📝 کلام مرحوم علامه حسینی طهرانی رضواناللهعلیه بعد از حادثهٔ تروریستی حرم مطهّر رضوی:
این زائرانى که در حرم مطهّر امام رضا علیهالسّلام به لقاء خداوند پیوستند اینها در حکم شهیدند و این اتّفاق گرچه به تقدیر الهى و به دست برخى از اشقیاء بود، ولى این یک روى سکّه است؛ روى دیگر سکّه آن است که ایشان به خداوند لبّیک گفته بودند و خداوند هم لبّیک ایشان را اجابت فرمود و اینها مقامى در نزد خداوند داشتند که باید با این شهادت به آن مقام مىرسیدند. اینها میهمان امام رؤوف بودند و اگر حضرت مىخواستند ایشان را حفظ نمایند به راحتى مىتوانستند، ولى رسیدن به آن درجه، با شهادت در روز عاشورا آن هم در محضر حضرت امام رضا علیهالسّلام حاصل مىشد و حضرت از ایشان این طور پذیرائى نمودند.
علّامه والد از این افراد بسیار تجلیل مىنمودند و در راهپیمائىاى که براى بزرگداشتشان بود، با وجود کهولت سن شرکت نمودند، بطوریکه به علّت طول مسافت و عارضهٔ کمردرد در هنگام برگشتن قدرت بر پیادهروى نداشتند و با تاکسى مراجعت کردند.
📚 نورمجرّد، ج۲، ص۴۵۷
◾️شهادت عدّهای از هموطنان در گلزار شهدای کرمان را تسلیت عرض مینمائیم.
🆔 @allame_tehrani
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 حضرت فاطمهٔ زهرا؛ سِرّ پیامبر!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💎 حقیقت رسولالله
و از جملۀ حالاتشان در مدینۀ طیّبه میفرمودند: بسیار عظمت حضرت زهراء سلاماللهعلیها مرا در خود فرو برده بود؛ چه در منزل و چه در مسجدالنّبیّ؛ بالأخصّ در مسجد رسولالله، به قدری عظمت آن حضرت متجلّی بود که گویا: تمام مقام نبوّت با تمام خصوصیّاتش و تمام مدارج و معارجش و تمام درجات و مراتبش در آن حضرت متجلّی است؛ و آن بَضْعۀ رسولالله، سرّ و حقیقت و جوهرۀ رسولالله است؛ و مانند آن موجودی که حامل و ضامن آن سرّ باشد و در مقام وحدت عین رسولالله باشد، غیر از وی خداوند تعالی موجودی را نیافریده است.
📚 «روح مجرّد»، ص۱۴۶
🆔 @allame_tehrani
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 در سیر و سلوک مقصد فقط خداست!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 فقط برای تو
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۶.Mp3
18.02M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ شانزدهم (۱۶)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ پانزدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔸کلامی پیرامون علامه طباطبایی «مهر تابان»
🔸علوم علامه طباطبایی، تراوشات باطن او بود.
🔸جامعیت علامه طباطبایی
🔸جملهٔ عجیب علامه در مورد حاشیهٔ بحارالأنوار
🔸فرمایش آیتالله میلانی در مورد علامه
🔸علامه طباطبایی هیچگاه «من» نگفت
🔸برجستهترین کلمه در تفسیر المیزان «حق» است.
🔸متحقق به حق یعنی: فعال شدن حس حضور خدا و فعال شدن اراده در جهت رضای خدا.
🔸تفسیر «رجال لاتلهیهم تجارة...» در نهجالبلاغهٔ امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۷.Mp3
21.15M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ هفدهم (۱۷)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ شانزدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔸به چه چیزهایی فکر کنیم؟
_ به مفهوم بینهایت و تجلی
🔸نور: تمایز دهندهٔ بین واقعیتها و توهمات
🔸نماز را باید مصرف کنیم
🔸توضیح دید دوربینی
🔸نماز به ما یاد میدهد که بر اساس احساسات مقطعی توهمی خود عمل نکنیم.
🔸هشداری در مورد «حج»
🔸کفر: پوشاندن حقایق
🔸مبین: وضوح واقعیتها
🔸اهمیت فراگیری زبان قرآن
🔹پاسخ شبهه: طلبهها به چه دردی میخورند؟
_ هر کس با خدا و نظر خدا کار دارد به طلبه احتیاج دارد.
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۸.Mp3
20.73M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ هجدهم (۱۸)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ هفدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
📖 {یَهۡدِی بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضۡوَانَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلَامِ...}[مائده/۱۶]
🔸قرآن نور است.
🔸نور سبب رسیدن به «سُبُل سلام» میشود.
🔸سبل سلام: راههای سلامت
🔸شاخصهای راه سلامت
🔸شاخص زندگی سالم
🔸نمونههای سبل سلام
🔸غلبهٔ عقل بر احساس
🔸فرهنگ تشخیص حق
🔸فرهنگ دادن حق دیگران
🔸قرآن چنین انسانی میسازد.
🔹حکایت معروف قضاوت ناحق در مورد مرد قصاب
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۹.Mp3
21.46M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ نوزدهم (۱۹)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ هجدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔹(02:00) نحوهٔ تصور بینهایت
🔹(06:19) باید «تقشیر» کنیم
🔹(12:34) حق دادنی است؟
🔹(14:14) دید دوربینی واقعبین
🔹(15:40) اصلاح دید کثرتبین
🔹(18:14) قضاوت نفوس
🔹(21:05) ادامهٔ بحث تفسیر نور
🔹(23:20) فرمول حل نسبت بدیها به خدا
🔹(29:00) چرا خدا اجازهٔ جنایت میدهد؟
🔹(30:30) از کنار#فلسطین نباید ساده عبور کنیم.
🔹(33:30) کار نور چیست؟
🔹(34:55) جادهٔ توهمی توقع
🔹(36:28) تفسیر آیه (شرحِصدر = پذیرشحقبدونزحمت)
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 فقط برای تو 🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة) 🆔
💫 درجات عبادت
بايد دانست كه عبادت بر سه قسم ممكن است واقع شود:
اوّل، به جهت ميل و طمع به بهشت،
دوّم، به جهت ترس از دوزخ،
سوّم، به جهت محبت به خداوند، تقرّباً اليه و ابتغاءً لوجهه، نه به جهت طمع و نه به جهت ترس.
و سالكين الى الله كه مقصدشان وصول به ولايت و محض عبوديّت است حتماً بايد عبادات بلكه تمام كارهاى خود را به جهت سوّم كه عشق و محبّت به خداوند تعالى است انجام دهند.
📚 «امام شناسی»، ج۵، ص۴۳
🆔 @allame_tehrani
💫 عبادت حقیقی چیست؟
...نهايت و غايت از دو قسم اوّل و دوّم (عبادت به جهت میل و طمع به بهشت یا ترس از دوزخ) يا رسيدن به راحتى و يا تخلّص و دورى از عذاب و ناراحتى است.
و بنابراين مقصد و مقصود، رسيدن به مشتَهاى نفس است، و توجّه به خداوند سبحانه براى حصول اشتهاى نفسانى است.
و در اين صورت خداوند واسطهاى براى كاميابى و اميال نفسانى قرار گرفته است و معلوم است که واسطه از جهت نفس وساطت، مقصود اصلى نیست، بلکه مقصود عرضى و تبعى است، و علیهذا چنين عبادتى حقيقةً براى خدا نيست، بلكه براى وصول به مشتهيات نفسانى است،
و ليكن حقّ عبادت كه براى حقّ است حقّاً همان قسم سوم (به جهت محبّت به خدا) است، كه طالبان ولايت بر آن وَتيره تمشّى دارند. (یعنی بر آن روش حرکت میکنند.)
📚 «امام شناسی»، ج۵، ص۴۳ - با اندکی تلخیص و توضیح
🆔 @allame_tehrani
🔸صراط به سوی خدا، راهی باطنی از نفس انسان به سوی خداست🔸
🔰معنای تفاوت داشتن راههای انسانها به سوی خدا
صراط الله، راه به سوی خداست؛ و چون خدا محلّ و مکان خارجی ندارد؛ پس مقصود راهی است که از نفس برای معرفت ذات اقدس او جلّ جلاله میباشد.
زیرا انسان از اوّل عمر تا آخرین لحظهٔ حیات، حالات مختلف روحی دارد؛ و حرکات نفسانیّه و ملکات اخلاقیّهای دارد که از تکرار اعمال و حالات در او به وجود آمده است؛ و دائماً از صورتی به صورت دیگر، و از حالی به حال دیگر، و از عقیدهای به عقیدهای دیگر، و از کمالی به کمال دیگر منتقل میشود؛ تا آنکه از مقرّبین گشته و از سابقین قرار گیرد، و اگر عنایت خدا دست او را بگیرد از کُمّلین گردد، و اگر از متوسّطین باشد از اصحاب یمین شود، و اگر شیطان و نفس امّاره راهبر او باشد از اشقیاء و اصحاب شمال شود.
در هر فرد از افراد بشر از درون و باطنِ نفس او راهی است به سوی خدا، و تمام اعمالی را که در ظاهر انجام میدهد طبق نقشهٔ باطن اوست. آن راه باطنی صراط است. و چون هر کس به نوبهٔ خود صفات خاصّی دارد و ملکات و غرائز و بالأخره عقائد مخصوص و شاکله و منهاج مختصّ به خود را دارد، بنابراین هر فرد از افراد بشر دارای راه خاصّی به سوی خداست؛ و از اینجا به خوبی معنای این کلام معروف روشن میشود که: الطُّرُقُ إلَی اللّٰهِ بِعَدَدِ أنْفَاسِ الْخَلآئِقِ.
و این راهها با کثرت و تعدّد آنها در صورتی مستقیم است که راهرو را با أقصر فاصله و کوتاهترین زمان به بهشتِ مرضاتِ خداوند جلیل و لقای حضرت او و اندکاک و فنای محض در ذات او برساند. و این همان راه معرفت است که هر امامی از امامان مبیِّن و شارح و مفصِّل آنست، بلکه وجود امام نفس صراط و تحقّق خارجی صراط مستقیم است.
امام صراط مستقیم است، تا پیروان از راه نفس او همان راهی را که او رفته است بروند.
و چون امام از راه صفات خود سریعترین و کوتاهترین و نزدیکترین راه را به سوی خدا پیموده است، پس نفس امام راه مستقیم و صراط مستقیم به سوی خداست؛ که حقّاً از شمشیر برّندهتر و از مو باریکتر است.
از حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام روایت است که فرمود:
إنَّ الصُّورَةَ الإنْسَانِیَّةَ هِیَ الطَّرِیقُ الْمُسْتَقِیمُ إلَی کُلِّ خَیْرٍ، وَ الْجِسْرُ الْمَمْدُودُ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ.(۱)
یعنی «صورت ناطقهٔ نفس انسانی همان صراط مستقیم است به سوی تمام خیرات، و آن است همان پلی که در بین بهشت و دوزخ کشیده شده است.»
📚 معادشناسی، ج۸، ص۴۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- تفسیر صافی، ج۱، ص۵۵
🆔 @allame_tehrani