فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خوشا خواب زیرکان
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@alef_net
عشق
عشق الهی
فقط عشق به خدا عشق حقیقی است
اهتمام علامه طهرانی به اذکار قبل از خواب
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا محل قبر تنها دختر پیامبر مجهول مانده است؟
🎙شهید مطهری (رحمةاللهعلیه)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عصمت فاطمی
🎙آیتالله جوادی آملی
🆔 @allame_tehrani
🔰 کار بیهوده
کلمه «لهو» به معنای هرچیز و هرکار بیهودهای است که انسان را از کار مهم و مفیدش بازمیدارد. بنابراین یکی از موارد لهو همین زندگی مادی دنیاست؛ برای اینکه آدمی را با زرق و برق خود فریب میدهد و از زندگی باقی و دائمی بازمیدارد.
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین طباطبایی (قدس سره)
🆔 @allame_tehrani
🌍 معنای دنیا
معنای دنیا همین زندگی کردن بر اساس تخیلات و شهوات و لذائذ فانیه و غفلت از برنامهٔ حقیقی انسان و جهالت و غفلت از خداست.
📚معادشناسی، ج۱، ص۱۲۴
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدسسره)
🆔 @allame_tehrani
❤️ قلب پاک
طهارت نفس انسان بر هر چیزی مقدم است و انسان حق ندارد به جهت رعایت مصالح خارجیه خودش را آلوده کند.
📚 روح مجرد، ص۶۳۶
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدسسره)
🆔 @allame_tehrani
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟مقصدِ درست
[من راهی تو ام ای مقصد درست]
🎙حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
🆔 @allame_tehrani
❤️ عشق و محبت ❤️
✨روايت مصباحالشريعة در آثار محبّت الهى
از امامصادق عليهالسّلام روايت شده است كه فرمودند:
نَجْوَى الْعارِفينَ تَدورُ عَلى ثَلاثَةِ أُصولٍ: الْخَوْفِ وَ الرَّجآءِ وَ الحُبِّ. فَالْخَوْفُ فَرْعُ الْعِلْمِ، وَ الرَّجآءُ فَرْعُ الْيَقِينِ، وَ الْحُبُّ فَرْعُ الْمَعرِفَةِ...
وَ إذا تَجَلَّى ضيآءُ الْمَعْرِفَةِ فى الْفُؤادِ، هاجَ ريحُ الْمَحَبَّةِ، وَ إذا هاجَ ريحُ الْمَحَبَّةِ وَ اسْتَأْنَسَ فى ظِلالِ الْمَحْبوبِ آثَرَ الْمَحْبوبَ عَلَى ما سِواهُ وَ باشَرَ أوامِرَهُ وَ اجْتَنَبَ نَواهيَهُ. وَ إذا اسْتَقامَ عَلَى بِساطِ الْأُنْسِ بِالْمَحْبوبِ مَعَ أَدَآءِ أَوامِرِهِ وَ اجْتِنابِ نَواهيهِ، وَصَلَ إلَى روحِ الْمُناجاةِ وَ الْقُرْبِ.
وَ مِثالُ هَذِهِ الأُصولِ الثَّلاثَةِ كَالْحَرَمِ وَ الْمَسْجِدِ وَ الْكَعْبَةِ؛ فَمَن دَخَلَ الْحَرَمَ أَمِنَ مِنَ الْخَلْقِ، وَ مَنْ دَخَلَ الْمَسْجِدَ أَمِنَتْ جَوارِحُهُ أَن يَسْتَعْمِلَها فِى الْمَعْصِيَةِ، وَ مَن دَخَلَ الْكَعْبَةَ أَمِنَ قَلْبُهُ مِنْ أَنْ يَشْغَلَهُ بِغَيرِ ذِكْرِ اللّٰهِ تَعالَى.[۱]
«سرّ و باطن أهل عرفان بر سه أصل و پايه استوار است: خوف و رجآء و محبّت.
خوف، فرع علم به جلالت و عظمت حضرت پروردگار است، و رجاء و اميد فرع يقين به اينكه مصدر همهٔ امور اوست، و محبّت شاخهٔ معرفت و شناخت حضرت حقّ است...
آن زمان كه خورشيد معرفت در دل سالک تجلّى كرده و پرتو افكند، نسيم محبّت از گلزار آشنايى شروع به وزيدن میكند. و آن زمان كه نسيم دلانگير محبّت وزيد و محبّ در سايهٔ عنايت محبوب، با او أنس مىگيرد، او را بر ماسوا اختيار كرده و در مقام اطاعت أوامر و اجتناب از نواهى او برمىآيد، و چون بر بساط انس با حضرت محبوب همراه با أداء أوامر و اجتناب نواهى استقامت ورزيد، به روح و سرّ مناجات و قرب جوار حضرت پروردگار مىرسد.
