eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
818 ویدیو
197 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 زیارت حضرت عبد‌العظیم حسنی علیه‌السلام ▪️حضرت آیت‌الله بهجت (قدس سره): «اهل تهران اگر هفته‌ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده‌اند.» [آیت‌الله بهجت (قدس سره)] برای حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود. 📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇 eitaa.com/ezdevaje_elahi/2788 🆔 @allame_tehrani
💡چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم! ✅ راه اهل‌بیت علیهم‌السلام، راه نجات و سعادت در روایت آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ؛ اهل‌بیت من، مایه‌ی امنیت زمینیان هستند، همان‌گونه که ستارگان مایه‌ی امنیت آسمانیان هستند».[۱] آیا امکان دارد در شداید و گرفتاری‌ها به آنها پناهنده شویم و آنها چاره نکنند و پناه ندهند و بلا را از ما مرتفع نکنند؟! راه اهل‌بیت علیهم‌السلام، راه نجات و سعادت و امان و مایه‌ی سلامت دارَین (دنیا و آخرت) است. گویا در مورد حضرت عبدالعظیم در روایت آمده است که «أَمانٌ لأَهْلِ ری»، در مورد حضرت موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام است که: «أَمانٌ لأَهْلِ بَغْدادٍ»؛ و شاید در مورد زکریا‌بن‌آدم وارد شده باشد که: «أَمانٌ لأَهلِ قُم»؛ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم! همه‌ی اینها را داریم، ولی نمی‌خواهیم متابعت کنیم! به بعضی از اطبا که برای احوالپرسی از تهران به اینجا می‌آمدند، گفتم: شما با کسی که خودش نمی‌خواهد مراعات حفظ صحت کند، چه می‌کنید؟ من می‌دانم پیاده‌روی، شرط صحت است، یا فلان چیز مخالف سلامتی و صحت است، ولی باز آن را به جا می‌آوریم، یا افراط و تفریط می‌نماییم! ما خود نمی‌خواهیم این راه را، که راه خدا و رسول و اولیای اوست طی کنیم، بلکه راهی را می‌خواهیم که در آن استغفار و ذکر و گریه نباشد. نظیر اینکه نزد شخصی رفتند و گفتند: ذکری به ما دستور بدهید. وی می‌گوید که گفتم: نماز بخوانید. گفتند: می‌خواهیم ذکری بدهید که نماز نخوانیم. دَواؤُک مِنْک وَ لاتُبْصِرُ / وَ داؤُک فیک وَ لا تَشْعُر؛ درمان تو از توست، ولی تو آن را نمی‌بینی، و درد تو نیز در توست، ولی تو بدان آگاه نیستی. خود را مریض نمی‌دانیم، وگرنه علاج آن آسان است. هر کس راهی برای رسیدن به سعادت و امان یافت و به دست آورد، باید به دوستان و اهل امانت و وثاقت و دیانت برساند. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱]. ر.ک: علل‌الشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۳۰؛ کمال‌الدین، ص۲۰۵؛ نظم دررالسمطین، ص۲۳۴؛ الجامع‌الصغیر، ج۲، ص۶۸۰؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۹۶. [۲]. شرح الاسماءالحسنی، سبزواری، ج۱، ص۱۲؛ ج۲، ص۸۰؛ کتاب‌الاربعین، ماحوزی، ص۲۸۱. 🆔 @allame_tehrani
🕌 جناب عبدالعظیم به ری آبرو داد 📚 مرجعیت علمی حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) 📝 شخصیت حضرت عبدالعظیم یک شخصیت علمی و جهادی بوده است 💫 تجلیل از حضرت عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و تقواست ▪️حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام): 🌐 https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1486 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1618 🆔 @allame_tehrani
📗 «توحید علمی و عینی» 🔸«خدای تراشيده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نيست.» ♻️ این کتاب، سلسله مكاتيب‌ حِكَمی و عِرفانی ميان‌ آيتَين‌ عَلَمَين‌: حاج‌ سيّد أحمد كربلائی، و حاج‌ شيخ‌ محمّدحسين‌ اصفهانی (كمپانی) دربارهٔ يک بيت‌ از عطّار نيشابوری است‌ كه‌ هريک از آن‌ دو بزرگوار آن‌ بيت‌ را بر مذاق‌ خودشان‌ كه‌ مذاق‌ عرفان‌ و مذاق‌ حكمت‌ است‌ تفسير فرموده‌اند. 🔰 و بجهت‌ آنكه‌ اين‌ مكاتيب‌ شامل‌ مباحث‌ دقيق‌ توحيديّهٔ عرفانيّه‌ و فلسفيّهٔ برهانيّه‌ می‌باشد، حضرت‌ علّامهٔ طباطبائی (قُدّس‌ سرُّه‌) در ضمن‌ درسهائی در حوزهٔ علميّهٔ قم‌ تذييلات‌ و محاكمات‌ شش‌گانه‌ای بر سه‌ مكتوب‌ اوّل‌ مرحوم‌ شيخ‌ و سيّد نگاشته‌، و حضرت‌ علّامه طهرانی (قدّس‌ سرّه‌) هشت‌ تذييل‌ بر چهار مكتوب‌ ديگر مرحوم‌ شيخ‌ و سيّد به‌ عنوان‌ تتمّهٔ تذييلات‌ علّامه طباطبائی تحرير فرموده‌اند. 🔖 در اين‌ مجموعه‌ مقدّمه‌ای نيز دربارهٔ هويّت‌ أصل‌ مكاتيب‌ و عرفای عاليقدری كه‌ در آن‌، از ايشان‌ سخن‌ به ميان‌ آمده‌، آورده‌ شده‌ است‌. 