eitaa logo
کانال علامه طهرانی
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
779 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
ماه رجب.mp3
8.45M
🤲 شکر نعمت ماه رجب 🎙مقام معظم رهبری 🆔 @allame_tehrani
13930212_8615_192k.mp3
4.57M
🌊 شست‌وشویى کن و آنگه به خرابات خرام... 🎙مقام معظم رهبری 🔹آمادگی برای ماه مبارک رمضان 🎙آیت‌الله ممدوحی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨«أین الرجبیون»✨ 🎙آیت‌الله شجاعی رحمة‌الله‌علیه 🔸ماه رجب برای اهل درد و محبین خدا و عاشقان حق از مواقیت است. 🔸رجب از لحظه‌های رحمت است، ابواب رحمت باز است. 🔸ماه رجب، ماه استغفار است؛ زیاد استغفار بکنید؛ 🔹اَستَغفِرُ اللّٰهَ رَبّی وَ اَسأَلُهُ التّوبَه. @shojaee_org www.shojaee.org 🆔 @allame_tehrani
شرح ادعیه ماه رجب (1). استاد وکیلی.mp3
28.97M
🔸علت بیان دعای «يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» و شرح آن 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎧 در این جلسه می‌شنویم: 🔸در باب دعا، اصل، توجه به مفاهیم دعا و در خواست قلبی آنها از خداوند متعال است. 🔸انگشت تکان دادن در این دعا به چه معناست؟ 🔸آیا می‌توان از خداوند همۀ خیر دنیا و آخرت را طلب کرد؟ 🔸جز مخلَصین هیچ کس از آتش جهنم در امان نیست. 🔸«حَرِّمْ شَیْبَتِی عَلَى النَّار» یعنی خداوندا مرا به کمال قرب و اتصال خودت برسان. @mhva_ir www.mhva.ir 🆔 @allame_tehrani
شرح ادعیه ماه رجب (2) - استاد وکیلی.mp3
19.19M
🔹شرح دعای «خابَ الوافِدُونَ عَلَیٰ غَيْرِكَ» 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎧 در این جلسه می‌شنویم: 🔸 راه رسیدن به توحید و گرفتن فیوضات بر روی همه باز است. 🔸سنت خداوند لطف کردن و مهلت دادن به گنهکاران است. 🔸تقاضای درجۀ «مهتدین» به معنای رسیدن به خلوص و توحید است. @mhva_ir www.mhva.ir 🆔 @allame_tehrani
شرح ادعیه ماه رجب (3) - استاد وکیلی(1).mp3
23.25M
🔹شرح زیارت رجبیه (بخش اول) 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎧 در این جلسه می‌شنویم: 🔸دلایل نگفتن مقام اهل‌بیت علیهم‌السّلام برای مردم در سالهای آغازین دورۀ امامت 🔸معنای صحیح تفویض امور به اهل‌بیت علیهم‌السّلام 🔸ضرورت حمد خدا بر توفیق زیارت و ادای حقّ امام 🔸تقاضای عالی‌ترین مقامات در زیارت @mhva_ir www.mhva.ir 🆔 @allame_tehrani
4_5834659028042517722.mp3
25.38M
🔹شرح زیارت رجبیه (بخش دوم) 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎧 در این جلسه می‌شنویم: 🔸حقیقت دعا و قسم دادن به خداوند و تأثیر آن در استجابت دعا 🔸مراتب تحقق یک چیز در عالم واقع 🔸ادب اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیان عالی‌ترین مضامین با ساده‌ترین الفاظ 🔸انواع حالات بهشتیان در استفاده از نعمتهای إلهی @mhva_ir www.mhva.ir 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🌷مراسم جشن ولادت حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام🌷 📍از طریق: صفحه نور مجرد در آپاراتزمان: دوشنبه ۱ رجب المرجب، حدود ساعت ۶:۴۵ صبح 💠 مکان: از بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی مد‌ظله‌العالی @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
🔸نماز مخصوص اول ماه‌های قمری ▪️از جمله نمازهایی که حضرت آیت‌الله بهجت (قدس سره) به خواندن آن مداومت داشتند، نماز اول ماه است که در ابتدای ماه‌های قمری خوانده می‌شود. 🌷از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. 🌹و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. 📚بهجت‌الدعاء، ص٣٧٨ 🆔 @allame_tehrani
💠 ختم سورهٔ واقعه [برای افزایش رزق و روزی و برآورده‌شدن حاجات مهم] 💢 ختم سورهٔ واقعه، از ختم‌های مأثوره و بسیار مجرب است که مورد توصیهٔ علما و بزرگان بوده است و حضرت آیت‌الله بهجت هم مطابق اساتید معظمشان، بدان تأکید داشته‌اند. 🔰دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدین‌صورت است که: چون اول ماه دوشنبه باشد شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم چهارده مرتبه بخواند. همچنین هرروز بعد از اتمام تلاوت سوره‌های مبارکهٔ آن‌روز، این دعا را بخواند:(۱) يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ. 🔸 در ادامه مرحوم مجلسی رحمه‌الله از امام سجاد علیه‌السلام نقل می‌فرماید که در روزهای پنجشنبهٔ میان این چهارده روز، به جای دعای فوق، پس از اتمام سوره‌های شریفه، این دعا را قرائت نماید؛ آن دعا چنین است: يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ. ✅ البته نکتهٔ مهم طبق فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت آنستکه به قدری این ختم مهم است که می‌توان آن را حتی در غیر از شرایط ذکر شده به جای آورد؛ به طور مثال حتی می‌توان در یک نوبت با تلاوت مجموع سوره‌ها (١٠۵ بار) و خواندن دعاهای آن بجا آورده شود. 📚بهجت‌الدعاء، ص٣۶٢-٣۶۴ 🌐 مشاهدهٔ کلیپ منتشر شده از آیت‌الله بهجت و کسب اطلاعات بیشتر:👇 http://bahjat.ir/fa/content/9187 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- اللیالی‌المخزونه، ملا محسن فیض کاشانی، نسخهٔ خطی سازمان اسناد و کتابخانهٔ ملی جمهوری اسلامی ایران، ص۵٣-۵۵ @bahjat_ir www.bahjat.ir 🆔 @allame_tehrani
🔰 🌷مراسم جشن ولادت حضرت امام علی النقی علیه‌السلام🌷 📍از طریق: صفحه نور مجرد در آپارات ⏰ زمان: سه‌شنبه ۲ رجب المرجب، حدود ساعت ۶:۴۵ صبح 💠 مکان: از بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی مد‌ظله‌العالی @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
🔷اشاره‌ای دربارۀ روز ولادت امام هادی علیه‌السلام🔷 [طبق قول أصحّ ولادت امام هادی علیه‌السلام، دوّم رجب است] 💐 بسیاری از علماء، میلاد آن حضرت را در ماه رجب ذکر کرده‌اند. و دعایی که شیخ طوسی و سید ابن طاووس از حضرت بقیةالله (أرواحنا فداه) در روزهای رجب نقل کرده‌اند، صراحت بر این مطلب دارد. 💐 در مورد روز آن، دوم، سوم، پنجم، سیزدهم و نیمۀ ماه در مصادر آمده است. عیّاشی صاحب تفسیر و کفعمی، میلاد آن حضرت را در دوم رجب دانسته‌اند. 💐 مرحوم علّامه طهرانی (قدّس سرّه) نیز دوم رجب را قابل اعتمادتر می‌دانستند و مجلس میلاد امام هادی علیه‌السلام را در روز دوم و شهادت آن حضرت را در سوم رجب برگزار می‌کردند. [مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: در تاریخ ولادت امام هادی علیه‌السلام اقوالی است که قوی‌ترین آنها قول به ولادت آن حضرت در ماه رجب است نه پانزدهم ذی‌الحجة و دعای "اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَسئَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فی‏ رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ الثانی‏ وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ اَتَقَرَّبُ بِهِما اِلَیْکَ خَیْرَ الْقُرَبِ..." که از دعاهای معروف ماه رجب و از ناحیهٔ مقدسهٔ امام زمان علیه‌السلام بوده بر آن تصریح دارد و چون این دعا دارای مدارک قوی و مورد وثوق بزرگان بوده، به دست می‌آوریم میلاد امام هادی علیه‌السلام در ماه رجب المرجّب واقع شده است و اگرچه در روز آن هم اختلاف است ولی ولادت آن حضرت نزد ما در روز دوم ماه رجب است.] @nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ زندگی عاشقانه هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل گردم از آن 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🔸عشق 🔹عشق الهی 🆔 @allame_tehrani
27.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 تبعیت از شریعت 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @jazbeh_eshgh 🆔 @allame_tehrani
راه تحصیل عشق، التزام به دستورات شریعت و مراقبه است 🔰يادآورى نعمت الهى موجب تحصيل محبّت اوّليه مى‏شود (ت) ...أمّا راه تحصیل این عشق و محبّت، همان التزام تامّ به دستورات شریعت همراه با إخلاص و توجّه، و به تعبیرى همان «مراقبه» است.(۱) در رسالهٔ لبّ‌اللباب مى‌فرمایند: «در أثر مراقبهٔ شدید و اهتمام به آن، آثار حبّ و عشق در ضمیر سالک هویدا مى‌شود. زیرا عشق به جمال و کمال على الإطلاق فطرى بشر بوده و با نهاد او خمیر شده و در ذات او به ودیعت گذارده شده است، لیکن علاقه به کثرات و حبّ به مادّیّات حجابهاى عشق فطرى مى‌گردند و نمى‌گذارند که این پرتو أزلى ظاهر گردد. بواسطهٔ مراقبه، کم کم حجابها ضعیف شده تا بالأخره از میان مى‌رود، و آن عشق و حبّ فطرى ظهور نموده و ضمیر انسان را به آن مبدأ جمال و کمال رهبرى می‌کند.»(۲) مى‌فرمودند: «براى زیاد شدن عشق سالک، خواندن شرح حال کسانى که آتش عشق و محبّت به خداوند در وجودشان شعله‌ور شده و در فراق پروردگار سوخته‌اند، و مطالعهٔ حالات و مجاهدات ایشان مفید است. و همچنین خواندن اشعار آتشین عرفانى همچون أشعار مرحوم خواجه حافظ و اشعار ابن فارض بسیار تأثیر دارد. و مرحوم قاضى (قدّس سره) مى‌فرموده‌اند: هر کس تائیّهٔ ابن فارض را حفظ کند عشق خداوند در دل او طلوع مى‌نماید.»(۳)(۴) مرحوم آقاى انصارى رحمه‌الله مى‌فرمودند: براى تحصیل عشق و محبّت پروردگار مداومت بر نوافل أعمّ از لیلیّه و نهاریّه و غیرها بسیار مؤثّر است. 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۵۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- در رسالهٔ لبّ‏اللباب ص۱۱۳ مى‏فرمايند: «مراقبه؛ و آن عبارت است از آنكه سالک در جميع أحوال، مراقب و مواظب باشد تا از آنچه وظيفهٔ اوست تخطّى ننمايد و از آنچه بر آن عازم شده تخلّف نكند.» ۲- لبّ‌اللباب، ص۳۱ ۳- مرحوم حضرت آقاى حدّاد، به أشعار شمس مغربى نيز عنايت زيادى داشتند و برخى از أشعار آن را بسيار مى‏خواندند. ولى از مرحوم آية‌اللـه انصارى رضوان‌اللـه‏عليه منقول است كه مى‏فرموده‏اند: من أشعار مغربى را به سالک مبتدى توصيه نمى‏كنم چون اشعارش مربوط به پس از فناء است. يادآورى نعمت الهى موجب تحصيل محبّت اوّليه مى‏شود (ت) ۴- علاوه بر اين امور، به ياد آوردن نعمتهاى إلهى و رحمت خداوند به بندگان نيز موجب تحصيل شوق و محبّت است كه در برخى روايات به آن اشاره شده است، ولى اين امر موجب تحصيل محبّت اوّليّه است و براى تحصيل عشقى كه سالک در مسير خود به سوى خداوند بدان محتاج است كافى نيست، و با صرف توجّه به نعمتهاى إلهى حالت عشق و هيمان و ولَه بر نفس سالک مستولى نمى‏شود تا هستى وى را سوزانده و او را به سرمنزل مقصود برساند. سياق اينگونه روايات نيز شاهد بر همين معناست، زيرا مساق آنها دربارهٔ أفرادى است كه فاقد محبّت بوده و مى‏خواهند تحصيل محبّت نمايند. در بحارالأنوار در باب حُبّ‌اللـه‏تعالى، حديث هفتم از امام باقر عليه‏السّلام روايت می‌كند: قال رَسولُ اللَهِ صَلَّى‌اللـه‏عَلَيهِ‏وَآلِهِ‏وَسَلَّمَ لِلنّاسِ وَ هُم مُجتَمِعُونَ عِندَهُ: أحِبُّوا اللّٰهَ لِما يَغذوكُم بِهِ مِن نِعَمِهِ، وَ أحِبُّونى لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أحِبّوا قَرابَتى لى. «رسول خدا صلّى‌اللـه‏عليه‏وآله‏وسلّم به مردم كه نزد آن حضرت جمع شده بودند فرمود: خداوند را به خاطر روزی‌هايى كه به شما عطا مى‏نمايد دوست داشته باشيد، و مرا به خاطر خداوند عزّوجلّ، و اهل‏بيت و خويشان مرا به خاطر من.» و در حديث دوازدهم همين باب از حضرت امام‏رضا عليه‏السّلام از آباء گرامش از رسول خدا صلّى‌اللـه‏عليه‏وآله‏وسلّم آورده است: أوحَى اللَهُ عَزَّوَجَلَّ إلى نَجِيِّهِ موسى: أحبِبْنى وَ حَبِّبنى إلى خَلقى. قالَ: ربِّ هذا أُحِبُّكَ فَكيفَ أُحَبِّبُكَ إلى خَلقِكَ؟ قالَ: اذكُر لَهُم نَعماى عَلَيهِم وَ بَلآئى (ءَالآئى ـ ظ) عِندَهُم؛ فَإنَّهُم لايذكُرونَ أو لايَعرِفونَ مِنّى إلّا كُلَّ الخَيرِ. «خداوند به حضرت موسى كليم‌اللـه وحى فرستاد كه: مرا دوست بدار و در نزد بندگانم نيز مرا محبوب نما. موسى على‏نبيّناوآله‏وعليه‏السّلام عرض كرد: خداوندا من تو را دوست دارم و معناى دوست‏داشتن تو را مى‏فهمم، ولى چگونه تو را نزد بندگانت محبوب گردانم؟ خداوند فرمود: نعمتهاى مرا برايشان بيان كن و به يادشان آور؛ چرا كه بندگانم از من جز خوبى و نيكويى به ياد نمى‏آورند.» (بحارالأنوار، ج۶۷، ص۱۶و۱۸و۲۲) 🆔 @allame_tehrani
🔆 ازدیاد محبت، با مرور محبت خدا در دل 🔰تبديل عشق مجازى به عشق حقيقى، در عبارت مرحوم صدرالمتألّهين (ت) ...علاوه بر این امور، مى‌فرمودند: مرور دادن محبّت خدا در دل موجب ازدیاد و شدّت محبّت شده و شعله‌هاى آن را گرم و فروزان می‌کند. مى‌فرمودند: شب هنگام خواب، پس از وضوء و قرائت أذکار وارده، ذکر شریف لا إله الّا الله را آنقدر تکرار کنید تا در حالی که زبان شما مترنّم به این کلمهٔ طیّبه است و با دلى مملوّ از یاد و عشق و محبّت خدا خوابتان ببرد. و اینچنین خوابى براى سالک، عبادت محسوب مى‌شود. چو شو گیرم خیالش را در آغوش سحر از بسترم بوى گل آیو(۱) و چون بیدار مى‌شوید نیز با عشق به خدا سر از بالش بردارید. یعنى محبّت و عشقى که بالإجمال در درون است را به دل خطور دهید تا مهر خدا در نفس مرتکز و مستقرّ شده و رو به ازدیاد گذاشته و قوىّ گردد. مى‌فرمودند: «انسان نباید عشق غیر خدا را در دل راه دهد، ولى این عشق‌هاى مجازى که دامن برخى را مى‌گیرد اگر قنطره و پلى بسوى حقیقت شود و عاشق را در آتش محبّت خدا بیندازد و سر از عشق خدا درآورد، کیمیاى سعادت نصیبش شده و خیلى ارزش دارد.»(۲) 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۵۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- رباعيّات باباطاهر، ص۱۱ ۲- مرحوم صدرالمتألّهين رضوان‏الله‏عليه در جلد هفتم أسفار بحث مفصّلى پيرامون حقيقت عشق و انواع آن دارد، كه در فصل ۱۹ از اين قسمت به بررسى عشق ظرفاء و فتيان نسبت به افراد زيباروى مى‏پردازد و می‌فرمايد: [تبديل عشق مجازى به عشق حقيقى، در عبارت مرحوم صدرالمتألّهين (ت)] عشق انسانى به دو قسم منقسم مى‏شود، عشق حقيقى و عشق مجازى. عشق حقيقى همان محبّت خدا و صفات و أفعال او از آن جهت كه صفات و أفعال اوست مى‏باشد، و عشق مجازى به دو قسم نفسانى و حيوانى تقسيم مى‏شود. عشق نفسانى عشقى است كه مبدأ آن مشاكلت و مسانخت نفس عاشق با معشوق در جوهرش باشد و إعجاب و خشنودى عاشق بيشتر به اخلاق معشوق است، چون آن اخلاق آثار صادر از نفس معشوق است. و عشق حيوانى عشقى است كه مبدأ آن شهوت بدنى و طلب لذّت بهيمى است و إعجاب عاشق بيشتر به ظاهر معشوق و رنگ و شكل و اعضاى اوست كه از امور بدنى مى‏باشند. سبب عشق نفسانى، لطافت نفس و صفات نفس بوده و سبب عشق حيوانى نفس أمّاره است و غالباً مقارن فجور است. و در اين عشق قوّهٔ حيوانى، قوّهٔ ناطقه را تحت استخدام خود قرار مى‏دهد؛ به خلاف نوع اوّل كه نفس را نرم و داراى شوق و وجد و اندوه و گريه و رقّت قلب و فكر مى‏گرداند گويا كه نفس انسان به دنبال أمرى باطنى و مخفى از حوّاس می‌گردد، و بدين جهت از شواغل دنيوى جدا شده و از غير معشوق إعراض می‌كند و همهٔ غصّه‏ها و همومش غصّه و همّى واحد می‌گردد. و به همين جهت رو كردن به معشوق حقيقى كه خداوند باشد براى چنين عاشقى از ديگران آسان‏تر است، چون محتاج به رو گرداندن از چيزهاى فراوان و كثرات نيست و به چيز ديگرى دلبستگى ندارد؛ كافى است از يک معشوق مجازى به سوى معشوق حقيقى رو گرداند. (الحكمة‏المتعالية، ج۷، ص۱۷۴و۱۷۵) مراد از عشق مجازى در فرمايش مرحوم علّامه والد رضوان‏اللـه‏تعالى‏عليه همين عشق مجازى نفسانى است نه عشق مجازى حيوانى كه مذموم است. و البتّه همين عشق نفسانى نيز براى افراد عادى در شريعت مقدّسه مورد سفارش و ترغيب نيست ولى اگر براى كسى حاصل شد زمينهٔ بسيار مساعدى براى تحصيل عشق به معشوق حقيقى مى‏باشد. حقير يكبار از خدمت مرحوم حضرت آقاى حدّاد پرسيدم: مؤمنى نسبت به ديگرى عشق پيدا كرده است، چه حكمى دارد؟ فرمودند: محبّت بر دو قسم است: إلهى و نفسانى؛ اگر إلهى باشد ممدوح است، و اگر نفسانى باشد ممدوح نيست. البتّه إلهى و نفسانى در فرمايش ايشان اصطلاحى غير از اصطلاح مرحوم صدرالمتألّهين رحمة‏اللـه‏عليه مى‏باشد. عشق إلهى، عشقى است كه موجب نورانيّت است و عشق نفسانى در نفس بوده و موجب نور نيست و خودش مراتب و أقسامى دارد، كه برخى مراتب آن همراه با شهوت جسمانى و منطبق بر عشق مجازى حيوانى می‌گردد. 🆔 @allame_tehrani