و مثال اين سه أصل، مثال حرم و مسجد و كعبه است؛ هركس داخل حرم شود از آزار خلق در امان خواهد بود، و هركس داخل مسجد گردد أعضاء و جوارحش از اينكه او آنها را در معصيت پروردگار به كار برد ايمن خواهند بود، و هركس در كعبه داخل شود قلبش از اينكه به غير ذكر خدا مشغول شود در امان خواهد بود.»
بنال بلبل، اگر با منت سر ياريست
كه ما دو عاشق زاريم و كار ما زاريست
در آن زمين كه نسيمى وزد ز طرّهٔ دوست
چه جاى دم زدنِ نافههاى تاتاريست
بيار باده كه رنگين كنيم جامهٔ زرق
كه مست جام غروريم و نام هشياريست
خيال زلف تو پختن نه كار خامانست
كه زير سلسله رفتن طريق عيّاريست
لطيفهايست نهانى كه عشق از او خيزد
كه نام آن نه لب لعل و خطّ زنگاريست
جمال شخص نه چشمست و زلف و عارض و خال
هزار نكته درين كار و بار دلداريست
قلندران حقيقت به نيم جو نخرند
قباى اطلس آن كس كه از هنر عاريست
بر آستان تو مشكل توان رسيد آرى
عروج بر فلك سرورى به دشواريست
سحر كرشمهٔ وصلت به خواب مىديدم
زهى مراتب خوابى كه به ز بيداريست
دلش به ناله ميازار و ختم كن حافظ
كه رستگارى جاويد در كم آزاريست[۲]
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه الله تعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. مصباحالشّريعة، باب أوّل، ص۴و۷
۲. ديوانحافظ، ص۲۳، غزل۴۶
🆔 @allame_tehrani
🔸هيچ حجابى از حجاب نفس و انانيّت سختتر نيست
از حضيض عالم ناسوت تا اوج قلّهٔ عالم لاهوت، راهيست بس طولانى با كريوههاى صعب و پرخطر و عبور از حجاب نفس و أنانيّت كه هيچ حجابى در راه سالک سختتر و غليظتر از آن نيست، و براى جلوس بر بساط قرب و انس با پروردگار گريزى از هجرت از نفس و أغراض آن و رفع أنانيّت نمىباشد.
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۷
روايت رسولاكرم صلّىاللـهعليهوآله دربارهٔ نفس
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
❤️ لقاء خدا فقط با طلوع نور عشق خدا ممكن است ❤️ بارى، طىّ اين راه پر فراز و نشيب و هائل كه در هر زا
🔥عشق به خداوند، ريشهٔ أنانيّت را مىسوزاند
راه صحيح، راه ميانبر است. بايد طريقى را انتخاب كرد كه با عمر ما تناسب داشته باشد، و آن همان طريق عشق و محبّت به خداوند است. اينجاست كه شرارهها و آتش حبّ به خدا در دل سالک افتاده و به مقتضاى كلام أميرالمؤمنين عليهالسّلام كه میفرمايد:
حُبُّ اللّٰهِ نارٌ لايَمُرُّ عَلَى شَىْءٍ إلّا احْتَرَقَ،[۴]
«محبّت خداوند آتشىاست كه بر چيزى عبور نمىكند مگر آنكه آن را مىسوزاند و از بين مىبرد.»
ريشهٔ أنانيّت و هستى موهوم او را بالمرّه مىسوزاند؛ و چون بنيان مجازى او را درهمريخت، صفات نيز كه مترتّب بر ذات است لامحاله از بين مىرود، زيرا صفات همگى طفيلى و تابع ذاتاند.
