نظرات علماء دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلاماللهعلیها).pdf
249.4K
🔰نظرات علماء دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
وصیت حضرت زهرا سلاماللهعلیها مبنی بر خاکسپاری مخفیانه در شب، سندی بر مظلومیت آن بانوست؛ در این مورد گرچه روایاتی موجود است اما اشارات برخی از بزرگان و اولیای الهی در سالهای اخیر نیز قابل ملاحظه است.
🔹نظر علامه طهرانی (قدس سره)
🆔 @allame_tehrani
🔹نظر علامه طهرانی دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
به یاد دارم در جلسهای که به خاطر شهادت حضرت صدیقهٔ کبریٰ فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها برپا بود و محضر سیدنا الاستاد علامه طهرانی رحمةاللهعلیه بودیم سخن از محل دفن آنحضرت به میان آمد که حقیر از دو لب علامه شنیدم که فرمودند: من قطع دارم که قبر فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها در خانهٔ آنحضرت است (همانجایی که امروزه به خانهٔ آنحضرت معروف است و مردم به این عنوان آن را زیارت میکنند)؛ آنگاه ایشان در مقام ظاهر حکایتی را از یکی از علما نقل کردند که در کتاب امامشناسی هم آن را اینچنین مرقوم فرمودهاند:
از جناب محترم ثقةالمحدّثین آقاى حاج شیخ فاضل تبریزى -أطالاللهبقائه- که فعلاً بحمداللهتعالى در حال حیات و در ارض مقدّس رضوى علیهالسلام اقامت دارند و بنده نیز از منبر نیکو و سخن ولائى جنابش بهرهمند شدهام نقل شده که:
در سفرى که در ماه جمادىالثّانیه 1395 یا 1396 هجریّهٔ قمریّه به مکّه و مدینه براى اداى عمره مشرّف شده بودم، روزى که براى زیارت مرقد مطهّر رسولأکرم صلىاللهعلیهوآله وارد حرم شدم دیدم عملهها براى مرمّت اساس مرقد مطهّر داخل محوّطهٔ شبّاکِ قبر مىشوند؛ من هم مقدارى آجر برداشتم و به دنبال عملهها به درون محوّطه وارد شدم، چشمم به شکل قبور افتاد، با دقّت مشاهده نمودم، در پشت سر قبور، قبرى دیدم که کنار محراب نمازگزاران بنا شده، و روى آن این عبارت نوشته شده است: قَالَ رَسُولُاللهِ صلىاللهعلیهوآله: فاطِمَةُ مُهْجَةُ قَلْبِى، وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِى، وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِى، وَ الْأئِمّةُ مِنْ وُلْدِهَا امَنَاءُ رَبّى، حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ. مَنْ تَمَسّکَ بِهِمْ نَجَا، وَ مَنْ تَخَلّفَ عَنْهُمْ هَوَىٰ.
«فاطمه جان و روح من است، و دو پسرانش میوهٔ دل منند، و شوهرش نور چشم من است، و امامان از فرزندانش امینان پروردگار منند، که ریسمانى کشیده شده میان او و خلائقش مىباشند. کسى که به آنان چنگ زند و تمسّک جوید نجات مىیابد، و کسى که از آنان تخلّف ورزد و اعراض کند در درّهٔ هلاک سقوط مىنماید»(1)
یکی از رفقای ما و از شاگردان مرحوم علامه طهرانی رحمةاللهعلیه برای حقیر نقل میکرد:
در سفری که همراه ایشان به مدینهٔ طیبه مشرف شده بودیم روبروی باب جبرائیل و در کنار خانهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها عصایشان را به زمین زدند و فرمودند: قبر مادر ما اینجاست و فرموده بودند: ما هرگاه مدینه مشرف میشویم مادرمان فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها را اینجا زیارت میکنیم.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- امامشناسى، ج13، ص449
🆔 @allame_tehrani
📜 مصحف فاطمه
مُصْحَف فاطمه علیهاالسلام از کتب معتبره و مسلّمهای است که به خط أمیرالمؤمنین نوشته شده است. در روایات تأکید شده که این کتاب، قرآن نیست و از حلال و حرام سخن نگفته است، بلکه در بخشی از آن حوادث آینده و اسامی کسانی که به سلطنت میرسند نوشته شده و در بخش دیگری از این مصحف وصیتنامهٔ فاطمه زهرا و همچنین برخی از کلمات رسول خدا نوشته شده است. بر اساس آنچه در روایات بیان شده، بعد از رحلت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله، فاطمهٔ زهرا در فراق پدر بسیار محزون بودند و جبرائیل برای آرام نمودن حضرت نزد او آمده و از پدر و محلّ پدرش به او خبر میداد و او را از آنچه پس از این بر ذُرّیّهاش وارد میشود با خبر میساخت، و علی علیهالسّلام آن را مینوشت.
فهرست
↓۱- مصحف فاطمه قرآن نیست
↓۲- توسط أمیرالمؤمنین نوشته شده است
↓۳- بیان حوادث آینده و اسامی کسانی که به سلطنت میرسند
↓۴- علت تأکید بر قرآن نبودن مصحف فاطمه
↓۵- بیان وصیتنامهٔ حضرت فاطمه
↓۶- املاء رسولالله یا جبرائیل؟
↓۷- نزول جبرائیل بر حضرت فاطمه
↓۸- روایتی از فرائدالسمطین دربارهٔ مصحف فاطمه
↓۹- گفتار مغنيه دربارهٔ مصحف فاطمه
↓۱۰- تفاوت مصحف فاطمه با لوح فاطمه
↓۱۱- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/e/rH
🆔 @allame_tehrani
📜 لوح فاطمه
لوح فاطمه لوحی سبز رنگ شبیه زمرّد بوده است که در آن با خط سفید متنی از زبان خداوند خطاب به رسولالله نوشته شده که اسماء جانشینان رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله را بیان فرمودند. خداوند متعال این لوح را به پیغمبر هدیه نمود و پیغمبر نیز آن را به حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها هدیه کرد.
فهرست
↓۱- سند حدیث لوح فاطمه
↓۲- نقل اول حدیث
↓۳- نقل دوم حدیث
↓۴- نقل سوم حدیث
↓۵- نقل چهارم حدیث
↓۶- تفاوت لوح فاطمه با نامههای آسمانیِ مُهرشده
↓۷- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/e/rG
🆔 @allame_tehrani
🔰معنی و علامت محبت خدا به بنده
معنی محبّت خداوند سبحانه به بندهاش آن است كه حجاب را از روی پردهٔ دلش برمیدارد و وی را متمكّن میكند تا در بساط قرب او قدم گذارد؛ زيرا آنچه را كه خداوند به عنوان وصف برای خود اتّخاذ فرموده است، بايد به اعتبار غايات اخذ گردد نه به اعتبار مبادی.
و علامت محبّت خدای سبحانه به بندهاش آن میباشد كه او را توفيق میبخشد تا از عالم غرور پهلو تهی كند، و به سوی عالم نور ارتقاء حاصل نمايد. با خداوند انس گيرد، و از ماسوای او در وحشت باشد. و جميع هموم او در هم پيچيده و بصورت هَمّ واحد درآيد.
📚 اللهشناسی، ج1، ص286
🆔 @allame_tehrani
🔰مراقبه و مراتب و آثار آن
يكی از اهمّ چيزهائى كه در راه سير و سلوک و در حكم ضروريّتى از ضروريّات آن است همانا امر مراقبه است. سالک بايد از اوّلين قدم كه در راه مىگذارد تا آخرين قدم، خود را از مراقبه خالى ندارد و اين از لوازم حتميّهٔ سالک است.
بايد دانست كه مراقبه داراى درجات و مراتبى است، سالک در مراحل اوّليّه يک نوع مراقبهاى دارد و در مراحل ديگر انواع دگرى. هر چه رو به كمال رود و طىّ منازل و مراحل كند مراقبهٔ او دقيقتر و عميقتر خواهد شد، به طورى كه آن درجات از مراقبه را اگر بر سالک مبتدى تحميل كنند از عهدهٔ آن برنيامده و يكباره بار سلوک را به زمين مىگذارد يا سوخته و هلاک مىشود، ولى رفته رفته در اثر مراقبه در درجات اوّليّه و تقويت در سلوک مىتواند مراتب عاليه از مراقبه را در مراحل بعدى به جاى آرد، و در اين حالات بسيارى از مباحات در منازل اوّليّه بر او حرام و ممنوع مىگردد.
در اثر مراقبهٔ شديد و اهتمام به آن، آثار حبّ و عشق در ضمير سالک هويدا مىشود، زيرا عشق به جمال و كمال على الإطلاق فطرى بشر بوده و با نهاد او خمير شده و در ذات او به وديعت گذارده شده است ليكن علاقه به كثرات و حبّ به مادّيّات، حجابهاى عشق فطرى مىگردند و نمىگذارند كه اين پرتو ازلى ظاهر گردد. به واسطهٔ مراقبه كمكم حجابها ضعيف شده تا بالأخره از ميان مىرود و آن عشق و حبّ فطرى ظهور نموده ضمير انسان را به آن مبدأ جمال و كمال رهبرى مىكند.
📚 رسالهٔ لباللباب، ص30
🆔 @allame_tehrani
📔 قرآن كريم اصل استوار است
ای مؤمنان، دست از قرآن كريم، اين منشور آزادیبخش و سعادت بشری برنداريد و آن را به آراء باطل و افكار پوسيده كه تراوش افكار محدود و ناقص و هوسآلود بشری است نفروشيد، و از آيات محكم قرآن كمترين مقدار تنازل نكنيد، و يک قدم واپس ننهيد كه نتيجهٔ آن سقوط و تباهی و هلاكت خواهد بود.
... اين قرآن كريم شما است، آن را پناه و نگهبان خود بگيريد كه شما را در شبهای تاريک و گمراهی از شبهات میرهاند، و به فضای درخشان و زندگیبخش وارد میسازد. قرآنی كه شفابخش همهٔ بيماریها است.
اين قرآن را به دست گيريد و بانگ برآوريد و آگاهی دهيد ... و به همهٔ اهل عالم از دانشمندان، حكّام، زمامداران، متفكّرين، استادان و روشنفكران آنها اعلان كنيد كه اين است راه روشن كه انسان جز پيمودن آن چارهای ندارد، و راه خلاص غير از آن نخواهد يافت، و از آفتهای هویٰ و هوس جز در سايهٔ اين قرآن، راحت و نجاتی نيست. و از تشنگی كه همان عطش جاهليّت است خلاصی پيدا نمیشود مگر كه از اين آب گوارا كامها تر و تازه گردد.
و بدانيد كه جهانيان بهزودی به اسلام رو خواهند آورد و قرآن را پناه خود، و احكام آن را چون قلعه و پناهگاه برای خويش قرار خواهند داد و دين اسلام جهانی خواهد شد...
📚 ترجمهٔ رسالهٔ بدیعه، ص۲۲۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت 🔸علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيد است و محدود، لذا نمیت
🔸در مقالهٔ «بسط و قبض» به قرآن كريم و حجّيّت آن و ابدی بودن آن ايراد شده است
اين حقير با وجود كسالت و مرض و نقاهت و پيری و كثرت شواغل و مشاغل علمی بر خود فريضه دانستم كه اين مطالب را به مناسبت ابحاث قرآنی كه در دست است بنويسم تا كسانی كه اين مقالات را مطالعه نمودهاند، بيانات حقير را نيز مطالعه كنند و قرآن را از مظلوميّت بدرآورند.
در اين مقاله به قرآن كريم و حجّيّت آن و ابدی بودن آن ايراد شده است؛ به تمام مقدّسات و حقائق عالم ايراد شده است. در اين مقاله روح و جان مكتب شكّاكيّون و سوفسطائيّون و هِگِلمشربان ارائه و تأييد شده است. در اين مقاله منظور به عزلت كشيدن شريعت و قرآن است. مسأله جدا كردن فهم شريعت از خود شريعت است كه خود شريعت امری دستنيافتنی و صامت است؛ و آنچه قابل وصول و دسترسی بشر است فهم ماست از شريعت، كه آنهم چون فهم ماست امری است نسبی و متغيّر و گذرا. و بدين ترتيب، تحوّل حاصله در علوم جديد، فهم ما را از شريعت متحوّل خواهد ساخت؛ و تحوّل فهم ما از شريعت منافاتی با ثبات خود شريعت كه چون عنقای مغرب در پس كوه قاف است و احدی را بدان دسترسی نيست و هر چه گفتهاند و نوشتهاند شرحی است از آن نه خود آن، ندارد. التزام بدين نظريّه، التزام به هَدم شريعت است و انكار اصل شريعت و انكار خدا، و انكار قرآن، و انكار سنّت محمّدی است.
📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت، ص394
🆔 @allame_tehrani
▪️از تحريف ظاهر قرآن بدتر، تحريف معنیٰ و مراد آن است
احترام و اكرام قرآن، به بحث و تحقيق و تدقيق و قرائت و تدبّر و تفسير و حفظ آنست، كه در اينصورت قرآن زنده است. اگر بنا بشود طلّاب علوم با قرآن و حفظ و ممارست و مزاولت با آن سر و كاری نداشته باشند و تفسير و تدبّر در آن را از اهمّ امور نشمارند، رفته رفته كتاب خدا مهجور میشود؛ و هر كس آيهای را عنوان نموده و به دلخواه خود معنیٰ میكند و آن را بر مراد و منظور خود منطبق میسازد. اينست خطر عظيم قرآن كه از خطر جنگ يمامه كه مسلمين برای رفع و دفع غائلهٔ مُسَيلمهٔ كذّاب چهارصد و يا هفتصد نفر از قاريان قرآن را از دست دادند، و نزديک بود كه با از دست رفتن حاملين قرآن، كتاب خدا بكلّی از صفحهٔ جهان رخت بربندد؛ عظيمتر و خطيرتر است.
متجدّدين فرنگرفته و دين و وجدان را به غارت داده، چون قدرت انكار قرآن را ندارند، زيرا كه بر مصلحتشان تمام نمیشود، لهذا در عين تعظيم و تكريم از قرآن، با ايجاد شبهه و تأويل نادرست و برگرداندن ظواهر آيات، بدون شاهد و دليل از معانی خود، و با ارائه دادن مكتبهای بسيار در مقابل قرآن، و آراء و انظار بیشمار در برابر قول و گفتار احمدی و سنّت محمّدی، تيشه بر ريشه میزنند؛ و حدّاقلّ اين تحفهٔ آسمانی و كتاب ربّانی را كه لَايَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيد[1]ٍ میباشد؛ در نزد شاگردان و محصّلين بدون سابقه و خالیالذّهن، مثل يک كتاب واهی و كمارزش، و يا مانند تورات و انجيل محرّف و دست برده شده جلوه میدهند.
در اينصورت عِرق اصلی حياتی انسان را زدهاند و رگ وَتينِ قلب را بريدهاند، و به مغز مفكّر مسلمان و انديشمند ضربه وارد نمودهاند كه ديگر تا پايان تحصيل بلكه حقّاً تا آخر عمر اين نوباوگان تحصيل كرده با همين نظر به كتاب الهی مینگرند، و آن را هم در رديف أنْياب أغوال و أساطير الأوّلين نظر مینمايند.
با توجّه به سرّ اين مطلب معلوم میشود كه: چرا معاندين قرآن در هر زمان به صورتی خاصّ و به شكلی مخصوص، مردم را از دقّت و بررسی در حقائق و تفسير و تأويل و رسيدگی به شأن نزول و سيره و سنّت و منهاج رسول خدا كه قرآن بر وی فرود آمده است، منع میكنند. و به هر صورتی كه هست مردم را در راهی قرار میدهند كه كمتر با اين موهبت عظمیٰ سر و كار داشته باشند؛ و كمتر به فكر أصالت و تفكّر و تعمّق و دورانديشی كه قرآن به آن دعوت میكند بوده باشند.
قرآن انسان را از علوم جزئيّه به علوم كلّيّهٔ حقيقيّه میرساند؛ و در آنجا ديگر دستگاه مجاز را اعتباری نيست.
📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت، ص396
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- آيهٔ 42، از سورهٔ 41: فصّلت؛ «و حقّاً و تحقيقاً قرآن كتاب عزيزی است كه باطل به سراغ او نمیتواند بيايد، نه از برابرش و نه از پشت سرش. آن كتاب از جانب خداوند حكيم و حميد نازل شده است.»
🆔 @allame_tehrani
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روضهٔ حضرت أمالبنین (سلاماللهعلیها)
🎙استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani