eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
765 عکس
140 ویدیو
22 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔹 برشی از مستند علامه جعفری 👈🏻 پاسخ به سؤال دکتر کلاوز، روانپزشک آلمانی، با زیرنویس انگلیسی. آیا مذهب برای حیات بشری ضرورت دارد؟ پاسخ به سؤالات اساسی زندگی، بدون مذهب امکان‌پذیر نیست. ✅ بقیۀ مستند در پیوند (لینک) زیر قابل مشاهده است: https://www.aparat.com/v/GTUk0 🌿 @allameh_jafari
💠...زوبعان زیرک آخر زمان برفزوده خویش بر پیشینیان که ماییم خلاصه همه تمدن ها و فرهنگ های گذشته ، ماییم که سر به کهکشان ها کشیده و چشم به اعماق ذرات بنیادین طبیعت دوخته ایم ، ماییم تکامل یافته همه ادوار تاریخ بشر که پشت سرگذاشته است با این حال این کمال یافتگان : حیله آموزان جگرها سوخته فعل ها و مکرها آموخته و همه اصول اخلاق عالی انسانیت را از دست داده و آنها را نابود کرده ، تنها به این علت که آنها برای ما سودی ندارند صبر و ایثار و سخای نفس و جود باد داده کان بود اکسیر سود اینست منطق فراگیر امروز که از همه جا صدای سود به گوش می رسد و هیچ هدفی برای زندگی جز منفعت نمی بیند ‌‏(Utilitarianism) . می بده ای ساقی آخر زمان ای ربوده عقل های مردمان خاکیان زین باده بر گردون زنند ای می تو نردبان آسمان بشکن از باده در زندان غم وارهان جان را ز زندان غمان ترک ساقی گشت و در ده کس نماند گرگ ماند و گوسفند و ترکمان ‌‌‏👈🏻 آیا شما دنیای امروز را با آن همه ادّعای دروغین درباره تکامل و پیشرفت در این ابیات نمی بینید ؟ این که برای سامان دادن به وضع نابسامان بشر یک قدرت الهی لازم است در ابیات اخیر با صراحت کامل مشاهده می شود . ‌‌‏👈🏻 منظور مولوی از ترک ، نژاد معینی نیست ، بلکه مقصود او آن چپاولگران هستند که هیچ اصل و قانونی برای خواسته های خود نمی شناسند . 🍃 علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه ، ، جلد ٢۷، خطبه ۱۸۲ 🔹 @allameh_jafari
🌿 امام حسن عسكرى عليه السّلام فرمودند: عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ . . . و زِيارَةُ الأربَعينَ . . . ؛ مؤمن پنج نشانه دارد . . . و يكى از آنها زيارت روز اربعين است . . . . تهذيب الأحكام ، ج ۶ ، ص ۵۲ 🏴‌ فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد 🏴 @allameh_jafari
💠 ... شمشیری که خدا در دست من نهاده است ، برای رنگین کردن آن با خون سرخ انسانها ، و گرداندن آن دور سر برای خودنمایی و تحریک خود طبیعی ام نیست . این شمشیر را برای شکستن قامت انسانها و پاره پاره کردن گوشت و متلاشی ساختن استخوانهای آنان به دست نگرفته ام . پیروزی با ظلم و جاری کردن نهرهای خون ، نمیتواند حکمت این شمشیر الهی را بپوشاند . شمشیر ناتوان تر از آن است که برای ریختن خون ناحق انسانها ، نخست روح و روان مرا از پای در آورد و از من که یک انسان خلق شده ام ، یک درنده خون آشام بسازد و آنگاه روانه میدان کارزار نماید . تند بادهای امیال و هوی و هوس ها و خودپرستی را یارای آن نیست که بتواند شخصیت علی را متزلزل کند و ابر رحمت بار او را از فضای درونش ناپدید بسازد . مگر من آن کاه بی وزن و مقدارم که تند بادی از خشم و خروش خود طبیعی در فضای بی سرو ته حیات سرگردانم کند ؟ 🍃 علامه جعفری رحمة الله علیه ، ،جلد ٢١ 🔹 @allameh_jafari
