24.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 صَلَّی اللّٰهُ علَیکَ یَا أبَاعَبدِاللّٰهِ...
🎞️ تصاویری از پیادهروی حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله) در پیادهروی اربعین ۱۴۴۳
🆔 @allame_tehrani
📹 معرفی کتاب شریف «کلمهٔ نور»
▪️به مناسبت ایّام ارتحال عارف بالله و بأمرالله حضرت علّامه آیتالله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّس سرّه)، جلد دوم کتاب شریف «کلمهٔ نور» که یادنامۀ این عارف عظیمالشأن میباشد به طبع رسیده است.
📍لینک خرید کتاب با تخفیف:
🔗 «کلمهٔ نور - جلد اول»
🔗 «کلمهٔ نور - جلد دوم»
🆔 @allame_tehrani
📘 کتاب شریف «کلمهٔ نور» (۲جلد)
📝 یادنامۀ عارف بالله و بأمر الله، سیّدالطائفتین حضرت علّامه آیةالله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی
(أفاضاللهعلینامنبرکاتتربته)
✍ تألیف: حضرت آیةالله حاج سیّد ابوالحسن حسینی طهرانی (حفظهالله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📍بخشی از تقریظ حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (مدّظلهالعالی):👇
eitaa.com/allame_tehrani/4078
🔰فهرست اجمالی جلد اول:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4079
🔰فهرست اجمالی جلد دوم:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4080
🆔 @allame_tehrani
✍ بخشی از تقریظ حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (مدّظلهالعالی) بر کتاب شریف «کلمهٔ نور»
از آنجا که زندگی اولیاء إلهى سراسر عبودیّت و عشق و انجام وظيفهٔ إلهى بوده است، بیان روش زندگی و سیره و منش حركت إلهى آنان در این دنیا میتواند راهگشای سیر پویندگان طريق إلى الله و جویندگان لقاء محبوب باشد. نام و یاد عشاق پروردگار و اطلاع از حالات و خصوصیات روحی آنان و نحوۀ سلوک و انجام وظائف ایشان و همچنین آگاهی از سفارشات و دستورالعملهای آن هادیان طريق إلى الله تأثير بسزائی در تحقق به آن حقائق داشته، شور و انگیزهٔ حرکت انسان به سوى لقاء إلهى را مضاعف مینماید.
همان گونه که مجالست با اولیاء الهی و شاگردان راستین مکتب اهلبیت عليهمالسّلام جان و دل را صفا میبخشد و تا مدتها انسان را از حرارت محبّت و شور طلب گرم مینماید، قرائت شرح احوال ایشان نیز سبب انعکاس آن حالات در نفس شده و شور و عشق سالک را افزایش میدهد.
به هر حال هر چیزی که سالک را به یاد پروردگار انداخته و قلب را متوجه او و دستورات الهی و تکالیف خود نماید غنیمت است و باید قدر آن را دانست و از آن در راه قرب إلهى مدد جست.
بحمدالله و توفیقه در آستانۀ سیامین سال ارتحال مرحوم حضرت علّامه والد معظم قدّس الله نفسه الزّكية، بعضی از دوستان مصاحباتی با أخوی مکرّم آيةالله حاج سيد أبوالحسن حسینی طهرانی حفظهالله انجام دادند و ایشان از زوایای مختلف به بیان مشاهدات خود از سیره و عملکرد و خصوصیات زندگی والد معظم پرداختند.
با توجه به دقت نظر ایشان خصوصاً در مسائل تربیتی و مصاحبت نزدیک و طولانی با والد راحل، این مصاحبات پس از تدوین و بازنگری و تکمیل، تبدیل به مجموعهای نفیس گردیده که میتواند مشتاقان راه خدا را از سیرهٔ اولیاء الهی و علماء بالله مطلع گرداند و موجب رحمت و برکت برای مؤمنین و سالکان طریق إلى الله گردد؛ چراکه رسول اکرم صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: «عِندَ ذِكْرِ الصَّالِحِينَ يَنزِلُ الرَّحْمَةُ؛ هنگام یاد و ذکر صالحان رحمت إلهی فرود میآید.»
امید آنکه نشر این مباحث که در حقیقت ارائهٔ الگوئی عینی برای تحقق دستورات و اوامر معصومین علیهمالسّلام و احياء ذکر آن ذوات طیبه نیز میباشد، موجبات حرکت جامعهٔ اسلامی به سوی توحید و عبودیت را فراهم آورده و زمینهساز ظهور موفورالسّرور حضرت بقيةاللهالأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف و تحقق تمدن توحیدی اسلامی و جامعۀ نورانی مهدوی علیهالسلام گردد.
اللهُمَّ اجْعَلْنا مِن رُفَقاءِ مُحَمّدٍ و ءالِهِ الطَّاهِرِينَ عَلَيْهِمُالسّلام و الواصِلينَ إلى حَرَمِكَ بحَقِّهم صَلَواتُكَ علَيهم أجمَعينَ و اخْلُفْ عَلَى عَقِبنا في الغابرين و ارْحَمْنا بِرحمتِک یا أرحَم الرّاحمین.
🆔 @allame_tehrani
🔰فهرست اجمالی
جلد اول کتاب شریف «کلمهٔ نور»
📍مشتمل بر چهار فصل میباشد:
1⃣ فصل اول: عبادت و تهذیب
گفتار اول: نکات کلی شخصیّت معظمله
گفتار دوم: کتمان در امور عبادی و سلوکی
گفتار سوم: تربیت و سلوک در خانواده
گفتار چهارم: انس با قرآن
گفتار پنجم: نماز و دعا
گفتار ششم: حج بیتاللهالحرام
گفتار هفتم: زیارت حضرت امام رضا علیهالسّلام
گفتار هشتم: زیارت امامزادگان و اهل قبور
گفتار نهم: کیفیت ارتباط با مرحوم حداد
2⃣ فصل دوم: تبلیغ، تألیف و تدریس
گفتار اول: مسجدداری
گفتار دوم: تألیف دورۀ علوم و معارف اسلام
گفتار سوم: تحصیل و تدریس علوم دینی
3⃣ فصل سوم: ارتباطات اجتماعی
گفتار اول: رعایت حقوق دیگران
گفتار دوم: تشکیل مجالس أعیاد و وفیات
گفتار سوم: برگزاری مجالس سلوکی
گفتار چهارم: مقدار و کیفیت معاشرت با دیگران
گفتار پنجم: تربیت سلوکی و گسترۀ آن
گفتار ششم: دیدار با علما و بزرگان
گفتار هفتم: کمک به فقراء و دستگیری از مستمندان
4⃣ فصل چهارم: فعالیتهای سیاسی
گفتار اول: ارتباطات سیاسی و اهتمام به امور جامعهٔ اسلامی
گفتار دوم: تفکر تشکیلاتی در فعالیتهای سیاسی
🆔 @allame_tehrani
🔰فهرست اجمالی
جلد دوم کتاب شریف «کلمهٔ نور»
📍در ادامهٔ فصلهای جلد اول:
5⃣ فصل پنجم: کلیات مسائل خانواده
گفتار اول: ازدواج و تشکیل خانواده
گفتار دوم: کیفیت ارتباط مرحوم علامه با خانواده
گفتار سوم: نقش اطاعت در تعالی خانواده
گفتار چهارم: حجاب و مواجهه نداشتن با نامحرم
گفتار پنجم: ارتباط مرحوم علامه با مرحومهٔ والده
گفتار ششم: ارتباط سلوکی با خانواده
گفتار هفتم: وظایف مادران و سفارشاتی به آنها
گفتار هشتم: روش و الگوی تغذیه در خانواده
گفتار نهم: پوشش و لباس فرزندان
گفتار دهم: اصول حفظ سلامت در خانواده
6⃣ فصل ششم: تعلیم و تربیت فرزند
گفتار اول: دائره و گسترهٔ تربیت فرزندان
گفتار دوم: تشویق و تنبیه در تربیت
گفتار سوم: مدیریت ارتباط و معاشرت با ارحام و دیگران
گفتار چهارم: فرزندان مرحوم علامه و ارتباط آنها با یکدیگر و با رفقا
گفتار پنجم: تأثیر تربیتی بر دیگران همراه با نصیحت و مدارا
گفتار ششم: بازی و سرگرمی فرزندان
گفتار هفتم: آموزش و تربیت همهجانبهٔ فرزندان
گفتار هشتم: تعلیم عبادت و برخی از آداب به فرزندان
گفتار نهم: نحوهٔ ارتباط و گفتگوی فرزندان و والدین
گفتار دهم: عزتنفس فرزندان
گفتار یازدهم: نمونههایی از سیرهٔ تربیتی در خانواده
گفتار دوازدهم: مزاح، تفریح و مسافرت
گفتار سیزدهم: مسائل مالی فرزندان
گفتار چهاردهم: روشهای تربیت و آموزش فرزندان
گفتار پانزدهم: تربیت و آموزش توحیدی
⏹ خاتمه: عبودیت و بندگی مرحوم علامه
🆔 @allame_tehrani
50.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تا کی میخواهی اسیر نفس باشی؟!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
💫 امام، جان و روح قرآن است
امام، جان و روح و حقیقت قرآن است. قرآن بدون امام حکم جسد بیروح را دارد، حکم مشک خشک و بیآب را دارد. امام که قرآن را دست گرفت و در جامعه به لباس عمل درآمد، در این جسدِ بدون روح، روح دمیده میشود. و در این مشک خالی، آب حیات سرازیر میشود و تشنگان را از معین خود اشراب میکند.
📚 نور ملکوت قرآن، ج۳، ص۳۹۰
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4083
🆔 @allame_tehrani
💫 امام، جان و روح و حقیقت قرآن است
امام، تحقّق خارجی قرآن است. امام معلّم قرآن است. قرآن بدون امام و معلّم چه فائدهای دارد؟
قرآن بدون امام و معلّمِ وارد و محیط به اسرار و دقائق آن، صفر است. چون دین بر پایۀ بصیرت و عمل است؛ و بدون امام انسان چگونه به قرآن عمل کند؟ درست مانند نسخهایست که از طبیب بگیریم و هر کس مطابق سلیقۀ خود، نسخه را به دوائی خاصّ و کیفیّتی مخصوص تفسیر کند. این عین هلاکت است.
پیغمبر فرمود: إنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ: کِتَابَاللَهِ وَ عِتْرَتِی. وَ لَنْیَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ.(۱)
«تحقیقاً و محقّقاً من در میان شما مردم دو متاع گرانقدر و پربها باقی میگذارم: کتاب خدا و عترت من. و این دو از یکدگر جدا نمیشوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.»
اصلاً امام از قرآن، و قرآن از امام قابل تفکیک نیستند. کسی که بگوید: کَفانا کتابُاللهِ «کتاب خدا ما را بس است.» معنیش طرد و نقض کتاب خداست، نه أخذ کتابالله. چون کتابالله بدون امام، کتابالله نیست. آن کتاب آراء و اهواء و تأویلات خودسرانه است. مگر حجّاج بن یوسف ثقفیّ که جنایات او تاریخ را سیاه کرده است کتاب خدا را نمیخواند، و بر خود تطبیق نمینمود و خود را اُولوالامر نمیدانست؟! او حافظ قرآن بود، و خود را اُولوالامر میدانست؛ و هر کس را که میکشت، از کتاب خدا شاهد و دلیل برای قتل او میآورد.
قرآن بدون امام، در حکم صفرهای فراوانی است که پهلوی هم چیده شود. اینها همه صفرند و هیچاند، و تشکیل عددی را نمیدهند و هیچ خاصیّتی ابراز نمیدارند. امّا وقتی در کنار آنها یک عددِ «1» گذارده شود، همه زنده میشوند و دارای خاصیّت میگردند؛ و نمایندۀ یک عدد بزرگ و یک وزنۀ سنگین میگردند. اگر شما از زمین تا کرۀ ماه صفر بچینید، بدون اثر است؛ اگر عدد واحدی در طرف چپ آنها قرار گرفت ببینید نمایندۀ چه کثرت، چه قوّت، چه شوکت و چه اثرات خارجی میشود!
اینست معنی و خاصیّت و اثر امام در تحقّق بخشیدن مُفاد و مرام قرآن. لهذا میگوئیم: امام، جان و روح و حقیقت قرآن است. قرآن بدون امام حکم جسد بیروح را دارد، حکم مشک خشک و بیآب را دارد. امام که قرآن را دست گرفت و در جامعه به لباس عمل درآمد، در این جسدِ بدون روح، روح دمیده میشود. و در این مشک خالی، آب حیات سرازیر میشود و تشنگان را از معین خود اشراب میکند.
📚 نور ملکوت قرآن، ج۳، ص۳۸۸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ـ «غاية المرام» ص211 تا ص230، از طريق عامّه سی و نه حديث، و از طريق خاصّه هشتاد و دو حديث آورده است. اين حديث از روايات متواترۀ بين شيعه و عامّه است، و عامّه تواتر آن را نيز قبول دارند. و از محكمترين اسناد شيعه عليه عامّه بوده و بر غاصبيّت خلفای اوّلين دلالت دارد.
أحمد حنبل از زيد بن ثابت به دو طريق صحيح: اوّل در ابتدای ص182، و دوّم در انتهای ص189، در جزءِ پنجم از «مُسند» خود نقل میكند: قالَ النَّبِيُّ صَلَّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: إنّي تارِكٌ فيكُمْ خَليفَتَيْنِ: كِتابَاللَهِ وَ أهْلَبَيْتي؛ وَ إنَّهُما لَنْيَفْتَرِقا حَتَّی يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ جَميعاً.
و نيز طبرانی در «معجم كبير» و در «كنزالعمّال» ج1، ص154 بدين صورت نقل كرده است: قالَ رَسولُاللَهِ صَلَّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: إنّي تارِكٌ فيكُمْ خَليفَتَيْنِ: كِتابَاللَهِ [عَزَّوَ جَلَّ] حَبْلٌ مَمْدودٌ ما بَيْنَ السَّمآءِ وَ الأرْضِ، وَ عِتْرَتي أهْلَبَيْتي؛ وَ إنَّهُما لَنْيَفْتَرِقا حَتَّی يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ.
و سيوطی در «الدُّرّ المنثور» ج6، ص7 میگويد: ترمذی اين حديث را تخريج كرده و حَسَن شمرده است، و نيز تخريج كرده ابنانباری در «المصاحف»، و آن دو از زيد بن أرقم بدين عبارت ذكر كردهاند: قالَ: قالَ رَسولُاللَهِ صَلَّی اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: إنّي تارِكٌ فِيكُمْ ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْتَضِلّوا بَعْدي؛ أحَدُهُما أعْظَمُ مِنَ الآخَرِ: كِتابُاللَهِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّمآءِ إلَی الأرْضِ، وَ عِتْرَتي أَهْلُبَيْتي. وَ لَنْيَفْتَرِقا حَتَّی يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ؛ فَانْظُروا كَيْفَ تُخْلِفوني فيهِما.
علّامۀ عظيم، ميرحامد حسين هندی، حدود يک جلد از كتاب نفيس خود (عبقات الأنوار) را به ذكر أسناد اين حديث مبارک، و يک جلد آن را به دلالت آن اختصاص داده است. و علّامۀ خبير حاج ميرزا نجمالدّين شريف عسكری (دائیزادۀ پدر ما) كه فرزند ارشد و اكبر آيةالله آقا ميرزا محمّد طهرانی رضواناللهعليهما میباشد، كتابی به نام «محمّدٌ وَ عليٌّ و حديثُ الثَّقليْن و حديث السَّفينة» نوشته و طرق عديدۀ حديث را بطور تفصيل ذكر كرده است.
🆔 @allame_tehrani
🔴 مسألهٔ امامت و ولایت از مهمترین مسائل حیاتی است
مسألهٔ امامت و ولایت از مهمترین مسائل حیاتی است؛ و با شناخت این واقعیت، تمام جهات استعدادیهٔ انسان در مدارج و معارج کمال رشد و نمو میکند؛ و با عدم شناخت و پیروی نکردن از این حقیقت، استعدادها و قابلیتها همه در مسیر انحراف قرار گرفته، و در لجنزارِ عَفِن مادیات و شهوات مضمحل و منعدم میشود.
📚 امامشناسی، ج۱، ص۱ (مقدمهٔ کتاب)
🆔 @allame_tehrani