eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ‌اللّٰهِ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكَاتُهُ🌷 🌸عید سعید مبعث مبارک باد.🌸 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و صلوات بر پیامبر اکرم.m4a
1.93M
📜 سلام و صلوات بر پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) منقول از امام رضا (علیه‌السلام) 🎙مهدی نجفی السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ‌اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ‏ أشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللَّهِ‏ و أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ رَبِّكَ وَ عَبَدْتَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ‏ فجَزَاكَ اللَّهُ يَا رَسُولَ‌اللَّهِ أَفْضَلَ مَا جَزَى نَبِيّاً عَنْ أُمَّتِهِ‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 📚 مفاتیح‌الجنان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜 زيارت پیامبر اکرم:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2603 📜 زیارت پیامبر اکرم از راه دور:👇 🌐 https://erfan.ir/m198 🆔 @allame_tehrani
🔰اعمال شب و روز مبعث 📚 «مفاتیح‌الجنان» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📘 مفاتیح‌الجنان: 🔰اعمال شب مبعث 📜 زیارت امیرالمؤمنین حضرت امام علی (علیه‌السلام) در شب و روز مبعث 💬 گزارش ابن‌ بطوطه سنی مذهب از شفای بیماران در نجف اشرف 🤲 دعای شب مبعث 🔰اعمال روز مبعث ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📔 المراقبات: 🌙 شب بیست و هفتم رجب 🔆 اعمال روز بیست و هفتم رجب 🆔 @allame_tehrani
🔰 💐 مـراسـم جـشـن عـیـد مـبـعـث 📍از طریق: صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۷رجب‌المرجب، حدود ساعت ۶:۳۰ صبح 💠 مکان: بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مد‌ظله‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
💫 اسم اعظم رسول اکرم (صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله) حجاب أقرب و واقعیّت اسم اعظم است‏.(۱) ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- برای اطلاعات بیشتر به کتاب شریف «الله‌شناسی، ج۲، ص۴۷» مراجعه فرمایید. 🆔 @allame_tehrani
❤️ پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، مرکز مودّت و محبّت عالم خلقت است از حضرت آقاى طباطبائى -مدّظله‌العالی- شنیدم که فرمودند: حضرت رسول صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم مرکز مودّت بودند و حالشان چنان بود که اگر کسى آیهٔ قرآن را در خدمتشان تلاوت مى‌کرد حضرت ذیل آیه‏ را قرائت می‌نمودند، از شدّت علاقه‌اى که به کلام خدا داشتند. یک نفر از مجرمین که مهدورالدّم بود و حکم قتلش را حضرت صادر کرده بودند به حضرت أمیرالمؤمنین متوسّل شد و عرض کرد: یا على! چه کنم که حضرت رسول صلّى‏الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم مرا عفو کنند؟ حضرت أمیرالمؤمنین فرمودند: به خدمت حضرت مشرّف شو و این آیه را تلاوت کن: «قالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللَّهُ عَلَیْنا وَ إِنْ کُنَّا لَخاطِئِینَ‏».(1) آن مرد چنین کرد، حضرت بدون اختیار فرمودند: «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ».(2) این آیه به منزلهٔ حکم عفو دربارهٔ آن شخص قرار داشت. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 جُنگ خطی 5، ص 41 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- سورهٔ یوسف (12)، آیهٔ 91 2- سورهٔ یوسف (12)، آیهٔ 92 🆔 @allame_tehrani
🔰اطاعت از خدا و رسول و اتحاد معنوی با محرمان حریم انس ... لازمهٔ اطاعت خدا و رسول، يک نوع اتحاد معنوى و روحى است كه با خاصان درگاه و محرمان حريم انس و حرم امان او حاصل مى‏شود. چون روح اطاعت، تسليم در مقابل مطاع است، و به هر درجه كه اطاعت قوى‏تر شود اندكاک مطيع در حقيقت مطاع بيشتر، و تا به حدى كه اگر درجهٔ اطاعت به اندازه‏اى بالا رود كه مطيع ابداً از خود رأى و اراده‏اى نداشته باشد، بلكه حقّاً اراده و رأى مطاع در وجود او حاكم و مستولى شود، در اين صورت بدون شک به علت فناء در ذات مطاع، معيت و اتحاد روحى با افرادى كه در اين مسير با او همقدم بوده و به اين درجه فائز شده‏اند پيدا خواهد نمود. زيرا از تأخر و تقدم زمانى عالم ماده كه از لوازم ماده است اگر صرف‏نظر شود، در سير روحى و معنوى بين سابقين‏ و لاحقين تقدم و تأخرى نيست. همه با يكديگر در عالم فوق زمان كه عالم عبور از ملكات طبع و غرائز است و بالأخره عبور از شوائب ربوبيت و وصول به مقام رفيع عبوديت مطلقه، مشترک، و رفيق سفر و يار و همراه خواهند بود، و بنابراين در مقصد نيز كه مقام لقاى حضرت احديت است با هم بوده و بين ارواح آنان يک نوع معيت روحى و خلوص و صميميت فطرى و يک نوع اتحاد حقيقى پيدا خواهد گشت. و لذا آن صفات و خصوصيات و اخلاق و آداب كه در بعضى مشهود است در بعض دگر نيز مشهود و معلوم مى‏گردد. 📚 امام‌شناسی، ج۳، ص۸۳ 🔹عـبـودیـت 🆔 @allame_tehrani
📜 زیارت از راه دور حضرت را از راه دور زیارت کنید! خود حضرت می‌فرمایند: «هر کس به من سلام کند از او دست‌گیری می‌کنم.» از حضرت آنچه را خیر ماست که همان عبور از دنیا و نفس باشد بخواهیم؛ از حضرت بخواهیم هر چه نفس داریم، هر چه آمال داریم همه را محو کرده و از بین ببرد و خدا را جایگزین آن نماید. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «گلشن‌احباب»، ج۱، ص۲۰۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜 زیارت پیامبر اکرم از راه دور:👇 🌐 https://erfan.ir/m198 📜 زيارت پیامبر اکرم:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2603 📜 سلام و صلوات بر پیامبر اکرم:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2962 🆔 @allame_tehrani
💫 کیفیت نزول وحی به رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به‌بیان علامه طباطبایی eitaa.com/allame_tehrani/2462 🔴 لزوم اسوه قرار دادن رسول‌الله و احیای سنّت‌های اسلامی eitaa.com/allame_tehrani/2463 🔸فقیرترین انسان! 💬 داستان درخواست پیرزن از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) eitaa.com/allame_tehrani/2464 🔰تفسير آيهٔ أولى‌الأمر 🔹منظور از اطاعت از رسول خدا چيست؟ eitaa.com/allame_tehrani/2475 🔰 آثار اقتدا به سیرۀ نبوی در دنیا و آخرت eitaa.com/allame_tehrani/2477 💫 قرآن بالاترين معجزات است‌ 📔 يكی از معجزات‌ رسول‌الله‌، حفظ‌ قرآن‌ بود eitaa.com/allame_tehrani/2483 🆔 @allame_tehrani
🕊️ من در میانِ جمع و دلم جای دیگر است مردان الهی را هیچ چیزی از یاد خدا باز نمی‌دارد؛ داخل مغازه است، به یاد خداست. در خیابان است، به یاد خداست. در منزل پیش عیال است، به یاد خداست. شب می‌خوابد، به یاد خداست. صبح بیدار می‌شود، به یاد خداست. این شخص خدا از وجودش بیرون نمی‌رود. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 گلشن أحباب، ج۵ 🆔 @allame_tehrani
🔴 نیاز به خلوت برای قوّت در جلوت انسانی که می‌خواهد فکر خودش را در خدا جمع کند و به ذکر خدا مشغول باشد، باید موانع را کم کند. یک عدّه از موانع همین اجتماعاتی است که انسان در آن زندگی می‌کند؛ لذا انسان باید در خلوت برود، و اخباری که دعوت به اعتزال می‌کند، بر این اساس است که انسان مدّتی در خلوت و اعتزال باشد تا کم‌کم قوی بشود؛ مثل بچّۀ گنجشک که وقتی از تخم بیرون می‌آید، مادر و پدرش او را در همان لانه نگاه می‌دارند و بیرون نمی‌آورند، برایش آب و دانه می‌آورند تا کم‌کم پر درمی‌آورد، بعد قدری او را لبِ لانه می‌آورند، بعد قدری پرش می‌دهند، بعد یک مقدار از این شاخه به آن شاخه، تا اینکه قدرت پیدا می‌کند و دیگر می‌گویند: برو! انسان هم حقّاً همین‌طور است؛ یعنی اصلاً نفس انسان این‌طور است که اگر در خلوت کار نکند، قدرت پیدا نمی‌کند که در جلوت کار کند. و لذا در روایات داریم: خداوند هیچ پیغمبری را به نبوّت مبعوث نکرده است إلّا اینکه یا در اوّل عمرش یا در آخر عمرش اعتزال و خلوت را برای او واجب کرده است.(1) ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 مبانی اخلاق، ج2، ص180 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. مصباح‌الشریعة، ص100: «مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا وَ اخْتَارَ الْعُزْلَةَ فِي زَمَانِهِ إِمَّا فِي ابْتِدَائِهِ وَ إِمَّا فِي انْتِهَائِه‏» 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 همیشه به یاد خدا 📍«نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»؛ خدا را فراموش کردند و خداوند نفس آن‌ها را از یاد آن‌ها برد؛ یعنی چه؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
سیرۀ علّامه طهرانی در ارتباط با قرآن و آداب آن.pdf
2.31M
🔰سیرۀ علّامه طهرانی در ارتباط با قرآن و آداب آن 🔹قرآن بهار دل عرفای بالله است 🔹کلام حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در اوصاف قرآن 🔹ارتباط و انس عجیب حضرت علامه (ره) با قرآن 🔹احترام زائدالوصف به قرآن در هنگام تلاوت 🔹هیچ چیزی را نباید قرین قرآن قرار داد 🔹محل قرار دادن رحل قرآن 🔹سکوت هنگام قرائت قرآن واجب است 🔹در مجالس ختم، نباید هنگام قرائت قرآن پذیرایی شود 🔹کلام علامه طباطبایی (ره) در لزوم عنایت بیشتر شیعه به قرآن 🔹لزوم رعایت حق قرآن در مجالس ختم 🔹نباید هیچ مطلبی به قرآن ضمیمه شود 🔹ترجمهٔ قرآن نیز باید در کتابی جدا طبع شود 🔹تکّه تکّه کردن قرآن و استفاده در مجالس ختم، هتک حرمت قرآن است 🔹لزوم دقت در تعابیر و حفظ ادب کلامی نسبت به قرآن 🔹قرآن باید با زیباترین و نفیس‌ترین شکل و خط و کاغذ طبع شود 🔹تبعیت کامل از رسم‌الخط مصحف عثمانی در قرآن‌های طبع مدینه 🔹تقید به نوشتن آیات الهی از روی مصحف عثمانی (ت) 🔹اهتمام به صحیح خواندن قرآن در منبر و غیر آن 🔹هر کدام از عبادات و اعمال نور خاص خود را دارد 🔹هر کدام از سنن و مستحبات را حداقل یکبار باید انجام داد 🔹دستور به استفاده از نور خاص قرآن 🔹خط قرآن و نظر به آن هم نور مخصوص به خود را دارد 🔹تأکید مرحوم علامه (ره) بر حفظ قرآن 🔹سفارش به مطالعهٔ تفسیر برای طلاب و غیر طلاب 🔹تفاسیر مورد عنایت حضرت علامه (ره) 🔹طلابی که ادبیات را تمام کرده‌اند یک دوره تفسیر بیضاوی مباحثه یا مطالعه کنند 📚 نورمجرد، ج۲، ص۳۴۳ تا ص۳۵۶ ـــــــــــــــ 🌐 انس با قرآن 🌐 نکاتی دربارهٔ تلاوت قرآن از ابن فهد حلی 🌐 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و بیان آداب قرائت قرآن 🆔 @allame_tehrani
💫 حاملان نور 🔴 تأکید علامه طهرانی بر حفظ قرآن‌ و خواندن آن در نماز رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) می‌فرمایند: «حَمَلَةُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ.» حافظان قرآن از اولیاء الهی اند. (کنز‌العمال، ج1، حدیث 2295) حفظ قرآن از دیرباز مورد نظر مرحوم حضرت علامه طهرانی (رحمة‌الله‌علیه) بود و بر آن تأکید داشتند و می‌فرمودند: و حقّاً ما شيعيان‌ بايد در اينجا إظهار شرمندگي‌ و خجلت‌ كنيم‌ و اعتراف‌ كنيم‌ كه‌ حقّ قرآن‌ را أدا نكرده‌ايم‌. ... ما شیعیان باید اعتراف کنیم که به قرآن وارد نیستیم، بچّه‌هاى ما قرآن نمى‌دانند، در حالى که بچه زود قرآن را حفظ می‌کند. پسرهاى پانزده‌سالهٔ ما باید قرآن را حفظ باشند. (ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۲، ص۲۴۹) پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «إنّ الّذى لیسَ فى جَوْفِهِ شىءٌ مِنَ القرآنِ کَالبیتِ الخرابِ.» کسى که در درونش چیزى از قرآن نیست، دلش مانند خانهٔ ویران است. (کنزالعمال، ج1، ص553.) مرحوم علامه طهرانی این روایت شریف را برای تشویق و ترغیب سالکان راه خدا زیاد تلاوت می‌کردند که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) می‌فرمایند: «عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آیِ القرآنِ. فَإذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّةَ قیلَ لَهُ إرْقَ و اقْرَأ. لَکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلاتَکونُ فَوْقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَةٌ.» تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، هنگامی که حافظ قرآن وارد بهشت می‌گردد به او گفته می‌شود: «بالا برو و قرآن بخوان. هر آیه رتبه‌ای دارد». پس بالاتر از مرتبهٔ حافظ قرآن درجه‌ای نیست. (بحارالأنوار، ج89، ص22) در روایتی از ناحیهٔ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نقل است که فرمود: «حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ. مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ.» حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، دربرکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید با خدا دوستی نموده و کسی که با آنان دشمنی کند خدا را دشمن داشته است. (مستدرک الوسائل، ج4، ص254) و در جای دیگری می‌فرمایند: «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یَأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الکرامَةِ وَ الشَّرَفِ.» گرامی‌ترین بندگان بعد از انبیاء، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا می‌روند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج می‌شوند، به همراه انبیاء از صراط می‌گذرند و ثواب انبیاء را می‌برند. پس خوشا به حال پویندهٔ راه علم و حافظ قرآن، به سبب کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند. (بحارالأنوار، ج89، ص18) حقیر به یاد دارم که در جلسات شب‌های سه‌شنبه که با محوریت قرآن بود بر دو مطلب تأکید داشتند یکی صحیح خواندن قرآن و فراگیری تجوید و دیگر بر حفظ قرآن و گاهی که در جلسات خدمتشان بودیم با ما که در آن زمان سنّ کمتری داشتیم بر روی مخارج حروف تمرین می‌کردند و مقدار قرآنی که دستور بر حفظ آن را داده بودند سؤال می‌کردند. گاهی که یکی از رفقای سلوکی از محضر حضرت علامه تقاضای ذکری برای زیادشدن حافظه می‌کرد، یکی از مهمترین دستوراتی که مرحوم آقا به وی می‌فرمودند این بود که قرآن را تا می‌توانید حفظ کنید که موجب تقویت حافظه است. حافظ (علیه‌الرحمه) تمام برکاتی را که خدای متعال نصیبش فرموده همه و همه را فقط از قرآنی می‌داند که در سینه‌اش جای داده و می‌گوید: ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری از این روی بر حفظ قرآن و خواندن تمام سور قرآن در نمازهای واجب و مستحب تأکید فراوان شده است؛ سنتی که متأسفانه در امروزه کمتر به آن عمل می‌شود و معمولاً نمازگزاران به سورهٔ توحید یا نهایت چند سورهٔ کوچک بسنده می‌کنند. مرحوم علامه می‌فرمودند: انسان نباید به یک سورهٔ خاص مثل سورهٔ توحید و یا قدر و یا نصر در تمام نمازهاى خود اکتفا کند، این موجب تضییع و مهجوریّت قرآن می‌شود. مقداری را كه‌ هر مسلمان‌ از قرآن‌ متحمّل‌ است‌، همان‌ مقداری است‌ كه‌ از بَر دارد و می‌تواند از حفظ‌ بخواند؛ نه‌ آن‌ كه‌ می‌تواند به‌ مصحف‌ مراجعه‌ كند و از روی آن‌ بخواند. («نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۳۲۴) خود ایشان بسیاری از سوره‌های قرآن را در حفظ داشتند و در نمازهای واجب می‌خواندند. ⬇️ ادامـــه در «پست بعدی» 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» مؤمنین با پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) در نمازهاى شب، سوره‏هاى بزرگ را می‌خواندند، و در نمازهاى مستحبّهٔ خود سور و آیات طویله و کثیره را می‌خوانده‏اند. و در نمازهاى واجبه که با رسول‌الله نیز به جماعت بجاى مى‏آورده‏اند، رسول خدا در هر رکعت بعد از حمد، آیات کثیرى را قرائت می‌فرمود، و یا مثلاً یک سوره را (أمثال سوره‏هاى ق و فتح و حدید و حشر) به دو نیم نموده، هر نیمى را در یک رکعت قرائت می‌فرمود. («نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۳۲۷) مرحوم علامه می‌فرمودند: مسلمینی که فقط به سورهٔ قُل هو اللهُ أحد و سورهٔ إنّا أنزلنَاه فى لیلةِ القدر در نمازهاى خود اکتفا مى‌کنند، در صورتی که همان مقدار را حفظ داشته باشند نه بیشتر از آن را، فقط به مقدار همان سوره از قرآن را تحمّل کرده‌اند؛ و از مابقى قرآن بهره ندارند. («نور ملکوت قرآن»، ج۳، ص۳۲۴) برای این منظور روش مناسب این است که انسان از حفظ سوره‌های کوچک شروع کند و آنها را ابتدا در نافله‌ها بخواند و بعد که خوب مسلط شد در نمازهای واجب بخواند؛ سوره‌های جزء بیست و نه و سی‌ام برای شروع خیلی خوب است که البته ماه مبارک رمضان فرصت مناسب و مغتنمی برای این منظور می‌باشد و ما در زمان علامه در شب‌های ماه مبارک رمضان در جلساتی که داشتیم به روخوانی و حفظ قرآن می‌پرداختیم و آنها را ابتدا در نوافل و بعد در نمازهای واجب می‌خواندیم. علامه در کتاب نور ملکوت قرآن در تأکید خواندن تمام سوره‌های قرآن در نماز، حقیقت مطلب را اینگونه بیان می‌فرمایند: در نمازهاى واجب و مستحبّ، باید از همه جاى قرآن قرائت شود. مؤمنین در صدر اسلام و در دوران‌هاى بعد، در نمازهاى خود فقط سوره‏هاى کوچک را نمى‏خواندند؛ و مشهور نزد علماء سلف آن بود که در نماز ظهر و عصر و مغرب سوره‏هاى کوچک مانند القارعة و زلزال و امثالهما را مى‏خواندند. و در نمازهاى عشاء سوره‏هاى نبأ و نازعات و مرسلات و امثالهما، و در نماز صبح أمثال سوره‏هاى مزّمّل، و مدّثّر و الحاقّة و طور و ن و القلم و امثالها را تلاوت می‌کردند. و مستحبّ است‌ انسان‌ در شبانه‌ روز لاأقلّ يک بار سورۀ قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ را خوانده‌، و بالمرّة‌ ترک نكند. در نمازهای مستحبّی بالأخصّ در نماز شب‌، از سوَر طُوَل‌ مانند نسآء و مآئدة‌ و امثالهما را بخواند. البتّه‌ می‌توان‌ يک سوره‌ را تقسيم‌ بر چند نماز كرد و قسمتی از آن را بعد از قرائت‌ سورۀ حمد قرائت‌ نمود، و يا مقداری از آيات‌ يک سوره‌ را اگرچه‌ تمام‌ نباشد قرائت‌ نمود. خواندن سورهٔ یس و صآفّات و ص و مریم و کَهف و إسرآء و إبراهیم و امثالها، و لَو با تفریق آنها، در نمازهاى شب بسیار ممدوح است. آنچه نظر شرع است اینست که: در نمازها قرآن بسیار خوانده شود؛ بلکه اصل قوام نماز به خواندن هر جاى قرآن در نماز است، و اصل توصیهٔ قرائت قرآن، قرائتش در نماز است. در «من لایحضرهُ الفقیه» از فَضل بن شاذان، در جملهٔ علل، از حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) روایت است که فرمود: «أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَآءَةِ فِى الصَّلَوٰةِ لِئَلّایَکُونَ الْقُرْءَانُ مَهْجُورًاً مُضَیَّعاً؛ وَ لِیَکُونَ مَحْفُوظاً مَدْرُوساً. فَلایَضْمَحِلُّ وَ لَایُجْهَلُ. وَ إِنَّمَا بُدِىَ بِالْحَمْدِ دُونَ سَآئِرِ السُّوَرِ، لِانَّهُ لَیْسَ شَىْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْءَانِ وَ الْکَلامِ جُمِعَ فِیهِ مِنْ جَوَامِعِ الْخَیْرِ وَ الْحِکْمَةِ مَا جُمِعَ فِى سُورَةِ الْحَمْدِ ثُمَّ شَرَعَ عَلَیْهِ‌السَّلامُ فى تَفْسیرِ سورَةِ الْحَمْدِ إلَى ءاخِرِها.» («من لایحضره الفقیه» شیخ صدوق، طبع نجف، ج1، ص‏203) علّت آنکه مردم مأمور شده‏اند در نمازهاى خود قرآن بخوانند اینست که: قرآن متروک و مهجور و ضایع نشود، بلکه پیوسته مردم آن را حفظ کنند، و به درس و تدریس و تعلیم و تعلّم آن مشغول باشند. و در این فرض، دیگر نه قرآن مضمحلّ مى‏شود و از بین مى‏رود، و نه نادیده گرفته شده و مجهول مى‏ماند. و علّت آنکه در قرآن به سورهٔ حمد ابتدا شده است، نه سائر سوره‏ها آنستکه: نه در قرآن و نه در کلامى دیگر، مانند آنچه در سورهٔ حمد از جوامع‏ خیر و مطالب حکمت‏آمیز گرد آمده است، در آنها گرد نیامده است. در این حال حضرت شروع نمودند به تفسیر سورهٔ حمد از اوّل تا به آخر آن. (نور ملکوت قرآن، ج‏3، ص323) ⬇️ ادامـــه در «پست بعدی» 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» حضرت علامه می‌فرمودند: اگر کسى نمى‏تواند قرآن را حفظ کند، و یا می‌تواند ولیکن فعلًا مجال ندارد، و یا مجال هم دارد امّا اینک تا به حال حفظ نکرده است؛ مى‏تواند از هر جاى قرآن که بخواهد از روى مصحف بخواند. خواندن قرآن از روى مصحف حتّى در صلوات یومیّهٔ واجبه، مشروع است و روایاتى هم بر جواز آن وارد است؛ و آن از اکتفا کردن به سورهٔ توحید در تمام نمازها مقدّم است و افضل. (نور ملکوت قرآن، ج‏3، ص325) البته می‌فرمودند: سعی شود در نماز واجب یکبار سورهٔ توحید خوانده شود یا لااقل در هر روز یکبار و اینطور نباشد که خواندن سایر سوره‌ها انسان را از قرائت سورهٔ توحید در نمازهای واجب دور کند؛ چرا که سورهٔ توحید عالى‏ترین سوره از حیث معنى و مراد در قرآن کریم است؛ و به قول بعضى از صاحبدلان: شناسنامهٔ خداست که از اصل و نسب و محلّ و سائر صفات او پرده برمی‌دارد. ولیکن معذلک بواسطهٔ اهمّیّت این سوره، نباید دست از سائر قرآن برداشت و آن را مهجور گذاشت که این موجب تضییع و نابودى قرآن خواهد شد. (نور ملکوت قرآن، ج‏3، ص325 و ص326) 💬 به نقل از یکی از شاگردان 🆔 @allame_tehrani
💫 حق عظیم رهبر کبیر انقلاب بر ملت حقی که این رهبر عالیقدر بر شما دارد اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانه‌اش برخیزید از عهده برنیامده‌اید؛ چون شما همه مردمان مرده‌ای بودید؛ او زنده کرد. ملت قیام کرد؟ ملت زحمت کشید؟ این‌ها همه حرف است. جز اراده و عزم قویم ایشان هیچکس کار نکرد؛ به دلیل اینکه ملت همیشه بوده است ولی تا روح در ملت پیدا نشد جان نگرفت، حرکت نکرد. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 کتاب شریف «وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام» ص۴۳۴ - ضمیمه (خطبهٔ عید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری) 🆔 @allame_tehrani
🔸اول برای سلامتی ایشان صدقه بدهید بعد برای خودتان... هروقت که می‌خواهید صدقه برای خود بدهید أوّل برای او [رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت‌الله خمینی قدس سره] بدهید، سپس برای خود و زن و فرزند و قوم و عشیره. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۴۳۷ [خطبهٔ عید سعید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری (۱۳۵۷ شمسی)] 🆔 @allame_tehrani
🤲 اول برای ایشان دعا کنید سپس برای خودتان... اگر خواستید مجلس دعا و توسل برای رفع گرفتاری‌های شخصی فراهم آورید، اول برای به ثمر رسیدن نهضت اسلام و برقراری حکومت عدل اسلام و صحت و سلامت مزاج و آرامش فکر و طول عمر این رهبر که بر شما حقّ حیات دارد دعا کنید، سپس برای مقاصد شخصی. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۴۳۷ [خطبهٔ عید سعید فطر سال ۱۳۹۹ هجری قمری (۱۳۵۷ شمسی)] 🆔 @allame_tehrani