9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 عشق و طهارت
بهترین راه برای تسریع حرکت به سمت خداوند متعال چیست؟
میزان اثرگذاری شهادت در رسیدن به طهارت نفس چقدر است؟
اختلاف مراتب شهادت به چه چیز بستگی دارد؟
🎙حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی
@mhva_ir
www.mhva.ir
#ایثار #جهاد #جهاد_اکبر
#عشق #طهارت #شهادت
#جان_فدا #حاج_قاسم
🆔 @allame_tehrani
14.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 هر جهادی شهادت هم دارد... جهاد اکبر و شهادت اکبر چیست؟
🎙شرحی بر کتاب ارزشمند #لب_اللباب با بیان حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی
@ostad_vakili
towhid.org
#ایثار #جهاد #جهاد_اکبر
#عشق #طهارت #شهادت
#جان_فدا #حاج_قاسم
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
3⃣ کتاب: معاد شناسی (۱۰جلد) 🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بیانتهای خداوند است. 📝 تبیین كيفيّت سير ا
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان
على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زنده بود و توجّهشان نیز به مرگ کاملاً آمیخته به توحید بود.
مرگ را تجلّى توحید حضرت حق میدانستند که انسان در آن حال با تمام وجود حقیقت لاإلهإِلَّااللّٰه و بىاعتبارى و پوچى دنیا و عالم اعتبار را ادراک میکند و همۀ امور خود را به مالک على الاطلاق واگذار مىنماید.
کتاب شریف معادشناسى ایشان نیز در این جهت واقعاً عجیب است، گرچه به ظاهر معادشناسى است ولى در جاى جاى آن، رنگ و بوى توحید و اللهشناسى دیده میشود و وقتی خواننده با این کتاب انس میگیرد، موهومی بودن دنیا و عالم اعتبار، و حقانیت خداوند و سیطرهٔ وی بر مُلک و ملکوت و سَرَیان نور توحید را در همهٔ عوالم میبیند.
✍ حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زند
❇️ معنا و اثرات ذکر «لا إلـٰه إلّا الله»
▪️هر موجودی و هر ذرّهای نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود
▪️مردگان همه از اهل لا إلـٰه إلّا الله شدهاند
... در موضعى از همین کتاب شریف میفرمایند:
« هر گُلى که مىروید و هر ذرّهاى و هر سنگى و هر ریزه ماسهاى که باد در فضا منتشر میکند، لا إلـٰه إلّا الله است و نشان دهندۀ ذات او و اسم او و صفت اوست، منتهى در حدّ استعداد و ظرفیّت خود؛ پس تمام عالَم لا إلـٰه إلّا الله است: عالم مُلک و ملکوت.
اوّلین ذکرى که میگوئیم لا إلـٰه إلّا الله است؛ در موقع اسلام آوردن لا إلـٰه إلّا الله است، وقت مردن هم لا إلـٰه إلّا الله است.
ولى افسوس که انسان معناى این ذکر را نمىفهمد و با تأمّل و دقّت تفسیرش را پِىجوئى نمىکند و به زبان نمىآورد، وقتى که از دنیا رفت و جنازهاش را برداشتند بر جنازۀ او میخوانند: لا إلـٰه إلّا الله.
یعنى اى مردۀ مسکین، حالا فهمیدى که لا إلـٰه إلّا الله است؟ فهمیدى که غیر از خدا معبودى نیست؟! مؤثّرى نیست؟!
در زندگى هر چه به تو گفتند: لا إلـٰه إلّا الله، نفهمیدى! و از استکبار و شخصیّت طلبى بیرون نیامدى! و از استقلال منشى و ربوبیّت قدمى به جادّۀ عبودیّت ننهادى! اینک بر تو مسلّم و واضح و روشن شد که: لا إلـٰه إلّا الله.
مستحبّ است انسان چون به قبرستان وارد میشود سلام کند؛ به که؟ به اهل لا إلـٰه إلّا الله. به آن کسانى که از زمرۀ لا إلـٰه إلّا الله و اهل توحید شدهاند و با ظهور جلالت و عظمت حضرت احدیّت به قبض روح، همه چیز خود را تسلیم حق نمودند و از فرعونیّت و خودپرستى برون آمدند، و طوعاً أو کرهاً اقرار و اعتراف به وحدانیّت ذات حق تعالى و تقدّس نمودند، و در این قبرستان همگى بدون تفاوت خفتهاند؛ زن و مرد، پیر و جوان، بچّه و بزرگ، عالم و عامى، غنىّ و فقیر، رئیس و مرؤوس، متعیّن و بدون شهرت؛ همه صفا نموده، و فعلاً نه جنگى و دعوائى، نه خودفروشى و استکبارى؛ همه در یک ردیف خسبیدهاند. سکوت محض که دلالت بر لا إلـٰه إلّا الله دارد، فضاى قبرستان را پر کرده است.
از أمیرالمؤمنین علیهالسّلام روایت است که چون وارد قبرستان شدى بگو:
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا أَهْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، اغْفِرْ لِمَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، وَ احْشُرْنا فِى زُمْرَةِ مَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّٰهِ عَلِىٌّ وَلِىُّ اللّٰهِ.
پیرمردى روشن ضمیر که فعلاً نیز حیات دارد مىگفت: در ماه رمضانى که حال خوشى داشتم، یک شب نور توحید را در همۀ موجودات مشاهده میکردم که همه چیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
در آن حال دیدم که گربهاى از این دیوار بر آن دیوار جستن کرد و پرید؛ گربه لا إلـٰه إلّا الله بود و پرش او نیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۳-۳۵
🆔 @allame_tehrani
✨اشعار فیض کاشانى دربارۀ «لاإلهإلّااللّٰه»
چقدر عالى عارف ربّانى فیض کاشانى سروده است:
سکینۀ دل و جان لا إله إِلَّا الله
نتیجۀ دو جهان لا إله إِلَّا الله
ز شوق دوست به بانگ بلند میگوید
همه زمین و زمان لا إله إِلَّا الله
تو گوش باش که تا بشنوى ز هر ذرّه
چو آفتاب عیان لا إله إِلَّا الله
به گلستان گذرى کن به برگ گل بنگر
ز رنگ و بوى بخوان لا إله إِلَّا الله
به برّ و بحر گذر کن به خشک و بنگر
شنو ز این و ز آن لا إله إِلَّا الله
بکَن تو پنبۀ غفلت ز گوش و پس بشنو
ز نطق خُرد و کلان لا إله إِلَّا الله
سحر ز هاتف غیبم ندا به گوش آمد
که أیُّها الثَّقَلان لا إله إِلَّا الله
به گفتن دل و جان فیض اقتصار مکن
بگو به نطق و زبان لا إله إِلَّا الله
📚 نور مجرد، ج۳، ص۲۶۵ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۵
🆔 @allame_tehrani
💫 هرچه سیر سالک قویتر باشد، دریافتهای پس از مرگ او عالیتر است
⛔️ مؤمن نباید از خدا تقاضای مرگ نماید
♦️روایت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در مذمّت تقاضای مرگ
... میفرمودند: مرگ لقاء خدا و ادراک مراتبى از توحید است، ولى مراتب ادراک انسانها از توحید پس از مرگ تابع اعمالشان در دنیا و سیرشان در سراى اختیار است و این لقاء براى مؤمنین با بهجت و سرور همراه است و براى کفار و منافقین با ضیق و سختى. مؤمنین نیز داراى مراتب و درجاتى هستند و هرچه سالک در سیرش قویتر و عالیتر باشد دریافتهاى او پس از مرگ عالیتر و بهتر است.
روى همین جهت مؤمن نباید آرزوى مرگ کند، بلکه باید همیشه از خداوند تقاضاى طول عمر کند. عمر مؤمن سرمایۀ سیر و سلوک وى است و هر چه بیشتر در این دنیا بماند بیشتر در طریق عبودیّت و بندگى خداوند قدم برمیدارد و اگر از دنیا برود دستش از این عالم کوتاه شده و سیرش منقطع میگردد.