💠 عدالت ، پایه های اساسی هستیِ هدف دار است. عدالت ، عامل شکوفایی و به فعلیت رسیدن همه ی استعداد های سازنده بشری در حیات فردی و جمعی است. عدالت ، جوهر اصلیِ نظمِ حاکم بر جهان است. فرزندان آدم پس از توفیق یافتن به نعمت بزرگ وجود که فیض اعظم خدا وندی است ، به هیچ چیزی مانند عدالت نیازمند نیستند. در تمامی طول تاریخ ، هر کجا که شکوفایی و پیشرفتی مفید مشاهده کردید ، در آنجا دست عدالت را خواهید دید که رسالت عظمای خود را انجام داده است. بلعکس ، در هر جا که نکبت ، پژمردگی ، بد بختی ، برگشت به عقب و سقوط دامنگیر بشری شده است ، بدون تحمل زحمت زیاد ، چنگال های خونین ظلم را خواهید دید که گلوی حامیان عدالت را گرفته و آنان را به خاک و خون کشیده است. 🍃 علامه جعفری - -ص ۱۵۵ 🔹 @allameh_jafari
🔹تو جزئی و حق کل است و گر روزی چند 🔹اندیشهٔ کل پیشه کنی کل باشی اندیشهٔ هر چیزی را غیر از تعقل، "تجسیم" کنید، همان می شوید. یک دفعه تعقل مثل ٢ضرب در ٢ برابر ٤ است. یا خط زیبای میر [ میرعماد، خطاط معروف قزوینی]. اما یک دفعه این است که آن قدر این را تجسیم می کنید که می شوید خط میر. یا پول می شوید. بعضی ها ساختمان می شوند، بدون این که حتی متوجه شوند! وَلَو اَنَّ رَجُلاً اَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ الله مَعَه "اگر مردی به سنگی، زیاد علاقه داشته باشد (به این وسیلهٔ حیات بچسبد و به عشق حیات به آن بنگرد) خداوند با آن محشورش خواهد کرد." این روایت هم معتبر است و چه روایت سازنده ای است. بگذارید بین اولاد آدم و وسایل حیات، برای عبور نسیم های ماورای طبیعت، یک فاصلهٔ ظریف باشد. آن قدر به آن نچسبید، زیرا مملوک می شوید، و آدم خودش را می بازد. یک مرد توسط قدرت، خود را باخته، و یزیدبن معاویه شده است. این را با چشم خود می بینیم که چه کرده است... 🍃 علامه جعفری رحمة الله علیه ، ، ص ۳۲۰ 💠 @allameh_jafari
❗️اعمال وحشيانه 💠 امروزه ما براى بقاى بشريت بايد اين جمله ويرانگر را كه مى‌گويد: «هر چه را كه من بخواهم، جزو منافع من است و من مى‌توانم هر چيز را كه منفعت خود تشخيص داده‌ام، به دست بياورم»، كنار گذاشته و به جاى آن، از اين جمله انسانى دفاع كنيم: «آنچه حق من است، مى‌توانم بدون كمترين نقصى استيفا كنم و دولت و اجتماع هم بايد از اين حق من دفاع كنند». اگر قضيه‌اى كه ذكر كرديم، به قضيه دوم مبدل نشود، اگرچه ممكن است براى چند صباحى جلوى انفجار كره زمين را بگيرد، ولى در فرجام، زمينى كه در آن زندگى مى‌كنيم، براى ما آشيانه‌اى قابل حيات نخواهد بود. با نظر به اين مطالب، با كمال صراحت مى‌توانيم اسلحه‌فروشىِ جوامعى را كه به طور مستقيم در جنگ و كشتار نيستند، ولى جوامعى را كه در جنگ و ستيز با يكديگرند، مسلح کرده و به كشتار يكديگر وامى‌دارند، «اعمال وحشيانه» بناميم. يعنى اگر فرض كنيم كشورى حتى يك تير به سوى يك فرد از انسان پرتاب نمى‌كند، ولى تا مى‌تواند، جوامع ديگر را كه براى روياروى قرار گرفتن با يكديگر و كارزار و كشتار انگيزه دارند، با تكيه به جمله بنيان‌كنِ «منافع من چنين اقتضا مى‌كند»، مسلح می کند و آنان را به جان هم مى‌اندازد، قطعاً چنين كشورى وقيح‌ترين اعمال وحشيانه را انجام مى‌دهد. 🌱 جعفرى، محمدتقى، مجموعه آثار ۵ ـ و کاوش های فقهی، ص ۱۲۱ و ۱۲۲، چاپ اول، ۱۳۹۲ ❗️Barbarous Acts Nowadays, in order to promote human survival, we should put aside statements such as “Whatever I desire is my interest, and to my benefit and whatever I see as to my benefit, I will attain” and advocate instead this human sentence claiming that “I can attain entirely what I am entitled to, and the state and the society must also support this right of mine.” If the former is not changed into the latter, despite the fact that the explosion of the planet Earth may be temporarily postponed, our planet will eventually fail to serve as a settlement for us. Thus, we can explicitly state that if some societies, despite the fact that they are not directly involved in war or conflict, sell weapons to societies engaged in battle and lead to greater killings as to be acts of barbarianism. In other words, if a country does not even shoot a single bullet at anyone but provides arms for other societies which have the incentive to engage into conflict against one another – based on the statement, “My interests deem this” – such a country will unquestionably be committing the most savage and barbaric of acts. 🔰 Jafari, M. T, , A Comparative Research in Islam and the West. 🍃استاد علامه محمدتقی جعفری🍃 @allameh_jafari
🏴 رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبانشان تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
💠 پیامبر اکرم هرگز اصلاح حال بشر و عامل اعتلا و تکامل جوامع را وابسته وجود شخصی خود ننمود ، در سرتاسر قرآن آیات فراوانی این معنی را تأکید می کند که من هم مانند شما بشری هستم ، تفاوت من با شما در اینست که به من وحی می شود و مأمور ابلاغ واقعیاتی هستم که رستگاری مادی و معنوی شما را تأمین می کند . 👌🏻 این نفی وابستگی به خود ، از یک قانون بسیار مهم سرچشمه می گیرد که در همه پیامبران و افراد مصلح عالیمقام دیده می شود . آن قانون اینست که هرچه تکامل و رشد یک انسان بالاتر برود ، موضوعات مورد گرایش و دریافت شده هایش از وابستگی به شخصیت اختصاصی او بریده می شود و چنانکه در مجلد اول گفتیم : گفتارش جملاتی برای قانون و کردارش تجسم یافته ای از قانون و اندیشه هایش رشته ای از قضایا می شود که اگر عینیت پیدا کند ، بصورت قانون درمی آید. لذا جسم پیامبر اکرم ‌‌‏(ص) از دنیا می رود ، ولی در حقیقت وجود او که تجسم یافته قانون است به بقای خود ادامه می دهد . ادامه وجود او دو رکن اساسی دارد : کتاب اللّه ‌‌‏(قرآن) و عترت او ‌‌‏(ائمه ‌‌‏معصومین) ... 🍃 علامه جعفری رحمة الله علیه ، ،جلد ٢ خطبه اول 🏴 @allameh_jafari
🏴 شهادت ثامن‌الحجج؛ امام رضا(علیه السلام) را خدمت امام زمان(عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم 🏴 @allameh_jafari
🌺حلول ماه ربیع الاول مبارکباد 🌺 💐 @allameh_jafari
💠 ... امام حسین (علیه السلام) فرمود: ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلى فیا سیوف خذینى اگر دین محمد (صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) پایدار نمى‏‌ماند، الا با کشته شدن من، پس اى شمشیرها مرا در بر گیرید. اگر بنا شود این کلمه لااله‏ الاالله که جوهر روح آدمى است، قوامش با کشته شدن من باشد: فیاسیوف خذینى،( پس اى شمشیرها مرا دربر گیرید.) من وسیله هستم. زندگانى من براى بقاى این ایده، وسیله است. من حاضر و آماده هستم. واقعا عجیب بود اگر حساسیت وسیله و هدف مختلط مى‏‌شد. حسین‏ بن على(علیه السلام) چندبار، به آن‏هایى که اطراف او بودند فرمود که شما آزاد هستید، بروید. حتى فردا شب(شب عاشورا) باز این پیشنهاد را تأکید فرمود. نماز را که خواندند، نشستند و بعد از صحبت مختصرى فرمودند که: شب تاریک است. من تعهد را از شما برداشتم، در مقابل من احساس اجبار نکنید. در این شب تاریک، هر کسى مى‏خواهد برود. از طرف من مانعى نیست. ممکن بود اگر این‏جا وسیله و هدف را درست تشخیص نداده بود، براى(تحریک احساسات‏) راه انداختن، آن‏ها را تشویق مى‏‌کرد که آقایان شما هم تشریف داشته باشید، ما فردا مى‏‌زنیم بر آن‏ها غلبه خواهیم کرد. نخیر، موسیقى نمى‏‌نوازیم، با انسان سر و کار داریم. آیا من باید وضع روحى‏‌ام را طورى کنم که شما را جلب کنم؟ آیا قیافه‏‌ام را طورى بکنم که شما را جلب کنم و بدون اختیار شما و به اجبار، حیات شما را بگیرم؟ لذا، در جنگ‏‌هاى اسلامى هرگز از این مارش‏‌زدن‏‌ها بهره‏ بردارى نشد. اگر با این مارش‏‌زدن‏‌ها، اختیار کسى گرفته شود و او جلو برود، او با اختیار در جنگ شرکت نکرده است. او خریدارى شده است و آلتى است. در دوره صدر اسلام، همیشه از سوى دشمنان پیامبر (صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) به وسیله کر و ناى و بکوب و تهییج و... موجب تحریک سربازانشان مى‏‌شد. مشرکین در یکى از جنگ‏‌ها مخصوصا خیلى هیجان راه انداخته بودند و مى‏‌گفتند: نحن لنا العزى و لا عزى لکم: ما بت عزى داریم، شما عزى ندارید. مشرکان مى‏‌زدند و مى‏‌کوبیدند و خیلى هیجان داشتند. عده‏‌اى از مسلمانان نزد پیغمبر(صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) آمدند و گفتند که: یا رسول‏ الله، این‏ها هیجان زیادى دارند و شعار مى‏‌دهند و بزن و بکوب است. پیغمبر(صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) فرمود: آن‏ها چه مى‏‌گویند؟ گفتند: حرفشان این است: نحن لنا العزى و لا عزى لکم. حضرت فرمود: شما هم بروید و دسته جمعى بگویید: الله مولینا و لا مولى لکم: خدا آقاى ماست، شما آقا ندارید. یک بت جامد که آقا نمى‏‌تواند بشود. الله مولانا و لا مولى لکم. به ایشان گفتند: آیا طبل بزنیم؟ حضرت فرمودند: نخیر. یعنى بگذارید انسان با اختیار خودش، هدف حیات را پیدا کند. 🏴سخنرانی 🔘 شب نهم محرم سال ۱۳۵۰ 📌برشی از قسمت  🏴 @allameh_jafari
🏴شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
🌿 تا فصل قرار منتظر خواهم ماند      🌿تا دیدن یار منتظر خواهم ماند                     💠  در غیبت تو اگر مرا دار زنند 💠بر چوبه دار منتظر خواهم ماند  💐آغاز امامت امام زمان (عج) مبارکباد💐 @allameh_jafari
💠 ""اگر بمقدار اشک هایی که درباره شکم های گرسنه ریخته میشود ، اشک هایی هم در دلسوزی به روح های گرسنه سرازیر میگشت ، نه شکم گرسنه ای در روی زمین باقی میماند و نه انسانی از خود بیگانه "" جبران خلیل جبران بنظر میرسد این یکی از آن جملات نهایی و سازنده است که درباره ریشه کن کردن بی نوایی و بیچارگی ها گفته شده است . گریه بر شکم های گرسنه و بدن های برهنه ، عکس العمل نوعی از بی نوایی آدمیان است که عامل شایسته ای برای آماده شدن انسان ها به ریشه کن کردن فقر اقتصادی میباشد . ولی تجربه و مشاهدات تاریخی بروشنی نشان داده است که فقر اقتصادی اغلب مستند به فقر روحی انسان هایی بوده است که حیات مطلوب خود را در تورم خود طبیعی بوسیله مواد اقتصادی و ثروت و مالکیت های بیحساب خلاصه می کردند . باضافه اینکه در هیچ جامعه ای و در هیچ دورانی رهایی از بی نوایی اقتصادی علّت صد درصد رفاه و آسایش اخلاقی و فرهنگی و حقوقی انسان ها نبوده است. 🌱 علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه ، ، خطبه دوم 🔹 @allameh_jafari
4_5992283984208333477.mp3
34.4M
📌 به مناسبت روز بزرگداشت حافظ 🔹 طرز تفکرات حافظ 🔸 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری رحمة الله علیه، شهریور ۱۳۶۷ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
💐 میلاد با سعادت حضرت محمد صلوات اللّه علیه و امام صادق علیه السّلام را خدمت امام زمان عج و حقجویان عالم تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
🔹 "خاصیت حق آن است که تا ابد زیبا و خالص بماند‌" ویکتور هوگو 🌿 گمان نمیرود که ستمکاران و زورگویان خودخواه تاریخ ، از این مطلب ابراز ناخشنودی کنند ، زیرا آنچه که آنان را ناراحت میکند اینست که حق وارد میدان عمل شود و انسان ها حق و عدالت و صدق را هم که سه نمود اساسی حق اند ، از آنان مطالبه نمایند و الا حق مجرد در ذهن های تجرید طلب یا در اوراق کتابها ، مانند صدها تابلوی زیبا از حضرت عیسی و حضرت محمد و حضرت علی ‌‌‏(علیهم السلام) در خانه ها ، چیزی نیست که مورد نفرت ستمگرترین مردمان بوده باشد؛ شاید در همه تاریخ ، شماره ستمگرانی که حتی از حق دور از عمل که کمترین ارتباطی با کارهای آنان نداشته باشد ، اظهار ناراحتی کنند ، از شماره انگشتان تجاوز ننماید . ما با تمام جرئت در برابر هوگو می توانیم بگوئیم : 🔸 خاصیت حق آنست که در عمل وارد شود ، و رشد کمال آدمیان را تضمین نماید و از سقوط مردم در منجلاب تبهکاری ها و از تسلیت به اینکه ما تابلوی زیبای حق را در خانه مان نصب نموده ایم ، جلوگیری نماید... 💠 علامه محمد تقی جعفری ، ، جلد ۵، خطبه ۲۶ 🏴 کلیه وقایع تلخ اخیر را به تمامی ملت ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال تمنای ظهور عاجل حضرت حجت عج را داریم. @allameh_jafari
🎞 🌿 عشق و علاقه به واقعیات در نوآوری های هنری 🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری 🔹 تهران- سال ۱۳۷۵ 🔸 https://www.aparat.com/v/N1vhM 🔹 https://www.youtube.com/watch?v=i8RukWg0Tgk 💠استاد علامه محمدتقی جعفری💠 @allameh_jafari
💐ولادت امام حسن عسکری علیه السلام را بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تمام شیعیان و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
🏴دهم ربیع الثانی، سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه علیها السلام را تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
📌 📚 کتاب «علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام» 👈🏻 حاوی زندگینامه، گزیده ای از اندیشه ها، خاطرات، دستخط ها و اسناد 🔹 در قطع رقعی و در ۴۸۸ صفحۀ مصور ــ رنگی با همکاری دفتر نشر فرهنگ اسلامی و دفتر نشر آثار علامه محمدتقی جعفری منتشر شد. ✅ اثر یادشده در تاریخ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱ به مناسبت فرارسیدن بیست و چهارمین سال رحلت علامه جعفری و هفتۀ کتاب و کتابخوانی به صورت زنده رونمایی خواهد شد که پیوند (لینک) پخش آن نیز به زودی اعلام می شود. 🔰 مراکز توزیع: ۱. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، دفتر تهران: 02133112100 ۲. انتشارات ارمغان طوبی، دفتر تهران: 02166959945 ۳. انتشارات ارمغان طوبی، دفتر قم: 02537733779 و ۴. سامانۀ: ketabfroosh.com 🌱 @allameh_jafari
🎞 🌿 بحثی درباره علم و دین 🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری 💠 قم - ۲۴ مهر سال ۱۳۷۶ 🔹 https://www.aparat.com/v/HF2oN 🔸 https://www.youtube.com/watch?v=VFioJNA8dsQ&ab_channel=OstadJafari 💠استاد علامه محمدتقی جعفری💠 @allameh_jafari
📌 🔹 مراسم رونمایی کتاب علامه محمدتقی جعفری، "سرگذشت و ایام آرا و اندیشه ها" ، به قلم علی جعفری 👈🏻 با حضور دکتر مهدی گلشنی، دکتر محمدرضا اسدی، مهندس سید مجتبی حسینی 🔰 چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۰ ✅ این مراسم به صورت زنده از صفحه آپارات خانه کتاب به آدرس زیر پخش خواهد شد: aparat.com/khaneketab/ 💠 @allameh_jafari