرست ↓۱- معرفت نفس ↓۲- شمس‌الدّين‌محمّدلاهيجى و بیان حقيقت انسان ↓۳- بيان مراد از سيمرغ و كوه قاف در شرح گلشن راز ↓۴- سير آفاقى مقدّمهٔ سير أنفسى است ↓۵- «دواؤُكَ فيكَ و ما تشعُرُ» ↓۶- معناى: اللهمّ اجْعَلْ غناىَ فى نفسى ↓۷- «ز فكر تفرقه باز آى تا شوى مجموع» ↓۸- دستور به توجّه نفس پس از طىّ مقدّمات و استعداد لازم ↓۹- پانویس ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚منبع: نور مجرد، ص ۴۷۸ تا ۴۸۹ 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/maerefate_nafs 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۲۲.Mp3
18.15M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ بیست و دوم (۲۲) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 🔉 صوت جلسهٔ بیست و یکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸استعمالات «نور» در ادعیه (01:30) معنی «یا نور النور» (07:00) معنی «یا مُنَوّرَ النُّور» (08:30) خلاقیت چیست؟ (09:30) معنی «یا خالق النور» (10:30) «یا نوراً قبل کل نور» (12:30) عزت کی بدست می‌آید؟ (15:00) نور بی‌نهایت یعنی... (16:30) «هب لی کمال الانقطاع...» (21:15) راز کلمهٔ «تصل» (26:00) معنی مقدس و تقدس (27:00) عالم ملکوت یعنی چه؟ (27:30) پیشنهاد به آقای (29:00) پاسخ شبهٔ نقد مقدسات (35:00) «الهی و ألحقنی بنور عزک...» (36:30) عرفان یعنی... 🆔 @allame_tehrani
📜 متن حدیث عنوان بصری ✍🏼 دستخط مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
حدیث عنوان بصری.pdf
263.5K
📜«حدیث عنوان بصری» با ترجمهٔ مرحوم علامه طهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــ حدیث شریف عنوان بصرى تحقيقاً حاوى مضامین عالیه و مبانی راقیه و مستحکم سیر و سلوک إلی الله می‌باشد. بسیاری از بزرگان طریق و مربیان نفوس، مطالعه و تدقیق و عمل به آن را به شاگردان خود توصیه می‌نمودند؛ از جمله حضرت سيّد الفقهاء و المجتهدين و سند الأولياء الربّانيين، عارف نامی و فقیه صمدانی، آیةالله‌العظمى مرحوم حاج سید علی قاضی طباطبایی (رضوان‌الله‌تعالى‌عليه) بر مداومت مطالعه و عمل به مفاد آن اصراری بلیغ می‌فرمود. در اوقاتی که خدای متعال توفیق عتبه‌بوسی حضرت مولى‌الموالى أميرالمؤمنين عليه‌السلام را نصیب بنده نموده بود، در تمام مدت هفت سال اقامت و تحصیل در نجف اشرف، هفته‌ای دوبار این حدیث شریف را مطالعه می‌نمودم و کاملاً مضامین آن را در حافظهٔ خود نگه داشته، مستمر آن را مرور می‌کردم. اینجانب به همهٔ پویندگان راه کمال و سالکان سبیل هدایت و جویندگان حریم قدس الهی توصیه می‌کنم که آنان نیز بر همین روش مداومت داشته و برکات عمل به این حدیث شریف را ره‌توشهٔ این راه قرار دهند. ▪️از بیانات حضرت علّامه آیةالله حاج سيّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّس‌الله‌نفسه‌الزكيّة) 🆔 @allame_tehrani
📖 توصیه به حدیث عنوان بصری 🔰یک‌ دستور اساسی‌ مرحوم‌ قاضی‌، عمل‌ کردن‌ به‌ روایت‌ عُنوان‌ بصری‌ بوده‌ است‌. مرحوم‌ استاد بزرگ‌، عارف‌ بی‌بدیل‌ قرن‌، بلکه‌ به‌ قول‌ استاد ما: حضرت‌ آقای‌ حاج‌ سیّد هاشم‌ که‌ می‌فرمود: «از صدر اسلام‌ تا به‌ حال‌، عارفی‌ به‌ جامعیّت‌ مرحوم‌ قاضی‌ نیامده‌ است‌.» برای‌ گذشتن‌ از نفس‌ امّاره‌، و خواهش‌های مادّی‌ و طبعی‌ و شهوی‌ و غضبی‌ که‌ غالباً از کینه‌ و حرص‌ و شهوت‌ و غضب‌ و زیاده‌‌روی‌ در تلذّذات‌ برمی‌خیزد، روایت‌ عنوان‌ بصری‌ را دستور می‌دادند به‌ شاگردان‌ و تلامذه‌ و مریدان‌ سیر و سلوک‌ إلَی‌ الله‌ تا آن را بنویسند و بدان‌ عمل‌ کنند. یعنی‌ یک‌ دستور اساسی‌ و مهمّ، عمل‌ طبق‌ مضمون‌ این‌ روایت‌ بود. و علاوه‌ بر این‌ می‌فرموده‌اند باید آن را در جیب‌ خود داشته‌ باشند و هفته‌ای‌ یکی‌ دو بار آن را مطالعه‌ نمایند. این‌ روایت‌، بسیار مهمّ است‌ و حاوی‌ مطالب‌ جامعی‌ در بیان‌ کیفیّت‌ معاشرت‌ و خلوت‌، و کیفیّت‌ و مقدار غذا، و کیفیّت‌ تحصیل‌ علم‌، و کیفیّت‌ حِلم‌ و مقدار شکیبائی‌ و بردباری‌ و تحمّل‌ شدائد در برابر گفتار هرزه‌گویان‌، و بالأخره‌ مقام‌ عبودیّت‌، و تسلیم‌، و رضا، و وصول‌ به‌ أعلی‌ ذِروۀ عرفان‌ و قلّۀ توحید است‌. فلهذا شاگردان‌ خود را بدون‌ التزام‌ به‌ مضمون‌ این‌ روایت‌ نمی‌پذیرفته‌اند. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص۱۷۶ 🆔 @allame_tehrani
✨«حدیث عنوان بصری» و اوج بلندی تعلیمات مرحوم قاضی✨ با توجّه‌ دقیق‌ به‌ مطالبی‌ که‌ در این‌ حدیث‌ مبارکُ المراد و عظیم‌ المُفاد وارد است‌، معلوم‌ می‌شود که‌: در چه‌ اوج‌ بلندی‌ تعلیمات‌ آیةُ الحقّ و العِرفان‌ و سندُ التَّحقیق‌ و الإیقان‌ و عِمادُ البَصیرة‌ و البُرهان‌: حاج‌ سیّد علی‌ قاضی‌ قَدّس‌ اللّٰه‌ تربتَه‌ الزّکیّة استوار بوده‌ است‌. درست‌ در راه‌ إعراض‌ از غَرَض‌ورزی‌، و حسّ انتقام‌جوئی‌، و کسر صولت‌ نفس‌ امّاره‌، و پیدا شدن‌ دریچه‌ و روزنه‌ به‌ عالم‌ معنی‌ و تجرّد و ملکوت‌، و بالأخره‌ برای‌ عرفان‌ ذات‌ حقّ تعالی‌، و اندکاک‌ هستی‌ مجازی‌ عاریتی‌ در هستی‌ مطلق‌ و وجود بَحت‌ و صِرف‌ سرمدی‌ و أزلی‌ و أبدی‌ و لایتناهی‌ ذات‌ اقدسش‌، این‌ دستورات‌ را می‌داده‌ است‌. چرا که‌ روایت‌ عنوان‌ بصری‌ حقّاً باید در شرح‌ و تفصیل‌ آن‌ کتابها نوشته‌ شود، گرچه‌ نوشته‌ هم‌ شده‌ است‌ امّا با عنوان‌ شرح‌ و به‌ نام‌ شرح‌ روایت‌ عنوان‌ بصری‌ نیامده‌ است‌. مگر کتاب‌ ارزشمند و عالیقدر «إحیآءُ الإحیآءِ» فیض‌ کاشانی‌ که‌ به‌ نام‌ «المَحَجّةُ البَیضآء» است‌، و یا «جامعُ السّعادات‌» حاج‌ ملّا مهدی‌ نراقی‌ جدّ بزرگوار ما، و یا کتاب‌ «عُدّة‌ الدّاعی‌» و غیرها، بالحمل‌ الشّایع‌ الصّناعی‌ غیر از شرح‌ و تفصیل‌ این‌ مطالب‌ ارزشمند است‌؟! حضرت‌ صادق‌ در این‌ روایت‌ استشهاد به‌ آیۀ مبارکه‌ می‌فرمایند که‌: تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَایُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی‌ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَـٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. یعنی‌: ... اگر تو طالب‌ عالَم‌ نور و تجرّد و سرای‌ باقی‌ و جاویدان‌ لقاءِ الهی‌، و ورود در حرم‌ امن‌ و امان‌ او هستی‌، اگر دنبال رضای‌ محبوب‌ می‌گردی و عرفان‌ ذات‌ اقدس‌ او را سرلوحۀ برنامه‌ات‌ قرار داده‌ای‌، اگر جدّاً عاشق‌ او می‌باشی‌ و می‌خواهی‌ به‌ معشوقت‌ واصل‌ گردی‌ و کامیاب‌ شوی‌، راهی‌ جز عدم‌ بزرگ‌پروازی‌ و دست‌شستن‌ از فساد در روی‌ زمین‌ نیست. اگر می‌خواهی‌ جدّاً به‌ آن‌ مقام‌ منیع‌ راه‌ یابی‌، باید... این‌ شرع‌ أعلی‌، این‌ جهاد أکبر، و این‌ هجرت‌ کبری‌ است‌؛ و درست‌ باید طبق‌ این‌ دستورات‌ عمل‌ کرد تا بدان‌ واصل‌ شد. 📚 روح مجرد، ۱۸۶-۱۸۷ 🆔 @allame_tehrani
📔 تعالیم‌ امام صادق‌ علیه‌‌السّلام‌ در روایت عنوان بصری، متَّخَذ از آیات‌ معجزه‌آسای‌ قرآن‌ جاویدان‌ است‌ دستورات‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السّلام‌ در این‌ روایت‌ نیز متَّخذ از آیات‌ معجزه‌آسای‌ قرآن‌ کریم‌ است‌، آنجا که‌ می‌فرماید: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَـٰهِلِینَ. «عفو و اغماض‌ را پیشۀ خود کن‌؛ و به‌ کار ستودۀ شناخته‌ شده‌ مردم‌ را امر کن‌؛ و از مردمان‌ جاهل‌ روی‌ گردان‌!» یا آنجا که‌ می‌فرماید: وَ عِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی‌ الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـٰهِلُونَ قَالُوا سَلَـٰماً. «و بندگانی‌ که‌ به‌ خداوند رحمن‌ نسبت‌ دارند، کسانی‌ می‌باشند که‌ در روی‌ زمین‌ به‌ نرمی‌ و آرامی‌ و سبکی‌ راه‌ می‌روند، و در وقتی که مردمان‌ جاهل‌ با ایشان‌ مخاطبه‌ و مواجهه‌ داشته‌ باشند، با مسالمت‌ و سلامتی‌ درمی‌گذرند.» تا می‌رسد به‌ اینجا که‌ می‌فرماید: وَ الَّذِینَ لَایَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَاماً. «و کسانی‌ می‌باشند که‌ در محلّهای‌ باطل‌ و ناحقّ حضور بهم‌ نمی‌رسانند. و چون‌ عبور و مرورشان‌ به‌ امر لغو و بیهوده‌ و غلط‌ بیفتد، بزرگوارانه‌ و کریمانه‌ عبور و مرور می‌کنند.» ما در قرآن‌ مجید داریم‌ که‌: لَن‌تَنَالُوا الْبرَّ حَتَّیٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ. «شما هیچگاه‌ به‌ نیکی‌ و خوبی‌ نخواهید رسید مگر آن‌ وقتی که‌ از آنچه‌ را که‌ دوست‌ می‌دارید، در سبیل‌ وصول‌ بدان‌ نیکی‌ انفاق‌ کنید!» رسیدن‌ به‌ لقای‌ أحدیّت و مشاهدۀ جمال‌ و جلال‌ أزلی که‌ بهترین‌ اقسام‌ برّ و نیکوئی‌ است‌، البتّه‌ و البتّه‌ میسور نخواهد شد مگر آنکه‌ در راه‌ وصول‌ بدین‌ هدف‌ أعلی‌ و مقصد أسنی‌، سالک‌ راه‌ خدا از آنچه‌ را که‌ دوست‌ دارد صرف‌نظر کند و انفاق‌ نماید. دعوا کردن‌ و شتم‌ و ناسزا دادنِ ناسزاگو و شَتّام‌ و سَبّاب‌، از غرائز طبیعی‌ انسان‌ است‌. طبعاً هر کس‌ می‌خواهد حقّ خود را اثبات‌ کند، و در مقام‌ سزا و پاداش‌ دشنام‌‌دهنده‌ برآید؛ ولیکن‌ این‌ خواستها همه‌ ناشی‌ از میول‌ نفسانیّه‌ است‌، و تا انسان‌ از میل‌ نفس‌ و آثار نفس‌ نگذرد به‌ ماوراء نفس‌ نخواهد رسید. تجرّد از هوی‌ و هوس‌، تجرّد از میول‌ نفسانیّه‌ است‌؛ و با اصرار و ابرام‌ در مشتهیات‌ نفسانیّه‌ و لذائذ طبیعیّه‌ و انغمار در شهوات‌ حیوانیّه‌ و أوهام‌ شیطانیّه‌ و غضب‌های‌ سَبُعیّه‌، محال‌ است‌ انسان‌ به‌ مقام‌ تجرّد برسد. این‌، جمع‌ میان‌ متناقضین‌ است‌. تجرّد یعنی‌ تجرّد از نفس‌ و آثار نفسانیّه‌؛ و اصرار بر مشتهیات‌ آن‌ یعنی‌ اصرار بر ابقاء نفس‌ و آثار نفسانیّه‌. و این‌ دو کاملاً در دو جهت‌ متعاکس‌ واقع‌اند. باید از خواهشهای نفسانی‌ رفع‌ ید کرد تا جمال‌ عالم‌‌آرای‌ ماوراء نفس‌ متجلّی‌ گردد. 📚 روح مجرد، ص۱۸۷-۱۸۸ 🆔 @allame_tehrani
🗂 شرح حدیث عنوان بصری 🎙حجةالاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 🔹جلسهٔ۱ 🔹جلسهٔ۲ 🔹جلسهٔ۳ 🔹جلسهٔ۴ 🆔 @allame_tehrani