لذا میفرمودند: اگر در مسیر سالک مشکلات و عواقبى هم پیدا شد و مصائب سنگینى بر او وارد گشت نباید رشتۀ صبر او را ببرد و از خداوند تقاضاى مرگ کند، چون سالک همّ و غمّش خدا و توحید است و همۀ این مصائب در آخرت برایش نور و رحمت خواهد بود و اگر تحمّل نکند و بمیرد، کال از دنیا میرود و حتماً در عالم آخرت افسوس و اندوه خواهد خورد.
در وسآئل از أمالى طوسى به سند خود از حضرت رسول اللـه صلّى اللـه علیه و آله و سلّم روایت میکند که:
دَخَلَ رَسولُ اللَهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَلَى رَجُلٍ یَعُودُهُ وَ هُوَ شاکٍ، فَتَمَنَّى الْمَوْتَ. فَقالَ رَسولُ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: لاتَتَمَنَّ الْمَوْتَ؛ فَإنَّکَ إنْ تَکُ مُحْسِنًا تَزْدَدْ إحْسانًا وَ إنْ تَکُ مُسِیـئًا فَتُؤَخَّرُ تُسْتَعْتَبُ؛ فَلاتَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ.
«رسول خدا صلّى اللـه علیه و آله و سلّم فرمودند: آرزوى مرگ نکن؛ زیرا اگر نیکوکار باشى بر نیکىات افزوده مىشود و اگر بدکردار باشى به تو مهلت داده مىشود تا بخشوده شوى؛ پس هیچگاه آرزوى مرگ نکنید.»
و نیز از آن حضرت روایت میکند که: لایَتَمَنَّى أَحَدُکُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ وَ لْیَقُلِ: اللَّهُمَّ أَحْیِنى ما کانَتِ الْحَیاةُ خَیْرًا لى وَ تَوَفَّنى إذا کانَتِ الْوَفاةُ خَیْرًا لى.(۱)
«کسى از شما به خاطر بلائى که بر او وارد شده است آرزوى مرگ نکند؛ بلکه بگوید: خدایا مرا زنده بدار مادامى که زندگى برایم خیر است و مرا بمیران آن زمان که مرگ برایم خیر است.»
📚 نور مجرد، ج۳، ص۲۶۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- وسائلالشیعه، ج۲، ص۴۴۹
🆔 @allame_tehrani
▪️سِرّ تقاضای مرگ توسط برخی از ائمّه علیهمالسّلام، بر فرض صحّت روایات
🔸حضرت موسیبنجعفر علیهماالسّلام در زندان طلب مرگ ننمودند (ت)
▫️ولىّخدا از نَفَس موجودات نوریّه هم خسته میشود
♦️کلام حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام: «لا تَتَمَنَّ المَوتَ إِلَّا بِشَرِطٍ وَثِيقٍ»
🔰 مـتـــن ⬇️
🆔 @allame_tehrani
▪️عناویـــن ⬆️
امّا آنچه از برخى از ائمّه علیهمالسّلام نقل شده که از خداوند تقاضاى مرگ نمودهاند، بر فرض صحّت(۱)، از این باب است که سیرشان در این دنیا تمام شده و تمام اسفار اربعه را به پایان رساندهاند و تمام استعدادهایشان به فعلیّت رسیده و حالت منتظرهاى در نفسشان باقى نمانده است، و لذا باقى ماندنشان در این دنیا برایشان نفعى ندارد و خداوند که ایشان را زنده نگه میدارد براى استفاضه به دیگران و دستگیرى از خلق خداست.
از سوى دیگر عالم کثرت براى امام علیهالسّلام خسته کننده است. ولىّ خدا طالب استغراق در إطلاق و توحید است و اشتغال به ماسِوَىاللـه براى او دردآور
است. خواجۀ شیراز رضوان اللـه علیه میگوید:
من که ملول گشتمى از نفس فرشتگان
قال و مقال عالمى مىکشم از براى تو(۲)
فرشته هرچه هم نور داشته باشد باز هم تعیّن است و تقیّد، و آنکه با عالم إطلاق مأنوس است از نَفَس این موجودات نوریّه خسته و ملول میشود و میخواهد هیچ کس حجاب و حائل نباشد. وقتى مجالست با کرّوبیان براى اولیاء الهى چنین است، معلوم است که سیر در عالم طبع و خصوصاً مجالست با اشرار و فجّار و مشاهدۀ ظلمهاى دشمنان خدا و رسول خدا صلّى اللـه علیه و آله و سلّم و دیدن جنایاتشان و تحریف و تبدیل دین الهى و گمراه کردن نفوس مستعدّه، چه بر قلب نازنین امام علیهالسّلام مىآورد که امام علیهالسّلام از خداوند تقاضاى مرگ کرده و رفتن را بر زندگى در این دنیا ترجیح میدهد.
تقاضاى مرگ از سوى اولیاء الهى به جهت غلبۀ حزن فراق و دورى از لقاء الهى و طلب استغراق در فناء تامّ است، درحالیکه از همۀ حجابها عبور کردهاند و فقط به جهت تعلّق اجمالى به بدن و به اقتضاء عالم بقاء، مجبور به التفات به عالم طبع و توجّه به کثرتند و زنده ماندنشان براى رشد و تکاملشان اثرى ندارد.(۳)
شاید روى همین جهت باشد که حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام در نامۀ خود به حارث همْدانى فرمودند: أَکْثِرْ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ ما بَعْدَ الْمَوْتِ وَ لاتَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثیقٍ.(۴)
«مرگ و زندگى پس از آن را بسیار یاد کن و هرگز آرزوى مرگ نکن مگر آنکه به عهدى محکم و استوار دست یابى و به وصول به اعلى درجۀ سعادت اطمینان داشته باشى.»
ــــــــــــــــــــــ
۱- مانند روایت منسوب به حضرت فاطمهٔ زهراء سلاماللهعلیها که میفرمود: يا إِلَهى عَجِّل وَفاتي
سَريعاً.(بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۷۷) و روایت منقول در احوال حضرت امام رضا علیهالسّلام که: أَنَّهُ كَانَ إِذَا رَجَعَ يَومَ الجُمُعَةِ مِنَ الجَامِعِ و قَدأَصابَهُ العَرَقُ و الغُبارُ رَفَعَ يَدَيْهِ و قَالَ: اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ فَرَجِي
مِمَّا أنا فِيهِ بِالمَوتِ فَعَجِّلْهُ ليَ السَّاعَةَ. و لَم يَزَل مَغْمُومًا مَكرُوبًا إِلَى أَنْ قُبِضَ.(وسائلالشيعة، ج۲،
ص۴۵۰)
در افواه این طور معروف است که حضرت موسی بن جعفر علیهماالسّلام نیز در زندان هارون از خداوند طلب مرگ مینمودند و با این اسماء خداوند را میخواندند که: یا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِن بَيْنِ رَمْلٍ و طينٍ و یا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِن بَينِ فَرْثٍ و
دَمٍ - الخ.
ولی در کتب حدیث و سیره چنین چیزی ذکر نشده و دعای مزبور دعای نجات از زندان است که حضرت در بار اوّل که در زندان بودند آن را قرائت فرمودند و خداوند به برکت آن دعا آن حضرت را فوراً از زندان هارون خلاصی بخشید و اصل آن دعا
طبق نقل شیخ صدوق در عيونالأخبار و أمالی با مختصر اختلافی آنستکه حضرت چهار رکعت نماز
گزاردند و سپس عرض کردند: یا سَیّدی! نَجِّنِی مِن حَبْسِ هارونَ و خَلِّصْنِي مِن يَدِهِ، يَا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِن بَينِ رَمْلٍ و طينٍ، و يا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِن بَينِ فَرْثٍ و دَمٍ، و یا مُخَلِّصَ الْوَلَدِ مِن بَينِ مَشِيمَةٍ و رَحِمٍ، و يَا مُخَلِّصَ النَّارِ مِنَ الْحَدِيدِ و الْحَجَرِ، و يا مُخَلِّصَ الرّوحِ مِن بَينِ الْأَحْشَاءِ و الْأَمْعَاءِ؛ خَلِّصْنِي مِنْ یَدِ هارون.(عیون أخبارالرضا علیهالسلام، ج۱، ص۹۴ و الأمالی، ص۳۷۷)
۲- دیوان حافظ، ص۱۹۰، غزل۴۱۷
۳- مرحوم علامهٔ والد در اواخر عمر شریفشان بارها به بنده فرمودند: «کار من در این دنیا تمام
است و ماندن و رفتن برای من تفاوتی ندارد. این جمله حکایت از اتمام أسفار أربعه و تمكّن در عالم بقاء دارد که به ندرت برای اولیاء الهی اتفاق میافتد.
۴- بحارالأنوار، ج۷۹، ص۱۸۰؛ مرحوم علامه مجلسی در توضیح حدیث شریف میفرماید: «بیان: أى لاتتمنّ الموتَ إلَّا مشروطاً بالمغفرة أو بعد تحصيلِ ما يوجب رفعَ درجات الآخرة في بقيّة العمر. و قال ابن أبىالحديد: أي لاتتمنّ الموتَ إِلَّا و أنت واثقٌ من أعمالك الصّالحة أنّها تؤدّيك إلى الجنّة و تنقذك من النّار. أقول: على هذا يحتمل أن يكون نهیاً عن تمنّى الموت مطلقاً فإنّ ذلك الوثوق
لايكاد يحصل لأحد سوى الأنبياء و الأئمة عليهمالسّلام.»
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۶۷
🆔 @allame_tehrani
ایها القلب الحزین المبتلا
فی طریق العشق انواع البلا
لیکن القلب العشوق الممتحن
لا یبالی بالبلایا و المحن
سهل باشد در ره فقر و فنا
گر رسد تن را تعب، جان را عنا
رنج راحت دان، چو شد مطلب بزرگ
گرد گله، توتیای چشم گرگ
کی بود در راه عشق آسودگی؟
سر به سر درد است و خون آلودگی
تا نسازی بر خود آسایش حرام
کی توانی زد به راه عشق، گام؟
غیر ناکامی، دراین ره، کام نیست
راه عشق است این، ره حمام نیست
ترککان، چون اسب یغما پی کنند
هرچه باشد، خود به غارت میبرند
ترک ما، برعکس باشد کار او
حیرتی دارم ز کار و بار او
کافرست و غارت دین میکند
من نمیدانم چرا این میکند؟
نیست جز تقوی، در این ره توشهای
نان و حلوا را بهل در گوشهای
نان و حلوا چیست؟ جاه و مال تو
باغ و راغ و حشمت و اقبال تو
نان و حلوا چیست؟ این طول امل
وین غرور نفس و علم بیعمل
نان و حلوا چیست؟ گوید با تو، فاش
این همه سعی تو از بهر معاش
نان و حلوا چیست؟ فرزند و زنت
اوفتاده همچو غل در گردنت
چند باشی بهر این حلوا و نان
زیر منت، از فلان و از فلان؟
برد این حلوا و نان، آرام تو
شست از لوح تو کل نام تو
هیچ بر گوشت نخورده است، ای لیم!
حرف «الرزق علی الله الکریم»
رو قناعت پیشه کن در کنج صبر
پند بپذیر از سگ آن پیر گبر
شیخ بهائی
📚«نان و حلوا»، بخش۱۰ - فی أن البلایا و المحن فی هذا الطریق، و إن کانت عسیرة، لکنها علی المحب یسیرة بل هی الراحة العظمی و النعمة الکبری
🆔 @allame_tehrani
💠 سیمای شیعیان 💠
▪️أمیرالمؤمنین علیهالسلام
عَنْ نَوْفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبِكَالِيِّ، قَالَ:
قَالَ لِي عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):
يَا نَوْفُ،
خُلِقْنَا مِنْ طِينَةٍ طَيِّبَةٍ،
وَ خُلِقَ شِيعَتُنَا مِنْ طِينَتِنَا،
فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أُلْحِقُوا بِنَا.
قَالَ نَوْفٌ فَقُلْتُ:
صِفْ لِي شِيعَتَكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ،
فَبَكَى لِذِكْرِى شِيعَتَهُ، ثُمَّ قَالَ: يَا نَوْفُ،
شِيعَتِي وَاللّٰهِ
الْحُلَمَاءُ
الْعُلَمَاءُ بِاللّٰهِ وَ دِينِهِ،
الْعَامِلُونَ بِطَاعَتِهِ وَ أَمْرِهِ،
الْمُهْتَدُونَ بِحُبِّهِ،
أَنْضَاءُ عِبَادَةٍ،
أَحْلَاسُ زَهَادَةٍ،
صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ التَّهَجُّدِ،
عُمْشُ الْعُيُونِ مِنَ الْبُكَاءِ،
ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الذِّكْرِ،
خُمُصُ الْبُطُونِ مِنَ الطَّوَى،
تُعْرَفُ الرَّبَّانِيَّةُ فِي وُجُوهِهِمْ،
وَ الرَّهْبَانِيَّةُ فِي سَمْتِهِمْ،
مَصَابِيحُ كُلِّ ظُلْمَةٍ،
وَ رَيْحَانُ كُلِّ قَبِيلٍ،
لَا يَثْنُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ سَلَفاً،
وَ لَا يَقِفُونَ لَهُمْ خَلَفاً،
شُرُورُهُمْ مَكْنُونَةٌ،
وَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ،
وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَةٌ،
وَ حَوَائِجُهُمْ خَفِيفَةٌ،
أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي عَنَاءٍ،
وَ النَّاسُ مِنْهُمْ فِي رَاحَةٍ،
فَهُمُ الْكَاسَةُ الْأَلِبَّاءُ،
وَ الْخَالِصَةُ النُّجَبَاءُ،
وَ هُمُ الرَّوَّاغُونَ فِرَاراً بِدِينِهِمْ،
إِنْ شَهِدُوا لَمْ يُعْرَفُوا،
وَ إِنْ غَابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا،
أُولَئِكَ شِيعَتِيَ الْأَطْيَبُونَ،
وَ إِخْوَانِيَ الْأَكْرَمُونَ،
أَلَا هَاهْ شَوْقاً إِلَيْهِمْ.
📚(الأمالی للطوسی: 576/1189)
ترجمه و شرح حدیث
(سیمای شیعیان - آیتالله مصباح یزدی)
#حدیث
🆔 @allame_tehrani
🤲 دعای مجرّب برای محفوظ بودن
▪️پيامبراکرم صلّیاللهعليهوآله فرمودهاند: هر کس اين دعا را هر صبح و شام بخواند، خداوند عزّوجلّ چهار ملک بر او موکل کند که او را از روبرو و پشت سر و راست و چپ محافظت کنند و در امان خداوند باشد و اگر همهی خلايق از جن و انس تلاش کنند که به او آسيبی برسانند نخواهند توانست.
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمـٰنِ الرَّحيمِ
بِسْمِ اللّٰهِ خَيْرِ الْأَسْماءِ
بِسْمِ اللّٰهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمآءِ
بِسْمِ اللّٰهِ الَّذى لايَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمُّ وَ لا دآءٌ
بِسْمِ اللّٰهِ أَصْبَحْتُ وَ عَلَى اللّٰهِ تَوَكَّلْتُ
بِسْمِ اللّٰهِ عَلى قَلْبى وَ نَفْسى
بِسْمِ اللّٰهِ عَلى دينى وَ عَقْلى
بِسْمِ اللّٰهِ عَلى أَهْلى وَ مالى
بِسْمِ اللّٰهِ عَلى ما أَعْطانى رَبّى
بِسْمِ اللّٰهِ الَّذى لايَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَىْءٌ فِى الْأَرْضِ وَ لا فِى السَّماءِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ
اَللّٰهُ اَللّٰهُ رَبّى لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً
اَللّٰهُ أَكْبَرُ اَللّٰهُ أَكْبَرُ وَ أَعَزُّ وَ أَجَلُّ مِمّا أَخافُ وَ أَحْذَرُ
عَزَّ جارُكَ وَ جَلَّ ثَناؤُكَ وَ لا إِلـٰهَ غَيْرُكَ
اَللّٰهُمَّ اِنّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسى
وَ منْ شَرِّ كُلِّ سُلْطانٍ شَديدٍ
وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطانٍ مَريدٍ
وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ جَبّارٍ عَنيدٍ
وَ مِنْ شَرِّ قَضآءِ السُّوءِ
وَ مِنْ كُلِّ دابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِها
إِنَّكَ عَلَىٰ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
وَ أَنْتَ عَلَیٰ كُلِّ شَىْءٍ حَفيظٌ
إِنَّ وَلِيِّىَ اللّٰهُ الَّذى نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصّالِحينَ
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِىَ اللّٰهُ لا اِلـٰهَ اِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ
📚(مهجالدعوات، 75 – الباقياتالصالحات، باب پنجم، امرسيزدهم، 442) به نقل از کتاب أنیسالصادقین
🆔 @allame_tehrani
✨روایت نوف بکالی
از آرزوهای أمیرالمؤمنین (علیهالسلام)
و راه رسیدن به آن✨
▪️أمیرالمؤمنین علیهالسلام
قَالَ نَوْفٌ الْبِکَالِیُّ:
رَأَیْتُ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ
مُوَلِّیاً مُبَادِراً.
فَقُلْتُ:
أَیْنَ تُرِیدُ یَا مَوْلَایَ؟
فَقَالَ: دَعْنِی یَا نَوْفُ،
إِنَّ آمَالِی تُقَدِّمُنِی فِی الْمَحْبُوبِ.
فَقُلْتُ:
یَا مَوْلَایَ وَ مَا آمَالُکَ؟
قَالَ:
قَدْ عَلِمَهَا الْمَأْمُولُ
وَ اسْتَغْنَیْتُ عَنْ تَبْیِینِهَا لِغَیْرِهِ
وَ کَفَى بِالْعَبْدِ أَدَباً
أَنْ لَا یُشْرِکَ فِی نِعَمِهِ وَ إِرَبِهِ غَیْرَ رَبِّهِ.
فَقُلْتُ:
یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ،
إِنِّی خَائِفٌ عَلَى نَفْسِی مِنَ الشَّرَهِ
وَ التَّطَلُّعِ إِلَى طَمَعٍ مِنْ أَطْمَاعِ الدُّنْیَا.
فَقَالَ لِی:
وَ أَیْنَ أَنْتَ عَنْ عِصْمَةِ الْخَائِفِینَ
وَ کَهْفِ الْعَارِفِینَ؟
فَقُلْتُ:
دُلَّنِی عَلَیْهِ.
قَالَ:
اللَّهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
تَصِلْ أَمَلَکَ بِحُسْنِ تَفَضُّلِهِ
وَ تُقْبِلْ عَلَیْهِ بِهَمِّکَ
وَ أَعْرِضْ عَنِ النَّازِلَةِ فِی قَلْبِکَ،
فَإِنْ أَجَّلَکَ بِهَا فَأَنَا الضَّامِنُ مِنْ مُورِدِهَا
وَ انْقَطِعْ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ، فَإِنَّهُ یَقُولُ:
وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی
لَأُقَطِّعَنَّ أَمَلَ کُلِّ مَنْ یُؤَمِّلُ غَیْرِی بِالْیَأْسِ
وَ لَأَکْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ فِی النَّاسِ
وَ لَأُبْعِدَنَّهُ مِنْ قُرْبِی
وَ لَأُقَطِّعَنَّهُ عَنْ وَصْلِی
وَ لَأُخْمِلَنَّ ذِکْرَهُ حِینَ یَرْعَى غَیْرِی،
أَ یُؤَمِّلُ وَیْلَهُ لِشَدَائِدِهِ غَیْرِی
وَ کَشْفُ الشَّدَائِدِ بِیَدِی؟
وَ یَرْجُو سِوَایَ وَ أَنَا الْحَیُّ الْبَاقِی؟
وَ یَطْرُقُ أَبْوَابَ عِبَادِی وَ هِیَ مُغْلَقَةٌ
وَ یَتْرُکُ بَابِی وَ هُوَ مَفْتُوحٌ؟
فَمَنْ ذَا الَّذِی رَجَانِی لِکَثِیرِ جُرْمِهِ
فَخَیَّبْتُ رَجَاءَهُ؟
جَعَلْتُ آمَالَ عِبَادِی مُتَّصِلَةً بِی
وَ جَعَلْتُ رَجَاءَهُمْ مَذْخُوراً لَهُمْ عِنْدِی
وَ مَلَأْتُ سَمَاوَاتِی مِمَّنْ لَا یَمَلُّ تَسْبِیحِی
وَ أَمَرْتُ مَلَائِکَتِی
أَنْ لَا یُغْلِقُوا الْأَبْوَابَ بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی.
أَ لَمْ یَعْلَمْ مَنْ فَدَحَتْهُ نَائِبَةٌ مِنْ نَوَائِبِی
أَنْ لَا یَمْلِکَ أَحَدٌ کَشْفَهَا إِلَّا بِإِذْنِی؟
فَلِمَ یُعْرِضُ الْعَبْدُ بِأَمَلِهِ عَنِّی
وَ قَدْ أَعْطَیْتُهُ مَا لَمْ یَسْأَلْنِی
فَلَمْ یَسْأَلْنِی وَ سَأَلَ غَیْرِی؟
أَ فَتَرَانِی أَبْتَدِئُ خَلْقِی مِنْ غَیْرِ مَسْأَلَةٍ
ثُمَّ أُسْأَلُ فَلَا أُجِیبُ سَائِلِی؟
أَ بَخِیلٌ أَنَا فَیُبَخِّلُنِی عَبْدِی؟
أَ وَ لَیْسَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةُ لِی؟
أَ وَ لَیْسَ الْکَرَمُ وَ الْجُودُ صِفَتِی؟
أَ وَ لَیْسَ الْفَضْلُ وَ الرَّحْمَةُ بِیَدِی؟
أَ وَ لَیْسَ الْآمَالُ لَا یَنْتَهِی إِلَّا إِلَیَّ؟
فَمَنْ یَقْطَعُهَا دُونِی
وَ مَا عَسَى أَنْ یُؤَمِّلَ الْمُؤَمِّلُونَ مَنْ سِوَایَ؟
وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی
لَوْ جَمَعْتُ آمَالَ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ
ثُمَّ أَعْطَیْتُ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ
مَا نَقَصَ مِنْ مُلْکِی بَعْضُ عُضْوِ الذَّرَّةِ،
وَ کَیْفَ یَنْقُصُ نَائِلٌ أَنَا أَفَضْتُهُ؟
یَا بُؤْساً لِلْقَانِطِینَ مِنْ رَحْمَتِی،
یَا بُؤْساً لِمَنْ عَصَانِی
وَ تَوَثَّبَ عَلَى مَحَارِمِی
وَ لَمْ یُرَاقِبْنِی وَ اجْتَرَأَ عَلَیَّ.
⬇️ ادامــــه ⬇️
#حدیث
🆔 @allame_tehrani