فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️گریه بر حضرت حمزه علیهالسلام
🎙آیتالله شهید مطهری (رحمةاللهعلیه)
🔸گریه بر شهید
📄 مقالهای کوتاه دربارهٔ حمزهٔ سیّدالشهدا
🌐 مختصری از زندگینامهٔ عموی پیامبر اسلام حضرت حمزه علیهالسلام
📍اطلاعات بیشتر:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2782
🆔 @allame_tehrani
▪️زیارت حضرت حمزهٔ سیدالشهداء علیهالسلام
📜 زیارتنامه (متن و ترجمه + صوت):
https://erfan.ir/mafatih204/
📖 مفاتیح نوین 💡مصباحالصادقین
✨ فضیلت زیارت حضرت حمزه
🔰ویژهنامهٔ اسدالله و اسد رسوله - شهادت حضرت حمزه علیهالسلام
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 فرازی از زیارتنامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰روایتی در باب پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم
محمّد بن یحیی عطّار از یکی از اهالی ری اینگونه نقل کرده که: خدمت امام هادی (علیهالسلام) رسیدم. ایشان فرمودند: کجا بودی؟ گفتم: حسین بن علی (علیهالسلام) را زیارت کردم. امام هادی (علیهالسلام) فرمودند:
أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِالْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهالسلام
بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (علیهالسلام) را زیارت کرده باشد.
📚 ثوابالأعمال و عقابالأعمال، ص۹۹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🏴 وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام تسلیت باد.
💫 ثواب زيارت حضرت عبدالعظيم
📑 مقالهای کوتاه دربارهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
📄 عظمت علمی و معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
▪️حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
📃 رشد در سایهی عبدالعظیم علیهالسلام
📖 فضیلت و کیفیت زیارت حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) در شهر ری (مفاتیحالجنان)
🎙صوت زیارتنامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام) با صدای حاج مهدی صدقی + متن + مطالب دیگر
📜 زیارتنامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام با ترجمه و دانلود صوت و متن با صدای استاد سماواتی و مداحان منتخب دیگر - گلزار نور
🏴 حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام) _ سایت رهبری
📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2786
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 سیّدالکریم | حکایت کرامتی از حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
پينهدوزی بود سر كوچۀ حمّام وزير كه منزل ما در آنجا بود، و ما كفشهای خود را برای پينه و وصله به او میداديم. يک روز با حالت گريه به منزل آمد و اين قضيّه را براي پدرم كه عالم محلّه بود تعريف كرد، و من صغير بودم و خوب به خاطر دارم.
میگفت: ما كفشدوزها عادتمان بر اينست كه چون بخواهيم ميخهائی را به كفش بزنيم، يک مشت از آن را در دهان خود میريزيم، سپس يكی يكی در میآوريم و به كفش میكوبيم. من يک مشت ميخ سياهبنفش (كه معروف است و بلند و نوکتيز است) در دهان خود ريختم تا به كفش بزنم. ناگهان كسی آمد و مشغول گفتار شد و من غفلت كردم و آنها را بلعيدم.
در آنگاه مرگ را در برابر چشمانم مشاهده كردم كه اينک است كه معده و رودۀ من پارهپاره شود. بدون معطّلی در دكّان را بستم و به حضرت عبدالعظيم عليهالسّلام رفتم، و خود را به ضريح چسباندم و گفتم: يا سَيِّدَ الْكَريم! تو ميدانی كه من عائلۀ سنگين دارم، فقط شفای خود را از تو میخواهم. حالم بسيار منقلب بود. چون از حرم بيرون آمدم، وسط صحن كنار حوض نشستم. ناگهان حال قِی و استفراغی به من دست داد، چون قی كردم ديدم همۀ آن ميخها در آن است.
📚 روح مجرد، ص۲۷۰
🆔 @allame_tehrani
💫 منزلت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام)
برآورده شدن حاجات، اختصاصی به عتبۀ مباركۀ حضرت ثامنالائمّه عليهالسّلام ندارد؛ در همۀ أعتاب مباركه مطلب از همين قرار است. ما در زمان حيات خود بقدری از اين بزرگواران هر كدام كه باشند كرامتها شنيدهايم كه از حصر خارج است. حتّی خود حقير كه منزلمان در طهران بود، و بسيار به زيارت امامزاده حضرت عبدالعظيم سلامُاللهعليه مشرّف میشديم، من تا به حال ياد ندارم دعائی در آن محلّ مبارک كرده باشم و برآورده نشده باشد.
حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام نور طهران است و کسی که به طهران برود و ایشان را زیارت نکند، جفا کرده است.
مردم طهران زیر سایۀ حضرت عبدالعظیم و امامزاده حمزه زندگی میکنند. حضرت استاد فقید مرحوم حاج سیّد هاشم موسوى در مدّت درنگشان در طهران چندین بار به زیارت حضرت عبدالعظیم سلامُاللهعلیه مشرف شدند.
✍ مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 روح مجرد، ص۲۷۰
🆔 @allame_tehrani
🕌 زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
▪️حضرت آیتالله بهجت (قدس سره):
«اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند.»
[آیتالله بهجت (قدس سره)] برای حضرت عبدالعظیم علیهالسلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود.
📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2788
🆔 @allame_tehrani
💡چندین چراغ داریم و بیراهه میرویم!
✅ راه اهلبیت علیهمالسلام، راه نجات و سعادت
در روایت آمده است که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ؛ اهلبیت من، مایهی امنیت زمینیان هستند، همانگونه که ستارگان مایهی امنیت آسمانیان هستند».[۱]
آیا امکان دارد در شداید و گرفتاریها به آنها پناهنده شویم و آنها چاره نکنند و پناه ندهند و بلا را از ما مرتفع نکنند؟!
راه اهلبیت علیهمالسلام، راه نجات و سعادت و امان و مایهی سلامت دارَین (دنیا و آخرت) است.
گویا در مورد حضرت عبدالعظیم در روایت آمده است که «أَمانٌ لأَهْلِ ری»، در مورد حضرت موسیبنجعفر علیهماالسلام است که: «أَمانٌ لأَهْلِ بَغْدادٍ»؛ و شاید در مورد زکریابنآدم وارد شده باشد که: «أَمانٌ لأَهلِ قُم»؛ چندین چراغ داریم و بیراهه میرویم!
همهی اینها را داریم، ولی نمیخواهیم متابعت کنیم! به بعضی از اطبا که برای احوالپرسی از تهران به اینجا میآمدند، گفتم: شما با کسی که خودش نمیخواهد مراعات حفظ صحت کند، چه میکنید؟ من میدانم پیادهروی، شرط صحت است، یا فلان چیز مخالف سلامتی و صحت است، ولی باز آن را به جا میآوریم، یا افراط و تفریط مینماییم!
ما خود نمیخواهیم این راه را، که راه خدا و رسول و اولیای اوست طی کنیم، بلکه راهی را میخواهیم که در آن استغفار و ذکر و گریه نباشد. نظیر اینکه نزد شخصی رفتند و گفتند: ذکری به ما دستور بدهید. وی میگوید که گفتم: نماز بخوانید. گفتند: میخواهیم ذکری بدهید که نماز نخوانیم.
دَواؤُک مِنْک وَ لاتُبْصِرُ / وَ داؤُک فیک وَ لا تَشْعُر؛ درمان تو از توست، ولی تو آن را نمیبینی، و درد تو نیز در توست، ولی تو بدان آگاه نیستی.
خود را مریض نمیدانیم، وگرنه علاج آن آسان است. هر کس راهی برای رسیدن به سعادت و امان یافت و به دست آورد، باید به دوستان و اهل امانت و وثاقت و دیانت برساند.
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. ر.ک: عللالشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۳۰؛ کمالالدین، ص۲۰۵؛ نظم دررالسمطین، ص۲۳۴؛ الجامعالصغیر، ج۲، ص۶۸۰؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۹۶.
[۲]. شرح الاسماءالحسنی، سبزواری، ج۱، ص۱۲؛ ج۲، ص۸۰؛ کتابالاربعین، ماحوزی، ص۲۸۱.
🆔 @allame_tehrani
🕌 جناب عبدالعظیم به ری آبرو داد
📚 مرجعیت علمی حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام)
📝 شخصیت حضرت عبدالعظیم یک شخصیت علمی و جهادی بوده است
💫 تجلیل از حضرت عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و تقواست
▪️حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام):
🌐 https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1486
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1618
🆔 @allame_tehrani
📗 «توحید علمی و عینی»
🔸«خدای تراشيده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نيست.»
♻️ این کتاب، سلسله مكاتيب حِكَمی و عِرفانی ميان آيتَين عَلَمَين: حاج سيّد أحمد كربلائی، و حاج شيخ محمّدحسين اصفهانی (كمپانی) دربارهٔ يک بيت از عطّار نيشابوری است كه هريک از آن دو بزرگوار آن بيت را بر مذاق خودشان كه مذاق عرفان و مذاق حكمت است تفسير فرمودهاند.
🔰 و بجهت آنكه اين مكاتيب شامل مباحث دقيق توحيديّهٔ عرفانيّه و فلسفيّهٔ برهانيّه میباشد، حضرت علّامهٔ طباطبائی (قُدّس سرُّه) در ضمن درسهائی در حوزهٔ علميّهٔ قم تذييلات و محاكمات ششگانهای بر سه مكتوب اوّل مرحوم شيخ و سيّد نگاشته، و حضرت علّامه طهرانی (قدّس سرّه) هشت تذييل بر چهار مكتوب ديگر مرحوم شيخ و سيّد به عنوان تتمّهٔ تذييلات علّامه طباطبائی تحرير فرمودهاند.
🔖 در اين مجموعه مقدّمهای نيز دربارهٔ هويّت أصل مكاتيب و عرفای عاليقدری كه در آن، از ايشان سخن به ميان آمده، آورده شده است.
📑 اين كتاب مجموعاً 14 نامه است كه دربارهٔ تشريح توحيد عرفاء و توحيد فلاسفه، بين مرحوم آیةالله حاج سيد احمد كربلائی و مرحوم آيةالله حاج شيخ محمدحسين اصفهانی (كمپانی) رد و بدل شده است.
📝 مرحوم علامه طباطبائی 7 نامهٔ اول و تلميذ ايشان مرحوم علامه طهرانی دنبالهٔ اين مكاتبات را تحشيه كردهاند.
🔰مطالبی از كتاب + منتخبی از مباحث:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1628
📥 دانلود فایل pdf کتاب:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1629
⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامهٔ توضیحات
دربارهٔ کتاب «توحید علمی و عینی»: ⬇️
🔰مطالبی از کتاب:
• خداوند وجود بینهايت است و دو بینهايت در كنار هم معقول نيست.
• هيچ موجودی از خود استقلال ندارد و اتكاء به خود نمیتواند داشته باشد.
• براي كشف عدم استقلال موجودات بايد از ظواهر مادی عبور كرد و به حقيقت وجودی آنها نظری انداخت.
• حرف عرفاء توحيد است نه حلول يا اتحاد.
• فقط عرفا توحيد را لمس كردهاند.
• اصالةالماهية زيربنای مكتب مادّيّين است.
• توحيد واقعی با تشكيک وجود سازگار نيست.
• عرفاء تشكيک را در ظهورات میدانند نه در مظاهر.
• در مقام ذات همه چيز حتی اسماء و صفات نيز فانی است.
• عالم خارج تنزل عالم مثال و آن نيز تنزل عالم عقل است.
• بزرگترين حجابها پرداختن به الفاظ و فراموش كردن حقايق و معانی است.
• عارف بالله با شرع و برهان و شهود مورد تأييد است.
🔰منتخبی از مباحث كتاب عبارتست از:
ـ هويّت مكاتبات و صحّت نسخهٔ مورد نظر.
ـ شرح احوال آيةالله حاج سيّد أحمد كربلائی و آيةالله حاج شيخ محمّدحسين كمپانی، و عطّار نيشابوری و كتاب «منطق الطّير».
ـ نامهٔ آيةالله ميرزا جواد آقای ملكی تبريزی به آيةالله حاج شيخ محمّدحسين كمپانی در سلوک إلی الله.
ـ عرفاء تشكيک وجود را در ظهورات میدانند نه در مظاهر.
ـ تشريح مبنای تشكيک در وجود و مبنای تشخّص وجود.
ـ عارف بالله با شهود و برهان و شرع، مؤيَّد است.
ـ وحدت حقّهٔ خداوند با تشكيک در وجود سازگاری ندارد.
ـ خدای تراشیده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نیست.
ـ فقط عرفاء بالله از وحدت حقّهٔ خداوند خبر دارند.
ـ كيفيّت احاطهٔ عوالم بالا بر عوالم زيرين.
ـ تشريح قاعدهٔ «بَسيطُ الحقيقةِ كلُّ الأشيآء».
ـ حلّ مشكلهٔ جبر و اختيار.
ـ حرف عرفاء توحيد است نه حلول يا اتّحاد.
ـ مراتب عرفان إلهی.
ـ در مقام ذات، فنای جميع اشياء است حتّی الأسماء و الصّفات.
ـ عالم خارج، تنزّل عالم مثال است و آن، تنزّل عالم عقل.
ـ أعظم حجابها، پرداختن به الفاظ و عبارات و نسيان معانی و حقائق است.
ـ دفع شبههٔ ابن كمونه فقط با صرفالوجود دانستن حضرت حقّ امكان دارد.
ـ بحث عرفاء بر تميّز حقيقت از مجاز است نه وجود مستقلّ از رابط.
ـ وحدت حقّ متعال، وحدت عددی نيست، وحدت بالصّرافة است.
ـ اصالةالماهيّة زيربنای مذهب مادّيّين است.
ـ تمام عوالم، بالفعل موجودند.
ـ معنای اعتباری بودن موجودات در مكتب عرفاء، پوچ و بدون معنی بودن نيست.
🆔 @allame_tehrani
tohideelmi_eini.pdf
9.83M
📗 کتاب «توحید علمی و عینی»
در مکاتیب حِکَمی و عِرفانی میان آیتَین عَلَمَین: حاج سید احمد کربلائی و حاج شیخ محمدحسین اصفهانی (کمپانی) به ضمیمهٔ تذییلات و محاکمات استاد آیةالله علامه: حاج سید محمدحسین طباطبایی (اعلیاللهمقامه) بر سه مکتوب اوّل سید (قدساللهنفسه) و شیخ (رحمةاللهعلیه) و تذییلات تلمیذ علامه طباطبایی: حضرت علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدساللهنفسهالزکیّة) بر چهار مکتوب آخر مرحوم سید و مرحوم شیخ (اعلیاللهمقامهما).
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات + منتخبی از مباحث کتاب:
eitaa.com/allame_tehrani/1627
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 نور مستور
💬 حکایتی عجیب از آیتالله حاج سید احمد کربلایی (رضواناللهعلیه)
📚 توحید علمی و عینی، ص۲۰
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 آیتالله حاج سيّد أحمد كربلائى:
http://erfanvahekmat.com/e/q2
📗 کتاب «توحید علمی و عینی»:
eitaa.com/allame_tehrani/1627
🆔 @allame_tehrani
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥾 لگدِ محکم به نفس
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
@jazbeh_eshgh
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 علامهٔ طباطبایی جهانی از عظمت!
📚 «مهر تابان»، ص ۸۱ و ۱۰۸
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 علامه طباطبایی | یکپارچه حیا !
📚 آیین رستگاری، ص۱۲۵
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مـراقـبـه چیست؟
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
📘 «مهر تابان»
📖 یادنامهٔ عارف بالله و بأمرالله حضرت آیةالله علّامه حاج سيّد محمّدحسين طباطبائی تبریزی (أفاضاللهعلینامنبرکاتتربته).
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💫 علامه طباطبائی هم استاد در عقل بود هم در قلب و هم در شرع.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📍این کتاب در دو بخش یادنامه و مصاحبات تدوین شده است:
۱- بخش نخست: به زندگینامۀ علّامه طباطبائی و روش علمی، فلسفی، عرفانی و تفسیری ایشان و نیز احوال جمعی دیگر از بزرگان پرداخته است.
۲- بخش دوّم یادنامۀ مرحوم علّامۀ طباطبائی، اختصاص دارد به مصاحبات و سؤالوجوابهای علّامۀ مؤلّف با علّامۀ طباطبائی (رحمةاللهعلیهما) که در شش محور تنظیم شده است: ابحاث قرآنی، ابحاث فلسفی، ابحاث عرفانی، ابحاث اخلاقی، ابحاث علمی و ابحاث تاریخی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مطالبی از كتاب + برخی از عناوین:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1636
📍دانلود فایل pdf کتاب:
📥 طـبـع جـدیـد 📥 طـبـع قـدیـم
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامهٔ توضیحات
دربارهٔ کتاب «مـهـر تـابـان»: ⬇️
🔰در قسمت اول اين كتاب موارد زير مورد بررسی قرار گرفته است:
- روش تربيتیای كه علامه را پرورش داد
- روش تحصيل علامه
- فرهنگ و ادب علامه
- روش فلسفی و تفسيری علامه
- افق ديد و طرز تفكر علامه
- صحنههائی از زندگی علامه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مطالبی از بخش اول كتاب:
• علوم علامه طباطبائی از روح و جان تراوش میكرد.
• علامه تا به عمق مطلبی نمیرسيد و اطراف و جوانب آن را كاوش نمیكرد، دست برنمیداشت.
• فلسفهٔ ملاصدرا نزد علامه نزديكتر به واقع بود تا فلسفهٔ بوعلی سينا.
• علامه معتقد بود كه بدون خواندن منطق و فلسفه نمیتوان به دريای عظيم روايات اعتقادی وارد شد.
• سخن علامه: اگر اسلام راستين به مردم معرفی شود مورد پذيرش واقع خواهد شد.
• علامه به قرآن عشق میورزيد و تأمل در قرآن را عالیترين كار خود میدانست.
• تواضع علامه نسبت به ائمهٔ طاهرين برخاسته از وجدان بود.
• علامه طباطبائی تا ابد زنده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مطالبی از بخش دوم كتاب:
• عالم تكوين پيوسته بيدار است، خداوند پيوسته بيدار است.
• وجود رسول خدا، خود يک معجزه بود.
• منظور از نعمت در هر جای قرآن "ولايت" است.
• شفاعت مربوط به گناهان كبيره است.
• بهشت و دوزخ الان موجود هستند.
• خداوند انجام كارها را به مردم نسبت میدهد اما استقلال آنها را نفی میكند.
• معنی واقعی توحيد در توحيد عرفاء است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰برخی عناوين كتاب در بخش اول:
ـ سلوک علاّمه طباطبائی در مكتب تربيتی مرحوم قاضی (قدّسسرّهما).
ـ روش عرفانی و آداب اخلاقی علّامه طباطبائی.
ـ روش تفكّری علّامه در حكمت و فلسفه.
ـ جامعیّت علّامه در علم و عمل.
ـ علّامه طباطبائی فلسفهٔ ملّاصدرا را نزديكتر به واقع میيافتند.
ـ ملّاصدرا فلسفهٔ فكری و ذهنی را با شهود قلبی جمع كرد و هر دو را با شرع تطبيق داد.
ـ رويّهٔ استاد در دروس.
ـ بدون ورود در مباحث فلسفيّه، روايات اعتقاديّه قابل فهم نيست.
ـ آیات قرآن کریم و خطب أمیرالمؤمنین علیهالسّلام دربارهٔ وحدت بالصّرافهٔ ذات حقّ.
ـ تعليقه نويسی حضرت علّامه بر «بحارالأنوار» مرحوم مجلسی (قدّس سرّه)، و علّت ناتمام ماندن آن.
ـ نحوهٔ تدوين تفسير «الميزان».
ـ قصائد و غزليّات علّامه.
ـ بحث كلّی پيرامون پيوستگی عقل و قلب و شرع.
ـ علّامه طباطبائی، هم استاد در عقل بود هم در قلب و هم در شرع.
ـ حالات أواخر عمر علّامه و كيفيّت رحلت ايشان.
ـ تواضع علّامه طباطبائی نسبت به ائمّهٔ طاهرين، برخاسته از وجدان بود.
ـ علّامه طباطبائی تا أبد زنده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰برخی از عناوين در بخش دوّم:
ـ تفسیر برخی از آیات و مباحثی پیرامون قرآن کریم.
ـ حقیقت توحید ذات حقّ سبحانه و تعالی.
ـ بحث در حروف مقطّعهٔ قرآن.
ـ بحث عقلی در نفی تثليث در مسیحیّت.
ـ كيفيّت آفرينش انسان.
ـ كيفيّت نزول وحی.
ـ كتابت وحی و عدم تحريف در قرآن.
ـ خلقت ملائكه.
ـ بحثی راجع به علم حروف أبجد و اقسام آن.
ـ حقيقت طیّالأرض.
ـ وجود حضرت رسول صلّیاللهعليهوآله خود معجزه بود.
ـ تفسير خطابات قرآنيّه كه با «قُلْ» شروع شده است.
ـ بحث تفصیلی دربارۀ بقاءِ أعیان ثابته در حال فناء.
ـ معنی فناءِ فی الله از بين رفتن محدوديّتها و مشاهده كردن خداوند است جمال خود را.
ـ رمزی از قيام حضرت حجّت عجّلاللهتعالیفرجه.
ـ كيفيّت تأثير دعا.
ـ تمام افعال منوط به اذن و مشيّت حضرت حقّ است.
ـ مکتب افلاطونی و نوافلاطونی.
🆔 @allame_tehrani
mehrtaban.pdf
5.15M
📘 «مهر تابان» [طبع جدید]
📖 یادنامهٔ علامه طباطبائی (قدس سره)
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🔰توضیحاتی دربارهٔ کتاب:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1635
🆔 @allame_tehrani
50-کتاب-مهر-تابان.pdf
3.51M
📘 «مهر تابان» [طبع قدیم]
📖 یادنامهٔ علامه طباطبائی (قدس سره)
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🔰توضیحاتی دربارهٔ کتاب:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1635
🆔 @allame_tehrani
🔰تعابیر علامه طهرانی از علامه طباطبایی
تعابيرى كه انسان از ديگران بكار مىبرد نمايانگر ديدگاه انسان نسبت به آنهاست. و حضرت آقا گرچه نسبت به همگان ادب اسلامى را رعايت مىنمايند و در رابطه با اساتيد علمى و تربيتى خويش تعابير مختلفى بكار مىبرند، امّا دقّت ايشان در أداى حقّ بزرگان علم و معرفت مخصوصاً اساتيدشان از يكسو و تعابير بسيار زيبا و بلندى كه براى علّامه طباطبائى (أعلى الله مقامه الشّريف) بكار مىبرند از سوى ديگر، نشان دهندهٔ جايگاه رفيع مرحوم علّامه در نزد ايشان است:
«اين حقير روزى به حضرت استاد عرض كردم: هنوز اين تفسير شريف («الميزان») در حوزههاى علميّه جاى خود را چنان كه بايد باز نكرده است و به ارزش واقعى آن پى نبردهاند. اگر اين تفسير در حوزهها تدريس شود و روى محتويات و مطالب آن بحث و نقد و تجزيه و تحليل بعمل آيد و پيوسته اين امر ادامه يابد پس از دويست سال ارزش اين تفسير معلوم خواهد شد.
در دفعهٔ ديگرى عرض كردم: من كه به مطالعهٔ اين تفسير مشغول مىشوم، در بعضى از اوقات كه آيات را به هم ربط میدهيد و زنجيروار آنها را با يكديگر موازنه و از راه تطبيق معنى را بيرون مىكشيد، جز آنكه بگويم در آن هنگام قلم وحى و الهام إلهى آن را بر دست شما جارى ساخته است تعبير ديگرى ندارم. ايشان سرى تكان داده میفرمودند: اين فقط حسن نظر است؛ ما كارى نكردهايم!»[۱]
در زمان حيات استاد غالباً تعبيرشان اين بود:
«حضرت استاد گرامى ما علّامه طباطبائى روحى فداه»[۲]
و بعضاً نيز چنين تعبير میكردند:
«فخر المفسّرين و سند المحققّين استاد گرامى ما حضرت علّامه سيّد محمّدحسين طباطبائى أمدّ اللهُ ظِلالَه الشّارفة».[۳]
پس از رحلت استاد نيز تعابير بلندى دارند كه به چند نمونه از آنها در آخرين آثارشان اشاره مىكنيم:
«...حضرت استادنا الأكرم آية الحقّ و العرفان و سند العلم و الإيقان آيةالله علّامه طباطبائى تَغمّدهُ الله بأعلى رضوانِه و رَفع درجتَه بما لا يُدرِک به عقلُ بشرٍ و لا مَلکٍ و لا جنٍّ و لا أحدٍ سوى ذاته الأقدس ... »[۴]
«... استاد عاليقدر فقيدمان علّامهٔ دوران و حكيم زمان عالم بالله و بأمرالله و عارف كامل، جامع معقول و منقول آيت عظماى الهى علّامه حاج سيّد محمّدحسين طباطبائى تبريزى أرواحنا لترابِ مَرقدِه الفدآء ... »[۵]
«... يگانهٔ حكيم و فقيه و مفسّر و اهل حديث و خبر و درايت، استاد ارجمندمان آيت مطلق حق در عصر، و شايد تا مدّتى بعد در أعصار آينده: علّامه آيةالله حاج سيّد محمّدحسين طباطبائى أعلى الله مقامه الشّريف كه به اعتراف مخالف و مؤالف، دوست و دشمن، داراى فكرى عميق و مغزى بيدار، و حامىاى فريد براى اسلام و تشيّع بود ...»[۶]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. مهر تابان، ص۷۱
۲. مقدمهٔ «رسالهٔ لباللباب»، ص ۱۸ تا ۲۰
۳. مقدمهٔ «رسالهٔ لباللباب»، ص ۱۸ تا ۲۰
۴. الله شناسی، ج۱، ص۲۳۷
۵. الله شناسی، ج۲، ص۲۷۴
۶. الله شناسی، ج۳، ص۲۸۵
🆔 @allame_tehrani