گاهى نيز مىفرمودند:
انسان گاهى در خانهاى مىرود كه در آن سوراخهايى وجود دارد كه لانهٔ مار و عقرب است و از آن، مار و عقرب بيرون مىآيند. سوراخها را پر میكند و راه رفتوآمد حيوانات موذى را مسدود میكند، مدّتى بعد مىبيند از طرف ديگرى راهى باز نمودهاند و بيرون آمدهاند، و به همين منوال هر چه تلاش مىكند نمىتواند آنها را دفع كند. راهش اين است كه آن خانه را از اصل خراب كند و زير خانه را كه لانه آن حيوانات است پاكسازى نمايد و سپس خانهاى نو بسازد. تا وقتى نفس انسان باقىاست، ريشهٔ صفات رذيله باقى است و هر روز ممكناست از راهى سر برآورد؛ بايد اين ريشه را سوزاند و سوزاندن آن نيز جز با طلوع عشق و محبّت پروردگار ممكن نيست.[۵]
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۴۹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۴. المحجةالبيضآء، ج۸، ص۷
۵. در بحارالأنوار از داود رقّى از يونسبنظبيان و همچنين از شعيب عقرقوفى از امام صادق عليهالسّلام روايت میكند كه حضرت فرمودند:
إنَّ اُولى الألبابِ، الَّذينَ عَمِلوا بِالفِكرةِ حتَّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ اللّٰهِ، فَإنّ حُبَّ اللّٰهِ إذا وَرِثَهُ القَلبُ وَ اسْتَضآءَ بِهِ أسرَعَ إلَيهِ اللُّطفُ، فَإذا نَزَلَ اللُّطفُ، صارَ مِن أهلِ الفَوآئِدِ، فَإذا صارَ مِن أهلِ الفَوآئِدِ تَكَلَّمَ بِالحِكْمَةِ، وَ إذا تَكَلَّمَ بِالحِكْمَةِ صارَ صاحِبَ فِطنَةٍ، فإذا نَزَلَ مَنزِلَةَ الفِطنَةِ عَمِلَ فى القُدرَةِ، فإذا عَمِلَ فى القُدرَةِ عَرَفَ الأطباقَ السَّبعَةَ، فإذا بَلَغَ هَذِه المَنزِلَةَ صارَ يَتَقَلَّبُ فى فِكرٍ بِلُطفٍ وَ حِكمَةٍ وَ بَيانٍ، فإذا بَلَغَ هَذهِ المَنزِلَةَ جَعَلَ شَهوَتَهُ وَ مَحَبَّتَهُ فى خالِقِهِ، فإذا فَعَلَ ذَلِكَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الكُبرَى فَعايَنَ رَبَّهُ فى قَلبِهِ و وَرِثَ الحِكمَةَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الحُكَمآءُ و وَرِثَ العِلمَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ العُلَمآءُ و وَرِثَ الصِّدقَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الصِّدّيقونَ؛ إنّ الحُكَمآءَ وَرِثُوا الحِكمَةَ بِالصَّمتِ وَ إنّ العُلَمَآءَ وَرِثوا العِلمَ بِالطَّلَبِ وَ إنّ الصّدّيقينَ وَرِثوا الصِّدقَ بِالخُشوعِ وَ طولِ العِبادَةِ.
فَمَن أخَذَ بِهَذِهِ المَسيرةِ إمّا أن يَسفُلَ وَ حجامّا أن يُرفَعَ، وَ أكثُرُهُم الَّذى يَسفُلُ و لا يُرفَعُ إذا لَم يَرعَ حقَّ اللّٰهِ و لَم يَعمَل بِما أمَرَ بِهِ. فهذهِ صفةُ مَن لَم يَعرِفِ اللّٰهَ حَقَّ مَعرِفَتِه وَ لَم يُحِبَّه حَقَّ مَحَبَّتِه فلا يَغُرَّنَّكَ صَلوتُهُم وَ صيامُهُم وَ رِواياتُهم و علومُهُم، فإنّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ. (بحارالأنوار، ج۳۶، ص۴۰؛ و ج۶۷، ص۲۵)
از اين روايت شريفه نكات ارزشمندى به دست مىآيد، از جمله اينكه:
۱. آغاز سلوک با تفكّر و سپس تحصيل محبّت خداوند متعال است، و پايان سلوک با منحصركردن همهٔ محبّتها در خداوند: جَعَل شَهْوَتَهُ وَ مَحَبَّتَهُ فى خالِقِه؛ كه محصول آن لقاء إلهى و ديدار خداوند با دل است: فَعايَنَ رَبَّهُ فى قَلبِهِ.
۲. كسى كه آتش عشق خداوند در دلش افتاد و به لقاء إلهى مشرّف گرديد، كمالات ديگر را نيز بدست مىآورد و حكمت و علم و صدق را بدون زحمت تحصيل میكند.
۳. خشوع و طول عبادت، بدون تحصيل محبّت و معرفت ثمرهاى ندارد و گاه موجب سقوط و دورشدن از خداوند است.
🆔 @allame_tehrani
❇️ سفارش به قرائت دعاى: «اللّٰهمّ ارزقنى حبّک...» در قنوت نماز 🤲
اواخر عمر شريفشان به حقير مىفرمودند:
اين دعا را در قنوت نمازها بخوانيد و به أولاد خود نيز سفارش كنيد تا آن را بخوانند و بدان مواظبت نمايند:
اللّٰهُمَّ ارْزُقنى حُبَّكَ، وَ حُبَّ مَن يُحِبُّكَ، وَ حُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنى إلى قُربِكَ، وَ أَن تَجْعَلَكَ أَحَبَّ إلَىَّ مِمَّا سِواكَ، وَ أَن تَجعَلَ حُبّى إيّاكَ قآئِدًا إلى رِضوانِكَ، وَ شَوقى إلَيكَ ذآئِدًا عَن عِصْيانِكَ.[۶]
«پروردگارا! محبّت خود را روزيم گردان و محبّت كسى را كه تو را دوست دارد و محبّت هر عملى را كه مرا به جوار قرب تو مىرساند. و خود را نزد من محبوبتر از غير خودت قرار ده! محبّت و مهر مرا به خود، راهبر به روضهٔ رضوانت، و شوق و وجد مرا به خود، مانع از سرپيچى و عصيانت قرار ده!»
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۴۵۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۶. اين جمله اقتباسى است از فقرهاى از مناجات المحبّين، مفاتيحالجنان، ص۱۲۵.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 اوجِ لذّت
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@alef_net
عشق الهی
محبت پروردگار
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@alef_net
خلوت عاشقانه
خلوت با محبوب
راه تحصیل محبت و عشق به خدا
راه تمرکز بر یاد خدا در طول روز
برای نفی خواطر چه باید کرد؟
🆔 @allame_tehrani
روضهٔ حضرت زهرا (س).mp3
9.58M
🥀 گل بر من و جوانی من گریه میکند...
🎙استاد میرزامحمدی
#روضه
#فاطمیه
@RozeKhanegee
🆔 @allame_tehrani
🏴 غصّۀ رسول خدا صلّی الله علیه و آله برای حضرت زهراء سلام الله علیها در لحظات آخر عمر 🏴
▪️جابر بن عبدالله انصاری گوید:
دَخَلَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلَام عَلَى رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ هُوَ فِي سَكَرَاتِ الْمَوْتِ فَانْكَبَّتْ عَلَيْهِ تَبْكِي فَفَتَحَ عَيْنَهُ وَ أَفَاقَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْه السَّلَام يَا بُنَيَّةِ أَنْتِ الْمَظْلُومَةُ بَعْدِي وَ أَنْتِ الْمُسْتَضْعَفَةُ بَعْدِي فَمَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَانِي.
در زمانی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در سکرات موت بودند، فاطمه سلام الله علیها بر آن حضرت وارد شدند و با گریه خود را بر بدن پیامبر انداختند؛
پس رسول خدا چشمشان را باز کردند و به حال عادی برگشتند؛ آنگاه فرمودند: دختر عزیزم؛ تویی که بعد از من مظلوم هستی و بعد از من بییاور میشوی. پس هر که تو را بیازارد، مرا آزرده ساخته است.
📚کشفالغمّةفیمعرفةالأئمّة، ج۱، ص۴۹۷
@nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
🏴 حال أمیرالمؤمنین علیهالسلام در مصیبت صدّیقۀ طاهره سلاماللهعلیها 🏴
▪️آیتالله ملکی تبریزی (رضواناللهعلیه)
اشعار و جملات أمیرالمؤمنین علیهالسلام در مصیبت حضرت زهراء سلاماللهعلیها مسألۀ عظیمی است که هوش از سر انسان میبرد؛
بیتابی آن حضرت در این مصیبت با آنکه در صبر مانند کوهِ عظیم بود که طوفانها اثری بر آن ندارد، بسیار تکاندهنده است.
📚«المراقبات» ص۶۲و۶۳ با تلخیص
@nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عظّم اللّٰه لکم الأجر یا أهل بیت النّبوّة
◼️عرض تسلیت محضر مبارک حضرت بقیّةاللّٰهالأعظم أرواحنا لتراب مقدمه الفداء
🎙حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
#فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا
@nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️رکن حیدر
🎙حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
#فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا
@nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
🏴السَّلامُعَلَيْكِیافاطِمَةُالزَّهراء🏴
🏴 مراسم
شهادت حضرتزهرا سلاماللهعلیها
▪️در بیت
حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
▪️زمان:
سهشنبه ۳ جمادیالثانی
حدود ساعت ۶:۳۰ صبح
🎙پخش زندهٔ صوتی
📍از طريق لينک:👇
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
@nooremojarrad_com
#فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا
🆔 @allame_tehrani