eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
819 ویدیو
197 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد واسطی-الله شناسی-جلسه24.mp3
38.16M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ بیست و چهارم (۲۴) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 🔉 صوت جلسهٔ بیست و سوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔆 نور پیغمبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله» (01:48) «اول ما خلق الله...» (03:35) پیامبری و نبوت؟ (06:32) خدا خلق کرده یعنی... (07:17) مفهوم تجلی (10:50) روح نماد شعور و اراده (13:44) نزدیک‌ترین ظهور خدا (14:32) روح اعظم (18:28) درون افراد (19:25) هستی تابع روح اعظم (21:40) آوردهٔ تمام پیامبران (22:00) الله اکبر (23:30) مفهوم روایت ابتدایی (26:36) در صحبت با سکولارها (29:20) پشت صحنهٔ فکر شیعه (30:30) کارکرد درک هستی (31:17) ربط پیغمبر با ما (33:38) به خدا وصل شدن (34:30) تذکر به شیعیان (37:00) سخنی از امیرالمؤمنین (37:44) نتیجهٔ عملی 🆔 @allame_tehrani
💫 مقصود از تكاليف‌ الهيّه‌، تكميل‌ نفوس‌ و آزاد كردن‌ آنها از اسارت شهوات‌ است‌ مقصود از تكاليف‌ الهيّه‌ و فرستادن‌ شريعت‌ها و پيامبران‌ و فرود آوردن‌ كتاب‌های آسمانی، فقط‌ برای تكميل‌ نفوس‌ انسان‌ و رها كردن‌ آنهاست‌ از اين‌ عالم‌ كه‌ دارِ أضداد است‌، و آزاد كردن‌ آنها از اسارت‌ شهوات‌ و مقيّد بودن‌ به‌ أمكنه‌ و جهات‌. و اين‌ مرتبه‌ از تكميل‌ و تجريد پيدا نمی‌شود مگر به‌ تبديل‌ اين‌ عالم‌ كهنه‌ و خراب‌ شونده‌ و متجدّد به‌ عالم‌ باقی و ثابت‌. و اين‌ تبديل‌ به‌ نشئه‌ و عالم‌ بقاء بستگی دارد اوّلاً به‌ معرفت‌ آن‌ عالم‌ و ايمان‌ به‌ وقوع‌ آن‌؛ و ثانياً به‌ اينكه‌ انسان‌ بداند كه‌ غايت‌ و منظور اصلی از پيدايش‌ انسان‌ در اين‌ عالم‌، كه‌ به‌ مقتضای فطرت‌ طبيعی خود ـ اگر بواسطۀ جهل‌ و ارتكاب‌ گناه‌ از مسلک اصلی منحرف‌ نگردد ـ متوجّه‌ به‌ آنست‌، همانا وصول‌ به‌ آن‌ عالم‌ است‌؛ و ثالثاً به‌ عمل‌ كردن‌ به‌ مقتضای آخرت‌ و آنچه‌ راه‌ را بدان‌ آسان‌ می‌كند و قواطع‌ و موانع‌ را از سر راه‌ آن‌ برمی‌دارد. 📚 معادشناسی، ج6، ص135 🆔 @allame_tehrani
💫 مفهوم قرب و تقرّب به خدا بايد دانست‌ كه‌ چون‌ تقرّب‌ بنده‌ به‌ خداوند عزّوجلّ حاصل‌ گردد حجاب‌های نفسانی او از ميان‌ برداشته‌ می‌شود. قرب‌ به‌ خدا يعنی بی‌پرده‌ بودن‌. تقرّب‌ به‌ خدا يعنی انجام‌ دادن‌ فعلی كه‌ موجب‌ رفع‌ حجاب‌ شود. تمام‌ عباداتی را كه‌ انجام‌ می‌دهيم‌ بايد به‌ نيّت‌ تقرّب‌ به‌ سوی او بوده‌ باشد، وگرنه‌ آن‌ عبادت‌ باطل‌ است‌ و به‌ پشيزی ارزش‌ ندارد، گرچه‌ پيكرهٔ عمل‌ درشت‌ و چشمگير بوده‌ باشد. قرب‌ به‌ خداوند، قرب‌ مكانی و يا زمانی و يا سائر امور طبيعی نيست‌. چرا كه‌ خداوند محلّی ندارد تا انسان‌ بدان‌ محلّ نزديک گردد. و در زمانی واقع‌ نمی‌باشد تا انسان‌ بدان‌ زمان‌ خود را نزديک نمايد. مكان‌ و زمان‌ و سائر عوارض‌ و جواهر، مخلوق‌ و آفريدهٔ خدا هستند، و در مشت‌ قدرت‌ وی قرار دارند. وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ.(1) 📚 الله‌شناسی، ج1، ص274 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- قسمتی از آيهٔ 67، از سورهٔ 39: الزّمر: وَ مَاقَدَرُوا اللَهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الأرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ و يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَیٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ. «و قدر و قيمت‌ خداوند را آنطور كه‌ بايد و شايد ندانستند، درحاليكه‌ تمامی زمين‌ در روز بازپسين‌ در مشت‌ اوست‌. و آسمانها پيچيدهٔ دست‌ قدرت‌ او هستند. پاک و منزّه‌ می‌باشد خداوند، و بلندمرتبه‌ است‌ از آن‌ شريک و انبازی كه‌ برای او قرار می‌دهند.» 🆔 @allame_tehrani
✅ در اثر كردار ستودهٔ انسان‌، خداوند حجاب‌ را از چشم‌ او برمی‌گيرد امّا ميان‌ نفس‌ انسان‌ و خداوند حجابهائيست‌، بلكه‌ هفتادهزار حجاب‌ است‌. و هر عملی را كه‌ انسان‌ انجام‌ دهد، خواه‌ فعل‌ طاعت‌ بوده‌ باشد خواه‌ ترک معصيت‌، اگر از روی قصد قربت‌ و نيّت‌ نزديكی به‌ وی باشد، يک عدد از حجابها را برمی‌دارد يعنی نفس‌ انسان‌ يک مرحله‌ به‌ خداوند نزديكتر می‌شود و خود را روشن‌تر می‌نگرد، و قساوت‌ و ظلمات‌ درونی‌اش‌ را كمتر و سبكتر احساس‌ می‌نمايد؛ تا رفته‌ رفته‌، بنده‌ جميع‌ حجابهايش‌ از بين‌ می‌رود و ميان‌ وی و خدای وی هيچ‌ فاصله‌ و بُعد نفسانی باقی و برقرار نمی‌ماند. آنگاه‌ است‌ كه‌ وی با چشم‌ خدا می‌بيند، و با گوش‌ خدا می‌شنود، و با زبان‌ خدا سخن‌ می‌گويد . يعنی ديگر چشم‌ او چشم‌ او نيست‌، چشم‌ خداست‌. و گوش‌ او گوش‌ او نيست‌، گوش‌ خداست‌. و زبان‌ او زبان‌ او نيست‌، زبان‌ خداست‌. و به‌ عبارت‌ بهتر چون‌ جميع‌ صفات‌ و افعالی را كه‌ تا بحال‌ به‌ خود از روی استقلال‌ نسبت‌ می‌داده‌ است‌، عنوان‌ استقلال‌ آن‌ از ميان‌ برداشته‌ شده‌، و آتش‌ زده‌ گرديده‌ و خاكسترش‌ هم‌ به‌ باد فنا رفته‌ است‌، و در وجود و صفت‌ و فعل‌ او جز عنوان‌ آيتيّت‌ و مرآتيّت‌ چيزی بجای نمانده‌ است‌، فلهذا خداوند است‌ كه‌ در اين‌ مرآت‌ درخشيده‌ است‌، و از دريچهٔ اين‌ بنده‌ اظهار هستی می‌كند. و از چشم‌ اوست‌ كه‌ می‌بيند، و از گوش‌ اوست‌ كه‌ می‌شنود، و از زبان‌ اوست‌ كه‌ تكلّم‌ می‌كند، و با پای اوست‌ كه‌ راه‌ می‌رود، و با انديشهٔ اوست‌ كه‌ فكر می‌نمايد، و از عقل‌ اوست‌ كه‌ ادراک می‌كند. پس‌ خداوند موجود است‌ و بس‌. و خداوند بينا، و شنونده‌، و گوينده‌، و راه رونده‌، و تفكّر كننده‌ ، و ادراک نماينده‌ است‌ و بس‌. در اينجاست‌ كه‌ عارف‌ بلندپايهٔ ما: شيخ‌ محمود شبستری أعلی‌الله‌مقامه‌ می‌فرمايد: چو نيكو بنگری در اصل‌ اين‌ كار هم‌ او بيننده‌ هم‌ ديده‌ است‌ و ديدار حديث‌ قدسی اين‌ معنی بيان‌ كرد فَبی يَسمَعْ وَ بی يُبصِرْ عيان‌ كرد(1) 📚 الله‌شناسی، ج1، ص275 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «گلشن‌ راز» خطّ نستعليق‌ عماد اردبيلی (سنهٔ 1333 شمسی)، ص‌14. 🆔 @allame_tehrani
fathe kheybar.mp3
5.65M
💫 فتح قلعهٔ خیبر 🎙استاد سید محمد هژبری 🗓 به مناسبت ۲۴ رجب؛ فتح قلعهٔ خیبر توسط أمیرالمؤمنین علیه‌السلام ⚡️أَنا الَّذِي سَمَّتنِي أُمِّي حَیدَرَة🌪 🔹در بدر و خیبر و اُحُد و لیلة‌المبیت 🔹دست علیست در همه‌جا ختم غائله 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😭 امامی که جانشان را فدای شیعیان کردند ▪️حضرت امام کاظم (علیه‌السلام): إنَّ اللّٰهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَاللّٰهِ بِنَفْسِي. «خداوند متعال بر شیعه غضب کرد؛ و مرا بین جان خودم و آنان مخیّر فرمود؛ پس به خدا قسم من با جان خودم شیعیان را حفظ کردم.» 📚 «کافی»، ج۱، ص۲۶۰ *(علّت غضب إلهی؛ ترک تقیّه و إفشاء اسرار امامت، یا عدم إطاعت از إمام علیه‌السلام بوده است. «مرآةالعقول»، ج۳، ص۱۲۷) 🆔 @allame_tehrani