📑 اين كتاب مجموعاً 14 نامه است كه دربارهٔ تشريح توحيد عرفاء و توحيد فلاسفه، بين مرحوم آیةالله حاج سيد احمد كربلائی و مرحوم آيةالله حاج شيخ محمدحسين اصفهانی (كمپانی) رد و بدل شده است. 📝 مرحوم علامه طباطبائی 7 نامهٔ اول و تلميذ ايشان مرحوم علامه طهرانی دنبالهٔ اين مكاتبات را تحشيه كرده‌اند. 🔰مطالبی از كتاب + منتخبی از مباحث:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1628 📥 دانلود فایل pdf کتاب:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1629 ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامهٔ توضیحات دربارهٔ کتاب «توحید علمی و عینی»: ⬇️ 🔰مطالبی از کتاب: • خداوند وجود بی‌نهايت است و دو بی‌نهايت در كنار هم معقول نيست. • هيچ موجودی از خود استقلال ندارد و اتكاء به خود نمی‌تواند داشته باشد. • براي كشف عدم استقلال موجودات بايد از ظواهر مادی عبور كرد و به حقيقت وجودی آنها نظری انداخت. • حرف عرفاء توحيد است نه حلول يا اتحاد. • فقط عرفا توحيد را لمس كرده‌اند. • اصالةالماهية زيربنای مكتب مادّيّين است. • توحيد واقعی با تشكيک وجود سازگار نيست. • عرفاء تشكيک را در ظهورات می‌دانند نه در مظاهر. • در مقام ذات همه چيز حتی اسماء و صفات نيز فانی است. • عالم خارج تنزل عالم مثال و آن نيز تنزل عالم عقل است. • بزرگترين حجاب‌ها پرداختن به الفاظ و فراموش كردن حقايق و معانی است. • عارف بالله با شرع و برهان و شهود مورد تأييد است. 🔰منتخبی از مباحث كتاب عبارتست از: ـ هويّت مكاتبات و صحّت نسخهٔ مورد نظر. ـ شرح احوال آيةالله حاج سيّد أحمد كربلائی و آيةالله حاج شيخ محمّدحسين كمپانی، و عطّار نيشابوری و كتاب «منطق الطّير». ـ نامهٔ آيةالله ميرزا جواد آقای ملكی تبريزی به آيةالله حاج شيخ محمّدحسين كمپانی در سلوک إلی الله. ـ عرفاء تشكيک وجود را در ظهورات می‌دانند نه در مظاهر. ـ تشريح مبنای تشكيک در وجود و مبنای تشخّص وجود. ـ عارف بالله با شهود و برهان و شرع، مؤيَّد است. ـ وحدت حقّهٔ خداوند با تشكيک در وجود سازگاری ندارد. ـ خدای تراشیده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نیست. ـ فقط عرفاء بالله از وحدت حقّهٔ خداوند خبر دارند. ـ كيفيّت احاطهٔ عوالم بالا بر عوالم زيرين. ـ تشريح قاعدهٔ «بَسيطُ الحقيقةِ كلُّ الأشيآء». ـ حلّ مشكلهٔ جبر و اختيار. ـ حرف عرفاء توحيد است نه حلول يا اتّحاد. ـ مراتب عرفان إلهی. ـ در مقام ذات، فنای جميع اشياء است حتّی الأسماء و الصّفات. ـ عالم خارج، تنزّل عالم مثال است و آن، تنزّل عالم عقل. ـ أعظم حجابها، پرداختن به الفاظ و عبارات و نسيان معانی و حقائق است. ـ دفع شبههٔ ابن كمونه فقط با صرف‌الوجود دانستن حضرت حقّ امكان دارد. ـ بحث عرفاء بر تميّز حقيقت از مجاز است نه وجود مستقلّ از رابط. ـ وحدت حقّ متعال، وحدت عددی نيست، وحدت بالصّرافة است. ـ اصالة‌الماهيّة زيربنای مذهب مادّيّين است. ـ تمام عوالم، بالفعل موجودند. ـ معنای اعتباری بودن موجودات در مكتب عرفاء، پوچ و بدون معنی بودن نيست. 🆔 @allame_tehrani
tohideelmi_eini.pdf
9.83M
📗 کتاب «توحید علمی و عینی» در مکاتیب حِکَمی و عِرفانی میان آیتَین عَلَمَین: حاج سید احمد کربلائی و حاج شیخ محمدحسین اصفهانی (کمپانی) به ضمیمهٔ تذییلات و محاکمات استاد آیةالله علامه: حاج سید محمدحسین طباطبایی (اعلی‌الله‌مقامه) بر سه مکتوب اوّل سید (قدس‌الله‌نفسه) و شیخ (رحمةالله‌علیه) و تذییلات تلمیذ علامه طباطبایی:‌ حضرت علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیّة) بر چهار مکتوب آخر مرحوم سید و مرحوم شیخ (اعلی‌الله‌مقامهما). ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات + منتخبی از مباحث کتاب: eitaa.com/allame_tehrani/1627 🆔 @allame_tehrani
24.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 نور مستور 💬 حکایتی عجیب از آیت‌الله حاج سید احمد کربلایی (رضوان‌الله‌علیه) 📚 توحید علمی و عینی، ص۲۰ ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 آیت‌الله حاج سيّد أحمد كربلائى: http://erfanvahekmat.com/e/q2 📗 کتاب «توحید علمی و عینی»: eitaa.com/allame_tehrani/1627 🆔 @allame_tehrani
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥾 لگدِ محکم به نفس 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) @jazbeh_eshgh 🆔 @allame_tehrani
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 علامهٔ طباطبایی جهانی از عظمت! 📚 «مهر تابان»، ص ۸۱ و ۱۰۸ ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani