eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.5هزار دنبال‌کننده
774 عکس
148 ویدیو
22 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 عید سعید فطر مبارکباد💐 🌿التماس دعای فرج🌿 @allameh_jafari
🎞 🔹 بحثی درباره طنز 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 دانشکده صدا و سیما- بهمن ۱۳۷۶ https://www.aparat.com/v/fboO1 💠 @allameh_jafari
💠 ... اسلام به اضافه این ارزیابی جدی ، دستور دیگری درباره کار صادر نموده که برای ابد، عظمت حیاتی کار تثبیت شده است و آن دستور اینست که 🌱 ارزش و حق کار را نمی توان با فرمولهائی در عرضه و تقاضای تصنعی کار یا با بهره‌برداری از اضطرار کارگر و مردم فعال تعیین نمود ، بلکه باید رضایت واقعی او تحصیل گردد ، نه رضایت صوری و اضطراری . 🔹 و چون اکثرا افراد کارگر و فعال به جهت اشتغال فکری و تمرکز قوای دماغی به تحصیل وسائل ادامه زندگی، ارزش کار خود را نمی دانند، لذا اسلام در سه مورد از قرآن مجید دستور اکید صادر می کند که : 👈🏻 وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ اَشْیائَهُمْ وَ لا تَعْثَوا فىِ الْأَرْضِ مُفْسِدینَ (و اشیاء مردم را بی ارزش نکنید و در روی زمین فساد به راه ‌‌‏نیندازید) سوره هود آیه ۸۵ 👈🏻 و سوره الاعراف آیه ۸۵ . در این آیه به جای و لا تعثوا . . . این جمله آمده است: وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ اِصْلاحِها ‌‌‏(و در روی زمین پس از آنکه اصلاح شده است ، افساد ‌‌‏مکنید) 👈🏻 و سوره الشعرا آیه ۱۸۳ 🔸 در هر دو آیه [ منظور دو نوع جملات آیه است] پس از بیان ممنوعیت بی ارزش کردن کار و کالای مردم ، ممنوعیت افساد در روی زمین را گوشزد می نماید . 🍂 یعنی از ارزش انداختن کار مردم ، افساد در روی زمین را در دنبال خود خواهد آورد... 💠 علامه محمد تقی جعفری ، ، خطبه ۱۶ 💐 روز جهانی کار و کارگر را به تمامی کارگران باوجدان و زحمت کش تبریک عرض مینماییم. 💐 @allameh_jafari
💠 یکی از بزرگان می گوید: باعظمت ترین ارزش های انسانی، مربوط به طرح سؤال هایش بوده تا به پاسخ برسد. در دانشگاه ها سؤال مطرح کنید. اساتید بزرگوار ما، جوانان ما را تحریک و تشویق نمایند تا سؤال کنند. سؤال می گوید؛ من سؤال کننده الان این جا توقف کرده ام و نمی دانم. معنای سؤال همین توقف است. ممکن است یک جواب، {شخص سؤال کننده }را به حرکت بی نهایت در آورد. ماشین شما در مقابل پمپ بنزین هم توقف می کند، ولی {آن توقف }، برای سوخت گیری و نیروگیری است. او در بارگاه تو ای معلم عزیز، می گوید به من نیرو بده، چون من در حال حرکتم. 🔹 علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه ، 💐 روز معلم را خدمت معلمان دلسوز و زحمت کش تبریک عرض مینماییم.💐 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
📌 💠 غرفه های توزیع کنندۀ آثار علامه جعفری در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 📚 دفتر نشر فرهنگ اسلامی: شبستان، راهرو ۲۳ غرفۀ ۱ 📚 انتشارات ارمغان طوبی: شبستان، راهروی ۱ غرفۀ ۱۲ 📚 انتشارات اسلامی: شبستان، راهروی ۱ غرفۀ ۱۰ 🌱 @allameh_jafari
🏴شهادت امام صادق (علیه السلام ) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
💐ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر مبارکباد💐 @allameh_jafari
📌 📚 کتاب تکاپوی اندیشه‌ها (مجموعه گفتگوها و مصاحبه‌های شخصیت‌های خارجی با علامه جعفری از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۷) در زمینه‌های علوم انسانی، فلسفی، جامعه‌شناسی، مثنوی، نهج‌البلاغه و … به زبان انگلیسی در سایت‌های Amazon و Barnes and noble منتشر شده است. 👈🏻 علاقمندان برای تهیهٔ این کتاب در خارج از ایران می‌توانند به دو لینک زیر مراجعه کنند: 🔹 https://www.amazon.com/dp/1990451896?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_835K13J15YGFAYJD02CJ 🔸 https://www.barnesandnoble.com/w/the-exploration-of-ideas-allamah-muhammad-taqi-jafari/1143461324?ean=9781990451898 🍃 @allameh_jafari
💐ولادت امام رضا علیه السلام بر امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش مبارکباد💐 @allameh_jafari
💠 خداوند متعال در قرآن مجید در دویست و چهل مورد موضوع تقوی را با اشکال مختلف مورد تشویق و دستور جدی و نتائج حیات بخش آنرا تصریح فرموده است . امیر المؤمنین علی علیه السلام در سخنان مبارکش که سید رضی رحمة اللَّه در کتاب نهج البلاغه جمع آوری فرموده در ۷۷ مورد تقوی را مورد توصیه و تأکید قرار داده است . قطعی است که این تشویق و توصیه و تأکید، دلالت واضح دارد بر اهمیت حیاتی تقوی که هر انسان آگاه و خردمند نه تنها ارزش آن را ، بلکه عظمت و ضرورت آن را در درون خود احساس می کند . ❓حال این سئوال مطرح است که تقوی چیست ؟ که هم قرآن در آن‌همه آیات و هم سخنان امیرالمؤمنین ‌‌‏(ع) آنقدر مورد تأکید قرار داده است ؟ 👈🏻 تقوی یعنی نگهداری نفس ‌‌‏(ذات ، من ، شخصیت و غیر ‌‌‏ذلک) از انحرافات و خطاهایی که آدمی را به سقوط می کشاند . 👌🏻اگر بخواهیم این تعریف را با یک جمله فنی بگوییم ، بدین شکل در می آید : تقوی عبارتست از صیانت تکاملی ذات در مقابل صیانت برای زندگی مطلوب ذات در صحنه اجتماع. هدف و انگیزه در صیانت دوم همان خود طبیعی است که بر مبنای قوانین طبیعت و قرار دادی برای زندگی معمولی بجریان می افتد و ذات ‌‌‌‏(یا نفس ، من ، ‌‌‌‏شخصیت) انسان را برای تأمین آنها توجیه می نماید . 🧐 ما برای بحث لازم درباره تقوی ، به اضافه مباحث گذشته مجبوریم چند مسئله مهم را پیرامون عظمت نفس انسانی که تقوی ، صیانت تکاملی آنست مطرح نماییم: . . . 💠 مسئله سوم: این جمله جاودانی من عرف نفسه فقد عرف ربّه ‌‌‌‏(هر کس به خویشتن معرفت پیدا کند به خدا معرفت پیدا می ‌‌‌‏کند) در تفسیر این تلازم ‌‌‌‏(عرفان نفس و عرفان ‌‌‌‏خدا) ، حکماء و عرفاء سخنانی بسیار با اهمیت گفته‌اند . 🔹 ۱ خداوند واحد حقیقی صادر کننده همه کائنات با آن کثرت بیکران است ، نفس آدمی نیز با داشتن وحدت کامل صادر کننده و پذیرنده کثرت بیکران می باشد . 🔸۲ خداوند فوق مادّه و مادّیات است ، نفس آدمی نیز پس از وصول به مرتبه تجرد ، فوق ماده و مادیات قرار می گیرد . 🔹۳ خداوند فوق زمان و حرکت و سکون است ، همچنین نفس آدمی نیز می تواند پس از ورود به مرحله عالی تجرد ، فوق زمان و فراسوی حرکت و سکون قرار بگیرد . 🔸۴ خداوند سبحان کائنات را ابداع و انشاء و ایجاد غیر مسبوق به هستی می نماید . نفس آدمی نیز با انشاء و ابداع تجریدی می تواند حقائقی را بدون سابقه وجود ، ایجاد کند . مانند انشاء اعداد و قضایای ریاضی و خلاقیت‌های هنری و غیر ذلک . 🔹 ۵ خداوند متعال ذات اقدس خود را بدون اینکه نیازی به بر نهادن جز ذات خود داشته باشد ، می‌داند . همانطور که در احتجاج حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با عمران صایی آمده است ، نفس انسانی نیز می تواند از دریافت ذات خود ‌‌‌‏(علم حضوری ) برخوردار باشد . و ده‌ها مورد دیگر از تلازم در معرفت ‌‌‌‏(معرفت نفس و معرفت ‌‌‌‏خدا) وجود دارد که برای محققان آگاه کاملا روشن است. 🌱 علامه محمد تقی جعفری ، ، خطبه ۱۶۱ 📚 @allameh_jafari
📚 Intelligible Life 🖋 Allamah Muhammad Taqi Ja'fari 👉🏻 Book Description: Allama Jafari believes that once we study the history of human life tells us that people usually choose between two broader styles of life: absolute natural life and intelligible life. Intelligible life style promotes conscious living. Intelligible life style executes personal consciousness in a way that helps individuals to achieve greater self autonomy, control and exercise of free will. It regulates the deterministic and pseudo-deterministic forces governing natural activities while individuals strive to progress towards higher goals. The scope of intelligible life according to Allama is above and beyond various religious doctrines and ideologies. He prescribes it as the way and means of overcoming the multiple crises Western culture is trapped in, which is enhancing unhappiness, neuroticism and disillusionment among individuals and societies. Allama Jafari has cautioned that living merely a natural life is akin to animalistic life and those who are immersed into it are struggling for the survival of bodily life preoccupied with satisfaction of their primal instincts and basic needs. Since human existence becomes burdened under the yoke of individuals' carnal desires, all of its promising and elevating dimensions are neglected by following such a life style. Moreover, travelling down the path of human history, we witness that 'absolute natural life' has left but negative impact upon human will, thought and action. Some of these negative outcomes are as follows: The departure of constructive love (Ishq) and ambition from our lives, confrontation of right against might, narcissism and self-centeredness, relationships grounded in selfish motives and personal wellbeing, viewing the 'self' as the end and others as the means while understanding that ends would be justifying the means, shattering traditions without any moral reason, absence of Telos, philosophy and objective of life, nihilism, insecurity and anxiety about the future, self- alienation, inability to reach balanced relationship between self and society, the dissolution of the feeling of "transcendental unity in existence", loosing grip over various aspects of one's life by gradual weakening of sublime feelings and humane thoughts, making life-giving foundations of noble cultures unstable, and finally the regrettable failure in interpreting and analyzing connection between relative and absolute issues. Allama has identified following principles governing the intelligible life: 1. Escalated Consciousness: An individual leading intelligible life chooses to live rationally. The person experiences complete freedom of thought and action and consciously picks values and principles for building up his/her personality and character. Such persons feel complete autonomy in self governing their activities, which are not outcome of any blind following of lives and behaviors of others.2. Following the trajectory of elevating goals: While traveling the path of intelligible life, persons seek excellence both in speech and action; even a singular neural activity is an effort to transform itself into a better one. Intelligible life is seen as progression through certain stages in life; however, it is a continuous journey and at none of these stages of life the wayfarer believes that he/she has reached perfection; therefore seeking continuous improvement in one aspect of life or the other is the job in which seekers are happily engaged throughout their lives. 🔸 https://www.amazon.ca/dp/199045190X?ref_=cm_sw_r_apin_dp_ZFR4TDT6FDXZDWE44K83 🔹 https://www.barnesandnoble.com/w/intelligible-life-allamah-muhammad-taqi-jafari/1143629088?ean=9781990451904 🍃 @allameh_jafari
🏴 شهادت امام محمد تقی(علیه السلام ) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
💠 ابن ابی الحدید میگوید : راویان روایت کردند که پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به فاطمه سلام اللّه علیها فرمود : زوّجتک أقدمهم سلما و أعظمهم حلما و أعلمهم علما . ترا به ازدواج کسی در آوردم که اسلامش از همه قدیم تر و حلم ‌‌‏[شکیبائی] اش از همه با عظمت تر و در علم از همه عالم تر است ‌‌‏. 🍃 بحارالانوار، ج ۴۰، ص۸۸ 💐سالروز ازدواج مولا علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) مبارکباد💐 🌿 @allameh_jafari
🏴 شهادت امام محمد باقر(علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
وحید قاسمی یادش بخیر عطر خوشِ باغ سیب ها یادش بخیر شهرِ رسولِ نجیب ها دلتنگِ چشمهایِ قشنگِ توأم حسین بستم دخیلِ اشک به أمن یُجیب ها کمتر کسی دلش ز غمت شور می زند در کوفه اندک اند شبیه حبیب ها فتوا به قتل و غارتِ آل نبی دهند بالای منبر پدر تو ، خطیب ها مثل علی محاسنم از خون خضاب شد در کوفه شُهره ایم به شیب الخضیب ها قتلم بهانه ای شده تا متحد شوند گودال می کَنَند برایم رقیب ها کار از هجوم نیزه و شمشیر هم گذشت با سنگ می زنند مرا نانجیب ها با کشتنم به تجربه هاشان اضافه شد برگرد سویِ مکه امام غریب ها 🏴شهادت حضرت مسلم ابن عقیل و همچنین حضرت هانی ابن عروه (علیهم السلام) را تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
محمود ژولیده گر چه من خود نسب از حضرت مولا دارم بخدا عشق به ذرّیۀ زهرا دارم من غلام حسنم خادم دربارِ حسین آبرویی اگرم هست ، از آنجا دارم سرِ سودا زده ام نذر علی اکبر اوست جان ناقابل خود ، هدیه به آقا دارم امرِ آقام حسین است سفیرش باشم من مطیعِ ولی ام ، حکمِ تولا دارم بین این قوم مُذَبذَب که به دنیا غرقند حکمِ گردآوریِ بیعتِ آنها دارم مشگلی نیست،فقط کاش خدا رحم کند ترس از غربت مولا ؛ نه ز اعدا دارم نامه دادند حسین! هجده هزار آمادند امتی گفت بیا، از تو تمنا دارم باغهامان همه آمادۀ برداشت شده کوفه میگفت تو را، شوق تماشا دارم نیم روزی همه از بیعت خود برگشتند چند روزیست که دلشورۀ ...این را دارم نامه دادم که بیا کوفه ، و امّا برگرد جان شش ماهه میا کوفه ، تقاضا دارم یا میا کوفه و یا زینب تو برگردد کوفه دشمن تر از اینهاست که افشا دارم دخترانِ حَرَمت را به مدینه برسان خوف از هرزگیِ مردمِ اینجا دارم چشمها تیزتر از نیزه و شمشیر و سنان زخمها از اثر سنگ ، سراپا دارم بر سرِ دار ، از این خنجرشان حیرانم بوسه از دور بر آن حنجر والا دارم تله کردند که من در ته گودال افتم من ز گودال برای تو سخنها دارم چکمه ها مثل سم اسب تدارک شده اند من بجای تو تن خویش مهیا دارم جان مسلم دگر انگشتری از دست درآر بسکه دلواپسی از غارت و یغما دارم زیور آلات زنان را ز حرم دور کنید خوف اوضاع پس از کشتنِ سقّا دارم دست بر معجر خود زینب کبری گیرد که غمِ تهمت ، بر دختر زهرا دارم تا نبینم سر تو بر سر دروازۀ شهر لحظۀ آخر خود دست دعا را دارم یارب این قافله را خود به سلامت برسان که من از این همه غم ، شرم ، ز طاها دارم 🏴 @allameh_jafari
💠 فرازی از نیایش امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات 🌱 ﻭَ ﺑِﺠَﻨﺎﺑِﻚَ ﺍَﻧْﺘَﺴِﺐُ ﻓَﻠﺎ ﺗُﺒْﻌِﺪْﻧﻲ ﻭَ ﺑِﺒﺎﺑِﻚَ ﺍَﻗِﻒُ ﻓَﻠﺎ ﺗَﻄْﺮُﺩْﻧﻲ (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪا! ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻨﺴﻮﺑﻢ، ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﻣﮕﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﻡ، ﻃﺮﺩﻡ ﻣﻔﺮﻣﺎ). ﭘﺎﻙ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ، ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪا! ﻣﻦ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻨﺴﻮﺑﻢ، ﺍﺯ ﺑﺎﺭﮔﺎﻫﺖ ﺩﻭﺭﻡ ﻣﻔﺮﻣﺎ، ﺍﮔﺮﭼﻪ ﻗﻄﺮﻩ ﭘﺸﻴﺰﻱ ﺩﺭ ﺍﻗﻴﺎﻧﻮﺱ ﺑﻴﻜﺮﺍﻥِ ﺟﻬﺎﻥ هستی میﺑﺎﺷﻢ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﺁﻥ ﺫﺭﻩ بی ﻣﻘﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩِ ﺗﻮ ﻣﻨﺴﻮﺑﻢ. ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﮔﺸﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻗﻄﺮﻩ ای ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻗﻴﺎﻧﻮﺳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻭ ﺑﻪ سوی ﺗﻮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﺫﺭﻩ بی ﻣﻘﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎی ﺑﻴﻜﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺍی ﻣِﻬﺮ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥِ ﺳﺮﻣﺪی ﺍﺕ ﺩﺭ ﺟﻨﺒﺶ ﻭ ﺣﺮﻛﺘﻢ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ: 🔹ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣِﻬﺮﺕ ﺍَﺭ ﺑﺮ ﺫﺭﻩ ﺗﺎﺑﻴﺪﻥ ﺑﮕﻴﺮﺩ 🔹 ﺫﺭﻩ ﺑﺮ ﺭﻗﺺ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﭼﺮﺥ ﺑﺎﻟﻴﺪﻥ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭا! ﺩﺭ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺯﻧﺪﮔﺎنی ﺑﻪ ﻃﻤﻊ ﻭﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ، ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎ ﭘﻴﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭﻫﺎ ﺯﺩﻩ ﺍﻡ، ﻭلی ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺻﺪﺍی ﺁﺭﺍﻣﺶ بخشی ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻢ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﺩﺭی ﻛﻪ میﺯﺩﻡ ﻭ ﺟﻮﺍبی نمی ﺷﻨﻴﺪﻡ، ﮔﻤﺎﻥ میﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺭِ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺰﻧﻢ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﮕﺎﻩ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺑﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻳﺎﻓﺖ، ﻭﻟﻲ ﻫﺮ ﺩﺭی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﻳﻢ ﺑﺎﺯ ﺷﺪ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﻮﻟﻨﺎﻙ ﻭ ﺟﻨﮕﻞ ﺳﺤﺮﺁﻣﻴﺰی ﺩﻳﺪﻡ. ﺗﺎ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭِ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺯﺩﻡ، ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﮔﺸﺖ، ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻧﻬﺎیی ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎی ﺣﻖ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ میﭘﻴﻮﻧﺪﺩ. 🔸 ﺩﺭِ ﺩِﻳﺮ ﺑﻮﺩ ﺟﺎﻳﻢ ﺑﻪ ﺣﺮﻡ ﺭﺳﻴﺪ ﭘﺎﻳﻢ 🔸 ﺑﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺭ ﺯﺩﻡ ﺗﺎ ﺩﺭِ ﻛﺒﺮﻳﺎ ﺯﺩﻡ من 🔹قدم ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﮔﻪ ﻗِﺪَﻡ ﻧﻬﺎﺩﻡ 🔹 ﻋَﻠَﻢ ﺷﻬﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﻪ ﺧﺪﺍ ﺯﺩﻡ من اﻳﻦ ﺟﺎ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻌﺘﻜﻔﻴﻦ ﺣﺮﻡ ﺳِﺮﱢ ﻋﻔﺎﻑ ﻣﻠﻜﻮﺕ ﺍﺳﺖ، کسی ﻛﻪ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮﺍی ﺍﻭ ﺭﺩّ ﻭ ﻃﺮﺩی ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 🍃 علامه محمدتقی جعفری، ، ص۱۴۶ ( فراز ۷۹ ) 🙏🏻 التماس دعای فرج @allameh_jafari
💐عید سعید قربان مبارکباد💐 💠 @allameh_jafari
💐ولادت امام هادی علیه السلام بر امام زمان عج و تمام شیعیان و محبان حضرتش مبارکباد💐 @allameh_jafari
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: ولايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وِلايَةُ اللّه ِ و حُبُّهُ عِبادَةُ اللّه ِ وَ اتِّباعُهُ فَريضَةٌ مِنَ اللّه ِ ؛ ولايت على بن ابى طالب عليه السلام ولايت خدا و محبّت او عبادت خدا و پيروى از او فريضه اى از جانب خدا است . بشارة المصطفى ، ص ۱۶ 💐 عید سعید غدیر مبارکباد 💐 @allameh_jafari
💠 🌱 ... اَفَمَنْ يَهْدی اِلَی الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ يُتَّبَعَ اَمَّنْ لا يَهْدِىّ إِلاَّ انْ يُهْدی فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ( سوره یونس آیه ۳۵ ) (... آیا کسیکه مردم را هدایت بحق میکند سزاوار پیرویست یا کسیکه هدایت به حق نمیکند ، مگر اینکه خود هدایت شود ، چه شده بر شما چگونه حکم ‌‏میکنید) مقام راهنمايى شايسته كسانى است كه مردم را به سوى حق رهبرى كنند. سراسر تاريخ پر از راهزنانى است كه با به دست آوردن اشكالى از قدرت، قيافه راهنمايان را به خود گرفته، جوامع را مانند گردنه‌هايى تلقى نموده، ميدانى براى تاخت و تاز خود قرار داده‌اند. آرى، اينان هم پيشوايانى بوده‌اند، ولى به مقصد سقوط و آتش حركت مى‌كردند و مردم جامعه را به سقوط و آتش مى‌كشاندند. كلمه مقدس راهنما و رهبر و پيشوا و قائد در همين تاريخ بشرى درباره راهزنانى مانند نرون و آتيلا و چنگيز و هيتلر به كار برده شده است. 🔹 علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، ، خطبه ۲۹ 🌿 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌿 @allameh_jafari
💐 ولادت امام موسی کاظم علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و دوستداران آن حضرت تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
💠 شناخت و ابعاد آن از دیدگاه قرآن در حدود ۷۳۰ آیه در قرآن مجید ، شناخت و انواع و ابعاد و وسایل و انگیزه‌ها و نتایج آن‌ را مطرح نموده است. این فراوانی و تأکید آیات درباره شناخت و مسائل مربوط به آن، نه برای آنست که مردم بنشینند و درباره این پدیده و مسائل مربوط به آن، بطور حرفه‌ای و تجریدی بیندیشند و انرژی‌های گرانبهای مغزی و روانی خود را در توصیف و استدلال به طرح یک عده مفاهیم انتزاعی محض و غیر قابل بهره‌برداری در حیات معقول مستهلک نمایند. بلکه فراوانی آیات و تأکید آنها در مسائل مربوط به شناخت، هیچ هدفی جز تفسیر و توجیه حیات معقول ندارد. به این معنی که هر فرد و جامعه‌ای اگر بخواهد از یک حیات معقول که در قرآن با حیات طیبه ‌‌‏(زندگی ‌‌‏پاک) برخوردار شود، حتما و بالضروره باید رابطه خود را با شناخت و انواع و ابعاد و وسائل و انگیزه‌ها و نتایج آن با منطق واقعی آن حیات ، تصفیه نماید. به عبارت دیگر شناخت از دیدگاه قرآن آن روشنائی است که حیات معقول آدمی را تفسیر می‌نماید و آنرا از زندگی معمولی نا معقول جدا می کند. بهترین دلیل برای اثبات اینکه شناخت صحیح عنصر اساسی حیات معقول است، آیه مباهله در قرآن است که به پیامبر اسلام دستور زیر داده می شود : 🍃 فَمَنْ حاجَّكَ مِنْ بَعْدِ ما جائَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائَكُمْ وَ نِسائَنا وَ نسائَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ ‌‌‏(اگر کسی پس از آنکه برای تو علم به حقیقت روی داده است، با تو به احتجاج برخیزد، بگو بیایید هر دو طرف، فرزندان و زنها و خودمان را بیاوریم، سپس مدعی و عقیده خود را با نهایت توجه و گرایش با خدا در میان بگذاریم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار ‌‌‏بدهیم) . مشاهده می شود که پیامبر اسلام علم به حقیقت را که برای او حاصل شده است، مخالفت با آنرا مستحق لعنت خداوندی دانسته است. می‌توان گفت کسانیکه به بحث و تحقیق در پیرامون شناخت و مسائل مربوط به آن می‌پردازند بدون آنکه رابطه آنها را با حیات آنچنانکه هست و آنچنانکه باید در نظر بگیرند ، در حقیقت می‌خواهند به تفسیر و توضیح زندگی جانداری بپردازند که مرده و جان خود را از دست داده و تنها اعضای بی‌جان آن را برای بررسی برنهند .دلایل این مدعا بدین قرار است : 🔹 دلیل یکم آیات فراوانی در قرآن مجید ارزش های حیاتی شناخت را بطور جدی مطرح می کند . این ارزش‌ها بقدری با اهمیت بیان شده است که می‌توان گفت : زندگی بدون شناخت و معرفت از دیدگاه قرآن ، زندگی محسوب نمی شود. 🔹 دلیل دوم دستورات اکید برای تحصیل شناخت و معرفت بوسیله بکار انداختن حواس و عقل و قلب و مفاد این دستورات الزام قطعی انسانها به کوشش و تلاش در راه بدست آوردن شناخت و معرفت برای امکان پذیر ساختن حیات معقول است، نه برای ورزش فکری و آرایش فعالیت های مغزی محض . 🔹 دلیل سوم اهمیت خاصی که آیات قرآنی برای اثبات استناد شناخت و معرفت بخدا ابراز می‌نماید ، با اینکه همه اجزاء خلقت و نمودها و روابط آنها مخلوق خداوندی بوده و مستند به مشیت الهی می‌باشند، با این‌حال تذکر خاص درباره اینکه پدیده مقدس شناخت و معرفت مستند به خدا است، کشف از اهمیت حیاتی پدیده مزبور می‌نماید. 📚 علامه محمد تقی جعفری ، ، خطبه ۲۹ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari