🌪 سنت امتحان
آن مقدار ايمانی را كه خداوند سبحانه از مردم میخواهد، مجرّد گفتار: ءَامَنَّا بِاللَهِ (ايمان به خدا آورديم) نمیباشد؛ بلكه ايمانی است كه تندبادهای فتنهها و تغييرات زمانها آن را نتواند تكان بدهد. و آن، چنان حقيقتی بايد بوده باشد كه با توارد بلايا و امتحانات، خوب و مستحكم گردد و مستقرّ و پابرجا شود؛ و با تراكم مصائب و محنتها باثباتتر و استوارتر گردد. بنابراين، مردم هيچگاه به مجرّد قول ءَامَنَّا بِاللَهِ بدون آنكه امتحان شوند و در بوتهٔ آزمايش روند و آنچه در باطن نفوسشان از حقيقت ايمان يا لكّهٔ كفر وجود دارد به ظهور برسد، يله و رها نخواهند بود. و البتّه خداوند میداند آنان را كه با قدم صدق در راه ايمان گام نهادهاند، و نيز میداند آنان را كه با دروغ، ايمان ظاهری آوردهاند.
بناءً عليهذا، فتنه و امتحان و مشكلات در راه توحيد، سنّتی است الهيّه كه ابداً راه گريز و گزيری در آن موجود نمیباشد.
📚 اللهشناسی، ج1، ص326؛ به نقل از «الميزان في تفسير القرءَان» طبع آخوندی، ج16، ص101
🆔 @allame_tehrani
🔴 كسی كه توقّع لقاء خدا را دارد بايد كمر همّت به جهاد بربندد
... لقای خداوند امری است حتمی، و برای حصول آن لازم و واجب است تا مردمان اميدوار، بدان كمر همّت بر ميان بندند، و پای راستين در مِضمار اين ميدان بنهند و با قدمی استوار و عزمی راسخ اين راه را طیّ كنند، و از هيچ آفتی و عاهتی به هراس درنيايند، و از هيچ مشكل و رادع و مانعی كه بر سر راهشان قرار گيرد از راه متوقّف نشوند و با حول و قوّهٔ الهی آن مانع را بر كنار بنهند، و از امتحانهای گوناگون كه لازمهٔ طیّ اين طريق میباشند در وحشت نيفتند؛ تا با مدد خداوندی به وصال او نائل آيند. اين راه اختصاص به امّت پيامبر آخر زمان ندارد؛ در جميع امم سالفه و پيشينيان از مؤمنان به پيامبران، مطلب از همين قرار بوده است. از بهانه آوردن نتيجهای حاصل نمیشود، و از «از امروز به فردا افكندن» ثمری به دست نمیآيد، و از سرپوش جهل و حماقت بر روی ديدهٔ عقل نهادن نوری در دل پديدار نمیگردد. آخر خداوند با چه بيانی بيان كند؟! و با چه اصرار و ابرامی مطلب را حالی نمايد؟! و با چه تأكيد و توبيخی جاهلان را دانا، و خوابروندگان را بيدار، و غافلان را هشيار فرمايد؟! والله و تالله و بالله اگر در تمام قرآن كريم نبود مگر همين چند آيهٔ اخير مذكوره در اوائل سورهٔ عنكبوت كه تفسيرش را اجمالاً از حضرت استاد فقيد الفقه، و فقيد العلم و العرفان، و فقيد البصيرة و الشّهود، گوش داديم و خوانديم؛ برای ما كافی بود تا چه رسد به باقی آيات و جميع قرآن كه سراسر آن از وحدت حقّ و وجود واجبالوجود بحث دارد و لقای وی را با اصرح بيان و اظهر دلالات به ما گوشزد مینمايد.
📚 اللهشناسی، ج1، ص335
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 نمونهٔ انسان کامل مرحوم حضرت علامه طهرانی (رحمةاللهعلیه) حضرت زینب (سلاماللهعلیها) را نمونهٔ
💫 برترینها
💐 ولادت باسعادت حضرت زینب (سلاماللهعلیها)
در تمام عالم بشريّت غير از علىّ بن أبىطالب و اولاد طاهرينش و غير از دخت رسولالله فاطمهٔ زهراء و دختر برومندش سرّ أميرالمؤمنين: زينب كبرى، در زير اين آسمان نيلىفام چه ميزانى افضل و اشرف براى مردان و زنان سربرآورده است؟ آن درجه از طهارت و پاکى سرّ و ضمیر و قلب و نفس و خیال و حسّ، آن فتوّت و جوانمردى، آن ایثار و گذشت، آن محبّت در جلال خدا، آن عبودیّت و بندگى، آن معرفت و علم غزیر و جوشان.
📚 «معادشناسی» ج۸، ص۱۷۶
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گر کم نشوی و کمتر از کم نشوی
🔸اندر صف عاشقان تو محرم نشوی
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📍مشاهده صوت کامل بیانات:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4333
🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]14460504.mp3
25.09M
🔉 صوت کامل بیانات حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهالله) در درس اخلاق و معارف اسلام
🗓 ۴ جمادیالأولی ۱۴۴۶
🆔 @allame_tehraniو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 مقدّمات عشق به خدا
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔸فقط یکچیز انسان را از پای درمیآورد، و آن... 🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی
🔴 گناه بسیار عظیم یأس از خداوند
💫 رحمت واسعهٔ خدا، وسیعتر از گناه ماست!
فقط یکچیز انسان را از پای درمیآورد، و آن یأس است، که مال شیطان است؛ اگر یأس پیدا شود، دیگر کار تمام شده است، دیگر ما برویم و بخوابیم، فایدهای ندارد. یأس، در مقابل پروردگارِ حقیقی و واقعی، یک خدای دروغی و باطل برای انسان ایجاد میکند و انسان را به آن خدای باطل و موهومی گرایش میدهد. این یأس است که مال شیطان است و رأس تمام گناهان است؛ چون اگر یأس در انسان پیدا شد، اصلاً انسانیّت انسان را ساقط میکند، آدم را آب میکند و از بین میبرد، آن حقیقت و جوهره و روح را از انسان میگیرد. پس اگر یأس در انسان پیدا شد، این یک گناهی است که از همۀ گناهان بالاتر است.(1)
اگر یأس پیدا نشد و امید بود، گناه هم بود، بود. گناه، لازمۀ وجود است، ما بشریم، نباید گناه کنیم، حالا گناه شد، خدایا بیامرز! دیگر انسان نباید زیاد اتّکال کند بر اینکه من گناه کردم و گناه من دیگر قابل مغفرت نیست، چرا قابل مغفرت نیست؟! بله، اگر خدای ما غیر از این خدا بود و رحمتش سعه نداشت، درست؛ ولی خدای ما چنین خدایی است که رحمتش واسع است، هرچه هم گناه بالاتر باشد و از آن هم بالاتر فرض نشود، رحمت خدا از آن واسعتر است و آن گناه را میگیرد.
📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج1، ص204
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- پاورقی در «پست بعد»
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔴 گناه بسیار عظیم یأس از خداوند 💫 رحمت واسعهٔ خدا، وسیعتر از گناه ماست! فقط یکچیز انسان را از پای
▪️پاورقی «پست قبل»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- الکافی، ج٢، ص۵۴۵:
«صفوان جمّال روایت میکند: «من هنگام نماز خدمت حضرت صادق علیهالسّلام بودم که پیش از تکبیرةالإحرام، روبهروی قبله ایستاد و گفت: «اللهمّ لاتُؤیِسنِی مِن رَوحِکَ و لاتُقَنِّطنِی مِن رَحمتِکَ و لاتُؤمِنِّی مَکرَکَ، فإنَّهُ ﴿فَلَا يَأۡمَنُ مَكۡرَ ٱللَهِ إِلَّا ٱلۡقَوۡمُ ٱلۡخَاسِرُونَ﴾*؛ خداوندا، مرا از مهر و محبّت خویش مأیوس مساز، و از رحمت خود ناامید مکن، و از مکر و کیفر خویش آسودهخاطر مکن؛ زیرا ﴿از مکر خدا ایمن نیستند، مگر طایفۀ زیانکاران!﴾»
صفوان گوید: «من عرض کردم: جانم به قربانت! من این دعا را از هیچکس پیش از شما نشنیدم!
حضرت فرمودند: «إنّ مِن أکبَرِ الکَبائِرِ عندَ اللهِ الیأسَ مِن رَوحِ اللهِ و القُنوطَ مِن رَحمةِ اللهِ و الأمنَ مِن مَکرِ اللهِ؛ بهدرستیکه از بزرگترین گناهان کبیره نزد خداوند متعال، یأس از مهر و محبّت خدا، و ناامیدی از رحمت خدا، و آسودگی خاطر از کیفر و مکر خداوند است.»
* سورهٔ اعراف (٧)، آیهٔ ٩٩.
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 جایگاه تفسیر «المیزان» در جهان اسلام و ویژگیهای آن 🔸سبک تفسیر «المیزان» [تدوين تفسير «الميزان»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 معجزۀ علامه طباطبایی!
📚 برگرفته از مهرتابان، ص ۶۲، ۶۶ و ۷۱
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📜 #حدیث (4) ▪️از ادعیهٔ امام زینالعابدین علیهالسّلام است که در سجده تکرار مینمودند: «اللَهُمَّ
📜 #حدیث (5)
«المُؤمِنُ كَالجَبَل الرّاسِخِ لاتُحَرِّكُهُ العَوَاصِفُ»(۱)
«مؤمن مثل کوه پابرجا میماند، تندبادها و طوفانها نمیتوانند او را تکان بدهند.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 #شرح_حدیث
✍ مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
🔴 سالک نباید با مردم عوام سر و کلّه زده و مجادله کند
نباید انسان با مردم سر و کَلّه بزند، باید راه خودش را برود؛ ﴿وَ عِبَادُ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلَّذِينَ يَمۡشُونَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ هَوۡناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلۡجَاهِلُونَ قَالُواْ سَلَاماً﴾.(۲) «بندگان خدا ﴿وَ عِبَادُ ٱلرَّحۡمَـٰنِ﴾ بندگانی که نسبتِ با خدا دارند، بندۀ زمین و شهوت و غفلت و بندۀ غیر خدا نیستند، بندۀ خدا هستند. این بندگان، روی زمین با نرمی و سهولت و با آرامش راه میروند. و زمانی هم که جاهلین به اینها خطاب نموده و برخورد کنند، اینها به سلامت کار خود را میکنند و میگذرند.»
فرض بفرمایید که انسان دارد از کنار دیوار و کوچهای عبور میکند، آنجا هم یک سگ به انسان واق واق میکند، هیچ انسانی دیدهاید برود به آن سگ بگوید چرا با من این کار را میکنی؟ من که به تو نظر بدی ندارم نباید با من این کار را بکنی. باید انسان زود کارش را بکند و برود، نباید خودش را با جاهلین در بیاندازد، مجادله کند، داد بزند، بیداد کند و بخواهد برود برای آنها استدلال کند که آقا کار من اینطور است و آنطور است.
بله! یک وقت انسان با آنها بحثی میکند که برای آنها مفید است، آنها را به خدا نزدیک میکند، راهگشای آنهاست، بله؛ امّا جاهلان میخواهند انسان را بکشند و بیاورند در جرگه و محیط افکار خود، میخواهند انسان را مثل خودشان کنند.
در کلمات بزرگان هست که وقتی این سگها و کِلاب جیفهای بهدست میآورند با یکدیگر بر سر آن جیفه دعوا میکنند. هر کدام میخواهد آن جیفه را برای خود بگیرد. امّا وقتی یک مردی از کنار کوچه بگذرد، تمام این سگها میآیند به او حمله میکنند، چرا همهشان؟ برای اینکه آنها در خوردن جیفه، یک هدف دارند و خوردن جیفه مال همهشان است و امّا این مرد چون مسلکش بر خلاف آنهاست، همۀ آنها به او حمله میکنند که چرا انسانی؟! چرا هممسلک و همطبقۀ ما نیستی؟! آنها که در خوردن جیفه با همدیگر سر و صدا ندارند، همه نسبت به این انسان سر و صدا پیدا میکنند، که چرا تو انسانی؟! این مردم جاهل هم همینطور هستند. شما با هرکس صحبت کنی، از افرادی که غیر طریق پروردگار و سلوک خدا را دارند، میخواهند تو را در جرگۀ خودشان بکشند.
أمیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود: «انسانها یا عالِمٌ رَبّانی یا مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبیلِ النَّجاة یا هَمَجٌ رُعاع هستند.»(۳)
هَمَجٌ رُعاع صحبتشان این است که: بیا پیش ما! بیا همفکر ما بشو! بیا همایدۀ ما بشو! بیا همعقیدۀ ما بشو! بیا هماختلاط با ما بشو! بیا از ما بشو! و اگر انسان یک خرده خودش را بدهد، مثل شتر قربانی سر بریده، تکّه تکّه میکنند و میبرند.
مؤمن به نیروی ایمان و توکّل به خدا، باید محکم سرجای خود بایستد، باد که میآید درختها را حرکت میدهد، بعضی از شیروانیها را بلند میکند، خانهها را خراب میکند؛ ولی هیچ دیدهاید آن بزرگترین طوفانها و شدیدترین عاصف از عواصفِ برّی آسمان و طوفانها و آن عاصفهای شدید، کوهی را تکان بدهد؛ مؤمن اینطور است، کَالجَبَلِ الرّاسِخ.
وزش باد ولو طوفانهای شدید باشد، کوه را نمیتواند تکان بدهد؛ این مؤمن الآن در آن صراط حقّ با نیروی حقّ حرکت میکند و در قلبش تشخیص داده صراط چیست و راه چیست و تمام این عواصف، این افکار، این خیالات، این دعوتها به او میرسد و با قلب خودش قیاس میکند، میگوید که: «نه، اینها غلط است، من اگر بروم در آن راه، حرام میشوم، فانی میشوم، آن کسی که مرا یک ساعت به فلان جا دعوت کرده، یک ساعت مرا ضایع کرده است. نه تنها یک ساعت، به اندازه یک ساعت روح من و نفس من در آن مسیر رفته و من از کار خودم بازماندم؛ من باید بر صراط ایمان باشم و حرکت کنم.» مؤمن در این صورت موفّق میشود.
📚 آیین رستگاری، ص70
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- این جملۀ معروف متّخذ از روایتی است در فضائل أمیرالمؤمنین علیهالسّلام که در الکافی، ج١، ص۴۵۴؛ المناقب، ج٢، ص٣٤٧ آمده است.
۲- سورهٔ الفرقان (۲۵)، آیهٔ ۶۳.
۳- امامشناسی، ج۴، ص۲۱۷: 👈 «متن روایت»
🆔 @allame_tehrani
▪️ادامهٔ پاورقی «پست قبل»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قالَ کُمَیلُ بنُ زِیادٍ: أَخَذَ بِیَدی أمیرُالمؤمنینَ عَلِیٌّ بنُ أَبِیطالبٍ علیهالسّلام فَأخرَجَنِی إلی الجَبّانِ فَلَمّا أصحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَداءِ ثُمَّ قالَ: «یا کُمَیلُ إنَّ هَذِهِ القُلوبَ أوعِیَةٌ فَخَیرُها أوْعاها، فَاحفَظْ عَنِّی ما أَقولُ لَکَ: النّاسُ ثَلاثَة: فَعالِمٌ رَبّانِیُّ، و مَتعَلِّمُ عَلی سَبیلِ نَجاة، و هَمَجٌ رُعاعٌ أتباعُ کُلِّ ناعِقٍ، یَمیلونَ مَعَ کُلِ ریحٍ، لَمیَستَضیئوا بنورِ العِلمِ، و لَمیَلجَأُوا إلی رُکنٍ وَثیقٍ.»
کمیل بن زیاد میگوید: أمیرالمؤمنین علیّ بن أبیطالب علیهالسّلام دست مرا گرفت و بهسوی مقبره به راه افتادیم. چون حضرت وارد صحرا شد نفسی عمیق کشید و فرمود: «ای کمیل! این دلها ظرفهایی است و بهترین آنها آن دلی است که گنجایشش بیشتر باشد. آنچه من با تو میگویم حفظ کن و از خاطرت محو مساز. مردم سه دسته هستند: عالمی است عارف به خدا و مربّی گمگشتگان به وادی حقیقت، و شاگردی است که در پیروی از آن عالم راه نجات را میپیماید، و مردمی هستند نادان و بیفکر، اوباش و بیمنزله و قیمت که به دنبال هر صدایی که بلند شود، خواه حق و خواه باطل میدوند، و با وزش هر بادی میجنبند، دل آنها به نور علم روشن نشده و به مقام قابل اعتمادی پناه نیاوردهاند.»
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تأثیر همنشین در روح و روان انسان
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🗓 قول صحیح در تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
یک بار مرحوم آقاى حاج ابوموسى به ایران آمده بودند و مرحوم علّامه والد مىخواستند به دیدن ایشان در منزل صدیق مکرّم آقاى حاج موسى محیى بروند، و در روز سیزده جُمادى الأُولى موعدى تعیین شد و ایشان همراه با رفقا به ملاقات مرحوم حاج ابوموسى رفتند. در آن روز صاحب خانه به رسم مألوف از میهمانان با شیرینى پذیرائى کردند. علّامه والد تا چشمشان به شیرینى افتاد فرمودند: آقا شیرینى را برگردانید.
بعد فرمودند: قول صحیح در تاریخ شهادت حضرت فاطمهٔ زهراء سلام اللّٰه علیها، سوّم جُمادى الثّانیه یعنى نودوپنج روز پس از رحلت رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم است که در کتب تاریخ «خمسةوتسعین» ثبت شده است و در برخى کتابها «تسعین» به «سبعین» تصحیف گشته است و برخى فکر کردهاند که شهادت، هفتادوپنج روز پس از رحلت آن حضرت بوده است؛ و این معنى صحیح نیست. با این وجود چون امروز به گمان برخى روز رحلت حضرت صدّیقهٔ طاهره است و منتسب به آن حضرت شده احترامش واجب است و نباید در این روز شیرینى تناول کرد.
📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۴۷۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰خود را بشناس تا خدا را بشناسی! آیات أنفُسی یعنی نفسِ خود انسان؛ انسان از خودش خدا را بشناسد، و این
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صاحبدل چه کسی است؟
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚔️ تملک نفس در مخالفت هویٰ است
🔸تا به نیروی ریاضت عاقبت
🔸نفس سرکش را زبون کردیم ما
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🔰رابطهٔ بین محبت و دین
اُسّ و مُخّ دین و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریعترین راه براى این مقصود تحصیل محبّت است.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۳
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4345
🆔 @allame_tehrani
🔴 شدیدترین درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصی است
⭕️ محبّت استقلالی به غیر خدا شدیداً در قرآن مورد انتقاد قرار گرفته است
🚫 آیات ناهیه در مورد محبّت به غیر خدا
💎 محبّت به خدا شریفترین موهبت الهی
🔰اطاعت از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، لازم غیر قابل انفكاک محبّت به خداست
اُسّ و مُخّ دین و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریعترین راه براى این مقصود تحصیل محبّت است. و به عكس شدیدترین درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصى و دشمنان خداست؛ چون محبّت به أفراد منحرف و ستمگر در دل اثر قساوت و شقاوت میگذارد و دل را به نقش دل آنان منقّش میگرداند و بدین وسیله صفات و روحیات آنان در دل ظهور و به تبع آن، كردار و أعمال آنان در انسان پیدا میشود.
لذا نفسِ محبّت به دنیا و زخارف زودگذر آن گناه شمرده شده است؛ كَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ.(1) و محبّت به جمعآورى مال و ذخیره كردن آن گناه شمرده شده است؛ وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبّاً جَمّاً.(2)
و گذشته از آنكه مُنكرات یكایک گناه شمرده شده است، محبّت به كارهاى قبیح و انتشار آن در بین جامعهٔ اسلامى و مؤمنین نیز گناه شمرده شده، بلكه چون این محبّت خود مولّد گناه و سرچشمهٔ پیدایش معاصى است داراى كیفرى بسیار سخت خواهد بود؛ إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ.(3)
و همچنین نفس محبّت به غیر خدا، به محبّت استقلالى، و محبّت به بُتها و به أفرادى كه انسان آنها را مورد تبعیت و اطاعت خود قرار میدهد و به عنوان شركاء خدا محسوب مىگردند، شدیداً در قرآن مجید مورد انتقاد قرار گرفته است؛ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ.(4)
و در مقابل این آیات كه جدّاً انتقاد از محبّت دنیا و جمع مال و شركاى خدا و غیره مىكند، آیاتى است كه بنحو أتمّ از محبّت به خدا و اولیاى خدا تمجید و تحسین مىنماید؛ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ.(5) «بگو اى پیغمبر: اگر محبّت به خداى دارید باید از من پیروى كنید تا بالنّتیجه شما نیز مورد محبّت خدا واقع شوید و گناهان شما را بیامرزد.»
معلوم مىشود كه محبّت به خدا گرانمایهترین و شریفترین موهبت از مواهب الهى است كه او را خدا موضوع كلام قرار داده و بر آن اطاعت از رسول خدا را مترتّب نموده است، در حالی كه ممكن بود بگوید: اگر مىخواهید بهشت بروید یا جهنّم نروید، یا جامعهٔ شما اصلاح گردد، یا داراى نفس متّقى و پاكیزه گردید و غیر اینها. ولى ملاحظه مىشود كه فقط محبّت به خدا را عنوان قرار داده و نفس اطاعت از رسول خدا را به عنوان لازم غیر قابل انفكاک، ملازم آن قرار داده است.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۳ تا ص۴۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- آيهٔ ٢٠، از سورهٔ ۷۵: القيامة؛ [«هرگز! بلکه شما دنياى نقد و عاجل را دوست میداريد.»]
2- آيهٔ ٢٠، از سورهٔ ٨٩: الفجر؛ [«و مال دنيا را بسيار دوست میداريد.»]
3- آيهٔ ١٩، از سورهٔ ٢٤: النّور؛ [«حقّاً کسانى که دوست دارند أعمال زشت و ناپسند در بين مؤمنين رواج يابد، عذابى دردناک براى آنها در دنيا و آخرت خواهد بود؛ و خدا میداند و شما نمىدانيد.»]
4- قسمتى از آيهٔ ۱۶۵، از سورهٔ ٢: البقرة؛ [«برخى از مردم شريکانى را در برابر خدا اختيار مىکنند که آنان را همانند دوستى و محبّت به خدا، دوست مىدارند، ولى کسانى که ايمان آوردهاند با شدّتى بيشتر خداوند را دوست میدارند.»]
5- قسمتى از آيهٔ ٣١، از سورهٔ ٣: ءَالعمران.
🆔 @allame_tehrani
❌ محبّت به دشمنان خدا و رسول، انسان را از ایمان خالی میکند
محبّت به دشمنان خدا و رسول چنان اثر قوى در نفس انسان میگذارد كه به كلّى زمینهٔ نفس را از ایمان خالى مىكند و رائحهاى از آن باقى نمىگذارد. و در این صورت أعمال صالحهٔ انسان چون خس و خاشاكى خواهد بود كه در سرزمین خشک و بىآب و علف روئیده، هیچ بو و طراوتى و جمال و زیبندگى نخواهد داشت. مثال عمل صالح به انضمام محبّت به دشمنان دین، مثال گل و گیاهى است كه در مزابل روئیده باشد؛ اگر فرضاً ظاهرى فریبا داشته باشد ولى باطن و اصل آن متعفّن و زشت است.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۶
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 خدایا ما تو را میخواهیم، همین...
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💎 عمل با اخلاص لازم است
اهتمام اوليای خدا از پيامبران و امامان به تكاليف شرعيّه موضوعيّت دارد، زيرا اين امور برای تقرّب به خدا و حصول ملكۀ تقوی و صفای باطن و اتّصاف به اسماء و صفات الهيّه است.
و اين همه اصرار آن بزرگواران، برای تزكيه و تهذيب نفس و تخلّق به اخلاق حميده و پيدايش عبوديّت تامّه است نه آنكه صرفاً عملی بدون محتوای معنوی و اخلاص بجا آورده شود و انسان نيز بدان دلخوش باشد. پس عمل با اخلاص لازم است.
فَمَن كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَ لَايُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً.[1]
«كسی كه اميد زيارت و ملاقات پروردگار خود را دارد بايد عمل صالح انجام دهد، و در عبادت پروردگارش شريک و انبازی قرار ندهد.»
📚 معادشناسی، ج4، ص232
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- قسمتی از آيۀ 110، از سورۀ 18: الكهف.
🆔 @allame_tehrani
🤲 دعایی که مرحوم قاضی سفارش کرده بودند در قنوت نمازها بخوانید!
دعایی است که مرحوم قاضی رحمةاللهعلیه به آقای حاج شیخ عبّاس قوچانی دامتبرکاته دستور دادهاند:
[۱] اللهُمّ ارزُقنی حُبَّکَ و حُبَّ ما تُحِبُّه، و حُبَّ مَن یُحِبُّکَ، و العَمَلَ الّذی یُبَلِّغُنی إلی حُبِّکَ، و اجعَل حُبَّکَ أحَبَّ الأشیاءِ إلَیَّ.(1)
[۲] اللهُمّ نَوِّر ظاهِری بِطاعَتِکَ، و باطِنی بِمَحَبَّتِکَ، و قَلبی بِمَعرِفَتِکَ، و رُوحِی بمُشاهَدَتِکَ، و سِرّی بِاستِقلالِ اتّصالِ حَضرَتِکَ، یا ذا الجَلالِ و الاکرام.(2)
[۳] اللهُمّ اجعَل فی قَلبی نوراً، و فی سَمعی نوراً، و فی بَصَری نوراً، و فی لِسانی نوراً، و فی یَدَیَّ نوراً، و فی رِجلَیَّ نوراً، و فی جَمیعِ جَوارِحی نوراً، یا نورَ الأنوارِ.(3)
[۴] اللهُمّ أرِنی الأشیاءَ کَما هِیَ.(4)
[۵] اللهُمّ کُن وِجهَتی فی کُلِّ وَجهٍ، و مَقصَدی فی کُلِّ قَصدٍ، و غایَتی فی کُلِّ سَعیٍ، و مَلجَئی و مَلاذی فی کُلِّ شِدَّةٍ و هَمٍّ، و وکیلی فی کُلِّ أمرٍ، و تَوَلَّنی تَولِّی عِنایَةٍ و مَحَبَّةٍ فی کُلِّ حالٍ، برَحمَتِکَ یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
📚 مکتوبات خطی، جُنگ3، ص50
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️پاورقی ⬇️
🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقی «پست قبل»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اللهشناسی، ج١، ص۲۲۴، تعلیقه: «از جمله فقرات دعایی است که در قنوت نمازهای فریضه و نافله خوانده میشود و اوّل فقرۀ آن این است: «اللهُمَّ ارزُقنی حُبَّکَ و حُبَّ ما تُحِبُّهُ و حُبَّ مَن یُحِبُّکَ و العَمَلَ الَّذی یُبَلِّغُنی إلَی حُبِّکَ وَ اجعَلْ حُبَّکَ أحَبَّ الأشیاءِ إلَیَّ.»
همۀ این دعا را در بحرالمعارف، ص٣٠٩ ـ قسمتی را از حضرت رسول و قسمتی را از أمیرالمؤمنین علیهما الصّلاة و السّلام ـ آورده است؛ و نیز در مجموعهٔ مطبوعهای کوچک از حاج ملّا محمّدجعفر کبودرآهنگی قسمتی از آن موجود است.
آیت عظمای حقّ مرحوم حاج میرزا سیّد علی آقا قاضی ـ تَغمَّده الله برضوانه ـ به شاگردان خود دستور میدادهاند این دعا را در قنوت نمازهایشان بخوانند.»
2- لبّاللباب، ص١٢، تعلیقه: «از جمله فقرات دعای منسوب به أمیرالمؤمنین علیهالسّلام که حاج مولا جعفر کبوترآهنگی آن را شرح کرده و در کتاب کوچک جیبی طبع شده است.»
3- إقبالالأعمال، ص٧٢؛ اللهشناسی، ج١، ص۶۲، به نقل از رسالۀ عشق و عقل، با قدری اختلاف.
4- معادشناسی، ج۵، ص۱۰۷، تعلیقه: «دعای أمیرالمؤمنین با شرح آن به قلم حاج ملّا محمّدجعفر کبودرآهنگی که در کتاب کوچک جیبی طبع شده است.»
🆔 @allame_tehrani
🔰صراط مستقيم يعنی جمع ميان ظاهر و باطن
عدّهاى كه به ظاهر پرداخته و از عباديّات و اعمال حسنه فقط به فعل قالبى اكتفا كنند و از مغز و جوهره به پوست قانع گردند چقدر از كعبهٔ مقصود دور و از جمال و لقاى او مهجورند.
و همچنين عدّهاى كه به معناى فقط گرويده و از اتيان اعمال حسنه و عبادات شرعيّه شانه خالى كنند چقدر از متن واقع كناره بوده، و از حقيقت به مجاز، و از واقع به تخيّل و توهّم قناعت كردهاند.
مگر نه آنست كه نور خدا در تمام مظاهر عالم امكان سارى و جارى است؟ پس چرا بدن را از عبادت معاف داريم و اين عالم جزئى را از تجلّى انوار الهيّه تعطيل نمائيم؟ و به الفاظِ وصول و لبّ و مغز و عبادت قلبى اكتفا كنيم؟
آيا اين عبادت فقط از يكسو نيست؟
أمّا النّمَطُ الأوسط و امّت وسط آن دستهاى هستند كه جمع بين ظاهر و باطن نموده و تمام درجات و مراتب وجودى خود را به عبادت و انقياد حضرت محبوب واداشته و در اين سفر ملكوتى تجهيز مىكنند.
ظاهر را عنوان باطن، و باطن را جان و حقيقت ظاهر نموده، و هر دو را با يكديگر چون شير و شكر بهم درآميختهاند؛ از ظاهر، مرادشان وصول به باطن، و باطن را بدون ظاهر هباءً منثوراً شمارند.
اللّهُمَّ نوّر ظاهرى بطاعتک، و باطنى بمحبّتک، و قلبى بمعرفتک، و روحى بمشاهدتک، و سرّى باستقلال اتّصال حضرتک، يا ذا الجلال و الإكرام.(1)و(2)
📚 رسالهٔ لبّاللّباب، ص11
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- از جمله فقرات دعاى منسوب به اميرالمؤمنين عليهالسلام كه حاج مولى جعفر كبوترآهنگى آن را شرح كرده و در كتاب كوچک جيبى طبع شده است.
2- خداوندا ظاهرم را به طاعتت، و باطنم را به محبّتت، و قلبم را به شناختت، و روحم را به ديدارت، و سويدايم را به پيوستگى تامّ به حضرتت نور بخش، اى صاحب جلال و جمال.
🆔 @allame_tehrani
💫 غایت دین توحید است
غایت دین توحید است؛ و توحید صرف و خالص امری است بس عظیم، که بدون سالها مجاهده و تعبّد به نوامیس دینی و عبادت خالصانهٔ حضرت حق، و شهود وجدانی، و تقویت قوای ذهنی و تفکیری حاصل نمیشود.
📚 سرّالفتوح ناظر بر پرواز روح، ص۴۷
🆔 @allame_tehrani
💫 منزلگاه حقیقی انسان منزل تقویٰ است
🔰 تراوشات انسان متقی همه خیر و رحمت است
منزلگاه حقیقی انسان منزل تقویٰ است؛ یعنی حالتی که در آن انسان به جمیع شؤون انسانیّت رفتار نماید. و چون این ملکه حاصل گردد تراوشات از او همه خیرات و مبرّات عدالت و رحمت باشد، و اگر این ملکه پیدا نشود انسان در منزل حقیقی خود جای نگرفته و تراوشات او یا همه شرّ و ظلم بوده و یا توأم با شرّ و ظلم خواهد بود؛ برای آنکه افعال صادرۀ از بهائم (من حیث إنّها بهائم) از شهوت و غضب آثار انسان (من حیث إنّه انسان) نیست. بنابراین هر فردی که خود را اسیر آرزوها و آمال بنماید دیدۀ حقبین خود را کور کرده و از منزل حقیقی خود در مرتع بهائم جای گرفته است.
و کریمۀ شریفهٔ: ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللّٰهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَ لَاتَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسۡلِمُونَ﴾(۱) منزلگاه واقعی انسان را نشان میدهد و میگوید: ای مؤمنین! قبل از آنکه شما را مرگ دریابد سعی کنید که در منزل حقیقی خود که تقویٰ است وارد شوید و بهترین مقام از مقامات آن را حائز گردید، در این صورت حظّی وافر از حیات خواهید برد؛ و الّا موتْ شما را نارس و به منزل نرسیده در خواهد یافت و انسانی با درجه و رتبۀ حیوان و بهیمه از دنیا میروید.
📚 أنوارالملکوت، ج۱، ص۴۱
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- سورهٔ آلعمران (٣) آیهٔ ١٠٢: [ای کسانی که ایمان آوردهاید، تقوای خدا را آن طور که باید و شاید و سزاوار مقام تقوای اوست بجای آورید و مبادا مرگ شما را فراگیرد مگر آن که شما در درجۀ أعلای اسلام و تسلیم باشید!]
🆔 @allame_tehrani